Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19045)

Vierailija
17921/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huono, jos painaa 50kg tai alle. Ja päivän proteiinit ja kuidut ja rasvat saa jo 0,05€ maksavasta 2 puuroannoksesta.

Lisäisin silti päivään itsekerättyjä marjoja ja sieniä. Ja vaikka 500g kasviksia jos vaan mitenkään jaksaa syödä. Tai tekee niistä nestemäistä sosetta jos mahtuu helpommin vatsaan. Noi 500g kausikasviksia saa ihan helposti 0,50-1€. Säästäähän siinä jos voi syödä kuukauden alle 30€:lla. Vois mennä vaikka kylpylään tai ostaa jotain kivaa.

Olet nyt laskenut väärin puurojutut. Ks. edellinen viesti. 

Vierailija
17922/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toi proteiinijuttu lasketaan? En liiku ollenkaan, jalka siis rehellisesti sanottuna poikki ja painan 45kg. Netissä sanotaan että noin 1,2g proteiinia per painokilo olisi minulla siis 54g proteiinia päivässä.

Leikitään että söisin vaan kaurapuuroa enkä mitään muuta, ja jos halvimmissa pikakaurapuurossa on proteiinia 14g/100g per valmista puuroa, niin pitäisi syödä päivässä joku 400g veteen tehtyä puuroa? Silloin tulisi 56g proteiinia? Se olisi siis 2 x 2dl valmista puuroannosta. Ja hinta joku 0,05€. 

Ei kai se noin kuitenkaan voi mennä? Vai voiko? Oon ihan pihalla

Kyllä se 200 g kuivia hiutaleita on aikamoinen läjä valmista puuroa ja tuo proteiiinimäärä paketissa on per kuivat hiutaleet, eikä valmis puuro. 

Yleisesti kasvissyöjänä viljojen kanssa kannattaa syödä palkokasveja, si

Miksi siinä paketissa sitten lukee, että se sisältö on laskettu ohjeiden mukaan tehdyn valmiin puuron mukaan. Lukee tasan: Ravintosisältö per 100g valmistettuna. Ei siis kuivapainon. Sama juttu kai nuudeleissa ja tölkkihernekeitossa yms. 400g valmista puuroa ei tosiaan ole kuin 2 lautasellista puuroa ja ihan mahdollista syödä päivän aikana, vaikka ei muuta söisi.

Ainakin paketin ravintosisällön mukaan tuo 100g on kuivapaino, eli 14g proteiinia/100g kuivia hiutaleita. Se on ihan sama kuin muissakin pikakaurahiutaleissa, eli ei siis tarkoita valmista puuroa.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17923/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi siinä paketissa sitten lukee, että se sisältö on laskettu ohjeiden mukaan tehdyn valmiin puuron mukaan. Lukee tasan: Ravintosisältö per 100g valmistettuna. Ei siis kuivapainon. Sama juttu kai nuudeleissa ja tölkkihernekeitossa yms. 400g valmista puuroa ei tosiaan ole kuin 2 lautasellista puuroa ja ihan mahdollista syödä päivän aikana, vaikka ei muuta söisi."

Vaihtoehdot:

1. Sinä luet väärin

2. Paketissa lukee väärin

Katso vaikka finelistä kaurahiutaleiden makrot tai kaurapuuron ravintosisältö. On 100 % fakta että 100 grammassa valmista puuroa ei ole 14 grammaa proteiinia.

17924/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun innostamana laitoin päivällä elämän risaiseksi ja paistoin Lidlistä päivällä hakemani 750g maustettuja tarjous-lohkoperunoita ja kotivaran savuleikettä ja 3 kpl SIPULEITA pellillä, enkä yhtään kadu mitä vaaka sanoo!!! Varmaan menee huomiseen ennenkuin kaikki on mussutettu, kun ei mennyt kuin puoli lautasellista vasta.

Ja kävin Tokmannilta hakemassa Priima snacksejä (niitä niissä pienissä muovisangoissa) -70%:lla eli 1,50/kpl. Toinen sour cream- ja toinen salsa-maustettuja. Dippailen rahkaan.

-winner-

Oi ei. Kyyneleet silmissä täällä ajattelen sipuleita. Onko noi snacksit sellaisia epämääräisiä paistettuja keksinnäköisiä juttuja? halpoja ne on, ei sillä, mutta en varmaan uskaltaisi maistaa.

(ja hajotin vaa'an, kun yritin vaihtaa siihen pattereita, täytyy luottaa vaan housunvyötäröihin)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
17925/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka paketissa olisi painovirhe, niin ei kukaan täällä väheksy kaurapuuron syömistä vaikka aamuin ja illoin. Itse olen tehnyt ohjeella 1dl pikakaurahiutaleita ja 2dl vettä. Valmistusaika 1min. Kyllä siitäkin saa ihan kivasti proteiinia ja kuituja ja rasvaa.

17926/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaurahiutalepaketeissa lukee, että 14g proteiinia 100g tuotetta. Niitä kuivia hiutaleita.

Palkokasveja ja viljaa yhdistämällä saa aikaan täydellisen valkuaiskombon. Eli hernekeitto+näkkäri. Valkoiset pavut tomaattikastikkeessa+riisi. Kaalilaatikko härkäpapurouheesta ja ohraryyneistä. Kasviksissa on yleensä painoon suhteutettuna vähemmän valkuaista kuin eläinperäisissä tuotteissa, koska kasviksissa on kuituja, hiilihydraatteja ja vettä suhteellisen paljon. Mutta toisaalta kasviksia voi syödä ihan vapaasti, eikä niiden hinta muodosta hirveän suurta lovea budjettiin,  jos ostaa järjen kanssa.

Vierailija
17927/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka paketissa olisi painovirhe, niin ei kukaan täällä väheksy kaurapuuron syömistä vaikka aamuin ja illoin. Itse olen tehnyt ohjeella 1dl pikakaurahiutaleita ja 2dl vettä. Valmistusaika 1min. Kyllä siitäkin saa ihan kivasti proteiinia ja kuituja ja rasvaa.

1 dl painaa 35 g eli saat 4,9 g proteiinia, mikä on ihan kotiinpäin. Jos ripottelisit päälle soijarouhetta niin saisit vähän enemmän ja paremmat aminohapot. Toki maku voi tökkiä. Itse olen tottunut niihin ja menee siellä täällä seassa.

17928/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 dl painaa 35 g eli saat 4,9 g proteiinia, mikä on ihan kotiinpäin. Jos ripottelisit päälle soijarouhetta niin saisit vähän enemmän ja paremmat aminohapot. Toki maku voi tökkiä. Itse olen tottunut niihin ja menee siellä täällä seassa.

Mites muuten kun muistelen jonkun ravitsemustieteilijän tai lääkärin kommentoineen, että riittää, että päivän aikana syö niitä palkokasveja ja viljoja? Ettei tartte olla edes samalla aterialla? En nyt ole ihan satavarma, mutta kuitenkin.

Mistähän löytäisin tuon jutun...

Vierailija
17929/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten kun muistelen jonkun ravitsemustieteilijän tai lääkärin kommentoineen, että riittää, että päivän aikana syö niitä palkokasveja ja viljoja? Ettei tartte olla edes samalla aterialla? En nyt ole ihan satavarma, mutta kuitenkin.

Mistähän löytäisin tuon jutun...

Juu tässä käsityksessä minäkin olen. Kyllä niitä aminohappoja siellä sitten lilluu käytettäväksi että ei se ole pakko samaan puuroon tumpata soijaa. Minulla pelkkä puuro ei pidä nälkää kuin hetkisen ja sitten on kohta verensokeri tärisyttävän alhaalla.

Vierailija
17930/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puoliso heittää soijarouhetta välipalajogurttiinsa/rahkaansa, kuulemma tulee kivaa tekstuuria. Toki hän käy salilla niin varmaan koittaa saada helpolla, nopeasti ja halvalla lisäproteiinia. On toki minua myös kaksi kertaa isompi ja liikkuu enemmän. Itse en esimerkiksi tarvitse mitään välipaloja tai käy kuntosalilla.

17931/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän löytä

Juu tässä käsityksessä minäkin olen. Kyllä niitä aminohappoja siellä sitten lilluu käytettäväksi että ei se ole pakko samaan puuroon tumpata soijaa. Minulla pelkkä puuro ei pidä nälkää kuin hetkisen ja sitten on kohta verensokeri tärisyttävän alhaalla.

Eli jotain perää jutussa olisi...

Minulla puuro ei pidä nälkää . ei siitä mitään verensokeritärinöitä tule, mutta kiljuva (mouruava) nälkä kyllä. Vähän hassua, kun saman verran viljatuotteita leivän muodossa pitää nälkää minulla. Enemmän se kai on korvien välissä sitten tuo minulla. 

17932/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, sitä ollaan nyt taas viisaampia. On olemassa oikein taulukoita, mitä kasviksia kannattaa yhdistellä, että saa niitä täydellisiä valkuaisyhdistelmiä kasaan. Eikä niitä tarvitse syödä samalla aterialla, vaan saman päivän aikana riittää!

Sinänsä tämä on minulle suhteellisen abstrakti asia, koska en ole vegaani, en edes yritä olla kasvissyöjä.

Vierailija
17933/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Minulla puuro ei pidä nälkää . ei siitä mitään verensokeritärinöitä tule, mutta kiljuva (mouruava) nälkä kyllä. Vähän hassua, kun saman verran viljatuotteita leivän muodossa pitää nälkää minulla. Enemmän se kai on korvien välissä sitten tuo minulla."

Sitten on sama vika minun päässä, koska vaikka söisin pienen palan leipää, ei siitä koskaan tule sellaista samanlaista nälänhätää ja droppia kuin puurosta.

Marjatkin auttaa, joten ilmeisesti pelkkä puuro vain sulaa niin kovin äkkiä. Leipää nielee isompina möykkyinä.

Vierailija
17934/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa lapsensa syömään hyvin säilyvää puuroa pienestä asti. Oli aivan kamalat aamut kesällä naapurien kanssa ollessamme mökillämme, kun meidän perhe söi sovussa isosta kattilasta joka aamu kaurapuuroa erilaisilla lisukkeilla, mutta naapurin perhe oli ottanut kotoa vanhaksi mennyttä homeista leipää ja lapset huusivat etteivät syö puuroa. Siinä sitten olivat nälissään. Meidän perheessä ei edes muroja syödä tai osteta kaupasta, joten ei voitu tarjota niitä. Omat leivonta-kananmunamme tarjosimme kuitenkin käytettäväksi, mutta ei kuulemma kelvannut koska niitä oli vain 4 kpl. Menee elämä vaikeaksi jos aina pitäisi olla jotain suosikkileipäänsä, eikä kaurapuuro kelpaa edes kylässä.

Lopulta ajoivat 20km päähän syömään Mäkkiin aamupalaa.

Vierailija
17935/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Minulla puuro ei pidä nälkää . ei siitä mitään verensokeritärinöitä tule, mutta kiljuva (mouruava) nälkä kyllä. Vähän hassua, kun saman verran viljatuotteita leivän muodossa pitää nälkää minulla. Enemmän se kai on korvien välissä sitten tuo minulla."

Sitten on sama vika minun päässä, koska vaikka söisin pienen palan leipää, ei siitä koskaan tule sellaista samanlaista nälänhätää ja droppia kuin puurosta.

Marjatkin auttaa, joten ilmeisesti pelkkä puuro vain sulaa niin kovin äkkiä. Leipää nielee isompina möykkyinä.

Mulla täysin päinvastainen. Puurosta tulee aina järjettömän ähky olo ja lamaantuu moneksi tunniksi ettei jaksa edes nousta sohvalta. Tuntuu että kaikki päivän kalorit tuli syötyä kerralla ja vatsa pullottaa. Mutta jos syön 2 leipää kasviksilla niin jaksaa normaalisti muutaman tunnin liikkua ennen kuin nälkä iskee.

Vierailija
17936/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa, perunaa, juureksia, ruisleipää, itse keräämiäni omppuja, marjoja ja sieniä, kananmunia, siinä pääruoka-aineet. BMI 21. Ja terveenä aina, sekä hyvät veriarvot jne. Halvalla selviää.

Vierailija
17937/19045 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään kaupan paketissa voi olla noin pahaa laskuvirhettä ravintosisällöstä, tuostahan tulisi seuraamuksiakin jo yritykselle ja tekstit tarkastetaan varmasti moneen kertaan. Joku on nyt luullut saavansa jostain kaupan pienestä annospuuropussista päivän proteiinit, ei ihme että täällä proteiini välillä puhuttaa, jos osalla on oikeasti ymmärrys ravinnosta tätä tasoa. Pelkällä kaurapuurolla ei päivän proteiinitarve täyty mitenkään.

Vierailija
17938/19045 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään kaupan paketissa voi olla noin pahaa laskuvirhettä ravintosisällöstä, tuostahan tulisi seuraamuksiakin jo yritykselle ja tekstit tarkastetaan varmasti moneen kertaan. Joku on nyt luullut saavansa jostain kaupan pienestä annospuuropussista päivän proteiinit, ei ihme että täällä proteiini välillä puhuttaa, jos osalla on oikeasti ymmärrys ravinnosta tätä tasoa. Pelkällä kaurapuurolla ei päivän proteiinitarve täyty mitenkään.

Suurempi ongelma on se, että ihmiset kuvittelevat että proteiini on yhtä kuin liha, kana ja kananmuna. Ei muisteta, että melkein kaikessa ruoassa on proteiinia. Siinä iki-pahassa valkoisessa vehnäjauhossakin on 13g/100g proteiinia.

Siksi en itse jaksa miettiä mitään makroja. Syön monipuolisesti kasviksia ja kanaa ja joskus kalaa ja joskus viikonloppuisin jopa sipsiä tai juon lasin punaviiniä. En ehkä pääse siis 100€/kk -en ole laskenut- vaikka valitsen kaupasta aina halvimman kilohinta-vaihtoehdon ja olen pienikokoinen nainen. Kaupassa käyn suunnilleen kerran viikossa ja menee noin 30€ kerta sis. kaikki herkut, saunalonkerot ja kaapin täydennykset

Vierailija
17939/19045 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, seuraava sivu viekin suoraan palstan etusivulle. Ei suinkaan ketjun seuraavalle sivulle.

Vierailija
17940/19045 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ainakaan tartte ostaa ihan kaikkea itse. Töissä saa ilmaiset kahvit ja kahvipullat. Myös hedelmiä aina tarjolla. Liiketapaamisissa niin ilmaiset lounaat tai sisäisissä kokouksissa niin kahvilan täytetyt sämpylät yms.

Kaveri tuo mulle aina keräämiään sieniä ja marjoja. Vastalahjaksi saa multa omenia ja raparperia, en ehdi mitenkään syödä kaikkia yksin eikä pakkaseen mahdu kaikkia. Toki teen vuoden ajalle sosetta puuron päälle ja hilloja, joista pyöräyttää myös nopeasti piirakan jos vieraita tulee.

Yksi kaveri on töissä pasta-tehtaalla. Tuo aina kassillisen erilaisia pastoja kun tulee kylään.

Vanhemmat tuovat aina kaikenlaista kun tulevat kylään.

Sisko tuo lapsenvahtipalkkioksi aina herkkuja ja ruokia, kun lapsensa tulevat mun luo hoitoon.

Kaverit tuo kylään tullessa alkoholit ja napostelut ja itsetekemiään suolaisia piirakoita yms.

Synttärilahjaksi saa aina vuoden alkoholit.

Ja ei, minun ei tarvitse ostaa jokaiselle kaverilleni lahjaksi viinapulloa. Usein vien itsetehdyn omenapiirakan 1€ tai annan lahjakortin että pesen ikkunat tai vahdin lapsia tai annan jotain itselleni turhaa lahjaksi, vaikkapa kierrätyskirjan ja joululahjaksi saamani kynttilän ja suklaakonvehtin tms.