Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä nähnyt kaupassa hävikkikasvislaatikkoa. Saati, että joka päivälle saisi sellaisesta syötävää.
Ei varsinaisesti liity köyhäilyyn mutta ainaki Joensuun Prismasta saa hevihävikkiä tilattua kotiin ruokaostosten mukana tuotenimellä Päivän pelastus. Tilattiin viime viikolla 10kg ja ne kesti koko viikon hyvänä, nyt jo syöty kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää näissä keskusteluissa se, että ihmiset kertovat syövänsä itse tehtyä ruokaa, koska se tulee halvemmaksi, kuin ravintolat ja einekset. Kukaan ei kuitenkaan kerro sähkölaskuaan, joka pitäisi myös kertoa, koska hellan ja varsinkin uunin käyttö kallista. Itse syön pääsääntöisesti lounasravintoloissa ja pävälliseksi valmiita. Ruokaan kuluu noin 900 euroa kuukaudessa. Sähkölaskuni on noin 10-15 euroa kuukaudessa. Yksin asuvana tämä on halvempi tapa, kuin se, että tekisin itse uunissa ja moninkertaistasin sähkölaskuni.
Meillä ruokalasku noin 500e, sähkölasku 20-40e. 4 henkeä.
Ruokalasku n 600-800€, 2 aikuista + muita syöjiä joka viikko.
Sähkölasku km 160e kuussa mistä käyttösähkön osuus n 48e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se pointti että halpa puuroaamupala ei välttämättä pidä nälkää. Tuskin hän söi tuon siksi että on niin rikas ja vain haluaa huvikseen nähdä nälkää?
Puuro itseasiassa pitää erinomaisen hyvin nälkää. Olen ollut töissä vanhainkodilla, jossa tilataan iltapuuro, koska pelkkä iltapalaleipä ei riitä pitämään nälkää loitolla aamuun asti. Ihan sama, vaikka söisi kuinka monta leipää ja mitä täytteitä hyvänsä siinä päällä ja jogurtteja tai rahkoja lisäksi.
Ei pidä. Siksi ne teisän vanhukset on aliravittuja kun syötätte halpuuden ja helppouden nimissä heille pelkää puuroa.
Meidän mummo kyllä alkoi lihoa, kun pääsi palvelutalon puuroja syömään. Kun dementikko ei enää osannut tehdä ruokaa, ei lämmittää ruokaa mikrossa eikä edes löytänyt kylmiä ruokia jääkaapista. Ei varmaan ollut eläessään ollut niin hyvin ravittu kuin viimeiset 7 vuotta elämästään (sota-aikana varhaisteini, teini-ikä pula-aikana sodan jälkeen, sen jälkeen tiukoilla suurperheen äitinä...)
Selviytyjissä syövät vain desin riisiä päivässä. Ajattelin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos on kuiva-aineita kaappi täynnä.
Minulla on kuivakaappi täynnä aineksia, mutta eivät ne sinne ole ilmestyneet itsekseen. Kaikki olen ostanut (no gluteenittomat makaronit sain anopilta, enkä ole sitä paketillista vielä käyttänyt), yleensä tarjouksesta. Mutta en kaikkea kerralla, vaan ajan kanssa kerryttänyt.
Mutta monipuolinen kotivara helpottaa elämää, ja se myös auttaa edullisen maistuvan kotiruuan kokkaamisessa.
Joku rutisi sähkölaskusta - meillä on puuhella (hella+uuni) ja puut siihen tulee omasta metsästä (suvun vanha metsä), talo lämpiää puilla. Jos en tekisi ruokaa puuhellalla, joutuisin käyttämään sähköä talon lämmittämiseen plus siihen ruuanlaittoon.
Käytössä on maakellari, jossa säilyy itsekasvatetut vihannekset, niistä tehdyt säilykkeet ja monet muutkin kasvikset. Voi siellä muutenkin ruokaa säilyttää, mutta meillä on myös kylmä veranta, jota käytän jääkaapin laajennuksena.
Asiat eivät ole niin yksioikoisia.
Tänään
Aamupala kaurapuuroa ja omenasosetta kera teen
Välipala kaksi palaa kauratyynyjä joista mikrossa pikaisesti lämpimiä voileipiä (päälle tomaattipyrettä ja pakkasesta juustoraastetta ja oreganoa) ja coleslawta lisukkeena
Ruokana chili sin carnen viimeiset ja coleslawta
Iltapala pari näkkäriä ja vähän juustoa joka jäi ns yli aamupäivän leivistä, omena
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää näissä keskusteluissa se, että ihmiset kertovat syövänsä itse tehtyä ruokaa, koska se tulee halvemmaksi, kuin ravintolat ja einekset. Kukaan ei kuitenkaan kerro sähkölaskuaan, joka pitäisi myös kertoa, koska hellan ja varsinkin uunin käyttö kallista. Itse syön pääsääntöisesti lounasravintoloissa ja pävälliseksi valmiita. Ruokaan kuluu noin 900 euroa kuukaudessa. Sähkölaskuni on noin 10-15 euroa kuukaudessa. Yksin asuvana tämä on halvempi tapa, kuin se, että tekisin itse uunissa ja moninkertaistasin sähkölaskuni.
Ei uunin sähkölasku sentään ravintolan hintoihin yllä. En nyt osaa eritellä sähkölaskusta mikä kaikki liittyy ruoanlaittoon (lämmin vesi, tiskaus, uuni, jääkaapin käyttö, pakastin??)
Mutta jos vain uunia katsoo, niin Vattenfallin sivuilta, "neljän tunnin paistaminen uunilla kuluttaa sähköä n. 13 kWh"
Pizzan paistan niin että uuni lämpiää ehkä noin 10-15 min ja pizza on uunissa sen 15 min (noin). Yhden hengen pizza, halkaisija 30 cm. Puoli tuntia uunin käyttöä tuo siis joitain senttejä siihen pizzan hintaan. Meillä 1 kwh siirtoineen ja kuluineen maksaa muistaakseni 14 senttiä. Voiko oikeasti vielä sanoa että ravintolaruoka halvempaa kuin itse tehty? (No toki voi sanoa mutta ei se ihan totta ole.)
Korjaus edelliseen, uuni ei kuluta 13kwh vaan 1 - 3 kwh. Kirjoittaessa kommenttia väliviiva näkyi vielä, eikä näy näköjään enää lähetyksen jälkeen. Merkitys muuttuu aika paljon ilman väliviivaa.... hyvin toimii palsta
Meillä tehdään paljon ruokaa sähköuunissa ja samalla tulee lämpöä okt, eli ruoka ja lämpö samalla hinnalla.
Tällä hetkellä vielä edullinen 6,99 c/ kwh ja siirto n 4c/kwh > 11c per kulutettu kwh sis verot ( + kiinteät perusmaksut, jotka ovat vakiot, käyttipä vähän tai paljon sähköä)
Jos uuni käyttää 3 kwh niin 33c meni rahaa, teimme viimeksi ison vuuan makaronilaatikkoa tarvikeaineen maksoi 8,50€
Ja sähköä kului 33c ja samalla kodin lämpö nousi 1 asteen.
Aterioita satsista saimme 7 aikuisen annosta ja annoksessa sähkön osuus 5c ja raaka-aineiden osuus 1,20€
Jossain kohtaa ketjussa on tarkempi erittely laatikostani ja hinnoista. Ja sentään 10% naudanlihasta gluteeniton ja maidoton ruoka.
Laitoin juuri tattarijauhoista gluteenitonta hapanleipää tulemaan, osittain siksi että, niin hyvää leipää ei kaupasta edes saa.
Raaka-aineet maksavat noin 5€ ( sisältää sähkönkin) valmista leipää tulee reilu 1 kg
Gluteeniton kaupan leipä on pääsäntöisesti 15€/kg ja kaupan leivissä on täyteaineita, joilla leipään saadaan halvalla painoa. Jossain oli lisätty siementen kuoria, joilla ei ole mitään ravintoarvoa.( eivät edes sula , vaan menevät sillään läpi)
Säästöä tulee n 10€ jokaisella leivonta kerralla. Ja tosiaan lämpöä sivutuotteena joka aina okt maksaa jotain kylmänä vuodenaikana.
Itse tehty ruoka on aina terveellisempää kuin lisä ja säilöntä-aineilla terästetty ja teollisesti tuotettu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri tattarijauhoista gluteenitonta hapanleipää tulemaan, osittain siksi että, niin hyvää leipää ei kaupasta edes saa.
Raaka-aineet maksavat noin 5€ ( sisältää sähkönkin) valmista leipää tulee reilu 1 kg
Gluteeniton kaupan leipä on pääsäntöisesti 15€/kg ja kaupan leivissä on täyteaineita, joilla leipään saadaan halvalla painoa. Jossain oli lisätty siementen kuoria, joilla ei ole mitään ravintoarvoa.( eivät edes sula , vaan menevät sillään läpi)
Säästöä tulee n 10€ jokaisella leivonta kerralla. Ja tosiaan lämpöä sivutuotteena joka aina okt maksaa jotain kylmänä vuodenaikana.
Itse tehty ruoka on aina terveellisempää kuin lisä ja säilöntä-aineilla terästetty ja teollisesti tuotettu ruoka.
Eli leseitä? Kuitujen kuuluukin vaan mennä läpi. Aika moni ostaa leseitä ihan sellaisenaan, pistävät vaikka smoothien sekaan. Hyväähän ne sullekin vaan tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tälläsen esimerkkiviikon väsäsin. Kevyttä ruokaa, mutta kuitenkin...
aamupala kaurapuuro voisilmällä
välipala 2 palaa leipää(margariini, juusto), banaani
ruoka
iltapala 1 pala leipää(margariini, juusto), jogurttia 285g
Aamu-, väli- ja iltapalat
jogurtti, ruisleipä, banaani, kaurapuuro
Ruuat
3 päivää marinoitu koipireisi ja riisi, 2 päivää hernekeitto ja letut, 2 päivää paistettu riisi ja kananmuna
Kauppalista
k-menu jogurtti 1kg x 2 1,90
vaasan ruispala (12kpl) 2,19
k-menu margariini 400g 0,39
pirkka juustoviipaleet 120g 1,99
pirkka banaani 1kg 1,55
k-menu kaurahiutale 500g 0,45
pirkka marinoitu koipireisi 3kpl/n.1,2kg n.3,71
k-menu riisi 1kg 0,90
k-menu lihaliemivalmiste 120g 0,89
jalostaja hernekeitto 520g 2,15
myllyn paras lettujauho 250g 1,55
pirkka mansikkahillo 210g 2,65
Voi kamala, mikä ruokavalio. Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa, jos elämässäsi on enää mitään iloa. Vielä voi toki viilata ja tehdä letut tavalliseen jauhoon. Säästät yli euron.
Vierailija kirjoitti:
Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.
Korona-aikana, lomautettuna, kävin 3 krt viikossa ruokajonossa ja rahaa meni 60 e. Sillä sai Lidlistä takaisin 0,50 e. Keräsin pulloja ja ostin niillä rahoilla aina makaronia. Ei ollut hääviä aikaa
Toinen viikko vaihtelun vuoksi. Meni vähän yli 25e.
Samat aamu-, väli- ja iltapalasetit.
Ruuat
3 päivää karjalanpaisti, 2 päivää avokadopasta, 2 päivää kalapuikot ja ranskalaiset
Kauppalista
aamupalat yms. 8,47
kiinteä peruna 500g 0,50
pirkka porkkana 500g 1,09
(lihaliemivalmiste ostettu)
snellman karjalanpaisti 500g 7,89
pirkka avokado 4kpl 500g 4,79
k-menu spagetti 1kg 0,79
sicilia sitruunamehu 115ml 1,09
pirkka kalapuikot 10kpl 250g 1,39
k-menu ranskalaiset 1kg 1,45
yht. 27,46e
kahden viikon ostoksista kaappiin jää yli
margariini, kaurahiutale, riisi, lihaliemivalmiste, mansikkahillo, soijakastike, spagetti, sitruunamehu
eli jos syö kuukaudessa nämä kahden viikon ruuat kaksi kertaa, pääsee todennäköisesti siihen 100e/kk. Ja saa ostettua kaappiin mausteita.
599/615
En saa mitään tukia. Asumistuki kun lasketaan bruttotuloista, vaikkei sellaisia saa muut kuin presidentti, jonka ei tarvitse veroja maksaa. Kela ei huomioi millään lailla puhelin, netti, eikä muitakaan vastaavia kuluja. Yrittänyt olen monta kertaa, mutta tyhjän saa pyytämättäkin. En kylläkään ole v. 2019 jälkeen edes yrittänyt, enkä jaksa kasata kaikkea sitä paperimäärää enää kertakaan mitä vaativat. Haluaisin vaihtaa paikkakuntaa jonnekkin pohjoisempaan, kenties edulliseen yksiöön, mutta muuttotukikin on vain satasen luokkaa, joten se juttu pitää unohtaa. Olen vähän selvitellyt hintoja 500 km muuttoon, jossa asunnon saisi vuokrattua edukkaammin, joten poissa on se haave. Olen kaikesta huolimatta positiivinen ja nautin joka päivästä ja ennen kaikkea olen onnellinen kun olen vailla yhtään perussairautta ja jaksan liikkua sekä olla sosiaalisessa kanssakäymisessä ihmisten kanssa ja pystyn jopa auttamaan askareissa, se tuo hyvän mielen.
Aamulla kananmunia ja sen lisäksi yksi lämmin ateria päivässä, mikä sisältää yleensä tyyliin uunitettua perunaa ja jotain halpaa lihaa kuten kassleria sekä porkkanaa ja tyyliin kermaa tai tomaattimurskaa.
Tätä ketjua lukiessa vähän hävettää,miten paljon meillä menee kuukaudessa ruokaan, vaikka jokainen syö koulussa/töissä yhden lämpimän aterian. Mies ihan kunnon lounaan, minä valvonta-aterian opettajana.
Ehkä 150e menee silti viikossa meille kolmelle, sisältää tosin koirien ruuat, pesuaineet ym. Lisäksi viinit/oluet viikonlopuiksi. Juhlapyhinä vielä enemmän, kun laitan ruokaa pitkän kaavan mukaan.
Ruoka ei silti ole mitään ökyä, pääosin tavallista kotiruokaa. Mutta tuoreita kasviksia ym on paljon. Marjat poimimme itse, mutta aika usein tekee mieli tuoreita marjoja lisäksi.
Miten voi olla niin vaikeaa tajuta, että normaalia ruokaa voi tehdä halvalla? Ei ole pakko vetää koko ajan jotain saatanan voileipiä ja jogurtteja (joista nyt ei ole paljoa hyötyäkään).
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikeaa tajuta, että normaalia ruokaa voi tehdä halvalla? Ei ole pakko vetää koko ajan jotain saatanan voileipiä ja jogurtteja (joista nyt ei ole paljoa hyötyäkään).
Voi tehdä, mutta ei 100 eurolla kuukaudessa syö halvallakaan terveellisesti saati riittävästi.
Meillä ruokalasku noin 500e, sähkölasku 20-40e. 4 henkeä.