Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu olevan tapana että kauppaan mennään tiukan ostoslistan kanssa (ettei tule turhia heräteostoksia?) ja ostokset on katsottu tarkkaan valmiiksi. Itse menen taas aina ilman listoja "haahuilemaan", turhuuksia ei tule keräiltyä. Toki tsekkaan aina tarjoukset etukäteen että ne tulee napattua mutta muuten hyllyjä silmäillen huomaa usein juttuja mitä ei ole missään mainosteltu. Eilen esim. lähimarket myi naudan ulkofilettä 10,90 kg (ovh 24,90) eikä ollut edes mitään punalapputavaraa päiväykseltään, komeita lihakimpaleita.
Minulla on käytössä molemmat: tarkka lista, ja tuo "haahuileminen". Eli koko viikon kerään listalle, mitä pitää ostaa (just nyt ei ole mitään listalla, perjantai oli kauppapäivä), myös jälkikasvu täydentää listaa, jos he havaitsevat jonkun loppuvan tai toivovat jotain ostettavaksi. Sit ennen kaupoille lähtöä käyn vielä jääkaapin ja
No tuohon hintakriteeriin ei kyllä mahdu oikein mikään liha, tiukin jauhelihatarjous mihin olen törmännyt oli 7,99€. Joskus saa possun lapaa tms 6,99€ kerran pari vuodessa. Kanaa ei koskaan, teurasjätekin taitaa olla kalliimpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntuu olevan tapana että kauppaan mennään tiukan ostoslistan kanssa (ettei tule turhia heräteostoksia?) ja ostokset on katsottu tarkkaan valmiiksi. Itse menen taas aina ilman listoja "haahuilemaan", turhuuksia ei tule keräiltyä. Toki tsekkaan aina tarjoukset etukäteen että ne tulee napattua mutta muuten hyllyjä silmäillen huomaa usein juttuja mitä ei ole missään mainosteltu. Eilen esim. lähimarket myi naudan ulkofilettä 10,90 kg (ovh 24,90) eikä ollut edes mitään punalapputavaraa päiväykseltään, komeita lihakimpaleita.
Minulla on käytössä molemmat: tarkka lista, ja tuo "haahuileminen". Eli koko viikon kerään listalle, mitä pitää ostaa (just nyt ei ole mitään listalla, perjantai oli kauppapäivä), myös jälkikasvu täydentää listaa, jos he havaitsevat jonkun loppuvan tai toivovat jotain ostettavaksi. Sit en...
Minulla on kipuraja eri tuotteissa, minkä ylittäviä hintoja en maksa ja tuote jää kauppaan: Juureksissa, kaalissa ja hedelmissä euro/kg, maidossa 0,80€/l, jauhoissa nykyään 0,50€/kg, lihassa 7€/kg (jauheliha 5€) jne
No tuohon hintakriteeriin ei kyllä mahdu oikein mikään liha, tiukin jauhelihatarjous mihin olen törmännyt oli 7,99€. Joskus saa possun lapaa tms 6,99€ kerran pari vuodessa. Kanaa ei koskaan, teurasjätekin taitaa olla kalliimpaa?
Halvin jauheliha on alueeni prismassa 6,36€/kg - ilman punalaputusta, sikanauta tietenkin, K-Menu on 5,97€/kg. Naudanjauhelihaa en osta, ellei nyt satu olemaan vitosen kilo, koska en pidä siitä enkä sen rakenteesta. Nautaa meillä ei oikein muutenkaan syödä kuin sikanautajauhelihassa ja karjalanpaistissa. Possu on sikahalpaa, CM tarjouksessa niska 6,99€ ja sit se punalaputettuna onkin jo edullista. Lapaa ja mikähän se toinen pala on, mikä on aina välillä tarjouksessa, hinnat vaihtelee siinä tarjouksessa 2,90€-4,90€; nää hinnat on muuten K-supermarketin tarjouksia. Juuri nyt, ilman tarjouksia luullinen porsaan lapa on 6,95€/kg Citymarketissa (etuselkä oli, katsoin Cittarista, hinta 5,95€/kg). Broilerin koipireisi on 2,95€/kg prismassa, cittarissa 3,17€/kg - ja joo, koipireisissä ON luita, mutta kilohinta on edelleen edullinen, vaikka ne ottaa pois. Olen punninnut kypsennetyn kananlihan ja luiden määrän, lisäksi olen vielä erikseen vähentänyt rustojen ja muiden ei niin kivojen syötävien osuuden, ja silti olen jäänyt vitoseen/kilo. Kananluut on kevyitä.
Missähän kaupassa käyt? Lidlissäkö - kun minua aina haukutaan siitä, että en osta ruokaa Lidlistä..? Vai S-herkussa? Entinen Stokkan ruoka-osasto? Tai sitten asut jossain syrjemmässä, Somerolla tai jossain. Siellä kaikki maksaa ihan sikana, eikä sieltä pääse edes Forssaan Cittariin tai Prismaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin muutamaan otteeseen mainittu hevikkilaatikkohommeli on kyllä aivan helmi. Tavara on lähes priimaa, kurkku vähän päästä pehmeä tai salaatissa huonoksi mennyt lehti. 0,65e kilohinnalla ei pussillinen avokadojakaan maksa oikein mitään.
Ja mikä on mahdollisuus, että siihen hävikkilaatikkoon törmää. Aika vähäisen pieni. Lidlistä löysin kesällä hävikkipussin juhannuksen jälkeen, mutta sen jälkeen en ole kertaakaan törmännyt niihin s-marketissa saatikka lidlissä.Ehkä ne on siellä aikaisin aamulla, en tiedä. Ehkä sinä neuvot kun niitä jatkuvasti ostelet?
Ostan kun törmään. Viimeksi sain Lidlistä täysin priimaa tavaraa laatikollisen vähintään 14 euron edestä ja maksoin 2e
Meilläpäin ei ole Lidlin hävikkivihanneslaatikoita, vaan sellaisia ruskeita kierrätyspusseja. Näissä ollut kellertäviä parsakaaleja ja nahistuneita hedelmiä. Huono valikoima, mutta kai ne tarjoaa parempia tuotteita sitten laatikossa jossain muualla päin Suomea.
Eilen meidän Lidlissä oli possun pihvifilettä, noin kilon könttä, kermaisessa marinadissa vaaleanvihreäksi eli puoleen hintaan laputettuna 3.86 euroa. Broilerin jauhelihaa samoin laputettuna, 400g 1.49e. Kyllä sitä löytää..
Aamupuurotyyppi Apt
Ymmärrätkö että se uunin tai hellan käyttö maksaa tuohon päälle vielä monta euroa? Olen tajunnut että niin tyhmiä kansalaisia on jotka eivät ymmärrä että se kallis sähkölasku tulee siitä kun valmistetaan itse ruokaa. Ja kehuskellaan miten halpaa on itse valmistaa ruokaa. :D
Itse en syö mitään lämmintä ruokaa, vain kylmää.
T. Sähkölasku siirtoineen 23€/kk
Halvin jauheliha on alueeni prismassa 6,36€/kg - ilman punalaputusta, sikanauta tietenkin, K-Menu on 5,97€/kg. Naudanjauhelihaa en osta, ellei nyt satu olemaan vitosen kilo, koska en pidä siitä enkä sen rakenteesta. Nautaa meillä ei oikein muutenkaan syödä kuin sikanautajauhelihassa ja karjalanpaistissa. Possu on sikahalpaa, CM tarjouksessa niska 6,99€ ja sit se punalaputettuna onkin jo edullista. Lapaa ja mikähän se toinen pala on, mikä on aina välillä tarjouksessa, hinnat vaihtelee siinä tarjouksessa 2,90€-4,90€; nää hinnat on muuten K-supermarketin tarjouksia. Juuri nyt, ilman tarjouksia luullinen porsaan lapa on 6,95€/kg Citymarketissa (etuselkä oli, katsoin Cittarista, hinta 5,95€/kg). Broilerin koipireisi on 2,95€/kg prismassa, cittarissa 3,17€/kg - ja joo, koipireisissä ON luita, mutta kilohinta on edelleen edullinen, vaikka ne ottaa pois. Olen punninnut kypsennetyn kananlihan ja luiden määrän, lisäksi olen vielä erikseen vähentänyt rustojen ja muiden ei niin kivojen syötävien osuuden, ja silti olen jäänyt vitoseen/kilo. Kananluut on kevyitä.
Missähän kaupassa käyt? Lidlissäkö - kun minua aina haukutaan siitä, että en osta ruokaa Lidlistä..? Vai S-herkussa? Entinen Stokkan ruoka-osasto? Tai sitten asut jossain syrjemmässä, Somerolla tai jossain. Siellä kaikki maksaa ihan sikana, eikä sieltä pääse edes Forssaan Cittariin tai Prismaan.
Teidän cittarissa on sitten halvempaa kuin täällä pks. Meillä 7,99 e jauhelihatarjous ehkä 2x vuodessa. Sikanautaa en osta, possu possuna eri tarkoitukseen.
Prismassa on paljon huonommat tarjoukset lihassa.
Ostin broileria tarjouksesta 9,95e kilo - täyttä tavaraa mutta hinta sama kuin noissa sun koivissa kun ostat 8 hengelle (3pkt). En usko että pääset vitoseen kilo lihan osaltakaan, siinä on niin vähän syötävää per koipi
Äsken tein 6 annosta kaali-chorizokeittoa. Hintaa tuli 4€ eli 66cnt per annos. Hyvää ja terveellistä lounasruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että se uunin tai hellan käyttö maksaa tuohon päälle vielä monta euroa? Olen tajunnut että niin tyhmiä kansalaisia on jotka eivät ymmärrä että se kallis sähkölasku tulee siitä kun valmistetaan itse ruokaa. Ja kehuskellaan miten halpaa on itse valmistaa ruokaa. :D
No, tyhmiä on monenlaisia.
Meillä on puuhella, ja puut maksavat meille noin 50€/vuodessa - samalla lämpiää talo, ei tarvitse syödä kylmää ruokaa pimeässä värjötellen.
Teidän cittarissa on sitten halvempaa kuin täällä pks. Meillä 7,99 e jauhelihatarjous ehkä 2x vuodessa. Sikanautaa en osta, possu possuna eri tarkoitukseen.
Ostin broileria tarjouksesta 9,95e kilo - täyttä tavaraa mutta hinta sama kuin noissa sun koivissa kun ostat 8 hengelle (3pkt). En usko että pääset vitoseen kilo lihan osaltakaan, siinä on niin vähän syötävää per koipi
Citymarketeissa normaalihinnat vaihtelee ihan vierekkäisissäkin myymälöissä, nehän on kauppiasvetoisia. Tarjoukset on kuitenkin alueellisesti samoja. Olen luullut, että pääkaupunkiseudulla olisi edullisempaa kuin täällä, ainakin Prismoissa oli jokin aika sitten niin.
Mä olen noita koipireisiä punninnut ja laskenut, ja edelleen mun kannattaa ostaa niitä eikä mitään fileitä. Joskus suikaleet on punalaputettuna halvempaa lihaa. Eli siis kypsennän ne koipireidet, perkaan kaiken käyttökelpoisen lihan talteen, raavin vielä luista kaikki jänteet ja rustot koiralle erikseen ja pehmeän nahan (rapea syödään itse; tai muut syö, mä en syö kanaa lainkaan, syön enemmän kasviksia sitten kanaruokapäivänä). Ja olen nuo punninnut (siinähän tulee joka tapauksessa hävikkiä kypsennyksen aikana) kypsinä ja sitten katsonut, että mikä on se liha% ja paljonko sen osuuden hinnaksi on tullut.
Hei, pitäähän sitä insinöörillä harrastuksia olla!
"Päivälliseksi lohipastaa (kala itse saatu) ja salaattia (paprikaa, persiljaa, lehtikaalta, tomaattia, jäävuorisalaattia, siemensekoitusta, kaikki aletuotteita). Juotavaksi maitoa."
Sen verran minäkin olen kalastanut, että tiedän, että mikään ei ole kalliimpaa ruokaa kuin itse kalastettu lohi. Sille tulee helposti hintaa satoja tai tuhansia euroja kilo, kun lasketaan kaikki kulut mukaan. OK, jos asut lohijoen varressa ja kalastat saamelaisten ikiaikaisilla oikeuksilla, hinta voi olla maltillisehko, mutta kyllä siihen vähintään tunteja kuluu aika poskettomat määrät. Tuo ei siis ole mikään säästövinkki yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puuhella, ja puut maksavat meille noin 50€/vuodessa - samalla lämpiää talo, ei tarvitse syödä kylmää ruokaa pimeässä värjötellen.
Mistähän mahtaa saada puita tuolla hinnalla nykyään? Sekaklapi heittomotti maksaa 80 euroa tai ylikin. Sillä ei vuotta jatkuvasti lämmitetä. Ei edes pelkällä puuhellala laiteta ruokaa. Juuri eräs tuttava osti kuorman ja se maksoi 700 euroa. Se ei edes riitä koko vuotta.
Nykyään olen laskenut, että ostopuut ovat niin kalliita, että ei säästä yhtään mitään. Eri asia jos haluaa laittaa puuhellalla ja lämmittää. Mutta edullista se ei ole. Kun sähkölasku joka tapauksessa tulee lisäksi. Eri asia jos saa ilmaiseksi tai jollain pikkuhinnalla. Mikä on vain harvojen etu.
Samoin täällä puhutaan ihan hulluista ruokahinnoista joihin kaikilla ei ole mahdollisuutta. Jos on yksi tai ehkä pari kauppa niin siitä on pakko ostaa ja sillä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketeissa normaalihinnat vaihtelee ihan vierekkäisissäkin myymälöissä, nehän on kauppiasvetoisia. Tarjoukset on kuitenkin alueellisesti samoja. Olen luullut, että pääkaupunkiseudulla olisi edullisempaa kuin täällä, ainakin Prismoissa oli jokin aika sitten niin.
Asuin ennen Pks ja Citymarketissa oli hyvät hinnat, kova kilpailu viereisen Prisman kanssa. Täällä maakunnassa CM on ihan eri hinnoissa ja tuntui tosi kalliilta. Käyn nykyisin vain harvakseltaan kun on hyviä tarjouksia. Toisaalta kaikki hinnat on nousseet niin paljon että vaikea enää sanoa.. Ennen kaikki oli paremmin:)
Mun exä söi noin 100 eurolla/kk. Normaalisti, terveellisesti. Opiskelijalounas usein arkipäivisin (3 euron luokkaa), asui Triplassa joten lähellä 3 kauppaa josta metsästi joka ilta punalapputuotteet, usein siel oli esim. kalliimpia lihavalmisteita -60%. Lidlin 3 euron vihannes-hedelmälaatikko... Uskomatonta mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa saada puita tuolla hinnalla nykyään? Sekaklapi heittomotti maksaa 80 euroa tai ylikin. Sillä ei vuotta jatkuvasti lämmitetä. Ei edes pelkällä puuhellala laiteta ruokaa. Juuri eräs tuttava os
Isän mettästä, hinta muodostuu löpöstä, moottorisahan bensasta ja isän ruuista. Puut tuulenkaatoja, pystyynkuivaneita tai roskapuita (raita esimerkiksi). Vie aikaa, ihan sama kuin tuossa ylempänä itsepydetty lohi. Se voi olla kallista, jos laskee omalle työlle hinnan. Mutta: en kykenisi niin paljoa lisää töitä tekemään, että saisin kuluttamiemme puiden ostokunnan kuitattua. Saa nyt nähdä, miten polttonesteiden hinnat tänä vuonna nousevat, ja varmaan ainakin yksi moottorisahan ketju pitää ostaa, että sanotaan nyt sitten, että tulevan talven puut maksaa 100€.
Ja joo, pekkällä puuhellalla en tee ruokaa, on mulla myös leivinuuni. Opettelin paistamaan täytekakun kakunkin siellä.
Tulisijoja on neljä: puuhella+leivinuuni, takka, saunankiuas ja kamina. Vaatii työtä ja etukäteissuunnittelua, mutta niinhän se on: asian voi tehdä helposti tai halvalla, mutta helposti ja halvalla ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
"Päivälliseksi lohipastaa (kala itse saatu) ja salaattia (paprikaa, persiljaa, lehtikaalta, tomaattia, jäävuorisalaattia, siemensekoitusta, kaikki aletuotteita). Juotavaksi maitoa."
Sen verran minäkin olen kalastanut, että tiedän, että mikään ei ole kalliimpaa ruokaa kuin itse kalastettu lohi. Sille tulee helposti hintaa satoja tai tuhansia euroja kilo, kun lasketaan kaikki kulut mukaan. OK, jos asut lohijoen varressa ja kalastat saamelaisten ikiaikaisilla oikeuksilla, hinta voi olla maltillisehko, mutta kyllä siihen vähintään tunteja kuluu aika poskettomat määrät. Tuo ei siis ole mikään säästövinkki yhtään kenellekään.
Joissain vesistöissä istuttavat kirjolohta pyydettäväksi. Appiukko niitä pyydysti verkoilla (eläkeläinen, kalastuksenhoitomaksuun sai jotain alennusta siitä hyvästä) eikä niiden pyytäminen mitenkään hankalaa ollut, kasvatettuja kun olivat.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran minäkin olen kalastanut, että tiedän, että mikään ei ole kalliimpaa ruokaa kuin itse kalastettu lohi.
Eihän tuossa lukenut että on itse kalastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran minäkin olen kalastanut, että tiedän, että mikään ei ole kalliimpaa ruokaa kuin itse kalastettu lohi.Eihän tuossa lukenut että on itse kalastettu.
No mitä tuo "itse saatu" sitten tarkoittaa? Kyllä minäkin käsitin, että se on itse kalastettu. Jos saat kalan joltain ,niin sanotko perheellesi sitä tarjotessasi, että tämä on itse saatu kala.
Järvilohi ui katiskaankin, ei tarvitse Lappiin asti lähteä.
Eli nyt ollaan jo siinä pisteessä, että itse kasvatetut kerätyt marjat, polttopuut ja kalastetut kalat on huijausta eikä halpaa vaan ne maksaa satasia vuodessa, ja siihen päälle pitää laskea vielä vaivannäöstä tuntipalkka, ennenkuin niitä voi hyödyntää?
Että on väärin käyttää satanen kuussa ruokaan, jos sen eteen on joutunut tekemään jotakin (käymään useammassa kuin yhdessä kaupassakin näköjään). saako edes ruokajakelussa käydä vai lasketaanko sekin ylimääräiseksi vaivannäöksi?
Ostan kun törmään. Viimeksi sain Lidlistä täysin priimaa tavaraa laatikollisen vähintään 14 euron edestä ja maksoin 2e