Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan muista kaikkia kaapissa olevien purkkien ja purnukoiden tarkkaa hintaa. Ja oletan, että ei kovin moni muukaan. Ne siis pitäisi arvioida, mikä tarkoittaisi sitä, että luotettavuus kärsisi jo ihan alkumetreillä.
Ylipäätään koen, että olisi helpompaa ja selkeämpää, että "tutkimus" alkaisi ns. puhtaalta pöydältä ilman ylimääräisiä ja epämääräisiä häslinkejä. Ja sitten kun "tukimus" on loppu, se on loppu. Ei mitään väliä, mitä niille ruoille sen jälkeen tapahtuu. Olen itse asiassa yllättynyt, että joku edes miettii sitä. :)
Minusta taas on täysin yllättävää, että joku ei ymmärtäisi näin yksinkertaista asiaa. Katsopa tuo ylle linkkaamani blogi vaikkapa. Siinä kaveri lähti täysin tyhjältä pöydältä, osti kaiken suolasta alkaen. Ostamistaan ruuista hän söi reilut 70 % ja jäljelle jäi "tutkimuksen"
Ajattele, että osallistut tuollaiseen "tutkimukseen" ja sitä on vielä viikko jäljellä. Ostat kaupasta 50 eurolla ruokaa, mutta ehdit syömään siitä 40 euron edestä. Kirjaat sen ylös, se lasketaan mukaan siihen "tutkimukseen". Se, mitä ostit sillä kympillä, mikä jäi siis yli, ei kuulu millään tavalla siihen "tutkimukseen" enää. Todennäköisesti syöt sen "tutkimuksen" jälkeen, mutta sehän on sitten jo kokonaan toinen juttu.
Netistä ei voi tarkisteta mitään hintoja, jos tuote on ostettu vaikka puoli vuotta tai vuosi sitten. Hinta on saattanut jo usemmankin kerran muuttua. Et välttämättä muista edes, mistä kaupasta tuotteen ostit, ja eri kaupoissa on vaihtelua paljonkin hinnoissa. Tai kenties ostit jostain tarjouksesta aikoinaan. Tarkistapa se sitten netistä. :D
Ehkä sinä trollailet?
No ei ole noin paljoa mennyt yhtenäkään kuukautena. Toki hintojen massiivisen nousun myötä alkaa se saturainenkin lähestymään. Eli tällä hetkellä menee jotain 70-80 euroa kuussa, kun vielä pari kolme vuotta takaperin pääsi helposti sinne viidenkympin tienoille.
Ensinnäkin kaiken mahdollisen ostan S-kaupan köyhien tunnilta ja toisekseen teen kaiken itse. Ihan weusruokia stö, toki tietenkin sieltä halvimmasta päästä, köyhä kun olen ja joka sentti on laskettava tarkasti. Toki välilllä pääsee herkuttelemaankin, kun osuu sopiva tarjous kohdalle. Esimerkiksi viime viikolla sain kilosen lohifileen 9 eurolla ja tein siitä 10 annosta ruokaa. Eli ensin savustin sen josta söin yhden annoksen ihan savulohena ja lopusta tein lohikiusausta ja lohikeiton. Annoksille tuli hintaa vähän toista euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vähän ihmeellistä asennetta ruuanhinnan laskemisessa. Tuntuu että jotkut haluavat laskea aineksien hinnat usempaan kertaan - sekä ostettaessa että käytettäessä. Tulee vaikutelma ettei ole ymmärrystä pitkäjänteisestä ostamisesta, varaston kerryttämisestä ja raaka-aineiden mukaisesta kokkaamisesta.
Käytän ruokaan noin 20 euroa viikossa, eli satasen kk-budjetissa on 20 euroa extraa, jos hyviä tarjouksia. Käyn kaupassa kerran viikossa, Olen selvillä siitä mikä perustuote on loppumassa muutaman seuraavan viikon sisään. Jos ei ole kiinnostavia tarjouksia, täydennän perusvarastoa tarpeen mukaan.
Tämän viikon ostokseni: 2 pkt pastaa 2 e, risottoriisi 2 e, broileri 1,5 kg, naudan luomujauheliha, pintamaustetut broilerinfilesuikaleet 10 e, täysjyväkauraleipä ja esipaistettu ciabatta 2 e, leipomotuotepussi sis. 4 karjalanpiirakkaa, perunapiirakka, croissant ja lihapiirakka 2 e.
Eli kun joku ostaa yhtenä viikkona mustapippuria, niin hänen on heitettävä se roskiin ja ostettava uusi seuraavalla viikolla/kuukautena, koska muuten hän huijaa laskemisessa?
Ajattelet kyllä nyt itse vähän hassusti jos joka kuukausi pitää ostaa suolaa myöten kaikki uudestaan, TAI edes laskea niitä seuraavan kuun ostoksiin, sehän olisi juuri useampaan, (eli kahteen) kertaan laskemista, kun tuote on jo kertaalleen maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin tänään aampupalaksi kaurapuuron (2dl vettä, 1dl hiutaleita), desin itse tekemääni luumukiisseliä (olin saanut luumupussin hyväntekeväisyydestä, ja oli jo ns päiväysvanha) ja yhden keskikokoisen keitetyn kananmunan.
1,5h jälkeen aivan hirveä nälkä niin että mahan kurnimisen saattoi ihan kuulla. Noh, sinnittelin kuitenkin vielä 2,5h, jonka jälkeen söin itse tekemääni kasvissosekeittoa (bataatti, porkkana,kukkakaali, kesäkurpitsa, kikherne, plus mausteet) ja kaksi halvinta ruispalaa pelkällä margariinilla. Kaikki muut kasvikset euron kilo, paitsi porkkana reilu euron. Kesäkurpitsaa ja kukkakaalia pakastin silloin kun se oli tässä syksyllä halpaa, vaan eipä nuokaan kestä montaa kuukautta, ja sitten tulee paluu porkkana-peruna-lanttu-kaaliakselille.
Mitä järkeä on nälän näkemisessä, jos et ole dieetillä? Toimintakyky kärsii.
Onhan tuossa se pointti että halpa puuroaamupala ei välttämättä pidä nälkää. Tuskin hän söi tuon siksi että on niin rikas ja vain haluaa huvikseen nähdä nälkää?
Lohifileessä on alle 200 kilokaloria 100 grammassa, joten kilosta ei saa kymmentä annosta ainakaan niin, että jättää mainitsematta puuttuvat raaka-aineet ja niitten hinnat. Pelkkänä lohena tuosta kilosta söisi kuitenkin vain alle päivän, oli se sitten kymmenennä annoksena tai kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos syö vain kerran päivässä?
tämä just. Pätkäpaastoaa ja syö vain 1-2 krt päivässä. Monelle vaikkapa toimistotyötä tekevälle se ihan riittääkin. Ei tarvita välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen katsellut välillä noita hevi-hävikkilaatikoita, mutta meillä kauppias laittaa niihin niin huonolaatuista tavaraa, ettei ole tehnyt mieli ostaa. Ottaisi edes selvästi homeiset pois niin ei tarvitsisi miettiä kontaminaamiota.
Onpas kauppiaalta kurjasti tehty! :/ Meillä on onneksi lähellä 3 kauppaa, joista näitä saa ja kaikissa hevi-osastojen työntekijät valikoivat tuotteet. Omenat ovat joskus vähän ruskealommoisia, niistä teen kaura-omenapaistosta tai leikkelen leivän päälle. Ai niin, ja tänään toinen persimoni oli puoliksi kolhiintunut eli sisältä osin ruskea. Mitään en ole joutunut kokonaan heittämään jätteisiin koskaan. Voisikohan asiasta huomauttaa? Hävikki on hävikkiä, mutta ei se sentään saa olla syömäkelvotonta ja mätää tai homeista. :(
Mä olen aina ihan pihall
Pks enimmäkseen. Täälläkin keskikokoisessa kaupungissa on kyllä punalaputettuja tuotteita joskus harvoin, ja yleensä jotain kallista leipää, mutta -60 tunnilla ei enää ollenkaan, eli ne on jo ostettu kun olivat vasta -30%. Jotain leipää voi olla -30, mutta se on joka tapauksessa prismassa halvempaa jo ap hinnaltaan, joten turha ostaa juuri pilalle menevää kun samalla hinnalla saa tuooretta. Hävikkilaatikot mitä olen nähnyt, eli n. 3-4 kertaa ylitpäätään, ovat sellaisia että siellä on yksi pikimusta banaani, yksi läpipehmeä tomaatti ja kaksi homeista satsumaa, hintaan 2 €, eli tuon ostaessaan menisin 2E suoraan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainoa järkevä tapa vertailla ihmisten ruokabudjetteja olisi niin, että kaikki lähtisivät samasta tilanteesta, mieluiten aivan nollasta. Kotona ei olisi mitään ruoka-aineita, ei edes mausteita. Kaikki kaapit täysin tyhjät, samoin pakastimet, kellarit ym. Aivan kaikki. Sitten tsekattaisiin ja pidettäisiin kirjaa esim. vuoden verran, mitä kukin ostaa ja syö. Silloin olisi mahdollista saada selville kuta kuinkin luotettavasti ja realistisesti, miten paljon rahaa kullakin siihen ruokaan oikeasti menee."
Kysyn uudestaan, miten tämä kokeilu "realistisesti" lopetettaisiin, niin että kaapit on taas tyhjät myös lopussa?
Tässä on kaveri, joka kokeili tyhjien kaappien taktiikkaa kuukauden, ja hänelläkin jäi ruokaa tietenkin aika paljonkin yli. Suurin osa ellei kaikki ol
Koska muuten se raha ei ole mennyt syömisiin.
Kannattaa valikoiden tilata myös Matsmartista ja Fiksuruuasta. Varsinkin Fiksuruuan tarjoukset ovat usein kalliimpia, kuin Prisman verrokkihinnat. MatSmartista sain viimeksi 1 eurolla Biottan porkkanamehua, joka maksaa Prismassakin lähes 6 euroa. Terveellistä, tukee immuunipuolustusta, ei lihota jne. Oli vielä ilmainen kotiinkuljetuskin. Ostin 20 tölkkiä ja nyt aloitan puhdistus-kunto-laihdutuskuurin niiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tarkoitus on selvittää vuoden ajan, mitä ihmiset syövät, mikä on heidän keskimääräinen kuukausittainen ruokabudjettinsa, niin mitä merkitystä sillä on, mitä tapahtuu sen vuoden lopussa/jälkeen?
Voisihan seuraamista tehdä tietysti vaikka kaksikin vuotta, jos vuosi tuntuu liian lyhyeltä. Mutta luulisin, että 12 kuukaudessa selviäisi kyllä jo aika hyvin, paljonko ihmisellä menee kuukausittain rahaa ruokaan keskimäärin - eikä siis siihen, mitä hän hankkii kaappeihinsa, vaan siihen, mitä hän syö. Syömisestähän tässä on kyse."
Nimenomaan syömisestä, ei kaappien sisällöstä ennen eikä jälkeen. Jos kaapit eivät ole tyhjät alussa, niissä ruokatarvikkeissa on jotain arvoa, samoin on jos sinne jää jotain lopussa. Mitä eroa on sillä, että alussa ei saisi olla mitään mutta lopussa voi olla vaikka mitä.
No en minä ainakaan muist
Onneksi tutkimuksia ei tehdä noin :D :D Mitä jos joku ostaa kahdella tonnilla ruokaa kokeen viimeisenä päivänä? Ei mielestäsi mitenkään vaikuta kokeen lopputulokseen jos kokeen loputtua tuota 2tonnia ei oteta huomioon mitenkään? :d :D
"Aika köykäinen ruokapuoli on. Nuo keitot yms. eivät pidä nälkää kovin kauan. Pojat ainakin ovat kovia syömään Mietin mahtaneeko lapset käydä myös jossain muualla syömässä, ei tunnu, että pelkästään noihin tyytyvät. Aamupalallako ei muuta vahvempaa kuin munia ja sekin vain viikonloppuna. Juustoa esimerkiksi ei koskaan? "
Aamupala viikolla on mysliä, jogurttia, smoothieta, leipää. Viikonloppuna noiden lisäksi keitettyjä munia/munakas, koska nukutaan pidempään. Minusta aamupala on hyvä ja ravitseva. Mitä vahvempaa aamupalalla pitäisi vielä olla?
Mulla on kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Pojat urheilee paljon ja heillä on käytössä joku lisäravinne ennen ja jälkeen treenin. Itseasiassa kaverit on usein täällä meillä. Aiemmin söivätkin meillä. Nyt olen joutunut sitä rajaamaan, koska meillä on niin tiukkaa. Omat lapset syö aina kotona tai ilmottaa erikseen, jos syövät muualla (mitä on harvoin, lähinnä, jos menevät isän vanhempien kanssa ulos syömään). Tai no niin, koulussa syövät ja siihen olen kyllä kannustanutkin, kun se on ilmaista.
Keittopäivinä on lisäksi pannukakku, marjapiirakka tai tuore leipä esim. Kaurasämpylät. Toinen keitoista on kevyempi ja siihen voi halutessaan laittaa turkkilaista jogurttia. Toinen on linssi tai hernekeitto ja ne täyttää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo on laskentavirhe. Kasviksilla eläminen ei kannata, ei edes perunoilla. Kun syö kanaa 5€/kilo, 200g päivässä tekee 1 euron. Nälkä lähtee ja on kunnon ravintoa ihmiselle, ihminenhän on sekasyöjä. Makkaroiden sijaan kannattaa syödä ja ostaa vain puhdasta lihaa. Banaanit 1 euro/kg, ruisleipä 2€/kg jne. Kahvia ei muutenkaan tarvitse, kaikki kahvit ja pullat jää pois. Makaronia ei myöskään kannata syödä, täysin tyhjää ravintoa. Laputetuilla tuotteilla voi jopa herkutella, kunhan ei etukäteen tee ostoslistaa. Ostaa juuri sitä mitä löytyy ja pakastin toimii puskurina parikin viikkoa tarvittaessa.
Miltä vuodelta sun hinnat on? Ostatko banaaneja eurolla kilo vain silloin kun ne on alessa 2 kertaa vuodessa? Ja syöt niitä mustia banaaneja sitten kuukausia? Just kävin kaupassa ja banaanit oli 1,55€/kg. Ruisleipääkään ei saa 2 eurolla kiloa, puoli kiloa voi saad
Ehkä ne hinnat on pakkasesta kaivettujen kaksi vuotta vanhojen kanojen hintoja.
Tämä toistuu näissä säästökeskusteluissa netissä usein, että hinnoiksi lasketaan jotain harvinaisia tarjouksia. Yleensähän ei banaanit todellakaan ole euron kilo, onko ylipäätään mitkään hedelmät niin halpoja enää?? Lidlin halvimmat omenatkin maksaa varmaan kaksi kertaa enemmän kuin vuosi sitten.
Minusta tuntuu ettei ihmiset ole oikeasti ja aidosti koskaan laskeneet, paljonko sinne ruokakauppaan kuukaudessa menee. Jos ei ole ollut pakko laskea joka euroa, niin ei silloin osaa arvioida todellista summaa, mitä tulee käytettyä. Ainakin itsellä on näin. Kyllä sen arvioi reilusti alakanttiin. Ja etenkin nyt, kun ruoan hinta on noussut jonkun 20% vuoden takaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tauti tai lääkitys mikä tahansa, ei ole tervettä syödä pesuvadillista minkäänlaista ruokaa. Kyllä pitäisi jonkinlaista apua hakea tuollaiseen tilanteeseen. Jos teini toipuu sairaudesta, hänelle voi jäädä ikuinen vaiva ylipainosta.
Jos olisit lukenut huolella, niin olisit tajunnut että tilanne oli väliaikainen. Lääkitys lopetettiin ja kirjoittajan lapsi laihtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tarkoitus on selvittää vuoden ajan, mitä ihmiset syövät, mikä on heidän keskimääräinen kuukausittainen ruokabudjettinsa, niin mitä merkitystä sillä on, mitä tapahtuu sen vuoden lopussa/jälkeen?
Voisihan seuraamista tehdä tietysti vaikka kaksikin vuotta, jos vuosi tuntuu liian lyhyeltä. Mutta luulisin, että 12 kuukaudessa selviäisi kyllä jo aika hyvin, paljonko ihmisellä menee kuukausittain rahaa ruokaan keskimäärin - eikä siis siihen, mitä hän hankkii kaappeihinsa, vaan siihen, mitä hän syö. Syömisestähän tässä on kyse."
Nimenomaan syömisestä, ei kaappien sisällöstä ennen eikä jälkeen. Jos kaapit eivät ole tyhjät alussa, niissä ruokatarvikkeissa on jotain arvoa, samoin on jos sinne jää jotain lopussa. Mitä eroa on sillä, että alussa ei saisi olla mitään mutta lopussa voi olla vaikka mitä.
Joo, tokihan se otettaisiin huomioon, jos se henkilö söisi kaikki ne 2000 eurolla ostetut ruoat silloin viimeisenä päivänä. :D
Jos minä haluaisin tietää, mitä söit maanantaina ja vain ja ainoastaan maanantaina, niin miksi sinä alkaisit kertomaan minulle, mitä söit maanantain lisäksi tiistaina ja miksi yrittäisit vakuuttaa minut siitä, että tiistaina syödyt ruoat pitää laskea myös maanantaina syödyiksi? Tuollaistahan sinun logiikkasi on.
511:n kirjoittaneelle:
Minäkin menen tästä ostamaan 200 €:lla ruokaa kaupasta, kerron sitten sinulle, että syön 200 €:lla päivässä. Vaikka oikeasti söisin ruoat noin kolmen-neljän viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttäviä vaikutuksia voi nuorille (joiden kuuluukin olla kiivaimmassa kasvuvaiheessa aika hoikkia) näillä mammoilla. Yksi hekumoi, miten nuori voi syödä vaikka 5 kiloa lihaa päivässä lihomatta, niinkuin ruokailun ainoa tarkoitus olisi lihoa tai laihtua.
Mahtaisi kasvun loputtua noiden pesuvadillisten ruokaa syövien aikuisikä alkaa melkoisella mahan röllykällä varustettuna jatkua. Kyllä nämä jo armeijassa on huomattu, että evästä on ollut.
Kukaan ei ole tuollaista hekumoinut, ja yläkoululaiset ovat tosiaan hoikkia ruokamääristään huolimatta. Kasvuunhan se menee eikä vyötärölle. Ilmiselvästi et ainuttakaan teinipoikaa läheltä tunne. Minä tunnen, meillä asuu kolme, ja heidän kavereitaan näen usein. Ne jotka ovat lihavia, tiedän, että harrastavat vain pelaamista ja syövät herkkuja lähes joka päivä, isoja määriä.
Terveet, liikkuvat teinit eivät liho vaikka söisivät kotiruokaa paljonkin.
Vielä sellainenkin ero, että pojilla kulutus on isompi aina, jo leikki-iässä, tästä löytyy tutkittua faktaa. Ja kun tulee murrosiän kasvupyrähdys, poikasesta pitäisi kasvaa roteva mies, niin kulutus on ihan valtavaa.
Ensimmäinen googletulos sanoo näin;
"14-17-vuotiaiden tyttöjen viitteellinen energiantarve on 2340 kcal (9,3 MJ)/vrk ja poikien 2820 kcal (11,8 MJ) /vrk. Syödään ja opitaan yhdessä - kouluruokailusuositus."
Jos minä, pienikokoinen nainen, söisin saman kuin kasvava teinipoika, en enää olisi kauan pienikokoinen. Taas ensimmäinen googletulos;
"Aikuisen naisen keskimääräinen energiantarve vuorokaudessa on 18002100 kilokaloria (kcal) ja miehen 22002600 kcal, mutta yksilölliset erot voivat olla suuria. Liikunnan avulla voit lisätä energiankulutustasi."
Eli 1800 - 2100 kilokaloria naiselle ... väliviiva näkyi vielä kirjoittaessa, ei enää viestin lähetyksen jälkeen. Tämä palsta on ihan rikki.
Ruoka kallista.
Suomalaiset/kansainväliset markkinat toreilla...se kiertävä markkinashow.
Annoshinnat n. 12...16 eur alkaen!
3700 e kk palkallakin tuntui etten osta sikakallista annosta. Enkä ostanut.
Miten mahtaa rahvas joilla tulot 1000...2500 e kk ostella noita...kauppa ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan muist
Voit tarkistaa hinnat vaikka foodie.fistä. Ei haittaa vaikka maustepurkki olisi 5v vanha, voit silti ihan hyvin käyttää päivän hintaa!
^Saahan sitä jokainen ajatella ja budjetoida niinkuin tykkää, mutta jäi epäselväksi, että syötkö siis vain sadalla eurolla kuukaudessa ja se onnistuu ihan hyvin miettimättä päivä- tai viikkotason kulutusta?