Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaliappelsiinisalaatti. Tein 2L eli vitamiineja ainakin 5 päivää. Kaali oli 90snt /kg ja appelsiinit 69snt/kg. 0,5 dl öljyä vielä. Juustohöylällä tulee ohutta ja pehmeää.
Vinkiksi niille jotka valittavat, ettei salaatteja saa halvalla.
Jos on sitrusallergia voi laittaa vaikka ananaspurkillisen. Tai puolukoita.
Kaali oli keskikokoinen , mutta puolet jäi vielä. Säilyy hyvin jääkaapissa.
Missä näin halpaa oli?
No nämä ovat niitä, kun joskus on ollut tai sattumalta on ollut. Ei näihin hintaesimerkkeihin voi perustaa mitenkään pysyvämmin. Kaalia en pystyisi syömään perättäisinä päivinä, en halua viittä päivää samaa kaalisalaattia.
Näissä on otettava huomioon, että jos vain pystyy luonnoltaan niin voi syödä miltei mitä ja miten taha
Tuossa on hyvin vahvasti myös terveys-/ravitsemusnäkökulma mukana, mikä on itselleni tärkeä arvo ruoan suhteen. Jos terveys, halpa hinta ja helppous ovat samassa paketissa, niin onhan se aivan mahtavaa ruokaa! Jokainen osaa varmasti itse ottaa huomioon ne omat rajoitteensa ruoan suhteen ja suhteuttaa ne omat syömisensä sitten sen mukaan.
T. Tuo kysyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaliappelsiinisalaatti. Tein 2L eli vitamiineja ainakin 5 päivää. Kaali oli 90snt /kg ja appelsiinit 69snt/kg. 0,5 dl öljyä vielä. Juustohöylällä tulee ohutta ja pehmeää.
Missä näin halpaa oli?
No nämä ovat niitä, kun joskus on ollut tai sattumalta on ollut. Ei näihin hintaesimerkkeihin voi perustaa mitenkään pysyvämmin. Kaalia en pystyisi syömään perättäisinä päivinä, en halua viittä päivää samaa kaalisalaattia.
Näissä on otettava huomioon, että jos vain pystyy luonnoltaan niin voi syödä miltei mitä ja miten taha
Parhaat esimerkithän juuri niitä missä hyödynnetään mitä kulloinkin on edullista sesonkitavaraa.
Tänään aamulla kaurapuuro, omenasose ja maito. Lounas eilistä jauhelihakeittoa, sämpylä ja piimää. Välipala tavattoman iso appelsiin,teetä ja juustonäkkileipää, iltaruokana nakkimunakas ja kaalisalaattia iso annos, piimää. Eipä nämä syömiset paljon kerkiä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on otettava huomioon, että jos vain pystyy luonnoltaan niin voi syödä miltei mitä ja miten tahansa minimibudjetilla. Mutta joillekin merkitsee myös se mitä syö ja kuinka vaihtelevasti. Ruoka on muutakin kuin se, mitä saa mahdollisimman vähällä rahalla.
No, jos koko ketjun aloitus on:
Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Niin silloin saattaa olla, että joutuu poikkeamaan valtavirtaruokavaliosta, ainakin sen hankkimismetodeista. Ja sitäpaitsi, täällä on runsaasti esimerkkejä siitä, että noin satasen budjetilla PYSTYY syömään monipuolisesti ja vaihtelevasti, mutta se vaatii enemmän vaivannäköä kuin jos käyttää enemmän rahaa. Joutuu etsimään niitä tarjouksia, alennettuja tuotteita, tekemään itse ruokaa jos ei punalaputettuna -60% myytäviä pysty hyödyntämään. Joutuu ehkä hieman soveltamaankin välillä, ja rajaamaan pois sitten niitä kalleimpia vaihtoehtoja - se ei silti tarkoita sitä, että ruokavalio olisi huonompi. Se on vain erilainen. Ei syödä hanhenmaksapalleroita ja ostereita, mutta eipä niitä kukaan muukaan päivittäin syö.
Ja kun miettii ketjun aihetta ja aloitusta, niin on aika loogista, että täällä pohditaan keinoja siihen, miten sitä ruokaa saisi mahdollisimman vähällä rahalla.
Minulle esimerkiksi se tarkoittaa sitä, että pystyn tarjoamaan monipuolista ja vaihtelevaa ruokaa perheelleni, eikä jouduta sitten karsimaan esimerkiksi jälkikasvun harrastuksista tai opiskeluista tai matkoista.
Jos taas on kovin haastava suhtautuminen ruokaan, niin silloin pienellä budjetilla eläminen on haastavampaa. Tottakai pitkäaikainen vyönkiristys kiristää myös päätä, se on ihan fakta, mutta minulle tämä pyrkimys pieniin ruokakustannuksiin vähentää sitä päänkiristystä, kun tiedän, että muualla on sitten paremmin pelivaraa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kun jotkut asuvat niin, ettei ole Prismaa tai Cittaria nurkalla eikä ihan lähelläkään. Oli sitten Takahikiä tai ei. Kun ei ole omaa autoa tulee kulkeminen bussilla hankalaksi, vuoroja ei ole ja kalliiksikin. Joten on peni pakko ostaa muualta kuin noista liikkeistä, joissa on muutaman sentin/kymmenen sentin tarjouksia. S-Marketissa kilo perunoita maksaa tosiaan 1,09 euroa. Esimerkiksi. Kukaan ei voi väittää myöskään, että kyllähän kaikki voivat ostaa ruokansa näillä minimaalisilla hinnoilla. Ihan sama totuus on väittää, että voi kuin, että ei voi . Ei sitä Prismaa voi oikein yksityinen ihminen itse ruveta kylään rakentamaankaan.
6 omenaa? Mitäs jos haluaisikin syödä omenan aamuin ja illoin? Tai pari porkkanaa? Syödä pari munaa? Aika ankeaa on mitoittaa ostoksensa juuri ja juuri sataseen. Siinä ei ole paljon spontaaniudelle varaa.
Niin ei elämä ole aina halusta kiinni. Kyllä varmaan moni lapsi söisi vaikka pelkästään karkkia tai tuoreita mansikoita, mutta ei se tarkoita että niitä tarttis syödä joka viikko tai kuukausi :D Pikkasen selkärankaa voi kasvattaa! Joka päivä syön 1-2 porkkanaa, mutta se maksaa tosiaan 0,10-0,20€. Omena ja kananmuna myös edullista. Mutta jos mun tekee mieli rapuja ja vodkaa niin en kyllä osta, koska duunarin palkka :D Jos ostaisin niin olisin varmaan veloissa :D Lenkkeily on halpaa ja hyvää terveydelle. Samoin kausikasvikset ja kaura.
Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.
Tirppi
Vierailija kirjoitti:
Mitkä leseet ja pähkinät ja siemenet ovat halvimpia ? niistä pidän minäki
Nyt on S-liikkeissä Coopin pähkinöitä, olet varmaan jo huomannutkin? Eli laatua ei ole päästy tallomaan, eikä tarjota kuraa, vaikka hinnat edullisemmat olisivatkin.
Suomessa yrittäminen ja ruokatehtailu on rumaa puuhaa! Ette kiitosta nyhtämisellä saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin halpaa oli?
Kaali oli ostettu jo aiemmin Cittarin tarjouksesta, ja appelsiinit olivat uuden S-markein avajaistarjouksissa.
Muita avajaistarjouksia oli Juhlamokka 3,49 Naudan jauheliha 400g 2,49 voi 2,90 esim.
Mä pystyn syömään 5 päivää samaa kaalisalaattia. Sen makua voi vaikka varioida erilaisilla kastikkeilla ( niitäkin voi sekoittaa itse vaikka pienen tilkan) ja mausteilla.
Samoin kaksi eri ruokaa riittää viideksi päiväksi minulle. Kun tekee ruokaa voi pari annosta pakastaa sellaisen päivän varalle kun on kipeä, kiireinen tai ei huvita laittaa ruokaa.
Bongaan jatkuvasti netistä uusia ruokaohjeita joita kokeilen. Toisen yksinasuvan ystäväni vaihdan ruuanlaittoniksejä ja ohjeita.
Tässä tarvitaan siis ruuanlaittopäivä vain kerran/ kaksi viikossa. Sen lisäsi joskus keitetään/ paistetaan kananmunia, porkkanoita, perunoita , puuroa.
Ruoka tehdään sesonkituotteiden ja tarjousten mukaan, on muuten monipuolista ja maukasta täyttäen ravitsemussuositukset. Ei yhtään rajoittavaa eikä ahdistavaa! Tämä on mielestäni luonnollisempaa syömistä, kuin päivittäinen mielihalujen mukaan syöminen.
Nämä avajaistarjoukset hyödyntävät ainoastaan niitä, joilla on paikkakunnalla avajaisia. Niitähän ei kovin usein ole. Eli kuten kirjoitinkin, näihin esimerkkeihin ei voi luottaa pysyvämmin. Samoin jos ei nuuraa kaupan hyllyjä ihan aktiivisesti jotkut satunnaiset osumat jäävät heiltä väliin. Jos ajoittaa kauppareissun työmatkalla kotiin niin eihän silloin ole välttämättä kuin perustarjoukset ja ne eivät ole mitenkään noita hintoja kuin monissa esimerkeissä. Myös parhaat on jo viety päivän mittaan.
Eli edelleen, on ihan omat systeeminsä ja aikaa (sekä intohimoa) toteuttaa niitä näillä superedullisilla hinnoilla pelaavilla henkilöillä. Normitallaajalla hinnat tai tarjoukset ovat eri luokkaa.
Minusta on kiva lukea ihmisten alelöydöistä!
Tosin, kuten ainakin Ske, alehamsteri ja winner tekevät, olisi hyvä mainita näistä aletuotteista.
Se nimittäin näyttää johtavan pieneen hämminkiin jos vain mainitsee tehneensä pellillisen ruokaa eurolla.
Kyllä mä iloitsen toisten löydöistä vaikka välillä vähän viherränkin kateudesta kun ei näitä superaleja oikein tahdo Helsingissä löytyä.
Kampin Pimu
Samoin mä ihailen uutterien kotitarveviljelijöiden aikaansaannoksia!
Kääntää, vääntää, kyntää, urara, vaottaa, kylvää, istuttaa, kitkeä, kastella, suojata, kuokkia, varastoida... mitä kaikkea ne siellä maalla tekevätkään!
Mä vaan huokaisen helpotuksesta ja maksan nöyrästi euron kilolta perunoistani.
Kampin Pimu
Maksalaatikkokin menee näköjään aivan hyvin alas, kun ei joka viikko syö. Puolukkahilloa sekaan ja lasi maitoa. Ja 400g maksoi tosiaan vain 0,50e tarjouksessa.
Illalla varmaankin vielä sitten yksi riisi-kana-annos ja siinä on tämän päivän menu.
-winner-
Kampin Pimu kirjoitti:
Kääntää, vääntää, kyntää, urara, vaottaa, kylvää, istuttaa, kitkeä, kastella, suojata, kuokkia, varastoida... mitä kaikkea ne siellä maalla tekevätkään!
Sken hippikommuunissa ollaan ahkeria ;DDDD Sienijuomilla jaksaa aamusta iltaan ;DDD
Ja potut 0,89e/kg tai alle tai en osta ;DDDD Kamppilaisilta saa periäkin enemmän, oottehan te Cityssä ja siinä on se maisemalisä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Sken hippikommuunissa ollaan ahkeria ;DDDD Sienijuomilla jaksaa aamusta iltaan ;DDD
Ja potut 0,89e/kg tai alle tai en osta ;DDDD Kamppilaisilta saa periäkin enemmän, oottehan te Cityssä ja siinä on se maisemalisä.
-winner-
Joo, ja on täällä ihmeitä vuoron perään. Kadutkin tulvii vaikkei sada! Kampinkoski on virrannut Mannerheimintiellä ja viimeksi viikonloppuna Mechelininkadulla.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
-winner-
Joo, ja on täällä ihmeitä vuoron perään. Kadutkin tulvii vaikkei sada! Kampinkoski on virrannut Mannerheimintiellä ja viimeksi viikonloppuna Mechelininkadulla.
Teillä on siellä venetsialaiset keskellä talvea :DDDDD Gondoleilla tuodaan wolttiruuat :DDDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
-winner-
Teillä on siellä venetsialaiset keskellä talvea :DDDDD Gondoleilla tuodaan wolttiruuat :DDDD
-winner-
Ai kauheeta, muista Kampin Pimu laittaa paukkuliivi päälle, kun lähdet pihalle. Jos satut vaikka putoamaan virtaan!
Täkäläisittäin suuria uutisia oli se, että joku kävi kääntymässä pihassa - kukaan ei ehtinyt nähdä, kuka se oli, mutta renkaanjäljet sentään jäi lumeen. Ettei olisi ollut eksynyt wolttikuski ? Pahasti on kyllä sitten eksynyt google mapsinsa kanssa.
(tänään perheelle ruokana punalaputettuna ostettuja broilerinkoipia, ei reisikoipia vaan niitä nuijan muotoisia vaan, nuudeleita, perunamuusia ja riisiä sekä kaali-porkkanawokkia ja keitettyä parsakaalia; minulle ruokana aamulla jääkaappiin unohtamani eväät, lihasopan jämät täydennettynä riisillä ja kuskuksella ja pari ruisleipää, punalaputettua tietennii)
Kiusa se on pienikin kiusa
Om täällä hassuja kommentteja :D tottakai pärjää vähällä jos haluaa tai on pakko. Olen myös arvottanut itse esimerkiksi road tripin eli auton vuokrauksen kuukaudeksi ulkomaille ja sen ajan nukkuen ilmaiseksi teltassa/sutossa ja syöden halvinta leipää, tonnikalaa, säilykepapuja, pussikeittoja ja mitä milloinkin halvalla kaupasta saa :D Hoku muu ehkä haluaa ostaa enemmän ruokakaupasta ja olla sitten matkustelematta. Jotkut hyväosaiset voi aina syödä pelkkiä äyriäisiä ja asua aina viiden tähden hotellissa. Mukava juttu heille, en ole kateellinen. Mutta joudun tekemään omat valintani. Onneksi olen terve ja mieli virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään aamulla kaurapuuro, omenasose ja maito. Lounas eilistä jauhelihakeittoa, sämpylä ja piimää. Välipala tavattoman iso appelsiin,teetä ja juustonäkkileipää, iltaruokana nakkimunakas ja kaalisalaattia iso annos, piimää. Eipä nämä syömiset paljon kerkiä maksaa.
Ei vaikuta isolta eikä kalliilta, mutta ei jää alle satasen kuussa. Tulee tuosta kuitenkin yli 3 euroa, vaikka kaikki olisi alennuksista ja omenat ja kaali kasvatettu itse.
Näissä on otettava huomioon, että jos vain pystyy luonnoltaan niin voi syödä miltei mitä ja miten tahansa minimibudjetilla. Mutta joillekin merkitsee myös se mitä syö ja kuinka vaihtelevasti. Ruoka on muutakin kuin se, mitä saa mahdollisimman vähällä rahalla.