Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19057)

Vierailija
8321/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän näissä esimerkeissä ole enää päätä eikä häntää, kun mainitsematta jätetään alkoholi, herkut ja kasvisruokakin voi olla mitä vaan maan ja taivaan välillä. Hinnatkin näissä on täysin hatusta vedettyjä, kun erikseen on vaikka mitä budjettia. Näitä esimerkkejä kyllä uskon, kun joku kertoo syöneensä pakon edessä vähällä rahalla, eikä se ole mitään helppoa aikaa ollut.

Ei ole tullut mieleen, että kaikki ei kännää joka viikonloppu ja vetele herkkuja aina iltaisin naamaan?

Vierailija
8322/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina huvittanut, kun ihmiset demonisoi tiettyjä ruokia tai juomia, kuten mehun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8323/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään meni kymppi. Kymmenen Lidlin olutta ja spagettia ja ketsuppia löytyi kaapista. Huomenna vanhemmille syömään, polttoaine n.5 euroa, autovero huomiselta melkein pari euroa, vakuutuksia ja korjauskuluja en laske. Viikolla ei kulu alkoholia niin ehkä tuossa kympissä/päivä voi pysyä, jos jättää terveelliset ruuat kauppaan.

8324/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen avannut mahdollisimman suoraan mitä syön, ja mihin rahat kuluu, mitä meillä syödään. Enimmäkseen menee yli satasen kuussa per henki. Ihan ekassa viestissäni kirjoitin:

Mua ei haittaisi ollenkaan, jos pystyisin ruokkimaan perheeni satasella per nuppi per kuukausi, eli meillä menisi viisisataa kuukaudessa ruokaan.

Tavoite on kuluttaa ruokaan vähän, jotta voidaan käyttää rahaa enemmän sitten muuhun. Joka tapauksessa joudun tekemään suurimman osan ruuista itse, kun monet valmisruuat ei käy allergioiden takia.

Ja kun laitan tänne luetteloa siitä, miten ja mihin rahaa kuluu ja miten säästän ruokakuluissa, niin alapeukuttajia löytyy varmaan enemmän kuin ketjun kirjoittajia. Meillä ei ole erillistä herkkubudjettia, juomabudjettia, ulkonasyöntibudjettia... Kaikki mitä syödään, on mun laskuissani mukana tavalla tai toisella. Kuukausittain vaihtelee se, onko syöjiä 5 vai 6 vai laskenko 5,5 mukaan - yksi lapsistani asuu jo omillaan kauempana, eikä aina ehdi käydä kodin lihapatojen äärellä. Koulua käyvät saavat ruuan ilmaiseksi, mutta minun mielestäni se ei ole "huijaamista", koska kaikki muutkin oppivelvolliset ja toisen asteen opiskelijat saavat sen ruuan ilmaiseksi. Kaikki lapsiperheet ovat samassa tilanteessa.

En laske kaloreita, valkuaisaineita, hiilihydraatteja. Olen aiemmin pitänyt hyvin tarkkaa ruokapäiväkirjaa yhden lapsen osalta, ja silloin saamani palaute oli se, että meillä syödään monipuolisesti ja riittävän hyvin, vaikkei syödäkään ihan oppikirjamaisesti. Että tärkeintä on se, mitä viikon aikana syödään kuin se, mitä yhdellä aterialla syödään.

Sama se on ruokakustannuksissakin meillä, viikon aikana ne tasaantuu, jos on joku päivä tosi halpaa ruokaa, niin joku toinen päivä on kalliimpaa.

Tänään oli pääruokana tonnikalavuokaa ja kaalisalaattia. Tein uuniruokaa, koska leivoin taas, yksi pellillinen sämpylöitä meni suoraan pelliltä. Aamupäivällä syötiin edellisten päivien jämiä (juustopiirakkaa, dahlia ja riisiä jne). Huomenna tortillaa, loistava ruokalaji jämien hyödyntämiseen sekin, kuten se nasi goreng. Ja mutakakkua 😁

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
8325/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että aikuinen juo mehua päivittäin ilmeisestikin jano-/ruokajuomana on kyllä todella typerää ja lapsellista. Tosin useimmat lapsetkaan ei juo mehua ruokajuomana ihan ymmärrettävistä syistä. 

Vierailija
8326/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että aikuinen juo mehua päivittäin ilmeisestikin jano-/ruokajuomana on kyllä todella typerää ja lapsellista. Tosin useimmat lapsetkaan ei juo mehua ruokajuomana ihan ymmärrettävistä syistä. 

On kyllä äärettömän typerää pitää joidenkin juomien juomista lapsellisena.

Vierailija
8327/19057 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos silloin tällöin juo mehua. Mutta se, että niitä juo säännöllisesti ruokajuomana, ei kyllä ole mitään muuta kuin idiotismia. Ei aikuinen tosin maitoakaan tarvitse, ja useimmissa maissa sen juominen onkin ihan vierasta. Vesi on kaikkein paras jano- ja ruokajuoma.

Vierailija
8328/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Mä olen avannut mahdollisimman suoraan mitä syön, ja mihin rahat kuluu, mitä meillä syödään. Enimmäkseen menee yli satasen kuussa per henki. Ihan ekassa viestissäni kirjoitin:

Mua ei haittaisi ollenkaan, jos pystyisin ruokkimaan perheeni satasella per nuppi per kuukausi, eli meillä menisi viisisataa kuukaudessa ruokaan.

Tavoite on kuluttaa ruokaan vähän, jotta voidaan käyttää rahaa enemmän sitten muuhun. Joka tapauksessa joudun tekemään suurimman osan ruuista itse, kun monet valmisruuat ei käy allergioiden takia.

Ja kun laitan tänne luetteloa siitä, miten ja mihin rahaa kuluu ja miten säästän ruokakuluissa, niin alapeukuttajia löytyy varmaan enemmän kuin ketjun kirjoittajia. Meillä ei ole erillistä herkkubudjettia, juomabudjettia, ulkonasyöntibudjettia... Kaikki mitä syödään, on mun laskuissani mukana tavalla tai toisella. Kuukausittain vaihtelee se, onko syöjiä 5 vai 6 vai laskenko 5,5 mukaan - yksi lapsista

Onko sulle jo diagnoosi siellä lääkärissä annettu.

Vierailija
8329/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demonisoin mehun sikäli, että turhin kalori on juotu kalori. Ja kun rahaa on oikeasti vähän, niin mieluummin laitan sen ruokaan ja juon vettä.

Vierailija
8330/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää päivässä 1800kcal ja proteiinia noin 60-70 grammaa. En ole bodari enkä ammattiurheilija vaan keski-ikäinen täti, jonka liikunta muodostuu hyötyliikunnasta, kävelylenkeistä ja viikottaisesta uimahallikäynnistä. 100e/kk ruokaan riittää hyvin.

Vierailija
8331/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ei juo mehua. Kannan sen naapurin kaivosta (naapurin äiti hukkui sinne 1.5.1950), joka on 2 kilometrin päässä talostamme, joka on rakennettu 1985 -luvulla. Mies ei juo vettä, mutta teinit juo. Kaadan heille sen aina vesilasiin.

Ske

Vierailija
8332/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä, että kaadan sitä myös koiralle (26 kiloa)vesikuppiin.

Ske

Vierailija
8333/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos silloin tällöin juo mehua. Mutta se, että niitä juo säännöllisesti ruokajuomana, ei kyllä ole mitään muuta kuin idiotismia. Ei aikuinen tosin maitoakaan tarvitse, ja useimmissa maissa sen juominen onkin ihan vierasta. Vesi on kaikkein paras jano- ja ruokajuoma.

Luitteko edes alkuperäistä kommenttia? Joku kävi syömässä opiskelijaruokalassa ja saattoi joskus valita siellä juomaksi mehun. Ei sitä mehua oltu kotiin ostettu. Söi kasvisruokaa ruokalassa ja laskeskeli, että ruuan proteiinipitoisuus jää todella alas, maitolasillisella ateriaan saa edes hieman lisää proteiinia. 

Vierailija
8334/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riittää päivässä 1800kcal ja proteiinia noin 60-70 grammaa. En ole bodari enkä ammattiurheilija vaan keski-ikäinen täti, jonka liikunta muodostuu hyötyliikunnasta, kävelylenkeistä ja viikottaisesta uimahallikäynnistä. 100e/kk ruokaan riittää hyvin.

Mistä päivän syömiset siis koostuu, varsinkin proteiinin osalta? 

Vierailija
8335/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama kalorimäärä ja proteiinin tarve, mutta tuplasti menee rahaa. Satanen ihan utopiaa.

- Toinen keski-ikäinen täti

Vierailija
8336/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päivän syömiset siis koostuu, varsinkin proteiinin osalta? 

Proteiinia lihasta, kanasta, munista, maitotuotteista, linsseistä, herneistä, pavuista. Kyttään tarjouksia ja niiden perusteella päätän mitä syön. Teen ruoan ja jaan sen annoksiin, osa jääkaappiin, osa pakkaseen. Ruokahävikkiä ei käytännössä ole. Mieluummin niin, että loppuu kesken, kuin että pitää heittää pois.

Vierailija
8337/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää tuo viha tuntematonta kohtaan 

Vierailija
8338/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama kalorimäärä ja proteiinin tarve, mutta tuplasti menee rahaa. Satanen ihan utopiaa.

Mitä sinä sitten syöt, että noin paljon menee rahaa?

Vierailija
8339/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on merkitystä, jos maidon juominen on jossain muualla vierasta. Tuota jankutetaan jatkuvasti. En minä ainakaan syö ja juo muiden maitten tapojen mukaan. Eikä muualla suomalaisten tapojen mukaan. 

Vierailija
8340/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten syöt, että noin paljon menee rahaa?

Syö varmaan ettei jää jatkuva nälkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän