Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18395)

Vierailija
1341/18395 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tän viikon sapuskat:

kaurapuuroa (hiutaleet 0,49e pkt, riittää 2 viikoksi), banaania kilo 1,19, 2 maitoa (punalapulla, yhteensä  alle euron), itse poimitut marjat pakkasesta, itse leivottua leipää (raaka-aineet alle euron), hummusta (kikherneet 0,75 euroa, tilkka öljyä+mausteet = alle euro) - noilla aamu/iltapalat ja vähän välipalaakin

Ruoat :

-linssisosekeitto ( kuivatut linssit aasia-kaupasta säkki, keittoon pari desiä eli 0,5 euroa, juureksia noin eurolla, tomaattimurska 0,49 euroa plus mausteita eli noin 2 euroa 4 litran proteiinipitoinen herkkusoppa) NOIN 10 ATERIAA

-kaalilaatikko (kaali 1,22 euroa, porkkanaa 0,2 euroa, soijarouhetta 0,70 euroa, puuroriisiä vähän, yhteishinta alle 3 euroa, NOIN 6 ATERIAA

-paahdetut kikherneet+wokkia, nuudeleita, itsetehty soossi, kikherneet 0,75 euroa, wokki 1,39 euroa, nuudelit noin 50 senttiä, yhteensä noin 3 euroa, NOIN 3 ATERIAA

-paistettua tofua, paistet

Nälkä tulee  äkkiä noilla sapuskoilla

Vierailija
1342/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ruokia  pakkasessa ja kuiva aineksia niin ehkä 100e yhden kk pärjäisi. Sitten pitäisi täydentää enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen, kaurapuuropaketti kestää kaksi viikkoa? Eihän se edes vie nälkää vaan sinne pitää sotkea muutakin mukaan, jotta nälkä lähtee. Sitten jotain mauttomia tomaattimurskasotkuja linsseineen ?Mutta se mikä säästää on punalapputuotteet. Näillä saa myös niitä ekstraherkkuja sinne köyhän pöytään. Itse olen ostanut keskimäärin kympillä kolmen päivän sapuskat ja ravintoarvo on ollut erinomainen. Jälkimmäiseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska köyhänä jos sairastut niin aivan satavarmana saat kroonisen vaivan loppuelämäksesi.Ja tämä on kyllä yksineläjän ruokavalio, piruparat niitä, joilla on lapsia ja pitäisi kasvaville kersoille saada kunnolliset ruoat pöytään.

Vierailija
1344/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tän viikon sapuskat:

kaurapuuroa (hiutaleet 0,49e pkt, riittää 2 viikoksi), banaania kilo 1,19, 2 maitoa (punalapulla, yhteensä  alle euron), itse poimitut marjat pakkasesta, itse leivottua leipää (raaka-aineet alle euron), hummusta (kikherneet 0,75 euroa, tilkka öljyä+mausteet = alle euro) - noilla aamu/iltapalat ja vähän välipalaakin

Ruoat :

-linssisosekeitto ( kuivatut linssit aasia-kaupasta säkki, keittoon pari desiä eli 0,5 euroa, juureksia noin eurolla, tomaattimurska 0,49 euroa plus mausteita eli noin 2 euroa 4 litran proteiinipitoinen herkkusoppa) NOIN 10 ATERIAA

Jos linssejä menee n. 200 g, siitä tulee 52 grammaa proteiinia, kaloreita 674, tomaattisose prot. 8,5 g, kcal 190 ja vaikka eurolla kilo porkkanaa prot. 6 g, kcal 330 kcal.

Yhdessä annoksessa keittoa on siis 6 grammaa proteiinia ja kaloreita 119 kcal. 

Vierailija
1345/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin täynnä oman metsän riistaa, kalaa, marjoja, sieniä ja omia kasviksia. Kaupasta viikon ruoat: kaurahiutalepaketti, kahvi, 7 maitoa, 3 tölkkiä jogurttia. 

Vierailija
1346/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastin täynnä oman metsän riistaa, kalaa, marjoja, sieniä ja omia kasviksia. Kaupasta viikon ruoat: kaurahiutalepaketti, kahvi, 7 maitoa, 3 tölkkiä jogurttia. 

Kyllä nuo kuluvat muutamassa viikossa, jos niitä säännöllisesti käyttää.Ja miksi pakastimessa on omia kasviksia? Kasvikset syödään tuoreina.

Vierailija
1347/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo kuluvat muutamassa viikossa, jos niitä säännöllisesti käyttää.Ja miksi pakastimessa on omia kasviksia? Kasvikset syödään tuoreina.

Höpöhöpö. Laiskan puhetta. Katsopas kaupan pakasteallasta ja mieti että miksi kaupassakin myydään pakastekasviksia. Kun elää omavaraisesti ja on ahkera niin helpottaa kummasti.

Vierailija
1348/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Laiskan puhetta. Katsopas kaupan pakasteallasta ja mieti että miksi kaupassakin myydään pakastekasviksia. Kun elää omavaraisesti ja on ahkera niin helpottaa kummasti.

Olen kyllä omavarainen, pakko olla. Ja vihanneksia ja perunoita kasvatan joka kesä. Mutta en ole vihanneksia koskaan pakastanut kuin pinaattia, sato meni yhteen keittoon! Marjat söin pakastimesta kuukaudessa. Ei pakastimen ruoat kestä kuukautta kahta kauemmin. Se on fakta.

Vierailija
1349/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt satasella 31 päivää tässä maassa syö! Se tekisi 3,23 euroa per päivä. Tuolla voisi ehkä päivän pääruoan kattaa. (22,6 euroa viikossa.) Itse syön aamupalan ja sitten n. viiden aikaan (sis. jälkkärin). Vaikka ei ostaisi mitään kallista eli juustoa ja vastaavaa, eikä ostaisi mitään pakkaseen tai komeroon (säilykkeet ymv.), niin silti satasella tekisi tiukkaa. Kahdella sadalla voisi jo onnistua.

Vierailija
1350/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee nolla euroa kauppaan. Miksi tuhlaat rahasi puuroon, kahviin ja maitoihin? En voi käsittää.

Vierailija
1351/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tän viikon sapuskat:

Ruoat :

Jos linssejä menee n. 200 g, siitä tulee 52 grammaa proteiinia, kaloreita 674, tomaattisose prot. 8,5 g, kcal 190 ja vaikka eurolla kilo porkkanaa prot. 6 g, kcal 330 kcal.

Yhdessä annoksessa keittoa on siis 6 grammaa proteiinia ja kaloreita 119 kcal. 

Pari desiä taitaa olla lähempänä 150g kuin 200g että jää sinne 100kcal tuntumaan / annos. Joku näissä jutuissa ei monellakaan oikein natsaa, tai sitten tänne kirjoittelee sellaista porukkaa joita on muualla näkynyt lähinnä keskitysleiriselviytyjistä otetuissa kvuissa.

Vierailija
1352/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmati. Ja niin iso pakastin että ei ole ennen nähnytäkään.

Vierailija
1353/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä omavarainen, pakko olla. Ja vihanneksia ja perunoita kasvatan joka kesä. Mutta en ole vihanneksia koskaan pakastanut kuin pinaattia, sato meni yhteen keittoon! Marjat söin pakastimesta kuukaudessa. Ei pakastimen ruoat kestä kuukautta kahta

Marjat kestää hyvin kaudesta kauteen, viimeiset mansikat syödään kun seuraava sato alkaa kypsyä, sama mustikoilla. Sienet kuivataan, joten ne vasta kestävätkin. Voisihan sen saman tehdä vihanneksille? Ennenhän porkkanat säilyivät kellarissa yli talven ihan nätisti.

Vierailija
1354/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt satasella 31 päivää tässä maassa syö! Se tekisi 3,23 euroa per päivä. Tuolla voisi ehkä päivän pääruoan kattaa. (22,6 euroa viikossa.) Itse syön aamupalan ja sitten n. viiden aikaan (sis. jälkkärin). Vaikka ei ostaisi mitään kallista eli juustoa ja vastaavaa, eikä ostaisi mitään pakkaseen tai komeroon (säilykkeet ymv.), niin silti satasella tekisi tiukkaa. Kahdella sadalla voisi jo onnistua.

Monta kertaa ketjussa todettu että pystyy. Pari sivua taaksepäin oli hyvät laskelmat. 3-4€ päiväbudjetti ja oli aamupala, välipala, lounas, päivällinen ja iltapala. Kaloreita tuli vajaa 2400.

Vierailija
1355/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.

Miten ihmessä mahdollista kuluttaa ruokaan satanen viikossa. No jos syö ravintolassa, niin menee helposti. Kotiruokaan ei helposti saa kulumaan noin paljon. Jopa herkutellen 50 EUR viikossa on helppo rasti.

Vierailija
1356/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"(eilen meillä oli voissa paistettuja keltavahveroita ;-)  tänään hernekeittoa ja sen kanssa ei sienet sovi)

Sienikupla"

Mammalla oli tapana laittaa hernekeittoon kuivattua torvisienirouhetta, eikä se ollut ollenkaan hassumpaa jos sienistä tykkää - ja pienempi määrä maistuu sellaisellekin joka ei, sitten ei maistu juurikaan sienelle mutta silti paremmalle. Väri kyllä vähän kärsii, mutta ei se hernesoppa niin häävin väristä ole ilmankaan :-)

Vierailija
1357/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.

Miten ihmessä mahdollista kuluttaa ruokaan satanen viikossa. No jos syö ravintolassa, niin menee helposti. Kotiruokaan ei helposti saa kulumaan noin paljon. Jopa herkutellen 50 EUR viikossa on helppo rasti.

Raakakypsytetty laadukas t-luu-pihvi maksoi viimeksi 60e yksinään. Siis ihan lihakaupasta, ei ravintolasta. Siinä on kyllä jo vähän otsa hiessä grillatessa, että menee kohdilleen eikä pilalle, kun noinkin arvokasta lihaa grillailee. Toisaalta, rehellisyyden nimissä on kyllä tunnustettava että ainakin tässä iässä tuollaisen lihamäärän syömisen jälkeen voi huoletta jättää päivän toisen lämpimän ruuan väliin, eikä tee tiukkaakaan, olihan tuossa varmaan puoli kiloa rasvaista lihaa syötäväksi.

Lihoihin ja kaloihin ylipätään saa kyllä helposti palamaan naurettavat määrät rahaa jos laatuun panostaa. Onko järkeä vai ei, se on sitten toinen juttu ja jokaisen itse päätettävissä.

Vierailija
1358/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"(eilen meillä oli voissa paistettuja keltavahveroita ;-)  tänään hernekeittoa ja sen kanssa ei sienet sovi)

Sienikupla"

Mammalla oli tapana laittaa hernekeittoon kuivattua torvisienirouhetta, eikä se ollut ollenkaan hassumpaa jos sienistä tykkää - ja pienempi määrä maistuu sellaisellekin joka ei, sitten ei maistu juurikaan sienelle mutta silti paremmalle. Väri kyllä vähän kärsii, mutta ei se hernesoppa niin häävin väristä ole ilmankaan :-)

Kannattaisi laskeskella kalorimäärät, näistä pakastetuista vihanneksista ja sienikeitoistanne pitäisi saada se 1800-2000 kaloria että elimistö ja aivot toimisi kunnolla. Voihan kuka tahansa laskeskella varastoistaan että noista saan keittoa ja tuosta jne jne. mutta käytännössä nälkä vaan kasvaa niistä sotkuista.

Vierailija
1359/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmati. Ja niin iso pakastin että ei ole ennen nähnytäkään.

Ei sitte varmaan jos syöjä on niin iso että syö puoli pakastimellista päivässä.

Vierailija
1360/18395 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä omavarainen, pakko olla. Ja vihanneksia ja perunoita kasvatan joka kesä. Mutta en ole vihanneksia koskaan pakastanut kuin pinaattia, sato meni yhteen keittoon! Marjat söin pakastimesta kuukaudessa. Ei pakastimen ruoat kestä kuukautta kahta kauemmin. Se on fakta.

Sun vaihtoehtoisilla faktoilla kyllä.

Itse kasvatan paljon kasviksia, ja kerään niitä myös - ja pakastan, kuivaan tai säilön jollain muulla tavalla. Marjoja pakastan sen verran, että ne riittää hieman päällekäin seuraavan satokauden kanssa, raparperia 5kg. Pakastan  vihanneksia, esimerkiksi pinaattia (tavallista, lamopinaattia), mangoldia (lehdet ja varret erikseen, näihin voi yhdistää punajuuren lehtiä ja varsia), lehtikaalia (enimmäkseen kyllä kuivaan), maitohorsman versoja, kesäkurpitsaa, herneitä (sokeriherneen palkoja ja tavallista hernettä herneinä), papuja ihan niinä papuina, mutta enimmäkseen leikkopapuina, härkäpapua (siitä pitäisi opetella käyttämään myös versoja), tomaattia pilkottuna (=tomaattimurskaa sulaessaan), paprikaa suikaleina. Noiden lisäksi pakastan noin 40 pussillista metsäsieniä joka loppukesä ja syksy, kantarelliä, orakasta, lampaankääpää, mustatorvisientä ja suppilo/kosteikkovahveroa sekä herkkutattia. Herkkutatteja, suppilovahveroita ja torvisieniä myös kuivaan paljon. Joka vuosi on sienivuosi, joinain vuosina joutuu vaan näkemään paljon enemmän vaivaa sieniä saadakseen. Sit on näitä viime syksyn vuosia, kun kantarellitkin kasvoi etupihalla. Mulla kasvaa herkkusieniä entisen kompostorin paikalla, ne tottakai kerätään ja syödään!

Kurpitsaa en yleensä pakasta, koska ne säilyvät viileässä kuukausitolkulla itsekseen. Joskus kuivaan ja jauhan jauhoksi, jota voi käyttää kastikkeiden ja soppien sakeuttamiseen tai leivonnassa. Teen toki myös kurpitsasäilykkeitä, mutta en niitä perinteisiä kuutioita, vaan vaikkapa kurkkurelissin ohjeella.

Makeat (marjat, hedelmät, raparperi) kestävän koko vuoden, samoin sienet (vähintään kerran viikossa syödään sieniruokaa, ja kuivattuja sieniä jauheena käytän mausteena monissa ruuissa), pavut yleensä loppuu maaliskuulla, herneet kestää kauemmin. Keväällä/kesällä käytän raparperiä myös vihanneksena, en ainoastaan makeissa herkuissa. Teen siitä simaa, mehua ja hilloa. Mangoldinvarret, kesäkurpitsa ja pavut ja herneet menee keitoissa ja kastikkeissa, esimerkiksi chili sin/con carnessa.

Tällä viikolla olen käyttänyt oman tuotannon kasviksia: lettuihin pussillinen mangoldia (="pinaattilettuja") ja jälkiruokana syötyijen lettujen kanssa itsekasvatetuista/kerätyistä marjoista keitettyä mansikkahilloa ja raparperihilloa, jauhelihakastikkeeseen valkosipulia, punajuurta, viherjauhetta, sienijauhetta, uunipastalaatikkoon viherjauhetta, sienijauhetta, punajuurta ja vakosipulia, lisäkkeenä omia maissintähkiä pakastimesta, maustekurkkua, ja marjarahkaan itsekerättyjä marjoja. Kahteen kertaan olen myös paistanut sieniä pakastimesta.

Sienikuplasta terveisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi