Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19144)

Vierailija
15321/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää joka täällä uhoilee että syö kerralla vaikka kokonaisen lohen jos vain huvittaa, että ahdistaisi syödä vain vähän, että hinnasta viis. Se sama joka juhlissa nappaa ensimmäisenä ja lautasen täyteen harvinaisia herkkuja, että ehtii vielä santsaamaan ennen kuin kaikki ovat edes saaneet maistaa niitä, ettei nyt vain ainakaan lopu kesken? Aika itsekäs ajattelutapa. Itse ainakin otan aina vasta viimeisenä, että kaikki muut saavat varmasti maistiaisen. Toki jos tuollainen ajattelutapa niin säästäminen voi olla vaikeaa kun napa pitää aina vetää täyteen hinnalla millä hyvänsä.

Ootko sä jotenkin kipeä päästäs? Sanoin, että syön sen verran kuin hyvältä tuntuu, nälkä määrittää kuinka paljon eikä hinta. Sulla ei ole kyllä kaikki kohdillaan. En sinun sosiaalisen piirin juhlista tiedä, mutta meillä ei ole tapana rajoittaa vieraiden ottamaa ruokamäärät, koska

Kyllä juhlissa missä olen ollut niin ruokamäärä mitoitetaan ihmismäärän mukaan. Jos esimerkiksi kakku on tilattu leipomosta 14 henkilölle niin ei oleteta, että 1 vieras söisi sen puoliksi yksinään. Meidän juhlissa on ainakin ihan käytöstavat kaikilla, kukaan ei porsastele juhlapöydässä eikä muutenkaan ja nälkään ei ole kukaan kuollut vaikka ei söisi juhlissa mitään, niin kuin eräs vieras viimeksi joka tuli melkein suoraan paikalle viisauden hammas leikkauksesta.

15322/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhden ketsuppipullon huuhtelulla mausteeksi ruokaan olekaan suurta merkitystä. Sillä on pieni merkitys. Ja kun sen samanlaisen pienen ketsuppitilkan käyttää aina mausteeksi sen sijaan, että ruuttaa täydestä pullosta ketsuppia, niin se pienenpieni merkitys muuttuu vähän suuremmaksi. Sitten kun huuhtelee sen majoneesipurkin jämät vaikka omenaviinietikan kanssa salaatinkastikkeeksi, niin eihän silläkään ole kuin pieni merkitys. Vaan kun sen tekee kerta toisensa jälkeen, se on vähän suurempi merkitys. Pullollinen ketsuppia puolessa vuodessa, purkillinen majoneesia samoin.

Luulenpa, että ihminen, joka huuhtelee ketsuppipullon jämät mausteeksi ruuan sekaan, leikkaa myös käsirasvapurkin auki ja kaivelee sieltä loput rasvat käyttöön, eikä heitä vajaapa purkkia roskiin. Ompelee uuden napin farkkujen irronneen napin tilalle. Paikkaa reiän villasukanpohjasta. Sammuttaa valot, kun poistuu huoneesta pidemmäksi ajaksi.

Pienenpieniä asioita. Toiset löytää merkityksen, toiset ei.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15323/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen kiinnostunut intialaisesta ja pakistanilaisesta keittiöstä eli tällä hetkellä kikherneestä, pavuista, perunasta ja kastikkeista. Kesällä tykkään grillailla eli silloin perus kaalit, sienet ja makkarat menee. Kesällä kans enemmän salaatteja ja hedelmiä ja talvella keittoja ja muhennoksia. Tänään söin kylläkin pakasteransklaisia ja eines lihapullia kun lapsivierailta jäi yli mutta huomenna pidän kasvispäivän sitten tasapainottamaan tämän päivän huonoja ruokailuja.

Vierailija
15324/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Onnistuisikohan tehdä itsensä tykö jollekin nepalilaisravintoloitsijalle ja sujauttaa oma pänikkä tukkukierrokselle? Tai vaikka jos toisi edes puolen kilon pussin epätoivoiselle garam masalahimoiselle pimulle...

Kuulostaa hyvältä idealta :) Kamppilaista ei varmaan lohduta, mutta mulla on 400g purkillinen Sallisen Garam masalaa Tuurin kyläkaupasta viime kesän lomareissulta (ja muutama muukin jättipakkaus). Vähän alle kympin taisi maksaa, mutta eipähän lopu heti kesken. Mutta mulla on kyllä tunne, et jossain isoissa marketeissakin olisin noita nähnyt, tai sitten jostain tuollaisesta halpamyymälästä saattaisi löytyä. Ehkä ekana kuitenkin suuntaisin noihin aasiakauppoihin. Aasia marketista Tampereelta muistaakseni olen myös ostanut, valmiita isoja pusseja, ehkä max puoli kiloa, irtotavarana sielläkään ei ole.

Vierailija
15325/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää joka täällä uhoilee että syö kerralla vaikka kokonaisen lohen jos vain huvittaa, että ahdistaisi syödä vain vähän, että hinnasta viis. Se sama joka juhlissa nappaa ensimmäisenä ja lautasen täyteen harvinaisia herkkuja, että ehtii vielä santsaamaan ennen kuin kaikki ovat edes saaneet maistaa niitä, ettei nyt vain ainakaan lopu kesken? Aika itsekäs ajattelutapa. Itse ainakin otan aina vasta viimeisenä, että kaikki muut saavat varmasti maistiaisen. Toki jos tuollainen ajattelutapa niin säästäminen voi olla vaikeaa kun napa pitää aina vetää täyteen hinnalla millä hyvänsä.

Ootko sä jotenkin kipeä päästäs? Sanoin, että syön sen verran kuin hyvältä tuntuu, nälkä määrittää kuinka paljon eikä hinta. Sulla ei ole kyllä kaikki kohdillaan. En sinun sosiaalisen piirin juhlista tiedä, mutta meillä ei ole tapan

Kenen juhlissa porsastelee? Sulla elää tarina ihan siellä omassa päässä. Mutta meidän juhlissa ei myöskään ole katastrofi, jos joku haluaa ottaa toisen palan kakkua. Voin kuvitella että teillä tukee haarukka kämmenselkään.

Vierailija
15326/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maalaisjärkeä eli esimerkiksi nyt viimeksi kun ostin ruodotonta lohifileetä K-Marketista 14,95€/kg niin siitä palasta riitti moneen ruokaan ja päiviksi kun otin sitä lautaselle vain vähän muun ruoan kanssa. Mökillä taas kun ongitaan niin silloin saatan syödä päivässä vaikka 6 ahventa kerralla koska on ilmaiseksi saatavilla. Että kyllä se hinta vaikuttaa, että paljonko mitäkin milloinkin syön. Lisukkeeksi voi valita halpoja ja terveellisiä juttuja. Olen myös vähentänyt kahvin juontia koska se on kallistunut, ja olen myös kokonaan vaihtanut pikakahviin 3,15€ 100g purkki jonka hinta taas ei ole noussut. Eikä ikinä tule hävikkiä tai extra tiskiä pannusta tai suodatinpusseista kun teen aina vain 1 kupin kerrallaan. Ja kyllä se 1 kuppi riittää aamulla. Illalla 1 teepussi ja siitä saa niin monta kupillista kuin jaksaa juoda.

Mulle olis ihan hirveän ahdistavaa, että

Onko sinua pidetty lapsena nälässä vai miksi sinua ahdistaa hirveästi jos et saa syödä niin paljon lohta kun huvittaa kerralla tai siellä juhlissa niin paljon kakkua kuin haluat. Aikuisena pystyn ihan hyvin vain maistamaan jotain, en ymmärrä miksi sitä syömistä ei voi lopettaa ja vaihtaa johonkin edullisempaan jos vielä kanala nälkä, että sitä kallista hyvää riittäisi muillekin päiville. Onko sinulla joku ahmimishäiriö, kun kerrot että ahdistaa kamalasti jos ei saa syödä kerralla niin paljon kuin jaksaa? Hämmentävää

15327/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-juu, unohdin mainita, että marinoin kanat yön yli turkkilaisessa jogurtissa ja mausteissa.

Mut joo, olen mä googlaillut noita maustekauppoja mutta en ole hommannut vielä. Bussi sinne espoolaiseen ees'taas' nostaa hintaa merkittävästi, samoin tilatessa toimituskulut. Kai mä jotain keksin.

Jos en muuta, niin niillä säästyneillä maailmanympärimatkan rahoilla kipaisen mumbailaisessa maustebasaarissa 😁

Kampin Pimu

Vierailija
15328/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maalaisjärkeä eli esimerkiksi nyt viimeksi kun ostin ruodotonta lohifileetä K-Marketista 14,95€/kg niin siitä palasta riitti moneen ruokaan ja päiviksi kun otin sitä lautaselle vain vähän muun ruoan kanssa. Mökillä taas kun ongitaan niin silloin saatan syödä päivässä vaikka 6 ahventa kerralla koska on ilmaiseksi saatavilla. Että kyllä se hinta vaikuttaa, että paljonko mitäkin milloinkin syön. Lisukkeeksi voi valita halpoja ja terveellisiä juttuja. Olen myös vähentänyt kahvin juontia koska se on kallistunut, ja olen myös kokonaan vaihtanut pikakahviin 3,15€ 100g purkki jonka hinta taas ei ole noussut. Eikä ikinä tule hävikkiä tai extra tiskiä pannusta tai suodatinpusseista kun teen aina vain 1 kupin kerrallaan. Ja kyllä se 1 kuppi riittää aamulla. Illalla 1 teepussi ja siitä saa niin monta kupillista kuin jaksaa juoda.

Mistä nämä juhlat edes revittiin taas mukaan? Aikuisen ihmisen normaali annoskoko päivän pääaterialla arkena ei ole mikään teelusikallisen kokoinen annos lohta. Kallista tai ei, mutta olemattoman pieni annoskoko on pelkkää aliravitsemusta. Liian pienestä annoksesta ei saa edes mitään hyödyllisiä rasvoja tai vitamiineja koska kerta-annos on niin pieni, menee siis lähinnä ruuan mausteesta.

Vierailija
15329/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi etten saa? Otan lohta sen normaalin määrän enkä nypertele murusia silloin, kun sitä syön. ja kyllä, joskus saatan ottaa lisääkin, ajattele, kauheeta ja epänormaalia porsastelua!

Makeasta en juuri pidä, mutta jos joskus tekee mieli, syön palan kakkua ja muistaakseni olen joskus hyvää mansikkakakkua santsannutkin. En usko, että isäntäperheen budjetti siihen kaatui. Ja kun meillä on juhlat, ruokaa jää aina, oli se sitten tehty itse tai pitopalvelun tekemään, ja niin sen kuuluukin mennä. Saa syödä juuri sen verran, kuin hyvältä tuntuu.

Toki vaikuttaa sekin, että meillä on viiteryhmässä aika psyykkisesti terveitä ihmisiä, eikä tarvi pelätä että joku syö puoli kakkua ja servietit päälle. sinulla taas on selvästi erikoinen ruokasuhde ja se on usein kotoa opittu, joten hyvin luultavasti teidän piirin juhlissa saattaa löytyä jos jonkinlaista syöjää. Joten laske sinä ne katkaravut ihan rauhassa ja jaa 100g lohipala viidelle päivälle, jos se tekee sut onnelliseksi ja edustaa sulle normaalia. 

15330/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos muuten Ske Punnitse ja säästä nostalgiapläjäyksestä. Toimipaikka niillä näyttäisi olevan enää vain Tampereella. Nettikaupasta ei löytynyt mausteita, harmi.

Kampin Pimu

15331/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Jaa-juu, unohdin mainita, että marinoin kanat yön yli turkkilaisessa jogurtissa ja mausteissa.

Mut joo, olen mä googlaillut noita maustekauppoja mutta en ole hommannut vielä. Bussi sinne espoolaiseen ees'taas' nostaa hintaa merkittävästi, samoin tilatessa toimituskulut. Kai mä jotain keksin.

Jos en muuta, niin niillä säästyneillä maailmanympärimatkan rahoilla kipaisen mumbailaisessa maustebasaarissa 😁

😁

Toisenlaisessa maailmassa sopisin sinun kanssasi treffit stokkan kellon alle, opiskelija olisi käynyt tampereelta ostamassa garam masalaa puoli kiloa ja minä työmatkan varrella sitten diilaisin sen sinulle 🤪

Meillä käytetään noita 300-450g isoja maustepurkkeja. Joku jossain vaiheessa rutisi siitäkin, että väärin säästetty, ei kukaan käytä niin paljon mausteita, että kannattaisi tuollaisia ostaa. No, paprikajauhepurkki tyhjenee reilussa vuodessa, kurkumapurkissa kestää vähän kauemmin. Curryseos menee nopeammin. Kokonaiset pippurit menee PALJON nopeammin. Chiliä ei kulu kovin paljoa, koska yksi nuorisosta ei voi sitä syödä. Paikallisella Tokmannilla oli ennen hyvä valikoima noita purkkeja, nyt vähemmän.

Vierailija
15332/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se peilikuva kertoo , että onko syönyt sopivan kokoisia annoksia vai onko aliravittu vai syönyt liikaa.

15333/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kuulkaa vinkeän makuinen iltatee mulla (rooibos).

Nypin ruokaa laittaessani korianterin hennommat lehdet ensin teemukiin joka nyt vain sattui olemaan helposti käsillä. Varret hienonsin erikseen.

Äsken nappasin tiskipöydältä teemukin sen kummemmin ajattelematta...

Korianteri-rooibos, kerta se on ensimmäinenkin.

Kampin Pimu

15334/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Nyt on kuulkaa vinkeän makuinen iltatee mulla (rooibos).

Nypin ruokaa laittaessani korianterin hennommat lehdet ensin teemukiin joka nyt vain sattui olemaan helposti käsillä. Varret hienonsin erikseen.

Äsken nappasin tiskipöydältä teemukin sen kummemmin ajattelematta...

Korianteri-rooibos, kerta se on ensimmäinenkin.

Noo, sattuuhan sitä. Aika vinkeä oli myös se musta tee, johon laitoin kuivatun nokkosen tilalle "mediterranean herbs" sekoitusta, eli mitä olin kuivattujen yrttien jämiä kasannut lasipurkkiin (kun mitään ei heitetä hukkaan!). Korianteri saattaa sopia teehen paremmin?

Vierailija
15335/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijjaa... nuo on kaksi aivan eri asiaa. Opettele erottamaan aidat seipäistä. Vai oliko ihan pakko vaan päästä edes jokin tekaistun mielikuvitussyyn varjolla keksimään jokin vastaisku? 

Vierailija
15336/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä olisi ottaa joka teekupille uusi teepussi. Miksi sitä samaa ei voisi käyttää 2-3 kupilliseen mitä nyt illalla sattuu juomaan? Samat tyypit ei varmaan edes huuhtele ketsupin jämiä ruokaan vaan heittää sen pullon vain muoveihin vaikka siellä olisi vielä otettavissa ketsuppia. Sitten ihmetellään kun ruoka on kallista, eikä rahat riitä.

Kenekään talous tuskin kaatuu pariin lusikalliseen ketsuppia. 

Kyse myös periaatteesta. Jos huuhtoo jämät ketsuppipullosta joka tapauksessa ennen kuin laittaa kierrätykseen, niin miksi sen kaataisi viemäriin eikä ruokaan.

Niin, JOS huuhtoo. Se on kyllä selvä vähemmistö, joka sellaista tekee. Suurin osa ei huuhdo.

Vierailija
15337/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele että jos ei ole kiinnostunut siitä ketsuppipullon jämästä niin varmaan aika moni muukin on hälläväliä-asia. Ei varmaan jakseta kierrättää tai etsiä tarjouksia tai tutkia kilohintoja aina. Ehkä asumiskulutkin ovat aavistuksen liian korkeat ja sähköäkään ei juuri säästellä. Puhelinliittymäkään ei välttämättä ole edullisin, vaatteita saatetaan ostaa huvin vuoksi eikä tarpeeseen ja sitten vielä ihmetellään, että miten sen maailmanympärysmatkan olisi voinut säästää. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ihan vain juuri noilla kaikilla pienillä yksityiskohdilla samaan aikaan ja useamman vuoden verran.

Voi taivas, miten typeriä, yksinkertaisia ja päättömiä johtopäätöksiä ja oletuksia ihmiset tekee ihan vain sen perusteella huuhtooko joku ketsuppipullon jämä ruokaan vai ei 😳🤦🏻. Äly hoi, älä jätä! 

Vierailija
15338/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Ei yhden ketsuppipullon huuhtelulla mausteeksi ruokaan olekaan suurta merkitystä. Sillä on pieni merkitys. Ja kun sen samanlaisen pienen ketsuppitilkan käyttää aina mausteeksi sen sijaan, että ruuttaa täydestä pullosta ketsuppia, niin se pienenpieni merkitys muuttuu vähän suuremmaksi. Sitten kun huuhtelee sen majoneesipurkin jämät vaikka omenaviinietikan kanssa salaatinkastikkeeksi, niin eihän silläkään ole kuin pieni merkitys. Vaan kun sen tekee kerta toisensa jälkeen, se on vähän suurempi merkitys. Pullollinen ketsuppia puolessa vuodessa, purkillinen majoneesia samoin.

Luulenpa, että ihminen, joka huuhtelee ketsuppipullon jämät mausteeksi ruuan sekaan, leikkaa myös käsirasvapurkin auki ja kaivelee sieltä loput rasvat käyttöön, eikä heitä vajaapa purkkia roskiin. Ompelee uuden napin farkkujen irronneen napin tilalle. Paikkaa reiän villasukanpohjasta. Sammuttaa valot, kun poistuu huoneesta pidemmäksi ajaksi.

Pienenpieniä asioita.

Minä kyllä leikkaan päivävoidepurkit kahtia,  sammutan turhat valot, en juoksuta vettä turhan päiten jne. Mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään huuhtoa ketsuppipulloa mihinkään ruokaan. Ja pitää kyllä syödä todella paljon ketsuppia, jotta sillä huuhtelulla oikeasti saisi edes sen yhden ketsuppipullon hintaa säästettyä vuodessa. Eli aikalailla mitätön teko taloudellisesta näkökulmasta. 

Vierailija
15339/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä asti kun on kotona syöty paljon kasviksia ja halpoja lihoja niin samat tavat jäänyt päälle koko elämäksi Jännä ettei edes tee mieli mitään kalliita juttuja, ihan vain kasvikset riittäisivät mutta toki syön monipuolisesti muutakin. Arvostan siis kasvikset korkeimmalle ruokaympyrästä ja sitten ruisleivän ja muut. Toki välillä ostan karkkia tai sipsiäkin, mutta en arvosta sitä ruokaa samalla lailla. Ruoasta voi hyvin säästää vaarantamatta terveyttä. Mutta pitää muistaa myös päivittäinen liikunta, joka tulee terveellisiä elintapoja.

Vierailija
15340/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se peilikuva kertoo , että onko syönyt sopivan kokoisia annoksia vai onko aliravittu vai syönyt liikaa.

Peilikuvasta ei näe onko aliravitsemusta. Alipainon voi toki nähdä, mutta sehän ei ole sama asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi