Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19067)
Ymmärrättehän te, että se kala punnitaan kokonaisena vaikka ottaisit siitä vaan fileet mukaan? Eli kilohinta on sille koko kalalle joko vaikka se 10€/kg tai fileroituna 12€/kg. Saat sitten päättää fileroinnin jälkeen että haluatko kalan pään mukana vai et, mutta olet siitä maksanut ihan niin kuin kokonaisena sen ostanut. Maksat sen 2€/kg extraa vaan sille fileroijalle niin kuin palvelusta yleensä kuuluu maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
"10€:lla saat tarjouksesta pitkin vuotta tarjouksesta lohta 1kg. Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse. Se ravintolan lohikäärme on perinteisesti 120g per annos nahkoineen. Ainakin ton kokoiset on kaikki lohen annospalat jotka myydään tukusta suoraan ravintolaan."
Ikävä kyllä, ei saa ainakaan filettä kympillä. Paras tarjous tänä vuonna on ollut Lidlissä a-leikattu (=ruotoinen) kirjolohi 14,90 kilo.
Seuraan kyllä kalatarjouksia ja tietysti silloin tällöin ostan. Nytkin on kilon file pakastimessa.
On kuitenkin eri asia käydä kaveriporukassa ravintolassa kuin syödä kotona.
Minä ostan aina A-leikattua filettä, En ala maksamaan huimaa ylihintaa D-leikatusta fileestä. Ei ole iso homma muutama ruoto ja evä leikata ja nyppiä pois.
Kokonaisessa kalassa ei montaa euroa tule säästöä. Päästä, ruodoista,evistä, yms. Tulee yllättävän paljon hävikkiä vaikka niistä kalaliemen keittäisi. Kilohinnaksi tulee jotakuinkin fileen hinta kuitenkin.
Näinhän se on. Mulle kelpaa A-leikattukin kyllä eikä ne ruodot haittaa. Lohen ruodot on niin isoja, että ne on helppo nyppäistä pois, etenkin kypsästä lohesta. Joskus kuitenkin on tarjouksessa C-leikattua myös. D-leikattua en ole edes nähnyt marketeissa mutta kai sitäkin tietysti saa.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syö kotona pelkkää paahtoleipää, margariinia, juustoa ja kurkkua eli niitä aina jääkaapissa. Saa lapsilisät itselleen niin käy sitten syömässä niillä kavereidensa kanssa kouluruoan lisäksi. Itse teen leivät myös töihin ja kotona sitten monesti illalla pussikeittoa tai nuudelia tai kasvistikkuja tai sipsiä.
Eli ei mene 100 euroa ruokakauppaan, lähempänä totuutta ehkä 50-60€. Toisaalta tuon päälle tulee pojan 90€ lapsilisä, josta menee suurin osa Mäkkiin.
T. Äiti ja 13v. Poika
No ei varmasti menekään, kun ei tuossa ole mitään kunnon ruokaa. Etkö osaa tehdä mitään ruokaa vai miksi kukaan muuten eläisi noin?
Kampin Pimu kirjoitti:
Vinkiksi vaikkapa Skelle jos tulet Helsinkiin käymään ja joudut ulkoruokintaan. Nyt on Syö! -viikot (23.8. - 5.9.2024)
Tuli sitten eilen käytyä kavereiden kanssa syömässä lammas masalaa nepalilaisessa ravintolassa. Hinta on nykyään näillä syö-viikoilla 12 euroa ja mun mielestäni kokoliha-ateria kahdellatoista eurolla on kohtuuhintainen.
Mutta voi-voi. Muistan aikoinaan kun tämä City-lehden masinoima ravintolaviikko alkoi noin 25 vuotta sitten, oli tarjonta paljon monipuolisempaa ja halvempaa kuin nykyään. Mukana oli Lehtovaara ja Kosmos! Eipä ole enää. En muista mitä ateriat silloin maksoivat mutta pitkään hinta oli kympin. "Syö hyvin Helsingissä" se oli aluksi, sitten "syö hyvin kympillä" ja nyt pelkästään "Syö!".
Söin kympillä aika usein lohta. Nyt ei ole puhettakaan sellaisista aterioista mutta kannattaa kuitenkin tsekata tarjonta.
Onko nuo nyt ne viikot, mitä olit sen ulkomaisen tuttavasi kanssa etsimässä vähän aikaa sitten 😄? Sattuu kaksikin Helsinginreissua tuohon aikaväliin, mutta pitää nyt miettiä tarkasti, että mitä ehtii tehdä - kytätä kauppojen aletuntien merkintöjä vai etsiä Syö!- rafloja... Eikun sä olitkin silloin etsimässä niitä kansainvälistä ruokatoria tai jotain, eri juttu. Ei maalainen pysy tuollaisten perässä.
Ravintola-annokseksi 12€ on todellakin kohtuuhintainen, ja jopa minä voisin kertaalleen käydä sellaisen syömässä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää on pyytää se kokonainen logo fileroituna jos se on 2€ kalliimpi. Onhan siinä myt ero että maksatko siitä samasta kalamäärästä 20€ vai 24€ jos kyseessä 2kg lohi. Siinä fileeroinnissa menee 1 minuutti. Ihan sama teetkö kotona vai odottaako siinä tiskillä että kalatiskin hoitaja laittaa kalan puoliksi.
Voin kertoa, että mun fileointitaidoilla hukkaa tulee vähintään sen 2€/kg verran. Ei oo välineistä kiinni, vaan tekijästä.
Kiusa se on pienikin kiusa
ärtsopp o aika halpaa ja nuudelit paketti alle euron, linssit 2 e ja siitä tekee todellaki ainakin viikon setin kun yhdistää vaikka pari sipulia ja runsaan papastevihannes pussin. Kanamunia, puuroa, tomaattia,kurkkuu eri kaaleja,valkosipulia..ehkä avokaadoo pupsi riittää pariksi viikkoo. Sit teetä,kahvii en mä jaksa rupee laskee mitä..vi .ua mut aivan varmasti syön alle 25 e viikko jos tahdon,ja usein näin syön melkein samaa aina. Ainoo miinus ehkä voi nuudelit,niitä ei ehkä kantsi vetää joka päivä. Terveellistä ja monipuolista, en o sairasta päivää nähny ikuna.
"Normaalit aikuiset vie lapsia päiväkotiin? Siis kuinka monta vuotta niitä lapsia sinne päiväkotiin oitää viedä että se kattaisi normaalin aikuisiän? Luulin että lapsia tehdään nykyisin 1-2 ja lapsia viedään sinne päiväkotiin sitten ehkä se 6 vuotta? Ei todellakaan koko aikuisikää. Ruokaostokset voi myös tilata kotiinkuljetuksella.
Vaikka olenkin lapseton niin kyllä olwn aina kutsunut tuttuni poikkeamaan kylässä milloin vain kahvilla. Paljon mukavampi vaihtaa kuulumiset kasvokkain kuin aina vaan puhua puhelimessa iltakävelyillä."
Kutsutut vieraat on vähän eri asia, kuin että joku naapuri tupsahtaa asuntoon milloin sattuu ja on jotain ilmaisia tarjoiluja vailla harva se päivä. Kutsututtuna vieraat on haluttua seuraa ja kohtaamiseen on varattu tietty hetki päivästä ja muut asiat tehdään sen ulkopuolella. Jos yllätysvieraan takia jääkin käymättä vaikka ruokakaupassa, pesemättä pyykit ja siivottua asunto, niin kyllä siinä hermot on koetuksella. Mitään niin tärkeää asiaa ei jollain naapurilla voi päivittäin olla, että on oikeus häiriköidä toisen elämää jatkuvasti.
Oon sina ihmetellyt ostaako joku jotainnDaarioisten porkkanasosekeittoja 300g 2,30€ tai saattaa vielä olla jotain kalliimpaakin mikroluottoprojektilla, joissa pääraaka-aine eli puolet rasiasta on vettä. Sitten vähän porkkanaa ja kermaa ja suolaa ja lisäaineita. Teet itse alle 2 eurolla ison kattilallisen kermaista kasvissosekeittoa, josta siis riittää 8-10 annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syö kotona pelkkää paahtoleipää, margariinia, juustoa ja kurkkua eli niitä aina jääkaapissa. Saa lapsilisät itselleen niin käy sitten syömässä niillä kavereidensa kanssa kouluruoan lisäksi. Itse teen leivät myös töihin ja kotona sitten monesti illalla pussikeittoa tai nuudelia tai kasvistikkuja tai sipsiä.
Eli ei mene 100 euroa ruokakauppaan, lähempänä totuutta ehkä 50-60€. Toisaalta tuon päälle tulee pojan 90€ lapsilisä, josta menee suurin osa Mäkkiin.
T. Äiti ja 13v. Poika
No ei varmasti menekään, kun ei tuossa ole mitään kunnon ruokaa. Etkö osaa tehdä mitään ruokaa vai miksi kukaan muuten eläisi noin?
Poika ei halua syödä. Ei suostu syömään mitään muuta kotona niin turhaan minä mitään kokkailisin. Itsellenikin käy leivät. Ja lisäksi jotain kasvista tai pussikeittoa tai nuudelia. Ihan turha alkaa mitään pannuilla pelleilemään. Tulee vain sotkua.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää on pyytää se kokonainen logo fileroituna jos se on 2€ kalliimpi. Onhan siinä myt ero että maksatko siitä samasta kalamäärästä 20€ vai 24€ jos kyseessä 2kg lohi. Siinä fileeroinnissa menee 1 minuutti. Ihan sama teetkö kotona vai odottaako siinä tiskillä että kalatiskin hoitaja laittaa kalan puoliksi.
Voin kertoa, että mun fileointitaidoilla hukkaa tulee vähintään sen 2€/kg verran. Ei oo välineistä kiinni, vaan tekijästä.
No kyllä ne loputkin lihat lähtee irti kun heität kattilaan tai pannulle ne hukkapalat. Ja siis en vain tajua, miten jonkun mielestä fileointi voi olla vaikeaa. Jopa oma 6-vuotias tyttö osasi tehdä sen siististi ensimmäisellä yrityksellään mökillä vaikeissa olosuhteissa.
https://syoviikot.fi/#/sy%C3%B6/Helsinki
En tiedä toimiiko linkki mut sieltä vaan valitsemaan 🍽
Kampin Pimu
Lenkkimakkaraa ja reissumiestä... 2 euroa päivä... vähän turun sinappia niin 2.50... maitoa puoli litraa niin 3 euroa... pari pussia porkkanaa nii saa menee sen satasen kuussa... noh se oli silloin joskus poikamiehenä...
Nykyään... mitäköhän kahdella menisi... ei käytetä ollenkaan eineksiä tai valmisruokia paitsi leikkeleet, juustot, ketsupit ja sinapit... tehdään itse ruuat... ja voisihan leivätkin leipoa itse mutta nyt tällä hetkellä tulee harvemmin... joskus ei ostettu ollenkaan kaupan leipää... no mutta tällä hetkellä hiukan pyöristettynä ylöspäin...
20 litraa maitoa 20 euroa... 4-5 litraa kermaa 30 euroa... leivät ja päälliset 30 euroa... lihaa joku 12-16 kiloa 120 euroa riippuen tekeekö pihvejä, kastikkeita vai keittoja... kasviksia ja hedelmiä 10 kiloa 20 euroa... perunat, riisit ja makaronit 25 euroa... mausteet, öljyt, jauhot yms. ja herkut 30 euroa... yhteensä 275 euroa...
No sanotaan pyöreästi että 300 euroa...
Jos tuosta vähän tinkisi ja sanotaan että tosiaan tekisi melkein ainoastaan keittoja ja kastikkeita... käyttäisi useammin makaronia... köyhäilisi vähän leikkeleiden ja juustojen kanssa niin helposti saisi menemään sen alle 200 euroa kuussa kahdelle...
Vierailija kirjoitti:
Lenkkimakkaraa ja reissumiestä... 2 euroa päivä... vähän turun sinappia niin 2.50... maitoa puoli litraa niin 3 euroa... pari pussia porkkanaa nii saa menee sen satasen kuussa... noh se oli silloin joskus poikamiehenä...
Nykyään... mitäköhän kahdella menisi... ei käytetä ollenkaan eineksiä tai valmisruokia paitsi leikkeleet, juustot, ketsupit ja sinapit... tehdään itse ruuat... ja voisihan leivätkin leipoa itse mutta nyt tällä hetkellä tulee harvemmin... joskus ei ostettu ollenkaan kaupan leipää... no mutta tällä hetkellä hiukan pyöristettynä ylöspäin...
20 litraa maitoa 20 euroa... 4-5 litraa kermaa 30 euroa... leivät ja päälliset 30 euroa... lihaa joku 12-16 kiloa 120 euroa riippuen tekeekö pihvejä, kastikkeita vai keittoja... kasviksia ja hedelmiä 10 kiloa 20 euroa... perunat, riisit ja makaronit 25 euroa... mausteet, öljyt, jauhot yms. ja herkut 30 euroa... yhteensä 275 euroa...
No sanotaan pyöreästi että 300
Järjetön määrä kermaa. Itse lorautan lähinnä vain jouluna laatikoiden joukkoon eli sanotaan että ehkä 5 purkkia 2dl menee vuodessa. Kastikkeet vioi suurustaa terveellisemmin ja kätttää vaikka sitä maitoa mitä teillä näyttää menevän aina paljon. Lihaa siis jopa 16 kiloa kuukaudessa kahdelle? 240g lihaa joka ikinen päivä on tosi paljon. Kai niitä kasvispäiviäkin on joukossa? Mutta kasviksia ja hedelmiä vain 166g per naama per päivä. Aika huh, sanon minä. Ei oo nyt ihan tasapainossa toi ruokailu. 166g on tyyliin 1 iso omena tai 1,5 porkkanaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja 13v. Poika
Poika ei halua syödä. Ei suostu syömään mitään muuta kotona niin turhaan minä mitään kokkailisin. Itsellenikin käy leivät. Ja lisäksi jotain kasvista t
Ihan on oman kasvatuksesi tulosta. Joidenkin sitä vaan ei pitäisi saada lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 litraa maitoa 20 euroa... 4-5 litraa kermaa 30 euroa... leivät ja päälliset 30 euroa... lihaa joku 12-16 kiloa 120 euroa riippuen tekeekö pihvejä, kastikkeita vai keittoja... kasviksia ja hedelmiä 10 kiloa 20 euroa... perunat, riisit ja makaronit 25 euroa... mausteet, öljyt, jauhot yms. ja herkut 30 euroa... yhteensä 275 e
Järjetön määrä kermaa. Itse lorautan lähinnä vain jouluna laatikoiden joukkoon eli sanotaan että ehkä 5 purkkia 2dl menee vuodessa. Kastikkeet vioi suurustaa terveellisemmin ja kätttää vaikka sitä maitoa mitä teillä näyttää menevän aina paljon. Lihaa siis jopa 16 kiloa kuukaudessa kahdelle? 240g lihaa joka ikinen päivä on tosi paljon. Kai niitä kasvispäiviäkin on joukossa? Mutta kasviksia ja hedelmiä vain 166g per naama per päivä. Aika huh, sanon minä. Ei oo nyt ihan tasapainossa toi ruokailu. 166g on tyyliin 1 iso omena tai 1,5 porkkanaa
Onko sulla mitään muuta sisältöä elämässäsi kuin toisten arvostelu. Täällä n. 4/5 jutuista näyttää keskittyvän siihen että arvostellaan muita eikä edes kerrota mitään omista syömisistä tai edes ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Oon sina ihmetellyt ostaako joku jotainnDaarioisten porkkanasosekeittoja 300g 2,30€ tai saattaa vielä olla jotain kalliimpaakin mikroluottoprojektilla, joissa pääraaka-aine eli puolet rasiasta on vettä. Sitten vähän porkkanaa ja kermaa ja suolaa ja lisäaineita. Teet itse alle 2 eurolla ison kattilallisen kermaista kasvissosekeittoa, josta siis riittää 8-10 annosta.
Ei, kun ne on vaan koristeena siellä hyllyssä.
meilä syyää nuudelii ja mehtästä poimittua evästä
Ei mee rahhoo mihi
"Onko sulla mitään muuta sisältöä elämässäsi kuin toisten arvostelu. Täällä n. 4/5 jutuista näyttää keskittyvän siihen että arvostellaan muita eikä edes kerrota mitään omista syömisistä tai edes ostoksista."
Onhan 4-5 litraa kermaa nyt aivan tolkuton määrä kuukaudessa, jos sen lisäksi syö vielä rasvaista lihaa, voita ja juustoa, niin ruokavaliossa on hyvin runsaasti kovaa rasvaa. Ruokavalion kova rasva on suoraan yhteydessä korkeaan kolesteroliin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kunnon kermakin jo maksa liki pari euroa purkki, tuskin yksi purkki riittää isoon kattilalliseen. Sitten ne porkkanat ja muut lisämausteet. Alle parin euron tuskin saa tehtyä.
Minä ostan aina A-leikattua filettä, En ala maksamaan huimaa ylihintaa D-leikatusta fileestä. Ei ole iso homma muutama ruoto ja evä leikata ja nyppiä pois.
Kokonaisessa kalassa ei montaa euroa tule säästöä. Päästä, ruodoista,evistä, yms. Tulee yllättävän paljon hävikkiä vaikka niistä kalaliemen keittäisi. Kilohinnaksi tulee jotakuinkin fileen hinta kuitenkin