Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Vierailija kirjoitti:
Jossain sivulla puhuttiin jotain hääruoasta, niin voin paljastaa että omissa häissä tarjoiltiin vain itsetehtyä pitsaa :D 1 pitsa oli kinkku-ananas, toinen oli kasvis ja kolmas pelkkä margharita. Maksoi ehkä joku 1€ per henkilö mutta kaikki vieraat tykkäsivät ja kehuivat!
Pitsat tehtiin etukäteen uunipellillä, ja ne vain paistettiin juhlapaikalla. Keittiössä oli kaverin lapsi ilmaiseksi hommissa tippi- ja ruokapalkalla. Eli apupöydällä oli kippo, jonne vieraat pystyivät jättämään tippiä keittiöön. Itse tipattiin nuorta heti alkuun 20€:lla!
Ruokajuomana Tallinnasta tuodut olut, siideri ja hanaviinit. Lapsille vettä ja Mehukattia.
Ohjelmassa ei ollut mitään perinteisiä hääleikkejä, mutta karaokea ja discoa kyllä! Sekä limbo-skaba, jossa voittaja palkittiin yllätyspussukalla, josta löyty suklaata, namua, huulirasva jne. Ei kaikkien häiden tartte olla jotain tylsiä!
Oletkohan asunut Amerikassa? Mutta siis ihanan helppoa, halpaa ja kätevää, kun tarjoilijankin saa palkattua ilmaiseksi. Tai siis jos oli teillä hommissa vaikka häiden ajan 5h niin teidän maksama 20€ eli 4€/h on ihan kohtuullinen palkka teiltä. Toki jos vieraita vaikka 50kpl ja kaikki maksavat 5€ tippiä niin nuori saa jo 270€ eli 54€/h. Ei hullumpaa!
Oon syönyt yhden sämpylänpuolikkaan ja magariinia päällä. En taida syödä muuta. Ei ole nälkä.
Aasialainen työkaverini syö töissä aina lounaalla keitetyn kananmunan ja pelkkää riisiä jollain soijakastikkeella. Joka päivä. Ei juo edes työpaikan ilmaista kahvia vaan aina vaan vettä. Tulee kyllä halvaksi elämä. Hoikka kyllä on, mutta mistä minä tietäisin mitä syö sitten kotona. Jos syökin aina kalliita mereneläviä. Tai onko joku erikoisuskonto tai ruokavalio, en tiedä. Mutta siis töissä aina keitetyn munan ja riisiä Tupperware-astiasta.
Hummerit ja ravut olivat aikoinaan halveksittua köyhälistön ruokaa!
Karnivorina menee ruokaan aika tarkkaan 480-500€ kuussa ja
lähes kaikki on luomua.
Markettien GMO hötöllä voisin pysyä hengissä jonkin aikaa,mutta silloin sairastetaan
flunssia,syöpiä ja lopulta autoimmunisairauksiakin.
Riistalla on muuten pienin hiilijalanjälki.
Vierailija kirjoitti:
Jos hummeri maksaisi 5€/kg niin ehkä sitä ostaisin useammin, mutta eipä se miltään maistu jos ei sitä mausta. Eli kaiken a ja o on maustaminen. Kaalista ja perunastakin saa uskomattoman hyvää, kun tajuaa vähän kikkailla eikö tyyliin tarjoa vaan keitettyjä perunoita. Se on pahaa. Itse myös vieraksun, että itsetehdyt ranskalaiset pitäisi aina maustaa vain jollain suolalla, öljyllä ja grillimausteella. Jep jep.
Mitä nämä kikkailut sitten on, joilla saa kaalista ja perunasta uskomattoman hyvää? Kyllä suurimmalle osalle varsinkin monet perunaruuat on tuttuja, keitot, laatikot, muusit, uuniperunat jne. Kaali taas jakaa paljon mielipiteitä ja osa ei voi sietääkään sitä missään muodossa tai vatsa ei kestä eikä siitä silloin saa hyvää millään konstilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hummeri maksaisi 5€/kg niin ehkä sitä ostaisin useammin, mutta eipä se miltään maistu jos ei sitä mausta. Eli kaiken a ja o on maustaminen. Kaalista ja perunastakin saa uskomattoman hyvää, kun tajuaa vähän kikkailla eikö tyyliin tarjoa vaan keitettyjä perunoita. Se on pahaa. Itse myös vieraksun, että itsetehdyt ranskalaiset pitäisi aina maustaa vain jollain suolalla, öljyllä ja grillimausteella. Jep jep.
Mitä nämä kikkailut sitten on, joilla saa kaalista ja perunasta uskomattoman hyvää? Kyllä suurimmalle osalle varsinkin monet perunaruuat on tuttuja, keitot, laatikot, muusit, uuniperunat jne. Kaali taas jakaa paljon mielipiteitä ja osa ei voi sietääkään sitä missään muodossa tai vatsa ei kestä eikä siitä silloin saa hyvää millään konstilla.
No itse teen kaalista tai perunasta tai punajuuresta tai lantusta ihan pitsapohjatkin. Kuten piirakat ja kevätkääryleet ja sämpylät yms. Mausteena hunaja on aika kallista mutta itsemaustettu suola halpaa, mutta sitä hunajaa tai sokeria ei onneksi tarvitse paljon. Kaupan chilistä (0,10€) olen kasvattanut kotiin 10 ruukullista chiliä ihan ikkunalaudalla, sitä käytän myös paljon. Sanoin kuin murskana esimerkiksi halpispähkinää kaalinpalojen päälle uuniin. Itsetehty pähkinäkastike sopii myös ihanasti kasvisten kanssa. Ja porkkana sopii ihan kaikkeen!
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt yhden sämpylänpuolikkaan ja magariinia päällä. En taida syödä muuta. Ei ole nälkä.
Itse en ole vielä syönyt mitään ja kello jo 18.40. Kannattaa nukkua ja makoilla sängyssä mahdollisimman pitkään niin nälkä menee ohi ja lompakko ja vartalo kiittää. Näkkileipää 3kpl margariinilla ja ohuilla kurkkuviipaleilla ajattelin tehdä iltaleffan kanssa ja se nyt on mun tän päivän ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Karnivorina menee ruokaan aika tarkkaan 480-500€ kuussa ja
lähes kaikki on luomua.
Markettien GMO hötöllä voisin pysyä hengissä jonkin aikaa,mutta silloin sairastetaan
flunssia,syöpiä ja lopulta autoimmunisairauksiakin.
Riistalla on muuten pienin hiilijalanjälki.
Oma puoliso on metsästäjä, ja hirveä kyllä kotona piisaa. Samoin kuin kalaa. Mutta maksaa ne patruunatkin ja muut harrastusvälineet, että se hirven liha päätyy kotiin. Meillä ei oikeastaan muuta syödäkään ja eipä ole kummoista. Karhua olisi kiva kokeilla. Kanaa ei syödä oikeastaan ikinä. Miten muuten luomu eroaa tavallisesta? Meillä lähin kauppa siis 30km päässä ja ostetaan lähinnä Juhla Mokkaa, punaista maitoa, voita, suolaa, siivousjuttuja ja bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vielä syönyt mitään ja kello jo 18.40. Kannattaa nukkua ja makoilla sängyssä mahdollisimman pitkään niin nälkä menee ohi ja lompakko ja vartalo kiittää. Näkkileipää 3kpl margariinilla ja ohuilla kurkkuviipaleilla ajattelin tehdä iltaleffan kanssa ja se nyt on mun tän päivän ruoka.
Vartalo harvemmin kiittää aliravitsemuksesta, kehon lihasmassakin hupenee jos vain makoilee paikoillaan ja syö surkeasti. En osaa nähdä tässä kyllä mitään kannattavaa terveyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Aasialainen työkaverini syö töissä aina lounaalla keitetyn kananmunan ja pelkkää riisiä jollain soijakastikkeella. Joka päivä. Ei juo edes työpaikan ilmaista kahvia vaan aina vaan vettä. Tulee kyllä halvaksi elämä. Hoikka kyllä on, mutta mistä minä tietäisin mitä syö sitten kotona. Jos syökin aina kalliita mereneläviä. Tai onko joku erikoisuskonto tai ruokavalio, en tiedä. Mutta siis töissä aina keitetyn munan ja riisiä Tupperware-astiasta.
Täm takia teen etänä töitä koska ärsyttää jos työkaverit tuijottaa mitä syön ja arvostelevat vielä hyvin hoikaksi tms. Joo syön lähinnä salaattia ja leipää mutta ei tarvitse tuijottaa jos itse tilaa töihin lounaaksi pitsan. En itsekään tuijota lihavia ihmisiä tai niiden pitsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalo harvemmin kiittää aliravitsemuksesta, kehon lihasmassakin hupenee jos vain makoilee paikoillaan ja syö surkeasti. En osaa nähdä tässä kyllä mitään kannattavaa terveyden kannalta.
Noo, mieluummin hoikka kuin keskivartalopullukka. Pysyy terveempänä ja elää pidempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, mieluummin hoikka kuin keskivartalopullukka. Pysyy terveempänä ja elää pidempää.
Pullukka jaksaa monesti touhuta muutakin kuin maata sängyssä iltaan asti, kun energiaa saa edes kattamaan kehon perusaineenvaihdunnan. Mikä ihmeen järki näivettää tarkoituksella kehoaan, yleensä näin käy vanhuksille jotka makaavat sairaalassa ja ovat jo elämän ehtoopuolella. Anoreksia?
Kaali on vähän hankala juttu. Osittain vastenmielisyys selittyy perintötekijöillä, osalle kaali vaan maistuu pahalle. Sit mukana on tietty lapsuudentraumoja kotona tai koulussa pakkosyödyistä kaaliruuista. Tai ehkä kaalia ei koskaan ollutkaan ruokana!
Meillä oli kaalia tosi vähän ruokana, kun olin lapsi. Äidillä oli kaalipellonkitkemistraumoja... mut isä tykkäsi hapankaalista. Itse opin syömään kypsennettyä kaalia joskus parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä sängyn pohjallako on tosiaan tavoitteena elää pidempään? Nythän ei jaksa edes sängystä ylös nousta, niin ei tämä järin terveeltä elämältä kuulosta.
Mulla tippui ruokakulut kun aloin seurustelemaan nykyisen kumppanin kanssa. Olin siis huoletta aiemmin ostanut ihan puolivalmisteita tai valmiita kinkkusuikaleita jne. Mutta nykyinen kumppani ei halua syödä lisäaineita, eli kaikki pitää valmistaa itse. Aina jääkaapissa nykyisin molempien luona siis tuoreita kasviksia ja kermaviilistä tehdään kastikkeet jos on pakko eikä öljy ja suola riitä. Ketsuppia ei käytetä, mutta tomaattikastiketta tehdään välillä. Eilen syötiin punajuurilertuja ja porkkanaraastetta. Tänään tehdään viel kaalilaatikko soijarouheella kun ei ole jääkaapissa jauhelihaa eikä jaksa mennä kauppaan.
Maassa maan tavalla. Thaimaassa asuessani en syönyt aamupalaa koska menin joka aamu vaan 100m päähän rannalle makaamaan, ostin lounaaksi 1€ maksavan tuoreen smoothien katukojusta tai ostin kuppinuudelin 7 Elevenistä. Välipalana pari sipsin palasta ja illalla ravintolassa riisi ja kana 50baht eli nykykurssilla 1,37€. No pullotettua vettä kyllä join päivän aikana eli joku 0,30€ lisää. Päivässä siis maks 2€. Kuumassa ei ole nälkä.
Suomessa syön joka aamu kaurapuuron kanelilla 0,30€.ä ja kasviksia joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Hummerit ja ravut olivat aikoinaan halveksittua köyhälistön ruokaa!
Onhan kalatkin ilmaisia. Metsästä haetusta kepistä voi tehdä itse mato-ongen jos ei ole varaa 4€ maksavaan vapaan ja siimaan ja kohoon. Mut joo, ahvenia saa aina ja särkipullat myös hyviä. Mut kaupassa tietty kallis kilohinta eikä ole edes tuoreita (pari tuntia sit max. Pyydetty) on tuotu jostain toiselta puolelta Suomea lojumaan tiskille ties Millon.
Viimeksi kun tein sushia ja kävin hakemassa isosta kaupasta tuoretiskiltä lohta ja mainitsin asiasta, niin myyjä ei myynytkään mulle sitä ns. Tuoretta lohta siitä edestä vaan kävi takahuoneesta hakemassa toista, tuoreempaan lohta kun kuuli et se syödään raakana :D
"No itse teen kaalista tai perunasta tai punajuuresta tai lantusta ihan pitsapohjatkin."
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Tykkään kaalista, lantusta ja perunasta mutta miten niistä saa pitsapohjan?
Kampin Pimu