Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19067)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin täällä näkyy ihmisten välisiä eroja. Toiset ovat ratkaisukeskeisiä, toiset keskittyvät valittamiseen - mahdotonta, ei onnistu. Näillä valittajilla kuitenkin valtavasti energiaa luetella kaikenlaisia tekosyitä - ei jaksa, ei viitsi, ei aikaa, ei kykene, ei tykkää jne jne.
Mun lempiselitys on aina että kun ei ole lähellä kun kalliita kauppoja ja bensakin maksaa ja kävellä/pyöräillä ei voi kun pitää olla kuntosalilla tai käydä lenkillä niin ei ole ikinä aikaa eikä jaksa mennä sinne 2km päähän.
Ja jos kaikilla ei ole johonkin mahdollisuutta, sitä ei saa tehdä kukaan!!! Ei saa ostaa punalaputettuja, ei saa syödä kasviksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin täällä näkyy ihmisten välisiä eroja. Toiset ovat ratkaisukeskeisiä, toiset keskittyvät valittamiseen - mahdotonta, ei onnistu. Näillä valittajilla kuitenkin valtavasti energiaa luetella kaikenlaisia tekosyitä - ei jaksa, ei viitsi, ei aikaa, ei kykene, ei tykkää jne jne.
Mun lempiselitys on aina että kun ei ole lähellä kun kalliita kauppoja ja bensakin maksaa ja kävellä/pyöräillä ei voi kun pitää olla kuntosalilla tai käydä lenkillä niin ei ole ikinä aikaa eikä jaksa mennä sinne 2km päähän.
Yksi parhaista myös se että kauppamatkat pitenevät iltaisin. Sama myös että ei jaksaisi sitten kantaa niitä ostoksia jos saisi enemmän halvemmalla.
Ex avomies ei halunnut syödä halpaa ruokaa. Halusi joka päivä pizzaa, työpaikan automaatista täytettyjä sämpylöitä, käydä ulkona syömässä, grillata pihviä jne. Hänellä ei kuitenkaan ollut varaa syödä mitä halusi. Mieluummin kärvisteli nälässä tai velkaantui, kuin söi varojensa mukaan. Olisin yhden sämpylän hinnalla tehnyt hänelle viikoksi eväät, mutta ei kun hän haluaa syödä sen sämpylän automaatista joka päivä. Yhden lihatiskistä ostetun pihvin sijaan olisi saanut monta pakettia makkaraa. Jos sitten suostui makkaraan, niin mikään atrilli ei kelvannut vaan ehdottomasti piti olla wilhelmiä ainakin. Eikä ruokaa haettu sieltä mistä halvimmalla saisi, kovin usein haettiin abc:n yhteydessä olevasta kaupasta tuplahinnalla viereiseen prismaan nähden.
Jatkuvien rahankäytöstä syntyneiden erimielisyyksien takia suhde lopulta kaatuikin. Edelleen jatkaa kiukutteluaan ruuasta, vaikka rahatilanteensa ei ole muuttunut miksikään. Yrittää lainata minultakin edelleen rahaa.
Eli, kyllä ruokaan saa laitettua vähän tai paljon rahaa jos vaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaista myös se että kauppamatkat pitenevät iltaisin. Sama myös että ei jaksaisi sitten kantaa niitä ostoksia jos saisi enemmän halvemmalla.
Sen mä ymmärrän, että pimentyvässä illassa ei aina ole kiva kävellä etenkään yksin. Tiet voi olla vaarallisia (ei katuvaloja, ei jalkakäytäviä) tai seutu muuten vaan epämääräistä. Kyllä minuakin arveluttaisi jossain Forssan Lidlin laitamilla syyspimeällä yksin, vaikkei siellä mitään realistista vaaraa olekaan. Tai itseasiassa ihan missäpäin Forssaa vaan. Mutta ei se matka muutu mihinkään valaistuksen mukaan...
Kiusa se on pienikin kiusa
Selkeä ero myös edullisesti ja kalliisti syömiseen on nimenomaan ratkaisukeskeisyys. Eli yleensä sillä menee enemmän rahaa ruokaa, joka ostaa kaupan valmiita proteiinipatukoita tai proteiinirahkaa koska pitää saada tosi paljon proteiinia joka päivä eikä tavallinen monipuolinen ruoka riitä todellakaan mitenkään! Ei kuitenkaan tajuta, että voi ostaa sitä halvinta rahkaa ja lisätä siihen itse vaikka proteiinijauhetta. Proteiinipatukoita voi halvasti tehdä myös itse jos jaksaa vähääkään guuglettaa helppoja reseptejä. Mutta onhan se rumannököisempää se itsetehty ja vaikka kelmutettu kun kauniissa kaupan kääreessä oleva pötkö! Treenien jälkeen palautusjuomaa on tutkitusti puolestaan parasta se maito. Ei tarvitse olla Profeelin erikoispalauttavaa 2€ trippipurkkia jne. Kastikkeiden teko on myös sula mahdottomuus, pitää aina ostaa kaupan valmiskastikepurkkeja ja valmiiksi maustettuja kermoja. Ei vaan pysty ja itsetehty on aina huonompaa kuin valmis, jossa on kaunis purkki ja SuPerilla kyylostava mainosteksti.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mä ymmärrän, että pimentyvässä illassa ei aina ole kiva kävellä e
Jos elämä ja pimeys pelottaa niin vaihtoehto on aina muuttaa ulkomaille, ostaa otsalamppu ja etsiä ystävä kauppareissuilla tai vaikka tilata ruoat kerran kuulaudessa kotiin ja joo, kuljetusmaksu mutta ei tarvitse kantaa mitään, ei tule herätysostoksi ja säästyy se 2h aikaa tehdä vaikka enemmän töitä tai kerätä päiväsaikaan niitä pulloja.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mä ymmärrän, että pimentyvässä illassa ei aina ole kiva kävellä etenkään yksin. Tiet voi olla vaarallisia (ei katuvaloja, ei jalkakäytäviä) tai seutu muuten vaan epämääräistä. Kyllä minuakin arveluttaisi jossain Forssan Lidlin laitamilla syyspimeällä yksin, vaikkei siellä mitään realistista vaaraa olekaan. Tai itseasiassa ihan missäpäin Forssaa vaan. Mutta ei se matka muutu mihinkään valaistuksen mukaan...
Ja kelien pakastuessa niin, että on jäätä kaduilla, niin kyllä se on ihan oikeastikin vaarallista kantaa painavia ostoksia pitkiä matkoja. Jäätiköllä vielä jännittää hartiansa niin, että sitten on hierojien ja lihasrelaksanttien tarpeessa, jolloin eipä ne halvat tarjouserätet lopulta halvoiksi tulleetkaan... Toki aina voi käyttää nastakenkiä ja käytänkin, mutta ei ne mustalla jäällä mitään hyödytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden syiden luetteleminen juurikaan mitään energiaa tai aikaa vaadi! 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Ex avomies ei halunnut syödä halpaa ruokaa. Halusi joka päivä pizzaa, työpaikan automaatista täytettyjä sämpylöitä, käydä ulkona syömässä, grillata pihviä jne. Hänellä ei kuitenkaan ollut varaa syödä mitä halusi. Mieluummin kärvisteli nälässä tai velkaantui, kuin söi varojensa mukaan. Olisin yhden sämpylän hinnalla tehnyt hänelle viikoksi eväät, mutta ei kun hän haluaa syödä sen sämpylän automaatista joka päivä. Yhden lihatiskistä ostetun pihvin sijaan olisi saanut monta pakettia makkaraa. Jos sitten suostui makkaraan, niin mikään atrilli ei kelvannut vaan ehdottomasti piti olla wilhelmiä ainakin. Eikä ruokaa haettu sieltä mistä halvimmalla saisi, kovin usein haettiin abc:n yhteydessä olevasta kaupasta tuplahinnalla viereiseen prismaan nähden.
Jatkuvien rahankäytöstä syntyneiden erimielisyyksien takia suhde lopulta kaatuikin. Edelleen jatkaa kiukutteluaan ruuasta, vaikka rahatilanteensa ei ole muuttunut miksikään. Yrittä
Itselläni samanlaisia kokemuksia. Toi on niin raivostuttavaa, ettei toista kiinnosta ollenkaan ruoan hinta vaikka kuinka veloissa olisi. Pakko vaan päästä helpommalla eikä jaksa mitään suunnitella. Siksi en suostu ikinä laittamaan kauppalaskua puoliksi, koska itse teen laupassa täysin erilaisia valintoja kuin monet eksäni. Ihan ärsyttåä sellainen leveilevä tyyli, että pakko ostaa sitä kallista ja mainostettua brändiä vaikka vieressä toinen tuote jossa tismalleen samat ravintoaineet ja ainekset mutta puolta halvempi kilohinta. Ehkä sillä pakkauksen ulkonäöllä on sitten todella suuri vaikutus siinä omassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mä ymmärrän, että pime
Ja kelien pakastuessa niin, että on jäätä kaduilla, niin kyllä se on ihan oikeastikin vaarallista kantaa painavia ostoksia pitkiä matkoja. Jäätiköllä vielä jännittää hartiansa niin, että sitten on hierojien ja lihasrelaksanttien tarpeessa, jolloin eipä ne halvat tarjouserätet lopulta halvoiksi tulleetkaan... Toki aina voi käyttää nastakenkiä ja käytänkin, mutta ei ne mustalla jäällä mitään hyödytä.
pulkka, potkukelkka, vetokärryt?
Kyllä köyhänä onnistun tuomaan kotiin isojakin satseja jos halvalla saa. Osaan pummia kyydin jos pitää tuoda pakkaselle arkoja rehuja esim perunaa ja banaaneja. Jos tavarat ovat säänkestäviä, niin talvella hinaan niitä pulkassa. Halpaan kauppaan on 3km matkaa. Kesällä tavarat kulkee pyörän päällä, johon virittelen tarakalle pyykkikorin tavaroita varten. Loput selkärepussa. Naapurin juoppo ei ole aina ihan ajokuntoinen. Lähden häntä kyytimään hänen autollaan ja samalla tuon itselleni auton täydeltä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kalliisti syövä kertoa, mitä epäterveellistä on edullisessa ruokavaliossa, joka koostuu:
Lihasta, kanasta, munista, raejuustosta, juustosta, maitotuotteista, herneistä/linsseistä/pavuista, voista/öljyistä, edullisista kasviksista, pakastevihanneksista, peruna/pasta/riisistä, tomaattimurskasta, perusmausteista, hiutaleista/ryyneistä, itse kerätyistä marjoista, edullisista kausihedelmistä, kahvista/teestä, leivästä ja levitteestä.
Ja joka ei sisällä:
Karkki, suklaa, sipsi, sokerileivonnaiset, einesruoat, myslit, murot, granolat, alkoholi, limut, mehut, kalliit erikoishedelmät esim avokadot, kalliit erikoistuotteet kuten kasvismaidokkeet, maustekastikkeet.
Kun täällä jatkuvasti toitotetaan, että edellä mainitusti ei voi syödä terveellisesti että tulee pulaa proteiinista ja ruokavalio on muutenkin huono. Minun mielestäni kun tuo on hyvin lähellä virallisterveellistä.
Minun ei tarvitse s
Ei kai noissa kukaan ole väittänytkään olevan mitään vikaa. Kyse on ennemminkin niiden suhteesta toisiinsa, eli siitä mitä noista ostetaan minkäkin verran sillä 100e/kk budjetilla. Se kun ei ihan kaikkeen taivu.
Minä tein kerran silloiselle kumppanilleni, joka halusi aina Alkossa ostaa 30-40€:n viinejä eikä alle 20€:n viinipullo kelvannut ikinä, mutta aina siinä kassalla sanoi että lompakko jäi autoon, että sun pitää nyt maksaa ja aina sitten kilttinä maksoin vaikka itse olisin halunnut ostaa niitä 12€:n viinejä mutta ei kelvannut kumppanille.
No niin, mutta tein siis kerran sokkomaistelun hänelle kotona. Oli 3 x 10€:n viini ja yksi 16€:n viini. Hän rankkasi ne halvimmat parhaimmiksi ja sen kalliimman viimeiseksi mutta kaikki tuli juotua illan aikana hyvillä mielin ja kehui makua. Jälkeenpäin kun kuuli näki Alkon kuitin eli näki hinnat niin muutti mielipidettään ja sanoi, että kaikki ne olivatkin tosi pahoja ja että häntä on huijattu :D
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kaikilla ei ole johonkin mahdollisuutta, sitä ei saa tehdä kukaan!!! Ei saa ostaa punalaputettuja, ei saa syödä kasviksia...
Kyllä saavat. Mutta älkää jänkätkö, että kun mulla on halpoja kauppoja lähellä ja marjametsiä ja omat viljelykset niin silloi se on myös kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saavat. Mutta älkää jänkätkö, että kun mulla on halpoja kauppoja lähellä ja marjametsiä ja omat viljelykset niin silloi se on myös kaikilla.
No harvalla on myös tismalleen saman verran asuntovelkaa tai vastikkeen hinta tai vuokrahinta tai edes saman verran syövät lapset ja puoliso. Miten tämä nyt vaikuttaa, että jatkuvasti suree kaikkea sitä mitä itsellä ei ole, mutta jollain muulla on? Aina voi muuttaa edullisesti maalle asumaan ja hakea veden kaivosta itse ja alkaa viljelemään jos sitä haluaa. Turha on itkeä, että no miksi muilla on eikä mulla. Voi myös etsiä asunnon siitä halpis-Prisman vierestä jos selkä aina kipeä ja pelottaa syksyllä kävellä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan noin jänkännyt, ainoastaan ne valittajat jotka haluavat universaaleja vastauksia yksittäisen henkilön omista kokemuksista. Mitä täällä siis kysyttykin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kalliisti syövä kertoa, mitä epäterveellistä on edullisessa ruokavaliossa, joka koostuu:
Lihasta, kanasta, munista, raejuustosta, juustosta, maitotuotteista, herneistä/linsseistä/pavuista, voista/öljyistä, edullisista kasviksista, pakastevihanneksista, peruna/pasta/riisistä, tomaattimurskasta, perusmausteista, hiutaleista/ryyneistä, itse kerätyistä marjoista, edullisista kausihedelmistä, kahvista/teestä, leivästä ja levitteestä.
Ja joka ei sisällä:
Karkki, suklaa, sipsi, sokerileivonnaiset, einesruoat, myslit, murot, granolat, alkoholi, limut, mehut, kalliit erikoishedelmät esim avokadot, kalliit erikoistuotteet kuten kasvismaidokkeet, maustekastikkeet.
Kun täällä jatkuvasti toitotetaan, että edellä mainitusti ei voi syödä terveellisesti että tulee pulaa proteiinista ja ruokavalio on muutenkin huono. Minun mielestäni kun tuo on hyvin lähellä virallisterveellistä.
Minun ei tarvitse s
Ei tässä mitään epäterveellistä ole, mutta määrät ja annoskoot voi olla niin pieniä, ettei ne välttämättä toiselle riitä. Itselle tuo kalorimäärä olisi lähinnä laihdutusruokavalio, tosin proteiinia olisi tuossa laihdutajallekin liian vähän, jos ei halua menettää painoa lihasmassasta.
Itse onnistun hyvin, mutta jos olisi kauppa lähellä niin vaikeuttaisi kyllä. Liian usein tulisi siellä muuten varmasti käytä ja ostamassa harvakseltaan jotain pientä, kuten vaikka kivennäisvettä ja popparia, ja samalla tarttuisi mukaan tietenkin rusinoita ja sipsipussi ja ehkä vielä jotain jäätelöä.
Eli käyn kerran viikossa ja ostan kestokassini ja reppuni täyteen vierekkäisistä Lidlistä ja Prismasta. Saan myös käyttää naapurini autoa, jos tarvitsee ostaa painavia juttuja. Mutta yleensä niin ostan 1kg porkkanaa, pienen kaalin, pakastekasviksia, pastaa, perunaa, maitopurkin, kann jauhelihaa, valmiita lihapullia ja aika tällaista perusruokaa. Valitsen kilohinnaltaan halvimmat tuotteet ja saatan vaihtaa kaupassa lennosta suunnitelmaa jos ostoslistaan merkityn porkkanan sijaan kesäkurpitsa onkin halvempaa.
Kotona sitten kokkailen viikon ajan niistä aineksista mitä löytyy ja mitä on menossa vanhaksi. Eipä ole ikinä kaikki ruoat loppuneet samaan aikaan. Jos tekee mieli herkkuja niin lisään vaikka pikakaurahiutalepuuroon paljon sokeria ja kananmunan ja paistan makeita lettuja pannulla. Olen aika kekseliäs keittiössä ja osaan maustaa ruokia ja kokeilla uutta. Itseasiassa enemmän ahdistaisi jos jääkaappi on aivan täynnä ja liikaa vaihtoehtoja tehdä mitä vain. Tykkään että pääsee olemaan innovatiivinen ja kokkailemaan jäljellä olevista aineksista. Vähän niin kuin olisi kokkisodassa mukana.