Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei parisuhteessa olevat naiset, tulin vaan sanomaan, että pitäkää kans huoli että maksatte vähemmän ruoasta! Kun ero tulee niin ette saa penniäkään takaisin jos ootte jakanut ruokalaskun puoliksi sen miehen kanssa. T. Maksoin idioottina puolet miehenkin ruoasta, joka sitten lopulta vei kaikki ruoat pettäjänaiselleen. Elätin tyhmänä jotain bimboa samalla, vaikka itse en käytännössä syö kuin pastaa ja leipää.
No ei varmaan kannata seurustella, jos ei osaa järkevästi ruokakuluja jakaa kahden ihmisen kesken? Hyvin moni osaa.
Kuinka jengi sit yleensä jakaa? Isot miehet syö 2 kertaa enemmän kuin pienet naiset, eli jos nainen laittaa yhteiselle ruokatilille 100€/kk niin mies laittaa 300€? Vai miten nää yleensä jaetaan? Meinaa jos nainen maksaa joka 3. K
Jos löytyy ale-lihaa niin kannattaa tietenkin ostaa heti jemmaan, eikä himmailla että ostankin vain 1 jauhelihapaketin normaaliin hintaan koska toisen vuoro maksaa ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monista halvimmista vitamiineista puuttuu kokonaan esim. magnesium, sinkki ja rauta. Esim. Coopin 1,19 e poretableteissa näistä ei ole mitään, hieman kalliimmissa purkkivitamiienissa on sitten laajemmin eri aineita.
Lidlin porevitamiinitableteissa ainakin on noita kaikkia. Maksaa 1,15€. Pitkin kyljessä lukee toki vain et ABCDE.
No jos siinä kyljessä ei niitä lue, niin ei ne siellä missään piilossakaan ole. Kyllä nuo listatut lähes poikkeuksetta puuttuu halvimmista poretableteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monista halvimmista vitamiineista puuttuu kokonaan esim. magnesium, sinkki ja rauta. Esim. Coopin 1,19 e poretableteissa näistä ei ole mitään, hieman kalliimmissa purkkivitamiienissa on sitten laajemmin eri aineita.
Lidlin porevitamiinitableteissa ainakin on noita kaikkia. Maksaa 1,15€. Pitkin kyljessä lukee toki vain et ABCDE.
No jos siinä kyljessä ei niitä lue, niin ei ne siellä missään piilossakaan ole. Kyllä nuo listatut lähes poikkeuksetta puuttuu halvimmista poretableteista.
Varmaan tarkoitti sitä, että siinä putkilon kyljessä on isot pallurakirjaimet ABCDE, sisällysluettelossa on sitten pidempi rivi? Noin ainakin yleensä noissa on.
Jos ostan d-vitamiinia, niin oletan, että siinä on d-vitamiinia eikä muuta. Jos ostan monivitamiinitabletteja, niin oletan, että niissä on montaa ainetta. Poratebletteja ei meillä juoda, koska ne närästää ja onhan niissä sitä alumiiniakin kai? Ainakin ennen oli. Pahalta ne kaikki maistuu, vaikkei huomioisi sisältöä.
Tänään syödään toooooosi terveellisesti ranskalaisia perunoita, kalapuikkoja (saa ottaa enemmän kuin 5 per syöjä), kananuggetteja ja jostain pakastimen perukoilta kaivan vielä linssinuggettejakin (itsetehtyjä), parsakaalia ja vihreitä papuja niiden kanssa, koska ne kelpaa nuorisolle. Lisäkkeenä on tietenkin lykopeenipitoista kasvissosetta*.
* as known as ketsuppi
Kiusa se on pienikin kiusa
Täällä oli myös superterveellinen päivällinen: HK:n blöö-vihannes Lidlin tarjouksesta.
Epäterveellisin osuus taisi olla suomalaisviranomaisten ei-kasvikseksi mustamaalaama peruna juuressoseessa jossa oli lisäksi sipulia, porkkanaa, lanttua ja palsternakkaa.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikissa mun halpis-monivitamiineissa on näitä
Työtön kaveri avustaa vapaaehtoisena seurakunnassa ja sieltä saa melkein joka päivä säkillisen ruokaa :D Siis on koko ajan tarjoamassa mulle ruokia kun ei ehdi ite syödä. Ja siis sitä ei tartte ilmoittaa Kelalle, niin kuin ei muistakaan harrastuksista tartte raportoida eli ei menetä tukiaan. Eilen otin kaverilta lihapiirakoita, juustopaketin ja kanapaketin. Himassa oli jo kananmunia, salaattia, leipää ja pastaa.
Mut siis vinkki jos rahat loppu ja työttömänä on aikaa, niin kannattaa liittyä johonkin avustusryhmään ni voi saada ilmasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kaveri avustaa vapaaehtoisena seurakunnassa ja sieltä saa melkein joka päivä säkillisen ruokaa :D Siis on koko ajan tarjoamassa mulle ruokia kun ei ehdi ite syödä. Ja siis sitä ei tartte ilmoittaa Kelalle, niin kuin ei muistakaan harrastuksista tartte raportoida eli ei menetä tukiaan. Eilen otin kaverilta lihapiirakoita, juustopaketin ja kanapaketin. Himassa oli jo kananmunia, salaattia, leipää ja pastaa.
Mut siis vinkki jos rahat loppu ja työttömänä on aikaa, niin kannattaa liittyä johonkin avustusryhmään ni voi saada ilmasta ruokaa.
Työssäkäyväkin voi harrastaa, ja voi harrastaa jopa vapaaehtoistoimintaa. Se vie aikaa, ja vaatii vaivannäköä, kuten moni muukin keino säästää ruokakuluissa.
Ei ole ilmaisia lounaita...
Joku varmaan nauraa kun sanon etten ikinä osta 1,15€/kg ranskalaisia vaan ihan sitä aitoa tavaraa 0,99€/kg tms. Ja maustan ne perunat vielä suolalla ja öljyllä eli tulee samanhintaiseksi kuin pakaste-eines, mutta en nyt vaan halua lisäaineita ja haluan itse määrätä öljyn määrän. En kuitenkaan hauku einesten käyttäjiä jos esimerkiksi eivät vain osaa tehdä ruokaa eivätkä halua opetella.
Joka päivä:
-puuro margariinilla 0,05€
-4 leipää 0,10€
-300g porkkanaa 0,30€
-banaani 0,18€
-omena 0-0,20€
- lämmin ruoka/salaatti kasviksilla ja proteiinilla x 2 = 1,50€
Yhteensä 2,25€ + vesijohtovesi. Budjetti kuitenkin 5€ päivä eli olisi varaa törsäillä mutta toistaiseksi ylijäämä raha menee rahastoihin. Toisaalta jos haluan ostaa vappuna simaa niin miksipä en ostaisi kun budjetti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Joku varmaan nauraa kun sanon etten ikinä osta 1,15€/kg ranskalaisia vaan ihan sitä aitoa tavaraa 0,99€/kg tms. Ja maustan ne perunat vielä suolalla ja öljyllä eli tulee samanhintaiseksi kuin pakaste-eines, mutta en nyt vaan halua lisäaineita ja haluan itse määrätä öljyn määrän. En kuitenkaan hauku einesten käyttäjiä jos esimerkiksi eivät vain osaa tehdä ruokaa eivätkä halua opetella.
Harvemmin pakasteranskalaisissa lisäaineita on. Yleensä ainesosissa peruna ja öljy.
Haa, tulipa edellisestä mieleeni. Olisiko kenelläkään minisiman ohjetta?
Olen joskus tehnyt simaa minkä-lie-pussinkylkiohjeen mukaan (ehkä fariinipussin) ja sitä tuli tietysti saavillinen. Olin kovin nuori, enkä ollut varautunut edes riittävään pullomäärään 🤭 Sain siman lopulta kuitenkin pulloihin asti.
Jos jollain olisi ohje 75 cl - yhteen litraan simaa, olisin vappufiiliksissä.
Kyllä mä voin yhden pullon verran kaupastakin ostaa mutta kaupan sima tuppaa olemaan enempi tunkkaista kotikaljan ja sitruunalimsan sekoitusta. Se maku vaan ei ole oikea.
Kampin Pimu
Rikkaat syö vähemmän kuin köyhät. Tää on fakta. Mutta se tarkoittaa sitä, että rikkailla jää entistäkin enemmän rahaa säästöön ja ovat laihoja. Ja köyhät köyhtyvät ja pulskistuvat, kun ainoa ilonaihe elämässä on rasvainen ruoka, jolloin urheilukin vaikeutuu ja sairaantuvat helpommin. Ikävä kierre mutta tosia asiahan se on, että köyhät kuolee nuorempina.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerralla niitä ranskalaisia perunoita syödään 1-1,5kg, niin voin kertoa, että kun tulen töistä kotiin puoli seitsemän jälkeen illalla 12 tunnin työpäivän jälkeen, niin mielelläni maksan 1,39€/kg ranskalaisista perunoista, jotka joku on pessyt, kuorinut, suikaloinut ja uppopaistanut kertaalleen, jotta saan vain kipata ne uunipannulle paistumaan ja keräämään akryyliamidia, nam. Edes minun loputtoman suurissa pakastimissani ei ole riittävästi tilaa, että tekisin vielä itse ranskalaisia sinne odottelemaan. Eipä tuossa pussin kyljessä ollut kuin peruna ja kasviöljy valmistusaineina.
Mutta vaikka et hauku, niin hienosti osasit vähätellä meitä einesten käyttäjiä. Olen aika varma, että osaan tehdä vähintään keskivertosuomalaisen tasoisesti ruokaa, todennäköisesti jopa hieman paremmin. Sentään on koulutuskin alalle.
S k e kirjoitti:
70-luvulla ja 80-luvulla ostettiin jauheliha kaupan tiskiltä. Se piti käyttää ruuanlaittoon heti samana tai ehdottomasti seuraavana päivänä, se ei säilynyt. Kananmunat myytiin irtomyyntinä, ne ostettiin paperipussiin. Sai olla varovainen, ettei ne mene rikki. 80-luvulla alkoi kennomunat yleistyä. Kanaa sai pakastettuna, tai jos oli asiaa Hämeenlinnaan, niin moottoritien viereisestä Raketista sai kokonaisen grillatun kanan.
Lopetin jauhelihan syömisen sen jälkeen kun olin kaupassa kesätöissä 1969. Jauheliha ajettiin lihamyllyn läpi takahuoneessa, käytettiin halvimmat lihankappaleet, sekaan jauhettiin kamaraa jolloin tulos oli vaaleaa. No jauhettiin sekaan vielä sydäntä niin tuli nätti punainen väri. Ja uudelleen myllyn läpi että väri tasoittui.
Tosiaan, muakin huvitti toi "En hauku laiskoja, tyhmiä, osaamattomia jotka ei edes halua opetella".
Toi nyt ei ihan humble bragiä ole, kai tällekin oma terminsä on.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
70-luvulla ja 80-luvulla ostettiin jauheliha kaupan tiskiltä. Se piti käyttää ruuanlaittoon heti samana tai ehdottomasti seuraavana päivänä, se ei säilynyt. Kananmunat myytiin irtomyyntinä, ne ostettiin paperipussiin. Sai olla varovainen, ettei ne mene rikki. 80-luvulla alkoi kennomunat yleistyä. Kanaa sai pakastettuna, tai jos oli asiaa Hämeenlinnaan, niin moottoritien viereisestä Raketista sai kokonaisen grillatun kanan.
Lopetin jauhelihan syömisen sen jälkeen kun olin kaupassa kesätöissä 1969. Jauheliha ajettiin lihamyllyn läpi takahuoneessa, käytettiin halvimmat lihankappaleet, sekaan jauhettiin kamaraa jolloin tulos oli vaaleaa. No jauhettiin sekaan vielä sydäntä niin tuli nätti punainen väri. Ja uudelleen myllyn läpi että väri tasoittui.
60- ja 70-luvuilla sekaan jauhettiin tietenkin ne pilaantumassa olevat lihapalat, joten se jauheliha oli tosi epämääräistä. Nykyään käytetään tuoretta lihaa (lukuunottamatta noita kaupan itse jauhamia jauhelihoja ehkä), joten mikrobiologisessa laadussa ei ole moittimista. Sen sijaan suosin jauhelihaa SIKSI, että siihen käytetään noita väheksyttyjä ruhonosia! Jos eläin on teurastettu, niin tosiaankin haluan, että siitä käytetään kaikki mahdollinen! Sen verran olen eri teurastamoita ja lihanjalostuslaitoksia kiertänyt, että uskallan sanoa tietäväni, miten se jauheliha tai karjalanpaisti tai joulukinkku tai lenkkimakkara valmistetaan, ja syön noita kaikkia edelleen.
Osaamme tehdä hyvää ruokaa ja kalaa,marjoja,sieniä tulee omasta takaa. Mutta , joskus on kiva/ nopea/ helppo tehdä eineksistä. Meillä syödään eineksiä hyvin harvoin ja silloinkin aika terveellisiä, kuten hernekeitto, maksalaatikko, pakaste perunat.
Makkaroita yms pyritään syömään aterialla max kerran kk, leikkeleitä tosin menee jokapäivä. Ihmettein kun risteilyllä syövän kaverilla on varaa tupakoida ? Askin päivävauhdilla menee 300€/kk Itse lopetin siirtymällä kevyempään ja kun savuke sisälti vai 1mg nikotiinia , vähensin märään 10 kpl vrk ja sitten siirryin 1mg purkkaan ja lopulta meni vain 1 purkka vrk ja alkoi sitten purkkakin jäämään pois. Olen jättänyt sokerin pois jo 20 v sitten ja oli helppoa myös jättää tupakka pois.
Olen pienellä eläkkeellä oleva nainen. On pakko selvitä n. 100e kk ruokaan, jotta rahani riittää lääkkeisiin, asumiseen ja muihin pakollisiin. Aina ostan punaisilla merkatut ruuat. Tarjoukset. Sanon ei ole helppoa, mutta en voi tilanteelleni mitään. Yritän jotenkin selvitä sairauteni kanssa. Kyllä itku välillä tulee.
Moni nykyajan ihminen pitää kaiken itsestään selvyytenä ostaa kaupasta. Monilla ei ole niin hyvin.
Ps. En juo, en polta.
Tuo ei kyllä pidä kaikille paikkaansa.
Kaupassa, kyllä näkee miten on rikkailla kärrit täynnä ja kärriin mätetää, mitä vain halutaa.
Mässäilyä on heillä monilla viikonloput ja lomat. Viikollakin syövät paremmin kuin yksikään pienillä tuloilla kitkutteleva.
Lihavuus ei ole aina syömisestä kiinne.Siihen vaikuttaa todella moni muukin juttu. Pitää tutustua ihmisen anatomiaan,lääkkeisiin, sairauksiin, niin tiedät paremmin.