Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19057)

Vierailija
8341/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle riittää päivässä 1800kcal ja proteiinia noin 60-70 grammaa. En ole bodari enkä ammattiurheilija vaan keski-ikäinen täti, jonka liikunta muodostuu hyötyliikunnasta, kävelylenkeistä ja viikottaisesta uimahallikäynnistä. 100e/kk ruokaan riittää hyvin.

Mistä päivän syömiset siis koostuu, varsinkin proteiinin osalta? 

Proteiinia lihasta, kanasta, munista, maitotuotteista, linsseistä, herneistä, pavuista. Kyttään tarjouksia ja niiden perusteella päätän mitä syön. Teen ruoan ja jaan sen annoksiin, osa jääkaappiin, osa pakkaseen. Ruokahävikkiä ei käytännössä ole. Mieluummin niin, että loppuu kesken, kuin että pitää heittää pois.

Määrät per annos, millaisia ateriakokonaisuuksia, välipaloja, aamiainen/iltapala? Ei nämä luettelot kerro kenenkään syömisestä yhtään mitään.

Vierailija
8342/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle riittää päivässä 1800kcal ja proteiinia noin 60-70 grammaa. En ole bodari enkä ammattiurheilija vaan keski-ikäinen täti, jonka liikunta muodostuu hyötyliikunnasta, kävelylenkeistä ja viikottaisesta uimahallikäynnistä. 100e/kk ruokaan riittää hyvin.

Mulla sama kalorimäärä ja proteiinin tarve, mutta tuplasti menee rahaa. Satanen ihan utopiaa.

- Toinen keski-ikäinen täti

Mitä sinä sitten syöt, että noin paljon menee rahaa?

No ihan tavallista suht terveellistä ruokaa. Ja 200 euroa kuussa ruokaan on todella vähän, aika tarkkana saa olla, että riittää. Eikä aina ihan riitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8343/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos syön huonommin (vaatimattomammin)  ja juon vain vettä ruokajuomana ja jos vielä ilman leipää tulee nälkä uudestaan nopeammin. Kun juon lisäksi maitoa ja vielä syön hiukan leipää niin täydentää huonoa (vaatimatonta) ruokaa. 

Ihmettelen näitä joidenkin mielesti todella kevyitä aterioita jos vielä pelkkää vettä juomana ja ilman leipää. Miten nälkä pysyy loitolla. Ehkä vain sitten elimistö on joko tottunut tai eivät välitä pienestä näläntunteesta. 

Edelleen puurosta. Kokeilin eilen kun oli aika kova nälkä syödä ruokana neljänviljan puuroa lautasellisen muutamilla omanalohkoilla ja maidolla. Lisäsin myös hiukan sokeria. Tuli kyllä sillä hetkellä kylläinen olo, mutta aika pian tuli taas nälkä. Kuten olen huomannut ennenkin. Minulla puuro toimii aamupalan lisänä tai väliruokana tai iltaruokana, mutta jos on todellinen nälkä niin puuro ei korvaa kunnon ateriaa samassa mielessä millään lailla. 

Tämä on siis minun kohdallani, joillakin saattaa olla toisin, mutta se ei tarkoita niin olevan kaikilla. 

Vierailija
8344/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu: 3 munan munakas, kahvi, leipä. N 1,5 e

lounas: proteiinijuoma tarjouksesta, banaani. 1,2e

päivällinen: pastaa, sienikastike itse poimituista sienistä, n 1 e/annos

iltapala: rahkaa, itse poimittuja mustikoita, 0,5e

Tämän alle ainakin itsellä vaikea päästä.  

Vierailija
8345/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina huvittanut, kun ihmiset demonisoi tiettyjä ruokia tai juomia, kuten mehun. 

Demonisoin mehun sikäli, että turhin kalori on juotu kalori. Ja kun rahaa on oikeasti vähän, niin mieluummin laitan sen ruokaan ja juon vettä.

Minä demonisoi sillä, että se on lähinnä pelkkä sokeripommi. Todella epäterveellistä niin hampaille kuin koko keholle. Jos makeutusaineita, niin sen pahempi. Joo, voihan joissain mehuissa olla vitamiineja, mutta se ei nyt riitä perusteluksi aikuisen ihmisen juoda sitä säännöllisesti. Vitamiinit saa paremmin tuoreesta hedelmästä, josta saa samalla myös kuituja. 

Vierailija
8346/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että aikuinen juo mehua päivittäin ilmeisestikin jano-/ruokajuomana on kyllä todella typerää ja lapsellista. Tosin useimmat lapsetkaan ei juo mehua ruokajuomana ihan ymmärrettävistä syistä. 

On kyllä äärettömän typerää pitää joidenkin juomien juomista lapsellisena.

Ei siinä mitään jos silloin tällöin juo mehua. Mutta se, että niitä juo säännöllisesti ruokajuomana, ei kyllä ole mitään muuta kuin idiotismia. Ei aikuinen tosin maitoakaan tarvitse, ja useimmissa maissa sen juominen onkin ihan vierasta. Vesi on kaikkein paras jano- ja ruokajuoma.

Luitteko edes alkuperäistä kommenttia? Joku kävi syömässä opiskelijaruokalassa ja saattoi joskus valita siellä juomaksi mehun. Ei sitä mehua oltu kotiin ostettu. Söi kasvisruokaa ruokalassa ja laskeskeli, että ruuan proteiinipitoisuus jää todella alas, maitolasillisella ateriaan saa edes hieman lisää proteiinia. 

Niin, RUOKALASSA eli ruokajuomana. Ja ilmeisen moni sitä mehua siellä juo, koska eihän sitä muuten olisi tarjolla. Se on aivan se ja sama maksaako sen itse vai joku toinen. Varsinkin opiskelijaruokalassa pitäisi kyllä ohjata ja opastaa ruokailijoita terveellisempään ruokailuun. Moni vaikuttaa sellaista tarvitsevan.

Vierailija
8347/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demonisoin mehun sikäli, että turhin kalori on juotu kalori. Ja kun rahaa on oikeasti vähän, niin mieluummin laitan sen ruokaan ja juon vettä.

Minä demonisoi sillä, että se on lähinnä pelkkä sokeripommi. Todella epäterveellistä niin hampaille kuin koko keholle. Jos makeutusaineita, niin sen pahempi. Joo, voihan joissain mehuissa olla vitamiineja, mutta se ei nyt riitä perusteluksi aikuisen ihmisen juoda sitä säännöllisesti. Vitamiinit saa paremmin tuoreesta hedelmästä, josta saa samalla myös kuituja. 

Moni vetää täällä lettuja ja hilloa ruuaksi ja nyt joku satunnaisesti lounasruokalassa juotu mehulasillinen on jokin meuhkaamisen aihe?

Vierailija
8348/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiinimehu on aivan hyvä tapa korvata se hedelmä ja tyydyttää c-vitamiin tarve. Mutta sitä voi juoda vain muistaakseni desin päivässä. Ei ei kannata luopua ainakaan talvikautena appelsiinimehusta. Ja voihan sitä blantrata veteen tuomaan makua.

Vierailija
8349/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisen ihmisen ei tarvitse punnita ruokia eikä miettiä muuta kuin lautasmallia toisinaan. Että saa tarpeeksi niitä kasviksia, kaikki muu kyllä tulee itsestään. Typerää tehdä härkästä niinkin tavallisesta asiasta kun syöminen. Syöt vaan ihan normaaliin tapaa sitä puuroa, leipää, makaronilaatikkoa, pinaattilettuja ja mitä milloinkin, tavallista ja edullista ruokaa. Ei tarvitse punnita mitään. Kasviksia joka aterialla reippaasti ja mieluiten puolet mutta nää näkee jokainen ihan omalla silmällä. Ei haittaa vaikka koko ruoka koostuisi kasviksista. On sinne joukkoon monesti laitettu muutakin, kuten kermaa tai vaikka salaatinkastiketta salaatin päälle. Näkkäri tai leipä on jees aterian lisukkeena.

Mihin tästä lautasmallista aina häviääkin se 1/4 proteiinia? Ei se ole mikä

Miksi joisit ruoan kanssa mehua? Siis arkena? Nyt en tajua

Vierailija
8350/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, RUOKALASSA eli ruokajuomana. Ja ilmeisen moni sitä mehua siellä juo, koska eihän sitä muuten olisi tarjolla. Se on aivan se ja sama maksaako sen itse vai joku toinen. Varsinkin opiskelijaruokalassa pitäisi kyllä ohjata ja opastaa ruokailijoita terveellisempään ruokailuun. Moni vaikuttaa sellaista tarvitsevan."

Mehu voi olla sellainen luksustuote, jota opiskelija ei osta kotiin. Ei se tarkoita, että sitä joka päivä joisi ruokajuomana. Ei kenenkään terveys lähde yhdestä satunnaisesta mehulasillisesta, varsinkin jos se on vedellä laimennettua tiivistettä, jossa suurin osa nesteestä on vettä. 

Vierailija
8351/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vetää täällä lettuja ja hilloa ruuaksi ja nyt joku satunnaisesti lounasruokalassa juotu mehulasillinen on jokin meuhkaamisen aihe?

Missä kohtaa lettu ja hillo on korvannut ruoan? Eikö se ole täälläkin joka viestissä laskettu herkuksi, vierasvaraksi tai jälkiruoaksi esim. Hernekeiton jälkeen. En ole nähnyt yhtäkään viestiä, että joku sanoisi syöneensä maanantaina pelkkää lettua ja hilloa, tiistaina sitten leipää ja puuroa ja kinkkupastaa jne.

Vierailija
8352/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että aikuinen juo mehua päivittäin ilmeisestikin jano-/ruokajuomana on kyllä todella typerää ja lapsellista. Tosin useimmat lapsetkaan ei juo mehua ruokajuomana ihan ymmärrettävistä syistä. 

On kyllä äärettömän typerää pitää joidenkin juomien juomista lapsellisena.

Ei siinä mitään jos silloin tällöin juo mehua. Mutta se, että niitä juo säännöllisesti ruokajuomana, ei kyllä ole mitään muuta kuin idiotismia. Ei aikuinen tosin maitoakaan tarvitse, ja useimmissa maissa sen juominen onkin ihan vierasta. Vesi on kaikkein paras jano- ja ruokajuoma.

Mitä sillä on merkitystä, jos maidon juominen on jossain muualla vierasta. Tuota jankutetaan jatkuvasti. En minä ainakaan syö ja juo muiden maitten tapojen mukaan. Eikä muualla suomalaisten tapojen mukaan. 

Et ole näköjään koskaan lähdekritiikistä ja kriittisestä ajattelusta kuullut? On sillä merkitystä, että täällä ihmisille uskotellaan, että aikuistenkin tulisi litkiä maitoa ja ihan vain terveytensä vuoksi. Tämä on kuitenkin väärää tietoa ja tätä puppua syötetään kansallisten ravitsemussuosistusten muodossa. Toinen puppu on, että ihmisen pitäisi puputtaa monta palaa leipää (mukamas kuidun vuoksi! 😳).

Metabolinen oireyhtymä on todella yleistä Suomessa, ja sen pystyy ehkäisemään ruokavaliolla. Kakkostyypin diabeteksen pystyy usein jopa hoitamaan ihan itse vain karsimalla turhanpäiväiset hiilarit pois. Eli kannattaisi vähän kiinnostella katsoa niiden muidenkin maiden ruokatottumuksia ja suosituksia, esim välimeren ruokavalio on yksi tutkitustikin terveellisimmistä. Toki tämä vaatii omienkin aivojen käyttöä...

Vierailija
8353/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama Fun light - pullo kestänyt melkein vuoden. Juomana vesi tai juhlissa punaviini. Naapurin lapsella Mehukatti taas loppui 2 viikossa kun ei juo muuta, paitsi siis Cokista aamuisin ja mehua iltaisin. Ja joo, on hänellä oppimisvaikeuksista koulussa. Ja on ongelmia hampaiden kanssa. Voiskohan tosta tehdä lasun. Nimittäin että lapsi ei ole ikinä juonut tavallista vettä, kun ei vanhemmatkaan. Vanhemmilla myös Cokis, mehu, olut, whisky jne. Ihan joka arkipäivä myös, mutta ei ikinä vettä. Olen kummajainen kun käyn siellä kylässä ja otan vesilasin. Muilla Cokista tai kaljaa.

Vierailija
8354/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jestas, aiemmin ravintosuositusten noudattaminen leimattiin ortoreksiaksi ja nyt mehulasista tulee tälläinen haloo 😂 Kumpikohan näistä tapauksista on sitä syömishäiriökäyttäytymistä?

Vierailija
8355/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 45kg ja terve olen vailla mitään sairauksia, vaikka poltan ja dokaan päivittäin. Ruokana leipä ja kasvikset, en syö lihaa, hiilareita enkä kasvisproteiinia. Ehkä olen sitten tieteellinen kummajainen että olen terve. Sama elintaso jatkunut siis teinivuosina asti eli yli 35 vuotta. Mehua en muuten juo ja hammaslääkärissä käyn vuosittain. Pari reikää ollut joskus mutta muuten hampaat ok. Ai joo, en urheile ollenkaan. Mitäs muuta? Joo, käyn Kerran vuodessa sienessä mutta en tykkää marjoista.

8356/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Intiassa juoda aika paljon lassia ruokajuomana, siis jukurttijuomaa? Ja teen kanssa lotraavat maitoa, niinkuin kunnon britti-imperiumin alusmaassa kuuluukin? Jos muualla maailmassa ei juoda maitoa, niin miksi sitten USAssa maitoa myydään 3,8 litran törpöissä? (1 nestegallona on noin 3,78 litraa USAssa). On siellä puolen gallonan purkkejakin, eli vajaa kaksi litraa. Toi on niin iso määrä maitoa, että pakko sitä on käyttää muuhunkin kuin vain muroihin? Eli käytetään sitä maitoa muuallakin, mutta ehkä eri muodossa?

Ihan sama miten ne maitotuotteet nautitaan, Suomessa kyllä ollaan maitotuotteiden kuluttamisessa maailman kärkeä, varmaan tuplaten sen mitä monessa muussa länsimaassa. Nykyään juodaan vähemmän maitoa, mutta syödään enemmän kaikenlaisia proteiinirahkoja sun muita. Meidän perheessä maitoa ei ole varsinaisesti maitona juotu, ruokajuomana pikkulapsillakin oli piimä, mutta kyllähän sitä maitonakin kului ihan kiitettävästi kaakaossa, puuroissa, murojen kanssa... Nykyään menee vain vähän, ja siitäkin suurin osa leivonnassa ja ruuanlaitossa (myös puuronkeittoon).

Punnitsin tänään aamupalani, 400g. Siitä 250g oli teetä, 100g sämpylä+levitteet ja loput 50g kasviksia (kesäkurpitsa, omenalohko). Tuollaisella aamupalalla jaksan 4-5 tuntia, ennenkuin alkaa nälkä ilmoitella. Jos tuon lisäksi vielä syön jukurtin, niin menee yli 6 tuntia ennen nälkää, jos ei lounastauko tule sitä ennen. Toisaalta, jos syön hotelliaamupalan, eli pekonia, munakokkelia, lautasellisen kasviksia, leikkeleitä, kalaa, leipää, appelsiinimehua ja teetä, niin minulla on nälkä sen 4-5 tunnin jälkeen.

Reissupäivinä syön lounaan silloin, kun siihen tulee mahdollisuus, kutakuinkin 10.30 ja 14.00 välillä, en silloin, kun nälkä iskee. Ja reissupäivinä lounas on yleensä pieni/kevyt, koska raskaalla tankkaamisella iskee vaan väsy. Elämä on paljon helpompaa, kun pystyy tarvittaessa joustamaan ja muuttamaan toimintaansa totutusta.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
8357/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama Fun light - pullo kestänyt melkein vuoden. Juomana vesi tai juhlissa punaviini. Naapurin lapsella Mehukatti taas loppui 2 viikossa kun ei juo muuta, paitsi siis Cokista aamuisin ja mehua iltaisin. Ja joo, on hänellä oppimisvaikeuksista koulussa. Ja on ongelmia hampaiden kanssa. Voiskohan tosta tehdä lasun. Nimittäin että lapsi ei ole ikinä juonut tavallista vettä, kun ei vanhemmatkaan. Vanhemmilla myös Cokis, mehu, olut, whisky jne. Ihan joka arkipäivä myös, mutta ei ikinä vettä. Olen kummajainen kun käyn siellä kylässä ja otan vesilasin. Muilla Cokista tai kaljaa.

Ei, kyllä sä olet kummajainen kun pidät kirjaa miten kauan siellä kestää joku mehutölkki ja vahdit 24/7 että mitä he juovat...

Vierailija
8358/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä sä olet kummajainen kun pidät kirjaa miten kauan siellä kestää joku mehutölkki ja vahdit 24/7 että mitä he juovat...

No naapurissa yleensä käydään päivittäin. Ei vaadi mitään erillistä kirjaa, jos lapsella aina ruokajuomana cokis tai mehukatti ja on erikseen kysyessä sanonut, ettei juo mitään muuta. Ei vaadi myöskään salapoliisitaitoja jos aikuisilla aina kädessä kaljatölkki ja tyhjiä pulloa pitkin poikin kämppää kassillisia. Aamusta asti sama meno. Ei tarvitse erikseen pitää kirjaa kun näkyy ja kuuluu ihan toiselle puolellekin kylää. Ja myös aikuiset ovat sanoneet, että heidän kotonaan ei mitään vettä juoda, mutta join lasillisen silti koska ovat köyhiä enkä halunnut köyhdyttää heitä enempää juomalla jotain kalliimpaa kun viimeksi kävin kylässä.

Vierailija
8359/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Eikös Intiassa juoda aika paljon lassia ruokajuomana, siis jukurttijuomaa? Ja teen kanssa lotraavat maitoa, niinkuin kunnon britti-imperiumin alusmaassa kuuluukin? Jos muualla maailmassa ei juoda maitoa, niin miksi sitten USAssa maitoa myydään 3,8 litran törpöissä? (1 nestegallona on noin 3,78 litraa USAssa). On siellä puolen gallonan purkkejakin, eli vajaa kaksi litraa. Toi on niin iso määrä maitoa, että pakko sitä on käyttää muuhunkin kuin vain muroihin? Eli käytetään sitä maitoa muuallakin, mutta ehkä eri muodossa?

Ihan sama miten ne maitotuotteet nautitaan, Suomessa kyllä ollaan maitotuotteiden kuluttamisessa maailman kärkeä, varmaan tuplaten sen mitä monessa muussa länsimaassa. Nykyään juodaan vähemmän maitoa, mutta syödään enemmän kaikenlaisia proteiinirahkoja sun muita. Meidän perheessä maitoa ei ole varsinaisesti maitona juotu, ruokajuomana pikkulapsillakin oli piimä, mutta kyllähän sitä maitonakin kului ihan kiitettävästi k

Nämä ruokailuvälit on muuten todella yksilöllisiä eroja, mitkä nimenomaan selittää näitä hintaeroja eri ihmisten välillä. En jaksaisi itse tuolla kuvatun kaltaisella aamiaisella kuin ehkä 2-3 tuntia ja luultavasti siinä vaiheessa vatsa kurisee niin äänekkäästi, että työkaveritkin sen kuulee ja oma keskittyminen töihin kärsii. Ateriaväliä en venytä koskaan lähellekään kuuteen tuntiin, nälkä tulee aina aiemmin.

Vierailija
8360/19057 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä yksi ihminen on aina kyttäämässä lähipiirinsä kaikki syömiset ja juomiset, ihmeellistä jos normaalissa työssä ehtii käymään tältä kyttäämiseltä. Tietää mitä ne juo ja syö päivän jokaisena hetkenä. Jos on rikas perhe kyseessä, niin valinnat on aina fiksuja ja edullisia, köyhemmässä perheessä rahankäyttö on aina huonoa ja tuhlailevaa. Jaksaa näitä tarinoita kertoa vähän väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan