Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Ainiijjoo, ja kuulkaas! Mulla jäi nyt laskematta kylmälaitteiden kulutus ihan tykkänään. Tarviihan monet raaka-aineet säilyttää kylmässä. Ja vielä jos valmiit annokset pakastaa. Aijjai!
Kampin Pimu
Mä oon toitottanut meidän lapsille, että joka päivä koulussa syödään hyvin ja haetaan lisää ruokaa vaikka olisi pahaa eikä olisi nälkä. Ylen tutkimuksen mukaan meidän kunnassa 1 lapsen kouluruokailu maksaa 8€ päivässä ilman siis mitään välipalaa. Jos lapsi päättää syödä lounaalla pelkkää näkkileipää margariinilla niin turhaan veroja ollaan maksettu. Saman tutkimuksen mukaan vähiten rahaa eli 1,67€/päivä käytetään Vantaalla ja Oulussa lapsen kouluruokailuun. Toki tohon laskettu myös henkilöstö ja kuljetuskulut eli tottakai 2€:lla saa tehtyä vaikka kattilallisen soppaa kotona jos ei laske omalle ajalle tuntihintaa eli esimerkiksi 20€/h jos vahdit siinä kattilaan vieressä ja odotat että kaalikeitto kypsenee. Ja ruoat toki tilattu kotiinkuljetuksella eli kauppalaskuun 10€ lisäkuluja ja pakkausmateriaalia 3€. Aina muuten kauppa kävelyreissulla minulla on omat kestokassit mukana ja reppu.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Jäi mieleeni kun joku kyseli, eikö sähkön hintakin kuulu ottaa huomioon ruoan hinnassa. No laskin tässä sunnuntaipäivän ratoksi kulutuksen omalla uunillani. Sen lisäksi pitää tietysti huomioida, että mulla on Helenin pörssisähkö. Käytin tässä laskelmassa elokuun 2024 keskihintaa joka oli arvonlisäveron sisältäen 1,59 euroa.
Uuni lämpenee noin kymmenessä minuutissa ja tässä laskelmassa käytin tunnin paistoaikaa.
Kulutuksen mukaan veloitetaan sähkön hinnan lisäksi myös kiinteähintaiset siirron perusmaksu, valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Laskin siis tietysti kaiken mukaan.
Yhden tunnin paisto tulee maksamaan minulle 0,08 euroa. Aiemmin mulla oli kiinteä hinta sähkön kulutukselle 6,7 ja sen mukaan laskiessa hinnaksi tulisi 0,13 euroa. Isommasta satsista kun sitten lämmittelee sapuskaa mikroaaltouunissa, se maksaa 0,01 euroa per satsi.
Valitettavasti indukti
Kai siihen tarvitsee sitten lisätä myös valaistuksen sähkö ellei syö pimeässä. Ja saman tien vuokran hinta ellei syö ulkona jossain puiston penkillä. Myös vaatteiden hinta ellei syö alasti.
Eihän noilla ole mitään tekemistä ruoan kanssa. Sen sijaan ruoanlaittoon käytetty sähkö liittyy asiaan. Senkin näsäviisastelija.
Meidän perheessä ei kukaan käytä maitoa eikä tykkää näkkäristä niin meidän lasten kouluruokailu tulee vieläkin halvemmaksi. Tuskinpa syövät koulussa mitään kun aina koulun jälkeen ryntäävät tekemään paahtoleipiä ja ottavat limua ja jäätelöä yms.
No kyllähän tolle kaalikeitolle tulee hintaa jos 1kg kaalia 1€ + 300g jauhelihaa 1,69€ ja mausteita ja vesi 0,30€ eli 3€. Mutta sitten päälle oma tuntiliksa 25€ ja kuljetuskykyyn 13€ eli kaalisoppakattilallinen maksoi 41€. Olis sillä rahalla saanut vaikka pitsan tilattua kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut keskustelua ruoan varastamisesta työpaikalta. Olen sairaanhoitaja. Yksi sairaanhoitaja-tuttavani on töissä yksityisessä vanhusten hoitokodissa. Hoitokotiin tulee ruoka isoissa astioissa ja hoitajat annostelee asukkaille. Ruokaa jää kuulemma reilusti yli ja hoitajat vie kotiinsa. No kannattaako ruokaa heittää roskiin? Ei, mutta jos tuollainen toiminta on jokapäiväistä niin voi toki epäillä että saavatko asukkaat tarpeeksi ruokaa?
No eiköhän ne vanhukset saa ihan riittävästi ruokaa kun eihän nää hoitajat voi lähteä kesken ruokailun viemään sitä ruokaa kotiinsa. Eli vanhukset saavat syödä niin monta lautasellista kuin jaksavat.
Yleensä ruoka tehdään hoitolaitoksen omassa keittiössä eli pitäisi varmaan sille ruoan tilaajalle ilmoittaa, että ostetaan vähemmän ruokaa vanhuksille kun sitä jää aina yli.
Sinäkö olet alalla itse töissä? Monet hoitajat syövät kyllä sitä ruokaa ihan siellä paikan päällä. Ja ylipainoiset asukkaat eivät ainakaan saa syödä niin monta lautasellista kuin jaksavat 😄. Eipä sitä ruokaa muutenkaan ole yleensä varattuna mitään useita santsilautasia kenellekään, ne on aika pieniä ne annokset mitä lasketaan per henkilö.
Kampin Pimu kirjoitti:
No juu! Ja ravintolasyömiseen pitänee laskea suihkun ja hygieniatarvikkeiden hinta myös. Hiushsrjakin kuluu kun en mä sinne tukka sekaisin mene.
Sitten vielä meikit, kampaajalaskut, kuukausikortti ja taksi. Kallista on ruoka.
Mun on pakko syödä suunnilleen sillä.
Pitääpä kirjata kuukauden ruuat ja rulla lokakuun aliäussa laittaa tänne.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
No juu! Ja ravintolasyömiseen pitänee laskea suihkun ja hygieniatarvikkeiden hinta myös. Hiushsrjakin kuluu kun en mä sinne tukka sekaisin mene.
Sitten vielä meikit, kampaajalaskut, kuukausikortti ja taksi. Kallista on ruoka.
Ja on sitten syötävä siivosti! Ans olla jos tippuu kastiketta rinnuksille, on se pesulalaskun paikka 😬
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut keskustelua ruoan varastamisesta työpaikalta. Olen sairaanhoitaja. Yksi sairaanhoitaja-tuttavani on töissä yksityisessä vanhusten hoitokodissa. Hoitokotiin tulee ruoka isoissa astioissa ja hoitajat annostelee asukkaille. Ruokaa jää kuulemma reilusti yli ja hoitajat vie kotiinsa. No kannattaako ruokaa heittää roskiin? Ei, mutta jos tuollainen toiminta on jokapäiväistä niin voi toki epäillä että saavatko asukkaat tarpeeksi ruokaa?
No eiköhän ne vanhukset saa ihan riittävästi ruokaa kun eihän nää hoitajat voi lähteä kesken ruokailun viemään sitä ruokaa kotiinsa. Eli vanhukset saavat syödä niin monta lautasellista kuin jaksavat.
Yleensä ruoka tehdään hoitolaitoksen omassa keittiössä eli pitäisi varmaan sille ruoan tilaajalle ilmoittaa, että ostetaan vähemmän ruokaa vanhuksille kun sitä jääOlen ollut alalla ja ystäviäni on vieläkin. Kyllä ne hoitajat on myös oikeutettu syömään samaa ruokaa asiakkaiden kanssa. Heiltä se ruokamaksu otetaan palkasta eli ovat ihan maksavia ruokailijoita myös. Voithan toki kieltäytyä areriaedusta mutta sitten otat omat ruoat ja juomat mukaan töihin.
Minun työpaikassani oli oma keittäjä ja kylmähuoneesta hain mieleni mukaan ruokia päivän/yön aikana. Jos sinä päivänä oli pahaa ruokaa niin otin vain salaattia, leipää ja jälkkäriä tai edellispäivän ruokia ja hedelmiä.
Olen myös kuullut tarinoita hoitajista, jotka eivät varsinkaan illalla halua tarjota vanhuksille riittävästi ruokaa ja juomaa, koska eivät jaksa sitten yöllä viedä pissalla ja kakalle. Tosin vaippoja vaihdetaan vain 3 kertaa päivässä säästösyistä muutenkin niin eipä yöhoitajan tarvitse mitään tehdäkään vaikka housuihin tuli pissat.
Hyhhyh köyhiä. Piiskaa saisitte saada tuollaisesta pennin venytyksestä!
Suomessa ei oo hyvää ruokaa eli syön periaatteessa pelkästään hedelmiä, kasviksia ja munakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin halvalla syön ainakin ulkomailla. Pyydän aina synttäri ja joululahjat ystäviltä kukkien sijaan rahana lentotililleni, josta sitten ostan lennon johonkin. Talvet olen yleensä Aasiassa ja kesällä Euroopan halpiskaupungeissa kuten Praha ja Unkari ja Saksa ja Kroatia jne. Asun muutenkin asuntovaunussa, joka on maksanut itsensä takaisin jo varmasti satoja kertoja. Saan myös tuista kovasti säästettyä lentoihin ja rahastoissa mulla kiinni 15 000€ mutta en ajatellut niihin koskea. Laitan sinne 50€/kk.
Syön siis ihan halpisruokia, mitä täälläkin mainittu mutta myös ravintoloissa syön ulkomailla, Suomessa en. Syön aamupalan Yleebsä 12 aikaan ja sitten iltapalan noin 18 aikaan. En mussuttele välipaloja tai yöpaloja. Joskus vaelluksella mukana ehkä pähkinää, mutta en syö karkkeja tai juo limukkaa. Eilen söin sienikeittoa. Tänään keitän lisäksi spaghettia ja loput sienikeittoainekset kastikkeeksi. Omenia saa joka paikasta ilmaiseksi, senkus
Toivottavasti sulla osuu synttärit keväälle tai syksylle kun olet Suomessa, että voit kestitä nämä lahjoittajat. Samoin varmaakin reissaat Suomeen jouluksi. En minä ainakaan kehtaisi jostain Aasiasta tai Prahasta laittaa tilinumeroa, että tänne kuulkaas ne lahjat!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei oo hyvää ruokaa eli syön periaatteessa pelkästään hedelmiä, kasviksia ja munakkaita.
Suomessa on sitä ruokaa mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä saa moniakaan raaka-aineita kuten vaikka kengurua tai string cheeseä ainakaan mun lähikaupasta. T.eri (kaikki ei sina jaksa kanaa ja riisiä tai jauhelihaa ja perunaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä saa moniakaan raaka-aineita kuten vaikka kengurua tai string cheeseä ainakaan mun lähikaupasta. T.eri (kaikki ei sina jaksa kanaa ja riisiä tai jauhelihaa ja perunaa)
Jos kengurua olisi saatavilla lähikaupastasi, kuinka usein söisit sitä? Mitä nyt sitten syöt kun tuo sinulle oleellinen raaka-aine puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kengurua olisi saatavilla lähikaupastasi, kuinka usein söisit sitä? Mitä nyt sitten syöt kun tuo sinulle oleellinen raaka-aine puuttuu?
Metsästän itse riistaa ja teen paljon kasvisruokia, mutta kyllä tomaatit ja kurkut maistuvat paljon paremmalta lämpimissä maissa. Teen kuitenkin salaatteja ja kesäkurpitsasta ja munakoisosta kastikkeita ja wokkeja. Erityisesti intialaiset, nepalilaiset ja yleisesti aasialaisten käyttämät mausteet ja makuparit on mieleeni. En siis ole varmaan ikinä syönyt makaronilaatikkoa tai jotain pakasteranskalaisia.
Ja varmaan riippuu kengurun hinnasta Suomessa? Korvaisin sillä kuitenkin kaikki muut lihat eli parina päivänä viikossa söisin kengurua, 2 kalapäivää ja 3 kasvispäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan riippuu kengurun hinnasta Suomessa? Korvaisin sillä kuitenkin kaikki muut lihat eli parina päivänä viikossa söisin kengurua, 2 kalapäivää ja 3 kasvispäivää.
Helsingissä on saatavissa K-Supermarketeissa hintaan 45 euroa 800 grammaa.
On muuten kilohinta merkitty väärin heidän sivuillaan (25,90).
Maahantuoja näyttää olevan sama Familia jonka karitsanpaistia saa hyvin aina pääsiäisen alla ainakin. Voi tietysti saada muulloinkin.
Pyrin syömään valoisan aikaan joka kesällä onkin helppoa. Sydäntalvella hankalampaa. Lohduttaudun kuitenkin sillä, että vaikka en kokkaa tai syö, on mulla silti valot päällä. Harvemmin tulee pimeässä haparoitua.
Kampin Pimu