Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19153)
Myönnän, että tämä on aika raju mielipide, mutta yleistän nyt lähipiirini perusteella. Eli ihmisiä on muutamia eri tyyppejä omassa lähipiirissä.
1) rikkaat kasvissyöjät, jotka ei halua syödä edes eilen ostettua leipää. Kaikki pitää olla kallista brändiä tai ainakin tuoretta, hinnasta viis väliä. Koko perhe urheilee todella paljon.
2) keskituloinen yh, joka ostaa kotiin vain kallista einestä ja lihaa. Ei osta kasviksia. Kukaan ei perheessä liiku ollenkaan.
3) Eläkeläinen, joka metsästää vain tarjouksia. Syö sitä mitä halvalla saa. Kerää myös itse paljon sieniä ja marjoja. Sekasyöjä.
4) ikuinen laihduttaja-jojoilija. Pääosin syö terveellisesti ja paljon kasvista ja liikkuu paljon. Mutta sitten kuitenkin napostelee aina myös herkkuja jos ilmaiseksi saa ja ostelee hetken mielijohteesta suklaapatukoita yms.
Tuossa nyt noi läheisimmät. Eniten rahaa menee noilla kasvissyöjillä sekä einestyypillä. Vähiten rahaa menee eläkeläisellä ja iki-laihduttajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että mikä on sellainen annos, että siitä saa tarpeeksi energiaa vaikka mennä sinne kuntosalille?
Täällä pilkataan jos joku syö kaalikeittoa, kun siitä ei kuulemma saa energiaa. Itse syön aina lautasmallin mukaan eli puolet kasviksia ja 5 kertaa päivässä jotain jne. Ja lisään myös öljyä salaattiini sekä juon rasvatonta maitoa. En saa silti energiaa mennä kuntosalille. Ei siinä, että mulla ylimääräistä rahaa salikortin oliskaan, mutta minkälainen ruoka antaa energiaa?
Ja aikalailla 80-130€/kk menee mulla rahaa tossa ihan perussyömisessä ja juomisessa.
Ps. Syön siis paljon kasviksia, mutta myös lihaa, kalaa, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Olen myös pitänyt kaalikeittoa eli kaalia, porkkanaa ja jauhelihaa tai soijarouhetta ihan kunnon ruokana. Toki leivän ja maidon kanssa nautittuna, mutta kuitenkin. Mitä nää kaikki täydelliset ja energiset ihmiset sitten oikein syö?
Mä ehkä viitsisin lähteä kuntosalille, jos joku tarjoaisi mulle sen jälkeen 23K Lobster eli hummeri wagyu kaviaariburgerin viinin kera.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että mikä on sellainen annos, että siitä saa tarpeeksi energiaa vaikka mennä sinne kuntosalille?
Täällä pilkataan jos joku syö kaalikeittoa, kun siitä ei kuulemma saa energiaa. Itse syön aina lautasmallin mukaan eli puolet kasviksia ja 5 kertaa päivässä jotain jne. Ja lisään myös öljyä salaattiini sekä juon rasvatonta maitoa. En saa silti energiaa mennä kuntosalille. Ei siinä, että mulla ylimääräistä rahaa salikortin oliskaan, mutta minkälainen ruoka antaa energiaa?
Ja aikalailla 80-130€/kk menee mulla rahaa tossa ihan perussyömisessä ja juomisessa.
Ps. Syön siis paljon kasviksia, mutta myös lihaa, kalaa, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Olen myös pitänyt kaalikeittoa eli kaalia, porkkanaa ja jauhelihaa tai soijarouhetta ihan kunnon ruokana. Toki leivän ja maidon kanssa nautittuna, mutta kuitenkin. Mitä nää kaikki täydelliset ja energiset ihmiset sitten oikein syö?
Otan nyt lähipiiristäni esimerkin: kasvispainotteinen ruokavalio, leipänä ranskanleipä, paljon maksalaatikkoa (ilman rusinoita) ja piimää, kasvikset pääosin itse kasvatettuja, hernettä, perunaa, porkkanaa, sipulia, härkäpapua, kurkkua, punajuurta, viinimarjoja, omenoita... Halvinta uunilenkkiä. Tuollaisella ruokavaliolla 4 tai 6 tuntia päivässä mettähommia, puunkaatoa, karsintaa, pätkimistä ja pilkkomista haloiksi (tietämättömille tiedoksi, että halko on 1m pituinen, klapi on sitten tuosta pätkitty). Arvioin, että nuo mettätyöt ovat rankempia kuin tavanomainen kuntosalitoiminta.
Että kyse ei ole "energiasta", kaloreista, vaan henkisestä jaksamisesta. Mikään ruoka ei sisällä niin paljon "energiaa", että se saisi siirrettyä sohvaperunan kuntosalille. Se lähtö kuntosalille, lenkille, uimaan, vapaaehtoistyöhön, kalastamaan, posliininmaalauspiiriin, vaalityöhön vaatii intoa ja halua tehdä sitä asiaa. Pitää olla joku motivaatio. Se voi olla sisäinen (halua voida paremmin, näyttää paremmalta, parantaa maailmaa, noudattaa ulkoapäin annettuja normeja) tai ulkoinen (kaverit käy kiskomassa mukaan, lapset huutaa, että pitää saada ahvenpihvejä tms), mutta jos se motivaatio puuttuu kokonaan, niin aika harva ihminen saa aikaiseksi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän mun ja puolison ruoat maksaisi Tänään syöty molemmat aamulla leipä ja kananmuna 0,40€ henkilö ehkä ja päivällä tehtiin uunivuoka, minne siivutettiin kesäkurpitsa, porkkanoita, kaalia, 1 nuutunut tomaatti, joku loraus pussista soijarouhetta ja pakastekasvispussin jämät. Joukkoon paljon mausteita ja tomaattimurska ja kookosmaitopurkki. Lisukkeeks keitettiin riisiä.
Oli niin hyvää että syödään sitä kans iltapalaksi ja jää myös molemmille huomiseksi. 5€ varmaan koko setti.
Molemmat joi monivitamiiniporetabletit 0,05€ aamulla ja minä juon muuten vettä, mies saattaa korkata Sandelsin vielä. Ei käytetä kahvia tai teetä ja limuja.
Ilman olutta niin varmaan menee vaan 1,70€ tänään. Mutta ei tosiaan olla kovin suursyömäreitä. Välillä menee enemmän rahaa ja välillä vähemmän.
Ei ihme että mies juo kaljasta loput päivän ener
Jonkun annoskoko voi olla 200g ja toisella vaikka 400g tai jopa enemmän. Ei kait sitä ulkopuolinen voi tietää mikä sen toinen annoskoko on? Varmasti syö sen verran, että nälkä lähtee. Kyllä 2 x päivässä lämmin ruoka on ihan riittävä monellekkin. Epäilen, että uskaltaisi kotonaan vielä tehdä vaikka leivän yöpalaksi jos nälkä olisi. Vai elättääkö vaimo kokonaan miehen ja päättää mitä kotona syödään ja minkä verran ja mihin aikaan? Voihan se toki niinkin olla. Mutta mies voi sitten muuttaa pois ja hommata töitä itselleen ja ostaa kaupasta mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että tämä on aika raju mielipide, mutta yleistän nyt lähipiirini perusteella. Eli ihmisiä on muutamia eri tyyppejä omassa lähipiirissä.
1) rikkaat kasvissyöjät, jotka ei halua syödä edes eilen ostettua leipää. Kaikki pitää olla kallista brändiä tai ainakin tuoretta, hinnasta viis väliä. Koko perhe urheilee todella paljon.
2) keskituloinen yh, joka ostaa kotiin vain kallista einestä ja lihaa. Ei osta kasviksia. Kukaan ei perheessä liiku ollenkaan.
3) Eläkeläinen, joka metsästää vain tarjouksia. Syö sitä mitä halvalla saa. Kerää myös itse paljon sieniä ja marjoja. Sekasyöjä.
4) ikuinen laihduttaja-jojoilija. Pääosin syö terveellisesti ja paljon kasvista ja liikkuu paljon. Mutta sitten kuitenkin napostelee aina myös herkkuja jos ilmaiseksi saa ja ostelee hetken mielijohteesta suklaapatukoita yms.
Tuossa nyt noi läheisimmät. Eniten rahaa menee noilla kasvissyöjillä sekä einestyypil
Mä en tunnista tuosta oikeastaan yhtään ihmistyyppiä. Ehkä toi nelonen, ikuinen laihduttaja-jojoilija, mutta se menee kyllä niin, että pääosin syö epäterveellisesti eikä juurikaan liiku, mutta sitten kuitenkin ajoittain saa ihme kimmokkeen vetää jotain ihmedieettiä ja osallistua vesijuoksuun ja kuntopiiriin ja pilatekseen... kunnes uupuu ja palaa takaisin sohvaperunaksi syömään suklaapatukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki jos rahasta pulaa: Syö arkisin halpoja kasvisruokia, puuroa, leipää, pastaa jne. Ja panosta viikonloppuun eli la ja su syöt kalaa, lihaa, hedelmiä ja vastaavaa muuta herkkua. Tai vaikka teet susheja itse tai pitsaa.
Näin ei jää mistään paitsi ja terveys kiittää :) On myös aina mitä odottaa ja arkikin tuntuu kivalta :)
Lisään vielä: eli älä jaa 100€/kk per päivä eli 3,30€ ja syö ja juo sen mukaan. Vaan käytä arkisin vaikka 1,50€/päivä ja siirrä ne arjen 9€ viikonloppuun :)
Opiskelijana kaikki teki näin. Arkena kelpas kaalikeitto tai hernekeitto monta päivää putkeen syötynä sohvalla löhöten ja viikonloppuna mentiin pitsalle tai ostettiin herkkuja kaupasta jos oli saanut säästettyä rah
No ei kuulosta järin energiapitoiselta ruualta, jos sillä nuori ihminen jaksaa löhötä vain sohvalla?
Nomut kato, elämä on kuulemma valintoja, et sit jos mutsi tai faija vaan laittaa kiltisti satasen tiskiin ja käy kaupas ja tuo energiajuomaa nuoren huoneen pöydälle, että saa nuoren lompsimaan pois sohvalta omaan huoneeseensa ja pääsee sitten sohvalle itse syömään pizzaa ja katsomaan Kokkisotaa tai formuloita ;D
-winner-
Salillakävijä tai muu urheilija syö tyypillisesti esim. kanaa ja riisiä kasvisten kanssa ennen salia tai vaikka maitorahkaa, mysliä ja banaanin, eli aterian missä on riittävästi hiilihydraattia ja proteiinia. Kaalikeitto on itsessään niin vähäkalorista (annos n. 100 kcal) ettei sillä kyllä pelkästään jaksa treenata, 100 kcal voi kulua jo pelkässä lämmittelyssä ennen varsinaista treeniä.
Ei todellakaan kaikki syö ennen salia kanaa, riisiä ja kasviksia. Nehän vasta vähäkalorista onkin! Käytännössä 0-rasvat ja hiilarit. Meillä töissä kuntosali ja ihan normaalisti käydään lounaalla pitsalla ennen treenejä. Toisaalta en ymmärrä miksi ei voisi syödä sitä kaalikeittoa ja leipää ennen treenejä. Onko vaikka soijarouheesta tehty makaronilaatikko sitten parempi jos ei joka päivä jaksa ottaa töihin evääksi sitä kanaa, riisiä ja kasviksia? Ei ainakaan meidän lounaspaikoista saa tuollaista ruokaa. Mutta kaveri joskus ottanut töihin kyllä leipiä ja keitettyjä kananmunia evääksi treenien jälkeen syötäväksi, kun on siitä suoraan mennyt toiseen harrastukseensa. Välillä treenataan työajalla ja välillä töiden jälkeen. Proteiinijauheesta tehdyt juomat normaalisti riittää palautukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki jos rahasta pulaa: Syö arkisin halpoja kasvisruokia, puuroa, leipää, pastaa jne. Ja panosta viikonloppuun eli la ja su syöt kalaa, lihaa, hedelmiä ja vastaavaa muuta herkkua. Tai vaikka teet susheja itse tai pitsaa.
Näin ei jää mistään paitsi ja terveys kiittää :) On myös aina mitä odottaa ja arkikin tuntuu kivalta :)
Lisään vielä: eli älä jaa 100€/kk per päivä eli 3,30€ ja syö ja juo sen mukaan. Vaan käytä arkisin vaikka 1,50€/päivä ja siirrä ne arjen 9€ viikonloppuun :)
Hölmö vinkki. Jos tekee ma-pe töitä, niin vkl yleensä on aina sellainen, jota odotetaan. Elikkä jotta arki ma-pe olisi oikeasti kivempaa, niin kannattaa ajoittaa niille päiville ne hyvät ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt noi läheisimmät. Eniten rahaa menee noilla kasvissyöjillä sekä einestyypil
Onpas sulla outo ja hyvin pieni lähipiiri, ei yhtään ns normaalia ihmistä. Minun lähipiiriini ei kuulu yhtäkään noista edellä mainituista.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kaikki syö ennen salia kanaa, riisiä ja kasviksia. Nehän vasta vähäkalorista onkin! Käytännössä 0-rasvat ja hiilarit. Meillä töissä kuntosali ja ihan normaalisti käydään lounaalla pitsalla ennen treenejä. Toisaalta en ymmärrä miksi ei voisi syödä sitä kaalikeittoa ja leipää ennen treenejä. Onko vaikka soijarouheesta tehty makaronilaatikko sitten parempi jos ei joka päivä jaksa ottaa töihin evääksi sitä kanaa, riisiä ja kasviksia? Ei ainakaan meidän lounaspaikoista saa tuollaista ruokaa. Mutta kaveri joskus ottanut töihin kyllä leipiä ja keitettyjä kananmunia evääksi treenien jälkeen syötäväksi, kun on siitä suoraan mennyt toiseen harrastukseensa. Välillä treenataan työajalla ja välillä töiden jälkeen. Proteiinijauheesta tehdyt juomat normaalisti riittää palautukseksi.
Taas täyttä höpöhöpö-kirjoittekua tuokin viesti. Ehkä jotkut lihavat vetää pitsaa ennen salia, mutta ei kyllä normaalit treenaajat. Riisi on pelkkää hiilihydraattia ja kana proteiinia, kannattaisi ehkä tutustua ruokien ravintoarvoihin uudemman kerran, jos niistä ei ymmärrä mitään. Monella on jopa tarkka ruokavalio ja pitsa on lähinnä erikoispäivän herkuttelua. Ei lihasten kasvatuksessa tai muussa urheilussa mitään pitsan epäterveellistä rasvaa kyllä mihinkään tarvitse, ellei halua suoniansa tukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt noi läheisimmät. Eniten r
Tämä yksi keksii näitä tarinoitansa tänne, yhdessä vaiheessa nämä tuttavat aina kyläili tämän luona ja söi kaiken eteensä sattuvan suuhunsa, hyvä ettei mennyt keittiön tuolit ja sohvakin vieraiden suihin. Tunnistaa kirjoitustyylistä todella helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden ensimmäinen kauppareissu lidlissä takana, hintaa 18,70 eur. (Käytin viime kuulta saadun 2 euron alekupongin):
4 pakettia kahvia, 3 leipää (kauraleipäviipaleet, kaurapalat 8kpl ja ruispalat 6kpl, kaikki -20%), 2x kaurahiutale 750g (kuponkietu-20%), 2x sitruunatäysmehu, 3 kpl popcorn -pakkaus, banaania 400g ja kurkku.
Kotona huomasin, että kurkusta oli veloitettu väärä hinta! Otin halvimman ulkomaisen vaihtoehdon, mutta oli veloitettu kallis luomukurkku. Sen ainoan kerran, kun en seurannut piippausta vaan pakkasin ostoksia jonon vuoksi. Meni melkein päivä pilalle :(. Noh, ensi kerralla sitten viisaampana tuijotan piippaukset herkeämättä, oli jonoa tahi ei!
Eihän näistä listan ruuista syö yhtään kunnollista ateriaa, pelkkiä aamu/välipaloja. Eli budjetin saa ainakin tuplata jos aikoo syödä monipuolisen, kunnollisen aterian edes kerran päivässä.
Opettele lukemaan. Tuo oli kauppareissun ostokset, ei mikään päivän/viikon ateriakokonaisuus! 🤦🏻
Ja onko sulla tapana lähteä kauppaan vasta siinä vaiheessa, kun kaapissa ja jääkaapissa ja pakastimessa ei oikeasti ole enää yhtään mitään jäljellä? Monilla muilla ei, vaan siellä kaupassa käydään jo ennen kuin kaikki viimeiset makaronitkin on rouskutelu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi arki pitäisi kituuttaa nälkiintymällä, jotta voi viikonlopun mässätä? Ei kuulosta yhtään kivalta arjelta. Ihan hirveetä elämää, elää käytännössä vain kahtena päivänä viikossa seitsemän päivän sijaan.
Tämä yksi keksii näitä tarinoitansa tänne, yhdessä vaiheessa nämä tuttavat aina kyläili tämän luona ja söi kaiken eteensä sattuvan suuhunsa, hyvä ettei mennyt keittiön tuolit ja sohvakin vieraiden suihin. Tunnistaa kirjoitustyylistä todella helposti.
Sinut ainakin tunnistaa kirjoitustyylistä todella helposti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden ensimmäinen kauppareissu lidlissä takana, hintaa 18,70 eur. (Käytin viime kuulta saadun 2 euron alekupongin):
4 pakettia kahvia, 3 leipää (kauraleipäviipaleet, kaurapalat 8kpl ja ruispalat 6kpl, kaikki -20%), 2x kaurahiutale 750g (kuponkietu-20%), 2x sitruunatäysmehu, 3 kpl popcorn -pakkaus, banaania 400g ja kurkku.
Kotona huomasin, että kurkusta oli veloitettu väärä hinta! Otin halvimman ulkomaisen vaihtoehdon, mutta oli veloitettu kallis luomukurkku. Sen ainoan kerran, kun en seurannut piippausta vaan pakkasin ostoksia jonon vuoksi. Meni melkein päivä pilalle :(. Noh, ensi kerralla sitten viisaampana tuijotan piippaukset herkeämättä, oli jonoa tahi ei!
Eihän näistä listan ruuista syö yhtään kunnollista ateriaa, pelkkiä aamu/välipaloja. Eli budjetin saa ainakin tuplata jos aikoo syödä monipuoli
Eli tämä viesti todisti ettei 18 euroa riitä kaupassa yhtään mihinkään? Saa latoa aika paljon rahaa tiskiin lisää, että saa kokkailtua ne viikon ruuat, vai onko kaikki muu ruoka sitten jotain ilmaista taika-ruokaa, mikä kotona on jo kaapeissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi arki pitäisi kituuttaa nälkiintymällä, jotta voi viikonlopun mässätä? Ei kuulosta yhtään kivalta arjelta. Ihan hirveetä elämää, elää käytännössä vain kahtena päivänä viikossa seitsemän päivän sijaan.
Ihmeellistä että työssäkäyvien pitää varsinkin kituuttaa arkipäivät jollain laihoilla keitoilla, jotta voi viikonloppuna mässätä. Kyllä se keho tarvitsee joka päivä ruokaa, eikä kenenkään, oikeasti kenenkään työssäkäyvän tarvitse millään satasella kituuttaa, ellei ole oikeasti sössinyt omia raha-asioitansa itse todella pahasti. Miksi te siellä töissä edes käytte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas täyttä höpöhöpö-kirjoittekua tuokin viesti. Ehkä jotkut lihava
Kyllä sitä hoikatkin syövät pitsaa 🙄. Nornaalitreenaajilla ei ole mitään tarkkaa ruokavaliota vaan he syövät ihan normaalisti. Osa syö pitsaa ennen treenejä, jos vaikka töissä sitä tarjotaan tai yhdessä käydään syömässä. Osa taas tykkää syödä tukevammin vasta treenien jälkeen. Kuka mitenkin. Älä nyt sekoita niitä kehonrakentajajuttuja ihan normaaleihin salilla kävijöihin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näistä listan ruuista syö yhtään kunnollista ateriaa, pelkkiä aamu/välipaloja. Eli budj
Eli tämä viesti todisti ettei 18 euroa riitä kaupassa yhtään mihinkään? Saa latoa aika paljon rahaa tiskiin lisää, että saa kokkailtua ne viikon ruuat, vai onko kaikki muu ruoka sitten jotain ilmaista taika-ruokaa, mikä kotona on jo kaapeissa?
Riittihän tuo moneenkin asiaan. Kuukauden budjetista on vielä 82 euroa käyttämättä ja sillähän saa vaikka ja mitä tarvittavaa. Ja edelleenkin, ei normaalit ihmiset venytä kauppakäyntejään sinne asti, että ei ole oikeasti enää yhtään mitään kaapeissa. Eikö sulla ole oikeasti pakastimessakaan yhtään mitään? Vai ostatko sä aina kaupasta täydet ateriakokonaisuudet vaikka samoja asioita löytyisi jo kotoakin?
Mulla oli opiskelukavereita, jotka opiskeluaikana treenasivat ja kilpailivat SM-, EM- tai jopa MM-tasolla. Kummasti heillä löytyi aikaa siihen. Osalla oli sponsoreita, osa teki töitä opiskelujen ja urheilun ohella (heillä opiskeluajat yleensä venyivät) ja osa treenasi vanhempien tai isovanhempien tukemana. Sitten oli muutamia, jotka harrastivat vaikka politiikkaa opiskelujen ohella, ja kyllä sillekin kummasti löytyi aikaa. Kyse on siitä, mitä haluaa tehdä, ja jos sitä haluaa tehdä oikein kovasti, niin sille kyllä löytyy aikaa.
(Minä en todellakaan opiskeluaikana treenannut tai harrastanut politiikkaa, lenkitin koiraa ja kaivelin kasvimaata, kannoin polttopuita, toimin sijoitus"kotina" huostaanotetuille kissoille jne. Noille mulla löytyi aikaa- jokainen omansa mukaan)
Mutta Lidlin kasvismyyntitavasta piti tulla rutisemaan. En pidä lainkaan siitä, että en saa itse punnita ostamiani tuotteita. Tiedän, että joissakin Lidleissä ON vaaka, jossa voi punnita sen kasviksen, hedelmän, vihanneksen... Mutta silti kassa sen erikseen punnitsee ja hinnoittelee. Minä en ole sellaista Lidliä vielä nähnyt, jossa tuo vaaka olisi.
Tuo on hankalaa, jos on tiukkaan lukkoon lyöty budjetti. Minulla saattaa olla työn puolesta esimerkiksi 20€ tai 40€, eikä senttiäkään sen yli, ja silloin kyllä jää Lidl kokonaan väliin, koska en ole vielä keksinyt, miten osaisin arvioida kasvisten painon grammalleen, jotta voisin laskea niiden hinnan. Siviiliostoksissa tuolla ei ole niin tarkkaa merkitystä, ja Lidlin kasvikset harvoin ovat edullisempia kuin Citymarketissa tai Prismassa, joten jätän ne suosiolla väliin. Joku kappalehinnoiteltu tuote on eri asia, mutta iso osa kasviksista on ihan kilohinnalla irtotavarana.
Tuo on kyllä ihan turhaa hapatusta, jonka olisi toivonut jäävän pois, kun Lidl tuli Suomeen. Sehän on ollut käytössä Virossa, ja tavallaan siellä ymmärrän sen, historiallisista syistä.