Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19156)
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että nämä valittajat, jotka eivät kerro syömisiään ovat ylipainoisia, joilla on huono omatunto siitä, että syövät liikaa ja/tai liian epäterveellisesti. Häpeilevät asiaa ja koittavat jankata itselleen ja muille, että ylensyöminen on normaalia ja rahaa nyt vain menee, koska keho tarvitsee paljon ruokaa ja nimenomaan kallista ruokaa. Ja normaalisti syövät ovat pilanneet aineenvaihduntansa olemalla normaalipainoisia ja käyttämällä rahansa fiksusti.
Monesti ylipainoiselle se ruoka on nimenomaan se elämän suola, joka aiheuttaa sitä tyydytystä mutta samalla tuottaa pahaa oloa jälkeenpäin. Se on vähän kuin huumetta, sitä pitää saada koska sillä turrutetaan jotain tunnepuolen osa-alueita ja ehkä lapsuuden ongelmia. Kannattaa katsoa Hengenvaarallisesti lihava -ohjelmaa tai vastaavia, niin ymmärtää lihavien ajatusmaailmaa ja pakkomieltä ruokaa kohtaan. Monesti se aiheuttaa myös taloudellisia ongelmia terveys- ja mielenterveysongelmien lisäksi. Ja vaikuttaa ihan ihmissuhteisiin kun henkilö kokee olevansa arvoton koska himoitsee jatkuvasti ruokaa.
4-5 sataa menee viikossa pelkkään ruokaan, kun yrittää edes vähän terveellistä sapuskaa ostaa muksuille
T: kahden teinin yyhoo iskä
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että nämä valittajat, jotka eivät kerro syömisiään ovat ylipainoisia, joilla on huono omatunto siitä, että syövät liikaa ja/tai liian epäterveellisesti. Häpeilevät asiaa ja koittavat jankata itselleen ja muille, että ylensyöminen on normaalia ja rahaa nyt vain menee, koska keho tarvitsee paljon ruokaa ja nimenomaan kallista ruokaa. Ja normaalisti syövät ovat pilanneet aineenvaihduntansa olemalla normaalipainoisia ja käyttämällä rahansa fiksusti.
En lähtisi noin yleistämään. Ehkä niissä on pulleroita mutta ehkä myös ortorektikkoja ja kaikkea siltä väliltä. Mutta jotain häpeiltävää täytyy olla kun eivät kehtaa mitään syömisistään kertoa. Tai onko yksi kertonut jotain ja sanonut sitten ettei ole aikaa katsoa hintoja tai tarjouksia. Siihenhän menisi se vartti viikossa. Usea on myös sanonut että ruokaan se satanen riittää, mutta sitten olut ja viini maksavat enemmän. Minä voin rehellisesti tunnustaa että jos käyttäisin vaikka 50 euroa enemmän kuussa syömiseen, niin varmaan se menisi pitsaan, kebabbiin ja hamppareihin, limusta ja muusta makeasta en välitä.
Vierailija kirjoitti:
4-5 sataa menee viikossa pelkkään ruokaan, kun yrittää edes vähän terveellistä sapuskaa ostaa muksuille
Kiitos tästä kattavasta ja yksityiskohtaisesta kuvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät aivan liikaa nykyään. Ei tarvitse kuin katsoa katukuvaa niin voi todeta että 80% ihmisistä ylensyö. Se on rahan heittämistä menemään, ellei aio paastota ja katukuvasta päätellen 80% ei paastoa.
Prosenteissa 80 % suomalaisista ei kyllä ole lihavia. Sinulla on täysin vääristynyt kehonkuva, jos näet lähes kaikki ihmiset ympärilläsi lihavina. Syömishäiriöiselle on toki vaikea hyväksyä normaali syöminen ja normaali keho.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans teinejä ja itsetehdyt keitot, pasta, lihapullat, leivät, riisi, kana, wokit, kansnmuna yms. Ei kyllä maksa noin paljoa. Jogurttia syödään lähinnä viikonloppuisin, ne ei kuulu arkiruokaan meillä. Eikä mehut. Mitäköhän terveellistä heille ostat? Porkkanaa ja kausikasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät aivan liikaa nykyään. Ei tarvitse kuin katsoa katukuvaa niin voi todeta että 80% ihmisistä ylensyö. Se on rahan heittämistä menemään, ellei aio paastota ja katukuvasta päätellen 80% ei paastoa.
Prosenteissa 80 % suomalaisista ei kyllä ole lihavia. Sinulla on täysin vääristynyt kehonkuva, jos näet lähes kaikki ihmiset ympärilläsi lihavina. Syömishäiriöiselle on toki vaikea hyväksyä normaali syöminen ja normaali keho.
Tuoreen eurostat tilaston mukaan yli 16-vuotiaista suomalaisista 60 % on ylipainoisia ja 27 % lihavia. Oletan että lihavat sisältyvät ylipainoisiin.
Minä olen ollut puolukka painoindeksin mukaan mutta mielestäni söin tosi terveellisesti. Vasta kun aloin suhteeseen nykyisen poikaystäväni kanssa niin tajusin että annoskokoni on 2 kertaa isompi kuin hänen. Hän itse on hoikka ja aika urheilullinen. Hän myös ihmetteli miksi laitan juustoa joka ruokaan, mutta itse ajattelin sen olevan ihan normaalia ja kaikkien huippukokkien tekevän niin. Nykyisin olen normaalipainoisempi ja jaksan myös tehdä pidempiä kävelyjä poikaystäväni kanssa. Ei sitä aina itse tajua että mitä tekee syömisessä väärin.
Monesti noissa laihdutusohjelmissa ne ylipainoiset vääristelevät syömisensä alaspäin. Unohtavat kertoa valmentajalleen, että salaa söivät sitä ja tätä, eivätkä kerro repsahduksistaan vaikka muistaisivat. Väärentävät myös syömisiensä määriä. Jotenkin heitä hävettää se ylensyöminen tai epäterveellisesti syöminen. Sitten ihmetellään aina, että miksi ei paino putoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut puolukka painoindeksin mukaan mutta mielestäni söin tosi terveellisesti. Vasta kun aloin suhteeseen nykyisen poikaystäväni kanssa niin tajusin että annoskokoni on 2 kertaa isompi kuin hänen. Hän itse on hoikka ja aika urheilullinen. Hän myös ihmetteli miksi laitan juustoa joka ruokaan, mutta itse ajattelin sen olevan ihan normaalia ja kaikkien huippukokkien tekevän niin. Nykyisin olen normaalipainoisempi ja jaksan myös tehdä pidempiä kävelyjä poikaystäväni kanssa. Ei sitä aina itse tajua että mitä tekee syömisessä väärin.
Olet ihana, puolukka :)
Puolet voisi monet jättää syömättä annoksestaan ilman mitään puutostiloja. Ihmiset ovat sokeutuneet jättimäisiin annoskokoihin vaikka puolet pienempikin ruokamäärä riittäisi. Ei kannata venyttää vatsalaukkuaan jalkapallon kokoiseksi pötsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans teinejä ja itsetehdyt keitot, pasta, lihapullat, leivät, riisi, kana, wokit, kansnmuna yms. Ei kyllä maksa noin paljoa. Jogurttia syödään lähinnä viikonloppuisin, ne ei kuulu arkiruokaan meillä. Eikä mehut. Mitäköhän terveellistä heille ostat? Porkkanaa ja kausikasviksia?
Yh-iskä siis ostaa vain vähän terveellistä sapuskaa. Ostaisi enemmän terveellistä ruokaa, niin pääsisi halvalla. Mä ostan noin 150-180€ viikossa kolmelle teinipojalle ja itselleni ruuat ja siihen sisältyy esim. hedelmiä, kasviksia, eineksiä ja energiajuomia. Lonkeroa tai kaljaa en osta, ja se varmaan selittää tota puuttuvaa 200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 450€ viikossa on 1800€/kk kahden teinin terveellisiin kotiruokiin. Jotenkin myt epäilen, että summassa on omat yh-isä kaljasi ja Wolt-pitsat myös. Teinit nimenomaan tarvitsevat ravitsevaa, kasvispitoiata kotiruokaa. Aika suursyömäreitä teinisi ovat jos kouluruoan lisäksi syövät kotona yli 32€:lla päivässä terveellistä ruokaa. Pelkästään itsetehdyt lohisushit noin 15kpl maksaa noin 3€. Tavalliset kotiruoat esim. Spaghetti, jauhelihakastike ja salaatti maksaa noin 1€ annos. Kiinnostaa tietää, mikä on yh:n mielestä terveellistä ruokaa.
Vai onko kyseessä se ylipainoinen henkilö, joka tunsi pistoksen sydämessään tuosta ylensyömisestä ja vääristyneestä annoksista ja ruoasta, ja päätti heittää homman ihan leikiksi peitelläkseen pahaa oloaan. Väittäen taas, että kaikilla muillakin menee rahaa paljon ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-iskä siis ostaa vain vähän terveellistä sapuskaa. Ostaisi enemmän terveellistä ruokaa, niin pääsisi halvalla. Mä ostan noin 150-180€ viikossa kolmelle teinipojalle ja itselleni ruuat ja siihen sisältyy esim. hedelmiä, kasviksia, eineksiä ja energiajuomia. Lonkeroa tai kaljaa en osta, ja se varmaan selittää tota puuttuvaa 200 euroa.
Sori, mutta en käsitä vanhempia ketkä ostavat lapsilleen energiajuomia.
Vierailija kirjoitti:
Puolet voisi monet jättää syömättä annoksestaan ilman mitään puutostiloja. Ihmiset ovat sokeutuneet jättimäisiin annoskokoihin vaikka puolet pienempikin ruokamäärä riittäisi. Ei kannata venyttää vatsalaukkuaan jalkapallon kokoiseksi pötsiksi.
Thaimaassa olen käynyt, ja siellä oikeasti järkevän kokoiset annokset oli aina kaikissa ravintoloissa. Esim. Pad thai, riisi ja kana, papaysalaatti ja Tom yms keitto. Ilmankos ovat siroja. Varmasti Japanissa ja muualla sama juttu. Ruokaa ei ikinä mennyt roskiin mutta nälkä lähti. Suomessa jo valmiiksi jättiläisen kokoiset annokset ja jotkut siitäkin huolimatta santsaavat lisää. Onko joku pula-ajan käytäntö juurtunut aivoihin vai ajatteleeko joku oikeasti, että ruoka loppuu ja kuolee nälkään jos ei nyt santsaa ja ehkä ota vielä jälkiruokaa? Alkoholinkin loppumista jotkut tosin pelkäävät. Ei riitä 1 lasi vaan pitää juoda koko pullo kerralla.
Mielestäni jos on pienestä alkaen turruttanut aivonsa esimerkiksi cokiksella, jossa kofeiinia tai mehulla, jossa sokeria niin aikuisenakin se kostautuu alkoholin suurkuluttajan tapaan eli monelle iskee vain puhdas himo ainetta kohtaan. Sama rasvaisen ruoan kanssa, sitä vain himoitsee ja pitää santsata vaikka vatsa olisi jo täynnä.
Jos puolestaan syö terveellisesti vaikka sitä kasvissosekeittoa, juomaksi maitolasillinen ja kylkeen vielä vaikka juusto-ruisleipä, niin aivot ja vatsa ovat tyytyväisiä eikä ole pakko hamstrata lisää koska aivot ja kroppa on ravittu terveellisellä ruoalla eikä riippuvuutta aiheuttavilla ainesosilla. Siksi terveelliset ruokailutavat on tärkeä oppia jo lapsena, sillä ne seuraavat läpi elämän.
Lohturuoan kuuluisi aikuisenakin olla sen oman äidin tekemä herkullinen hernekeitto tai lihapullat, ei mikään McDonaldsin hampurilaisateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri eikä mulla ole lapsiakaan. Mutta jos pyrkii oikeasti syömään terveellisesti ja monipuolisesti (mikä sisältää myös kalaa pari kertaa viikossa!), niin kyllä se sata euroa loppuu kesken.
Voisiko noi lihavuus ym vihamieliset jutut lopettaa, ja palata itse ketjun aiheeseen? Aika ikävää, että ihmiset haluavat ehdoin tahdoin pilata tämän ketjun tällaisella. Ne eivät kuulu tänne ja niistä voi jokainen halutessaan jatkaa omassa ketjussa, ja jättää tämän ketjun sille mille se on tarkoitettukin. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri eikä mulla ole lapsiakaan. Mutta jos pyrkii oikeasti syömään terveellisesti ja monipuolisesti (mikä sisältää myös kalaa pari kertaa viikossa!), niin kyllä se sata euroa loppuu kesken.
Ei se kala niin kallista ole, lohta saa alle kympin kilo usein tarjouksista. Viime viikolla taisi myös matikkaa olla n. 12 euron kilohintaan. Fileeraa itse ellei kuulu hintaan, perkeistä (kidukset pois) ihana kalaliemi ja vaikka seljanka.