Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18385)

Vierailija
501/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi kun on perhettä. Esimerkiksi liha-perunasoselaatikkoa tehdään iso uunivuoallinen. Se on täyttävää. En tiedä, kuka yksin tekisi niin isoja annoksia. Meillä säästetään niin, ettei osteta eineksiä juurikaan. Jos teen kasvissosekeiton, syön sitä parina päivänä vielä töissä lounaalla. Jos ainekset maksaa 4 euroa, siitä saa perhe päivällisen ja lisäksi itse pari lounasta. Nakkisoppaakin tehdään aina iso kattilallinen kerralla. Lasagnet, uunilohet ja vastaavat on meillä vain viikonloppuruokia, arkena on halvempia ruokia. Teen itse pullaa pari kertaa kuukaudessa, koska pulla on halpaa itse tehden. Jos ei tekisi, varmaan lapset kinuaisivat keksejä tai vastaavia kaupasta. Viimeksi kun poika valitti, ettei ole mitään hyvää, tein pannukakun: 1 litra maitoa, 4 munaa, 4,5 dl jauhoja. 1/2 dl sokeria, 20 g voita sulatettuna. Tuosta saa hyvänkokoisen pellillisen, 9 isoa palaa. Pannukakku on myös täyttävää.

Kyllä se on ihan tavallista, että yksineläjä tekee useamman annoksen kerralla ja syö loput myöhemmin. Oletko joskus nähnyt vaikka mainitsemasi lihaperunasoselaatikon reseptin kerta-annokselle?

Vierailija
502/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: kahvi

Lounas: omena 

Iltapäivällä kahvia

Päivällinen: juureksia uuniin

Iltapala: paahtoleipää ja teetä

Tuossa on reippaasti alle tuhat kaloria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mihin tyyliin tänään söisi mutta tyylikkäästi joka tapauksessa. Ehkä tyyliin ravintolassa tai tyylin kotiruokaa. Mutta tyyliin.

Vierailija
504/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen katsellut välillä noita hevi-hävikkilaatikoita, mutta meillä kauppias laittaa niihin niin huonolaatuista tavaraa, ettei ole tehnyt mieli ostaa. Ottaisi edes selvästi homeiset pois niin ei tarvitsisi miettiä kontaminaamiota.

Onpas kauppiaalta kurjasti tehty! :/ Meillä on onneksi lähellä 3 kauppaa, joista näitä saa ja kaikissa hevi-osastojen työntekijät valikoivat tuotteet. Omenat ovat joskus vähän ruskealommoisia, niistä teen kaura-omenapaistosta tai leikkelen leivän päälle. Ai niin, ja tänään toinen persimoni oli puoliksi kolhiintunut eli sisältä osin ruskea. Mitään en ole joutunut kokonaan heittämään jätteisiin koskaan. Voisikohan asiasta huomauttaa? Hävikki on hävikkiä, mutta ei se sentään saa olla syömäkelvotonta ja mätää tai homeista. :(

Vierailija
505/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lainaukset eivät toimi, joten laitetaan näin:

'Mielenkiintoinen tietenkin tuo tapasi budjetoida tietty rahamäärä viikolle ja pitäytyä siinä, silloin varmaankin pysyy asettamissaan rajoissa. Ulkopuoliselle on kuitenkin hankala hahmottaa miten syöt, näyttäisi että ainoa hedelmä/marja/juures tälle viikolle on porkkana, mutta ehkä niitä on sitten pakastimessa tms parin viikon takaisesta budjetista tai ne eivät kuulu ruokavalioosi?'

Sipulia on muutaman viikon takaa, marjoja löytyy pakkasesta puolukkaa, mustikkaa, karpaloita, herukoita ja karviaisia. Itse kerännyt metsästä ja pihalta. Lisäksi vielä jäljellä nelisenkymmentä talviomenaa (Antonovka), myös omasta puusta poimittu. Tässä vaiheessa syön lähinnä noita. Kohta pitäisi tulla joulukuun juurestarjoukset eli porkkana, lanttu, punajuuri. Sitten taas niitä enemmän.

Vierailija
506/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen katsellut välillä noita hevi-hävikkilaatikoita, mutta meillä kauppias laittaa niihin niin huonolaatuista tavaraa, ettei ole tehnyt mieli ostaa. Ottaisi edes selvästi homeiset pois niin ei tarvitsisi miettiä kontaminaamiota.

Onpas kauppiaalta kurjasti tehty! :/ Meillä on onneksi lähellä 3 kauppaa, joista näitä saa ja kaikissa hevi-osastojen työntekijät valikoivat tuotteet. Omenat ovat joskus vähän ruskealommoisia, niistä teen kaura-omenapaistosta tai leikkelen leivän päälle. Ai niin, ja tänään toinen persimoni oli puoliksi kolhiintunut eli sisältä osin ruskea. Mitään en ole joutunut kokonaan heittämään jätteisiin koskaan. Voisikohan asiasta huomauttaa? Hävikki on hävikkiä, mutta ei se sentään saa olla syömäkelvotonta ja mätää tai homeista. :(

Mä olen aina ihan pihalla, kun täällä puhutaan näistä hävikkilaatikoista. En ole koskaan nähnyt sellaisia missään, yksikään ystävistäni, tutuistani jne. ei ole myöskään ikinä puhunut sellaisista. Missään en ole nähnyt mitään ilmoituksia, mainoksia tmv. asiaan liittyen.

Eli missä niitä on, miten niitä haetaan ja miten voi varmistaa, että jotain myös saa? Pitääkö sopia kauppiaan kanssa, pitääkö mennä jonottamaan jonnekin niin kuin ns. leipäjonoon?

Eikä niissä kaupoissa, joissa käyn, ole myöskään koskaan mitään -60% -punalaputettuja, joiden ansiosta niin monet kuulemma säästävät ruokakuluissaan. Ei siis koskaan, ei aamulla eikä illalla. Onko nämä kaikki jotain pk-seudun juttuja pelkästään? Ja minäkin asun sentään Turussa, en siis missään pikkukylässä.

Vierailija
507/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi kun on perhettä. Esimerkiksi liha-perunasoselaatikkoa tehdään iso uunivuoallinen. Se on täyttävää. En tiedä, kuka yksin tekisi niin isoja annoksia. Meillä säästetään niin, ettei osteta eineksiä juurikaan. Jos teen kasvissosekeiton, syön sitä parina päivänä vielä töissä lounaalla. Jos ainekset maksaa 4 euroa, siitä saa perhe päivällisen ja lisäksi itse pari lounasta. Nakkisoppaakin tehdään aina iso kattilallinen kerralla. Lasagnet, uunilohet ja vastaavat on meillä vain viikonloppuruokia, arkena on halvempia ruokia. Teen itse pullaa pari kertaa kuukaudessa, koska pulla on halpaa itse tehden. Jos ei tekisi, varmaan lapset kinuaisivat keksejä tai vastaavia kaupasta. Viimeksi kun poika valitti, ettei ole mitään hyvää, tein pannukakun: 1 litra maitoa, 4 munaa, 4,5 dl jauhoja. 1/2 dl sokeria, 20 g voita sulatettuna. Tuosta saa hyvänkokoisen pellillisen, 9 isoa palaa. Pannukakku on myös täyttävää.

EI se kerralla tehtävän ruuan määrä tee siitä sinänsä halvempaa. Mutta sitten kun käytössä on vähän enemmän pelivaraa (rahaa) nin silloin pystyy hyödyntämään "tukkupakkausten" edulliset kilohinnat. Tottakai aina pitää erikseen tarkistaa se kilo/litra/kappalehinta, koska suurempi pakkaus ei aina tarkoita edullisempaa. Tästähän oli muutama päivä sitten esimerkikkinä hapankorput - eniten myyvä pakkauskoko oli samanhintainen kuin puolet pienempi pakkauskoko. Sama makaronissa, silloin kun sitä vihdoin kaupoissa taas on: kilon pussi maksaa noin 2€, 400g pussi maksimissaan 0,50€ (josta tulee kilohinnaksi 1,25€). Mutta esimerkiksi mausteet: pieni 30g pussi maksaa 0,89€, 350g purkki maksaa 4€. Ja halvassa ruuassa on tärkeää, että se ruoka MAISTUU hyvälle.

Esimerkki: tänään meillä oli dahlia, eli linssi-kurpitsa-porkkana-muhennosta. Pelkällä suolalla se olisi toooosi tylsää. Valkosipulia, paprikajauhetta, curryä ja ripaus chiliä - hitsit kun olikin hyvää! (kurpitsa, porkkana ja valkosipuli omasta maasta, linssit olivat tällä kertaa ihan täyteen hintaan ostettuja).

Ja sitten pystyy hyödyntämään punalaputettuja/alennettuja hintoja ja muita tarjouksia, kun on sitä pelivaraa budjetissa. Että voi ostaa sen 15 pakettia jauhelihaa 1,75€ (no, nykyään on jo 2,25€) pakastimeen tai kymmenen rasiallista kananmunia 0,20€/rasia, kun tietää, että ne tulevat syödyksi ennen kuin menevät pilalle.

Vierailija
508/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on vähän ihmeellistä asennetta ruuanhinnan laskemisessa. Tuntuu että jotkut haluavat laskea aineksien hinnat usempaan kertaan - sekä ostettaessa että käytettäessä. Tulee vaikutelma ettei ole ymmärrystä pitkäjänteisestä ostamisesta, varaston kerryttämisestä ja raaka-aineiden mukaisesta kokkaamisesta.

Käytän ruokaan noin 20 euroa viikossa, eli satasen kk-budjetissa on 20 euroa extraa, jos hyviä tarjouksia. Käyn kaupassa kerran viikossa, Olen selvillä siitä mikä perustuote on loppumassa muutaman seuraavan viikon sisään. Jos ei ole kiinnostavia tarjouksia, täydennän perusvarastoa tarpeen mukaan.

Tämän viikon ostokseni: 2 pkt pastaa 2 e, risottoriisi 2 e, broileri 1,5 kg, naudan luomujauheliha, pintamaustetut broilerinfilesuikaleet 10 e, täysjyväkauraleipä ja esipaistettu ciabatta 2 e, leipomotuotepussi sis. 4 karjalanpiirakkaa, perunapiirakka, croissant ja lihapiirakka 2 e. Yhteensä 18 euroa.

Viime viikon 20 euron

Onhan se nyt ihan selvää, että ihmisten ostokäyttäytyminen on erilaista ja että esim. yhden tietyn kuukauden ruokabudjettia tarkasteltaessa ihmisten lähtötilanteet ovat ihan erilaisia, ja siksi keskinäinen vertailu on hankalaa. Ja puheet pitkäjänteisestä ostamisesta ja varaston kerryttämisestä ovat aika turhia, koska joskushan ne varastoonkin hankitut tuotteet ostetaan ja maksetaan (mikäli siis hankitaan kaupasta).Tästä aiheesta vääntäminen on ihan älytöntä.

Ainoa järkevä tapa vertailla ihmisten ruokabudjetteja olisi niin, että kaikki lähtisivät samasta tilanteesta, mieluiten aivan nollasta. Kotona ei olisi mitään ruoka-aineita, ei edes mausteita. Kaikki kaapit täysin tyhjät, samoin pakastimet, kellarit ym. Aivan kaikki. Sitten tsekattaisiin ja pidettäisiin kirjaa esim. vuoden verran, mitä kukin ostaa ja syö. Silloin olisi mahdollista saada selville kuta kuinkin luotettavasti ja realistisesti, miten paljon rahaa kullakin siihen ruokaan oikeasti menee.

Vierailija
509/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihan pihall

Ei meidänkään kaupassa Hkissä ole. -30% on joskus, mutta ne tuotteet on niin kalliita ettei tuo mitään auta. 

Vierailija
510/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi kun on perhettä. Esimerkiksi liha-perunasoselaatikkoa tehdään iso uunivuoallinen. Se on täyttävää. En tiedä, kuka yksin tekisi niin isoja annoksia. Meillä säästetään niin, ettei osteta eineksiä juurikaan. Jos teen kasvissosekeiton, syön sitä parina päivänä vielä töissä lounaalla. Jos ainekset maksaa 4 euroa, siitä saa perhe päivällisen ja lisäksi itse pari lounasta. Nakkisoppaakin tehdään aina iso kattilallinen kerralla. Lasagnet, uunilohet ja vastaavat on meillä vain viikonloppuruokia, arkena on halvempia ruokia. Teen itse pullaa pari kertaa kuukaudessa, koska pulla on halpaa itse tehden. Jos ei tekisi, varmaan lapset kinuaisivat keksejä tai vastaavia kaupasta. Viimeksi kun poika valitti, ettei ole mitään hyvää, tein pannukakun: 1 litra maitoa, 4 munaa, 4,5 dl jauhoja. 1/2 dl sokeria, 20 g voita sulatettuna. Tuosta saa hyvänkokoisen pellillisen, 9 isoa palaa. Pannukakku on myös

Kalliilla sähkönhinnoilla tuo ei välttämättä tule kovin halvaksi. Sitä paitsi, ei kaikilla ole pakastimia. Mun asuntoon ei edes mahtuisi sellaista. 

Vierailija
511/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihan pihalla, kun täällä puhutaan näistä hävikkilaatikoista. En ole koskaan nähnyt sellaisia missään, yksikään ystävistäni, tutuistani jne. ei ole myöskään ikinä puhunut sellaisista. Missään en ole nähnyt mitään ilmoituksia, mainoksia tmv. asiaan liittyen.

Eli missä niitä on, miten niitä haetaan ja miten voi varmistaa, että jotain myös saa? Pitääkö sopia kauppiaan kanssa, pitääkö mennä jonottamaan jonnekin niin kuin ns. leipäjonoon?

Eikä niissä kaupoissa, joissa käyn, ole myöskään koskaan mitään -60% -punalaputettuja, joiden ansiosta niin monet kuulemma säästävät ruokakuluissaan. Ei siis koskaan, ei aamulla eikä illalla. Onko nämä kaikki jotain pk-seudun juttuja pelkästään? Ja minäkin asun sentään Turussa, en siis missään pikkukylässä.

Hävikkilaatikot/kassit sisältävät parhaat päivänsä nähneitä kasviksia - niissä voi olla mitä tahansa, perunoita, omenoita, parsakaalia, japanilaisia munakoisoja, banaaneja, pensasmustikoita, pinaattipusseja... Valmiiksi kerätty laatikkoon/kassiin. Osa niistä on liki priimaa, mutta suurin osa on hieman nahistunutta, ruskeita kolhuja, viinirypäleissä seassa homeisia jne. Lidlissä laatikot maksaa 2€ - tai silloin kun niitä viimeksi näin. Paikallisessa S-marketissa ovat 0,65€/kg, ja laatikossa on 2-3kg kasviksia. Viimeksi ostin laatikon, jossa oli mm. kaksi rasiallista kotimaisia ruusukaaleja. Niistä meni ehkä 10% kompostiin, lopuista kun kuorin päällimäisen lehden pois, sain ihan käyttökelpoisia. Pussillinen limettejä olivat kyllä kuivahtaneet aika lopullisesti, mutta muut kasvikset olivat ihan kelvollisia, bananiterttu, omena, pak choita 2kpl, paprika, kukakaali ja sydänsalaatti. Kävin kaikki läpi samantien kotiin tultua, niin eivät enää pilaannu lisää: pilkoin kukkakaalinvarren ja kelvolliset lehdet jääkaappiin sosekeittoa varten, pak choin putsasin, otin nuupahtaneet lehdenosat pois ja pilkoin jääkaappiin odottamaan wokkia, kuten paprikankin. Kukkakaalin kukinnot söivät teinit sinällään, ja ruusukaalit syötiin keitettynä ruuan kanssa (isänpäivänruuan lisäke, miehen herkkua). Mielestäni ihan hintansa väärti.

Paikalllisessa k-supermarketissa on satunnaisesti hedelmäpusseihin laitettu hävikkikasviksia 0,50€/pussi.

Punalaputetut tuotteet ovat -30%, lisäksi kaupoissa on usein keltalaputettuna leipiä -50%. Ilta-alessa nämä ovat -60%, nykyään ainakin S-marketissa on viivakoodialetarrat, joissa automaattisesti tulee tuo illan lisäale itsepalvelukassoillakin.

Jokainen kauppa ja kauppias kuitenkin itse päättää, lätkiikö tuotteisiinsa alelappuja. Toiset eivät halua, ja toiset pitävät sitä markkinointikeinona, jolla houkutella asiakkaita kauppaan.

Vierailija
512/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Eikä niissä kaupoissa, joissa käyn, ole myöskään koskaan mitään -60% -punalaputettuja, joiden ansiosta niin monet kuulemma säästävät ruokakuluissaan. Ei siis koskaan, ei aamulla eikä illalla. Onko nämä kaikki jotain pk-seudun juttuja pelkästään? Ja minäkin asun sentään Turussa, en siis missään pikkukylässä.

Hevilaatikoita en myöskään ole nähnyt, olisikohan niitä aamuisin sitten? 

-60 % tuotteissa on aletarra - 30 %, ja tiettyyn aikaan illalla, esim. klo 21-23 niitä saa kaksinkertaisella alennuksella. Olen nähnyt näitä eri puolilla maata Helsingistä Sallaan, eli on periaatteessa S-kaupoissa kautta maan. Täällä päin Helsinkiä, missä asun, on harvoin mitään perustarvikkeita illalla jäljellä alennuksella, lähinnä voi olla kakkuja ja leivonnaisia ja ehkä jotain salaattiannoksia. 

K-kaupat taitaa harrastaa - 50 % alennuksia. Esim. Kupittaan Cittarissa oli ainakin vähän aikaa sitten usein vegaanisia eväsvoileipiä puoleen hintaan ja myös annossalaatteja, nappasin usein evääksi kun kävin siellä päin päiväreissulla. Viime kesänä myös jonkin patongin sain keskustan Centrumin kaupasta. Jotenkin on näppituntuma, että pienemmillä paikkakunnilla olisi enemmän myös lihapakkauksia ja raaka-aineita. Ei tällaisten varaan voi mitään laskea, ellei sitten ole jotenkin tarkkaan kartoittanut aikoja ja paikkoja, jolloin tarjontaa tulee ja ole väijymässä. 

Vierailija
513/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainoa järkevä tapa vertailla ihmisten ruokabudjetteja olisi niin, että kaikki lähtisivät samasta tilanteesta, mieluiten aivan nollasta. Kotona ei olisi mitään ruoka-aineita, ei edes mausteita. Kaikki kaapit täysin tyhjät, samoin pakastimet, kellarit ym. Aivan kaikki. Sitten tsekattaisiin ja pidettäisiin kirjaa esim. vuoden verran, mitä kukin ostaa ja syö. Silloin olisi mahdollista saada selville kuta kuinkin luotettavasti ja realistisesti, miten paljon rahaa kullakin siihen ruokaan oikeasti menee."

Ei antais meillä ollenkaan todenmukaista kuvaa koska esim marjoja ja sieniä on pakastimissa kymmeniä kiloja, lisäksi yrttejä ja sieniä kuivattuna, hilloja ja mehuja, maksais tosi paljon ostaa ne kaupasta sen sijaan että itse on kerätty. Samoin lihaa ja kalaa ostetaan enemmän kerralla, niillä on tietyt teurastusajat jolloin saa tuoreena, muuna aikana kaupasta pakasteena ja kalliilla hinnalla.

Vierailija
514/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroa puuroa

Vierailija
515/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen seurannut nyt ostoksiani.kahden, hengen talous, n.70euroa viikko. toki marjat sienet kerätty.itse tehdään ns.kotiruokaa

Vierailija
516/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos informatiivisestä viestistä. Olen toki ymmärtänyt, mitä nuo hävikkilaatikot ja -kassit noin yleisesti ottaen sisältävät. Onglemana on se, etten ole koskaan niihin missään törmännyt.

Ehkä minä sitten vain käyn sellaisissa kaupoissa, joissa tuota käytäntöä ei ole. Tai sitten on joskus, mutta ei silloin kun minä satun kaupassa asioimaan. Mielelläni ostaisin noita edes joskus, mutta yhtään mahdollisuutta ei ole tullut vastaan.

Sama koskee tosiaan noita alennettuja tuotteita. -30%: n aleita on jonkin verran, mutta sitä suuremmalla alennuksella en ole ostanut ainkaan muutamaan vuoteen mitään ruokatavaraa mistään, en minään vuorokauden aikana.

Asioin S-Marketissa, Lidlissä ja muutamassa pienessä/pienehkössä K-ryhmän kaupassa, Cittarissa joskus. Kaikki Prismat on niin kaukana, etten oikeastaan koskaan käy.

Vierailija
517/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa järkevä tapa vertailla ihmisten ruokabudjetteja olisi niin, että kaikki lähtisivät samasta tilanteesta, mieluiten aivan nollasta. Kotona ei olisi mitään ruoka-aineita, ei edes mausteita. Kaikki kaapit täysin tyhjät, samoin pakastimet, kellarit ym. Aivan kaikki. Sitten tsekattaisiin ja pidettäisiin kirjaa esim. vuoden verran, mitä kukin ostaa ja syö. Silloin olisi mahdollista saada selville kuta kuinkin luotettavasti ja realistisesti, miten paljon rahaa kullakin siihen ruokaan oikeasti menee."

Ei antais meillä ollenkaan todenmukaista kuvaa koska esim marjoja ja sieniä on pakastimissa kymmeniä kiloja, lisäksi yrttejä ja sieniä kuivattuna, hilloja ja mehuja, maksais tosi paljon ostaa ne kaupasta sen sijaan että itse on kerätty. Samoin lihaa ja kalaa ostetaan enemmän kerralla, niillä on tietyt teurastusajat jolloin saa tuoreena, muuna aikana kaupasta pakasteena ja kalliilla hinnalla.

Siksi  olisi mukava nähdä niitä ruokalistoja mitä ihmiset syö. Tässä ketjussa niitä onkin jopa ollutkin :)

Vierailija
518/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihan pihall

Ei kaikissa kaupoissa ole, koska osa kaupoista lahjoittaa hyvätekeväisyyteen. Näin siinäkin kaupassa, jossa tein vuoroja opiskeluaikaan. Köyhät ihmiset saavat ruokakasseissa sitten niitä kauppiaan lahjoittamia elintarvikkeita. Esim. leivät, juurekset ja kasvikset lähti aina hyväntekeväisyyteen, samoin jogurtit ja kakki kuivatuotteet. Ei niitä -60% myyty. Raakoja lihoja yms. valitettavasti ei saanut lahjoittaa, kun kylmäketju voi katketa.

Vierailija
519/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinipoika voi syödä kilon päivässä jauhelihaa lihomatta. 17% jauhelihassa on 240 kilokaloria sadassa grammassa ja yhtään liikkuva teini kuluttaa 2400, jopa 3000 kilokaloria vuorokaudessa. Vähärasvaista lihaa voi syödä vaikka kaksi kiloa.

Susiako te kasvatatte, jos VOI syödä vaikka mitä, niin ei se ole välttämättä tarpeellista eikä laihankaan tarvitse syödä yli minkään järjen normien.

Vierailija
520/18385 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, miten nämä lainaukset menevät nykyisin! Viesti 516 oli siis tarkoitettu vastaukseksi viestiin 511.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi