Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18614)

Vierailija
5001/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rajoittaa paljon kun ei ole käytössä paljon rahaa kuukaudessa. Ei voi ostaa suuria määriä halpojakaan tuotteita. Loppukuusta pitää olla tarkkana, että riittää koko kuun, usein eläkepäivä on vielä viimeisen viikonlopun ylikin, eli 3 päivä. Vaikka olisikin hyviä tarjouksia ei voi laittaa kaikkea rahaa niihin kiinni. Ei voi ilman rahaakaan olla vaikka ruokaa olisikin kaapeissa. 

Kahden tai useamman henkilön talouksissa on enemmän liikkumavaraa. Vaikka kulutusta on enemmän se ei ole niin  moninkertaista yhden henkilön talouteen verraten. 

Onpa hämmentävä tilanne, ettei aikuinen ihminen ole saanut elämänsä aikana säästettyä puskuria tai kotivaraa itselleen. Oma 17-vuotias on kesätöistä säästänyt 4000€ humputtelutilille ja itselläni oli 23-vuotiaana 50k tilillä rahaa. Luulisi, että jossain kohti pystyy säästämään sen 25 euroa, jolla saisin

Nönnönnöö. No tottakai sun ahkeralla ja nerokkaalla teiniritsalla on tonneja tallessa kun sinä maksat kaiken. Tai isukki. Tai molemmat. Toista se oli esim. allekirjoittaneella, joka joutui muuttamaan kotoa 15-vuotiaana jolloin ei saanut edes opintotukea. Säästä siinä sitten kun käyt koulussa ja töissä ja itse maksat vuokran, sähkön, bussimatkat, puhelinlaskun. Olet uskomattoman ahdasmielinen ja suhtaudut muihin ihmisiin alentuvasti. Huomaa, ettet ole elänyt päivääkään oikeaa elämää.

Vierailija
5002/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rajoittaa paljon kun ei ole käytössä paljon rahaa kuukaudessa. Ei voi ostaa suuria määriä halpojakaan tuotteita. Loppukuusta pitää olla tarkkana, että riittää koko kuun, usein eläkepäivä on vielä viimeisen viikonlopun ylikin, eli 3 päivä. Vaikka olisikin hyviä tarjouksia ei voi laittaa kaikkea rahaa niihin kiinni. Ei voi ilman rahaakaan olla vaikka ruokaa olisikin kaapeissa. 

Kahden tai useamman henkilön talouksissa on enemmän liikkumavaraa. Vaikka kulutusta on enemmän se ei ole niin  moninkertaista yhden henkilön talouteen verraten. 

Onpa hämmentävä tilanne, ettei aikuinen ihminen ole saanut elämänsä aikana säästettyä puskuria tai kotivaraa itselleen. Oma 17-vuotias on kesätöistä säästänyt 4000€ humputtelutilille ja itselläni oli 23-vuotiaana 50k tilillä rahaa. Luulisi, että jossain koh

Höpöhöpö. Teini saa kyllä lapsilisän itselleen mutta vaatteensa ja bussilippunsa ja herkkunsa jne. maksaa ihan itse. Ilmaiseksi saa vielä asua mutta kotitöitä joutuu tietenkin tekemään. Ostan kotiin vain edullisia kasviksia ja vihanneksia ja raaka-aineita, eli jos pinaattilettuja haluaa niin tehkööt itse. Eineksiä ei ole kaapissa valmiina eikä yksittäispakattuja jogurttia tai kalliita mehuja tai lihoja. Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Meillä ei osteta karkkia viikonlopuiksi, koska miksi? Sokeria ja lisäaineita tuhoamaan hampaat ja saamaan vatsan kipeäksi. On muitakin tapoja nauttia elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5003/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hämmentävä tilanne, ettei aikuinen ihminen ole saanut elämänsä aikana säästettyä puskuria tai kotivaraa itselleen. Oma 17-vuotias on kesätöistä säästänyt 4000€ humputtelutilille ja itselläni oli 23-vuotiaana 50k tilillä rahaa. Luulisi, että jossain kohti pystyy säästämään sen 25 euroa, jolla saisin

Minä taas tiedän, kuinka helppoa on joutua kurimukseen, jonka toisessa päässä ei ole kymppitonneja tilillä rajaa. Ei se vaadi paljonkaan, pienen tapaturman vaikka (johon ei itse ole syyllinen), työkyvyttömyys ja siitähän se sitten alkaa. 90-luvulla oli näitä kurjia kohtaloita, kun oli hölmönä menty takaamaan valuuttalainaa... Mullakin oli aina kesätöistä säästettynä tonneja (markoissa) tilille, ne sit kului talven aikana, kun opiskelin pelkän opintotuen varassa. Ei sitä 20% korolla tarjottua opintolainaakaan viitsinyt ottaa.

Sitä voi tyhmemmät luulla vaikka mitä, kun ei ole kapasiteettia ymmärtää.

Vierailija
5004/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

En voi mitään mutta mua jaksaa naurattaa kun näen sieluni silmin sentinvenyttäjän puolittamassa raakaa kananmunaa kieli suupielessä että menee tasan...

Kovaksi keitetynkin kanssa saa olla tarkkana kun kananmuna on toisesta päästä suipompi. Paree halkaista pitkittäin, tulee varmemmin yhtä paljon keltuaista molempiin puoliskoihin.'

Minä taas en ymmärrä miten munan puolittaminen olisi mitenkään naurettavaa. Jos kokkaa niin on ihan normaalia erotella keltuaiset ja valkuaiset, ja keitetty muna on lautasella helpompi puolikkaina tai viipaleina kuin kokonaisina. Välilä tuntuu että täällä on kommentoijia jotka eivät ole koskaan tehneet ruokaa.

Joo, noista ihmettelyviesteistä selkeästi näkyi, että olettavat sen kananmunan olevan raaka puolittamisvaiheessa. Kyllä ne yleensä kypsennetään ennen sitä. Sen toisen puolikkaan voi käyttää johonkin muuhun, v

Mua naurattaa lähinnä se salaatti, joka on muutenkin kummallinen, 200g paistettua kaalia josta puolet haihtuu nesteenä, keitettyä makaroonia ja munanpuolikas. Kun se salaatti muutenkin on ihan olematon niin eikö nyt edes kokonaista munaa voi syödä. 

Vierailija
5005/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaako joku satasen budjetilla iskukuumennettuja maitoja tai kauramaitoa? Hinta on yleensä tuplasti halvimpiin kylmähyllyn maitoihin verrattuna, tarjouksissakin. 25 euron viikkobudjetissa lähes kahden euron maito on jo aika iso osuus. 

Kauramaitoa meillä ei ole, mutta iskukuumennettua tavallista Valion kevytmaitoa on, kymmenkunta purkkia. Kerrankin satuin kauppaan, niin että siellä oli kunnon tarjous, nuo maidot 50 snt/litra. Ja niissä oli paljon myyntiaikaa jäljellä, mutta saattoivat olla poistotuotteita, kun niissä on vielä ne irtoavat korkit. En mä muuta syytä moiselle alennukselle keksinyt. 

Vierailija
5006/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

En voi mitään mutta mua jaksaa naurattaa kun näen sieluni silmin sentinvenyttäjän puolittamassa raakaa kananmunaa kieli suupielessä että menee tasan...

Kovaksi keitetynkin kanssa saa olla tarkkana kun kananmuna on toisesta päästä suipompi. Paree halkaista pitkittäin, tulee varmemmin yhtä paljon keltuaista molempiin puoliskoihin.'

Minä taas en ymmärrä miten munan puolittaminen olisi mitenkään naurettavaa. Jos kokkaa niin on ihan normaalia erotella keltuaiset ja valkuaiset, ja keitetty muna on lautasella helpompi puolikkaina tai viipaleina kuin kokonaisina. Välilä tuntuu että täällä on kommentoijia jotka eivät ole koskaan tehneet ruokaa.

Joo, noista ihmettelyviesteistä selkeästi näkyi, että olettavat sen kananmunan olevan raaka puolittamisvaiheessa. Kyllä ne yleensä kypsennetään ennen sitä. Sen

Mä en tajua mikä tässä naurattaa. Se mihin verrattiin eli Hetki-merkin 270g salaattiin, niin sitä mainostetaan täyteliääksi. Kyllä olis ainakin itselle ihan sopiva annoskoko. En muista sanoiko aloittaja vielä syövänsä sämpylän tai leivän kylkeen tms. Mutta harvemmin kun jaksan tai ehdin lounasta edes syömään, niin tuo olisi itselleni todellakin sopiva. Menisi ihan illallisestakin.

Vierailija
5007/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu - haluaisitko maksaa noista samoista ruokarahoistasi lisäksi sinua enemmän syövän teinin tai miehen sapuskat. Useampi henkilö ei automaattisesti tarkoita enemmän rahaa.

Vierailija
5008/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Joo, noista ihmettelyviesteistä selkeästi näkyi, että olettavat sen kananmunan olevan raaka puolittamisvaiheessa. Kyllä ne yleensä kypsennetään ennen sitä. Sen

Mikä pastasalaatissa naurattaa? Tässä oli suurin osa pastaa, jonka lisukkeeksi oli tässä kertaa laitettu valkosipulilla ja muilla mausteilla maustettua ja paistettua kaalia ja heitetty vielä puolikas muna joukkoon. Toinen puolikas meni aamupalalla leivän tai puuron päällä? Mulle ei nyt aukea tää, että mikä tässä naurattaa.

Vierailija
5009/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu - haluaisitko maksaa noista samoista ruokarahoistasi lisäksi sinua enemmän syövän teinin tai miehen sapuskat. Useampi henkilö ei automaattisesti tarkoita enemmän rahaa.

Miksi elätät miehesi? Eikö hän saa mistään mitään tuloa. Jos teini on alle 17 v niin saa lapsilisää. Jos isompi voi tehdä jotain töitä. Annat kuvan että olet yksin vastuussa koko porukasta ja muilla ei ole mitään tuloja. Tuskin pitää paikkaansa. 

Yksineläjä on vastuussa koko taloudestaan, mutta sillä yksineläjän rahasummalla ei silloin tarvitse toimia jos ei olisi yksineläjä.

Vierailija
5010/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

broilerinkoivet on paljon maukkaampia,kuin rintaleike

Mä suosin kokonaista grillattua broileria, siitä saa kaikkea helposti ja maksaa yllättävän vähän, alle 8 euroa kpl.

Paljonko siinä on lihaa? Kilo?

Ei lähellekään, koko broileri nahkoineen, luineen ja rustoineen painaa yhteensä korkeintaan sen kilon. Kallista on, vaikka täällä niitä myydään aika usein 6,49 kappale.  

Vierailija
5011/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hauska arvuutella, että kuka kirjoittaja on vähän pullukka ja kuka normaalipainoinen :D Aivan välittömästi tulee kuva, että ne jotka ei alennuksia löydä ja kaikki on niin mahdotonta ja ei ole totta jne. Syövät jättiläisannoksia ja mussuttavat sitä sipsukkaa sohvalla iltaisin, kun voisi olla vaikka ulkoilemassa :D

Kävin kahden tunnin pyörälenkillä tänään ja alennuksia löytyy harvoin. Miten nämä liittyy yleensäkään toisiinsa? Liikkuvana ihmisenä ei ainakaan ole aikaa pyöriä jatkuvasti kaupoissa, joten alennuksia ei juuri tule nähtyä. Ruokaa kuluu liikunnan takia enemmän kuin sohvaperunalla ja panostan myös riittävän proteiinin saantiin. En edes muista milloin olisi tullut sipsipussi viimeksi ostettua.

Vierailija
5012/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa on tämän talven aikana ollut raakoja yrttibroileri tms. maustettuja broilereita, ne on raakapainoltaan sellaista kilon luokkaa, ei siis mitään suuria. (Mun mielestä ne valmiiksi grillatut broilerit on raakapainoltaan suurempia). Niiden kilohinta on toi 6,99€ tai jotain. Ostan niiitä -30% alennuksella, koska teinien mielestä luullinen kananliha on parempaa kuin "kuivat fileet", eli kilohinta jää alle vitoseen. Yleensä ostan koipireisiä, koska niitä saa 3-4€/kg (miinus 30% alennus punalaputettuna). File/filesuikaleet/leikkeet melkein vaatii sitten kermakastikkeen...

Paistohävikkiä tulee joo, mutta se nyt vaan on niin. Itse en kanaa syö, joten olen noissa ihan teinien mielipiteen varassa.

Vierailija
5013/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua mikä tässä naurattaa. Se mihin verrattiin eli Hetki-merkin 270g salaattiin, niin sitä mainostetaan täyteliääksi. Kyllä olis ainakin itselle ihan sopiva annoskoko. En muista sanoiko aloittaja vielä syövänsä sämpylän tai leivän kylkeen tms. Mutta harvemmin kun jaksan tai ehdin lounasta edes syömään, niin tuo olisi itselleni todellakin sopiva. Menisi ihan illallisestakin.

Meitä on niin kovin erilaisia syöjiä. Mulle tuo Hetki salaatti olisi lounaan alkusalaatti, ja siihen päälle lämmin ruoka ja jälkiruoka, tuosta rippusesta en tulisi kuin vihaiseksi. Siksi tämä paistettu kaali puolikkaalla munalla ja kasalla makaroonia naurattaa.

Jos on sellainen työpäivä, ettei ehdi lähteä lounaalle ja otan salaatin evääksi, niin siihen tulee pohjaksi reilusti salaattia, ainakin kahta erilaista, esim jääsalaattia ja rucolaa, 10-15 cm pätkä kurkkua, puoli rasiallista (125g) miniluumutomaatteja, puolikas suippopaprika, pieni tai puolikas isoa porkkanaa suikaloituna kuorimaveitsellä, siemeniä ja pähkinöitä (ainakin 2-3 erilaista auringonkukansiemen, pinjansiemen, pekaani-, Saksan- tai parapahkinää, manteleita, mitä nyt sattuu olemaan), riisiä/pastaa/täysjyvänuudelia 1-1,5 dl, ja kokonainen keitetty muna sekä kokonainen purkillinen yleensä kastikkeessa olevaa tonnikalaa tai vaihtoehtoisesti mozzarellaa, pestoa, enemmän tomaattia tai kokonainen broilerinrintafile ja puolet apetinan öljyyn säilytystä fetasta. Usein vielä lisäksi sämpylä tms. Silti on kiljuva nälkä kun pääsen kotiin, tulee helposti sorruttua herkkuihin noina päivinä.

Enkä todellakaan kuvittele, että tällaisia syötäisikään 100 euron kuukausibudjetilla. Niin, ja se, mikä mielikuva ihmisistä tulee ruokien perusteella - myönnän, paino on noussut (tai rehellisesti sanoen laskenut eli valahtanut lantiolla ja reisiin) viime talven aikana, kun syksyllä tuli 50 v täyteen. Painoa on n. 72 kg, mutta pituuttakin kyllä 176 cm. En urheile, en liiku ja toimistotöissä olen. Mutta tämä täysin off topic, ei mitään tekemistä satasella kuussa syömisen kanssa.

Vierailija
5014/18614 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommassa kaupungissa ei kyllä ole aikoihin näkynyt mitään alennettuja ruokia, jännä miten osalla kaupat aina pursuaa kokonaisia hyllyllisiä priimaa tavaraa puoleen hintaan hyvällä päiväyksellä. Veikkaan, että ruuat menee heti -30% alellakin, joten ei niitä jää hyllyyn seisomaan ja menekki on muutenkin sen verran kovaa, että välillä edullisin tuote on kokonaan loppu hyllystä. Eilen en edes saanut Lidlistä esim. 10% naudan jauhelihaa kun se oli kokonaan loppu, vain kalliimpaa luomulihaa oli jäljellä. Alennustuotteina on tullut lähiaikoina bongattua mm. kasattava piparkakkutalo, mistä ei oikein ruokaa laita. 

Vierailija
5015/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako joku satasen budjetilla iskukuumennettuja maitoja tai kauramaitoa? Hinta on yleensä tuplasti halvimpiin kylmähyllyn maitoihin verrattuna, tarjouksissakin. 25 euron viikkobudjetissa lähes kahden euron maito on jo aika iso osuus. 

Kauramaitoa meillä ei ole, mutta iskukuumennettua tavallista Valion kevytmaitoa on, kymmenkunta purkkia. Kerrankin satuin kauppaan, niin että siellä oli kunnon tarjous, nuo maidot 50 snt/litra. Ja niissä oli paljon myyntiaikaa jäljellä, mutta saattoivat olla poistotuotteita, kun niissä on vielä ne irtoavat korkit. En mä muuta syytä moiselle alennukselle keksinyt. 

Se ei ole maitoa se kaurajuoma.

Vierailija
5016/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Mua naurattaa lähinnä se salaatti, joka on muutenkin kummallinen, 200g paistettua kaalia josta puolet haihtuu nesteenä, keitettyä makaroonia ja munanpuolikas. Kun se salaatti muutenkin on ihan olematon niin eikö nyt edes kokonaista munaa voi syödä. 

En nyt muuten kommentoi, mutta oletko koskaan katsonut, kuinka iso läjä on 200g kaalia suikaleina... Se on aika iso läjä. Paistettuna tottakai kutistuu. Mut paistettu kaali on tosi hyvää! olen tänä talvena syönyt sitä eri tavoin maustettuna useamman kilon (en toki yhdellä kertaa). Salaatteihin laitan kaalin raakana, menee ihan sujuvasti jäävuorisalaatin tilalle.

Eilen söin hieman sekalaisesti. Aamupalaksi näkkileipä+ohutta kinkkuleikettä ja teetä, sitten suklaamuffinssi+voi-sokeri-kuorrutetta (teinien äitienpäivälahja itseleivottuja ja koristeltuja muffinsseja <3 ), banaania, tortillasipsimuruja+juustoa (sipsipussin pohjan mujut siis) - olen todella ansiokkaasti syönyt pois jämiä! Iltaruuaksi keitin pasta mistaa ja possunleikkeitä teineille+puolisolle, ne oli valmiiksi leivitettyjä (ja punalaputettuja tietenkin, pakastimesta), joten ei tehnyt mieli edes maistaa (leivitteen mausteseoksessa on yleensä sipulia, vaikkei sitä ole erikseen mainittu). Paistoinkin sitten maitohorsma-juustomunakasta, siihenkin sain käytettyä juustonlopun. Tuorekasviksina kurkkua ja tomaattia (niitä toisenlainen tomaatti/xtra-kurkku - halpoja kasviksia). Ei yhtään sieniä ;-D

Puoleentoista viikkoon en ole kunnolla käynyt kaupassa, teinien puutelista on jo aika pitkä.

Ske

Vierailija
5017/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on niin kovin erilaisia syöjiä. Mulle tuo Hetki salaatti olisi lounaan alkusalaatti, ja siihen päälle lämmin ruoka ja jälkiruoka, tuosta rippusesta en tulisi kuin vihaiseksi. Siksi tämä paistettu kaali puolikkaalla munalla ja kasalla makaroonia naurattaa.

Jos on sellainen työpäivä, ettei ehdi lähteä lounaalle ja otan salaatin evääksi, niin siihen tulee pohjaksi reilusti salaattia, ainakin kahta erilaista, esim jääsalaattia ja rucolaa, 10-15 cm pätkä kurkkua, puoli rasiallista (125g) miniluumutomaatteja, puolikas suippopaprika, pieni tai puolikas isoa porkkanaa suikaloituna kuorimaveitsellä, siemeniä ja pähkinöitä (ainakin 2-3 erilaista auringonkukansiemen, pinjansiemen, pekaani-, Saksan- tai parapahkinää, manteleita, mitä nyt sattuu olemaan), riisiä/pastaa/täysjyvänuudelia 1-1,5 dl, ja kokonainen keitetty muna sekä kokonainen purkillinen yleensä kastikkeessa olevaa tonnikalaa tai vaihtoehtoisesti mozzarellaa, pestoa, enemmän tomaattia tai kokonainen broilerinrintafile ja puolet apetinan öljyyn säilytystä fetasta. Usein vielä lisäksi sämpylä tms. Silti on kiljuva nälkä kun pääsen kotiin, tulee helposti sorruttua herkkuihin noina päivinä.

Juuei. Minä en pystyisi syömään tuollaista annosta kerralla, oma salaattikokoni taitaa olla joku 2/5 tai 3/8 tuosta, ei ihan puoltakaan! Syön kyllä aina aamulla aamupalan, ehkä se vaikuttaa? Iltapäivällä ei ole kiljuvaa nälkää, kun välipalaksi syö vaikka banaanin, jukurtin tai näkkärin (levitteellä, vähän suolaa päälle).

Vierailija
5018/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalin kokoinen annos tuossa kuvaillussa salaattiesimerkissä. Normaalilta ei kyllä kuulosta annos, jossa kurkkua on joku parin sentin pätkä ja pari kirsikkatomaattia ja sillä pysyy nälkä poissa tuntikausia? Miksi jonkun pieniruokaisen täytyy taas korostaa miten vähällä pärjää?

Vierailija
5019/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma säästövinkkini on: Jaa Lidlin 700g jauhelihapaketti (n. 4,45€) 4 osaan ja pistä pakkaseen mitä et heti käytä, saat useammalle aterialle lihaa ja kertahinta reilun euron.

Vierailija
5020/18614 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä venytän kaupassa käyntiä mahdollisimman pitkään. En lähde ihan parin pikkuasian takia kauppaan. Syön varastoja pakastimesta. Kävin sunnuntaina kaupassa, seuraavan kerran torstaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän