Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19153)
Vinkki jos rahasta pulaa: Syö arkisin halpoja kasvisruokia, puuroa, leipää, pastaa jne. Ja panosta viikonloppuun eli la ja su syöt kalaa, lihaa, hedelmiä ja vastaavaa muuta herkkua. Tai vaikka teet susheja itse tai pitsaa.
Näin ei jää mistään paitsi ja terveys kiittää :) On myös aina mitä odottaa ja arkikin tuntuu kivalta :)
Lisään vielä: eli älä jaa 100€/kk per päivä eli 3,30€ ja syö ja juo sen mukaan. Vaan käytä arkisin vaikka 1,50€/päivä ja siirrä ne arjen 9€ viikonloppuun :)
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan tosi hölmö kun en arvota ruokia niiden hinnan perusteella. Terveellisyys merkkaa kyllä, mutta enpä ole ajatellut, että juhlaruoat pitää olla kallista kilohinnaltaan tai vaikeasti saatavilla. Että miuten sitä ei arvosteta. Tosin Suomen mittapuilla olen kohtuullisen varakas eikä rahasta nyt ole ollut koskaan pulaa. Mutta en olisi arvannut, että vierailleni ei kelpaa hernekeitto tai muu terveellinen ruoka, vaan että pitäisi olla ahvenfileitä aina juhlissa.
Viimeksi illanistujaisissani tehtiin ihan pitsoja itse vieraiden kanssa. Juomia kaikki toi mukanaan vaikka tietenkin samppanja oli kylmässä ja myös viinejä ja drinkkiainekset löytyi.
Syntymäpäiväjuhlissani tarjosin ihan pakaste coktail-piirakoita ja munavoita sekä suolaisia piirakoita. En häpeilisi ollenkaan tarjota lohikeittoa höissäni. Tai vaikka pitsoja. Ei mikään merenelävä-menuu tee ainakaan itseeni yhtään sen kummosempaa vaikutusta. Juhliin mennä pitämään hausk
Lue konteksti. Kysehän ei ollut siitä etteikö hernekeitto kelpaisi. Vaan siitä että nämä yhdet haluavat syödä arkena keskenään sitä heille ilmaista ahvenfilettä ja hirvipaistia ja tarjota sitten juhlissa sellaista mikä on aina kaikille edullista ja arkiruuaksikin luokiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki jos rahasta pulaa: Syö arkisin halpoja kasvisruokia, puuroa, leipää, pastaa jne. Ja panosta viikonloppuun eli la ja su syöt kalaa, lihaa, hedelmiä ja vastaavaa muuta herkkua. Tai vaikka teet susheja itse tai pitsaa.
Näin ei jää mistään paitsi ja terveys kiittää :) On myös aina mitä odottaa ja arkikin tuntuu kivalta :)
Lisään vielä: eli älä jaa 100€/kk per päivä eli 3,30€ ja syö ja juo sen mukaan. Vaan käytä arkisin vaikka 1,50€/päivä ja siirrä ne arjen 9€ viikonloppuun :)
Opiskelijana kaikki teki näin. Arkena kelpas kaalikeitto tai hernekeitto monta päivää putkeen syötynä sohvalla löhöten ja viikonloppuna mentiin pitsalle tai ostettiin herkkuja kaupasta jos oli saanut säästettyä rahaa.
Kumpi parempi laskiaispulla mantelimassalla vai hillolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana kaikki teki näin. Arkena kelpas kaalikeitto tai hernekeitto monta päivää putkeen syötynä sohvalla löhöten ja viikonloppuna mentiin pitsalle tai ostettiin herkkuja kaupasta jos oli saanut säästettyä rahaa.
Minä en ainakaan tehnyt näin, ihmeellistä yleistämistä. Urheilin jo opiskelijana, ja tarvitsin laadukasta ruokaa joka päivä tasaisella energiansaannilla, enkä mitään pitsahöttöä viikonloppuna ja arkena nälkiintymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan tosi hölmö kun en arvota ruokia niiden hinnan perusteella. Terveellisyys merkkaa kyllä, mutta enpä ole ajatellut, että juhlaruoat pitää olla kallista kilohinnaltaan tai vaikeasti saatavilla. Että miuten sitä ei arvosteta. Tosin Suomen mittapuilla olen kohtuullisen varakas eikä rahasta nyt ole ollut koskaan pulaa. Mutta en olisi arvannut, että vierailleni ei kelpaa hernekeitto tai muu terveellinen ruoka, vaan että pitäisi olla ahvenfileitä aina juhlissa.
Viimeksi illanistujaisissani tehtiin ihan pitsoja itse vieraiden kanssa. Juomia kaikki toi mukanaan vaikka tietenkin samppanja oli kylmässä ja myös viinejä ja drinkkiainekset löytyi.
Syntymäpäiväjuhlissani tarjosin ihan pakaste coktail-piirakoita ja munavoita sekä suolaisia piirakoita. En häpeilisi ollenkaan tarjota lohikeittoa höissäni. Tai vaikka pitsoja. Ei mikään merenelävä-menuu tee ainakaan itseeni yhtään sen kumm
No jos arkena syö ilmaista kalaa ja hirveä, niin varmaan kiva panostaa juhliin ja ostaakin jotain kaupasta. Toki paras ratkaisu olisi varmaan sitten tehdä vaikka hirvipata ja lisukkeeksi kermaperunoita. Ja ostaa niitä salaatteja sitten. Nykyään vaan kauhean paljon allergioita, laihduttajia, ketoruokailijoita ja kasvisruokailijoita, niin helpointa ehkä tehdä jotain mikä maistuu kaikille, eikö kukaan saa allergisia reaktioita. Eli salaatit kyllä hyvä vaihtoehto. Jokuhan voi olla vaikka pastasalaatti jos tuhtia haluaa. Gluteiinitonta leipää pitää myös olla vaihtoehtona ja se pitää tarjota eri astiasta kuin muut leivät. Sama kakun kanssa.
Päivän ruokamenot eivät ole paljon mitään, Aamupalaksi syön sanani. Lounaalla jäniksenjälkisoppaa. Päivälliseksi ohiammuttua hirveä. Iltapalalla teetä ja näkyleipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tehnyt näin, ihmeellistä yleistämistä. Urheilin jo op
Ei kait se ole nälkiintymistä jos syö kaali-jauhelihakeittoa tai hernekeittoa ja ruisleipää kylkeen. Täyttääkö se ahvenpihvi, riisi ja kasvikset jotenkin enemmän? Vatsan voi täyttää myös edullisesti näkemättä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tehny
No ei kuulosta järin energiapitoiselta ruualta, jos sillä nuori ihminen jaksaa löhötä vain sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden ensimmäinen kauppareissu lidlissä takana, hintaa 18,70 eur. (Käytin viime kuulta saadun 2 euron alekupongin):
4 pakettia kahvia, 3 leipää (kauraleipäviipaleet, kaurapalat 8kpl ja ruispalat 6kpl, kaikki -20%), 2x kaurahiutale 750g (kuponkietu-20%), 2x sitruunatäysmehu, 3 kpl popcorn -pakkaus, banaania 400g ja kurkku.
Kotona huomasin, että kurkusta oli veloitettu väärä hinta! Otin halvimman ulkomaisen vaihtoehdon, mutta oli veloitettu kallis luomukurkku. Sen ainoan kerran, kun en seurannut piippausta vaan pakkasin ostoksia jonon vuoksi. Meni melkein päivä pilalle :(. Noh, ensi kerralla sitten viisaampana tuijotan piippaukset herkeämättä, oli jonoa tahi ei!
Eihän näistä listan ruuista syö yhtään kunnollista ateriaa, pelkkiä aamu/välipaloja. Eli budjetin saa ainakin tuplata jos aikoo syödä monipuolisen, kunnollisen aterian edes kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana kaikki teki näin. Arkena kelpas kaalikeitto tai hernekeitto monta päivää putkeen syötynä sohvalla löhöten ja viikonloppuna mentiin pitsalle tai ostettiin herkkuja kaupasta jos oli saanut säästettyä rah
Niin itse söin aina sohvalla kotona ruokatunnilla kun samalla katsoin televisiota. Sen jälkeen kun olin koko päivän opiskellut. Voisihan sitä toki syödä myös ruokapöydän ääressä. Ja eihän se vaikuta mitenkään siihen, että jaksaako urheilla opiskelun ohessa. Että syökö sen ruokansa keittiössä vai olohuoneessa. Tai opiskelijoilla usein yksiöt tai solukämppä eli ei varmaan ole kauheasti vaihtoehtoja missä sen ruokansa syö. Vaikka lattialla voi syödä jos leikkii olevansa piknikillä. Tai parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden ensimmäinen kauppareissu lidlissä takana, hintaa 18,70 eur. (Käytin viime kuulta saadun 2 euron alekupongin):
4 pakettia kahvia, 3 leipää (kauraleipäviipaleet, kaurapalat 8kpl ja ruispalat 6kpl, kaikki -20%), 2x kaurahiutale 750g (kuponkietu-20%), 2x sitruunatäysmehu, 3 kpl popcorn -pakkaus, banaania 400g ja kurkku.
Kotona huomasin, että kurkusta oli veloitettu väärä hinta! Otin halvimman ulkomaisen vaihtoehdon, mutta oli veloitettu kallis luomukurkku. Sen ainoan kerran, kun en seurannut piippausta vaan pakkasin ostoksia jonon vuoksi. Meni melkein päivä pilalle :(. Noh, ensi kerralla sitten viisaampana tuijotan piippaukset herkeämättä, oli jonoa tahi ei!
Eihän näistä listan ruuista syö yhtään kunnollista ateriaa, pelkkiä aamu/välipaloja. Eli budjetin saa ainakin tuplata jos aikoo syödä monipuolisen, kunnollisen aterian edes kerran päivässä.
Kaikki ei käy kaupassa joka päivä. Siksi ihmiset ostaa enemmän halvalla kun saa, eikä välttämättä tarvitse ostaa sitä kanaa tai riisiä moneen viikkoon. Osalla myös pakastin käytössä. Oma pakastin ainakin täynnä kalaa, marjoja ja tarjouslihaa.
Anteeksi mutta ihan hymyilyttää. Joku täällä taas yrittää vänkätä, että 1 kauppareissu kertoo siitä, mitä syö koko kuukauden aikana. Ihan kuin kotona ei olisi mitään ruokaa, vaan 19€:n kauppalasku vastaa kaikkea kuun syömisiä. Ihan kuin joku joisi ne ostamansa 4 pakettia kahvia kerralla.
Lisäksi väitetään, että sohvalla syötynä sen ruoan terveys katoaa eikä ole energiaa mihinkään. Ainoastaan voi syödä sen päivällisen keittiöpöydän äärellä tai kuntosalilla näemmä.
:)
Edulliset herkut: herkkumaksamakkara 5,30€/kg, pekoni, kananmuna, uunissa paahdettu kaali, itsetehdyt porkkana- ja punajuurisipsit, kattilapopcorn, itsetehty sienisalaatti ja sienet kaikessa muodossa, ruisleipä leivänpaahtimen kautta, riisipuuro, paistettu riisi ja pyttis, kasvissosekeitto chilillä ja itsetehty hummus kikherneestä.
Keitetty maissi voilla kans perheen suurinta herkkua, mutta on aika kallista niin ei viitsi usein ostaa. 2€ 400g paketti, pakastemaissia saa halvemmalla.
Tuoreita marjoja ei juurikaan osteta. Kerätään kyllä itse syksyisin ja välillä ostetaan pakastinmarjoja esimerkiksi vispipuuroon jos omat on loppu.
Pekonia käytetään siis aina vain pieni määrä kerralla esim. Pyttiksen joukossa tuomassa makua. Joskus munakkaan kanssa tai kasviskeiton päälle murustettuna. Sekasyöjiå koko perhe ollaan ja ihan urheilullisia.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta ihan hymyilyttää. Joku täällä taas yrittää vänkätä, että 1 kauppareissu kertoo siitä, mitä syö koko kuukauden aikana. Ihan kuin kotona ei olisi mitään ruokaa, vaan 19€:n kauppalasku vastaa kaikkea kuun syömisiä. Ihan kuin joku joisi ne ostamansa 4 pakettia kahvia kerralla.
Lisäksi väitetään, että sohvalla syötynä sen ruoan terveys katoaa eikä ole energiaa mihinkään. Ainoastaan voi syödä sen päivällisen keittiöpöydän äärellä tai kuntosalilla näemmä.
:)
No eihän tämä kerrokaan mistään yhtään mitään, edellisellä kerralla on voinut mennä vaikka 100 euroa, niin eihän silloin tarvitsekaan viikoksi ostaa juuri mitään.
Mitäköhän mun ja puolison ruoat maksaisi Tänään syöty molemmat aamulla leipä ja kananmuna 0,40€ henkilö ehkä ja päivällä tehtiin uunivuoka, minne siivutettiin kesäkurpitsa, porkkanoita, kaalia, 1 nuutunut tomaatti, joku loraus pussista soijarouhetta ja pakastekasvispussin jämät. Joukkoon paljon mausteita ja tomaattimurska ja kookosmaitopurkki. Lisukkeeks keitettiin riisiä.
Oli niin hyvää että syödään sitä kans iltapalaksi ja jää myös molemmille huomiseksi. 5€ varmaan koko setti.
Molemmat joi monivitamiiniporetabletit 0,05€ aamulla ja minä juon muuten vettä, mies saattaa korkata Sandelsin vielä. Ei käytetä kahvia tai teetä ja limuja.
Ilman olutta niin varmaan menee vaan 1,70€ tänään. Mutta ei tosiaan olla kovin suursyömäreitä. Välillä menee enemmän rahaa ja välillä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tehnyt näin, ihmeellistä yleistämistä. Urheilin jo op
Ei mulla ollut aikaa urheilulle opiskelijana. En laske normi kävelyltä ja yökerhossa tanssimista siis mukaan. Mutta hyvä kun sinä olet kunnollinen ja käytät rahasi ja aikasi ruokaan ja urheiluun. Mulla oli ihan muut mielessä opiskelijana eikä ruoka ollut niistä edes top-5:ssä.
Kiinnostaisi tietää, että mikä on sellainen annos, että siitä saa tarpeeksi energiaa vaikka mennä sinne kuntosalille?
Täällä pilkataan jos joku syö kaalikeittoa, kun siitä ei kuulemma saa energiaa. Itse syön aina lautasmallin mukaan eli puolet kasviksia ja 5 kertaa päivässä jotain jne. Ja lisään myös öljyä salaattiini sekä juon rasvatonta maitoa. En saa silti energiaa mennä kuntosalille. Ei siinä, että mulla ylimääräistä rahaa salikortin oliskaan, mutta minkälainen ruoka antaa energiaa?
Ja aikalailla 80-130€/kk menee mulla rahaa tossa ihan perussyömisessä ja juomisessa.
Ps. Syön siis paljon kasviksia, mutta myös lihaa, kalaa, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Olen myös pitänyt kaalikeittoa eli kaalia, porkkanaa ja jauhelihaa tai soijarouhetta ihan kunnon ruokana. Toki leivän ja maidon kanssa nautittuna, mutta kuitenkin. Mitä nää kaikki täydelliset ja energiset ihmiset sitten oikein syö?
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän mun ja puolison ruoat maksaisi Tänään syöty molemmat aamulla leipä ja kananmuna 0,40€ henkilö ehkä ja päivällä tehtiin uunivuoka, minne siivutettiin kesäkurpitsa, porkkanoita, kaalia, 1 nuutunut tomaatti, joku loraus pussista soijarouhetta ja pakastekasvispussin jämät. Joukkoon paljon mausteita ja tomaattimurska ja kookosmaitopurkki. Lisukkeeks keitettiin riisiä.
Oli niin hyvää että syödään sitä kans iltapalaksi ja jää myös molemmille huomiseksi. 5€ varmaan koko setti.
Molemmat joi monivitamiiniporetabletit 0,05€ aamulla ja minä juon muuten vettä, mies saattaa korkata Sandelsin vielä. Ei käytetä kahvia tai teetä ja limuja.
Ilman olutta niin varmaan menee vaan 1,70€ tänään. Mutta ei tosiaan olla kovin suursyömäreitä. Välillä menee enemmän rahaa ja välillä vähemmän.
Ei ihme että mies juo kaljasta loput päivän energiat, eihän tuollainen yksi sörsseli päivässä riitä mihinkään.
En olisi uskonut, että Suomesta löytyy vielä joku, jolla ei ole varaa ostaa kalaa, mikäli siis syö kalaa eikä ole kala-allerginen niin kuin itse. Lapselle sitä kuitenkin ostan viikottain.
esim. Kalapuikkoja saa 5€/kg, surimi maksaa 6€/kg, sillipurkki 2€, tonnikalapurkki 1,50€, silakka aina edullista tuoretiskillä ja lohi myös usein alle 10€/kg, kirjolohipyörykät 3€ pussi, lohifilee 3,50€ valuumipakkauksessa jne. Teen joulupöytään myös itsegraavattua lohta sekä arkihitti on tonnikalasta tehdyt tonnikalapihvit. Lisään kananmunaa ja mausteita yms. Ja tulee todella tuhdit pihvit ja lapsi tykkää. Kalaa löytyy lähes aina tarjouksesta koska myyntiaika ei niillä ole yleensä kovin pitkä eli helppo tehdä mistä vaan kalasta kalapyöryköt myös jos ei jaksa aina niitä muikkuja syödä.