Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18599)

Vierailija
4401/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: että toi 4200€ ei sisällä vielä korkoja. En tiedä mitä ne sulla on mutta korot nostaa tota velkasummaa vaan entisestään.

Vierailija
4402/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No juuri näin. Eikä ole myöhäistä nytkään opiskella uuteen ammattiin, perustaa oma firma jota voi tehdä maalla etänä, muuttaa tai mitä ikinä. Mutta nämä valittajat ei saa ikinä aikaan mitään muutoksia. Kaikki pitäisi antaa tarjottimella ja sitten itketään kun lapset sitä ja eläimet tätä ja kallis vuokrakin ja pienipalkkainen työ. Tee itse muutos!" 

Nykyään moni nuori ei pääse edes noihin pienipalkkaisiin töihin, mediassa on ollut uutisia miten yhtä varastopaikkaa on hakenut yli tuhat ihmistä. On lähes lottovoittoon verrattavissa saada edes jotain työtä. Oma yritys tarvitsee myös asiakkaita ja moni suomalainen karsii parhaillaan kulutusta. Yritys ei myöskään ala tuottamaan heti tai voi olla täysin tappiollista, joten omaa pääomaa tarvitaan pesämunaksi tässäkin. Taitaa tälläisten vinkkien huutelijat olla saaneet kaiken itse tarjottimella, kun ollaan niin laput silmillä ettei nähdä ettö kaikille ei noita mahdollisuuksia

Muistuttaa 70-luvun lamaa. Se meni myöhemmin ohi. Mutta nykytilanteessa, olisiko mahdollisuuksia onnistua etenemään sitä kautta  että opiskelisi ammatin joltakin nykyiseltä tuövoimspula-alalta ja tyytyisi siihen työhön mitä .idtäkin sattuu saamaan, vaikka joutuisikin vaikka muuttamaan tuntemattomalle paikkakunnalle? Kun on saanut hankittua työkokemusta  on paremmissa asemissa hakemaan mieluisalla paikkakunnalla tarjolla olevia töitä. Onko tärkeämpää olla työtön unelma-alallaan vai saada töitä vaikkei ala juuri se unelmien ala olisikaan? Itselleni kävi useasti niin, että innostuin siitä, mitä milloinkin sattui tehtäväksi tulemaan (tosin sen alan sisällä  jonka koulutus minulla jo oli olemassa, koska tietysti hain juuri niitä töitä ja onnistuin saamaan). Monen innostuksen jälkeen löytyi lopulta työpaikka  jossa sain olla niin kauan, että siellä annetuista tehtävistä lopulta tuli sitten se mun elämänurani. En olisi varmaan muuten tullut juuri sellaiseen tehtävään älynnyt edes hakeutua, vaan ajopuuna siihen ajelehti  kun petoaste oli  että työtä mitä tahansa. Silti tuo tehtävä sattui minulle kuin nenä päähän ja olen kiitollinen  että ajopuu osui juuri siihen poukamaan. Miksi tätä höpötän? Tarkoitus oli vain pohdiskella  että kannattaa kokeilla niitä ovia  jotka saa auki eikä jumittua juuri sen oven taakse  joka ei aukea ei millään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4403/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syö yh. ja 2 lasta, MUTTA pitäisi kiitos Orpo ja Purran. Rahat riittäisi 200€ kk ruokaan, mutta sitä menee luotolla( ei ole varaa maksaa takaisin) n. 550€/kk vaikka mitä yrittäisi. Poika syö kuin hevonen:)

t. Nälkäiset 2 lasta ja yh äiti

Extra töitä vaan parina iltana viikossa ja turhat välipalanapostelut pois. Tavallinen pasta/peruna/kasvis-ruoka ei paljoa maksa. Sillä täytetään vatsa. Arkisin ei herkkuja kuten vanukkaita tai muuta kallista tai sokeripitoista. Ihmisten liiallisen lihan syömisen takana (50g tai yli päivässä) on myös suolistosyövät ja sairaudet levinneet käsiin. Punaista lihaa ei tarvitsisi syödä ollenkaan tai mahdollisimman pieniä määriä.

200 eurolla pitää ruokkia kolme ihmistä, ei se summa mitenkään riitä jos perheessä on vielä kasvava teinipoika. 100 euroaha

Miten tämä summa riittää helposti Kolmio kuudelle -yh-äidille? Hänellä elätettävänään just se poikateini, 2 lasta + vauva. Jännä juttu kyllä. Että jotkut osaavat tehdä kaupassa oikeita valintoja ja laittaa itse ruokaa. Mutta joillekin se ei ollenkaan riitä. Hämmentävää.

Vierailija
4404/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä summa riittää helposti Kolmio kuudelle -yh-äidille? Hänellä elätettävänään just se poikateini, 2 lasta + vauva. Jännä juttu kyllä. Että jotkut osaavat tehdä kaupassa oikeita valintoja ja laittaa itse ruokaa. Mutta joillekin se ei ollenkaan riitä. Hämmentävää.

Tätä kolmio kuudelle huijarimammaa on täällä jo käsitelty ihan tarpeeksi. Kaipa ruokarahaa riittää on 7-8 tonnin kuukausituloilla nostelee asumistukia ja taitaa elaritkin olla aika kovat. Ja sillähän on eri budjetit ruualle, herkuilla, juhlille ja vaikka mille.

Vierailija
4405/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opiskelupaikkojen avautuminen kiinni myös siitä, jaksaako lukea pääsykokeisiin ja/tai koulussa. Vastoin uskoa  niitä paikkoja ei arvota eikä isit niitä voi lapsilleen ostaa. Työn takana, kaikille. Jos ei päässyt nyt, mutta haluaa päästä, niin sitten pöllöä pesään ja paneutumista lukemiseen ja ensi vuonna uusi yritys. Mutta samalla ehkä kannattaa katdella muitakin vaihtoehtoja kuin se yksi ja ainoa koulu. Loppujen lopuksi työ on aina työtä  raatamista, vaikka kuvitelma mistä tahansa työstä olisi kuinka ruusunpunainen. Se on työtä. Vaivalloista niinkuin työ on. Ja sitten työ jots ei osannut itselleen ajatella, mutta joks oli sellainen, että siihen pääsi, voi yhtä hyvin  temmata mukaansa ja tarjota hyviä puolia. Tietysti sekin on työtä, koska se on työtä. Semmoisesta tosiseikasta  ei pääse eroon missään työssä mitä nyt ylipäätään kenenkään kannattaa työnä toisella teettää..

Eli ei kannata jumiutua yhden oven taakse, jos ovi ei aukea. Menee muusta ovesta ja elää elämäänsä.

Vierailija
4406/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa 90-luvun lama-ajan lapsena, että omat vanhemmat puskivat molemmat kahta eri työtä, jotta saadaan perheeseen ruokaan ja pakolliset laskut maksettua. Me lapset osallistuttiin parhaimman kykymme mukaan, eli ulkoilutimme perheen koirat ja teimme ruoat kotona jne. 15-vuotiaina tehtiin kaikki lapset myös satunnaisia lastenhoitokeikkoja (käytiin Mannerheimin lastensuojelun koulutus) että saatiin omat käyttörahat. Niillä ostettiin itse herkut ja meikit tai vuokrattiin VHS-videoita videovuokraamosta tai mitä nyt halusi. Vanhemmilla oli täysi työ koittaa saada laskut maksettua että saadaan mm. asuntovelat maksettua. Kuitenkin meillä jäi ihanasti aikaa myös yhdessä perheen kesken luontoretkillä ja telkkaria katsellen ja itsetehtyä pitsaa tehden. Yhtenä vuotena saatiin myös tuettu perheloma. Mulla oli maailman ihanin lapsuus ja perhe!

Vierailija
4407/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa 90-luvun lama-ajan lapsena, että omat vanhemmat puskivat molemmat kahta eri työtä, jotta saadaan perheeseen ruokaan ja pakolliset laskut maksettua. Me lapset osallistuttiin parhaimman kykymme mukaan, eli ulkoilutimme perheen koirat ja teimme ruoat kotona jne. 15-vuotiaina tehtiin kaikki lapset myös satunnaisia lastenhoitokeikkoja (käytiin Mannerheimin lastensuojelun koulutus) että saatiin omat käyttörahat. Niillä ostettiin itse herkut ja meikit tai vuokrattiin VHS-videoita videovuokraamosta tai mitä nyt halusi. Vanhemmilla oli täysi työ koittaa saada laskut maksettua että saadaan mm. asuntovelat maksettua. Kuitenkin meillä jäi ihanasti aikaa myös yhdessä perheen kesken luontoretkillä ja telkkaria katsellen ja itsetehtyä pitsaa tehden. Yhtenä vuotena saatiin myös tuettu perheloma. Mulla oli maailman ihanin lapsuus ja perhe!

Sain siis kotoa paljon rakkautta ja oikeaa esimerkkiä toimia. Ei odotettu mitään tukia, vaan jokainen perheenjäsen teki yksilönä kaikkensa meidän kaikkien eteen. Että pärjätään perheenä. Parempaa esimerkkiä ja kasvatusta en olisi voinut saada.

Vierailija
4408/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kolmio kuudelle huijarimammaa on täällä jo käsitelty ihan tarpeeksi. Kaipa ruokarahaa riittää on 7-8 tonnin kuukausituloilla nostelee asumistukia ja taitaa elaritkin olla aika kovat. Ja sillähän on eri budjetit ruualle, herkuilla, juhlille ja vaikka mille.

Joku ei ole nyt osannut tosiaan seurata kovinkaan tarkkaan kolmio kuudelle-tiliä. Juuri tänään päivittänyt 8 h sitten instagramiin, että huhtikuun ruokabudjettiin on mennyt 516,10 euroa. Huhtikuu ei ole edes vielä ohi, ja ollaan jo kovin kaukana mistään parin sadan euron budjetista.

Vierailija
4409/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ei ole nyt osannut tosiaan seurata kovinkaan tarkkaan kolmio kuudelle-tiliä. Juuri tänään päivittänyt 8 h sitten instagramiin, että huhtikuun ruokabudjettiin on mennyt 516,10 euroa. Huhtikuu ei ole edes vielä ohi, ja ollaan jo kovin kaukana mistään parin sadan euron budjetista.

No on varmaan kuukausia että rikkaana voi myös höllätä. Mutta pärjää myös 300€:lla halutessaan. Nykyisin ostaa jotain luomua ja kotimaista. Tiukan paikan tullen kuka vaan meistä voi ostaa ihan vaan halvinta. Ettei mene velaksi, ja siitä lähtee sitten korkokierre jne.

Vierailija
4410/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku vitsi, että joku syö sadalla eurolla kuukaudessa? Itselläni menee kuukaudessa rahaa ruokakauppaan noin 500-600 euroa vaikka käyn sen lisäksi joka arkipäivä lounaalla lounasravintolassa. Asun siis yksin. Ei ole millään mahdollista syödä sadalla eurolla kuukaudessa.

Vierailija
4411/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi Kolmio kuudelle -tiliä täällä parjataan. Itse saanut siitä valtavasti innostusta ja tsemppiä tehdä, eikä vaan lähötä sohvalla! Hieno merkki siitä, että vaikka talossa teini ja pari lasta ja vauva, niin hän pitää säännöistä kiinni ja päättää mitä syödään ja mitä kotiin ostetaan. Silti on aikaa aina auttaa somessa muita, tehdä laskelmia ja jakaa videoita. Ammatiltaan kun on kokki, niin nämä säästö- ja kokkausvideot tulee varmasti helpommin kuin Matti meikäläiseltä. Mutta parempi ryhtyä yh:nä yrittäjäksi ja napata raha kotiin kuin valittaa netissä, että tuet laskee tai töitä ei ole tarjolla tai ei jaksa ja ruoka on niin kallista tms.

Vierailija
4412/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneks töitä ja olen säästäväinen, mutta on mulla aina plan B tulojen varalle. Yksi maailman helpoin on esimerkiksi, käy ostaa Citymarketista Jaffa 24 x 0,33l pack 9,90€. Se tarkoittaa 0,42€ pullo. Mene myymään niitä Metron/junien/bussien/tapahtumien lähelle hintaan1-2€ kpl. Saat kaikki myytyä helposti 2 tunnissa jos vaikka 5 minuutin välein joka ostaa yhden pullon. Voittoa teet helposti 14-28€parissa tunnissa ilman veroja. Ja sitten voit mennä takaisin katsomaan sitä telkkua. Tai ostat 2 x 9,90€ packin (toinen Jaffaa ja toinen cola lightia) ja myyt molemmat muutamassa tunnissa. Saat voittoa 28-56€ hetkessä ja niillä saat viikon ruoat helposti. Voit toistaa saman vaikka joka päivä tai kerran viikossa ja se on jo yrittäjyyden alku ilman riskejä. Helppoa rahaa!

Vierailija
4413/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä minulla ei ole pakko selvitä 100e:lla kuussa, mutta jos olisi, niin yrittäisin selvitä tämänkaltaisilla keinoilla. Nämä sopisivat olosuhteisiin, jossa elän, maalla syrjässä. Eivät ehkä toteutuskelpoisia kaupungissa ainakaan jos asuu esim alivuokralaisrna eikä ole omaa keittiötä.

Leipoisin itse. Jos jonain kertana ei huvittaisi,  tyytyisin johonkin pannarityyppiseen. En tiedä, olisiko tämä säästöä, jos on vain sähköuuni. Mutta halvan sähkön aikaan ainakin. Leivän päälle tulisi vain levite, muttei leikkeleitä. Jos ei ehtisi joskus tehdä oikeaa ruokaa, voisi leivällä olla kananmunaa.

Söisin usein puuroja.

Kokkaisin ruuat itse. Kasviksista käyttäisin niitä tylsiä: lanttu, porkkana  punajuuri, kaali.

Riisiä en laita juuri koskaan nykyisinkään sen suuren hiilijalanjäljen takia, tätä en muuttaisi. Makaronia tai perunaa menisi aterioiden hiilihydraattina.

Kuivaherneitä, kananmunaa,  maitotuotteita, lihaa ja kalaa proteiiniksi. Minusta proteiini kuitenkin on pakollinen ruuan osa. Mutta maltilla. Halpoja osia, kuten keittoliha, kanan filesuikaleet. Kalan oltava tuoretta silloin jos sitä raskisi ostaa. Itselläni mahdollisuus kalastaa katiskalla, pilkillä ja ongella.

Viljelen itse  ja marjastan ja kerään sieniä. Pakastan talveksi. Tätä jstkaisin. Marjoilla voi korvata tuontihedelmiä. Niitä kuitenkin kannattaa ostaa silloin, kun niillä sesonki ja ovat halpoja, jos marjoja ei riitä koko talven tarpeisiin. Minun kaltaisellani metsäkupsalla riittää.

Maitotuotteista ostaisin vain litran pakkauksia. Itse maidosta tehty jogurtti on halvempaa kuin valmis jogurtti. 

En ostaisi mitään karkkeja,  pullia, eineksiä, leikkeleitä, kakkuja, makkaroita, vanukkaita, 2dl jogurtteja, hilloja yms Käsittääkseni niissä on valtavat kilohinnat. Tarkkailisin kaupassa kaikesta juuri kilohintoja.

Viljelyssä olisi ainakin herneitä (proteiinin lähde), salaattia, sipulia ( säilyy hyvin talvenkin käyttöön), porkkanaa,  lanttua, (säilyvät hyvin), parsakaalia, kesäkurpitsaa (satoisa vähällä vaivalla), talvikurpitsaa (parempi säilyvyys), kurkkua  tomaattia  paprikaa, yrttejä (tavallisten ruohosipulin ja persiljan lisäksi ainakin basilika ja salvia  joita kuivaan talveksi). Yrttejä ja paprikaa voi kasvattaa ikkunalaudallakin, jos muuta mahdollisuutta ei ole.

Kahvista en pystyisi luopumaan. Se olisi tosi vaikeaa, mutta aamukahvi riittää. 

Tarkemmin kun ajattelen, ni  noinhan mä elän ja syön. En ole miettinyt paljonko mahtaa ruokaan mennä. 100e/kk on 3e 30c /pv. Varmaan joutuisi tinkimään tuosta edellä mietitystä ainakin sen, että kala tulisi vain järvestä hakien. Toisaalta nuo muut perusaineet paitsi proteiiniryhmä ovat melko halpoja. Pitääkin joku kk testata sitten kun ei ole muita asioita kaupungille kuukauteen. Ostaa ruokaa 100 eurolla ja katsoo mihin se riittää, kun kotona oleviin vsnhohin varastoihin  ei sinä aikana saa koskea. Kesällä käynee helpommin kuin talvella, koska omat viljelmät ja metsän ja järven antimet. Aikaa tietysti keräilijältä menee enemmän kuin kaupasta hakien. Pitkät työpäivät olisivat este.

Vierailija
4414/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku vitsi, että joku syö sadalla eurolla kuukaudessa? Itselläni menee kuukaudessa rahaa ruokakauppaan noin 500-600 euroa vaikka käyn sen lisäksi joka arkipäivä lounaalla lounasravintolassa. Asun siis yksin. Ei ole millään mahdollista syödä sadalla eurolla kuukaudessa.

Kertoisitko vähän mitä syöt? Selkeästi et paljon kokkaile itsellesi jos lounaan syöt joka päivä ulkona.17-21€ joka päivä illalliselle + aamu ja Iltapalle kuulostaa aika paljolta. Kun moni pärjää aamupalasta 0,10€ ja iltapalasta 0,10€ syömällä terveellistä ja hyvää ruokaa. Ja esim. Illallisena riisi-tonnikala-kasvis bowl/spaghetti ja jauheliha/lasagne/tortillat/keitot jne. maksaa noin 1€/annos itsetehtynä. Reissua jos lasket kauppaostoksiisi kaikki röökit ja oluet? Mutta mitwn saat 20€ päivässä ruokakauppaan jos lounaan syöt töissä?

Vierailija
4415/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi Kolmio kuudelle -tiliä täällä parjataan. Itse saanut siitä valtavasti innostusta ja tsemppiä tehdä, eikä vaan lähötä sohvalla! Hieno merkki siitä, että vaikka talossa teini ja pari lasta ja vauva, niin hän pitää säännöistä kiinni ja päättää mitä syödään ja mitä kotiin ostetaan. Silti on aikaa aina auttaa somessa muita, tehdä laskelmia ja jakaa videoita. Ammatiltaan kun on kokki, niin nämä säästö- ja kokkausvideot tulee varmasti helpommin kuin Matti meikäläiseltä. Mutta parempi ryhtyä yh:nä yrittäjäksi ja napata raha kotiin kuin valittaa netissä, että tuet laskee tai töitä ei ole tarjolla tai ei jaksa ja ruoka on niin kallista tms.

Kannattaa muistaa, että hän on tehnyt tästä ammattinsa. Hienoa, että hän on onnistunut. Tosin, ymmärtääkseni jokseenkin valheellisesti mutta mitä sitä ei tekisi bisnestä edistääkseen.

Vierailija
4416/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä minulla ei ole pakko selvitä 100e:lla kuussa, mutta jos olisi, niin yrittäisin selvitä tämänkaltaisilla keinoilla. Nämä sopisivat olosuhteisiin, jossa elän, maalla syrjässä. Eivät ehkä toteutuskelpoisia kaupungissa ainakaan jos asuu esim alivuokralaisrna eikä ole omaa keittiötä.

Leipoisin itse. Jos jonain kertana ei huvittaisi,  tyytyisin johonkin pannarityyppiseen. En tiedä, olisiko tämä säästöä, jos on vain sähköuuni. Mutta halvan sähkön aikaan ainakin. Leivän päälle tulisi vain levite, muttei leikkeleitä. Jos ei ehtisi joskus tehdä oikeaa ruokaa, voisi leivällä olla kananmunaa.

Söisin usein puuroja.

Kokkaisin ruuat itse. Kasviksista käyttäisin niitä tylsiä: lanttu, porkkana  punajuuri, kaali.

Riisiä en laita juuri koskaan nykyisinkään sen suuren hiilijalanjäljen takia, tätä en muuttaisi. Makaronia tai perunaa menisi aterioiden hiilihydraattina.

Kuivaherneitä,

Erittäin fiksu tapa ajatella. Itse olen samoilla linjoilla, mutta valitettavasti myös riisistä tykkään. Perunoita olen ite kasvattanut menestyksekkäästi parvekkeella ja kalalle ei tule hintaa kun vapaapäivä (la/su) käy onkimassa/pilkkimässä ja pakastaa osan saaliin (ahvenista fileitä pakkaseen, hauesta tehdään kalapullia jne.). Kesällä vapaapäivänä voi ostaa ihan kalastuslvan jos pääsee ihan koko päiväksi uistelemaan tai vastaavaa. Muuten pilkillä tai mato-ongella harrastusmielessä. Cottarissa usein myös edullista/tarjous kalaa jos ei ole kalaonnea. Halpis Kotimainen-ruisleipä 450g 0,88€ on parasta ja kuitua 12g eli enemmän kuin suositukset 10g. Karkit joo pannaan, niistä tulee vana huono olo ja tulee helposti syötyä jo euro (100g) aivan turhaan. Maksaa sitten vielä enemmän kun pitää käydä hammaslääkärissä.

Vierailija
4417/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että hän on tehnyt tästä ammattinsa. Hienoa, että hän on onnistunut. Tosin, ymmärtääkseni jokseenkin valheellisesti mutta mitä sitä ei tekisi bisnestä edistääkseen.

Ja kannattaa muistaa, että kaikki muutkin voi jäädä Lidlin kassalta kotiin vahtimaan vauvoja ja pistää oma yritys tulille ja alkaa yrittäjäksi ja tehdä siitä itselleen ammatti. Voit ihan hyvin tehdä itse saman. Ei vaadi edes koulutusta.

Vierailija
4418/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti olen niin tehnyt. Ekana opintovuonna sain vain lainan  mutten muuta rahaa mistään enkä niitä kuuluisia äidin ruokapaketteja kotoa. Opintolainaa 10kk lulukauden ajalle sain 5000mk, mikä nykyrahaksi muutettuna netistä löytyvän rahanarvomuuntimen mukaan on 4000e. Pankit nimittäin puolittivat sinä vuonna valtion myöntämän lainan. Vuosi oli 1976.  Se muunnin siis tarkoittaa, mitä silloinen raha ostovoimaltaan vastaisi mitä summaa nykyisin.  

Lainasta puolet kului vuokraan. Se oli alivuokralaishuone jaettuna toisen opiskelukaverin kanssa. Kumpikin maksoi 250mk eli nykyrahassa 200e. Neljännes meni lukukausimaksuun. Se oli 1250mk  nykyrahassa siis 1000e koko lukuvuodelta. Näiden jälkeen jäi 125mk/kk  mikä on juuri tuo kysytty 100e/kk. Elin sillä. Siitä rahasta maksoin myös opintoihin kuuluvat kirjat ja mahdolliset kotona käynnit. Kotonakäyminen maksoi jotain luokkaa 50-70e. Tarkasti en muista  mutta kun päiväbudjetyi oli 3e 30c, niin kotonakäynti vei enemmän kuin viikon ruokabudjetin. Joululoman sentään vietin kotona äidin ruuissa. Samasta budjetista maksoin myös kaikki satunnaiset pikkumenot, kuten muki, paikallisbussin kertalippu (liian kallista  jos ei ole pakko), silmäneulan, lankarullan ( katastrofi  että sellaisetkin jouduin ostamaan). Ainoa mikä jälkikäteen harmittaa, on se, että en syksyllä tajunnut laskea  paljonko päivässä saa mennä ja olin niin huoleton  että söin koulussa lounasta, mikä oli mun budjettiin liian kallista  5e/pv, kun rahaa oli vain se vähän yli 3e/pv. Ajsuduin keväällä sen takia vaikeuksiin  kun rahaa oli lopulta vain maitopurkin verran viikossa ennenkuin loppui kokonasn kesken 2 viikkoa ennen koulun loppua. Keväällä kävelin metsässä syömässä koivun hiirenkorvia c-vitamiinin takia, ettei ihan keripukki sentään tulisi. 

Sinänsä ihan kiva kuulla tunnustus  että olidi vaikea selvitä niin pienellä rahalla. Oli se minustakin. Luulin nuorena  etten ikinä pääse mihinkään töihin enkä selviä elämästä. Lopult minusta sitten kuitenkin tuli sellainen, joita nimitetään hyväodsidiksi ja joiden kuvitellaan syntyneen kultalusikka suusd. Ei ne muutkaan kaikki työssäkäyvät sellaisia ole. Ihan on muitakin  pikkumökistäkin lähteneitä ja sellaisia  jotka kävivät lukionkin ottamalla itse opintolainan sitä varten. Yksi mun opettajista oli entinen metsuri. Oli käynyt iltakoulussa keskikoulun ja lukion töidensä ohessa ja opiskellut sen jälkeen. Nostan hattua. Ei kaikkien tiet ole niin yksioikoisia.

Vierailija
4419/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on onneks töitä ja olen säästäväinen, mutta on mulla aina plan B tulojen varalle. Yksi maailman helpoin on esimerkiksi, käy ostaa Citymarketista Jaffa 24 x 0,33l pack 9,90€. Se tarkoittaa 0,42€ pullo. Mene myymään niitä Metron/junien/bussien/tapahtumien lähelle hintaan1-2€ kpl. Saat kaikki myytyä helposti 2 tunnissa jos vaikka 5 minuutin välein joka ostaa yhden pullon. Voittoa teet helposti 14-28€parissa tunnissa ilman veroja. Ja sitten voit mennä takaisin katsomaan sitä telkkua. Tai ostat 2 x 9,90€ packin (toinen Jaffaa ja toinen cola lightia) ja myyt molemmat muutamassa tunnissa. Saat voittoa 28-56€ hetkessä ja niillä saat viikon ruoat helposti. Voit toistaa saman vaikka joka päivä tai kerran viikossa ja se on jo yrittäjyyden alku ilman riskejä. Helppoa rahaa!

Sinä työssäkäyvänä ja ilmeisesti aina ihan kivasti pärjänneensä noin voisit tehdä ja elättää itsesi ja mahdollisesti perheesi. Mutta eipä nämä palstalaiset tuosta tai ruoan hinnoista valittajat jaksaisi moiseen tikkuaan ristiin laittaa. Näkee jo alapeukutuksista, että täällä keskusteluissa vallitsee nämä kotivalittajat, jotka ei edes halua yrittää pärjätä omillaan.

Vierailija
4420/18599 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisinpa nähdä, kuinka jossain Jokioisten "linja-autoasemalla" saisi viiden minuutin välein myytyä limsapullon. Ei taitaisi mennä kaupaksi Heinolan tienoillakaan kuin ehkä Heinolassa Jyrää- tapahtuman liepeillä - kerran vuodessa.

Enkä kyllä oikein usko sitäkään, että tavanomaisena arkipäivänä saisi vaikkapa Pasilan asemalla myytyä yhtään pulloa, sen verran nuivasti näyttävät ihmiset suhtautuvan niihin kerjäläisiinkin. Vaikka onhan siellä aina välillä vissiin jotain suomalaisemman näköisiä, jotka pyytelee rahaa ruokaan/ostamaan vaippapaketteja kuitti mukana tms (sen kuitin kanssa sitten palauttavat ne vaipat kauppaan ja saavat rahat käteen).

Illalla ja tosiaan kaikenlaisten tapahtumien liepeillä onnistuu varmasti. Niiden tapahtumien yhteydessä kannattaa ottaa mukaan jätesäkit, jotta voi kerätä tyhjät pullot palauttamista varten