Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18385)

Vierailija
561/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanne taloudellisesti surkea. Kuun alussa maksan laskut, jonka jälkeen jää rahaa ruokia varten 70-90 e kk, sillä rahalla ostan kuukauden ruoat, painottaen ostot alkukuulle. Teen valmiiksi pääruokia annoksina pakasteeseen yhden kk ajalle, siten että joka päivälle tulee kaksi annosta. Yleensä rahaa menee n 50-60 euroa kertaostoon ja lopuilla sitten haetaan maitoa ja leipää sekä jotain leivän päälle. Mitään ylimääräistä herkkua en osta ja tosi harvoin pystyn ostamaan mitään salaattitarpeita. 

Asuinalueellani on ruokajakelu kerran kuussa. Sieltä saa kassin jossa kolme neljä pakettia liha-kana-tai kalaruokaa, leipää, pakastettua maitoa ja sillee, ei suuri apu, mutta lisänä kuitenkin. Käytän toki myös alelaputettuja tuotteita, mutta siinä saakin olla tarkkana lähtöhinnan suhteen. Aika usein on ale tuotteen kilohinta huomattavasti kovempi kun vastaavan erimerkkisen laputtamattoman tuotteen. Seuraan tosi tarkasta kilo-litra-ja kappalehintoja, jotta valinta osuu edullisimpaan.

Tällä hetkellä tilillä n 8 e, joten sillä mennään tää n 2 vk, mitä kuukautta jäljellä.

Vaikka ikää on jo reilusti niin kaikesta huolimatta olen hyväkuntoinen ja energinen itsestäni huolehtiva. Pituuta 160 ja painoa 49, joten mitat on kohdillaan.

Onneni on ettei lääkekuluja ole, mutta vitamiinit kyllä käytössä ja siihen syynä liian yksipuolinen ravinto. 

Vierailija
562/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohifileessä on alle 200 kilokaloria 100 grammassa, joten kilosta ei saa kymmentä annosta ainakaan niin, että jättää mainitsematta puuttuvat raaka-aineet ja niitten hinnat. Pelkkänä lohena tuosta kilosta söisi kuitenkin vain alle päivän, oli se sitten kymmenennä annoksena tai kerralla.

Siis kilo lohta yhtenä päivänä? Aika paljon. 

Mutta totta on että siinä missä lihaa tarvitaan pitämään nälkää 100-150g kalaa tarvitaan 200g annokseen. 100g/onnos menee keitossa tai laatikossa kun siinä on perunaa tms jatkeena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloituksessa on tyyliin-sana?

Vierailija
564/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa se pointti että halpa puuroaamupala ei välttämättä pidä nälkää. Tuskin hän söi tuon siksi että on niin rikas ja vain haluaa huvikseen nähdä nälkää?

Puuro itseasiassa pitää erinomaisen hyvin nälkää. Olen ollut töissä vanhainkodilla, jossa tilataan iltapuuro, koska pelkkä iltapalaleipä ei riitä pitämään nälkää loitolla aamuun asti. Ihan sama, vaikka söisi kuinka monta leipää ja mitä täytteitä hyvänsä siinä päällä ja jogurtteja tai rahkoja lisäksi.

Vierailija
565/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla muki kahvia, ip kahvia ja 1 ruisleipäviipale, illalla lämmin ruoka, prot 0,75€, hiilarit n. 0,10 riippuen mitä ostaa. Prot. riittää kahdelle päivälle.

Vierailija
566/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään muu vertailu olisi luotettava kuin vuosia jatkunut jolloin saadaan mitattua vuoden ja kuukauden keskikulutus. Siinä ehtii ne alkuvarastot huveta, oli ne sitten ostetut tai itse kerätyt ja pitää hankkia uudet tavalla tai toisella.

Eivät ne varastot hupene, jos ostaa fiksusti alennuksista ja tarjouksista, huomioi sesongin ja hyödyntää myös luonnon antimia. Ruokajakeluissa en ole koskaan käynyt, mutta niitäkin ymmärtääkseni monilla paikkakunnilla. 

Vierailija
567/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajattele, että osallistut tuollaiseen "tutkimukseen" ja sitä on vielä viikko jäljellä. Ostat kaupasta 50 eurolla ruokaa, mutta ehdit syömään siitä 40 euron edestä. Kirjaat sen ylös, se lasketaan mukaan siihen "tutkimukseen". Se, mitä ostit sillä kympillä, mikä jäi siis yli, ei kuulu millään tavalla siihen "tutkimukseen" enää. Todennäköisesti syöt sen "tutkimuksen" jälkeen, mutta sehän on sitten jo kokonaan toinen juttu.

Netistä ei voi tarkisteta mitään hintoja, jos tuote on ostettu vaikka puoli vuotta tai vuosi sitten. Hinta on saattanut jo usemmankin kerran muuttua. Et välttämättä muista edes, mistä kaupasta tuotteen ostit, ja eri kaupoissa on vaihtelua paljonkin hinnoissa. Tai kenties ostit jostain tarjouksesta aikoinaan. Tarkistapa se sitten netistä. :D

Ehkä sinä trollailet?"

Näistä lainauksista ei tosiaan ota selvää, kenelle vastataan. Koko tämä "koehan" oli ajatuksen tasolla, mutta alkuperäinen esittäjä oli sitä mieltä, että aloitetaan tyhjistä kaapista (ihanan selkeää kyllä) ja sitten vain yhtäkkiä lopetetaan jossain kohtaa, ja rahanmeno katsotaan kuiteista, sama se tuliko ostetut ruuat syödyksi vai ei.

Sinä taas esität, että tietty määrä ruokaa jää syömättä ja sitä ei oteta kuluiksi. Aivan oikein, mutta et näe niistä ruokakaupan laskuista, mitä tuli syötyä ja mitä ei. Joudut inventoimaan kaappisi ja miettimään, oliko nämä kaksi tonnikalapurkkia siitä poistoerästä syksyllä vai ostetiinko hätävaraksi kesämökkikylän kalliista lähikaupasta, joudut punnitsemaan jauho- ja hiutalepussien jäännökset... eli aivan samanlaista säätöä kuin mitä kritisoit. Voihan olla että sinä jonkun aikaisemman kirjoittajan tuttavan tapaan kirjoitat hinnat kaikkiin pusseihin ja purkkeihin, mutta taatusti vain harvalla riittäisi pinna tuollaiseen.

Vierailija
568/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Vai mitä eroa on sillä, että otat purkin tomaattia kaapista ja kirjaat sen kuluksi, tai että haet sen kaupasta ja kirjaat kuluksi, kun tuote ja hinta on sama.'

Kyse on nimenomaan siitä että tuote ja hinta eivät ole samoja. Tarjouksesta iso läjä tomaattisäilykkeitä 50 senttiä tlk viime vuonna ostettuna, Jos lähtee randomisti kauppaan, niin hinta ei ole tuo.

Resepti edulliseen ja monipuoliseen syömiseen on, että tuotteita ostaa ja hankkii edullisesti pitkällä tähtäimellä. Tässä on näemmä kaksi koulukuntaa - toiset elävät hetkessä ja ostavat akuuttiin tarpeeseensa. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka laskee ostettujen ainesten hinnan kuukaudessa ja syö sitten mitä kaapista löytyy. Olen näin toiminut näin jo toistakymmentä vuotta ja kyllä, varastoni ovat runsaat ja monipuoliset. Siitä vaan pidettävä huoli etteivät pääse vanhenemaan.

Vierailija
569/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Vai mitä eroa on sillä, että otat purkin tomaattia kaapista ja kirjaat sen kuluksi, tai että haet sen kaupasta ja kirjaat kuluksi, kun tuote ja hinta on sama.'

Kyse on nimenomaan siitä että tuote ja hinta eivät ole samoja. Tarjouksesta iso läjä tomaattisäilykkeitä 50 senttiä tlk viime vuonna ostettuna, Jos lähtee randomisti kauppaan, niin hinta ei ole tuo.

Resepti edulliseen ja monipuoliseen syömiseen on, että tuotteita ostaa ja hankkii edullisesti pitkällä tähtäimellä. Tässä on näemmä kaksi koulukuntaa - toiset elävät hetkessä ja ostavat akuuttiin tarpeeseensa. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka laskee ostettujen ainesten hinnan kuukaudessa ja syö sitten mitä kaapista löytyy. Olen näin toiminut näin jo toistakymmentä vuotta ja kyllä, varastoni ovat runsaat ja monipuoliset. Siitä vaan pidettävä huoli etteivät pääse vanhenemaan.

Puhut nyt eri asiasta, normielämästä. Lainaamassasi viestissä oli kyse siitä, miten selvittää syödyn ruoan arvo, ja kirjoittaja jolle vastasin, sanoi että kaikki kaapit pitää tyhjentää ja lähteä puhtaalta pöydältä, eli ostaa kaupasta uudet tuotteet. Siis sellainen koe, jonka eräs blogistikin oli tehnyt kuukauden ajaksi, linkki aikaisemmin. Johon vastasin yllä, että voithan syödä sen olemassaolevan purkkisi ja kirjata sen hinnaksi saman kuin mitä olisit maksanut uudesta kaupassa, kirjattu kulu on sama.

Tässä ei ollut sitä vaihtoehtoa ollenkaan, että tuotteen hinta on määräytynyt ennen tiettyä päivämäärää. Sinähän toimit normifiksusti, mutta et voisi osallistua tällaiseen haasteeseen varastoinesi hankintahinnoilla.

Vierailija
570/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 eurolla saa kananmunia ja monta kiloa kasviksia ja lihaa. Kaikki on kiinni viitseliäisyydestä. Näköjään kotitaloustunnit meni 99% ihmisiltä hukkaan.

Sanoisin että on mennyt myös matikan tunnit hukkaan. Viitseliäisyys my ass. Teen aivan kaiken ruoan itse, paitsi pastan ostan yleensä valmiina kuivatavarana. Joskus teen senkin itse. 

20 eurolla saa naudanjauhelihaa 2 kg. Kasvava teinipoika, 13- vuotias, syö yhdestä 400g paketista tehdyn jauheliharuoan yksinään yhdellä istumalla. Lisäksi juo litran maitoa ja/tai litran jugurttia päivässä. Pelkästään yhden lapsen MAITOlasku on kuukaudessa 30 euroa. Saatika sitten liha, kasvikset ja hedelmät, ja leipä siihen päälle. Siitä huolimatta että koulussa on yksi ruoka. 

Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituuttavia naisia. Kuten itse olen. Tiedän kyllä miten

Syön paljon kasvisruokia, mutta jos syön kahtena päivänä pelkästään kaali-porkkana-peruna keittoa ja kaurapuuroa, niin kolmantena päivänä syön ison annoksen lihaa perunoiden kanssa. Olen huomannut, että välillä on hyvä syödä todella kevyesti. Kesällä, jos on lämmintä, syön kasvisruokaa enemmän. Ei ole ruokahalua. On kyllä heikko olo sitten.

Vierailija
571/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut paljonko ruokiin menee pari vuotta sitten yhden kokonaisen kuun verran, mutta se tieto on toisella koneella joka ei nyt ole käytössäni. Laskin sen säästämällä joka ikisen kuitin, ja erottelemalla sieltä paitsi sen mitä ravintoon meni, myös sen mihin tuotteisiin meni mitenkin paljon. Siis istuin excelin kanssa alas kuittimeri ympärilläni, ja naputtelin. 

Erikseen oli listattuna kaikki, eli kuinka paljon meni maitoon tai leipään. Pitäisi tehdä taas joku kuu tuo sama, ehkäpä helmikuussa, kun ei ole mitään juhlia tms joihin menisi erikseen rahaa juhlaruokiin.

Mm. kukkakaali oli alle euron kilo syksyllä, jolloin ostin sitä, söin paljon, ja tein lisäksi pikkelssiä ja pakastinkin sitä vaikka kuinka paljon. Sama joka syksy kesäkurpitsan kanssa, ja joskus on myös paprika ollut halpaa jolloin olen pakastanut sitäkin. Tällöin niitä löytyy pakkasesta marras,joulukuulle, riippuu käytöstä.

Myös kasvatan basilikaa ja persiljaa (eniten käyttämäni yrtit) ja pakastan, jolloin säästän käytölläni kymmeniä ja taas kymmeniä euroja. Nuokaan eivät kestä kuin johonkin tammikuulle, ja sitten joko ollaan ilman tai ostetaan kalliilla, mutta kyllähän nuo helopttaa ruuanlaittoa kun on edes jotain vähän huokeammalla, ja ainakin monipuolistavat ruokia jos ei muuta. 

Jossain viaheessa sipulit oli keväällä aina mätiä ja muuten huonoja, silloin otin tavakseni ostaa niitä joskus tammi-helmikuussa halvalla paljon, ja silppusin pakkaseen annoksina.

Ensi syksynä/kesänä aion säilöä vieläkin enemmän kaikkea, ja kasvattaa yrttejä monipuolisemmin ja enemmän.

Vierailija
572/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttäviä vaikutuksia voi nuorille (joiden kuuluukin olla kiivaimmassa kasvuvaiheessa aika hoikkia) näillä mammoilla. Yksi hekumoi, miten nuori voi syödä vaikka 5 kiloa lihaa päivässä lihomatta, niinkuin ruokailun ainoa tarkoitus olisi lihoa tai laihtua.

Mahtaisi kasvun loputtua noiden pesuvadillisten ruokaa syövien aikuisikä alkaa melkoisella mahan röllykällä varustettuna jatkua. Kyllä nämä jo armeijassa on huomattu, että evästä on ollut.

Kukaan ei ole tuollaista hekumoinut, ja yläkoululaiset ovat tosiaan hoikkia ruokamääristään huolimatta. Kasvuunhan se menee eikä vyötärölle. Ilmiselvästi et ainuttakaan teinipoikaa läheltä tunne. Minä tunnen, meillä asuu kolme, ja heidän kavereitaan näen usein. Ne jotka ovat lihavia, tiedän, että harrastavat vain pelaamista ja syövät herkkuja lähes joka päivä, isoja määriä.

Tuo on varmasti totta. Oma kulutukseni on varmaan alle 1800, mutta jos syön alle 2000 niin olen nälissäni koko ajan.

Vierailija
573/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ajattele, että osallistut tuollaiseen "tutkimukseen" ja sitä on vielä viikko jäljellä. Ostat kaupasta 50 eurolla ruokaa, mutta ehdit syömään siitä 40 euron edestä. Kirjaat sen ylös, se lasketaan mukaan siihen "tutkimukseen". Se, mitä ostit sillä kympillä, mikä jäi siis yli, ei kuulu millään tavalla siihen "tutkimukseen" enää. Todennäköisesti syöt sen "tutkimuksen" jälkeen, mutta sehän on sitten jo kokonaan toinen juttu.

Netistä ei voi tarkisteta mitään hintoja, jos tuote on ostettu vaikka puoli vuotta tai vuosi sitten. Hinta on saattanut jo usemmankin kerran muuttua. Et välttämättä muista edes, mistä kaupasta tuotteen ostit, ja eri kaupoissa on vaihtelua paljonkin hinnoissa. Tai kenties ostit jostain tarjouksesta aikoinaan. Tarkistapa se sitten netistä. :D

Ehkä sinä trollailet?"

Näistä lainauksista ei tosiaan ota selvää, kenelle vastataan. Koko tämä "koehan" oli ajatuksen tasolla, mutta alkuperäinen esittäjä

Minä olen tuo alkuperäinen "kokeen" esittäjä, ja tarkoitin nimenomaan, että huomioidaan ostoksista vain se, mikä on tosiasiallisesti syöty. Olen nyt useamman viestin avulla sitä jo yrittänyt sanoa. Mutta joku/jotkut eivät vain mitenkään näytä asiaa tajuavan.

Vierailija
574/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa se pointti että halpa puuroaamupala ei välttämättä pidä nälkää. Tuskin hän söi tuon siksi että on niin rikas ja vain haluaa huvikseen nähdä nälkää?

Puuro itseasiassa pitää erinomaisen hyvin nälkää. Olen ollut töissä vanhainkodilla, jossa tilataan iltapuuro, koska pelkkä iltapalaleipä ei riitä pitämään nälkää loitolla aamuun asti. Ihan sama, vaikka söisi kuinka monta leipää ja mitä täytteitä hyvänsä siinä päällä ja jogurtteja tai rahkoja lisäksi.

Ei pidä. Siksi ne teisän vanhukset on aliravittuja kun syötätte halpuuden ja helppouden nimissä heille pelkää puuroa.

Vierailija
575/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo alkuperäinen "kokeen" esittäjä, ja tarkoitin nimenomaan, että huomioidaan ostoksista vain se, mikä on tosiasiallisesti syöty. Olen nyt useamman viestin avulla sitä jo yrittänyt sanoa. Mutta joku/jotkut eivät vain mitenkään näytä asiaa tajuavan

Tarkoitit sitten varmaan, että vain sitä sanonut, vaan että koe vain loppuu, ei mitään väliä niillä ruoilla mitä jäi, turha miettiäkään asiaa. Hyvä että ymmärsit tuon!

Ja tuossa yllä jo avasinkin, ettei kokeesi tietenkään sitten ole sen "realistisempi" kuin että olemassaoleville varastoille lasketaan jonkin arvo sovitun systeemin mukaan. Joudut miettimään puolikkaiden kurkkupurkkien ja ketsuppien arvoa, millä vaihtuvista kokeen aikaisista hinnoista jokin tuote oli hankittu jne aivan vastaavasti kuin että arvottaisit kaapeista käyttöön ottamiasi tuotteita.

Vierailija
576/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinä trollailet?"

Näistä lainauksista ei tosiaan ota selvää, kenelle vastataan. Koko tämä "koehan" o

Alkuperäinen "kokeen" esittäjä jatkaa: Ehkä en alun perin kertonut riittävän selkeästi, että tarkoitin nimenomaan syödyn ruoan olevan ratkaisevaa eikä sen mitä hamstraa kaappeihin. Pidin sitä niin totaalisen itsestäänselvänä. Eihän koko jutussa olisi muuten mitään järkeä.

Teoriassahan joku voisi ostaa vaikka joka kuukausi miljoonalla ruokaa ja syödä siitä aivan pikkuriikkisen murto-osan ja silti selittää, että mulla menee ruokaan milli kuussa. :D Siis haloo, hyvät ihmiset!

Vierailija
577/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen "kokeen" esittäjä jatkaa: Ehkä en alun perin kertonut riittävän selkeästi, että tarkoitin nimenomaan syödyn ruoan olevan ratkaisevaa eikä sen mitä hamstraa kaappeihin. Pidin sitä niin totaalisen itsestäänselvänä. Eihän koko jutussa olisi muuten mitään järkeä.

Teoriassahan joku voisi ostaa vaikka joka kuukausi miljoonalla ruokaa ja syödä siitä aivan pikkuriikkisen murto-osan ja silti selittää, että mulla menee ruokaan milli kuussa. :D Siis haloo, hyvät ihmiset!

Hyvä, että olemme vihdoin vähän niinkuin samalla puolella tässä asiassa :).

Itse olenkin sitä mieltä, kuten olen alusta asti tässä ketjussa kirjoitetellut, että sillä, mitä niissä kaapeissa on päivän alussa tai lopussa, ei ole niin väliä kulloisenkin päivän toteutuneiden kustannusten kanssa, vaan lasketaan vain se syödyn määrän hinta ja huolehditaan, ettei ruokaa mene hävikkiin. Jos haluat lähteä puhtaalta pöydältä, lasket raaka-aineille uushankintahinnan (mitä se maksaisi nyt tai kokeen alussa kaupasta ostettuna, vaikka raha ei liikukaan). Muuten todellisten hankintakulujen mukaan, jos ne on tiedossa. Voi tehdä muunkinlaisia kokeita, kuten ostaa aluksi täydet pakkaukset kaikkea, mutta se  on vain eräänlainen haaste.

Vierailija
578/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo alkuperäinen "kokeen" esittäjä, ja tarkoitin nimenomaan, että huomioidaan ostoksista vain se, mikä on tosiasiallisesti syöty. Olen nyt useamman viestin avulla sitä jo yrittänyt sanoa. Mutta joku/jotkut eivät vain mitenkään näytä asiaa tajuavan

Tarkoitit sitten varmaan, että vain sitä sanonut, vaan että koe vain loppuu, ei mitään väliä niillä ruoilla mitä jäi, turha miettiäkään asiaa. Hyvä että ymmärsit tuon!

Ja tuossa yllä jo avasinkin, ettei kokeesi tietenkään sitten ole sen "realistisempi" kuin että olemassaoleville varastoille lasketaan jonkin arvo sovitun systeemin mukaan. Joudut miettimään puolikkaiden kurkkupurkkien ja ketsuppien arvoa, millä vaihtuvista kokeen aikaisista hinnoista jokin tuote oli hankittu jne aivan vastaavasti kuin että arvottaisit kaapeista käyttöön ottamiasi tuotteita.

Ei siinä mitään arviointeja hinnoista tarvitse tehdä kuin korkeintaan kokeen lopussa, kun ja jos jää ostetuista tuotteista jotain yli, eli vaikka nyt puolikas purkki jotakin.

Eli homma menisi niin, että laitat itsellesi aina ylös, mitä olet maksanut mistäkin tuotteesta ja kokeen kirjanpitoon se laitetaan sitten kun se tuote on syöty, ihan tosiasiallinen hinta eikä arvioitu. Esim. ostat tänään kilon riisiä hintaan 1,80 €. Riisipaketti on kokonaan syöty kahden kuukauden kuluttua, jolloin kirjaat "Riisi, 1,80 €".

Kieltämättä työlästä ja tarkkuutta vaativaa.

Vierailija
579/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Itse olenkin sitä mieltä, kuten olen alusta asti tässä ketjussa kirjoitetellut, että sillä, mitä niissä kaapeissa on päivän alussa tai lopussa, ei ole niin väliä kulloisenkin päivän toteutuneiden kustannusten kanssa, vaan lasketaan vain se syödyn määrän hinta '

Kuten joku täällä kirjoitti, niin se kustannus toteutuu sullä hetkellä kun tuotteen kanssa kävelee kaupasta ulos. 

Vierailija
580/18385 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Itse olenkin sitä mieltä, kuten olen alusta asti tässä ketjussa kirjoitetellut, että sillä, mitä niissä kaapeissa on päivän alussa tai lopussa, ei ole niin väliä kulloisenkin päivän toteutuneiden kustannusten kanssa, vaan lasketaan vain se syödyn määrän hinta '

Kuten joku täällä kirjoitti, niin se kustannus toteutuu sullä hetkellä kun tuotteen kanssa kävelee kaupasta ulos. 

Kustannus toteutuu, kyllä, mutta se ei kohdistu tietylle päivälle. Kun tässä on aiheena se, mitä syö päivän mittaan silloin kun kuukauden syönneistä tulee satanen, niin minusta on havainnollisempaa, että kertoo mitä ne päivän/viikon/kuukauden ruuat tuli maksamaan. Varsinkin kun on selvää, että aika moni ei oikeasti syö sillä satasella, mutta jos raportoi ihan eri ruokien hintoja kuin syömiään, niin tätä ei oikein voi päätellä suuntaan tai toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi