Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu tarjoaa nakkeja hautajaisissaan lapsille. Kyllä lapsetkin tarvitsee jotain parempaa syötävää.
Mä en ainakaan aio tarjota hautajaisissani kenellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta huomaa hyvin, että halpa ruoka on epäterveellistä ruokaa. Onkohan yhtään poikkeusta ollut (?)
Mutta joo, ei aloituksessa mitään ruoan laadusta tai terveysvaikutuksista puhuttukaan.
On vain varsin masentavaa luettavaa.
Asiahan on just päinvastoin. Ne pystyy syömään 100€/kk jotka syö sitä terveellistä ja halpaa kotiruokaa (kaurapuuroa mustikoilla, ruisleipää kalkkunaleikkeleellä, kaali-porkkana-salaatteja ja kasviskeittoja satokauden juureksista, sienipastaa ja perunaa, jauhelihaa ja kananlihaa, joista itse tehdään ne pyörykät, soijasuikaleita joissa proteiinia 70%, kananmunia, itsetehtyjä kattilapopcornia, tuoretiskiltä tarjouslihaa/itsepyydettyä ahventa/pakasteseitä jne.)
Mutta sitten ei terveellisesti ja halvasti ruokailu enää onnistukkaan, jos pitää syödä kalliita proteiinirahkoja, tilata ravintolaruokaa, ostaa karkkia, yksittäisiä välipaloja, eineksiä, wingsejä, graavilohta vakuumipakkauksessa jne.
Kun itse tekee ja suunnittelee niin terveellistä ja halpaa on. Pikaratkaisut tulee aina kalliiksi. Ja lihaa max 50g päivässä on nykyinen suosittelu, mutta jokainen tehkööt omat ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu tarjoaa nakkeja hautajaisissaan lapsille. Kyllä lapsetkin tarvitsee jotain parempaa syötävää.
Itselläni taas on hautajaistili sijoituksissa, jossa nyt 1500€. Se saattaa vielä tehdä korkoa korolle itsekseen, mitta tarkoitus on, ettei kenenkään muun tarvitse maksaa minun hautajaiskulujani. Jos summasta jää arkun, hautakulujen ja kukkien lisäksi rahaa vielä vieraiden kestitsemiseen niin mainiota! Se olisi ainakin tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta huomaa hyvin, että halpa ruoka on epäterveellistä ruokaa. Onkohan yhtään poikkeusta ollut (?)
Mutta joo, ei aloituksessa mitään ruoan laadusta tai terveysvaikutuksista puhuttukaan.
Asiahan on just päinvastoin. Ne pystyy syömään 100€/kk jotka syö sitä terveellistä ja halpaa kotiruokaa (kaurapuuroa mustikoilla, ruisleipää kalkkunaleikkeleellä, kaali-porkkana-salaatteja ja kasviskeittoja satokauden juureksista, sienipastaa ja perunaa, jauhelihaa ja kananlihaa, joista itse tehdään ne pyörykät, soijasuikaleita joissa proteiinia 70%, kananmunia, itsetehtyjä kattilapopcornia, tuoretiskiltä tarjouslihaa/itsepyydettyä ahventa/pakasteseitä jne.)
Mutta sitten ei terveellisesti ja halvasti ruokailu enää onnistukkaan, jos pitää syödä kalliita proteiinirahkoja, tilata ravintolaruokaa, ostaa karkkia, yksittäisiä
Tässä ei taas nähdä kuin oma näkökulma asioihin. Soijaa, soijaa, soijaa ja mikä aikuisen ihmisen ruoka on popcornit? Annos kaupan seitiäkin maksaa helposti enemmän kuin halvin proteiinirahka (Lidlissä 0,79-0,89 e) vai syödäänkö seitiäkin kerralla minikokoinen kikkare?
Meillä syödään arkisin kasvis ja soijasuikaleista ja rouheesta tehtyjä ruokia, koska säilyy myös paremmin, mutta viikonloppuisin tehdään liha/kana/kalaruokia. Kaupassa käydään siis joka perjantai eli saadaan aina tuoretta lihaa/kalaa sitten viikonlopuksi.
Näin tulee myös huomaamatta syötyä terveellisesti ja tarpeeksi kasviksia. Ja edullista myös kun ei tule heräteostoksia. Meillä tämmönen vakiintunut tapa toimii. Eräs kaveri kertoo syövänsä aina kasvislounaan mutta päivällisellä lihaa. Joku saattaa syödä jokaisella aterialla pienen määrän lihaa ja silti pysyä suositusmäärissä. Tapoja siis on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten ei terveellisesti ja halvasti ruokailu enää onnistukkaan, jos pitää syödä kalliita proteiinirahkoja, t
Tuskin kenenkään varsinainen ruoka on popocprn. Kyllä meillä aikuisetkin saattaa herkutella kattilapoppareilla viikonloppuleffan parissa. Kannattaa muuten testata sitä myös valkosipuli- ja chilijauheen kanssa :D
Ja eikai mitään tiettyä raaka-ainetta ole tarkoitus syödä runsaasti? Kyllähän pieni määrä riittää, kunhan syö monipuolisesti ja kasviksia sen 500-800g vähintään. Kannattaa käydä mittaamassa omat veriarvot. Mulla ainakin kaikki hyvin, vaikka syönkin kerrallaan vaan sen minikikkareellisen sitä seitä tai jauhelihaa.
50 g lihaa tarkoittaa edelleenkin suosituksessa sitä lihajalostetta, nakkeja ja leikkeleitä. Puhdasta lihaa saa syödä suositusten mukaankin enemmän per päivä, tässäkin esimerkissä 70 g: https://www.is.fi/terveys/art-2000001027473.html
Itsellä on veriarvot olleet aina huippuja vaikka lihaa kuluukin vähintään 100 g päivässä.
Siis pilkotaanko tämä 100 gramman pakastesei annospalakin kahteen? Paistamisen jälkeen syötävää jää ehkä muutama haarukallinen. Vähän kummallista, että tämä yksi käyttäjä leuhkii jatkuvasti miten osaa syödä halvalla, mutta annoskoot selviää joka kerta todella minimaalisiksi, eikä ne vastaa lautasmallia mitenkään. Muutama haarukallinen sitä ruuan proteiinia ei ole aikuisen annoskoko, lapselle ehkä hikisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketsupi ei ole mikään terveyspommi vaan täynnä sockereita.
Mä teen itse ketsuppini halpis tomaattimurskasta :D Enkä lisää sokeria! Eli on erilaisia ketsuppeja :D
Paremmin oman ketsupin saisi aikaan paseeratusta tomaatista, sillä siinä on tomaattimurskaa vähemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni taas on hautajaistili sijoituksissa, jossa nyt 1500€. Se saattaa vielä tehdä korkoa korolle itsekseen, mitta tarkoitus on, ettei kenenkään muun tarvitse maksaa minun hautajaiskulujani. Jos summasta jää arkun, hautakulujen ja kukkien lisäksi rahaa vielä vieraiden kestitsemiseen niin mainiota! Se olisi ainakin tarkoitus.
Eli siis sulla ei ole mitään muuta kiinteää tai irtainta omaisuutta, eikä senttiäkään rahaa pankkitilillä. Paitsi tuo "hautajaistili"? Voi rähmä tota älyttömyyttä!
Hautajaiskulut ovat kuolinpesän menoja, ei niitä kukaan omainen joudu omista rahoistaan maksamaan. Kohtuulliset hautajaismenot maksetaan ensin kuolinpesän varoista ja jos jotain vielä jää, se jaetaan perijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sulla ei ole mitään muuta kiinteää tai irtainta omaisuutta, eikä senttiäkään rahaa pankkitilillä. Paitsi tuo "hautajaistili"? Voi rähmä tota älyttömyyttä!
Hautajaiskulut ovat kuolinpesän menoja, ei niitä kukaan
Mitä väliä sillä millä nimikkeellä ne rahat ovat. Jos haluaa asialliset hautajaiset, niin hyvä että jättää siihen rahaa. Ei tarvitse sitten ainakaan sen takia perillisten miettiä kiinteän omaisuuden hätiköityä realisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten ei terveellisesti ja halvasti ruokailu enää onnistukkaan, jos pitää syödä kalliita proteiinirahkoja, tilata ravintolaruokaa, ostaa karkkia, yksittäisiä
Ainakin minun silmiini osuu aika paljon nakkeja, makkaraa, makaronia, nuudeleita, muuta vehnämössöä, erilaisia eineksiä, ketsuppia, rypsiöljyä, sika-nautajauhelihaa jne. Ei nyt varsinaisia terveysruokia mitkään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaj
"Mitä väliä sillä millä nimikkeellä ne rahat ovat. Jos haluaa asialliset hautajaiset, niin hyvä että jättää siihen rahaa. Ei tarvitse sitten ainakaan sen takia perillisten miettiä kiinteän omaisuuden hätiköityä realisointia."
Vaan kun pointti on se, että hautajaiset ovat joka tapauksessa kuolinpesästä maksettavia kuluja ja ne maksetaan vainajan nimissä olleelta tililtä enne perunkirjoitusta. Ei kai kukaan niin kädestä suuhun voi elää, että jos ei erikseen kerää jotain "arkkurahastoa", tileillä ei ole yhtään rahaa? Itse en ainakaan pystyisi elämään niin. Todennäköisesti siis myös kuollessani tileilläni on rahaa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sulla ei ole mitään muuta kiinteää tai irtainta omaisuutta, eikä senttiäkään rahaa pankkitilillä. Paitsi tuo "hautajaistili"
Vaan kun pointti on se, että hautajaiset ovat joka tapauksessa kuolinpesästä maksettavia kuluja ja ne maksetaan vainajan nimissä olleelta tililtä enne perunkirjoitusta. Ei kai kukaan niin kädestä suuhun voi elää, että jos ei erikseen kerää jotain "arkkurahastoa", tileillä ei ole yhtään rahaa? Itse en ainakaan pystyisi elämään niin. Todennäköisesti siis myös kuollessani tileilläni on rahaa riittävästi.
Nimenomaan, järkevää pitää käyttötili ja säästö/sijoitustili(t) erillisinä, millä nimellä nyt niitä kutsuukin.
-sama-
Tänään epäterveellinen ruokavalioni sisälsi seuraavat ateriat/ruuat:
Aamupalana ruispala, välissä keittokinkkuviipaleet (2 ohuen ohutta) ja kaksi suurta salaatinlehteä, jouduin taittamaan ne keskeltä, että mahtuivat sinne väliin. Teetä. Noin 0,50€.
Lounas oli loput eilisestä kaalilaatikosta (KYLLÄ, SIKANAUTAA!!!) ja VOISILMÄPULLA. Kaalilaatikkoannos (sis. myös uunijuureksia) noin 0,50€ ja voisilmäpulla oli ilmainen työkahvituksesta yli jäänyt. Ja teetä sen pullan kanssa (ei varmaan nostanut aterian hintaa yli 0,50€).
Välipalana hieman epämääräistä valkohomejuustoa pieni kikkare ja voileipäkeksejä, sanoisin, että 0,50€ edelleen.
Iltaruokana LETTUJA - aivan, VEHNÄJAUHOJA !!! No, taikinassa oli muutakin: 1 l piimää, 5 kananmunaa, 1dl kaurahiutaleita, 1dl karkeita ruisjauhoja, 3dl vehnäjauhoja, 1 iso rkl viherjauhetta, ripaus sokeria ja suolaa. Paistamiseen VOITA!!! Lettujen kanssa oli kanajauhelihaa, juustoa, tomaattikuutioita (siis pilkoin tomaatteja kuutioiksi), riisiä. Eli täytettyjä ohukaisia. Taikina+paisto maksoi noin 1,80€ (tietenkin punalaputettuja aineksia)
Itse söin vain ison jälkiruokaletun, mansikkahillonjämällä. Kun oli tunnin seissyt paistamassa niitä lettuja, niin eipä enää maistunut enempää.
Juomaksi mustaherukkamehua. Jos edelleen väitän, että iltaruokanikin maksoi 0,50€, niin se johtuu puhtaasti laiskuudesta, en jaksa laskea.
Muun perheen iltaruoka maksoi noin 1,60€ letuista, 4€ kanasta (siitä jäi osa yli), 0,30€ riisistä (tätäkin jäi yli), 0,50€ juustosta, 0,10 mausteista, eli 6,50€, mistä tulee 1,65€/hlö. Pari lettuakin jäi huomiseksi.
Perheen mielestä iltaruoka oli oikein hyvää, vaikkei siinä todellakaan ollut tänään monipuolisesti ja reilusti kasviksia. Minulla loppuivat aika ja kädet kesken. Koulussa oli kuulemma ollut sekä salaattia että hedelmiä (banaania ja omenaa), kaikkia en kuulustellut.
Huomenna toimistoeväänä on riisiä+dahlia (pakastimesta).
Koska oman ruokailuni hinta jää usein alhaisemmaksi kuin se reilu 3,2€, mikä tulisi 100€/kk päivää kohti, niin joku muu perheessä syö sitten senkin edestä.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin just eka kerran tänään, mutta olen käynyt vessassa sitä ennen jo kahdesti.
Syönpä halpaa tai kallista, niin sama lopputulos ;D
-winner-
Mites winner sun dieettiin/terästäytymiseen kuuluu? Hiljaisesti olen toivonut, ettet enää toista dieetti-sosekeitto-pakettia löydä 🤣 koska se kuulosti tosi epäilyttävältä.
On niitä nutriletteja edelleen -70% Tokmannin hyllyllä eli eivät ihmiset oikeasti haluakaan laihduttaa? Tai sitten ei haluta mennä "rahvaan" kauppaan, koska tietysti pitää käydä 20e smoothiepirtelöt juomassa trendikkäässä seurassa, johon me ale-ruokalijat selkeästi eivät kuulu ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Mites winner sun dieettiin/terästäytymiseen kuuluu? Hiljaisesti olen toivonut, ettet enää toista dieetti-sosekeitto-pakettia löydä 🤣 koska se kuulosti tosi epäilyttävältä.
On niitä nutriletteja edelleen -70% Tokmannin hyllyllä eli eivät ihmiset oikeasti haluakaan laihduttaa? Tai sitten ei haluta mennä "rahvaan" kauppaan, koska tietysti pitää käydä 20e smoothiepirtelöt juomassa trendikkäässä seurassa, johon me ale-ruokalijat selkeästi eivät kuulu ;D
-winner-
Hmmmm.
Eikö ne laihdutuskuurit yleensä ala uuden vuoden jälkeen ja bikinikautta odotellessa? Vai pitääkö laihduttaa myös pikkujoulukautta varten?
Kiusa se on pienikin kiusa
Muutama ostoskuitti tästä välistä tiedoistanne puuttuu, joten nyt tärkeää ostoskäyttäytymistietoa kaikille Vauvan excelin täyttäjille, mainostajille, sidosryhmille ja evästekyttääjille ;D
herkkurieskanen 450g 1,19 + mokkapalamunkki 2x 1,48 + savulohi-avokadopasta 1,64 + plus maitokaakaojuoma 1l 1,46 + vaniljajogurtti 1l 1,30 + rasvaton maito 3x a 0,52 + spicy chicken & lime rice 280g 2,16 + ruokaisa kanasalaatti 2x a 2,28 + savulohisalaatti 2,28 + vaniljarahka/persikkarahka 2x 0,38 + dallaspulla 3x 1,55
jossakin on myös yhteensä reilusti alle 10e jäänyt kuitti, joka sisältää -60% puikularuisleivät olikohan 9 vai 12 kpl pussissa, sekamehutiivisteen, 8 kpl vaniljajäätelötuutteja, kilon porkkanoita, pussillisen satsumia ja puolitoista kiloa banaaneja kärpäsineen a 60c sekä kaksi pakettia kevytnakkeja, joissa ehkä vähemmän nitriittiä kuin yleensä.
Nyt on tässä kuussa periaate, että jokainen syöty terveellinen salaatti tai rasvaton maito neutraloidaan välittömästi sokeripullahiilarimättöön ;D
Winter is coming ja tarvitaan suojaava rasvakerros.
Testattu läskin toimivuus tänään uimahallin kylmäaltaassa 2x2 minuutin oleskeluilla ihan huvin vuoksi ;D Pidempäänkin olisi voinut olla, tuntui ihan siltä. Pintaverenkierto tykkäsi, eikä sydän pysähtynyt.
-winner-
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
-winner-
Hmmmm.
Eikö ne laihdutuskuurit yleensä ala uuden vuoden jälkeen ja bikinikautta odotellessa? Vai pitääkö laihduttaa myös pikkujoulukautta varten?
En jaksa odottaa vuodenvaihteeseen :D Carpe diem! Voi olla vuodenvaihteessa jo kuollut, jos ei laihduta jo tänään ja sitten harmittaa kaikkia hautajaisvieraita kun vanhat tölkkiruuat ja makaronit pitää kaapista ottaa hyötykäyttöön hautajaisateriaksi ;D
Ja olen sen verran tosimies, etten kyllä bikinejä ole päälleni laittanut ;D
Ihania joulusuklaaövereitä odotellen 25.12 alesta, onneksi Halloween -karkkeja saa mässyttää jo ;D
-winner-
Tässä on ihan pointti. Ei mikään yksittäinen ruoka tai sen ainesosa lihota, Suomessa vaan on nyt jo useamman vuoden ollut valloillaan tämä PahapahaHiilari-hysteria. Meilläkin syödään aika useinkin pastaa, on niin varioitavissa ja aina tulee hyvää. Leipääkään ei kukaan pelkää. Joskus tehdään jopa hampurilaisia, pizzaa tai tortillloja! Yksikään perheestä ei ole edes hieman ylipainon puolella. Minäkin hoikka yli 40v nainen enkä edes harrasta liikuntaa. Kaikki on kiinni siitä, paljonko sitä sapuskaa sinne naamariinsa tunkee.