Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pilkotaanko tämä 100 gramman pakastesei annospalakin kahteen? Paistamisen jälkeen syötävää jää ehkä muutama haarukallinen. Vähän kummallista, että tämä yksi käyttäjä leuhkii jatkuvasti miten osaa syödä halvalla, mutta annoskoot selviää joka kerta todella minimaalisiksi, eikä ne vastaa lautasmallia mitenkään. Muutama haarukallinen sitä ruuan proteiinia ei ole aikuisen annoskoko, lapselle ehkä hikisesti.
Jos syö kauraa ja pastaa, missä paljon proteiinia niin miksi pitäisi syödä vaikka sitä lihaa paljon? Olen eri, mutta en ihan ymmärrä. Toki syön lihaa melkein joka päivä, mutta pieni annos riittää itsellenikin.
Koska ne kasviproteiinit ovat puutteellisia ja epäoptimaalisia aminohappokoostumukseltaan. Parasta proteiinia on eläinperäinen proteiini.
Yhdistämällä viljaan palkokasveja, saadaan täydellinen aminohappoprofiili. Riisiä ja linssejä, kasvishernekeittoa ja ruisleipää, kikhernecurryä ja naanleipää.
Nyt osa allergioista on lieventynyt, mutta edelleenkään ruokaa ei voi tehdä kotimaisista viljoista. Sanoisin omasta kokemuksestani, että ainakaan luontaisesti gluteeniton ruokavalio ei onnistu edullisesti mitenkään, ellei sitten tykkää perustaa ruokavaliotaan keitettyyn riisiin ja kärsiä sen mukana syöpää aiheuttavan arseenin kerääntymisestä elimistöön.
Mutta pelkästään riisillä, linsseillä ja juureksillakin jonkun rasvan kanssa saa riittävän määrän kuitua ja muita ravintoaineita ja ruokakulut pysyvät alhaisina. Aika monet köyhät ja opiskelevat vegaanitutut syövät niin. Onko sellainen ruoka sitten hyvää tai edes terveellistä, on toinen asia.
Lihaa ja eläinrasvaa syömällä pysyy allergiat loitolla. Vegaaneista ei kannata ottaa mallia, sillä tutkitusti vegaaniruokavalio tyhmentää, ja varsinkin kasvavan lapsen tulee saada eläinperäisiä rasvoja ja omega-3:sia aivojen kehitykseen.
Luin eilisestä Hesarista lähihoitajasta, jolle jää verojen ja vuokran jälkeen käyttövaroja 1400 euroa. Ei kuulemma pärjää. Ihmettelen, mihin rahat menevät. Saako se kulutettua ruokaa yksinään esim 1000euroa?
Mä olen eläkkeellä, joka on pieni mutta mulla menee maximissaan 300euroa ruokaan, kun teen itse. Tykkään tehdä. Käyn sitten esim hieronnassa pari krt kuukaudessa ja muuta. En säästä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4,6 miljardia aasialaista säästyy arseenimyrkytykseltä?
Aasialaiset eivät ole mikään esimerkki terveellisestä syömisestä. Kyllähän siellä paikallinen väestö kärsii ties mistä puutoksista ja myrkytyksistä. Pelkkä juomavesikin saattaa olla saastunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pilkotaanko tämä 100 gramman pakastesei annospalakin kahteen? Paistamisen jälkeen syötävää jää ehkä muutama haarukallinen. Vähän kummallista, että tämä yksi käyttäjä leuhkii jatkuvasti miten osaa syödä halvalla, mutta annoskoot selviää joka kerta todella minimaalisiksi, eikä ne vastaa lautasmallia mitenkään. Muutama haarukallinen sitä ruuan proteiinia ei ole aikuisen annoskoko, lapselle ehkä hikisesti.
Jos syö kauraa ja pastaa, missä paljon proteiinia niin miksi pitäisi syödä vaikka sitä lihaa paljon? Olen eri, mutta en ihan ymmärrä. Toki syön lihaa melkein joka päivä, mutta pieni annos riittää itsellenikin.
Itse ainakin ymmärrän, että ihmiset on erikokoisia ja kulutus voi poiketa elämäntapojen, aktiivisuuden, työn ja iän vuoksi hyvinkin paljon. Se mikä on sinulle paljon pr
Mutta et sitten ymmärrä asiaa toisinpäin? Se mikä on sinun mielestäsi riittävästi proteiinia sinulle, voi olla sitä liikaa jollekin toiselle.
Tällä kerrotaan omista kokemuksista ja siitä, miten itse toimitaan. Silloin se tarvekin vaihtelee kirjoittajan mukaan. Aika harvan ihmisen todellinen proteiinitarve on 150g. Itseasiassa 100g on yli tarpeen monelle (suomalaisen naisen keskipaino oli jotain 72kg? ).
S k e kirjoitti:
Suomessa on löydetty porakaivoista (siis vedestä) vaarallisia määriä arsenikkia tietyiltä alueilta. Kallioperässä on paikoittain sitä niin paljon, että sitä liukenee haitallisia määriä veteen. Ei Suomessakaan siis olla ihan satavarmoja, etteikö tietyissä raskasmetallia keräävissä kasveissa sitä voisi olla, ei kannata olla liian nokka pystyssä.
Aasialaiset huuhtelee riisinsä, se poistaa noin puolet tai jopa 90% riisin arsenikista ja muista raskasmetalleista ja epäpuhtauksista. Siksi suomalaistenkin kannattaa huuhdella riisi - myös Euroopassa kasvatettu, koska riisinviljelyssä nimenomana kasteluvesi on se ongelma, käytännössä kaikki riisinkasvatus vaatii keinokastelua.
Miten musta tuntuu, että tätä on käyty läpi tässäkin ketjussa jo pari kerta aiemmin?
On tämä ketju niin pitkä, että takuulla jo moneen kertaan on samat asiat olleet käsittelyssä mutta haitanneeko tuo.
Juu, mäkin olen aina huuhdellut riisin. Eron kyllä huomaa selvästi valmiin riisin rakenteessa ja maussa!
Mä muuten huvikseni katsoin vanhoja jaksoja Makupalat ruokaohjelmasta (löytyy Areenasta) ja siinä pojjaat surutta hulautti kuivat riisit kiehumaan. Muuten kyllä hauskan tyylinen ohjelma.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 4,6 miljardia aasialaista säästyy arseenimyrkytykseltä?
Aasialaiset eivät ole mikään esimerkki terveellisestä syömisestä. Kyllähän siellä paikallinen väestö kärsii ties mistä puutoksista ja myrkytyksistä. Pelkkä juomavesikin saattaa olla saastunutta.
Niin ne japanilaisetkin kupsahtaa ennen aikojaan, ei-ku...
Kampin Pimu
Laskeeko jengi muuten ruoka ja juomaostoksiin pullopantir ja muovipussit? Itse siis olen tarkkoihin lukuihini merkinnyt myös pullopantit, vaikka tietenkin ne saa takaisin. Ja siis muovipussieihon minulla ei ikinä mene rahaa, on aina mukana lahjaksi saatuja kestokasseja kun kauppaan menen ja repussa aina muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin ymmärrän, että ihmiset on erikokoisia ja kulutus voi poiketa elämäntapojen, aktiivisuuden, työn ja iän v
Niin no itse painan 46kg ja liikun paljon. 100g proteiinia kuulostaa aivan hurjalta määrältä. Tosin en laske kaloreita enkä proteiinia. Syön lautasmallin mukaan ja hyvin pärjään. Jollakulla toisella voi sitten olla paljon hankalampaa, varsinkaan jos ei ole näppärä keittiössä ja valmista tuosta vain omat coleslawit ja kasvispihvit.
Köyhänäkin voi syödä hyvin ja herkullisesti :) Onneksi itse tykkään ns. "köyhäily"ruoista, joten ruokalasku jää pieneksi.
Näin syksyllä suurinta herkkuani on kaali, jota paahdan uunissa. Näin se käy: iso kaalinkerä, leikkaa järkeviksi lohkoiksi, sekoita öljy, savustettu paprika ja mustapippuri. Valele kaalinlohkot. Ripottele päälle suolaa ja tiristä reippaasti hunajaa. Heitä uuniin 200/30 min, ota veks ja nauti. Käy lisukkeena, jos olet rikas, jos et, syö ruisleivän kanssa.
Gourmet-ruokaa!
Monet lihavat syö itse asiassa paljon vähemmän kuin normaalipainoiset tai laihat. Mielestäni se ravinnon laatu vaikuttaa myös, ja itse sain painoa pudotettua kun jätin pelkästään turhat kastikkeet pois annoksista sekä vaihdoin juustojen mussuttamisen 5 pähkinään ja maitolasilliseen. Myös lompakko tykkää!
Jos on mahdollista valita kasvisruoka niin valitsen sen. Mutta en nuolta jos kylässä on tarjolla jauhelihakeittoa tai riisiä ja kanaa. Ei ole mitään eettisiä syitä. Mahani vaan turpoaa lihasta ja se johtaa ikävään ja tukalaan oloon. En siis omista edes mitään eläintä eli ei eläinten hyvinvoinnilla ole itselleni mitöön merkitystä. Lihaks ja paloiks vaan ja pannulle! Mutta siis itselleni ei vaan sovi
"Niin no itse painan 46kg ja liikun paljon. 100g proteiinia kuulostaa aivan hurjalta määrältä. Tosin en laske kaloreita enkä proteiinia. Syön lautasmallin mukaan ja hyvin pärjään. Jollakulla toisella voi sitten olla paljon hankalampaa, varsinkaan jos ei ole näppärä keittiössä ja valmista tuosta vain omat coleslawit ja kasvispihvit."
100 g proteiinia on vaikka 80 kg miehelle aika minimi, suositushan on 1,1-1,3 g/painokiloa ja liikunta kasvattaa tarvetta entisestään. Määriä ei ole toki mikään pakko laskea, mutta kyllä painavampana proteiinin tarvekin on isompi ja siten kauppalasku isompi. Painavammalle ei välttämättä riitä pelkkä pastasta saatava proteiini vaan joutuu oikeasti syömään sitä kalliimpaa ainesta enemmän, jotta saa sen 100 g täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Laskeeko jengi muuten ruoka ja juomaostoksiin pullopantir ja muovipussit? Itse siis olen tarkkoihin lukuihini merkinnyt myös pullopantit, vaikka tietenkin ne saa takaisin. Ja siis muovipussieihon minulla ei ikinä mene rahaa, on aina mukana lahjaksi saatuja kestokasseja kun kauppaan menen ja repussa aina muutenkin.
Mä pidän oikeaa kirjanpitoa ja muovikassit kun ei ole ravintoa ne menevät tilille "ostorahdit". Mulla kylläkin ostokset menevät reppuun joten muovikasseja ei paljon tule ostettua. Joskus harvoin ei kaikki mahdu reppuun. Koska käytän muovikassit roskapusseina, voisin tietysti kirjata nekin muutamat vaikka taloustarvikkeisiin jonne kirjaan ihan varta vasten ostetut jätekassitkin.
Pullopantteja en erottele mutta se ei mulla juurikaan vaikuta koska juon äärimmäisen harvoin pullotettuja juomia. Ne parikymmentä senttiä vuodessa saa olla "syötynä".
Niille parille palautuspullolle on oma tilinsä myös vaikka voisihan sen kirjata pienentämään ruokakuluja.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista valita kasvisruoka niin valitsen sen. Mutta en nuolta jos kylässä on tarjolla jauhelihakeittoa tai riisiä ja kanaa. Ei ole mitään eettisiä syitä. Mahani vaan turpoaa lihasta ja se johtaa ikävään ja tukalaan oloon. En siis omista edes mitään eläintä eli ei eläinten hyvinvoinnilla ole itselleni mitöön merkitystä. Lihaks ja paloiks vaan ja pannulle! Mutta siis itselleni ei vaan sovi
Jos kotiini tulee vieraita niin tekisin kyllä automaattisesti kasvisruoan, mikä sopii kaikille. Myös laihduttajille. Tuliset mausteet ja kastikkeet tarjoan myös aina erikseen. Leipiä ja voita aina tarjolle sekä raikasta juomavettä. Viimeksi tarjosin naapureille salaattia ja pastan sekä salaattijuuston ja siemenet tarjoilin eri kulhosta eli ei tarvinnut lisätä omaan salaattiin jos ei halunnut. Myös itsetehty vinegrette oli tarjolla sekä kaupan valmis Ceasar-kastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu tarjoaa nakkeja hautajaisissaan lapsille. Kyllä lapsetkin tarvitsee jotain parempaa syötävää.
Mä en ainakaan aio tarjota hautajaisissani kenellekään mitään.
Itselläni taas on hautajaistili sijoituksissa, jossa nyt 1500€. Se saattaa vielä tehdä korkoa korolle itsekseen, mitta tarkoitus on, ettei kenenkään muun tarvitse maksaa minun hautajaiskulujani. Jos summasta jää arkun, hautakulujen ja kukkien lisäksi rahaa vielä vieraiden kestitsemiseen niin mainiota! Se olisi ainakin tarkoitus.
No tää on jo huippu. Syö satasella kuukaudessa, että saa hautajaisiinsa säästettyä rahaa.
Kiva että on olemassa ihmisiä, jotka tuijottaa muutakin kuin omaa napaa
Jossain sivulla puhuttiin jotain hääruoasta, niin voin paljastaa että omissa häissä tarjoiltiin vain itsetehtyä pitsaa :D 1 pitsa oli kinkku-ananas, toinen oli kasvis ja kolmas pelkkä margharita. Maksoi ehkä joku 1€ per henkilö mutta kaikki vieraat tykkäsivät ja kehuivat!
Pitsat tehtiin etukäteen uunipellillä, ja ne vain paistettiin juhlapaikalla. Keittiössä oli kaverin lapsi ilmaiseksi hommissa tippi- ja ruokapalkalla. Eli apupöydällä oli kippo, jonne vieraat pystyivät jättämään tippiä keittiöön. Itse tipattiin nuorta heti alkuun 20€:lla!
Ruokajuomana Tallinnasta tuodut olut, siideri ja hanaviinit. Lapsille vettä ja Mehukattia.
Ohjelmassa ei ollut mitään perinteisiä hääleikkejä, mutta karaokea ja discoa kyllä! Sekä limbo-skaba, jossa voittaja palkittiin yllätyspussukalla, josta löyty suklaata, namua, huulirasva jne. Ei kaikkien häiden tartte olla jotain tylsiä!
Vierailija kirjoitti:
"Niin no itse painan 46kg ja liikun paljon. 100g proteiinia kuulostaa aivan hurjalta määrältä. Tosin en laske kaloreita enkä proteiinia. Syön lautasmallin mukaan ja hyvin pärjään. Jollakulla toisella voi sitten olla paljon hankalampaa, varsinkaan jos ei ole näppärä keittiössä ja valmista tuosta vain omat coleslawit ja kasvispihvit."
100 g proteiinia on vaikka 80 kg miehelle aika minimi, suositushan on 1,1-1,3 g/painokiloa ja liikunta kasvattaa tarvetta entisestään. Määriä ei ole toki mikään pakko laskea, mutta kyllä painavampana proteiinin tarvekin on isompi ja siten kauppalasku isompi. Painavammalle ei välttämättä riitä pelkkä pastasta saatava proteiini vaan joutuu oikeasti syömään sitä kalliimpaa ainesta enemmän, jotta saa sen 100 g täyteen.
Jos syö lautasmallin mukaisesti niin siinä lautasella ei ole pelkkää pastaa. Tyyppi sanoi syövänsä puolet lautaselta kasviksia, osa hiilaria ja osa proteiinia. Se on sitten täysin sama onko se proteiini soijaa, kanaa, raejuustoa vai kananmunaa. Isompi ihminen syö isomman annoksen, mutta samalla lautasmallin mukaisella tavalla. Siis jos haluaa syödä terveellisesti. Kasvikseksi itse valitsen niitä sesonkituotteita. Eli kesällä kurkkua ja tomaattia ja melonia yms. Ja talvella porkkanaa, kaalia ja punajuurta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhänäkin voi syödä hyvin ja herkullisesti :) Onneksi itse tykkään ns. "köyhäily"ruoista, joten ruokalasku jää pieneksi.
Näin syksyllä suurinta herkkuani on kaali, jota paahdan uunissa. Näin se käy: iso kaalinkerä, leikkaa järkeviksi lohkoiksi, sekoita öljy, savustettu paprika ja mustapippuri. Valele kaalinlohkot. Ripottele päälle suolaa ja tiristä reippaasti hunajaa. Heitä uuniin 200/30 min, ota veks ja nauti. Käy lisukkeena, jos olet rikas, jos et, syö ruisleivän kanssa.
Gourmet-ruokaa!
Mulla sama! Kaali on ihan maailman parasta! Mutta jotain kallista etanaa tai kaviaaria en voi sietääkään. No, pankkitiliä ja puntaria on kiva katsoa! Eli ei haittaa!
Koska ne kasviproteiinit ovat puutteellisia ja epäoptimaalisia aminohappokoostumukseltaan. Parasta proteiinia on eläinperäinen proteiini.