Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan riippuu kengurun hinnasta Suomessa? Korvaisin sillä kuitenkin kaikki muut lihat eli parina päivänä viikossa söisin kengurua, 2 kalapäivää ja 3 kasvispäivää.
No sit jäis ne riistat syömättä. Noh, elämä on.
S k e kirjoitti:
Eipä australialaisetkaan syö kengurua joka päivä, ei edes joka viikko. Kanaa syövät melkein 45kg per vuosi per nuppi, possua vähän yli 20kg, nautaa vähän alle 20kg vuodessa, ja lammasta sit sellaiset kuusi kiloa. Amerikkalaisen string cheesen voi korvata mozzarellalla (jota se yleensä onkin, joskus mozzarella+cheddar). Mut oikeesti jos jollakin hyvän ruokatarjonnan merkkinä on se, että saa lähikaupasta string cheeseä, niin... no jaa.
Ihan sama, kuin jos USAssa joku valittaisi, että lähikaupan valikoima on huono, kun ei siellä ole valion jukurtteja eikä karhunlihaa.
Mun lähikaupassa on kengurua ja alligaattoria. Tosin ei tuoreena, ja strutsikin on pakasteena, eikä edes kotimaista!
Ainakin Alepa mainostaa, että sinne voi jättää korttelitoiveita. Ehkä se toimii muuallakin. Sit voi käydä hankalaksi jos tuoretta kengurua halajaa.
No joo, kirjoittaja nyt vaan haluaa spräädäillä että on sitä eksoottisesti tullut syötyä 😂
Mistäpä me poronpurijat mitään tietäisimme.
Kampin Pimu
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään järkeä alkaa metsästämään sitä kaikkein halvinta tomaattimurskaa. Jos sen purkin hinta on sitten muutaman tai muutaman kymmenen senttiä jossain halvempi ne se ei tee kuukauden kauppalaskuun sitä tai tätä. Jos on alle euron, niin itse en ainakaan käytä ko. tuotetta niin paljon, että purkki silloin tällöin ostettuna ruokalaskun kokonaisummassa ratkaisisi. Itseasiassa en edes muista milloin olen tätä tuotetta ostanut. Ketsuppia minulla on miltei aina ja se käy moneen lähtöön.
Lillukanvarsista ei kerry isoa summaa vaan juuri niistä tuotteista joita ruokapuoleensa miltei joka tai ihan joka päivä käyttää. Esimerkiksi joku liha-, kala- kanatuote, välillä makkara, nakit. Juusto, leikkeleet, rasvat, kananmunat. Kahvi, tee, sokeri, jauhot, suurimot, makaronituotteet, maus
Tomaatti ja tomaatti - tällääkö täällä kaikki kastikkeeseen tuota f** murskaa?
"Tomaatti ja tomaatti - tällääkö täällä kaikki kastikkeeseen tuota f** murskaa?"
Riippuu täysin kastikkeesta.
Kampin Pimu
Mihin nämä miinusmerkit kommenteista katoaa täältä aina yön aikana.
Tän viikon menu.
Kaalilaatikko 10 hengen annos tarpeet 6€. Annos hinta 0.60€. perunasoselaatikko 10hengen tarpeet 10€ annos hinta 1€.
Tuohon päälle 2 leipäpussia 4€.
Kurkkua/paprikaa/ tomaattia 6€.
Puuroa/ raejuusto/ marjat 10€
3l maitoa=4€
3l jugurttia 6€.
Viikon total 2 henkeä= 46€.
Porkkanaa saa nyt myös Lidlistä 0,69€/kg. Käyn myös hakemassa IKaffe 6kpl 9€ eli 1,50€/kpl. Normaalisti maksaisi 2,19€/kpl eli jos minulla kestää nuo 3kpl/kk niin säästöä on 2 kuukauden aikana jo 4,14€. Tuolla saa jo 1-2 päivän ruoat eli selvää säästöä. Toki voisin jättää kokonaan kahvin juomatta, mutta minusta on ihana aloittaa päivä kahvikupilla ja kauramaidolla.
Muuta ruokaa minulla on vielä jäljellä. Kaalia, kurkkua, leipiä, jauhelihaa, kaurahiutaleita, ketsuppia, margariinia, juustoa, pakastekasviksia, leivontajuttuja, ilmaiseksi saatuja omenia jne. Käyn vielä lähimetsässä katsomassa mustikka- ja sienitilanteen, mutta se on lähinnä harrastus ei välttämättömyys syömisten kanssa.
Peruna Lidl 0.99kg, porkkanad 0.69kg, etc..
(lounastauko - linssipullia, perunaa ja kaali-kesäkurpitsapaistosta majoneesin ja chilikastikkeen kera)
K-Supermarketeissa näyttää olevan superpäivät, hedelmiä euron kilo/pakkaus.
Kiusa se on pienikin kiusa
Minä tarjoan vieraille aina suolakalakeksejä ja suolatikkuja kauniista laseista ja kulhoista kahvin/teen kanssa. Ei tule kestitseminen kalliiksi ja säilyy hyvin kuivakaapissa. Ei tarvitse alkaa leipomaan mitään, siitä tulisi vain sotkua keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt tässä muutaman kuukauden tuomalla ruokaa töistä kotiin. Kukaan ei ole katsomassa kun pakkaan ruokaa/välipalaa omiin rasioihini. Säästö on tuntuva.
Minä menen hoivakotiin katsomaan äitiä lounas- tai päivällisaikaan. Käyn hakemassa ruokatarjottimen huoneeseen. Syön sen, mikä äidiltä jää syömättä. Harmittaa kamalasti, jos myöhästyn ja ruokailu aloitettu päiväsalissa. Itsellä ei ole rahaa syödä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin nämä miinusmerkit kommenteista katoaa täältä aina yön aikana.
Kannattaa lämmittää popparikulho ja tsekkailla aina joka aamu mihin aikaan ja missä ketjuissa on aktiviteettia klo 23 jälkeen, niin löytyy muitakin jänniä asioita ;DDDDD
-winner-
Mulla olisi tuossa kilo perunoita. Mitä tekisin niistä? Nyt kotikokit, gonokokit ja skreptokokit jne. reseptejä kehiin ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Hyhhyh köyhiä. Piiskaa saisitte saada tuollaisesta pennin venytyksestä!
Venyyks sun pennis paljonkin kun saat piiskata? Rikas pervo, yäk!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Jäi mieleeni kun joku kyseli, eikö sähkön hintakin kuulu ottaa huomioon ruoan hinnassa. No laskin tässä sunnuntaipäivän ratoksi kulutuksen omalla uunillani. Sen lisäksi pitää tietysti huomioida, että mulla on Helenin pörssisähkö. Käytin tässä laskelmassa elokuun 2024 keskihintaa joka oli arvonlisäveron sisältäen 1,59 euroa.
Uuni lämpenee noin kymmenessä minuutissa ja tässä laskelmassa käytin tunnin paistoaikaa.
Kulutuksen mukaan veloitetaan sähkön hinnan lisäksi myös kiinteähintaiset siirron perusmaksu, valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Laskin siis tietysti kaiken mukaan.
Yhden tunnin paisto tulee maksamaan minulle 0,08 euroa. Aiemmin mulla oli kiinteä hinta sähkön kulutukselle 6,7 ja sen mukaan laskiessa hinnaksi tulisi 0,13 euroa. Isommasta satsista kun sitten lämmittelee sapuskaa mikroaaltouunissa, se maksaa 0,01 euroa per satsi.
Valitettavasti indukti
Kai siihen tarvitsee sitten lisätä myös valaistuksen sähkö ellei syö pimeässä. Ja saman tien vuokran hinta ellei syö ulkona jossain puiston penkillä. Myös vaatteiden hinta ellei syö alasti.
Syön aina puputossuja lukuunottamatta alasti kotona. Ja tietysti valot päällä, että näen kauniit kukkaset lautaselta, jossa on lämmintä vettä ja voin kuvitella syöväni kesäkeittoa. Valoja on vara pitää päällä, koska säästän ruokamenoissa. Vaatteita en ole ostanut varmaan 8 vuoteen. Au naturel vaan.
Kaupassa käyn tietysti vaatteet päällä, höh, miksi pervoksi minua kuvittelette!
-winner-
Ja jummalauta nyt perunareseptejä kehiin, kaloreista viis, mullon nä-lä-kä! Vai onko ne liian hankalia googlata?
-winner-
Tänään paistettua riisiä (riisiä, voita, kananmunaa) ja itsetehtyä coleslawta lautaselle. 500g annos taitaa maksaa joku 0,50€. Lisäksi itsetehtyä omenapiirakkaa. Koko piirakka maksoi tehdä reippaasti alle euron eli yksi pala varmaan joku 0,10€. Illalla teen pastaa tai pyttistä. Halvalla pystyy elämään ja syömään monipuolisesti. Puuro ja leipä kuuluu ruokavalioon myös. En urheile.
Jos lautasella puolet on perunaa ja puolet jauhelihakastiketta niin tottakai rahaa palaa. Edullisia kasviksia kuuluu syödä jokaisella aterialla puolet lautasmallista. Ei mitään kahta kurkkuviipaletta.
Vierailija kirjoitti:
Ja jummalauta nyt perunareseptejä kehiin, kaloreista viis, mullon nä-lä-kä! Vai onko ne liian hankalia googlata?
-winner-
1) Ota kattila
2) Laske kattilaan vettä
3) Laita liesi päälle ja kattila vesineen liedelle
4) Odota kunnes vesi kiehuu
5) Laita veteen suolaa
6) Lisää perunat kattilaan. Varo, kiehuva vesi voi polttaa (am. huom.)
7) Anna kiehua hiljakseen noin 20 minuuttia tai kunnes perunat ovat kypsiä.
8) Kokeile haarukalla perunoiden kypsyys
9) Sammuta liesi (tärkeää) ja kaada vesi pois kattilasta
10) Syö
Nyt oli kyllä tosi monivaiheinen ja vaikea ohje. Neuvoja saat lisää jos on tarve.
Kampin Pimu
Eipä australialaisetkaan syö kengurua joka päivä, ei edes joka viikko. Kanaa syövät melkein 45kg per vuosi per nuppi, possua vähän yli 20kg, nautaa vähän alle 20kg vuodessa, ja lammasta sit sellaiset kuusi kiloa. Amerikkalaisen string cheesen voi korvata mozzarellalla (jota se yleensä onkin, joskus mozzarella+cheddar). Mut oikeesti jos jollakin hyvän ruokatarjonnan merkkinä on se, että saa lähikaupasta string cheeseä, niin... no jaa.
Ihan sama, kuin jos USAssa joku valittaisi, että lähikaupan valikoima on huono, kun ei siellä ole valion jukurtteja eikä karhunlihaa.
Mun lähikaupassa on kengurua ja alligaattoria. Tosin ei tuoreena, ja strutsikin on pakasteena, eikä edes kotimaista!
Kiusa se on pienikin kiusa