Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienikuplassa elävä myös täydentää pakastinvastaustaan sillä tiedolla, että meillä on kaksi suurta pakastinta ja yksi keskikokoinen, ja käytössä on hyvä perunakellari, jossa säilyy myös hillot, mehut, maustekurkut sun muut.
Ja ne pakastimet on syksyllä todella täynnä, siinä on kolmiulotteisen tetriksen haasteita kyllä.
3 arkkupakastinta kuluttaa 0,15€/kWh hinnalla n. 240 eurolla sähköä. Varmasti itse keräämällä ja pakastamalla säästää, mutta rahaa tuokin on.
No sähkö on vähän halvempaa, viime vuonna laskin että olisi mennyt 200€ noihin pakastimiin. Mut jos pakastimia EI olisi, se tarkoittaisi tällaisella isolla perheellä sitä, että joko pitäisi olla tuplasti suurempi jääkaappi TAI joutuisin käymään kaupassa kaksi kertaa viikossa nykyisen yhden kerran sijaan, ja bensa sitten taas ei ole kovin halpaa. Keskikulutus 7l/100km (ei ole uusi auto), kauppamatka 50km (siis koko matka edestakaisin ja eri kauppojen välillä), bensanhinta 1,80€/l, niin ihan joka viikko ei voisi ylimääräistä kauppareissua sähkölaskusta säästyneillä rahoilla ajella. Ja aika pian tulisi vastaan se raja että nyt punalaputettuja "hamstraamalla" olen voinut säästää rahaa, sitten ilman pakastimia niitä ei niin voikaan ostaa.
Näihin asioihin vaikuttaa moni tekijä, eikä se aina ole niin itsestäänselvää, että mikä on kannattavinta (taloudellisesti).
Jos syö tuolla satasella kuussa niin väistämättä ruoka on jossain määrin laadullisesti heikkoa ja painotan tilannetta jossa mitään ei saa ilmaiseksi eikä myöskään viljellä tai kalasteta. Ei voi syödä esimerkiksi monipuolisesti kasviksia.
ruokaan voi laittaa rahaa aivan järjettömiä summia jos siihen on mahdollisuuksia ja halua. Mun miehellä on ystävä, joka on todella varakas, perinyt valtavan omaisuuden ja omaisuus tuottaa koko ajan. Hän perheineen käyttää aivan älyttömästi rahaa ruokaa. Käydään kalliissa ravintoloissa usein. Ruoka kokataan kalliista raaka-aineista mm. hummeria, wagyu-härkää, kaikki lihat vähintään jotain dry age lihaa. Sacher-kakkua tilataan Wienistä, suklaa Sveitsistä. Mikään tavanomainen ei kelpaa. Jos juodaan viiniä niin pullo maksaa satoja, jopa tuhansia euroja. Tilaavat välillä kokin kotiin tekemään ruokaa.
20 erolla syö kuulemma yksinäinen ihminen useamman viikon.
Vierailija kirjoitti:
20 erolla syö kuulemma yksinäinen ihminen useamman viikon.
No emmää ny tiä - tuosta Sarkomaan kommentista on kuitenkin jo aikaa, eiköhän se inflaation vuoksi kokkarilogiikalla olisi nyt, että 15 eurolla ihminen syö monta viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tylsää ja hetki aikaa ennen seuraavaa palaveria, joten harrastetaan huvikseen matikkaa ja kokeillaan, olisiko mahdollista tehdä edes jollain etäisellä tavalla ravitsemuksellisesti järkevähkö ruokavalio 100 €/kk budjetilla. Huomautuksena, että puhun nyt nimenomaan siitä, onko mahdollista saada vaadittavat ravintoaineet. Herkullista tästä ei tule, sen voin luvata.
Ensin jotain pohjaoletuksia. Oletetaan, että kyseessä olisi normaalihko henkilö, ei siis koomapotilas tai vanhus, jonka elimistö alkaa jo sulkeutumaan. Sanotaan vaikka 70 kg ja normaalipainossa, eli ei ole varaa laihtua ainakaan hirveästi. Oletetaan lisäksi, että taloudellinen tilanne on pysyvä, koska yhden kuukauden nyt pysyy hengissä vaikka syömällä murusia leipälaatikon pohjalla. Pitkässä juoksussa ruokavalion pitää kuitenkin olla edes suhteellisen terveellinen. Pitkässä juoksussa ei voida myöskään olettaa, että perustarpeet, kuten mausteet ja öljyt vain
Mielenkiintoinen laskelma. Mitä jos yrittäisi muuttaa ruokavaliota tämän pohjalta mahdollisimman monipuoliseksi, niin mitä kannattaisi ostaa?
Aamupuurotyyppi söi aamulla samaa, puuroa tein reilusti
Välipala näkkäriä meetvurstilla ja teetä, päärynää
Ruokana eiliseltä kastiketta perunoiden kanssa, keitettyjä porkkanoita, punajuuria ja maustekurkkua
Nyt illalla klementiini ja poppareita, jääteetä
Ongelmana on se että ruoan pitäisi olla ravintorikasta. Jos olet kuukausitolkulla heikon ruokavalion varassa, elimistö kuluttaa varastot loppuun. Ihminen ei edes sitä ensin tajua, vaan vasta sitten kun pumppu alkaa laukan ja jotain kroonista puhkeaa. Voi puhjeta myös parantumaton sairaus. Jos joutuu olemaan rahapulan takia huonolla ruokavaliolla niin osta se parjattu vitamiinipurkki, koska sinä sitä todellisuudessa tarvitset. Niitä saa marketeista halvalla. Kun on vähän rahaa, niin hyllyn edessä ensisijainen motiivi on se, että eurolla ostamasi tuote vie nälän. Se voi olla silloin vaikka tarjouksessa oleva chipsipussi.
Kerran söin kun sain kerätyksi niin paljon pullorahoilla. Söin viikottain jopa lauantaimakkaraa siivuina !
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se että ruoan pitäisi olla ravintorikasta. Jos olet kuukausitolkulla heikon ruokavalion varassa, elimistö kuluttaa varastot loppuun. Ihminen ei edes sitä ensin tajua, vaan vasta sitten kun pumppu alkaa laukan ja jotain kroonista puhkeaa. Voi puhjeta myös parantumaton sairaus. Jos joutuu olemaan rahapulan takia huonolla ruokavaliolla niin osta se parjattu vitamiinipurkki, koska sinä sitä todellisuudessa tarvitset. Niitä saa marketeista halvalla. Kun on vähän rahaa, niin hyllyn edessä ensisijainen motiivi on se, että eurolla ostamasi tuote vie nälän. Se voi olla silloin vaikka tarjouksessa oleva chipsipussi.
Se on sipsipussi, eikä niitä saa enää edes tarjouksesta eurolla.
Sinänsä kirjoituksesi osui kutenkin asian ytimeen: JOS rahaa on käytössä sietämättömän vähän, sen suunnittelematon käyttö johtaa huonoihin valintoihin ja ikäviin lopputuloksiin. Mitä vähemmän rahaa on käytettävissä ruokaan, sitä tärkeämpää on hankkia aineksia suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti!!! Silloin ei pitäis/saisii missään nimessä tulla eteen tilannetta, että sen ainokaisen euron kanssa seistään kaupassa nälästä puolikuolleena ja käsi ojentuu kohti kaikkein värikkäintä kohdetta!!!
Pitkään jatkuva rahapula (en tarkoita tilannetta, että ei nyt päästä Sveitsiin laskettelemaan, vaan se, että joka kuukausi joutuu tappelemaan kelan kanssa toimeentulotuesta ja keräämään pulloja, kun ttt jätetään myöntämättä syystä x) ihan tutkitusti aiheuttaa sen, että ihmisen kyky hahmottaa tulevaisuutta katoaa. Aikaperspektiivi kutistuu siihen, mitä syödä seuraavaksi, ei pystytä miettimään edes sitä, mitä syödä illalla tai huomenna aamupalaksi. Ihmiset aivot toimivat näin, eikä sille minkään nettipalstan älämölö tee mitään.
Purkkivitamiinit imeytyvät huonosti, osa niistä on käytännössä tyhjää ja osa saattaa jopa olla haitaksi (syöpäpotilaille ei suositella tiettyjen antioksidanttien syömistä, koska ne ruokkivat syöpäsoluja). Kuitenkin tilanteissa, jossa normaali ruokavalio ei ole mahdollista (tässä ketjussa rahapulan vuoksi), niin vitamiineilla on oma merkityksensä. Kaikkein nopeimmin elimistö kärsii C-vitamiinin puutoksesta, mutta nykyisellä elintarvikevalikoimalla on liki mahdotonta (mutta ei täysin) saada keripukki- Monissa tuotteissa askorbiinihappoa käytetään säilöntäaineena - mutta suomalaiset peräkammarinpojat on pelastanut se, etteivät he ole viitsineet kuoria keitinperunoita, kun ovat syöneet niitä ruskean kastikkeen kera. D-vitamiini sitten taas on se, jota suomalaiset keskimäärin saavat joka tapauksessa liian vähän: aurinko ei paista ja ruuassakaan sitä ei oikein ole. Ja jos ruokavalio on (rahapulan) vuoksi punalappupainotteinen, niin esimerkiksi B-ryhmän vitamiineja voi olla saatavilla niukasti.
Tällaisessa tilanteessa hyvä edullinen monivitamiini on suorastaan suositeltavaa.
ELi mitä vähemmän rahaa on ruokaan, sitä enemmän aikaa pitää käyttää sen ruuan hankkimisen, valmistamisen ja säilyttämisen suunnitteluun - ENNEN kuin on nälkä.
Avainsana on rahankäytön suunnittelu ja säästäminen. Laadi excel-taulukko kaikista tuloista ja menoista. Vähennä menoja ja lisää tuloja.
Käyn S-ryhmän ilta-alennuksissa ja ostan ruokaa -60% hinnalla. Kaikkien ostosten suunnittelu ja hintojen vertailu etukäteen. Ruokaa on aina pakastimissa, jääkaapissa ja kaapeissa. Kauppaan ei mennä turhaan ja hetken mielijohteesta ostelemaan mitä sattuu.
Emme käy kahviloissa, pikaruokapaikoissa ja ruokaravintoloissa. Ja rahaa säästyy! Kahvilat, pikaruokapaikat ja ruokaravintolat ovat turhaa kulutusta. Omat eväät ja kahvit mukaan!
Yhteen aikaan kun olin kakskymppinen eli... 2000 luvulla. Asuin yksin kahden pienen koiran kans. Kävin joka toinen päivä kaupassa ja ostin 10€ ruokaa. Tyyliin halvin paahtoleipä, lauantaimakkaraleike, maksalaatikkoa, makaronia, munia, hernekeittopurkkia... ja koirille meni tuosta puolet eli 5€/kauppareissu. Eli ite elin 2,5€/päivä... Oli todella karua mutta pärjäs ihan hyvin, kun tarkkaan mietti mitä ostaa.
Tapansa kullakin.. Itse käyn kaupassa useamman kerran viikossa mutta se ei tarkoita että ostaisin jotain. Saatan esimerkiksi olla menossa Prismaan josta tarvitsen jotain, käyn silti samalla kiertämässä Lidlin jos siellä olisi jotain. Aina ei välttämättä ole, viime viikolla oli esimerkiksi puoleen hintaan halpuutettua tuorehiiivaa 0.18e paketti, ostin viisi jotka menivät pakkaseen kotona. Tänään matkalla kirjastoon poikkesin kiertämässä paikallisen Tokmannin, 10kpl paketti munia -70prosenttia ja hinnaksi jäi 0.63e paketti. Noissa on päiväys 140124 mutta munat ei vanhene äkkiä jos niissä ei ole reikiä ja ne säilyttää oikein, nyt mulla on sitten viisi pakettia munia joista tulee vaikka mitä :D
Aamupuurotyyppi
Vierailija kirjoitti:
Tapansa kullakin.. Itse käyn kaupassa useamman kerran viikossa mutta se ei tarkoita että ostaisin jotain. Saatan esimerkiksi olla menossa Prismaan josta tarvitsen jotain, käyn silti samalla kiertämässä Lidlin jos siellä olisi jotain. Aina ei välttämättä ole, viime viikolla oli esimerkiksi puoleen hintaan halpuutettua tuorehiiivaa 0.18e paketti, ostin viisi jotka menivät pakkaseen kotona. Tänään matkalla kirjastoon poikkesin kiertämässä paikallisen Tokmannin, 10kpl paketti munia -70prosenttia ja hinnaksi jäi 0.63e paketti. Noissa on päiväys 140124 mutta munat ei vanhene äkkiä jos niissä ei ole reikiä ja ne säilyttää oikein, nyt mulla on sitten viisi pakettia munia joista tulee vaikka mitä :D
Aamupuurotyyppi
etkö sä ostanut sitä hiivaa 5 pakettia, etkä kananmunia. Tarkasta loogisuus ennen lähettämistä oi sienipakastekunungulugatar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupuurotyyppi
etkö sä ostanut sitä hiivaa 5 pakettia, etkä kananmunia. Tarkasta loogisuus ennen lähettämistä oi sienipakastekunungulugatar.
Joo, mä tiedän, alentuneet kognitiiviset kyvyt on nykyään aika yleisiä. Johtuuko sitten koulujärjestelmän romuttamisesta, somen aivoja rapauttavasta vaikutuksesta vai mistä, mutta kyllä se näköjään on.
Ja sori Aamupuurotyyppi, mun pakastehehkutus näköjään on mennyt osin sun piikkiin, ei ole ollut tarkoitus. Sä kuitenkin käyt kaupassa hyvinkin minun tavallani, vaikka mä käynkin vaan kerran viikossa. Eli kun lähden, niin kierrän sitten kyllä joka ikisen kaupan sen lenkin varrella - joskus tulen kaupasta ulos tyhjin käsin, joskus mukaan sattuu -30% hiivapaketteja (ei ollut meillä puoleen hintaan, ne on nyt pakastimessa ;-) ) ja joskus 0,20€ kananmunia. Joskus ei siis mitään.
Kas kunmuille tiedoksi (muille kuin Aamupuurotyypille, hän tämän tietää) kauppaan voi mennä sisälle ja sieltä tulla pihalle ihan ilman mitään ostoksia, jos ei siellä ollutkaan mitään tarjouksessa tai punalaputettuna. Ja sit joskus siellä on jotain superhalpaa, jota sitten ostan niin paljon kuin kehtaan/pystyn/voin hyödyntää sinä aikana kun se tietty juttu on käyttökelpoista. Joku toinen kerta Aamupuurotyyppi ei osta kirjastoreitin varren Tokmannilta mitään, vaikka siellä käykin.
No nyt meni rautalangaksi. Se onneksi ruostuu jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupuurotyyppi
Joo, mä tiedän, alentuneet kognitiiviset kyvyt on nykyään aika yleisiä. Johtuuko sitten koulujärjestelmän romuttamisesta, somen aivoja rapauttavasta vaikutuksesta vai mistä, mutta kyllä se näköjään on.
Ja sori Aamupuurotyyppi, mun pakastehehkutus näköjään on mennyt osin sun piikkiin, ei ole ollut tarkoitus. Sä kuitenkin käyt kaupassa hyvinkin minun tavallani, vaikka mä käynkin vaan kerran viikossa. Eli kun lähden, niin kierrän sitten kyllä joka ikisen kaupan sen lenkin varrella - joskus tulen kaupasta ulos tyhjin käsin, joskus mukaan sattuu -30% hiivapaketteja (ei ollut meillä puoleen hintaan, ne on nyt pakastimessa ;-) ) ja joskus 0,20€ kananmunia. Joskus ei siis mitään.
Kas kunmuille tiedoksi (muille kuin Aamupuurotyypille, hän tämän tietää) kauppaan voi mennä sisälle ja sieltä tulla pihalle ihan ilman mitään ostoksia, jos ei siellä ollutkaan mitään tarjouksessa tai punalaputettuna. Ja sit joskus siellä on jotain superhalpaa, jota sitten ostan niin paljon kuin kehtaan/pystyn/voin hyödyntää sinä aikana kun se tietty juttu on käyttökelpoista. Joku toinen kerta Aamupuurotyyppi ei osta kirjastoreitin varren Tokmannilta mitään, vaikka siellä käykin.
No nyt meni rautalangaksi. Se onneksi ruostuu jossain vaiheessa.
Ja tuon oli siis kirjoittanut Sienikuplassa elävä - tai kuten edellinen kommentoija nimesi: sienipakastekunungulugatar.
Nyt menen kuorimaan ja pilkkomaan 2kg juureksia (yhteishinta 0,50€, joulun jälkeinen tarjous). Teen uunijuureksia ensi viikoksi (ja täksi viikonlopuksikin), maustan suolalla, valkosipulilla ja pippurilla sekä yrteillä (kuivattu, kasvatan itse). Noiden kanssa tarjolla on broilerin koipia (pelkkiä koipia, ei koipireisiä), riisiä ja etikkasäilykekasviksia. Broilerinkoivet oli tarjoushintaisia ja siihen päälle punalaputettu. Olisin keittänyt perunoita, mutta teinit kapinoi ja vaati riisiä, ollaan syöty perunoita kuulemma ihan liikaa. Taidan myös paistaa herkkutatteja, ihan kiusallani.
Sienikuplassa elävä
Vierailija kirjoitti:
Nyt menen kuorimaan ja pilkkomaan 2kg juureksia (yhteishinta 0,50€, joulun jälkeinen tarjous). Teen uunijuureksia ensi viikoksi (ja täksi viikonlopuksikin), maustan suolalla, valkosipulilla ja pippurilla sekä yrteillä (kuivattu, kasvatan itse). Noiden kanssa tarjolla on broilerin koipia (pelkkiä koipia, ei koipireisiä), riisiä ja etikkasäilykekasviksia. Broilerinkoivet oli tarjoushintaisia ja siihen päälle punalaputettu. Olisin keittänyt perunoita, mutta teinit kapinoi ja vaati riisiä, ollaan syöty perunoita kuulemma ihan liikaa. Taidan myös paistaa herkkutatteja, ihan kiusallani.
Sienikuplassa elävä
Miksi sää ostit niitä tarjouksesta, jos pakasteesi on niitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienikuplassa elävä
Miksi sää ostit niitä tarjouksesta, jos pakasteesi on niitä täynnä.
Anteeksi, unohdin mainita: ruuaksi PAKASTIMESTA kaivamani broilerinkoivet.
Ske
Laskepa sinä uudelleen. Lihassa on keskimäärin ja riittävällä tarkkuudella 20 % proteiinia. Tässä muutama esimerkki:
Broilerin rintafilee 22 %
Naudan filee 23 %
Kassler 18 %
Sika-nauta jauheliha (22 % rasvaa) 17 %
Tietenkään kaikkea (tai yhtään) proteiinia ei ole pakko saada lihasta, mutta jos haluaa saada syystä tai toisesta 100 g proteiinia lihasta, sitä pitää syödä puoli kiloa päivässä (kuten kasviksia =)).