Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lounaalla ei ole yhtään kasvista niin millä ilmeellä mahdutat itseesi illallisella 500g kasviksia kerta ruokailulla? Yleensä aamulla ja illalla syödään leipiä tai puuroa ei ole kovin suosittua syödä aamupalaksi kasvissosekeittoa. Että ei kannata ajatella että ei sillä niin väliä sisältääkö ateria kasviksia vai ei.
Se että sinä syöt aamuisin ja iltaisin vain leipää tai puuroa ei tarkoita sitä, että muutkin tekisivät samoin. Ja kasviksia voi syödä muussakin muodossa kuin vain lämpimänä ruokana tai sellaisen yhteydessä. Nyt oikeasti ihminen, sinulle on suotu aivot, joten olisi suotavaa niitä myös käyttää...
Miksi joku kirjoittaa näin? Tuo viimeinen lause pilaa koko viestin, on täysin turhaa riidankylvämistä. Samoin koko viesti. Tehokkaammin asian ilmaisee asiapohjalta ja ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut, niin kyllä puuroon laitetaan vähintään desi marjoja tai puolikas tai kokonainen banaani. En yleensä syö puuroa aamuisin, kun olen leipä-tiimissä. Jos syön puuroa, niin syön pelkkää puuroa spartalsisittain, ja marjat tai hedelmät erikseen.
Ja tunnen monia, jotka juovat smoothien aamupalaksi vähintään viikonloppuisin. Onhan se kivaa helppoa juotavaa, itse kaipaan sen lisäksi jotain kiinteää.
Vähintään desi marjoja puuroon? Minkä kokoisia lautasia jengillä oikein on, keittolautasistako se puuro syödään? Aikamoista. Mutta hyvä jos smoothieita vielä tehdään, niihinkin kannattaa lisätä kaurahiutaleita ja pellavansiemeniä yms. Pitämään nälkää poissa ja täyttämään kokonaisen ruoka-aterian makrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä poistohinnoilla myytävät lammaspaistit on? Lähtöhintahan noissa on sen verran kova (n. 25-40 e/kg), että -60% alessakin hinta on vielä korkea. Miten näillä säästää satasen ruokavaliossa, kun normaali jauheliha tulee huomattavasti halvemmaksi kuitenkin normaalihintaisenakin?
Ostin n. viikko sitten tällaisen lammaspaistin 50 % alennettuna, lähtöhinta 19,90 kg eli nyt alle kympin kilo. En pidä tätä vielä mitenkään erityisen edullisena, mutta on nyt sitten tämän vuoden pääsiäislammas hankittuna. Samaan 9,90 e/kg voi löytää lammasta myös joistain kaupoista hyvästä tarjouksesta 'rajoitettu erä' maininnalla pääsiäisen aikaan. -alehamsteri
Minä ja puoliso ostetaan ihan lammaskrakovamakkara paketti ja syödään ne metsäretkellä laavulla ja siinä meidän pääsiäislampaat! Menee se 3€ ja sitten voi keskittyä edullisempiin ruokiin ja ostaa vaikka pitkästä aikaa broilerin koipireidet ja lisäksi tietty riisiä ja kasviksia. Ei tarvitse kytätä tarjouksia.
En ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota jonkun lammaskareen tai vastaavan hintaan. Ihan sama maksaa mitä maksaa, en osta. Sama muiden erikoislihojen ja -tuotteiden suhteen. Yleensä niissä on lähtöhinta niin korkea, että alennettunakin maksaa enemmän kuin perustuotteet. Asun yksin, enkä harrasta kokkailua.
Minulle käy siis ns. normaali tarjonta ihan hyvin. Jos saan niitä alennettuna niin hyvä. Jos ei niin ostan silti. En ala kiertää kauppoja ympäriinsä jo iäkkäänä jalankulkijana.
Olen viisikymppinen mies. Vaimo ja 17-vuotias lapsi kotona.
Huomaan syöväni varsin pienellä rahalla. 100 euroa kuukaudessa tuskin riittää minun ruokiini, mutta 150-170-200 euroa ehkä riittää minun osuudekseni ja se on varsin vähän.
Esimerkiksi vain. Tällä viikolla olen syönyt ti, ke, to itse keitettyä lihatonta hernekeittoa+sipulia+sinappia lounaaksi. Kyytipojaksi Lidlin perusruisleipää ja itse paistettua silakkafilettä päälle. Tässä hernekeittoköyhäilyssä on päämotivaationa painonhallinta. Halpa hinta tulee bonuksena päälle.
Pakastettu parsakaali ja kukkakaali eivät ole niin halpoja kuin muutama vuosi sitten, mutta niitä ostan joka tapauksessa ja syön usein keitettynä lisukkeena. Lohta ja muuta kalaa ostan tarjouksesta. Kanaakin varsin usein jostain Lidlin tarjouksesta Riisi, pasta ja perunat ovat halpoja. Terveellinen ruokavalio toki maksaa enemmän kuin halvin mahdollinen ruokavalio, mutta kotona valmistettuna hinta on varsin edullinen.
Eineksiä en juurikaan käytä ja yksi syy on liiallinen suolan määrä. Itse valmistamalla kotiruuasta saa vähäsuolaista ja silloin saattaa päästä suolasuositukseen, joka on max 5g/vuorokausi. Eineksillä se olisi ainakin 10g/vuorokaudessa minun kulutuksellani. Nyt on erinomainen verenpaine, kun olen voinut syödä kotona valmistettua erittäin vähäsuolaista ruokaa. Kaupan leivästä tulee sitten suolaa liiaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä poistohinnoilla myytävät lammaspaistit on? Lähtöhintahan noissa on sen verran kova (n. 25-40 e/kg), että -60% alessakin hinta on vielä korkea. Miten näillä säästää satasen ruokavaliossa, kun normaali jauheliha tulee huomattavasti halvemmaksi kuitenkin normaalihintaisenakin?
Ostin n. viikko sitten tällaisen lammaspaistin 50 % alennettuna, lähtöhinta 19,90 kg eli nyt alle kympin kilo. En pidä tätä vielä mitenkään erityisen edullisena, mutta on nyt sitten tämän vuoden pääsiäislammas hankittuna. Samaan 9,90 e/kg voi löytää lammasta myös joistain kaupoista hyvästä tarjouksesta 'rajoitettu erä' maininnalla pääsiäisen aikaan. -alehamsteri
Minä ja puoliso ostetaan ihan lammaskrakovamakkara paketti ja syödään ne metsäretkellä laavulla ja siinä meidän pääsiäislampaat! Menee se
Meillä siitä lampaasta syö pääsiäisenä 4 - 6 henkeä, siksi tarvitaan enemmän ja kannattaa niitä tarjouksia hyödyntää. -alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puoliso ostetaan ihan lammaskrakovamakkara paketti ja syödään ne metsäretkellä laa
Meillä myös tulee sukulaisperhettä kylään ja perinteenä on että syödään borchkeittoa ja rahkaa. Niin ja piilotetaan pikkusuklaamunat kaikille pihalle. Aarteenetsintä on mukava ohjelmanumero ruoan jälkeen. Ei huimaa hinta päätä. Jos joku haluaa kotonaan syödä kalliisti niin sitten voi syödä. Meillä se yhdessäolo on tärkeintä.
Varmaan sieltä loskasta on kiva etsiä pikku suklaamunia. Se on amerikkalainen tapa, mutta siellä on vähän eri säät pääsiäisenä niille pikku munien etsimiselle. Voi herran aika näitä juttuja täällä !
Vierailija kirjoitti:
Huomaan syöväni varsin pienellä rahalla. 100 euroa kuukaudessa tuskin riittää minun ruokiini, mutta 150-170-200 euroa ehkä riittää minun osuudekseni ja se on varsin vähän.
Esimerkiksi vain. Tällä viikolla olen syönyt ti, ke, to itse keitettyä lihatonta hernekeittoa+sipulia+sinappia lounaaksi. Kyytipojaksi Lidlin perusruisleipää ja itse paistettua silakkafilettä päälle. Tässä hernekeittoköyhäilyssä on päämotivaationa painonhallinta. Halpa hinta tulee bonuksena päälle.
Pakastettu parsakaali ja kukkakaali eivät ole niin halpoja kuin muutama vuosi sitten, mutta niitä ostan joka tapauksessa ja syön usein keitettynä lisukkeena. Lohta ja muuta kalaa ostan tarjouksesta. Kanaakin varsin usein jostain Lidlin tarjouksesta Riisi, pasta ja perunat ovat halpoja. Terveellinen ruokavalio toki maksaa enemmän kuin halvin mahdollinen ruokavalio, mutta kotona valmistettuna hinta on
Urheileva 17-vuotias ei kyllä pärjää 3 päivää putkeen millään kasvis hernekeitolla. Aikuiset voivat vaikka paastota kokonaisen viikon mutta 17-vuotias rakentaaa sen elämänsä lihaskunnon juuri tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sieltä loskasta on kiva etsiä pikku suklaamunia. Se on amerikkalainen tapa, mutta siellä on vähän eri säät pääsiäisenä niille pikku munien etsimiselle. Voi herran aika näitä juttuja täällä !
Mitä vikaa ulkoilemisessa on? Et varmaan ikinä käy edes laskettelemassa tai pulkkamäessä, kun mitä jos kaatuu ja sitä loskalunta menee naamaan ja vaatteetkin kastuu? Paras vaan maata sohvalla yksinään ja katsoa televisiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastettu parsakaali ja kukkakaali eivät ole niin halpoja kuin muutama vuosi sitten, mutta niitä ostan joka tapauksessa ja syön usein keitettynä lisukkeena. Lohta ja muuta kalaa ostan tarjouksesta. Kanaakin varsin usein jostain Lidlin tarjouksesta Riisi, pasta ja perunat ovat halpoja. Terveellinen ruokavalio toki maksa
Niin ja enimmillään menee 200 euroa ja sillä syödään silti lihatonta hernekeittoa ja laihdutetaan? Millä nämä ketjun satasella syövät sitten oikein pärjää jos ei edes laihduteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut, niin kyllä puuroon laitetaan vähintään desi marjoja tai puolikas tai kokonainen banaani. En yleensä syö puuroa aamuisin, kun olen leipä-tiimissä. Jos syön puuroa, niin syön pelkkää puuroa spartalsisittain, ja marjat tai hedelmät erikseen.
Ja tunnen monia, jotka juovat smoothien aamupalaksi vähintään viikonloppuisin. Onhan se kivaa helppoa juotavaa, itse kaipaan sen lisäksi jotain kiinteää.
Vähintään desi marjoja puuroon? Minkä kokoisia lautasia jengillä oikein on, keittolautasistako se puuro syödään? Aikamoista. Mutta hyvä jos smoothieita vielä tehdään, niihinkin kannattaa lisätä kaurahiutaleita ja pellavansiemeniä yms. Pitämään nälkää poissa ja täyttämään kokonaisen ruoka-aterian makrot.
Minkä kokoisesta minikulhosta oikein itse syöt, jos desi marjoja puuron päälle on joku valtava määrä? Keittolautanen on ihan normaali tapa tarjota puuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lounaalla ei ole yhtään kasvista niin millä ilmeellä mahdutat itseesi illallisella 500g kasviksia kerta ruokailulla? Yleensä aamulla ja illalla syödään leipiä tai puuroa ei ole kovin suosittua syödä aamupalaksi kasvissosekeittoa. Että ei kannata ajatella että ei sillä niin väliä sisältääkö ateria kasviksia vai ei.
Se että sinä syöt aamuisin ja iltaisin vain leipää tai puuroa ei tarkoita sitä, että muutkin tekisivät samoin. Ja kasviksia voi syödä muussakin muodossa kuin vain lämpimänä ruokana tai sellaisen yhteydessä. Nyt oikeasti ihminen, sinulle on suotu aivot, joten olisi suotavaa niitä myös käyttää...
Kyllä puuro ja leipä on ylivoimaisesti suosituimmat aamupalat Suomessa. Harva enää mysliä tai muroja nykypäivänä syö saatika ala tekemään britti Papu-pekoni-herkkusieni-munakast
Mistä tiedät mitä kukakin Suomessa syö aamiaiseksi? Jos tästä ei ole mitään virallista kyselytulosta laittaa niin ei tälläistä väitteitä voi millään omalla mututuntumalla tehdä. Moni syö varmasti mysliä ja muroja ja munakastakin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puuro ja leipä on ylivoimaisesti suosituimmat aamupalat Suomessa. Harva enää mysliä tai muroja nykypäivänä syö saatika al
No jokainen varmaan tuntee vähintään 50 eri ihmistä tai yli 100, kun laskee sukulaiset, naapurit, ystävät, työkaverit, harrastuskaverit, lasten kavereiden vanhemmat yms. Jos heistä kaikki syö puuroa tai leipiä aamupalaksi niin kyllä siitä voi jonkinlaisia johtopäätöksiä itse kukin tehdä. Loma-aamupalat ja synttäriaamiaiset ja muut on eri kuin tavallinen arkiaamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa ulkoilemisessa on? Et varmaan ikinä käy edes laskettelemassa tai pulkkamäessä, kun mitä jos kaatuu ja sitä loskalunta menee naamaan ja vaatteetkin kastuu? Paras vaan maata sohvalla yksinään ja katsoa televisiota.
Harva kyllä loskassa laskettelee tai pulkkailee...Eipä taida olla tämänkään kirjoittaja paljoa ulkoillut elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro syödään syvältä lautaselta. Siltä samalta kuin soppakin. Voi se olla kulhokin. Sama kulho, josta se soppa syödään. Minkälaisesta espressosormustimesta sinä puurosi syöt?
"No jokainen varmaan tuntee vähintään 50 eri ihmistä tai yli 100, kun laskee sukulaiset, naapurit, ystävät, työkaverit, harrastuskaverit, lasten kavereiden vanhemmat yms. Jos heistä kaikki syö puuroa tai leipiä aamupalaksi niin kyllä siitä voi jonkinlaisia johtopäätöksiä itse kukin tehdä. Loma-aamupalat ja synttäriaamiaiset ja muut on eri kuin tavallinen arkiaamu."
En minä kysele ainakaan naapureilta tai työkavereilta mitä nämä syö aamiaiseksi. 50 ihmistäkin on aivan liian pieni otanta, yleensä kyselyissä on vähintään 1000 ihmistä, niin voi jo saada jonkinlaista luotettavampaa dataa aiheesta. Miksi joka asiasta pitää puhua koko ajan tässä ketjussa puuta heinää?
Suomalaisten aamupalatottumuksia on selvitetty. Löysin Fazerin teettämän kyselytutkimuksen, johon on vastannut 1007 suomalaista (tiedote on alkuvuodesta 2024, joten kysely on varmaan tehty 2023 loppuvuodesta): https://www.fazergroup.com/fi/medialle/uutiset2/?id=4749494
Tuon mukaan kaksi kolmasosaa syö aamuisin leipää ja neljä kymmenestä syö puuroa: eli jotkut syövät siis sekä leipää että puuroa. Kahvia juo noin seitsemän ihmistä kymmenestä.
Että tuon kyselytutkimuksen mukaan suosituimmat aamupalat on leipä ja puuro. Joka kymmenes jättää aamupalan väliin joko kokonaan tai syövät aamupalaa satunnaisesti kerran viikossa tai harvemmin.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Suomalaisten aamupalatottumuksia on selvitetty. Löysin Fazerin teettämän kyselytutkimuksen, johon on vastannut 1007 suomalaista (tiedote on alkuvuodesta 2024, joten kysely on varmaan tehty 2023 loppuvuodesta): https://www.fazergroup.com/fi/medialle/uutiset2/?id=4749494
Tuon mukaan kaksi kolmasosaa syö aamuisin leipää ja neljä kymmenestä syö puuroa: eli jotkut syövät siis sekä leipää että puuroa. Kahvia juo noin seitsemän ihmistä kymmenestä.
Että tuon kyselytutkimuksen mukaan suosituimmat aamupalat on leipä ja puuro. Joka kymmenes jättää aamupalan väliin joko kokonaan tai syövät aamupalaa satunnaisesti kerran viikossa tai harvemmin.
"Fazerin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaiset syövät arkisin aamupalaksi useimmiten leipää (66 % vastaajista) ja puuroa (40 % vastaajista)."
Tuossa mainitaan sana "useimmiten", eli välttämättä ei joka aamu syödä noita, osa vaihtelee aamiaisen sisältöäkin ajan mittaan. Leipää ja puuroa voi tuunata vaikka minkälaisilla lisukkeilla, eikä nämäkään yksittäisinä ruokina kerro millainen ateriakokonaisuus aamiaisella tulee syötyä ja tuleeko sen leivän päälle syötyä vaikka kananmunaa ja kasviksia ja puuron kanssa vaikka vihersmoothie. Myös kyselyn teettäjä kannattaa huomioida ja kysymykset voi aina olla ohjailevia, Valion teettämä aamiaiskysely luultavasti taas korostaisi enemmän maitotuotteiden käyttöä.
En ole ikinä syönyt lammasta, tai en muista onko ihan vauvana annettu mutta ainakaan kouluikäisestä lähtien niin en ole syönyt. Olen nyt 40v. Ja tosiaan meillä sitä ei kotona vain syöty enkä tarvitse sitä vieläkään elämääni niin nämä lammaskeskustelut ei onneksi kosketa itseäni. Sama juttu tosin kaviaarin, kengurun, sian silmien ja monen luun kanssa. Hummeria söin sentään kerran Singaporessa. Ja sammakkoa. En myöskään osta kalliita pääsiäismunia koska en välitä suklaasta. Ostan sitä korkeintaan joskus juhlapäivänä ja silloinkin lähinnä kakun koristeluun.