Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19145)

Vierailija
15701/19145 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee myös paljon rahaa siihen terveelliseen ruokaan. Avokaadoihin, oliiviöljyyn, kasviksiin, vähärasvaisiin tuotteisiin, kalaan jne.

Vierailija
15702/19145 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee myös paljon rahaa siihen terveelliseen ruokaan. Avokaadoihin, oliiviöljyyn, kasviksiin, vähärasvaisiin tuotteisiin, kalaan jne.

Avocadoilla ongelmana hiilijalanjälki ja vaikutus kasvatusseudun vesitalouteen. Oliiviöljyn arvot eivät paljoa poikkea muista kasviöljyistä, paistoon sitä ei kannata käyttää. Kasviksia sesongin mukaan. Kalaa usein tarjouksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15703/19145 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Haa, tulipa edellisestä mieleeni.  Olisiko kenelläkään minisiman ohjetta?

Olen joskus tehnyt simaa minkä-lie-pussinkylkiohjeen mukaan (ehkä fariinipussin) ja sitä tuli tietysti saavillinen. Olin kovin nuori, enkä ollut varautunut edes riittävään pullomäärään 🤭 Sain siman lopulta kuitenkin pulloihin asti.

Jos jollain olisi ohje 75 cl - yhteen litraan simaa, olisin vappufiiliksissä.

Kyllä mä voin yhden pullon verran kaupastakin ostaa mutta kaupan sima tuppaa olemaan enempi tunkkaista kotikaljan ja sitruunalimsan sekoitusta. Se maku vaan ei ole oikea.

Tee simapohja sitruunasta ja fariinisokerista + vedestä pulloon, tiputa joukkoon pari murusta kuivahiivaa ja sulje pullo. Siis kaksi hitusta kuivahiivaa. Anna käydä viileässä paikassa, jossa ei haittaa vaikka käy liikaa ja räjähtää. Tarkkaile. Vapuksi hyvinkin valmista, lähes kuohujuomaa prosentteina.

Vierailija
15704/19145 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastaa, perunaa, pitsaa (leipää ketsupilla), porkkanaa, pullaa... kaikkea, joka on aivan p:eestä.

15705/19145 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsakaalia, paprikaa, papuja, punakampelaa, peuraa, poroa....

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
15706/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siman tekeminen > https://kuvat.jyka.fi/kotiviinilaskuri/index.php    laske paljonko % haluat ja sitten aineet pulloon ja korkki kiinni. Kun alkaa käymään , avaa korkkia hieman ,että paine hiljaa sihisee pois. Jätä käymään sihisten noin 10 vrk ja sitten kylmään.

Vierailija
15707/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Omat vitamiinini on Tokmannilta.

Monivitamiini 150 kappaletta 5,49 eli hiukan alle neljä senttiä kappale.

50 mikrogramman D-vitamiini oli tammikuussa tarjouksessa 150 kappaletta yhdellä eurolla!

Nämä ovat kotimaisia valmisteita. En ole varma, onko tuo monivitamiini tarpeen. Ei siitä haittaakaan liene. 

Apteekkien viramiinihinnat on suoranaista ryöstöä näihin verrattuna.

Laatua ei saa vitamiineissakaan puoli-ilmaiseksi. 

Niinpä. Tuntuu että täälä moni ajattelee niin että ihan sama mistä ostaa ja minkä ostaa. Kannattaisi kuitenkin niihinkin perehtyä niin huomaa että sillä todellakin on väliä mitä suuhunsa pistää. 

Vierailija
15708/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi kenelläkään menisi kasviksia aina pilalle ennen aikojaan? Senhän takia tehdään kasvissosekeittoja tai laitetaan jämäkasvikset kastikkeisiin tai muun ruoan joukkoon, ettei tarvitse biojätteeseen heittää. Meillä ainakin käydään 1 kerran viikossa kaupassa ja jos kasvikset loppuu kesken niin pakastimessa on lisää. Kyllä meillä ainakin kestää viikon verran hyvänä kurkku, tomaatti, jäävuorisalaatti, kaali, porkkanat, kesäkurpitsat yms. Ja jos ei kestä niin tehdään kasvispihvejä, uuniruokia tai keittoja tai mitä nyt tekeekään mieli."

Aina?? Sanoiko joku että aina???? Eikä kyse ollut edes pelkistä kasviksista!

kaikilla menee JOSKUS JOTAIN pilalle, se on aivan varma!

Tällä palstalla tuntuu olevan paljon näitä tahallaan väärin ymmärtäjiä.

Vierailija
15709/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te pystytte syömään jatkuvasti 23% sikanautaa? Ostin viimeksi 9,5 % kevytjauhelihaa (jossa 50 % sikaa) ja tästäkin tuli keittoon jäähdyttämisen jälkeen isoja erottuvia oransseja rasvalauttoja, ja keiton liemi oli rasvaa täynnä uudelleen lämmitettynäkin. Rasvassa ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta tuo on nimenomaan sitä epäterveellisintä, kovaa rasvaa, jota tulisi välttää.

En ihmettele että niin monella on täällä kolesteroliongelmaa nimenomaan lihansyönnistä johtuen.

Jäähdytä ja kuori kova rasvakerros pois.

Mutta nimenomaan ne ruuat, missä sitä kuorta ei ole, niin se lihan rasva tulee syötyä eikä se siitä terveellistä tee millään mittapuulla. Terveyden kannalta jo esim. broilerin jauheliha tai 10% nauta on huomattavasti parempi valinta, kun niissä ei ole lähellekään niin paljoa kovaa rasvaa. Halvassa hinnassa maksat myös osittain epäterveellisestä rasvasta ja syötävää lihaa on vähemmän.

15710/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te pystytte syömään jatkuvasti 23% sikanautaa? Ostin viimeksi 9,5 % kevytjauhelihaa (jossa 50 % sikaa) ja tästäkin tuli keittoon jäähdyttämisen jälkeen isoja erottuvia oransseja rasvalauttoja, ja keiton liemi oli rasvaa täynnä uudelleen lämmitettynäkin. Rasvassa ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta tuo on nimenomaan sitä epäterveellisintä, kovaa rasvaa, jota tulisi välttää.

En ihmettele että niin monella on täällä kolesteroliongelmaa nimenomaan lihansyönnistä johtuen.

Jäähdytä ja kuori kova rasvakerros pois.

Mutta nimenomaan ne ruuat, missä sitä kuorta ei ole, niin se lihan rasva tulee syötyä eikä se siitä terveellistä tee millään mittapuulla. Terveyden kannalta jo esim. broilerin jauheliha tai 10% nauta on huomattavasti parempi valinta, kun niissä ei ole lähellekään niin p

Oletko tietoinen siitä, että voit esimerkiksi imeyttää sen rasvan vaikkapa talouspaperiin sen jälkeen, kun olet sen jauhelihan paistanut? Sitä ei tarvitse jättää sinne pannulla.

Minä sen sijaan kaadan sen rasvan kippoon ja laitan jääkaappiin, sillä siinä paistinrasvassa paistetut perunat esimerkiksi maistuvat hyvälle... Tulee syötyä kovaa rasvaa, mutta sitä tulisi joka tapauksessa laitettua paistinperunoihin, koska paistan ne voissa.

Mutta meitä on täydellisiä ja epätäydellisiä, minä mielelläni lukeudun tuohon jälkimmäiseen joukkoon.

Vierailija
15711/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avocadoilla ongelmana hiilijalanjälki ja vaikutus kasvatusseudun vesitalouteen. Oliiviöljyn arvot eivät paljoa poikkea muista kasviöljyistä, paistoon sitä ei kannata käyttää. Kasviksia sesongin mukaan. Kalaa usein tarjouksessa.

Höpö höpö, oliiviöljy paras paistamiseen. Meillä käytetään sitä ja voita.

15712/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen simaohje:

4 l vettä

250 g fariinisokeria

250 g taloussokeria

1-2 sitruunan mehu

tl tuorehiivaa (herneen kokoinen pala)

sokeria

rusinoita

Tästä kun lähtee laskemaan, niin litran ohje olisi:

1l vettä

63g sokeria (3/4 dl) +63g fariinisokeria (0,9 dl)

puolikkaan sitruunan mehu

1/4 herneen kokoinen pala tuorehiivaa tai muutama murunen kuivahiivaa.

Pikasiman ohje on varmaan helpompi muuttaa pienemmäksi, sillä siis tarkoitetaan juomaa, jossa keitetään fariinisokeri-sokeri-sitruunamehuliemi joka laimennetaan kuplivalla juomalla (esimerkiksi pommac tai ne pommac-jäljitelmät, kivennäisvesi, hiilihapotettu vesi).

Vierailija
15713/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

``Ihmettelen kanssa, asun teltassa, täällä voi asua ihan hyvin toukokuusta lokakuun alkuun. Miksi ihmiset valittavat että menee rahaa asuntoon. Ei mene, muuttakaa telttaan puoleksi vuodeksi. Säästätte tuhansia euroja.``

Ehkä tuo on ironiaa, turvallinen ja ihmismäinen asuminen on näin kylmässä maassa tärkeää.

Tupakasta ja alkoholista säästäminen on järkevää ja itse olen sen tehnyt.

Aika vaikea on saada syksyllä vuokra-asuntoa 6 kuukauden sopimuksella. Vaativat yleensä vuoden sopimuksen. Sitten maksat niistä kesäkuukausistakin, vaikka asuisit teltassa. 

Vierailija
15714/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helppo muistisääntö on, että kylmäpuristetut extra-virgin öljyt eivät pidä kuumasta, joten niitä kannattaa käyttää salaatteihin, leivän päälle ja viimeistelemään ruokia. Borgesin Classic-oliiviöljy sekä öljysekoitukset käyvät paistamiseen, grillaamiseen ja jopa friteeraamiseen."

Vierailija
15715/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuokra-asun oissa on vuoden tai 11 kuukauden sopimus. Täällä on eräc kerrostalo, joihin mainostetaan jatkuvasti myös lyhyempiaikaisia sopimuksia. Mutta on aika ankea talo ja vaihtuvuus suuri. Sen myötä myös olisi aika levotonta siinä asua. Ainakin aikuisen ja vanhemman ihmisen, ehkä nuoremmat eivät välitä. Miten perheellinen muuten voisi soveltaa tuota teltta-asumista osaksi vuotta? 

Joku roti on säästämisessäkin. Surkeat asumisolot olisivat viimeiset itsellä. Ja sen lisäksi vielä halvat ruokamenot, kaksi tärkeää elämisen ehtoa, ainakin minulle. 

Vierailija
15716/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

``Ihmettelen kanssa, asun teltassa, täällä voi asua ihan hyvin toukokuusta lokakuun alkuun. Miksi ihmiset valittavat että menee rahaa asuntoon. Ei mene, muuttakaa telttaan puoleksi vuodeksi. Säästätte tuhansia euroja.``

Ehkä tuo on ironiaa, turvallinen ja ihmismäinen asuminen on näin kylmässä maassa tärkeää.

Tupakasta ja alkoholista säästäminen on järkevää ja itse olen sen tehnyt.

Aika vaikea on saada syksyllä vuokra-asuntoa 6 kuukauden sopimuksella. Vaativat yleensä vuoden sopimuksen. Sitten maksat niistä kesäkuukausistakin, vaikka asuisit teltassa. 

No tiedän tyypin joka asuu teltassa/autossa kesäisin Suomessa ja talvisin ajaa Etelä-Eurooppaan pakkasia karkuun ja siellä sama homma. Parkkeeraa aina jonnekin ihaniin maisemiin lähelle rantaa ja tekee etänä töitä. Ei kaikki halua asua koko elämäänsä jossain vauokrakaksiossa ja tehdä töitä kaupan kassalla.

Vierailija
15717/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helppo muistisääntö on, että kylmäpuristetut extra-virgin öljyt eivät pidä kuumasta, joten niitä kannattaa käyttää salaatteihin, leivän päälle ja viimeistelemään ruokia. Borgesin Classic-oliiviöljy sekä öljysekoitukset käyvät paistamiseen, grillaamiseen ja jopa friteeraamiseen."

Juurikin näin. Mutta sitten kun puhutaan paistamisesta, niin jopa voilla parempia arvoja kuin oliiviöljyllä, jota todellakin kannattaa suosia tuoreena. Taisi olla joku Mosleyn dokumentti, jossa tehtiin koe missä ihmiset pitivät saman ruokavalion, mutta verrokkiryhmä nappasi muutaman senttilitran tuoretta oliiviöljyä lisäksi aamuisin. Tällä verrokkireyhmällä arvot paranivat. Sillä ei ollut merkitystä kuinka kallista se oliiviöljy oli. 

Vierailija
15718/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro ja leipä ei paljoa maksa. Lisäks aina salaattitarpeet ja itsetehtyä vinaigrettea salaatin päälle. Kerran viikossa ostan 300g kananjauhelihapaketin ja 200g tofupaketin. Lisäksi ostan Prismasta savustettuja kilohaileja öljyssä purkin. Niitä laitan leivän päälle ja salaatin joukkoon. Perunasta ja pastasta en välitä. Pienikokoinen olen en tarvitse enempää hiilareita. En pidä hampurilaisesta tai pitsasta. Pikakahvia maidolla juon aamulla ja teepussin illalla. Aika kurinalaista elämää elän ja se sopii itselleni. Alle 100€ kuvittelisin, että rahaa menee. Salaattiaineksia aina kaupan edullisimmat kasvikset, toki pakastimesta ostan myös esimerkiksi vihreitä papuja ja muitakin kasvispusseja. Ja toki edullisinta salaattijuustoa. Riisiä lisään toisinaan salaattiin ja sopii kanapullien, tofun ja kilohailien kanssa kasvisten kera.

Vierailija
15719/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vuokra-asun oissa on vuoden tai 11 kuukauden sopimus. Täällä on eräc kerrostalo, joihin mainostetaan jatkuvasti myös lyhyempiaikaisia sopimuksia. Mutta on aika ankea talo ja vaihtuvuus suuri. Sen myötä myös olisi aika levotonta siinä asua. Ainakin aikuisen ja vanhemman ihmisen, ehkä nuoremmat eivät välitä. Miten perheellinen muuten voisi soveltaa tuota teltta-asumista osaksi vuotta? 

Joku roti on säästämisessäkin. Surkeat asumisolot olisivat viimeiset itsellä. Ja sen lisäksi vielä halvat ruokamenot, kaksi tärkeää elämisen ehtoa, ainakin minulle. 

Usein ne, jotka ovat sitä mieltä, ettei mikään onnistu eikä mikään ole mahdollista. On yleensä ne sairaat ja väsyneet sohvaperunat. Aika moni pystyy elämään haluamaansa elämää. Vaikka sitten asumalla asuntoautossa lapsien kanssa ja nauttimalla elämästä. Itse olen asunut monestikin hulppeissa huviloissa joissa uima-allas niin esimerkiksi 2kk kun perhe on itse lähtenyt reissuun. Vastuullani on ollut lähinnä kastella kukkia, hakea postit ja ruokkia akvaariokalat. Olla vähän kuin talovahtina. Ja ihan ilmaiseksi olen saanut asua.

Ei se yleensä vaadi kun laittaa itse vain ilmoitus vaikka Faceen. Olen myös laittanut sähköpostia ja soittanut eräälle markailutilalle, että voinko tulla hoitamaan teidän somea muutamaksi viikoksi/pariksi kuukaudeksi majoitusta ja ruokaa vastaan. Ottivat minut innoissaan tilalle asumaan ja sain myös ratsastaa siellä niin paljon luin halusin. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät aaa mitään aikaiseksi ja valittavat vain. Ei kaikki eläminen ole aina kallista.

Vierailija
15720/19145 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jämä kasviksista laatikon: suippoppaprikat 4kpl 1e oli tarjouksessa.

2 kesäkurpitsaa 1e (tarjous)

Halvinta kasviskermaa ja muu k*** suikaleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän