Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloituksessa on tyyliin-sana?
Se sana on kans niitä idioottimaisia sanontoja joita jotkut puheissaan viljelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sana on kans niitä idioottimaisia sanontoja joita jotkut puheissaan viljelevät.
Samaa sarjaa kuin 'niinku'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa kuin 'niinku'.
Ja yhtä idioottinen on 'aikuisen oikeasti'. Tätä viljellään erityisesti tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Itse olenkin sitä mieltä, kuten olen alusta asti tässä ketjussa kirjoitetellut, että sillä, mitä niissä kaapeissa on päivän alussa tai lopussa, ei ole niin väliä kulloisenkin päivän toteutuneiden kustannusten kanssa, vaan lasketaan vain se syödyn määrän hinta '
Kuten joku täällä kirjoitti, niin se kustannus toteutuu sullä hetkellä kun tuotteen kanssa kävelee kaupasta ulos.
Kustannus toteutuu, kyllä, mutta se ei kohdistu tietylle päivälle. Kun tässä on aiheena se, mitä syö päivän mittaan silloin kun kuukauden syönneistä tulee satanen, niin minusta on havainnollisempaa, että kertoo mitä ne päivän/viikon/kuukauden ruuat tuli maksamaan. Varsinkin kun on selvää, että aika moni ei oikeasti syö sillä satasella, mutta jos raportoi ihan eri ruokien hintoja kuin syömiään, niin tätä ei oikein voi päätellä suuntaan tai toiseen.
Suoraan sanottu tuo kuulostaa idioottimaiselta pelleilyltä. Jos pitää ostot järjestelmällisesti budjetissa tai alle budjetin, kuluja on helppo seurata ja väistämättä ne syömiset ovat myös siinä budjetissa tai alle. Minä puhun tässä elämäntavasta, joka kestää vuosia, enkä satunnaisesta päivästä/viikosta/kuukaudesta. Ja vastaan samalla myös otsikon kysymykseen että mihin tyyliin pärjätään satasen kuussa ruokabudjetilla.
Minulla menee noin 100 euroa kuukaudessa ruokaan. Syön neljä ateriaa päivässä: aamupala, pääruoka, välipala, iltapala. - Aamulla yleensä puuroa, kahvia, maitoa, joskus muna, joskus jugurttia ja hedelmä tai marjoja (itse poimittuja, pakasteesta). Jugurtin ostan maustamattomana litran purkeissa.
- Ruoaksi itsetehtyä kotiruokaa. Ei eineksiä eikä ravintolaruokaa. Lihaa tosi harvoin, ei joka viikko, ja silloinkin pieniä määriä. Runkona täysjyväpastaa ja -riisiä, perunaa, vihanneksia, soijarouhetta, tofua, papuja, linssejä, ahvenia (järvestä). Tänään söin porkkana-inkiväärilaatikkoa ja tummaa jyväleipää. Eilen nuudeli-kasviskeittoa ja alkuviikosta tein ison pastavuoan, josta riitti kolmeksi päiväksi. Porkkanalaatikkoa on vielä ainakin huomiseksi, ehkä ylihuomiseksi. Viikonlopuksi ajattelin laittaa uuniin broilerin koipia.
- Välipalaksi syön useimmiten hedelmän. Ostan sen mukaan, mikä on tarjouksessa.
- Iltapala tai iltaruoka vaihtelee sen mukaan, kuinka nälkä on. Voi olla teetä ja leipää, mutta joskus lämmitän oikeaa ruokaakin.
Ruokajakelussa en ole käynyt koskaan. Suoraan sanottuna, ymmärrän kyllä ne diakonian kautta jaettavat ostositoumukset, mitä joku on joskus saanut jos on tullut yllättäviä tilanteita, mutta en oikein ymmärrä, miten pielessä elämänhallinta on, jos esimerkiksi toimeentulotuki ei säännöllisesti riitä ruokaan. Siihen kuitenkin on ruokarahojen osuus laskettu mukaan, joten johonkin muuhunhan ne sitten varmaan menevät, jos ei ruokaan riitä. On tietysti hyvä, että hävikkiruoka menee mieluummin nälkäisten suihin kuin kaatopaikalle, mutta jollain tavalla nuo ruokajakelut minusta ylläpitävät sitä ajattelua, että omia rahoja ei tarvitse käyttää ruokaan, vaan ruoat voi hakea ruokajakelusta ja käyttää rahat johonkin muuhun.
Aamen numeroĺle 586, tällä menen itsekin vaikka vähän omaan tyyliini mutta ajatusmaailma on sama.
Peukkuja sinne 🙂
T Mä joka laitan tänne aika usein sen mitä olen päivän aikana syönyt alkaen aamupuurosta
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen : 3 kananmunaa paistettuna, suolaa ja pilkottuja nakkeja paketista ja lisäksi appelsiini mehua (nakit 3€ , kananmunat n.3€ ja xtra appelsiini mehu 1.05. (tästä saa aamiaisen jo 4 kertaa ja nakkeja jää yli)
Kinkkukiusaus
Pirkka peruna-sipulisekoitusta (pakaste)
Pirkka ylikypsää saunapalvikinkkua (pala) tai kinkkusuikaleita
1 tl
suolaa
1/2 tl
mustapippuria
Ruokakerma/kuohukerma (mielestäni parempaa) noin 5€ vuokaan nämä.
(Riittää yksin syötynä ainakin neljälle kerralle)
Iltapala itse tehtyjä sämpylöitä ja tuota kinkkua jos haluaa. Margariinin kanssakin ihania just leivottuna ja todella halpaa ja helppoa jos viitsii.
Seuraavana päivänä italianpataa 2 pussia kaupasta ja 700 grammaa jauhelihaa ja tekee kerralla ja taas riittää useamm
Noista ruuista kinkkukiusaus pitää nälän pois 2 tuntia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan se sana on kans tyyliin niitä idioottimaisia sanontoja joita jotku puheissaan viljelevät. Tähän tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se pointti että halpa puuroaamupala ei välttämättä pidä nälkää. Tuskin hän söi tuon siksi että on niin rikas ja vain haluaa huvikseen nähdä nälkää?
Puuro itseasiassa pitää erinomaisen hyvin nälkää. Olen ollut töissä vanhainkodilla, jossa tilataan iltapuuro, koska pelkkä iltapalaleipä ei riitä pitämään nälkää loitolla aamuun asti. Ihan sama, vaikka söisi kuinka monta leipää ja mitä täytteitä hyvänsä siinä päällä ja jogurtteja tai rahkoja lisäksi.
Ei pidä. Siksi ne teisän vanhukset on aliravittuja kun syötätte halpuuden ja helppouden nimissä heille pelkää puuroa.
Kyllä lounas ja päivällinen on lautasmallin mukaiset proteiinien ja kasvisten kanssa jne.
Syy miksi vanhus laihtuu, lähes jokainen laitoksessa on muistisairas ja muistisairaus vaikuttaa myös ruokahaluun. Ei vaan maistu. Ei suostu oikein edes juomaan. Jos kovin lähtee paino alas niin ruokaan voi ujuttaa rasvaa. Kivennäiset ja vitamiinit ottaa lähes joka laitosvanhus pillereinä, koska ne ei välttämättä saa alas normaalia määrää ruokaa.
Myös huonot tekarit, hammas-ja ienongelmat huonontaa ruokahalua. Ja muistisairas ei osaa kuvailla, miksei halua syödä, ei vaan syö.
Ei ole ihan noin helppoa muistisairaan hoitaminen kuin mitä kuvitellaan. Vaikeampaa se on, kuin puhumattoman taaperon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään muu vertailu olisi luotettava kuin vuosia jatkunut jolloin saadaan mitattua vuoden ja kuukauden keskikulutus. Siinä ehtii ne alkuvarastot huveta, oli ne sitten ostetut tai itse kerätyt ja pitää hankkia uudet tavalla tai toisella.
Eivät ne varastot hupene, jos ostaa fiksusti alennuksista ja tarjouksista, huomioi sesongin ja hyödyntää myös luonnon antimia. Ruokajakeluissa en ole koskaan käynyt, mutta niitäkin ymmärtääkseni monilla paikkakunnilla.
Et tainnut lukea kunnolla/ymmärtää edellisen kirjoittajan viestiä?
Ihan hirveitä asioita ihmiset syö uskotellen itselleen, että se on terveellistä, ravitsevaa ja riittävää.
Onneksi kukaan ei tainnut sanoa, että söisi niin vaikka rahaa olisi enemmän.
Hyvä esimerkki kaalikeitosta jossa 400g väitettiin riittävän kuuteen annokseen (koko perheelle tänään ja kahdelle huomisen lounas) . Mun mielestä se ei riitä kuin kahteen annokseen ja mielellään yhden henkilön pitäisi syödä molemmat annokset samana päivänä.
Tai nää soijarouheella lihan korvaajat. Ihan sama asia! Ei todellakaan ole. Älkää nyt ainakaan lapsianne ruokkiko näillä kasviprotreiineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tilanne taloudellisesti surkea. Kuun alussa maksan laskut, jonka jälkeen jää rahaa ruokia varten 70-90 e kk, sillä rahalla ostan kuukauden ruoat, painottaen ostot alkukuulle. Teen valmiiksi pääruokia annoksina pakasteeseen yhden kk ajalle, siten että joka päivälle tulee kaksi annosta. Yleensä rahaa menee n 50-60 euroa kertaostoon ja lopuilla sitten haetaan maitoa ja leipää sekä jotain leivän päälle. Mitään ylimääräistä herkkua en osta ja tosi harvoin pystyn ostamaan mitään salaattitarpeita.
Asuinalueellani on ruokajakelu kerran kuussa. Sieltä saa kassin jossa kolme neljä pakettia liha-kana-tai kalaruokaa, leipää, pakastettua maitoa ja sillee, ei suuri apu, mutta lisänä kuitenkin. Käytän toki myös alelaputettuja tuotteita, mutta siinä saakin olla tarkkana lähtöhinnan suhteen. Aika usein on ale tuotteen kilohinta huomattavasti kovempi kun vastaavan erimerkkisen laputtamattoman t
"Miten voi muka olla noin köyhää, taidat liioitella? Mitä ne laskut on mitä maksat kuun alussa? Pikavippejä, osamaksuja?"
Opiskelija, työkyvyttömyyseläke, tai pieni peruseläke yhdistettynä vuokraan / vastikkeeseen joka on juuri noussut,
isot lääkekulut, sairaalamaksuja, juuri jäänyt työttömäksi ja tuet ei vielä juokse, jne jne.
Etkö oikeasti osaa kuvitella, että myös hyvinvointivaltiossa voi olla ihmisillä tiukkaa rahasta, ilman että olisi varsinaisesti sössinyt asiansa pikavipeillä jne?
Tälläsen esimerkkiviikon väsäsin. Kevyttä ruokaa, mutta kuitenkin...
aamupala kaurapuuro voisilmällä
välipala 2 palaa leipää(margariini, juusto), banaani
ruoka
iltapala 1 pala leipää(margariini, juusto), jogurttia 285g
Aamu-, väli- ja iltapalat
jogurtti, ruisleipä, banaani, kaurapuuro
Ruuat
3 päivää marinoitu koipireisi ja riisi, 2 päivää hernekeitto ja letut, 2 päivää paistettu riisi ja kananmuna
Kauppalista
k-menu jogurtti 1kg x 2 1,90
vaasan ruispala (12kpl) 2,19
k-menu margariini 400g 0,39
pirkka juustoviipaleet 120g 1,99
pirkka banaani 1kg 1,55
k-menu kaurahiutale 500g 0,45
pirkka marinoitu koipireisi 3kpl/n.1,2kg n.3,71
k-menu riisi 1kg 0,90
k-menu lihaliemivalmiste 120g 0,89
jalostaja hernekeitto 520g 2,15
myllyn paras lettujauho 250g 1,55
pirkka mansikkahillo 210g 2,65
pirkka kananmuna 6kpl/348g 1,59
kikkoman soijakastike 150ml 3,39
yht. 25,30
Juu en muuten liioittele, enkä maksa vippejä enkä lainoja kun sellaisia minulla ei ole. Vuokra 760 ( pieni kaksio), vesi 20, sähkö 15, sähkön siirto 42, puh. Netti systeemit 38, tulot 990, joten siitä voi repiä mitä jää käyttöön.
Ehkä jos on kuiva-aineita kaappi täynnä.
En ikonilla nä.osta jotain mehuja tai nakkeja, koska ne on kalliita. Sitten jotkut syö niitä ja satanen riittää kuukaudeksi. Itse en pääse alle 100€. Vaikka varmasti ostan halvinta ja olen pieniruokainen.
Mua ihmetyttää näissä keskusteluissa se, että ihmiset kertovat syövänsä itse tehtyä ruokaa, koska se tulee halvemmaksi, kuin ravintolat ja einekset. Kukaan ei kuitenkaan kerro sähkölaskuaan, joka pitäisi myös kertoa, koska hellan ja varsinkin uunin käyttö kallista. Itse syön pääsääntöisesti lounasravintoloissa ja pävälliseksi valmiita. Ruokaan kuluu noin 900 euroa kuukaudessa. Sähkölaskuni on noin 10-15 euroa kuukaudessa. Yksin asuvana tämä on halvempi tapa, kuin se, että tekisin itse uunissa ja moninkertaistasin sähkölaskuni.
Vierailija kirjoitti:
Juu en muuten liioittele, enkä maksa vippejä enkä lainoja kun sellaisia minulla ei ole. Vuokra 760 ( pieni kaksio), vesi 20, sähkö 15, sähkön siirto 42, puh. Netti systeemit 38, tulot 990, joten siitä voi repiä mitä jää käyttöön.
Tuo on kyllä ihan kohtuuton, jopa epäinhimillinen tilanne. :( Miten tuollaiseen voi joutua? Käteen jää siis jotain 155 euroa pakollisten kulujen jälkeen. Onko tuo edes laillista?
Saatko kuitenkin toimeentulotukea vai onko sille joku este? Asutko sellaisella paikkakunnalla, missä tuo on todella iso vuokra ja siksi ylittää tosi reilusti Kelan normit?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää näissä keskusteluissa se, että ihmiset kertovat syövänsä itse tehtyä ruokaa, koska se tulee halvemmaksi, kuin ravintolat ja einekset. Kukaan ei kuitenkaan kerro sähkölaskuaan, joka pitäisi myös kertoa, koska hellan ja varsinkin uunin käyttö kallista. Itse syön pääsääntöisesti lounasravintoloissa ja pävälliseksi valmiita. Ruokaan kuluu noin 900 euroa kuukaudessa. Sähkölaskuni on noin 10-15 euroa kuukaudessa. Yksin asuvana tämä on halvempi tapa, kuin se, että tekisin itse uunissa ja moninkertaistasin sähkölaskuni.
Mikroaaltouunissa voi valmistaa niin munakkaat, makaroonit, perunat kuin puurotkin. Uunia jos käyttää niin käyttää halvimpaam aikaan eli yleensä yöllä ja samaan aikaan monta ruokaa yhtäaikaa ja jälkilämmöllä vielä toinen satsi. Sitten vaan pakasteeseen ylimääräinen ruoka.
Miten voi muka olla noin köyhää, taidat liioitella? Mitä ne laskut on mitä maksat kuun alussa? Pikavippejä, osamaksuja?