Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18396)
Eli jos nyt on siinä pienessä parin hengen joukossa, jolla on esimerkiksi mustikkametsä rollaattorikävelymatkan päässä, ja pystyy määttäällä istuen keräämään piirakkamarjat pakastimeen, niin ei saa tulla tähän ketjuun kertomaan, että noilla itsekerätyillä mustikoilla saa vähän pienennettyä ruokalaskua. Koska ainoa olemassaoleva oikea tapa on se, että istuu pimeässä ja kylmässä kämpässä ja syö -92 EU-jakelusta ylijääneitä makaroneja, jotka on noutanut viimeisillä toimeentulomarkoilla maksaen sata markkaa bussilipusta Spariin. Koska silloin 1992 kaikki olivat samoissa lähtökohdissa...
Onkohan täällä yhtään ns. normaalia kaupassakävijää joka pärjää satasella kuussa mutta ei ole niin vikkelä että ehtisi kierrellä kaikki kulmakunnan kaupat osuvaan aikaan maksimoiden eriväriset alennustarrat, hevilaatikot etc. ?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä yhtään ns. normaalia kaupassakävijää joka pärjää satasella kuussa mutta ei ole niin vikkelä että ehtisi kierrellä kaikki kulmakunnan kaupat osuvaan aikaan maksimoiden eriväriset alennustarrat, hevilaatikot etc. ?
Mä luulen, että jos budjetti on satasen kuussa, niin ainakin välillä on pakko käydä edes sen kalliin lähikaupan hyllyiltä läpi löytyisikö alennettuja tuotteita.
300€/6 henkeä: (sori, lainaus ei toimi)
Eli harrastatte vaihdannaistaloutta ja saatte hyödykkeitä töitä vastaan. Fiksua toimintaa ja hyötyä tulee puolin jos toisin! Haluaisin kuulla lisää tuosta ruokabudjetista. Miten onnistut? Mitä ostatte kaupasta ja mitä saatte tutuilta töitä vastaan?
Tämä keskustelu oli hauska lukea joidenkin kirjoittajien näkökulmasta "eihän tuossa ole yhtään energiaa, ravintoa tai proteiinia, en jaksaisi päivällä!"
Olen köyhä. Ei minulla ole varaa katsoa saako tästä ja tuosta tarpeeksi sitä ja tätä. Kunhan vaan vatsan saan täyteen pidemmäksi ajaksi tai hetkeksi. Sillä on mentävä mitä on mahdollista.
Ihmeellistä keskustelua, "ilmaista kalaa" merestä. Onkohan laskettu moottoriveneen, mökin ym. kuluja siihen, on aika kallista kalaa, jopa satoja euroja kilo.
Toinen outo keskustelu on vaihdanta talous. Minunkin poika myy viljaa 43000 euroa/vuodessa, sillä sitten voidaan vaihtaa tuo muuhun ruokaan. -> ruokakulut 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä keskustelua, "ilmaista kalaa" merestä. Onkohan laskettu moottoriveneen, mökin ym. kuluja siihen, on aika kallista kalaa, jopa satoja euroja kilo.
Toinen outo keskustelu on vaihdanta talous. Minunkin poika myy viljaa 43000 euroa/vuodessa, sillä sitten voidaan vaihtaa tuo muuhun ruokaan. -> ruokakulut 0 euroa.
Joo, ihan sama on sellainen keskustelu että ruokakulut 100e/kk. "Poimin metsästä marjat, sienet ja metsästän."
Jos laskee kuinka paljon menee aikaa tuohon marjastamiseen, niin siinä säästetyn rahan saisi tekemällä muutaman tunnin normaalia työtä. Eikö voi laskea samalla tavalla että tein töitä 8 tuntia -> ruokakulut 80e pienemmät.
Miten se eroaa poimiiko marjoja metsästä. Tai onko kesällä töissä mansikkapellolla ja siitä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ostokseni viime perjantailta: lapin rieska, 100 gr kylmäsavulohta, miniluumutomaatteja, suippopaprikapussi, kilo perunoita, 350 gr Snellmanin nakkeja, eines maa-artisokkakeitto, einessalaatti korealainen kana, paahtokinkku leikkele. Hinta 10,70 e. Aiemmista ostoksista oli jäljellä vielä 15 munaa ja puoli purkkia suolakurkkuja. Noilla siis n. neljän päivän ruuat.
Mistä sait tuolla hinnalla nuo tavarat? En oikein nyt usko. Vai olivatko alennustuotteita. Normihinnoilla ei onnistu.
Jos hää osti kympillä, minkä sai, ja joku kulmahousu kävi hakemassa loput ostokset. Oli takin alla visusti piilossa, kun harppoi pitkin askelin kassojen ohi samalla vilkuillen sivuille kylmä hiki otsalla, ettei Allanille käy kylmät niin kuin viimeksi, mistä kävi Kylmäkoskella vähän aikaa istumassa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan sama on sellainen keskustelu että ruokakulut 100e/kk. "Poimin metsästä marjat, sienet ja metsästän."
Jos laskee kuinka paljon menee aikaa tuohon marjastamiseen, niin siinä säästetyn rahan saisi tekemällä muutaman tunnin normaalia työtä. Eikö voi laskea samalla tavalla että tein töitä 8 tuntia -> ruokakulut 80e pienemmät.
Miten se eroaa poimiiko marjoja metsästä. Tai onko kesällä töissä mansikkapellolla ja siitä rahaa?
Kaikille vaan ei ole niitä töitä. Kaikki kerätty on kotiinpäin ja säästöä.
Ja monille kalastus-/ sienestys-/ metsästys on harrastuksia. Sellaista iloa mistä joku toinen harrastuksessaan maksaa.
Syöhän sitä satasella koko kuukauden ja vielä vähän viidettäkin viikkoa, jos ostaa vaan sillä satasella ja loput ruoat "saa jostakin".
Satanen kuukaudessa saa riittää ruokiin mun mielestäni. Ihan hyvin on perheessä tullut kuitenkin syötyä, pöllin kaiken satasen yli menevän ruoan. Hallituksen syytä tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Satanen kuukaudessa saa riittää ruokiin mun mielestäni. Ihan hyvin on perheessä tullut kuitenkin syötyä, pöllin kaiken satasen yli menevän ruoan. Hallituksen syytä tämäkin.
Tämä hallitus on verrattavissa kaktukseen perseessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vain yhdestä kaupasta, enkä edes punalaputettuja.
Vakioruokia tehdään
aamulla puuroa
lounas linssikeittoa, leipää
päivällinen riisi/peruna/makaronipohjainen salaatti
iltapala itsetehtyjä jogurttia
100 e en pärjää, mutta joka kk myyn jotain mm fb.ssä, nämä kun vähentää, satanen menee.
Syön 1700 kaloria päivässä
Ilmaiset marjat ja sienet tai ei, ei kenenkään ruokavalio koostu pelkästään niistä. 100 grammassa mustikkaa on 65 kcal, ei sillä kauhean pitkälle vielä pötkitä.
Apt söi tänään aamulla puuroa omenasosetta, juomaksi teetä
Välipalana karjalanpiirakkaa munavoilla ja omena
Ruokana paistettua kananmunaa ja uunijuureksia
Iltapalalla sämpylä munavoilla, jääteetä ja poppareita
Vierailija kirjoitti:
Apt söi tänään aamulla puuroa omenasosetta, juomaksi teetä
Välipalana karjalanpiirakkaa munavoilla ja omena
Ruokana paistettua kananmunaa ja uunijuureksia
Iltapalalla sämpylä munavoilla, jääteetä ja poppareita
Hitsit, kun sun takia pitää kaivella popkorninjyviä kaapista vähän väliä ;-)
Meilläkin oli uunijuureksia, tein niitä tosiaan viikonloppuna ison satsin. Samalla kun kuorin uunijuureksia varten punajuuria, niin kuorin ja pilkoin pari myös hummusta varten - voisin sen hummuksen tehdä myös uunissa kypsennetyistä punajuurista, mutta keitetyt on helpompia. Mun mielestä.
Punajuurihummus on mulle herkkua: purkki kikherneitä, 300-400g punajuurta kypsennettynä, valkosipulia, tahinia/seesamöljyä (voi jättää poiskin, en aina laita jos ei ole kumpaakaan), sitruunamehua, ruokaöljyä, suolaa, pippuria, paprikajauhetta ja chiliä jossain muodossa, tällä kertaa pussinuudeleiden chilipussillinen, jos on jotain yrttiä niin sitä. Kaikki blenderiin ja sekaisin, kunnes koostumus on mieleinen. Sitruunamehun voi jättää pois, happoa saa vaikka jonkun etikkasäilykkeen liemestä. Eihän tuo mitään oikeaoppista hummusta ole, mutta... tähän EN laita sieniä.
Ske
Mitä ihmettä nuudeleitä hummuksen sekaan hyi hitto
Ei ole vain mahdollista kuin harvoille. Turha laittaa puun hinnan esimerkisi isän metsästä saatua puuta. Tai jos itsellä on mahdollisuus kalastaa niin se on mahdollista kaikille. Jos paikkakunnalla on yksi kauppa niin minkäs sille asukas tekee? Mikä siinä on omaa syytä. Ilmaisia busseja ja takseja ei ole.
Minäkin elän järkevästi kun äiti tuo ruokakassit kotiini ja ja isä kuljettaa ilmaiseksi autolla. Ruokaan menee 0 euroa. Minä olen näin taitava rahankäyttäjä! Ei vaan, ei ole totta, mutta tätä luokkaa tuntuu joillakin järki olevan.