Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Loput pihvit uunissa ja kuivamuonakaapista nuudeleita niiden kanssa.
Iltapalana sitten viimeinen satsuma, jogurttia ja marjoja.
Karkkeja ei enää oo, joten nyt vaan keppostellaan ;P
-winner-
🎃
Saa nähdä, jaksaako kukaan tänäänkään kaivertaa kurpitsaa (sitä on jo viikko suunniteltu). Jouduttiin vähän raivaushommiin, kun tuli pihamännyistä oksia alas kunnon rytinällä, onneksi ei ollut kukaan eikä mikään alla. Aika painavaa tuo märkä lumi!
Noilla oksilla saa parikin kertaa lämmitettyä saunan/leivinuunin, sen verran jykevää oksaa tuli alas.
Pasteijat ja tortut on leivottu, syötiin sit hodareita vaivanpalkaksi. Pakastimesta (punalaputettuja) nakkeja ja pirkan hodarisämpylöitä, itsetehtyä coleslaw'ta ja kurkkusalaattia. Tuota ei voi sanoa kyllä ruuanlaitoksi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ske kirjoitti: "tässä näkee hyvin, miten vihannesten hinnat vaikuttavat, kun määrät ovat suuria"
Tämä on niin totta. Vaikka mulla saattaa kertaostokset olla pienempiä, näkyy se silti vuositasolla melkoisena säästönä.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvin ala tämä kuukausi. Tavoitteena (ja ostoslistan mukaiset ostamalla)oli tarkoitus päästä noin 40€ ostoksiin.
Prisman kahvitarjous, juhlamokka 3,95 ja Hätälän lohifilee 8,90€/kg sai tekemään heräteostoksia ja ruokalistan muutosta. Ruokalasku karkasi 57,50euroon.
Toisaalta lohi ja kahvikin oli kyllä tämän kuun ostoslistalla ja pakkanen sai täytettä lohifileistä sopivina annospaloina. Kyllä se ruokalasku siis tasaantuu vielä tämän kuun aikana ja mahdollista on edelleen päästä marras-joulukuun ostoilla keskimäärin tavoitteena olevaan 100-120€/kk budjettiin ruokaostoksilla9
Niin miks et juo pikakahvia ja itse kalasta! Noloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvin ala tämä kuukausi. Tavoitteena (ja ostoslistan mukaiset ostamalla)oli tarkoitus päästä noin 40€ ostoksiin.
Prisman kahvitarjous, juhlamokka 3,95 ja Hätälän lohifilee 8,90€/kg sai tekemään heräteostoksia ja ruokalistan muutosta. Ruokalasku karkasi 57,50euroon.
Toisaalta lohi ja kahvikin oli kyllä tämän kuun ostoslistalla ja pakkanen sai täytettä lohifileistä sopivina annospaloina. Kyllä se ruokalasku siis tasaantuu vielä tämän kuun aikana ja mahdollista on edelleen päästä marras-joulukuun ostoilla keskimäärin tavoitteena olevaan 100-120€/kk budjettiin ruokaostoksilla9
Niin miks et juo pikakahvia ja itse kalasta! Noloa
Miksi nää ite oot nuin tyhymä?
Minkä takia Ske ja Kampin pimu kirjoittaa aina peräkkäin
Miksi viimeisen 100 päivän ajan Ske, Kampin pimu ja winner on kirjoittanut 1 min välein joka sivulle. Jotenkin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viimeisen 100 päivän ajan Ske, Kampin pimu ja winner on kirjoittanut 1 min välein joka sivulle. Jotenkin noloa.
On noloa,että sinä täällä pidät kirjaa päivystät seuraamassa milloin täällä kukin nimimerkki on kommentoimassa
Mä olen takuulla kirjoittanut vaikka kuinka monen "vierailijan" jälkeen jos heidän kommenttinsa on herättänyt minussa ajatuksia. Tosin, jos ei ole nimimerkkiä, eihän sitä tiedä kenen kirjoitus on kyseessä.
Ja kirjoittelen mä silloin tällöin viittaamatta yhtään kenenkään aiempaan kommenttiin.
Toisaalta, tämä ketju on viime aikoina hiljentynyt joten vaikka olisi päiviä välissä kirjoitus näyttää olevan "heti" jonkun jälkeen.
Mutta tällaisia kirjoituspalstat ovat.
Kampin Pimu
Minulla kävi vieras, joka kysymättä ilman lupaani söi tietokoneen vieressä olleet lapseni mansikat! Mitä?? Jos teillä kotona tapana syödä kaiken minkä näätte niin älkää toimiko niin vieraissa. Syökää kunnolla kotona ennen kuin lähdette mihinkään ja oma vesipullo mukaan. Ensi kerralla kutsun itseni ja lapseni hänen kylänsä ja aikom siellä syödä ihan kunnolla ja ahmia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi vieras, joka kysymättä ilman lupaani söi tietokoneen vieressä olleet lapseni mansikat! Mitä?? Jos teillä kotona tapana syödä kaiken minkä näätte niin älkää toimiko niin vieraissa. Syökää kunnolla kotona ennen kuin lähdette mihinkään ja oma vesipullo mukaan. Ensi kerralla kutsun itseni ja lapseni hänen kylänsä ja aikom siellä syödä ihan kunnolla ja ahmia.
Mulla tuttu joka tuli käymään kahvilla ja kappasi vaan pöydältä mun savukerasiasta itselleen savukkeen ja tilasi että mennään röökille. Ei näköjään saa pitää omia tavaroitakaan esillä omassa kodissa. Kannattaa siis piilottaa kaikki. Sama tyyppi tosin nappasi itselleen kerran aiemmin vitamiinipurkistani pillerin. Eikä tommosista viitsi alkaa räyhäämään kun kyse postista sentistä tai parista eurosta, mutta harmittavaa on. Ja jännä ettei osaa sitten sitä omaa kahvikuppiensa pestä vaan jättää vain lojuamaan pöydälle kun tekee lähtöä.
Noista törpöistä vieraista tulee mieleen kesällä tapaamani tuttuni, joka pyysi minut piknikille puistoon. No olin tehnyt mukaani sitten piirakkaa, ottanut täytetyn patongin, herneitä, vadelmia, sipsiä, smoothieta ja pähkinöitä ja mitä lie. Sekä toki astiat ja viltin. Vaikka ei ollut etukäteen sovittu mitään. No tämä tyyppi saapuu pelkkä kaljatölkki kädessä paikalle että mitäs kaikkea oot tehnyt ja alkoi availemaan purkkejani ja tokaisi vielä että etkö viiniä ottanut. Meni iteltä ruokahalu ja poistuin aika nopeasti paikalta.
Itse kuulun myös niihin, jotka näkevät paljon vaivaa ja aikaa vieraille tehdäkseen vieraille ruokaa eli en pysty tuohon 100€/kk mitenkään. Käytän paljon mausteita ja kermoja enkä jaksa käydä sienessä. No ilmaisia omenoita nyt syksyisin saan kaikilta tutuiltani ihan riittävästi eli syksyllä olen syönyt poikani kanssa ilmaisia omenoita. Mutta muuten sanon pojalle aina, että muista koulussa että äiti on maksanut sen ruoan etukäteen, söit tai et, että käy mieluummin hakemassa aina lisää eli toinen lautasellinen niin äiti on iloinen. Ei tarvitse poika välipalaa koulun jälkeen ja ihan perus pasta ja kasvikset pojalle maistuu. En ymmärrä niitä perheitä, joissa koko ajan mussutellaan ja napostellaan jotain, eihän sitten se perusruoka ja kasvikset varmaan edes maistu lapsille jos on jo vatsa täynnä muutenkin. Mitään energiajuomahömpötyksiä tai mehuja ei myöskään meidän perheessä arvosteta. Vettä ja maitoa juodaan, myös viikonloppuisin. Pikakahvia menee 1 kuppi aamuisin, vieraille tarjotaan teetä tai kaakaota.
Askeettisen elämäntavan vuoksi onnistuu, eli syön vain halpoja ruokia ja raaka-aineita. Terve kuitenkin olen että eipä sitä tarvitse joka päivä syödä eri ruokia etteikö saisi tarpeeksi vitamiineja ja monipuolisuutta. Vaatteita ostin viimeksi 8 vuotta sitten. Kulutan ensiksi vanhat pois, niitä on kertynyt vuosien aikana aivan riittävästi. En myöskään järjestä juhlia tai kutsu kavereita kotiini syömään. Tai sitten tarjoaisin vain 1€ maksavaa, itsetehtyä omenapiirakkaa, joka valmistuu 30 minuutissa. Sitä on kaikki kehuneet eikä tule kovin kalliiksi.
Kyl mä varmaan pärjäisin 25e viikko mutta vaikee arvioida ku tapana on ostaa ja tehdä isompia määriä ruokaa/leivonnaisia pakastimeen ja käyttää niitä pitkän ajan kuluessa.
Pienet sinkku- tai yh-pakkaukset on hinnoiteltu kauppa- ja elintarviketeollisuusystävällisiksi. Ihan kaikki. Normisetti 1 aikuisen ja 1 lapsen talouteen olis vaikka se 300g jauhelihaa josta tekee yhden kastikkeen ja yhden pizzan mutta kilohinta onkin usein melkein tuplaten isompiin perhepaketteihin.
Tai ruisjauho maksaa 1,5e/ kilon pussukka tai 5e/5kilon pussukka. Tai riisi on 2e kilo tai 4e 5 kiloo.
Niin tosi paljon säästää kun miettii etukäteen mitä kannattaa ostaa aina isompi paketti ja vaikka pakastaa se mitä ei käytä heti. Esim. ostaa sen ison jauhelihapaketin niin tekee siitä yhden kastikeen ja yhden pizzan ja siitä jää vielä hyvä määrä lihapulliin jotka on helppo tehdä ja pakastaa sopivankokoisina annoksina.
Ja sit silli. Puolta halvempi kuin lohi mutta yhtä terveellinen. Pienellä opettelulla keksii että siitä saa tehtyä tosi hyvän keiton, mutta lisäksi se sopii moneen sieni-, kasvis- ja liharuokaan. On se kalliimpaa kun jauheliha mutta jos haluaa syödä terveellisesti. Silil on eettisesti ja terveellisesti kestävä ratkaisu päinvastoin kuin oikeastaan mikään muu S-marketeissa myytävä kala paitsi jossain missä myydään paikallisesti pyydystettyä kuhaa tai muikkua. Pizzaan ei kannata laittaa silliä kovin paljon. Mieluummin ei ollenkaan.
Tehdä kasvissosekeittoa! Maksaa euron tai pari iso kattilallinen. Juureksia saa aina 1€/kg. Itse hain Cittarista porkkanaa, lanttua ja punajuurta 0,50€/kg. Tein eilen punauuurikeiton, josta syön vielä monta päivää. Sen jälkeen teen perinteisemmän kasvissosekeiton perunasta ja porkkanasta. Soijarouhetta voi heittää joukkoon pitämään nälkää jos on isokokoinen mies tai syödä näkkäriä lisäksi. Jos joskus kyllästyisin keittoihin niin uunijuureksia on kova dippailla seeet chili kastikkeeseen. Lisäksi puuroa ja leipää ja monivitamiinitabletti. Kylässä syödään mitä tarjolla on, kotiin en osta punaista lihaa tai muutenkaan juuri muuta kuin kasviksia, margariinia ja juustoa.
Lihatonta hernekeittoa tulee syötyä monta päivää ennen palkkapäivää. Se on helppo tehdä itse ja käytännössä ilmaista. No sinappi maksaa, mutta siksi mulla onkin Lidlin joku iso halpa euron purnukka, että kestää pitkään. No ei se pasta ketsupillakaan paljoa maksa. Ei tartte aina syödä jotain pihviä, hyvin pärjää ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun myös niihin, jotka näkevät paljon vaivaa ja aikaa vieraille tehdäkseen vieraille ruokaa eli en pysty tuohon 100€/kk mitenkään. Käytän paljon mausteita ja kermoja enkä jaksa käydä sienessä. No ilmaisia omenoita nyt syksyisin saan kaikilta tutuiltani ihan riittävästi eli syksyllä olen syönyt poikani kanssa ilmaisia omenoita. Mutta muuten sanon pojalle aina, että muista koulussa että äiti on maksanut sen ruoan etukäteen, söit tai et, että käy mieluummin hakemassa aina lisää eli toinen lautasellinen niin äiti on iloinen. Ei tarvitse poika välipalaa koulun jälkeen ja ihan perus pasta ja kasvikset pojalle maistuu. En ymmärrä niitä perheitä, joissa koko ajan mussutellaan ja napostellaan jotain, eihän sitten se perusruoka ja kasvikset varmaan edes maistu lapsille jos on jo vatsa täynnä muutenkin. Mitään energiajuomahömpötyksiä tai mehuja ei myöskään meidän perheessä arvosteta. Vettä ja maitoa juodaan, myös viikonloppuisin. Pikakah
Mulla ei vaikeuksia laittaa vieraille safkaa edullisesti, mutta en sitten taas käytä kahvia, edes laita vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Pienet sinkku- tai yh-pakkaukset on hinnoiteltu kauppa- ja elintarviketeollisuusystävällisiksi. Ihan kaikki. Normisetti 1 aikuisen ja 1 lapsen talouteen olis vaikka se 300g jauhelihaa josta tekee yhden kastikkeen ja yhden pizzan mutta kilohinta onkin usein melkein tuplaten isompiin perhepaketteihin.
Tai ruisjauho maksaa 1,5e/ kilon pussukka tai 5e/5kilon pussukka. Tai riisi on 2e kilo tai 4e 5 kiloo.
Niin tosi paljon säästää kun miettii etukäteen mitä kannattaa ostaa aina isompi paketti ja vaikka pakastaa se mitä ei käytä heti. Esim. ostaa sen ison jauhelihapaketin niin tekee siitä yhden kastikeen ja yhden pizzan ja siitä jää vielä hyvä määrä lihapulliin jotka on helppo tehdä ja pakastaa sopivankokoisina annoksina.
Itseasiassa. Halvin kilo/litra/kappalehinta on yleensä (ei tietenkään aina) ENITEN MYYTÄVÄSSÄ tuotekoossa. Myllyn Paras- sarvimakaronia myydään sekä 400g että 1000g pakkauksissa. 400g maksaa 0,39€ (eli 0,98€/kg), 1000g maksaa 1,99€. Ostanko kilon paketteja, koska perheessä syödään paljon makaronia? No en taatusti.
K-Menun 300g paketti sikanautajauhelihaa maksaa 1,79€, eli kilohinnaksi tulee 5,97€. Se on muuten kaupan HALVIN jauheliha. Kilon paketti jauhelihaa maksaa halvimmillaan 7,99€/kg ja se on tarjoushinta. Halvin riisi on pakattu kilon pakkaukseen ja maksaa 0,85€, viiden kilon pussi maksaa 8,99€ eli 1,80€/kg.
Ruisjauhoissa hinta on suurinpiirtein tuo mitä kerroit, 1kg pussi maksaa 1,39€, viiden kilon pussi on tarjouksessa 4,99€, toisessa kaupassa ei ole 5kg ruisjauhopusseja: 1kg maksaa 1,25€ pussi ja 4 kg pussi maksaa 4,75€ eli 1,19€/kg.
Eli jos rahasta on tiukkaa, mutta budjetissa on sen verran pelivaraa, että voi osaa sen viiden kilon jauhopussin tai ostaa pakkaseen punalaputettua jauhelihaa, niin AINA kannattaa laskea, että onko se halpaa vai ei. Moni punalaputettu tuote on edelleen kalliimpaa kuin vastaava halvin tuote, ja paljon kalliimpaa kuin sinnepäin oleva kaikkein halvin tuote (että jos on karitsanjauhelihaa -50%, niin sen kilohinta on edelleen 2 tai 3 kertaa korkeampi kuin halvimman sikanautajauhelihan, mutta suurinpiirtein saman hintaista kuin lampaanjauheliha, ja -30% se on kalliimpaa kuin se lammas; meillä ollaan niin juntteja, että lampaanjauheliha menee ihan täydestä, ei tartte olla karitsaa).
Joskus se kymmenen kilon suolasäkki on kilohinnaltaan halvin, joskus ei. Jos ei koskaan käytä suolaa, niin ei kannata ostaa sitä kymmentä kiloa nurkkiin pyörimään, vaikka se olisi halvempi ja säilyy maailman tappiin asti.
(en tiedä muistaako kukaan, mutta mun päässä raksuttaa laskin koko ajan, mä tykkään numeroista)
Paikallisen Prisman (lähikauppani) hinnoilla peruslistan ostokset maksavat 123€, ja ilman kauramaitoa kaikki ostokset 143€.
Tuo kyseinen Prisma ei kuitenkaan ole edullisin esimerkiksi vihanneksissa, ne saisi halvemmalla vieressä olevasta Cittarista.
Cittarissa vastaavat ostokset (täytyy hieman soveltaa, kun kaikkia tuotteita ei ole identtisinä pakkauskokoina) oli noin 95€ - tässä näkee hyvin, miten vihannesten hinnat vaikuttavat, kun määrät ovat suuria (esimerkiksi Prismassa porkkanat 1,19€/kg, Cittarissa 0,49€/kg). Jotkin tuotteet ovat Prismassa halvempia, kuten maito ja pavut, joten jos olisi mahdollista, niin kannattaisi kiertää kaikki kaupat läpi. Noiden hifistelytuotteiden kanssa (ilman kauramaitoa) 115€.
Nämä nyt netistä katsottuna, ja Lidliä en voi laittaa vertailuun. Minä kierrän kaksi tai kolme kauppaa aina ruokaostoksilla käydessäni. Ostan aina sen edullisimman (jos se soveltuu meidän perheelle), eli juuri vihannekset Cittarista, sit taas kuivatuotteissa suurin osa on Prismassa halvempia.