Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18614)

Vierailija
4981/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

broilerinkoivet on paljon maukkaampia,kuin rintaleike

Mä suosin kokonaista grillattua broileria, siitä saa kaikkea helposti ja maksaa yllättävän vähän, alle 8 euroa kpl.

Vierailija
4982/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimarketissa on ollut yllättävän paljon 50% (poistuvia?) tuotteita. Laatumerkkejä normipäiväyksellä, ei mitään vanhenevaa tavaraa. Viimeisen kuukauden aikana ostanut puoleen hintaan mm. oliiviöljyä, pikakahvia, mausteita, keksejä, maustekastikkeita, sinappia, teetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4983/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako joku satasen budjetilla iskukuumennettuja maitoja tai kauramaitoa? Hinta on yleensä tuplasti halvimpiin kylmähyllyn maitoihin verrattuna, tarjouksissakin. 25 euron viikkobudjetissa lähes kahden euron maito on jo aika iso osuus. 

Itse käytän IKaffe kauramaitoa pelkästään aamukahvin kanssa eli se kestää mulla 1-2 viikkoa. Ostan niitä aina vaan tarjouksista eli 10€/8kpl jolloin yhden hinnaksi tulee 1.25€. Syön ihan hyvin satasella kuussa mutta olen pienikokoinen. Ruokajuomana aina vettä ja mitään turhia kermoja en käytä.

Kerma ei ole mitään turhaa.

Mitä terveysvaikutteista on kermassa paitsi turhia kaloreita ja rahanmenoa? Maustaa ja suuristaa voi ruoat halvemmalla tavalla ja terveellisemmin. Ja kalsiumia nyt saa vaikka leivinjauheesta ja purukumistakin. Kerro mulle miksi kerma ei ole turhaa?

Vierailija
4984/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähimarketissa on ollut yllättävän paljon 50% (poistuvia?) tuotteita. Laatumerkkejä normipäiväyksellä, ei mitään vanhenevaa tavaraa. Viimeisen kuukauden aikana ostanut puoleen hintaan mm. oliiviöljyä, pikakahvia, mausteita, keksejä, maustekastikkeita, sinappia, teetä. 

Omassa lähi K-market kaupassa käyn välillä muuten vain ostamassa -50% lihaa (siellä kokonainen hylly koko päivän -50% tuotteita kuten salaatteja ja maitoja ja eineksiä myös lihatuotteiden lisäksi). Pääsiäisen tai Vapun tai joulun jälkeen myös kaikki vaikka simat, suklaat, glögit, piparit -80% alella tai tyyliin 1€ kappale. Normaali ostokset haen kauempaa kerran viikossa isoista kaupoista kun sieltä saa halvemmalla pastat, ketsuppi ja soijarouheet yms. Jos teidän lähikaupassa ei kauppias tällaista tee, niin kannattaa kysyä, että onko vastaavanlaista systeemiä tulossa tai mikä heillä on käytäntö?

Vierailija
4985/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako joku satasen budjetilla iskukuumennettuja maitoja tai kauramaitoa? Hinta on yleensä tuplasti halvimpiin kylmähyllyn maitoihin verrattuna, tarjouksissakin. 25 euron viikkobudjetissa lähes kahden euron maito on jo aika iso osuus. 

Itse käytän IKaffe kauramaitoa pelkästään aamukahvin kanssa eli se kestää mulla 1-2 viikkoa. Ostan niitä aina vaan tarjouksista eli 10€/8kpl jolloin yhden hinnaksi tulee 1.25€. Syön ihan hyvin satasella kuussa mutta olen pienikokoinen. Ruokajuomana aina vettä ja mitään turhia kermoja en käytä.

Mitä terveysvaikutteista on kermassa paitsi turhia kaloreita ja rahanmenoa? Maustaa ja suuristaa voi ruoat halvemmalla tavalla ja terveellisemmin. Ja kalsiumia nyt saa vaikka le

Kermassa ei ole turhia kaloreita, siinä on ihmiselle sopivaa rasvaa, ainesosaluettelossa lukee vain kerma, joten ei sisällä mitään ylimääräistä. Kerma pitää kylläisenä toisin kuin kermakkeet, joten ruokamäärä pysyy kohtuudessa, vaikka siinä onkin kaloreita enemmän kuin korvikkeissa. Tässä muutama asia, miksi kerma on hyväksi. Tarkemmat ravintoaineet löytyy finelistä, jos on kiinnostusta.

Jokainen kuitenkin käyttäköön, mitä ruoka-aineita haluaa.

Vierailija
4986/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä terveysvaikutteista on kermassa paitsi turhia kaloreita ja rahanmenoa? Maustaa ja suuristaa voi ruoat halvemmalla tavalla ja terveellisemmin. Ja kalsiumia nyt saa vaikka le

Maku.

Vierailija
4987/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kanamakaronilaaikkoa, 7 isoa annosta, 1,74€/annos.

Marinoitua kanaa 1500g 6,98€ (-50%)

Makaroni 500g 1,09€ (ei ollut halvinta)

Kermat 2prk 2,30€ (laktoositonta, normi olis halvempaa)

Arkijuustoa n. 1,70€

Vähän paprikaa ja sipuli 1,50€ (paprika oli kallista, mutta voi hyvin jättää pois)

Olishan siinä viikon lämpimät ruuat 13,60€.

Lisäksi viikon aikana voisi syödä vaikka:

-50% ruispaloja 12kpl 0,65€. Vilmariini 2,49. Loput arkijuustosta 4,99€.

Kaurahiutaleita paketti 0,99€. Tomaattia 2€.

Jää alle 25€/vko ja pysyisin varmaan elossa. Juustoa jäisi ainakin toiselle viikolle vielä ja jos joka viikko jää edes muutama sentti niin ne kuluu sitten esim mausteisiin.

Hyvänkuuloista. Mä tosin olisin tosta napannut vielä pois 2,10€ (vaihtamalla levitteen) ja käyttämällä pakastepaprIkaa. Kerma ja makaronin valinta kans kyseenalaista.eli helposti jäis 4€ vielä viikossa extraa, jolla sais 2 isoa kattilallista kaali-soijarouhekeittoa eli ainakin 10 annosta extra ruokaa viikolle.

Vierailija
4988/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton vilmariini :D joku vilunkivoi? Syökö joku rasian margariinia viikossa. Mulla kestää oivariini kuukauden vaikka leipää menee aika reippaasti.

Vierailija
4989/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en yhtään epäile kirjoittajaa. Oman kaverini jääkaapista löytyy aina vaan joku halpa kaali ja kaurahiutaleita tai paahtoleipää. Ei myöskään tuhlaa Kela rahojaan kalliiseen lihaan mutta olueen kyllä! Ja röökiä palaa. Kaipa sitä saa itse päättää, että mihin ne tulonsa käyttää. Tykkää myös käyttää taksia jopa lyhyissä baarimatkoissa, vaikka ihan hyvin 1km matkan voisi kävelläkin. Mutta kun ei jaksa :D "

No kannattaisi epäillä, koska tosiasia on, että kukaan ainakaan yksinasuva ei saa Kelasta sellaisia summia, mitä tämä ihminen sanoi laittavansa ostoksiinsa. Tai tietysti jos jättää jatkuvasti vuokran ja/tai terveydenhuollon laskuja maksamatta, niin sitten voi olla mahdollista.

Toinen vaihtoehto on, että hänellä on lapsia ja hän juo ja röökaa näiden tarpeisiin tarkoitetut rahat.

Toimeentulotuen perusosahan on yksinasuvalle vajaa 600 €. Ja tämä ihminen sanoo, että hänellä menee ruokaan, juomiin ja röökiin kuukaudessa 780 - 1680 €. :D

Vierailija
4990/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä en yhtään epäile kirjoittajaa. Oman kaverini jääkaapista löytyy aina vaan joku halpa kaali ja kaurahiutaleita tai paahtoleipää. Ei myöskään tuhlaa Kela rahojaan kalliiseen lihaan mutta olueen kyllä! Ja röökiä palaa. Kaipa sitä saa itse päättää, että mihin ne tulonsa käyttää. Tykkää myös käyttää taksia jopa lyhyissä baarimatkoissa, vaikka ihan hyvin 1km matkan voisi kävelläkin. Mutta kun ei jaksa :D "

No kannattaisi epäillä, koska tosiasia on, että kukaan ainakaan yksinasuva ei saa Kelasta sellaisia summia, mitä tämä ihminen sanoi laittavansa ostoksiinsa. Tai tietysti jos jättää jatkuvasti vuokran ja/tai terveydenhuollon laskuja maksamatta, niin sitten voi olla mahdollista.

Toinen vaihtoehto on, että hänellä on lapsia ja hän juo ja röökaa näiden tarpeisiin tarkoitetut rahat.

Toimeentulotuen perusosahan on yksinasuvalle vajaa 600 €. Ja tämä ihminen sanoo, että hänellä menee ruokaan, juomiin ja r

Aika yksinkertaista väittää, että kaikki saisi Kelalta vain jonkun tietyn summan. Kyllä itekin saan paljon enemmän kuin 600€. Ansiosidonnaisia sain aikoinaan pari vuotta 2600€ nettona käteen. En kyl tiedä mistä se raha tuli mutta kuitenkin. Ja oli mulla säästöjä ja sijoituksia. 

Vierailija
4991/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, siksi näitä vähän listailinkin että miten olisi vielä halvempaa. Jos löytää maustamatonta kanaa -50 alesta niin olisi halvempaa, toki sitten pitää olla mausteita. Paprikanpala oli kotimaista, yksinään se pala oli euron! Kerma kallista laktoositonta koska en tehnyt vain itselleni, tilalle käy kyllä ihan vaan maitokin.

Vilmariini on oivariininkaltainen voi-öljyseos, ihan ok makuinen mutta halvempi kuin oivariini, mitään halvinta en suostu syömään, mielummin ilman :)

Joskus testaan kyllä tätä 100€/kk syömistä, uskon että voi onnistua, koska itse poimin marjat ja sienet koko talveksi niin se tuo makua ja vaihtelua ruokiin.

Vierailija
4992/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan paikkakunnasta miten näitä ilta-aleja voi hyödyntää. Isommilla varmaan runsaammin. Myös jos on auto voi kierrellä kauempaakin. Jalan liikkuva joutuu käyttämään lähimpiä/lähimpää kauppaa. Tai sitten maksaa kyydistä mikä sitten taas vie osan alennuksista. Ja on sattumanvarainen saako kyydin juuri  "hyvänä" iltana. Mutta maksaahan se bensa autonkin omistajille, ovatko laskeneet sitä mukaan hintoihin. 

Tämä taitaa olla vähän sama kuin tölkkien keräily, amatöörit eivät siinäkään pärjää. Se on otettava vähän kuin ammattimaiseksi hommaksi, kummatkin. 

Pyrin käymään kaupassa aina torstai- tai perjantaiaamuna, vaikka parhaimmat alennukset on kai maanantaisin. Mun viikon aikatauluun noi päivät on parempia, kaupat kun ei sijaitse työmatkan varrella, niihin joutuu erikseen menemään. Mutta sit se lähin kauppapaikka onkin peltomarkethevletti, neljän ketjun kaupat saman parkkipaikan ympärillä, nyt sinne tuli vielä Normalkin. Se nyt ei mikään ruokakauppa ole tietenkään. Eli kun ajan autolla tuonne, niin kaikki kaupat on kävelymatkan päässä, ja on järkevä kiertää ne kaikki, jos jotain ostettavaa löytyisi.

Tokmannilla esimerkiksi on usein poistotuotteita, lemmikkieläinten herkkuja ja kuivamuonia alennettu vähintään -50%. Sieltä yleensä löydän alennetut kananmunat, ja kun niitä on, niin ostan niin paljon kuin saan kuljetettua, eli 4-10 rasiallista. Tuon takia meillä on aina alennetut munat, ei täyteen hintaan ostettuja. Tokmannin kylmähyllyiltä löytää usein liha- ja kalatuotteita -50%, ja niitäkin ostan mahdollisimman paljon, jätän kyllä muillekin, jos ei ole vain yksi tai kaksi pakettia, vaan puoli hyllyllistä. Kaupungin toisesta Tokmannista löytyy -70% kuivatuotteita, mutta sinne on asiaa harvoin.

Citymarketissa on alennettuja maitoja ja lihoja, ne on tietenkin vain -30% kun olen aamusta liikkeellä. Välillä siellä on hyviä poistotuotealennuksia. Plussaedut kannattaa hyödyntää vain, jos ne kuuluu muutenkin ostoslistalle. Pirkka- ja K-Menu-tuotteista ostan niitä, mitkä laadullisesti käy meille yllättävän hyviä hintaansa nähden.

Prismassa voi olla lihaa tai kanaa punalaputettuna paljonkin, mutta sielläkin pitää katsoa se lähtöhinta. Ei filepihvejä -30%, jos lähtöhinta on ollut 17€/kg, kun filesuikaleilla normaali kilohinta on kympin (no, nekin ostan punalaputettuna). Prismassa on myös kaikenlaisia poistoaleja, milloin on paputölkit -49% (hintaa jää alle xtran papujen hinnan) tai ruisjauhoja 0,40€/kg - joo, niitä osti aika moni muukin aika paljon. Ja nää on sellaisia, että päiväystä riittää esimerkiksi vuodeksi vielä! Tietyt Rainbow-tuotteet oli hinta-laatusuhteeltaan parhaita, nyt tän Coopin  kanssa joutuu vähän testaamaan. Xtrassa osa tuotteista on ookoo tai hyviä, mutta osaa ei saa syötettyä edes koiralle.

Lihan ja leikkeleet ostan aina kotimaisina, vaikka vieressä olisi halvempi ulkomainen vaihtoehto.

Vihannekset ostan joko niinä kakkosluokan vihanneksina, hevihävikkilaatikoina tai sitten tarjouksesta.

Ostan yleensä mahdollisimman paljon kerralla tarjouksista ja alennuksista. Se edellyttää sitä, että on käytettävissä jokaisella ostoskerralla rahaa (mutta sitä ei ole pakko käyttää, jos mitään sopivaa ei löydy) ja on kotona mahdollisuus säilyttää niitä tuotteita, jääkaapissa, pakastimessa, kuiva-ainehyllyssä.

Em. syiden takia meillä on ihan oikeasti aina noita halvalla hinnalla ostettuja tuotteita. Sitten osa tuotteista on ihan normaalihintaisia tai jopa kalliimmanpuoleisia, mutta ne on vähemmistössä (myllyn paras- makaroni esimerkiksi on normihintaista). Jos jotain ei löydy sopivaan hintaan (on vaikka loppu hyllystä) niin en sitten osta.

Ske

Vierailija
4993/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseni mukaan ne punalaputetut on lähes aina jotain ns. oudompaa, mitä porukka ei osta. Siis vaikka rukiinen karjalanpiirakka, gluteeniton maksalaatikko, vegaaninen makkara jne. En näe mitään järkeä ostaa tuollaisia edes alennettuina, kun yleensä se "tavallinen" versio on normaalihinnallakin halvempi. Harvoin noista laputetuista löytää mitään, mitä normaalistikin söisi.

No rukiinen karjalanpiirakka on kyllä se normaali. Mutta nuo kokemuksesi voivat viitata siihen että paras alepäivä on joku muu ja tuollaiset ovat sitten niitä jotka eivät kelpaa oikein kellekään.

Ei, tota samaa se on päivästä tai kellonajasta riippumatta. Kaupassa ku kaupassa.

Vierailija
4994/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä leivän päällä ikinä margariinia tai voita mutta en käytä kermaakaan ruoanlaitossa. Kauramaitoa kahvissa ja mätitahnaa (2€ tuubi) leivän päällä. Saa samalla proteiinit niin ei tartte käyttää leikkeleitä tai juustoa. Joskus jos pitkä hiihtoretkellä edessä niin saatan vielä keittää munan päällisiksi. Tavallisina aamuina pelkkä mätitahna riittää tomaatin tai kurkun kaveriksi.

Vierailija
4995/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rajoittaa paljon kun ei ole käytössä paljon rahaa kuukaudessa. Ei voi ostaa suuria määriä halpojakaan tuotteita. Loppukuusta pitää olla tarkkana, että riittää koko kuun, usein eläkepäivä on vielä viimeisen viikonlopun ylikin, eli 3 päivä. Vaikka olisikin hyviä tarjouksia ei voi laittaa kaikkea rahaa niihin kiinni. Ei voi ilman rahaakaan olla vaikka ruokaa olisikin kaapeissa. 

Kahden tai useamman henkilön talouksissa on enemmän liikkumavaraa. Vaikka kulutusta on enemmän se ei ole niin  moninkertaista yhden henkilön talouteen verraten. 

Vierailija
4996/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä suosin kokonaista grillattua broileria, siitä saa kaikkea helposti ja maksaa yllättävän vähän, alle 8 euroa kpl.

Paljonko siinä on lihaa? Kilo?

Vierailija
4997/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton vilmariini :D joku vilunkivoi? Syökö joku rasian margariinia viikossa. Mulla kestää oivariini kuukauden vaikka leipää menee aika reippaasti.

Vilunkivoi 😄

Vierailija
4998/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hauska arvuutella, että kuka kirjoittaja on vähän pullukka ja kuka normaalipainoinen :D Aivan välittömästi tulee kuva, että ne jotka ei alennuksia löydä ja kaikki on niin mahdotonta ja ei ole totta jne. Syövät jättiläisannoksia ja mussuttavat sitä sipsukkaa sohvalla iltaisin, kun voisi olla vaikka ulkoilemassa :D

Vierailija
4999/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rajoittaa paljon kun ei ole käytössä paljon rahaa kuukaudessa. Ei voi ostaa suuria määriä halpojakaan tuotteita. Loppukuusta pitää olla tarkkana, että riittää koko kuun, usein eläkepäivä on vielä viimeisen viikonlopun ylikin, eli 3 päivä. Vaikka olisikin hyviä tarjouksia ei voi laittaa kaikkea rahaa niihin kiinni. Ei voi ilman rahaakaan olla vaikka ruokaa olisikin kaapeissa. 

Kahden tai useamman henkilön talouksissa on enemmän liikkumavaraa. Vaikka kulutusta on enemmän se ei ole niin  moninkertaista yhden henkilön talouteen verraten. 

Onpa hämmentävä tilanne, ettei aikuinen ihminen ole saanut elämänsä aikana säästettyä puskuria tai kotivaraa itselleen. Oma 17-vuotias on kesätöistä säästänyt 4000€ humputtelutilille ja itselläni oli 23-vuotiaana 50k tilillä rahaa. Luulisi, että jossain kohti pystyy säästämään sen 25 euroa, jolla saisin tota peliurahaa, että voi ostaa tarjouksesta muutaman jauhopussin enemmän kuin kuukaudessa käyttää.

Vierailija
5000/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siinä on lihaa? Kilo?

En ole koskaan punninnut, mutta lasken sen noin kilon painoiseksi. Tuorebroileriin verrattuna siitä on poistunut nesteitä. Saan broilerista 4- 5  eri ruokaa, enkä välttämättä jaksa syödä yhtä ruokaa kerralla lisukkeista riippuen. Aika kauan sitten noita grillattuja broilereita sai tarjouksesta (valintatalo) 4,99 kpl eli siihenkin nähden tuo alle 8 euroa kohtuullinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan