Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19156)

Vierailija
14441/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva työssäkäyvä jaksaa kituuttaa vähällä rahalla, kun tämän satasen budjetin kaksin/kolminkertaistaa niin elämä on paljon helpompaa ja voi ostaa kaupasta oikeasti mitä mieli tekee eikä tarvitse kytätä onko banaanit 1,15 e vai 1,59 e tänään, jos banaaneja haluaa syödä. 

Työttömillä ja opiskelijoilla tämän senttien laskennan ymmärtää, mutta ei kenenkään kokopäivätyössäolevan tarvitse näin vähällä rahalla elää ellei ole itse sössinyt raha-asioitaan.

Minä olen työssä käyvä ja olen helposti käyttänyt satoja euroja kuussa kauppaan sen kummemmin miettimättä tai edes tietämättä mihin se raha on kulunut. Se alkoi ahdistaa jossain vaiheessa, kun tavoitteenani on nyt kuitenkin säästää mahdollisimman paljon remppaan ja pesämunaa "uuteen elämääni". Kuvittelin oikeasti eläneeni säästeliäästi, kun söin ruokatauolla vain 2-3 euron lounaita, annospussipuuroja aamuisin jne. Ja eihän ne oikeasti ole edes mitään terveellisiä.

Tämän ketjun myötä koin ns herätyksen syömisteni suhteen. Olen alkanut tekemään itse ruokaa! Ja olen motivoitunut ja innostunut siitä, miten edullisesti voi tehdä terveellistä ja täyttävää ruokaa. Mun tavoitteeni on nykyään saada annoshinta alle euroon, eli elää suurin piirtein tuolla 100e/kk ruokaan. Se on oikeasti kolmannes tai jopa neljännes siitä mitä on aikaisemmin helposti mennyt ihan huomaamatta. Plus todella iso kannustin kokkailussa on ollut myös se ruoan terveellisyys, eli tekemällä itse saan terveellistä ruokaa ilman lisäaineita, sokereita ym turhaa. Ja itselleni terveellinen ruoka = hyvää ruokaa, se oikeasti maistuu paremmalta ja sitä arvostaakin enemmän.

En tuo tänne joka päivä syömisiäni esille, mutta silloin kun kokkaan jotain uutta edullisesti tämän ketjun budjettiin sopivaa, niin jaan sen muillekin. En ole innostunut perusarkiruuista aina saman kaavan mukaan, vaan päinvastoin haen ja kokeilen uusia reseptejä ja makuja. Toivon, että tästä saa muutkin inspistä, ja toivon itsekin saavani muiden kokkauksista ja kokeiluista lisää inspistä itselleni.

Vierailija
14442/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa tietää, että pitää syödä päivän aikana, että saisi kauppalaskun 100€/kk.

Sitten täällä joku jankkaa, ettei kaikilta onnistu eikä kaikkia kiinnosta katsoa tarjouksia, punalapputuotteita tai kaikki ei saa ilmaista ruokaa mistään jne. Ja että mikä pakkomielle olisi elää niin, että käyttää 100€/kk ruokaan.

No eihän se olekaan, se on vain tämän keskusteluketjun puheenaihe. Ei jokaikisen suomalaisen tarvitse syödä 100€/kk. Olet selkeästi ihan väärässä ketjussa. Sen tyypin pitäisi ensinnäkin kasvattaa selkärankaa ja olla tyytyväinen omista ostos- ja syömispäätöksistään. Lisäksi positiivinen asenne ja halu oppia uutta ei olisi pahitteeksi jos täällä lukee pihistelyviestejä. Joku ruoassa näköjään kauheasti kiinnostaa kun pitää täällä väittää koko ajan, että hän ei itse pysty syömään 100€/kk ja hakea vertaistukea, ettei itseasiassa oikeastaan kukaan pysty. Niin, mitä sitten? Harva varmasti pystyy - niin kuin itse sanoit. Mutta ei se silti tarkoita, että se täysin mahdottomuus on kaikille. Oletko ehkä kateellinen pienikokoisille, joille se mielestäsi on helpompaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14443/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joka päivä juo välipalaksi vaikka Nocco-juoman/energiajuoman 2,50€ niin se on jo kuukaudessa 75€ täysin turhaan. Jos tarvitsee extra kalsiumia niin rasvaton maito on ok, muuten hanavettä. Kahvia ja teetä kohtuudella, mehua vain erikoispäivinä.

Näin siis meillä. Ei todellakaan anneta lapsen juoda mehua arkisin, eikä itekään lipitetä salaa mitään cokiksia. Eli kannattaa kiinnittää huomiota ruoan lisäksi myös juomiin.

Nocco tuli taas kerran sieltä. Miksi täällä soi aina tämä sama rahiseva levy? Ne jotka ei syö satasella juo noccoja ja on ylipainoisia jne. Voiko olla vain hiljaa jos ei tähän keskusteluun osaa muuta tuoda?

Mikä pakkomielle osalla myös on, että kaikkien muidenkin tulisi elää satasen budjetilla? Hyvin harvoilta tämä loppupeleissä onnistuu ja vaatii tarjousten kyttäämistä, punalap

Energiajuomat tulivat kyllä juuri yhdeltä kommentoijalta esiin, lapsilleen niitä vielä osti, vaikka muuten taisi sanoa että syövät melko edullisesti. Minusta täällä ei ole syömisistään kertoneilla mitään pakkomiellettä muiden ihmisten syömisiin, vaan se pakkomielle niillä ketkä satasella syöviä kritisoivat, välillä hyvinkin provosoivasti.

-eri-

Ethän sä voi sitä voi anonyymilla palstalla tietää mitä kukin on sanonut 🤦🏻. Säkin sanot nyt vaan olevasi "eri". Täällä on vain pari nickillistä, joiden sanomiset voi kohdistaa ja yhdistää toisiinsa, kaikki muu on vain sun ja muidenkin oman pään kuvitelmaa ja oletuksia.

Vierailija
14444/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kyselin bataateista ja tänään sain "tuhottua" omani :D. Tein pitsan/piirakan/uuniruuan niistä tätä ohjetta mukaillen:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/bataattipizza

Eli pohjaksi ohuita bataattiviipaleita, mausteina suola, pizzamauste ja paprikamauste. Täytteeksi löytyi kaapista muutama ruokalusikallinen lildin laputettua pestoa, salaattijuuston puolikas, juustoa, sipuli, pakastepinaattia ja puolikas purkki tomaattimurskaa. 

Maku oli ihan jees, varsinkin täytteiden. Vähän kyllä  häiritsi se bataatin makeus tässä (en itse tykkää niin makeasta ruoassa) ja bataatin jauhoisuus. Perunaviipaleet toimisi varmaan paljon paremmin! Tai sitten suoraan ketotyyliin kukkakaali-/parsakaalipohja, jota olen aiemmin ketoillessani tehnyt. Mutta tosi täyttävää oli ja jäi vielä pari annosta. Ei huono ;).

Vierailija
14445/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kimpaantui kun mainittiin Nocco ja ylipainoisuus. Halvasti syöjät eivät ole kimpaantunut vaikka keskusteluissa pyörisi samat porkkanat, kaalit, perunat, sienet, itsepoimitut marjat ja soijarouheet. Mutta joku näistäkin on täällä suuttunut, ettei vain olisi tämä henkilö joka suuttuu jos puhutaan riippuvuuksista tai ylipainosta ja halvasti syömisistä. 

Ei tietenkään voi syödä halvasti jos ei ole valmis tekemään mitään uhrauksia ja muutoksia ruokavalioonsa ja elämäänsä. Kyllä se vaatii ihan tietoista kaupassakäyntiä ja suunnitelmallisuutta kaikessa. Myös luopumista ja uuden soveltamista.

Vierailija
14446/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinankertoja, satasellasyöjä täällä taas.

Tänään minut oli kutsuttu lapsuudenystäväni luo syömään etnistä ruokaa ( hän oli ollut aiheesta kurssilla). Hyvin söimmekin.

Tätinsä toi hänelle ison pussin itseleipomiaan karjalanpiirakoita. Ystävä lahjoitti ne eteenpäin minulle.

Vieressä oli kauppa. Kävin siellä, ostin tarjousappelsiineja 6kg ( 0.90kilo) , alennetun täysruisleivän 0.80snt ja muutaman punasipulin ( 1.60e/kg, alepiimän 80snt ja luomukaurasuurimoita kilon , 3e.

Aamulla banaani ja piimä, illalla appelsiini. Päivän ruuat max 1e.

Vierailija
14447/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joka päivä juo välipalaksi vaikka Nocco-juoman/energiajuoman 2,50€ niin se on jo kuukaudessa 75€ täysin turhaan. Jos tarvitsee extra kalsiumia niin rasvaton maito on ok, muuten hanavettä. Kahvia ja teetä kohtuudella, mehua vain erikoispäivinä.

Näin siis meillä. Ei todellakaan anneta lapsen juoda mehua arkisin, eikä itekään lipitetä salaa mitään cokiksia. Eli kannattaa kiinnittää huomiota ruoan lisäksi myös juomiin.

Nocco tuli taas kerran sieltä. Miksi täällä soi aina tämä sama rahiseva levy? Ne jotka ei syö satasella juo noccoja ja on ylipainoisia jne. Voiko olla vain hiljaa jos ei tähän keskusteluun osaa muuta tuoda?

Mikä pakkomielle osalla myös on, että kaikkien muidenkin tulisi elää satasen budjetilla? Hyvin harvoilta tämä loppupeleissä o

Energiajuomat tulivat kyllä juuri yhdeltä kommentoijalta esiin, lapsilleen niitä vielä osti, vaikka muuten taisi sanoa että syövät melko edullisesti. Minusta täällä ei ole syömisistään kertoneilla mitään pakkomiellettä muiden ihmisten syömisiin, vaan se pakkomielle niillä ketkä satasella syöviä kritisoivat, välillä hyvinkin provosoivasti.

-eri-

Ethän sä voi sitä voi anonyymilla palstalla tietää mitä kukin on sanonut 🤦🏻. Säkin sanot nyt vaan olevasi "eri". Täällä on vain pari nickillistä, joiden sanomiset voi kohdistaa ja yhdistää toisiinsa, kaikki muu on vain sun ja muidenkin oman pään kuvitelmaa ja oletuksia.

Niin, en kirjoita nimimerkillä. Silti nämä muutamat viimeiset sivut olen nyt lukenut ja halusin mainita että en ollut se, kenelle sinä vastasit. Enkä myöskään ole se kuka lapsilleen energiajuomia osti. Senhän minä tiedän. Onko siinä joku ongelma?

- sama eri -

Vierailija
14448/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle osalla myös on, että kaikkien muidenkin tulisi elää satasen

Niin, en kirjoita nimimerkillä. Silti nämä muutamat viimeiset sivut olen nyt lukenut ja halusin mainita että en ollut se, kenelle sinä vastasit. Enkä myöskään ole se kuka lapsilleen energiajuomia osti. Senhän minä tiedän. Onko siinä joku ongelma?

- sama eri -

Ongelma on siinä, jos kuvittelee tietävänsä ketkä on mitäkin täällä kirjoittanut. Ethän sä sitä oikeasti tiedä vaan se on vain oman pään tulkintaa ja kuvitelmaa, että tunnistaa ihmisiä anonyymien kommenttien takana. Jotain mikä ei oikeasti vastaa todellisuutta eikä sellaista pidä todellisuudeksi luulla.  

Vierailija
14449/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle osalla myös on, että kaikkien muidenkin tulisi elää satasen

- sama eri -

Ja mäkään en ollut vastannut tuohon mitään ennen kuin tuon kirjoitin. 😉 eli luulit omiasi ja kuvittelit taas olevasi oikeassa vaikka et ollut. 

Vierailija
14450/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle osalla myö

Ongelma on siinä, jos kuvittelee tietävänsä ketkä on mitäkin täällä kirjoittanut. Ethän sä sitä oikeasti tiedä vaan se on vain oman pään tulkintaa ja kuvitelmaa, että tunnistaa ihmisiä anonyymien kommenttien takana. Jotain mikä ei oikeasti vastaa todellisuutta eikä sellaista pidä todellisuudeksi luulla. 

Mitä sä nyt sekoilet? En ole sinä, enkä se ketä kommentoit alun perin. Tämän kerroin ja sinä sitten alat höpistä todellisuuksistasi. Nyt täytyy sanoa rumasti mutta oletko pohtinut ottaa yhteyttä vaikka Hesperiaan. Minä kyllä tiedän mitkä kommentit olen kirjoittanut. 

Vierailija
14451/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on yksi Iltalehden artikkeli missä on kahden laihduttavan naisen kalorit:

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005040704.html

1700 kcal vs 2200 kcal. 2200 kcal voi olla lihavan ihmisen sijasta myös liikkuvan ihmisen kalorin tarve. Saako nämä molemmat ruokavaliot oikeasti samalla rahalla?

Vierailija
14452/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva työssäkäyvä jaksaa kituuttaa vähällä rahalla, kun tämän satasen budjetin kaksin/kolminkertaistaa niin elämä on paljon helpompaa ja voi ostaa kaupasta oikeasti mitä mieli tekee eikä tarvitse kytätä onko banaanit 1,15 e vai 1,59 e tänään, jos banaaneja haluaa syödä. 

Työttömillä ja opiskelijoilla tämän senttien laskennan ymmärtää, mutta ei kenenkään kokopäivätyössäolevan tarvitse näin vähällä rahalla elää ellei ole itse sössinyt raha-asioitaan.

Moni työssä käyvä haluaa vaikka tehdä maailmanympärysmatkan perheensä kanssa, oman mäkin ja jäädä eläkkeelle aiemmin. Helpoiten se säästäminen onnistuu ruoassa jos on muutenkin läpi elämänsä vertaillut hintoja. Eli jos banaani maksaa yli 1,20€/kg sitä ei yksinkertaisesti osteta vaan otetaan edullisempaa omenaa. Ei siihen kuole vaikka sitä banaania ei juuri sillä viikolla olisi tarjoll

No enpä ole koskaan ruoasta säästänyt, jos olen johonkin isompaan hankintaan säästänyt. Kuulostaa oudolta, kun niitä on helpompiakin tapoja säästää.

Vierailija
14453/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työssä käyvä haluaa vaikka tehdä maailmanympärysmatkan perheensä kanssa, oman mäkin ja jäädä eläkkeelle aiemmin. Helpoiten se säästäminen onnistuu ruoassa jos on muutenkin läpi elämänsä vertaillut hintoja. Eli jos banaani maksaa yli 1,20€/kg sitä ei yksinkertaisesti osteta vaan otetaan edullisempaa omenaa. Ei siihen kuole vaikka s

No enpä ole koskaan ruoasta säästänyt, jos olen johonkin isompaan hankintaan säästänyt. Kuulostaa oudolta, kun niitä on helpompiakin tapoja säästää.

No mitkä sitten on niitä helpompia tapoja säästää?

Vierailija
14454/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sä nyt sekoilet? En ole sinä, enkä se ketä kommentoit alun perin. Tämän kerroin ja sinä sitten alat höpistä todellisuuksistasi. Nyt täytyy sanoa rumasti mutta oletko pohtinut ottaa yhteyttä vaikka Hesperiaan. Minä kyllä tiedän mitkä kommentit olen kirjoittanut. "

Selvästikin osui ja upposi, kun piti ihan Hesperiaan turvautua 😂. Sinä "sama eri" kirjoitit mm näin:

"Minusta täällä ei ole syömisistään kertoneilla mitään pakkomiellettä muiden ihmisten syömisiin, vaan se pakkomielle niillä ketkä satasella syöviä kritisoivat, välillä hyvinkin provosoivasti."

Eli kuvittelet tietäväsi kuka mitäkin on kirjoittanut, uskot siis ihan vaan oman pääsi kuvitelmiin ja luuloihin. Kenties omasta tarpeestasi tuo Hesperian esiin nostokin kumpusi....

Vierailija
14455/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700 kcal vs 2200 kcal. 2200 kcal voi olla lihavan ihmisen sijasta myös liikkuvan ihmisen kalorin tarve. Saako nämä molemmat ruokavaliot oikeasti samalla rahalla?

Hohhoijaa, tämä ei ole laihdutuspalsta. Ja suoraan sanottuna 120kg tuon pituiselle ihmiselle on ihan sairas ylipaino. 

Vierailija
14456/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työssä käyvä haluaa vaikka tehdä maailmanympärysmatkan perheensä kanssa, oman mäkin ja jäädä eläkkeelle aiemmin. Helpoiten se säästäminen onnistuu ruoassa jos on muutenkin läpi elämänsä vertaillut hintoja. Eli jos banaani maksaa yli 1,20€/kg sitä ei yksinkertaisesti osteta vaan otetaan edullisempaa omenaa. Ei siihen kuole vaikka s

Minuakin kiinnostaa kovasti kuulla niitä helpompia tapoja säästää. Kerro ihmeessä meille muillekin! Kunhan ne vaan eivät ole niitä iltsikoiden iän ikuisia; jätä takeaway-kahvit ostamatta ja karsi turhista  maksullisista suoratoistopalveluista. Tai vaihda shampanja kuohuviiniin :D. Mikä siis sinusta on niin paljon helpompi tapa säästää kuin ruoka? Tuo niin  ilmeinen rahareikä, jota joka päivä käytämme.

14457/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen taas syönyt mahan täyteen ja vieläpä hyvänmakuista ruokaa.

Aamupala itseleivottu sämpylä, niitä samoja mitä oli hampurilaisissa, keittokinkkua ja ilmaiseksi saamaani vegaanista levitettä ja tomaattia. Teetä+sokeria. Noin 50 senttiä.

Lounas pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna ja ruispala (kansi+pohja) levitteellä. Reilusti alle euron annos, koska leipä oli niitä ilmaisia, mutta varmaan ostetun leivän kanssakin jäisi siihen euroon?

Välipala punalaputettu kirsikkajukurtti ja banaani, 45 senttiä ja 15 senttiä, yhteensä 0,60e.

Iltaruokana linssicurryä, riisiä, ohutleipää ja paistettuja sieniä. Curry oli tosi hyvää, ja tosi helppo valmistaa, bongasin netistä reseptin siihen ja noihin lättyleipiin. (0,70€ linsseihin, 0,33€ tomaattimurska, 1,15€ kookosmaito - tosin olen aika varma, että olen maksanut siitä alle euron; 0,20€ voi, 0,20€ mausteet, riisi noin 0,50€, lättäleivät ehkä 0,50€ vaikka käytin voita rasvana; paistetut sienet noin 0,15€ eli voin ja suolan hinta). Kokonaishinta 3,10€, annoksia 6-8. Puolet nuorista söi tuon kanssa myös aiemmin tällä viikolla paistamaani kanaa, 2,09€ (punalaputettu hinta) josta jäi vielä huomiselle eväsleivän väliin osa, eli annoksen hintaan tuli heillä vielä 0,70€ lisää. Me muut päästiin alle euron annoshinnalla! Lättäleivätkin menivät kaikki, ensi kerralla pitää tehdä tupla-annos. Opiskelija pyysi ohjeet molempiin, oli niin hyvää. Tuohon voisi laittaa sekaan porkkanaa, niin kasvisten määrä nousisi, koska omalta osaltani jäi niukaksi.

Alunperin piti tehdä vain pelkkää curryä ja riisiä, mutta siinä samalla tuli sitten tehtyä lättäleivätkin, johon siihenkin oli tosi helppo resepti, ja koska jotain sienistä ja minusta mainittiin, niin paistoin sitten niitä sieniäkin 😆. Ihan on pakastimesta otettu, ja niitä siellä on edelleen. Tavoitteeni loppukesästä ja syksyllä on se, että saan pakastimeen vähintään 40 pussillista sieniä. Se määrä riittää siihen, että meillä on koko talven, kevään ja alkukesän ajan mahdollisuus syödä kerran viikossa sieniä. Eikä tuo ole mikään mahdoton määrä kerätä, kun kerään sieniä koko satokauden ajan ja pakastan muutama pussi kerrallaan esikäsiteltyinä. Osa on sekasieniä (kantarelli, orakas, suppilovahvero, lampaankääpä) ja osa sitten yhtä sienilajia, kantarellejä ja suppilovahveroita eniten. Viime kesänä taisin pakastaa yhden satsin tatteja, kuivasin jonkin verran.

Päivän ruuat noin 3€, eli jollekin muulle päivälle jää tässä kuussa 50senttiä, pitkänä kuukautenakin jäisi 22 senttiä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14458/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, tämä ei ole laihdutuspalsta. Ja suoraan sanottuna 120kg tuon pituiselle ihmiselle on ihan sairas ylipaino. 

Etkö osaa lukea? 2200 kcal voi olla vaikka fyysistä työtä tekevän kalorintarve päivässä. Kaloreita syö jokainen, halusi tai ei.

Vierailija
14459/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? 2200 kcal voi olla vaikka fyysistä työtä tekevän kalorintarve päivässä. Kaloreita syö jokainen, halusi tai ei.

No miksi sen ruokavalion pitäisi olla juuri tuo tuossa esitetty? Jos syö vähemmän on enemmän valinnanvaraa ja voi ostaa kalliimpia tuotteita. Jos taas syö enemmän, mutta samalla rahalla, niin silloin on valittava edullisempia tuotteita. Ei tää ole mitään ydinfysiikkaa.

Vierailija
14460/19156 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jossain laihduttajan esimerkeissä kerrotaan, että hän söisi joka päivä puuron joukossa raejuustoa 1,5dl sekä 1 dl metsämansikkaa ja 1dl mansikkaa. Miksi pitäisi joka aamu vetää 2dl mansikkaa? Jos haluaa raejuuston lisäksi marjoja puuronsa niin kannattaa tosiaan kerätä sitä ilmaista mustikkaa, vadelmaa, metsämansikkaa ja puolukkaa syksyisin ja pakastaa. Eipä tuolla kaloreiden tai vitamiinien kannalta ole mitään merkitystä, mutta aikamoisen kallista tulisi jos tuoreita marjoja vetäisi joka aamu 2dl eli esimerkin mukaan 110g aamupuuronsa kanssa. Just saying. Omaa järkeäkin voi käyttää.