Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19067)

Vierailija
8441/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sulla mitään muuta sisältöä elämässäsi kuin toisten arvostelu. Täällä n. 4/5 jutuista näyttää keskittyvän siihen että arvostellaan muita eikä edes kerrota mitään omista syömisistä tai edes ostoksista."

Onhan 4-5 litraa kermaa nyt aivan tolkuton määrä kuukaudessa, jos sen lisäksi syö vielä rasvaista lihaa, voita ja juustoa, niin ruokavaliossa on hyvin runsaasti kovaa rasvaa. Ruokavalion kova rasva on suoraan yhteydessä korkeaan kolesteroliin.

Myös sokeri on suorassa yhteydessä kolesteroliin.

Vierailija
8442/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortorektikkojen kokoontuminen taas käynnissä. Hankkiutukaa hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
8443/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen siihen, että lapseni pitävät tekemästäni ruuasta. Tuleehan siitä ruuanlaitosta tiskiä, mutta tiskikoneeseen saa laitettua melkein kaikki, ja joku nuorisosta tyhjentää sen. Ja tekee ne itsekin ruokaa, tai tehdään yhdessä, kuten tänään ne tortillat.

Onko tortillat sitten halpoja, edullisia, kohtuuhintaisia vai kalliita? Kaksi pakettia tortillalättyjä (en tehnyt tällä kertaa itse!) 1,58€, jauheliha 700 g(punalaputettu tietenkin pakastimesta) 3,15€, tortillamausteseos 0,32€ (testinä xtra seos - Santa Maria maksaa 1,09€), pieneen määrään jauhelihaa erilliset mausteet ~ 0,10€, tuoreita kasviksia n. puoli kiloa (kaalia, paprikaa, kurkkua, tomaattia) 0,75€, papupurkki 0,95€ (oikeasti maksoi 0,59€, mutta nyt hinta on tuo), pakastemaissia 0,20€, juustoa 400g 2,35€...? noin 10€, kuudelle hengelle. Ja tuosta jäi yli kasviksia, papuja, juustoakin vähän, yksi tortillalätty sekä jonkin verran jauhelihaa.

Vähän olisi voinut säästää, jos olisi korvannut tuon valmiin mausteseoksen omilla mausteilla (ehkä 10 tai 15 senttiä?) ja tekemällä lätyt itse, ne on itsetehtyinä noin 5-7 senttiä/kpl. Suurimmat kustannukset ovat kuitenkin juusto ja liha, ja ne olivat jo nyt halvimpia mahdollisia.

Syötiin pihalla, ei ollut edes hyttysiä kiusana, kun tuuli niin kovaa.

Huomasitteko - ei yhtään sieniä 🤣  seuraavalla kerralla sitten.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
8444/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sulla mitään muuta sisältöä elämässäsi kuin toisten arvostelu. Täällä n. 4/5 jutuista näyttää keskittyvän siihen että arvostellaan muita eikä edes kerrota mitään omista syömisistä tai edes ostoksista."

Onhan 4-5 litraa kermaa nyt aivan tolkuton määrä kuukaudessa, jos sen lisäksi syö vielä rasvaista lihaa, voita ja juustoa, niin ruokavaliossa on hyvin runsaasti kovaa rasvaa. Ruokavalion kova rasva on suoraan yhteydessä korkeaan kolesteroliin.

Jotain rajaa noihin harhoihin. Oikea ravinto ei ole kolesterolille haitallista.

Vierailija
8445/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajaa noihin harhoihin. Oikea ravinto ei ole kolesterolille haitallista.

Kannattaa varmaan olla sitten yhteydessä esim. Sydänliittoon, jos sinulla on parempi tieto ravitsemuksesta kuin heillä.

https://sydan.fi/fakta/rasvan-laatu-ratkaisee/

Vierailija
8446/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi syö kyllä tosi huonosti ja surkeaa, mitäänsanomatonta safkaa. Mikä järki säästää ruuassa kun se voi olla suuri päivittäinen nautinto! Minulla menee n 600€ ruokaan/kk. Syön laadukkaasti mutta en pröystäilevästi ja kokkaan kokeilevasti. Ruuan pitää olla mielenkiintoista. 

Jotenkin puistattaa ajatus, että pitäisi säästää ruuassa ja syödä huonosti.

N44, Lauttasaari

Vierailija
8447/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sina ihmetellyt ostaako joku jotainnDaarioisten porkkanasosekeittoja 300g 2,30€ tai saattaa vielä olla jotain kalliimpaakin mikroluottoprojektilla, joissa pääraaka-aine eli puolet rasiasta on vettä. Sitten vähän porkkanaa ja kermaa ja suolaa ja lisäaineita. Teet itse alle 2 eurolla ison kattilallisen kermaista  kasvissosekeittoa, josta siis riittää 8-10 annosta.

Eikö kunnon kermakin jo maksa liki pari euroa purkki, tuskin yksi purkki riittää isoon kattilalliseen. Sitten ne porkkanat ja muut lisämausteet. Alle parin euron tuskin saa tehtyä. 

Kerma maksaa 0,65€ purkki ja sitä voi jatkaa halutessaan maitotikalla ja margariinilla tai tehdä kevytversion ja jättää kermat kokonaan pois. 1,2 kg porkkanaa ja vettä muutama litra ja suolaa ja haluamansa mausteet/kasvisliemikuutio. Sauvasekoittimella vaan kaikki sekasin.

Vierailija
8448/19067 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sina ihmetellyt ostaako joku jotainnDaarioisten porkkanasosekeittoja 300g 2,30€ tai saattaa vielä olla jotain kalliimpaakin mikroluottoprojektilla, joissa pääraaka-aine eli puolet rasiasta on vettä. Sitten vähän porkkanaa ja kermaa ja suolaa ja lisäaineita. Teet itse alle 2 eurolla ison kattilallisen kermaista  kasvissosekeittoa, josta siis riittää 8-10 annosta.

Eikö kunnon kermakin jo maksa liki pari euroa purkki, tuskin yksi purkki riittää isoon kattilalliseen. Sitten ne porkkanat ja muut lisämausteet. Alle parin euron tuskin saa tehtyä. 

Kerma maksaa 0,65€ purkki ja sitä voi jatkaa halutessaan maitotikalla ja margariinilla tai tehdä kevytversion ja jättää kermat kokonaan pois. 1,2 kg porkkanaa ja vettä muutama litra ja suolaa ja haluamansa mausteet/kasvislie

Ei maksa kunnon kuohukerma. Ja tässähän juuri kerrottiin, että tekee kermaan. Eipäs nyt aleta muuttaa kertomusta. 

8449/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruvennut tekemään kasvis(sose)keitot ilman kermaa/maitotuotteita. Minun makuuni ovat parempia niin. Olen jättänyt liemikuutiotkin pois (tai fondit tms). Kunnon mausteet, paljon valkosipulia, sopivasti suolaa ja hyvää tulee. Kuumennan (vaan en polta) mausteet öljyssä, sit sekaan valkosipulimurskaa ja kasvikset pieniksi kuutioituina. Pyörittelen siinä mausteisessa öljyssä jonkin aikaa, ja sitten vettä sekaan. Joskus laitan sekaan papuja tai linssejä, joskus en.

Eihän tuo päivän ainoa ruoka ole, ja yleensä sen kanssa syödään leipää, krutonkeja, paahdettuja kurpitsansiemeniä (halloweenkurpitsan siemenetkin ovat hyviä) tms.

Maanantai on jämäruokapäivä, noita tortillanteosta jääneitä kasviksia, tonnikalavuokaa, ja varmaan perunamunakasta. Jääkaapissa on vielä jonkin verran keitettyjä perunoita, niin ne pitää käyttää pois, ennenkuin keitän lisää. Aamupalana sämpylää, opiskelija otti niitä mukaansakin, olivat kuulemma erittäin hyviä. Lauantain kaalisalaattia on vielä jäljellä, lisään siihen noita tortilloja varten suikaloituja kasviksia, majoneesia+sinappia, niin saadaan uusi versio ruuan lisäkkeeksi. Jos sitä vielä jää, niin voin ottaa sen toimistolle evääksi perunamunakkaan jämien kanssa.

Näin se meillä pyörii, pyritään syömään kaikki ruoka, mitä on. Sitä voi muuttaa, maustaa, paistaa pannulla uudeksi, tai vaikka kasvikset keittää keitoksi. Ja joskus ihan vaan syödä sinällään, mikrossa lämmitettynä vaikka. Ja kun jämät on käytetty, voi aloittaa taas alusta.

Toisilla menee sitten toisella tavalla - osittain siksikin, että perhemuoto on ihan erilainen. Winner, alehamsteri ja Kampin Pimu ovat enemmän yksineläjiä, ja silloin mun keinot pienentää ruokalaskua ole välttämättä toimivia. Siis heidän tilanteessaan eivät toimi.

Tänään pitää käydä myös keräämässä kantarelleja, putsata ja paistaa ne valmiiksi, pitää anopille viedä. Viime vuonna riitti, kun keräsi ja putsasi...

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
8450/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kalliisti syövä kertoa, mitä epäterveellistä on edullisessa ruokavaliossa, joka koostuu:

Lihasta, kanasta, munista, raejuustosta, juustosta, maitotuotteista, herneistä/linsseistä/pavuista, voista/öljyistä, edullisista kasviksista, pakastevihanneksista, peruna/pasta/riisistä, tomaattimurskasta, perusmausteista, hiutaleista/ryyneistä, itse kerätyistä marjoista, edullisista kausihedelmistä, kahvista/teestä, leivästä ja levitteestä.

Ja joka ei sisällä:

Karkki, suklaa, sipsi, sokerileivonnaiset, einesruoat, myslit, murot, granolat, alkoholi, limut, mehut, kalliit erikoishedelmät esim avokadot, kalliit erikoistuotteet kuten kasvismaidokkeet, maustekastikkeet.

Kun täällä jatkuvasti toitotetaan, että edellä mainitusti ei voi syödä terveellisesti että tulee pulaa proteiinista ja ruokavalio on muutenkin huono. Minun mielestäni kun tuo on hyvin lähellä virallisterveellistä. 

Minun ei tarvitse syödä kuin kehonrakentaja tai ammattiurheilija, koska olen tavallinen hyötyliikkuja. Tarvitsen 1800kcal ja 60-70g proteiinia. Kaiken sen saa 100e/kk budjetilla.

Vierailija
8451/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi syö kyllä tosi huonosti ja surkeaa, mitäänsanomatonta safkaa. Mikä järki säästää ruuassa kun se voi olla suuri päivittäinen nautinto! Minulla menee n 600€ ruokaan/kk. Syön laadukkaasti mutta en pröystäilevästi ja kokkaan kokeilevasti. Ruuan pitää olla mielenkiintoista. 

Jotenkin puistattaa ajatus, että pitäisi säästää ruuassa ja syödä huonosti.

N44, Lauttasaari

Mitä sinä sitten syöt? Mitä on laadukas ei pröystäilevä, mielenkiintoinen ruoka, joka maksaa 600e kuukaudessa?

Itsekin kokkaan kokeilevasti ja ruokani ovat usein hyvin mielenkiintoisia. Ruoassa säästän, koska ei yksinkertaisesti ole laittaa siihen 600e vaan se satanen.

Vierailija
8452/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 44e vko, urheilijan ruokavalio, ravintosuositukset täyttävä. Eläinperäistä proteiinia 2g/painokilo. Pystyisin helposti elämään myös alle 15e viikko, mutta onko järkeä jos ei se ole terveellistä? Työskentelen matalapalkka alalla, ja budjetti on kyllä minimissä.

Vierailija
8453/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika vaikea tehtävä olisi, kyetä pärjäämään vain 100e/kk ruokakuluilla, mutta mielestäni ei mahdoton.

Itselläni menee normaalisti noin luokkaa 200e/kk, eikä ole varsinaisesti tarvinnut säästellä mitään, toki selvästi suurin osa tuotemerkeistä on sitten halpamerkkejä.

Jos tuosta pitäisi vielä tinkiä pois, niin se tarkoittaisi luullakseni esim. kaikenlaisten valmisaterioiden poistoa ja tilalle perunaa, makaronia ja riisiä.

Olen muistaakseni joskus aikoinaan noin 500 markan (~alle 100 euroa) kk-kuluilla ruoat saanutkin hoidettua mutta siitä on jo ainakin 25 vuotta, hinnatkin on olleet toisenlaiset ja valuuttakin toinen.

Kyllä varmasti tingittävää saattaisi hieman löytyä, mutta toisaalta, mitä järkeä siinä sitten olisi. En ole täällä maailmassa tinkiäkseni koko ajan omista eduistani.

Vierailija
8454/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1,19-1,59e per 2dl oli kuohukerma kun äsken kaupassa kävin, halvempi oli pirkka ja kalliimpi oli valio luomu. Porkkanat oli 0,59e kg kotimaisia.

Vierailija
8455/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerma maksaa 0,65€ purkki ja sitä voi jatkaa halutessaan maitotikalla ja margariinilla tai tehdä kevytversion ja jättää kermat kokonaan pois. 1,2 kg porkkanaa ja vettä muut

Puhuttiin vaan kermasta. Ei eritelty että olisi kuohukerma. Miksei ruokakerma kelpaisi? Ei kasviskeitoissakaan ole aina nimenomaan kuohukermaa vaan monesti pelkkä kerma. Tai ainakin tuossa mitä kaupassa katsoin eli Atrian samettinen porkkana-inkiväärileitto. Niin sisältää laktoositonta kermaa. Lisäksi mm. esimerkiksi sokeria ja perunaa.

Vierailija
8456/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakermat sisältää usein montaa muuta asiaa kuin sitä pelkkää kermaa. Voi olla ettei niissä ole kermaa ollenkaan, on kaikenlaista sakeuttamisainetta ja karrageenia. Toisaalta kuohukermatkin on pilattu sillä karrageenilla.

Itse käytän Maitokolmion kuohukermaa, siinä on vain kermaa. On vaan sen verran arvokasta että en raaski usein ostaa ja kun ostan, käytään säästeliäästi. Tyyliin, tilkka kastikkeen sekaan.

Vierailija
8457/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sen porkkanakeiton saisikin juuri ja juuri kahteen euroon aikaiseksi niin itse laitan kyllä jotain muutakin pöytään lisäksi. Ei kukaan syö koko päivää saati montaa päivää pelkkää porkkanakeittoa. Vaikka sitä kuinka ison kattilallisen kahdella eurolla saisi. 

Mitä isompi määrä, sitä enemmän vaatii tekoaineita. Ellei sitten jatka vedellä, kuten joku sanoi. Mutta jo ennestään kevyt ruoka kevenee sitä enemmän mitä laihempaa. 

Mahdoton yhtälö: mahdollisimman halpa hinta, tarpeeksi ja riittävästi erilaisia ainesosia, maukas lopputulos, ruokaisa ja pitää nälkää pitkään. 

Sehän olisikin helppoa jos näin olisi. 

Vierailija
8458/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään porkkana-peruna-kasvissosekeitto ihan ilman kermaa, koska ei sitä muutenkaan ruoanlaitossa käytetä. Eli maustetaan ihan chilimausteella, inkiväärijauheella ja kasvisliemikuutiolla. Lapsetkin tykkää ja koostumuksesta tulee samettinen sen perunan takia. Lisäksi heitän joukkoon esimerkiksi kulahtaneet sellerit tai sipulia. Sopii hyvin myös kesäkisoja karistaville ja leipä sopii hyvin kylkeen. Tehdään myös lohikeitto aina kirkaspohjaiseen liemeen. Turhaa kaloria vaan kerma eikä se mitenkään parantavasti ainakaan makuun vaikuta. Tai ainakaan meidän perheessä. Ehkä muut on tottunut läträämään kermoilla tai vastaavilla. Mutta hintatietoisena tiedän kyllä, että meidän lähikaupasta saa Pirkka ruokakerma 2dl 15% purkin hintaan 0,49€. Jää silti aina kauppaan.

Vierailija
8459/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hyvä aika käydä vaikka tori tai fb tsekkaamassa annetaan omenoita ilmoituksia jos ei ole omaa satoa.

Vierailija
8460/19067 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sen porkkanakeiton saisikin juuri ja juuri kahteen euroon aikaiseksi niin itse laitan kyllä jotain muutakin pöytään lisäksi. Ei kukaan syö koko päivää saati montaa päivää pelkkää porkkanakeittoa. Vaikka sitä kuinka ison kattilallisen kahdella eurolla saisi. 

Mitä isompi määrä, sitä enemmän vaatii tekoaineita. Ellei sitten jatka vedellä, kuten joku sanoi. Mutta jo ennestään kevyt ruoka kevenee sitä enemmän mitä laihempaa. 

Mahdoton yhtälö: mahdollisimman halpa hinta, tarpeeksi ja riittävästi erilaisia ainesosia, maukas lopputulos, ruokaisa ja pitää nälkää pitkään. 

Sehän olisikin helppoa jos näin olisi. 

Keittojen kanssa sopii vaikka karjalanpiirakat munavoilla tai itsetehdyt sämpylät.