Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

Vierailija
12621/19166 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ja alkusyksystä ei mene juuri tuota 100€ enempää ruokakauppaan kuukaudessa per henkilö, kun kasvatetaan itse siirtolapuutarhamökin kasvimaalla ja kasvihuoneessa kaikenlaista. Mutta siinäkin on kustannuksensa. Raha tosin ei ole puutarhaharrastuksessa motiivi suuntaan eikä toiseen.

Jep. Mulla on ihan pieni kasvimaa ja pari yrttilaatikkoa. Jo niihin saa uppoamaan aina keväisin euron ja toisenkin, vaikka esim. siemenet paljolti kerään edellisen syksyn kasveista.

Mitä siemeniä keräät kasvimaata varten?

Vierailija
12622/19166 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

120-180€ menee ruokiin kuukaudessa minulla ja puolisolla.

- Ulkona ei syödä ellei ole ihan pakko. Reissuille lähtiessä mahat täyteen lähtöpaikassa ja evöitä matkalle. Kohteessa sitten heti itse tehty ruoka.

Arjessa:

- alennuslihat (-60%), muita lihoja ei suostuta ostamaan

- kaurapuuro

- siihen itse kerätyt ilmaiset marjat 

- alennusleivät -60%

- porkkanaraaste, halvimmat pakastekasvikset (50snt/pss) (Kurkkua ym. Vain satunnaisesti.)

- k-marketin 1€/pss salaatti tarjouksesta silloin tällöin

- Riisiä ei osteta vaan paljon halpaa perunaa ja halvinta makaronia.

- ketsuppia tai sinappia ruoan kylkeen

- RUOKA-AJAT niin ei tule naposteltua.

- töihin omat eväät mukaan (kotona itse tehty ruoka)

- välipalana meillä on mandariinia ja banaania, mutta ei aina jos ei varaa. Silloin alennusleipää välipalalla.

Joskus aiemmin mentiin hernekeittolinjallakin. Se on tästä vieläkin tiukempi budjetti.

Suosittelen kuun alussa maksamaan heti kaikki laskut, käymään kaupassa jääkaappi täyteen ja tankkaamaan auton täyteen (tai sen mitä siihen tarvii). Sen jälkeen jää vähemmän rahaa tuhlattavaksi kuukauden aikana "turhiin menoihin". Ja kun jääkaappi ja pakastin on täynnä niin selviää.

Kannattaa laittaa ruokamenoille yläraja. Ja budjetoida muutenkin ihan kaikki arjen menot. Jos ei exceliä ole niin ruutupaperille vihkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12623/19166 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellä mainittu siis meidän yhteinen ruokamenojen summa. Eli 60-90€/hlö.

Vierailija
12624/19166 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aikaan/välipäivinä kun ihmiset lähtee pois kaupungista niin noita -60% lihoja saa todella hyvin. Niitä pakastin täyteen niin selviää pitkälle.

Vierailija
12625/19166 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

120-180€ menee ruokiin kuukaudessa minulla ja puolisolla.

- Ulkona ei syödä ellei ole ihan pakko. Reissuille lähtiessä mahat täyteen lähtöpaikassa ja evöitä matkalle. Kohteessa sitten heti itse tehty ruoka.

Arjessa:

- alennuslihat (-60%), muita lihoja ei suostuta ostamaan

- kaurapuuro

- siihen itse kerätyt ilmaiset marjat 

- alennusleivät -60%

- porkkanaraaste, halvimmat pakastekasvikset (50snt/pss) (Kurkkua ym. Vain satunnaisesti.)

- k-marketin 1€/pss salaatti tarjouksesta silloin tällöin

- Riisiä ei osteta vaan paljon halpaa perunaa ja halvinta makaronia.

- ketsuppia tai sinappia ruoan kylkeen

- RUOKA-AJAT niin ei tule naposteltua.

- töihin omat eväät mukaan (kotona itse tehty ruoka)

- välipalana meillä on mandariinia ja banaania, mutta ei aina jos ei varaa. Silloin alennusleipää välipalalla.

&nb

Herää kysymys, miten työssäkäyvällä ei ole varaa syödä päivittäin hedelmiä tai ei ole varaa syödä riisiä (tällähän on oikeasti halvempi kilohinta keitettynä kuin perunalla). Arjessa on jokin todella pahasti pielessä, jos työssäkäyvänäkin lihaa ja leipää on varaa ostaa vain -60% alesta. Onko tämä vain sairaalloista piheyttä vai kuluuko palkka velkojen maksuun, ylikalliiseen asuntoon tai päihteisiin, pelaamiseen tms.?

Pienipalkkaisessa osa-aikatyössä toki ymmärtää tämän elämäntavan, mutta kyllä jokaisesta kokoaikatyöstä saa sen verran palkkaa että on varaa ostaa esim. halvinta omenaa kaupasta joka päivälle ja pussillisen riisiä.

Vierailija
12626/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herää kysymys, miten työssäkäyvällä ei ole varaa syödä päivittäin hedelmiä tai ei ole varaa syödä riisiä (tällähän on oikeasti halvempi kilohinta keitettynä kuin perunalla). Arjessa on jokin todella pahasti pielessä, jos työssäkäyvänäkin lihaa ja leipää on varaa ostaa vain -60% alesta. Onko tämä vain sairaalloista piheyttä vai kuluuko palkka velkojen maksuun, ylikalliiseen asuntoon tai päihteisiin, pelaamiseen tms.?

Pienipalkkaisessa osa-aikatyössä toki ymmärtää tämän elämäntavan, mutta kyllä jokaisesta kokoaikatyöstä saa sen verran palkkaa että on varaa ostaa esim. halvinta omenaa kaupasta joka päivälle ja pussillisen riisiä."

Ihan varmasti on pihistelyä. Köyhien pitäisi kuluttaa enemmän, jotta rikkaiden ei tarvitsisi ja niitä alelapputuotteita jäisi rikkaillekin ;D

Ei sitä muuten osakesalkkujaan ketjun Suomen ainoat rehelliset miljonäärit kasaa, osta kymppitonnin huipputietsikoita joilla laskevat excel-taulukoitaan tehden naureskellen taulukoita köyhien ostoksista tai Dubaissa käy syömässä ja selfieitä ottamassa joka toinen viikko Suomeen verrattuna siis niinku ihan käsittämättömän halpaa ruokaa johonkin onnettomiin idunkasvattajiin tai pilkkikalastajiin ;DDD

Siis niinku laifstailii pitää kato olla, että maistuu kaikki paremmalta.

-winner-

12627/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lafstailiihan tää on. Elämäntapa.

Tänään on pitsapäivä, eilen oli poronkäristystä ja juustokakkua. Porokäristyslihat ostettu ennen joulua Cittarin tarjouksista (paketti 9,90 normaalin 14,90 tai 16,90 sijaan), juustokakkuun käytin viimeiset anopin kaapista pelastetut liivatteet, keksipohjana nuorten leipomien keksien ja piparien jämät. Eilinen oli sikakallis päivä, tosin kaikki oli maksettu jo aikaisemmin, marraskuussa tai joulukuussa jos en aiemmin. Juustokakkua jäi vähän tälle päivällekin, ja perunamuusia huomiselle tai ylihuomiselle (uunijuureksia ei jäänyt).

Tänään on halvempi päivä (vaikkei mikään tosihalpa), pitsataikina maksaa noin euron, tomaattikastike noin 050€ ja päälliset ovat jääkaapin aarteita. Ovathan ne kaikki maksaneet (se sinihomejuusto 0,50€ esimerkiksi), mutta mitään ei ole erikseen pitsaa varten ostettu.

Pitsan paistamiseen ei mene sähköä, kun paistan ne leivinuunissa. Samalla lämpiää talo ja sähkölasku pienenee.

Teoriassa jos ostaisin pizzaa pizzeriasta, niin ne olisivat noin kympin kappale. Pakastepizzaa saa halvemmalla, mutta niitä pitää aina tuunata, eli niistäkin tulisi noin vitosen kappale. Itsetehtyinä pitsat ovat noin 2 tai 3 € kappale, suurin kustannus tulee juustosta.

Pitsan kanssa kaalisalaattia, porkkanatikkuja ja omenalohkoja.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
12628/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä soitti juuri, että pitäisi päästä illalla kaupassa käymään 20 jälkeen kun on jo kaiken syönyt. Oliskohan liian elitististä, jos kieltäytyisin, koska siitä tulee minulle ainoastaan kuluja, enkä tosiaan tarvitse uusia ruokia itse?

Samainen köyhä soittaa minulle myös siitä, että "heitinpä ostetut ruuat avaamattomana roskiin, kun oli viimeinen päivä maitopurkissa, niin ei sitä voi enää juoda..."

Elämä on valintoja :/

-winner-

12629/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inha köyhä tuommoinen. Heittää nyt hyvää käyttökelpoista ruokaa roskiin...

No, tuommoisen kannattaisi ostaa vain minimimäärä, niin menee vähemmän hukkaan. Tosin jos ei itse pääse kauppaan, niin kuskille tulee liikaa riesaa siitäkin. Tällä kelillä (meillä on siis noin -15 pakkasta) saattaisin sanoa, että en saa autoa sulaksi ennen huomista. Huomenna pitäisi lämmetä.

Mutta minkäs ihminen älynlahjoilleen voi.

12630/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyydin pyytäjälle voi kohteliaasti sanoa, että koska itselläni ei nyt ole asiaa kaupoille, en lähde. Ilmoittelen kun olen menossa.

Kampin Pimu

12631/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilouutisia Hesarista kaikille oliiviöljyn ystäville:

"Oliiviöljyn hinnan uskotaan laskevan pian tuntuvasti hyvän sadon ansiosta.

Vuoden 2025 sato on vieläkin suurempi marraskuun sateiden myötä.

Oliiviöljyn kuluttajahinta voi puolittua kevään aikana."

Jippijaijee!

Kampin Pimu

12632/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2024 söin 76 kertaa ravintolassa, tämä on vuoteen 2023 verrattuna kuusi kertaa vähemmän eli liki pitäen samoissa lukemissa mentiin vaikka tarkoitus oli vähentää ravintolasyömistä. Ravintolasyömisten keskihinta oli tänä vuonna 13,53 kun se vuonna 2023 oli 12,97. Tuon keskihinnan kun kertoo kuudella, "säästin" sentään 81,18 euroa ulkona syömisistä. On tää kauhea luku kumminkin, ihan kauhea.

Kotiin ostettun ruokaan meni 1.509,72 kun vuonna 2023 meni 1.209,12 eli 2024 meni 300,60 euroa enemmän. Osittain tätä selittää yleinen hintojen nousu, osin kala jota tänä vuonna söin selvästi edellisvuotta enemmän. Tänä vuonna taisin myös syödä enemmän valmisruokaa.

Tälle kirjoitusalustalle on hankala saada selkeää taulukkoa mutta siis näin:

Vuonna 2023 ruokaan 1.209,12 / vuonna 2024 1.509,72 / 300,60 kasvoi vuoden ruokalasku

Vuonna 2023 ruokaan kuukaudessa 100,76 / vuonna 2024 125,81

Vuonna 2023 ruokaan viikossa 23,25 / vuonna 2024 29,03

Vuonna 2023 ruokaan päivässä 3,31 / vuonna 2024 4,12

Ei auta, ei auta. Se on vaan tuosta ulkona syömistä psytyttävä vähentämään jos ruokamenoissa säästää haluan. Kesä meni rillutellen eikä säästöön jäänyt juuri mitään. Sen sijaan syksyllä tein sitten korjausliikkeen ja nitistin kuitenkin loppuvuodesta niin, että kokonaissäästötavoitteeni onnistui lopulta melkein suunnitellusti.

Kampin Pimu

12633/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ilouutisia Hesarista kaikille oliiviöljyn ystäville:

"Oliiviöljyn hinnan uskotaan laskevan pian tuntuvasti hyvän sadon ansiosta.

Vuoden 2025 sato on vieläkin suurempi marraskuun sateiden myötä.

Oliiviöljyn kuluttajahinta voi puolittua kevään aikana."

Jippijaijee!

Toi onkin pitkästä aikaa hyvä uutinen myös oliivinviljelijöille. Tässä on ollut useampi huono vuosi, joissain paikoin ovat joutuneet laittamaan matalaksi kymmeniä vuosia vanhoja oliivilehtoja (siis EU:n sisällä). 

12634/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä laiskan sunnuntai-illan ratoksi Hesaria kun lueskelen, lainaan taas tähän:

"Kuluttajan on hyvä vertailla hintoja oman lompakkonsa takia, mutta myös siksi, että se on hyväksi kilpailulle."

Ollaankohan me saatu jotain aikaiseksi? 😃 Tämä on Hesarin pääkirjoitus, eikä se ole maksumuurin takana:

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010940410.html

Kampin Pimu

Vierailija
12635/19166 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtenyt köyhää kyydittämään. Joku taso pitää olla köyhälistönkin suhteen. Vaikka siis tuon köyhän viikkoraha on 20 euroa, niin ei saisikaan edes kuin 80e/kk  menemään vaikka kaikilla rahoillaan ruokaa ostaisi.

Ei ole osannut mennä ruokakassia hakemaan ja vaikka hakisi, niin kaikki tosiaan menee viimeisenä käyttöpäivänä roskiin, vaikka olisi pakkaseen laittanut saman tien ja söisi vasta kk päästä... jolloin päiväys tosiaan on sitten vanha, vaikka ruoka ei olisikaan vielä pilalla...

Ruokatili hänellä tosin on 200e ja kaikki saa menemään, kun ei osaa alessa käydä ilman minun kyyditystäni ja kaupalle on lyhyempi matka kuin minulla :(

-winner-

Vierailija
12636/19166 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on selvä kun minulle pakollisten laskujen jälkeen jää palkasta käteen 80€ koko kuuksi. Ei tarvitse budjetoida eikä kirjoitella kauppalistoja, enempää ei ruokakauppaan mene. Tuostakin pyrin saamaan ainakin parikymppiä säästöön. Jps jokin elintarvike loppuu, se loppuu. Pärjään kyllä ilman kahvia/leipää/voita/maitoa/munia jne viikon pari. Kaurahiutaleita on hyvä aina olla, mutta ne ovatkin onneksi halpoja. Marjoja on pakkasessa paljon, kerään ne itse.

Ruokajakelu on hyvä apu, silloin kun sinne töiden puolesta ehtii. Itse teen ruuat ja otan mukaan töihin eväät. Annoskoko on onneksi aika pieni, sillä olen suht pienikokoinen nainen. 

Vierailija
12637/19166 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri ensi joulun glögit tarjouksesta. Oli halpaa, 0.45€ litra. Ei tarvitse heti ensi jouluna ostaa kalliilla niitäkään. Päiväystä oli toukokuulle 2026. Meillä kuluu glögiä.

Vähän kun suunnittelee ja ennakoi niin säästää.

Vierailija
12638/19166 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkara on halpaa mutta pahaa.

Vierailija
12639/19166 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on selvä kun minulle pakollisten laskujen jälkeen jää palkasta käteen 80€ koko kuuksi. Ei tarvitse budjetoida eikä kirjoitella kauppalistoja, enempää ei ruokakauppaan mene. Tuostakin pyrin saamaan ainakin parikymppiä säästöön. Jps jokin elintarvike loppuu, se loppuu. Pärjään kyllä ilman kahvia/leipää/voita/maitoa/munia jne viikon pari. Kaurahiutaleita on hyvä aina olla, mutta ne ovatkin onneksi halpoja. Marjoja on pakkasessa paljon, kerään ne itse.

Ruokajakelu on hyvä apu, silloin kun sinne töiden puolesta ehtii. Itse teen ruuat ja otan mukaan töihin eväät. Annoskoko on onneksi aika pieni, sillä olen suht pienikokoinen nainen. 

Mitä nämä pakolliset laskut on, jotka syö lähes koko palkan? Jos tekee kokoaikatyötä, niin on kyllä todella kovat laskut. Osa-aikatyössä ollessa taas voi hakea asumistukea tai yrittää saada lisää työtunteja vaikka toisesta työstä.

12640/19166 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä pakolliset laskut on, jotka syö lähes koko palkan? Jos tekee kokoaikatyötä, niin on kyllä todella kovat laskut. Osa-aikatyössä ollessa taas voi hakea asumistukea tai yrittää saada lisää työtunteja vaikka toi

En tiedä ko. kirjoittajan tilannetta, mutta yleisimmin pakolliset laskut/kulut sisältävät seuraavia: vuokra/asuntolaina/yhtiövastike, sähkölasku, vesilasku, (joskus harvoin kaasulasku) jätehuoltomaksut, puhelinkustannukset, vakuutukset (pakollisia jos vuokralla tai asuntolainaa on vielä maksettavana), yleensä työssäkäyvällä liikkumiseen liittyvät kustannukset (autoiluun liittyvät kuten polttoaine, vakuutukset, autovero tai bussi/junaliput). Sit voi olla autohuoltoa, hammaslääkäriä, silmälaseja, pakollisia huoltoja (omakotitalossa, nuohous tms). Kiinteistövero, tienhoitomaksut (haja-asutusalueella).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän