Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tuossa kilo perunoita. Mitä tekisin niistä? Nyt kotikokit, gonokokit ja skreptokokit jne. reseptejä kehiin ;D
-winner-
Sä voisit tykätä lyttypottupiirakasta. Sitä on eri täytteillä, sienilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tuossa kilo perunoita. Mitä tekisin niistä? Nyt kotikokit, gonokokit ja skreptokokit jne. reseptejä kehiin ;D
-winner-
Sä voisit tykätä lyttypottupiirakasta. Sitä on eri täytteillä, sienilläkin.
Lähinnä odottelin kansainvälisten kokkiemme heittämiä kenguru-peruna-fetajuusto-kyssäkaali-riisi -ohjeita, vähäkalorisia ja -rasvaisia, mutta minkäs tekee.
Joutui Chaplinkin syömään kengänpohjaa.
-winner-
Perunasta teen röstilettuja, johon laitan joukkoon myös porkkanaa ja kaalia ja kananmunan ja paljon mausteita.
Eilen keitin makaronia 500g eli koko kattilallinen hinta 0,40€. Lisäksi sika-nauta 300g 1,69€, tomaattimurska 0,35€, pieni sipuli 0.10€ ja mausteita 0,10€.
Koko setti siis noin 1,65€. Perheessä 2 syöjää ja puolet ruoasta jäi vielä eli 1 annos maksoi noin 0,40€. Täyttävä ateria eikä tolla rahalla saisi varmaan edes mitään väkipalaarahkaa ostettua eli kunnon ruoka kannattaa.
Jäljkäriksi omena-kaurapaistosta. Omenat ilmaisia, kaurahiutale ehkä 0,10€ ja margariini 0,10€. Riittää monta annosta.
Itse tulen toimeen 1€/päivä mutta teinille ostan myös banaania ja teen välipaloille kauralettuja jne. Toki ihan näkkäri ja halpisruisleipä kelpaa teinille. Viikonloppuna herkutella pipareilla tai ostan jonkun herkun esimerkiksi Tokmannilta 1€ karkkipussi tai 1€/4 kpl Pepe-lakua tms. Saunajuomana on Fun lightia eli laimennus 1/7-osaan vettä, on riittoisaa. 2,5€ pullo riittää yli kuukauden.
En pidä meitä köyhänä eikä lapsikaan. Lapsi saa harrastaa kalliitakin lajeja ja ilmaisia metsäretkiä tykätään tehdä teinin ja koiran kanssa. Säästöissä on rahaa ulkomaanmatkoihin yms. Mutta tuskin olisi montakaan tonnia jos syötäisiin hetken mielitekoja eikä arjessa olisi mitään suunnitelmallisuutta ja hintojen vertailua :)
Kämppikseni syö suositusten mukaan punaista lihaa 300g viikossa, lisäksi kanaa 400g ja kalaa 200g. Laski että viikossa lihoihin menee yhteensä keskimäärin 8€ viikossa. Noin 130g tulee päivässä siis syötyä jotain eläimen lihaa. Monesti ostaa tarjouksesta lohta, jota ottaa annoksen pakkasesta tai sitten ihan kalapuikkoa. Punainen liha voi olla jauhelihaa, makkaraa tai pekonia tms. Kana voi olla filettä tai wingsejä.
Lasku siis että menee kuukaudessa noin 32€ lihoihin. Lisäksi kasviksia/hedelmiä syö päivittäin vähintään 500g eli kuulemma 1€ menee niihin päivässä. Lisäksi juo maitoa välillä ja joskus jotain eineslihapiirakkas tms. Aika paljon pastaa ja riisiä. Toki myös puuroa ja leipää. Jos kuivapastaa tai riisiä menee se 0,30€ päivässä se on n. 9€/kk. Eli kuukauden lihat, kasvikset ja pastat olisi 72€. Kyllähän sillä 28€:llä saa sitten vielä kaurahiutaleet, leipää, margariinia, maitoa, kananmunaa ja ketsuppia. Jopa juustopaketin.
Työkaverini väitti tänään kivenkovaan, kuinka hänen Kokkikartanon mikroateria 350g 4,99€ on terveellistä ja hyvää. Olin vain hiljaa, mutta nyt kun luen netistä sisältöarvoja, niin siinä annoksessa on 190g perunamuussia, josta 68% on perunaa. Sen lisäksi on paneroitu broilerinpihvi 90g, josta broileria on 54%. Tämän lisäksi annokseen kuuluu herneitä 50g ja sitruunavoi 15g.
Kertokaa joku, että mikä tästä tekee terveellisen?
300g kanan filettä saa kaupasta 3€ ja perunaa 1kg 1€ ja euro jää vielä herneisiin ja voihin.ja ruokaa tulee 350g sijaan 1400g.
Sori, olin/olen töissä.
Meillä syödään tänään espanjalaistyylistä munakasta: viipaloin keitettyjä perunoita pannulle, päälle valkosipulinkieppisilppua, pannulle voita+öljyä+paprikajauhetta+pippurimyllystä pippuria . Paistetaan, ja tehdään samalla munakasmassa, eli kananmunia, suolaa, kermaa sekaisin ja kaadetaan perunoiden päälle. Sitten lisään siihen vielä juustoraastetta. Ja pannun päälle kansi.
Kun on saanut väliä, käännän sen, pilkon neljään osaan ja käännän jokaisen lohkon erikseen. En leiki mitään kattilankansi/lautasleikkejä. Virta pois perinteiseltä valurautalevyltä ja sit syömään.
Toi EI ole autenttinen perunamunakas tai perunatortilla, mut tommottista tosiaan meillä syödään. Tänäänkin.
Ske (joka ei osaa kirjautua puhelimflla)
Mahdotonta laskea ruokakuluja. Juustoihin menee jo viikottain 10€. Sipsiin ja karkkiin kans 10€. Viinit ja kaljat 30€. Tossa ei vielä edes mitään ruokaa ja olis jo 200€/kk.
En osta mitään niin helposti onnistuu. Syön pakastinta tyhjäksi.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jummalauta nyt perunareseptejä kehiin, kaloreista viis, mullon nä-lä-kä! Vai onko ne liian hankalia googlata?
-winner-
1) Ota kattila
2) Laske kattilaan vettä
3) Laita liesi päälle ja kattila vesineen liedelle
4) Odota kunnes vesi kiehuu
5) Laita veteen suolaa
6) Lisää perunat kattilaan. Varo, kiehuva vesi voi polttaa (am. huom.)
7) Anna kiehua hiljakseen noin 20 minuuttia tai kunnes perunat ovat kypsiä.
8) Kokeile haarukalla perunoiden kypsyys
9) Sammuta liesi (tärkeää) ja kaada vesi pois kattilasta
10) Syö
Nyt oli kyllä tosi monivaiheinen ja vaikea ohje. Neuvoja saat lisää jos on tarve.
Talviperunoiden kanssa voi hieman oikaista, perunat kannattaa laittaa jo siihen kylmään veteen.
Uunissa tehtäviin lohko- ja ranskanperunoihin hyvä niksi on se, että esikeittää niitä hetken ennen uuniin laittoa. (Pese ja tarvittaessa kuori perunat. Viipaloi, suikaloi tai lohko ne haluamallasi tavalla haluamaasi muotoon. Laita perunanpalaset kylmään veteen noin 10-30min ajaksi. Esikeitä perunanpalasia palasten koosta riippuen 3-10min, niiden ei ole tarkoitus kypsyä kokonaan. Nosta ne laakealle alustalle kuivumaan (höyry haihtuu kuumista perunoista). Levitä uunipannulle, pirskottele päälle öljyä ja haluamiasi mausteita. Paista uunissa 200-225 asteessa, käännä palasia noin puolivälissä paistoa - paistoaika riippuu perunanpalasten koosta ja muodosta, ohuet viipaleet kypsyvät nopeasti, paksut lohkot vievät aikaa 20min tai enemmän. Ota pois uunista, lisää suolaa jos ei ollut tarpeeksi, syö.)
Kiusa se on pienikin kiusa
Tässä selkeä ero minun ja tuoreen tapailukumppanini eroista: mies meni kauppaan hakemaan tarvikkeet kun meidän oli tarkoitus kokkailla yhdessä. Miehellä myös kaksi lasta. No arvatkaa mitä osti? 4kpl Naughty burger pihviä 10€, 4 x saman merkin sämpylää 5€, 120g saman merkin juustoa melkein 3€ ja majoneesi 4€. Ei mitään muuta. Neljälle hengelle hampurilainen maksoi siis yhteensä 22€ eli per naama maksoi 1 hampurilainen 5,5€ eikä mun mielestä tota voi oikeastaan kokkailuksi sanoa. Saatika että olisi voinut yhtä hampparia ateriaksi sanoa. Pelkästään majoneesia jäi vähän yli eikä ollut edes ostanut suolakurkkua, salaattia tai tomaattia hampparin väliin. Ei edes punasipulia, että oltaisiin voitu edes marinoida sitä.
Lähetin miehen ruoan jälkeen uudestaan kauppaan ostoslistan kanssa. Listassa luki tällä kertaa selkeästi jäävuorisalaatti, kotimainen kurkku, tomaattia, porkkanaa 1kg, kanan file pakkaus x 2, ananassäilyke, turkkilainen jogurtti, riisipaketti jne.
Vierailija kirjoitti:
Tässä selkeä ero minun ja tuoreen tapailukumppanini eroista: mies meni kauppaan hakemaan tarvikkeet kun meidän oli tarkoitus kokkailla yhdessä. Miehellä myös kaksi lasta. No arvatkaa mitä osti? 4kpl Naughty burger pihviä 10€, 4 x saman merkin sämpylää 5€, 120g saman merkin juustoa melkein 3€ ja majoneesi 4€. Ei mitään muuta. Neljälle hengelle hampurilainen maksoi siis yhteensä 22€ eli per naama maksoi 1 hampurilainen 5,5€ eikä mun mielestä tota voi oikeastaan kokkailuksi sanoa. Saatika että olisi voinut yhtä hampparia ateriaksi sanoa. Pelkästään majoneesia jäi vähän yli eikä ollut edes ostanut suolakurkkua, salaattia tai tomaattia hampparin väliin. Ei edes punasipulia, että oltaisiin voitu edes marinoida sitä.
Lähetin miehen ruoan jälkeen uudestaan kauppaan ostoslistan kanssa. Listassa luki tällä kertaa selkeästi jäävuorisalaatti, kotimainen kurkku, tomaattia, porkkanaa 1kg, kanan file pakkaus x 2, ananassäilyke, turkkilain
Kuka vit tu jaksaa lukea jotain listoja. Onko sulla diagnoosi noille numeroillesi.
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta laskea ruokakuluja. Juustoihin menee jo viikottain 10€. Sipsiin ja karkkiin kans 10€. Viinit ja kaljat 30€. Tossa ei vielä edes mitään ruokaa ja olis jo 200€/kk.
Tässähän on puhuttu ruokakuluista. Käsittääkseni sipsit, karkit, viinit ja kaljat eivät ole ruokaa, joten miksi lasket ne ruokakuluihin? Eihän bensaa, sähköä tai puhelinliittymääkään lasketa ruokakuluihin.
Perunat ja kastiketta, jos sukulaisten pottua saa halpaan hintaan.
Vehnäjauhoja
Muikkuja joskus
Vierailija kirjoitti:
Kämppikseni syö suositusten mukaan punaista lihaa 300g viikossa, lisäksi kanaa 400g ja kalaa 200g. Laski että viikossa lihoihin menee yhteensä keskimäärin 8€ viikossa. Noin 130g tulee päivässä siis syötyä jotain eläimen lihaa. Monesti ostaa tarjouksesta lohta, jota ottaa annoksen pakkasesta tai sitten ihan kalapuikkoa. Punainen liha voi olla jauhelihaa, makkaraa tai pekonia tms. Kana voi olla filettä tai wingsejä.
Lasku siis että menee kuukaudessa noin 32€ lihoihin. Lisäksi kasviksia/hedelmiä syö päivittäin vähintään 500g eli kuulemma 1€ menee niihin päivässä. Lisäksi juo maitoa välillä ja joskus jotain eineslihapiirakkas tms. Aika paljon pastaa ja riisiä. Toki myös puuroa ja leipää. Jos kuivapastaa tai riisiä menee se 0,30€ päivässä se on n. 9€/kk. Eli kuukauden lihat, kasvikset ja pastat olisi 72€. Kyllähän sillä 28€:llä saa sitten vielä kaurahiutaleet, leipää, margariinia, maitoa, kananmunaa ja ketsuppia.
Jos 2 lämmintä ateriaa päivässä ja oletetaan että kuivapasta turpoaa kaksinkertaiseksi. Niin lounas on siis vähintään 300g pastaa/riisiä + 250g kasviksia + 65g lihaa eli annos koko pienimmilläänkin 615g ja päivällinen myös vähintään 615g. Aika isot perheannokset kämppikselläsi. No toisaalta menee sitten vähemmän välipalaa/aamupalaa/iltapalaa.
Itse kun olen tilannut netistä/ravintolasta valmista ruokaa annoksina, niin annoskoko on ollut 300g. Eli käytännössä kun tilaisin 2 annosta ruokaa niin saisin tuon 600g annoksen, joka tuskin on tarkoitettu syötäväksi kerralla. Vai montako annosta ihmiset vetää täällä jokaisella lounaalla ja päivällisellä? Ei ihme jos rahaa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on puhuttu ruokakuluista. Käsittääkseni sipsit, karkit, viinit ja kaljat eivät ole ruokaa, joten miksi lasket ne ruokakuluihin? Eihän bensaa, sähköä tai puhelinliittymääkään lasketa ruokakuluihin.
Miten niin ei ole ruokakuluja? Kaikki mikä nautitaan suun kautta, on ostettu kaupasta ja sisältää kaloreita lasketaan kyllä ruokakuluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinänsä kyllä mä autokuluihin kk laskisin myös bensan ja vakuutukset jne. En pelkästään sitä 10 vuotta sitten ostetun auton hintaa joka kk.
Eli kaikki mitä laitan suustani alas ja kulkee mun kehon läpi niin lasken ruokakuluihin. Lääkkeitä enkä vitamiineja syö, joten en ota kantaa lasketaanko ne mukaan vai ei. Asumiskuluja enkä uimahallimaksuja laske tuohon ruokasummaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähetin miehen ruoan jälkeen uudestaan kauppaan ostoslistan kanssa. Listassa luki tällä kertaa selkeästi jäävuorisalaatti, kotimainen kurkku, tomaattia, porkkanaa 1kg, kanan file pakkaus x 2, ananassäilyke, turkkilain
Ei kenenkään käsitys itsetehdystä illallisesta voi olla 1 hampurilainen. Kai nyt edes jotain lisukkeita tai perunoita olisi ostanut myös. Olisitte itse voinut tehdä raneja lisäksi. Ja edes tomaattia tai kurkkusalaattia myös. kuka edes menee kauppaan ja ostaa pelkästään 4 tuotetta? Ja vielä lapsensa ruokkii tuolla yhdellä hampurilaisella ilman mitään kasviksia. Juokse karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Sori, olin/olen töissä.
Meillä syödään tänään espanjalaistyylistä munakasta: viipaloin keitettyjä perunoita pannulle, päälle valkosipulinkieppisilppua, pannulle voita+öljyä+paprikajauhetta+pippurimyllystä pippuria . Paistetaan, ja tehdään samalla munakasmassa, eli kananmunia, suolaa, kermaa sekaisin ja kaadetaan perunoiden päälle. Sitten lisään siihen vielä juustoraastetta. Ja pannun päälle kansi.
Kun on saanut väliä, käännän sen, pilkon neljään osaan ja käännän jokaisen lohkon erikseen. En leiki mitään kattilankansi/lautasleikkejä. Virta pois perinteiseltä valurautalevyltä ja sit syömään.
Toi EI ole autenttinen perunamunakas tai perunatortilla, mut tommottista tosiaan meillä syödään. Tänäänkin.
Ske (joka ei osaa kirjautua puhelimflla)
Miten mä voin aina unohtaa, kuinka hyvää toi perunamunakas on?! En edes laittanut kermaa, vaan kevytmaitoa, kun sitä oli aukaistu purkki jääkaapissa.
Perunat 0€, valkosipuli 0€, 8 kananmunaa 1,20€, mausteet 0,50€ (sis suola), juusto 0,50€, voi 0,10€, ruokaöljy 0,05€, maito 0,05€. 2,40 viidelle hengelle, alle 0,50€ per hlö. Porkkanaa suikaleina 500g eli 35 senttiä, 7 senttiä per hlö, pyöristän 10 senttiin. Avomaankurkkua, ilmaista, sain naapurilta. Keitettyä makaronia 1 pussin verran 0,39€ eli kolmelle nuorelle noin 15 senttiä lisähintaa ruualle. Ketsuppia 20 sentillä vielä jokaiselle nuorelle. Nuorten annos 1,10€, aikuisten 0,75€. Noin iso satsi vaatii suuren paistinpannun!
- korjasin laskuvirheen -
Kiusa se on pienikin kiusa
Kiitos, oot pelastanut elämäni!
Päätin ennemmin laittaa pizzan uuniin. Kestää vain 10 minuuttia. Ja pilkoin noista uunipotut kaveriksi.
-winner-