Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisen aikataulutettua on hesalaisten elämä kun vieraiskin sotker kaikki aikataulut eikä todellakaan haluta tarjota mitään syömistä kuulumisten vaihdon yhteydessä. Surullista, mutta onneksi minun ei tarvitse elää sellaista elämää. Meille saa aina tulla kylään ja aivan varmasti tarjoan ainakin teetä ja keksiä.
Vain joku elämäntapatyötön tai pitkäaikaiseläkeläinen voi nähdä asiat näin. Normaalit aikuiset missä tahansa käy töissä, vie lapsia päiväkotiin ja hakee sieltä, hoitaa ruokaostoksia, tekee kotitöitä ja kulkee omissa harrastuksissa. Tuskin edes missään sadan vuoden takaisessa maatalousyhteiskunnassa oli aikaa istua ja kahvitella omenapiirakan kanssa jatkuvasti, kaikki teki oman maatilansa töitä, sunnuntaina mentiin kirkkoon. Missä todellisuudessa tämäkin kirjoittaja elää?
Olen eri, mutta olen lapseton omakotitalossa maalla asuva ja ilman autoa elävä etätyöläinen. Kyllä päivät menee ihan kotosalla tietokonetoöiden ohessa lukien ja televisiota katsellen. Olen aina iloinen jos vieraita tulee käymään, kylillä tulee käytyä kerran viikossa kaupassa pyörällä mutta tilailemaan painavimmat ruoat kyllä kotiin kerran kuukaudessa. Eläimiä tai lapsia en halua eikä täällä päin ole paljoa harrastuksia paitsi toki lenkkeily, sienestys, uinti, pyörivät enkä kyllä mistään kuntosalista edes suostuisi maksamaan mitään. Lavatansseissa käyn 1-2 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisen aikataulutettua on hesalaisten elämä kun vieraiskin sotker kaikki aikataulut eikä todellakaan haluta tarjota mitään syömistä kuulumisten vaihdon yhteydessä. Surullista, mutta onneksi minun ei tarvitse elää sellaista elämää. Meille saa aina tulla kylään ja aivan varmasti tarjoan ainakin teetä ja keksiä.
Vain joku elämäntapatyötön tai pitkäaikaiseläkeläinen voi nähdä asiat näin. Normaalit aikuiset missä tahansa käy töissä, vie lapsia päiväkotiin ja hakee sieltä, hoitaa ruokaostoksia, tekee kotitöitä ja kulkee omissa harrastuksissa. Tuskin edes missään sadan vuoden takaisessa maatalousyhteiskunnassa oli aikaa istua ja kahvitella omenapiirakan kanssa jatkuvasti, kaikki teki oman maatilansa töitä, sunnuntaina mentiin kirkkoon. Missä todellisuudessa tämäkin kirjoittaja elää?
Normaalit aikuiset vie lapsia päiväkotiin? Siis kuinka monta vuotta niitä lapsia sinne päiväkotiin oitää viedä että se kattaisi normaalin aikuisiän? Luulin että lapsia tehdään nykyisin 1-2 ja lapsia viedään sinne päiväkotiin sitten ehkä se 6 vuotta? Ei todellakaan koko aikuisikää. Ruokaostokset voi myös tilata kotiinkuljetuksella.
Vaikka olenkin lapseton niin kyllä olwn aina kutsunut tuttuni poikkeamaan kylässä milloin vain kahvilla. Paljon mukavampi vaihtaa kuulumiset kasvokkain kuin aina vaan puhua puhelimessa iltakävelyillä.
Kesäisin ja syksyisin menee kauppaan noin 30€, lähinnä riisiin, kananmuniin, juustoon ja mausteisiin. Sekä kahviin ja maitojauheeseen. Meidän seuduilla ei ole kalastuksenvalvojia niin saa rauhassa onkia ja Rapumerta maksoi muutama vuosi sitten 5€. Lisäksi sienestän, marjastan. Pastan ja leivän teen itse vehnäjauhosta ja vedestä. Peruna itää hyvin ja mm. sipuli ja porkkana ja kesäkurpitsa. On oma omenapuu. Mikäs tässä ollessa. Sadeveden otan aina talteen eli ei vesilaskutkaan ole suuria. Leppoisaa maalaiselämää. Tuet riittää mainiosti elämiseen ja on varaa tehdä vuosittain 3 kuukauden reissu Thaimaahan. Tietenkin aina talvella kun Suomessa on kylmä ja lämmityskulut korkeat. Thaimaassa syön joka ilta ulkona papayasalaattia tai riisiä ja kanaa hinta 2€. Päivällä 7 Elevenistä ostettu nuudeli, vettä ja sipsiä tms. 100€/kk pärjää sielläkin mainiosti.
Vinkiksi vaikkapa Skelle jos tulet Helsinkiin käymään ja joudut ulkoruokintaan. Nyt on Syö! -viikot (23.8. - 5.9.2024)
Tuli sitten eilen käytyä kavereiden kanssa syömässä lammas masalaa nepalilaisessa ravintolassa. Hinta on nykyään näillä syö-viikoilla 12 euroa ja mun mielestäni kokoliha-ateria kahdellatoista eurolla on kohtuuhintainen.
Mutta voi-voi. Muistan aikoinaan kun tämä City-lehden masinoima ravintolaviikko alkoi noin 25 vuotta sitten, oli tarjonta paljon monipuolisempaa ja halvempaa kuin nykyään. Mukana oli Lehtovaara ja Kosmos! Eipä ole enää. En muista mitä ateriat silloin maksoivat mutta pitkään hinta oli kympin. "Syö hyvin Helsingissä" se oli aluksi, sitten "syö hyvin kympillä" ja nyt pelkästään "Syö!".
Söin kympillä aika usein lohta. Nyt ei ole puhettakaan sellaisista aterioista mutta kannattaa kuitenkin tsekata tarjonta.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen er
Kesken etätyöpäivän istuskellaan vieraiden kanssa? Ei ihme, että monessa työpaikassa etätyötä on alettu vähentämään koronan jälkeen, kun työpäivät kuluu kotona mihin lie naapurin kanssa kahvitteluihin.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vinkiksi vaikkapa Skelle jos tulet Helsinkiin käymään ja joudut ulkoruokintaan. Nyt on Syö! -viikot (23.8. - 5.9.2024)
Tuli sitten eilen käytyä kavereiden kanssa syömässä lammas masalaa nepalilaisessa ravintolassa. Hinta on nykyään näillä syö-viikoilla 12 euroa ja mun mielestäni kokoliha-ateria kahdellatoista eurolla on kohtuuhintainen.
Mutta voi-voi. Muistan aikoinaan kun tämä City-lehden masinoima ravintolaviikko alkoi noin 25 vuotta sitten, oli tarjonta paljon monipuolisempaa ja halvempaa kuin nykyään. Mukana oli Lehtovaara ja Kosmos! Eipä ole enää. En muista mitä ateriat silloin maksoivat mutta pitkään hinta oli kympin. "Syö hyvin Helsingissä" se oli aluksi, sitten "syö hyvin kympillä" ja nyt pelkästään "Syö!".
Söin kympillä aika usein lohta. Nyt ei ole puhettakaan sellaisista aterioista mutta kannattaa kuitenkin tsekata tarjonta.
10€:lla saat tarjouksesta pitkin vuotta tarjouksesta lohta 1kg. Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse. Se ravintolan lohikäärme on perinteisesti 120g per annos nahkoineen. Ainakin ton kokoiset on kaikki lohen annospalat jotka myydään tukusta suoraan ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain joku elämäntapatyötön tai pitkäaikaiseläkeläinen voi nähdä asiat näin. Normaalit aikuiset missä tahansa käy töissä, vie lapsia päiväkotiin ja hakee sieltä, hoitaa ruokaostoksia, tekee kotitöitä ja kulkee omissa harrastuksissa. Tuskin edes missään sadan vuoden takaisessa maatalousyhteiskunnassa oli aikaa istua ja kahvitella omenapiirakan kanssa jatkuvasti, kaikki teki oman maatilansa töitä, sunnuntaina mentiin kirkkoon. Missä todellisuudessa tämäkin
Minun etätyöt voin tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Työpäiväni kesto on toki vakio 7,5h mutta saan päivän tehtävät tehtyä kyllä 4 tunnissa. Saatan tehdä aamulla pari tuntia ja illalla pari tuntia ja käydä päivällä vaikka kylpylässä jos siltä tuntuu. En ollenkaan valita työtilanteestani ja mielelläni keskeytän hommat jos vieraita tulee kylään.
Vierailija kirjoitti:
Ok, ja missäpäin tämä aina auki oleva ilmainen taverna sijaitsee? Tulen het'sillee!
Somevaikuttajathan saavat vaan kontenttia jos tulee vieraita kylään ja voivat myls tehdä päivitykset vaikka keskellä yötä sängystä puhelimella.
Ei kaikki vie lapsia tarhaan aamu 07 ja itse täyttämään kaupan hyllyjä 08-16 ja sitten taas hakemaan muksu ja lämmittämään ruokaan. Ja sitten rynnätään taas harrastuksiin eikä ole aikaa jutella kenellekään tai rytmit menevät sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ja missäpäin tämä aina auki oleva ilmainen taverna sijaitsee? Tulen het'sillee!
Suomussalmella, tervetuloa! Eihän sinulla ole mitään ruoka-allergioita mitä pitää ottaa huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lähteä mukaan, ei tarvitse aina reissussa ollessa pysähtyä 24/7 abc-huoltoasemille, tulee paljon halvemmaksikin ja tarjolla on aina omenapiirakkaa pakastimesta ja keksejä, oli kellonaika mikä hyvänsä.
"10€:lla saat tarjouksesta pitkin vuotta tarjouksesta lohta 1kg. Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse. Se ravintolan lohikäärme on perinteisesti 120g per annos nahkoineen. Ainakin ton kokoiset on kaikki lohen annospalat jotka myydään tukusta suoraan ravintolaan."
Ikävä kyllä, ei saa ainakaan filettä kympillä. Paras tarjous tänä vuonna on ollut Lidlissä a-leikattu (=ruotoinen) kirjolohi 14,90 kilo.
Seuraan kyllä kalatarjouksia ja tietysti silloin tällöin ostan. Nytkin on kilon file pakastimessa.
On kuitenkin eri asia käydä kaveriporukassa ravintolassa kuin syödä kotona.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttajathan saavat vaan kontenttia jos tulee vieraita kylään ja voivat myls tehdä päivitykset vaikka keskellä yötä sängystä puhelimella.
Ei kaikki vie lapsia tarhaan aamu 07 ja itse täyttämään kaupan hyllyjä 08-16 ja sitten taas hakemaan muksu ja lämmittämään ruokaan. Ja sitten rynnätään taas harrastuksiin eikä ole aikaa jutella kenellekään tai rytmit menevät sekaisin.
Jos somevaikuttamisella elää työkseen, niin kyllä silloin täytyy tuottaa laadukasta sisältöä ja muokata kuvia ja videoita, sopia yhteistöitä jne. Ei mikään peiton alla tehtävä puhelimen räpeltäminen riitä, vaan ihan tietokoneella joutuu leikkelemään ja muokkaamaan videoita jopa tuntikausia.
Lapsi syö kotona pelkkää paahtoleipää, margariinia, juustoa ja kurkkua eli niitä aina jääkaapissa. Saa lapsilisät itselleen niin käy sitten syömässä niillä kavereidensa kanssa kouluruoan lisäksi. Itse teen leivät myös töihin ja kotona sitten monesti illalla pussikeittoa tai nuudelia tai kasvistikkuja tai sipsiä.
Eli ei mene 100 euroa ruokakauppaan, lähempänä totuutta ehkä 50-60€. Toisaalta tuon päälle tulee pojan 90€ lapsilisä, josta menee suurin osa Mäkkiin.
T. Äiti ja 13v. Poika
Kampin Pimu kirjoitti:
"10€:lla saat tarjouksesta pitkin vuotta tarjouksesta lohta 1kg. Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse. Se ravintolan lohikäärme on perinteisesti 120g per annos nahkoineen. Ainakin ton kokoiset on kaikki lohen annospalat jotka myydään tukusta suoraan ravintolaan."
Ikävä kyllä, ei saa ainakaan filettä kympillä. Paras tarjous tänä vuonna on ollut Lidlissä a-leikattu (=ruotoinen) kirjolohi 14,90 kilo.
Seuraan kyllä kalatarjouksia ja tietysti silloin tällöin ostan. Nytkin on kilon file pakastimessa.
On kuitenkin eri asia käydä kaveriporukassa ravintolassa kuin syödä kotona.
Minun lähi Citymarketissa Espoon huudeilla oli kyllä tämän viikon tiistaina kokonainen lohi 7€/kg ja loppuviikosta 9€/kg. Ostan aina kokonaisen koska haluan graavata sen itse ja pakastaa annospaloiksi. Lisäksi rääppeistä teen kalakeiton. Mutta jos ei osaa käyttää veistä niin kait se sitten oli jotain 11€/kg fileroituna.
Vierailija kirjoitti:
Sienestäjät ja marjastajat - miten hirvikärpäset, onko niitä paljon ja miten suojaudutte? Mulle ne alkaa olla kynnys että viitsiikö mennä, tuntuu että vuosi vuodelta enemmän, iljettäviä.
Hirvikärpäskarkote toimii hyvin, ei tartte kärsiä niistä!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syö kotona pelkkää paahtoleipää, margariinia, juustoa ja kurkkua eli niitä aina jääkaapissa. Saa lapsilisät itselleen niin käy sitten syömässä niillä kavereidensa kanssa kouluruoan lisäksi. Itse teen leivät myös töihin ja kotona sitten monesti illalla pussikeittoa tai nuudelia tai kasvistikkuja tai sipsiä.
Eli ei mene 100 euroa ruokakauppaan, lähempänä totuutta ehkä 50-60€. Toisaalta tuon päälle tulee pojan 90€ lapsilisä, josta menee suurin osa Mäkkiin.
T. Äiti ja 13v. Poika
90€:llä ei kyllä saa kuin 8 tuplajuustoateriaa Mäkissä eli 2 kertaa viikossa. Mutta toki jos ei halua syödä kotiruokaa niin sittenpähän on nälissään ja toki onhan se ilmainen kouluruoka olemassa. Tai kyllähän ne juustoleivätkin täyttää jos niitä vetää kaksinkäsin aamuin illoin.
Ihan typerää on pyytää se kokonainen logo fileroituna jos se on 2€ kalliimpi. Onhan siinä myt ero että maksatko siitä samasta kalamäärästä 20€ vai 24€ jos kyseessä 2kg lohi. Siinä fileeroinnissa menee 1 minuutti. Ihan sama teetkö kotona vai odottaako siinä tiskillä että kalatiskin hoitaja laittaa kalan puoliksi.
Mä olen sen joskus laskenut, paljonko kalanperkeille tulee hintaa. Oli muuten hulppean hintaista kalalientä!
Mut joo, emmä jaksa hilata itseäni Ruoholahden Citymarketiin. Joku oli senkin matkan mitannut, taisi olla kokonaiset kolme kilometriä mulle. Metron käyttökin oli kovin paheksuttavaa 😁
Niin, ja tämä juttu alkoi siitä, että kävin kavereiden kanssa ravintolassa. Hmm... ehkä mä laitan kamut seuraavan kerran filepintipuuhiin.
Kampin Pimu