Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18599)
Vierailija kirjoitti:
Söin tänään aamulla kaurapuuroa, kahvia ja maitoa. Välipalaksi omenan. Päiväruoaksi paistettua riisiä (eilisiä jämiä, täysjyväriisiä), valkosipulia, sipulia, öljyä, ja sardiineja tomaattikastikkeessa. Illalla pari suklaakeksiä ja teetä.
Tää on niin kuin mä!!! Paitsi et skippaan kaikki välipala-omenat ja ilta suklaakeksit. Vedän aamulla kaurapuuron ja pikakahvin 0,10€ sitten lounas (no just paistettu riisi tai kasviskeitto tms) 0,60€ ja sit illalliseksi teen kyl monesti tosttillapitsan (0,40€) tai skippaan ja teen just kattilapoppareita ja teen kasvistikkuja :D
Miksi johonkin kysymyksiin/vastauksiin tulee enemmän yläpeukkuja tai Mites alapeukkuja? Mua kiinnostaa tietää. Olen opiskelija, eli älkää tuomitko. Mulle toki on itsestäänselvyys syödä alle 80€/kk jos et ole saanut keikkatöitä. Mutta kaikkihan nyt extratyötä saa jos haluaa. Toki ei varmaan täysin sairaat, pahoittelen että jos yleistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin tänään aamulla kaurapuuroa, kahvia ja maitoa. Välipalaksi omenan. Päiväruoaksi paistettua riisiä (eilisiä jämiä, täysjyväriisiä), valkosipulia, sipulia, öljyä, ja sardiineja tomaattikastikkeessa. Illalla pari suklaakeksiä ja teetä.
Tää on niin kuin mä!!! Paitsi et skippaan kaikki välipala-omenat ja ilta suklaakeksit. Vedän aamulla kaurapuuron ja pikakahvin 0,10€ sitten lounas (no just paistettu riisi tai kasviskeitto tms) 0,60€ ja sit illalliseksi teen kyl monesti tosttillapitsan (0,40€) tai skippaan ja teen just kattilapoppareita ja teen kasvistikkuja :D
Ei huono tapa saada 2€/päivä toteutettua. Puurot ja kahvit ja päivällä kivasti sardiini-riisilounas tai keittoa tai tortillaa tai mitä nyt ikinä. Ja illalliseksi popparia tai kasvistikkuja tai suklaakeksiejä, toimii!:)
25€/viikko onnistuu jos ei baariin mene. Heti jos menee, niin pitää maksaa narikkaa ja itsensä lisäksi muille juomia jne. Mutta kotona ruoka ja kuka niin onnistuu hyvin
Vierailija kirjoitti:
Makaroonia ja ketsuppia.
Toimii! Mulla sama. Lidlin 1kg spaghetti 0,75€ ja ketsuppi sama 0,75€ ja sit ostan kyl viel 1kg pakastekasvis 1,90€. Noista syö oikeesti monta päivää!!! Ja toki jos joku valittaa proteiineista, niin 200g soijasuikaleita tai soijarouhetta maksaa 2,99€ ja siitä tulee monta kiloa lihaa vastaava määrä. Eli riittää ihan 0.10g per annos. Ei oo kallista.
Vierailija kirjoitti:
Kampin pimu, kerroit että syöt usein ulkona. Mua kiinnostais tietää, että missä syöt ja mitä syöt? Itse muistan aina pihistelleeni buffeteissa, ja söin vain kasviksia ja kanaa rahan edestä :D Ei kiinnostanut maksaa nuudeleista tai riisistä tms. Onko sulla sama?
No ei oikeastaan.
Kun syön ulkona tilaan mielelläni kalaa kun sitä tulee kotona liian harvoin laitettua. Nyt olen kylläkin yrittänyt parantaa tapani ja kokkailla kalaa kotonakin. Kalaruokien hinta oli jotenkin vielä siedettävä lounasravintoloissa viime vuonna mutta hinta vaan nousee ja nousee.
Toinen, mitä metsästän lounasravintoloista on kaalikääryleet ja kaalilaatikko. Nää on mun herkkuja, eikä kotona tule tehtyä, no kaalilaatikkoa joskus harvoin mut kaalikääryleitä ei ikinä.
Yksi mun lounasruokasuosikkini karjalanpaisti, vaikka sitä kyllä teen kotonakin.
Broileria en juurikaan syö ravintoloissa. En tajua miksi se on soosista riippumatta aina kuivaa ja tikkuista suorastaan.
Etnisistä ravintoloista käyn melko usein nepalilaisissa ja niissä syön yleensä lammasta koska se on pääsiäissesonkia lukuun ottamatta melko kallista kaupassa.
Pitsaakin tulee joskus syötyä ulkona ja useimmiten kavereiden kanssa iltasella.
-Kampin Pimu
Huomenna on ehkä vapaapäivä. Tai siis oli tänään ja torstainakin, mutta ne menivät ihan vapaaehtoistyössä. Torstaina sain mukaani riisipiirakoita+keräsalaatin, tänään olikin koko kassillinen ruokaa: einesmakaronilaatikko, paketillinen irtoteetä, herkkusienirasia, kaksi kiinankaalia, pari paprikaa, muutama chilipaprika, rakuuna- ja timjamiruukut (aika nääntyneitä, mutta kun laitoin ne ikkunalaudalle ja kastelin, niin piristyivät kummasti), omenoita ja sitruunoita, munakoiso ja leipää, 12 kananmunaa ja ruukkusalaatti. Useampi patonki, pari pussia sämpylöitä ja vaaleita limppuja. Neljä purkkia punkkikarkoitetta! Sain myös kaksi isoa kassillista kirjoja, osa niistä on aika turhaa (monta eri puutarhakirjaa), mutta mukana oli klassikkoja, joita minulla ei ollut entuudestaan (mm. Charlotte Bronten kirja, Juhani Ahon Rautatie ja Lastuja, jopa yksi Tarzan!) 60-luvun alun kasvisruokakirjakin, sitä ei ehkä voi klassikoksi sanoa. Itselleni turhat kirjat vien paikallisen kaupan eteiseen kirjahyllyyn, näin keväällä puutarhakirjoille voi olla kysyntää.
Nää on siis jämien jämiä, jotka ei kelpaa enää edes ruokajakoon . Paprikoissa saattaa olla pehmeää kohtaa, omenoissa kolhuja ja leivät ovat päiväyksen jälkeisiä jne. Mulle ne käy ihan hyvin, käyn kasvikset läpi ja valmistelen ne käyttöön, putsaan huonot kohdat pois, raakkaan pilaantuneet jne. Ne menee kompostiin, en siis heitä niitä jäteastiaan.
Suurimman osan leivistä viipaloin valmiiksi ja laitoin pakastimeen, samoin patongit viipaloin ja pakastin. Tänään en kyllä jaksa tehdä enää ruokaa, jokainen saa tehdä voileipiä niin paljon kuin vaan jaksaa syödä (aamupalaksi keitin mannapuuroa mannaryyneistä, joissa oli hintalappu 0,20€ ja punalaputetusta maidosta). Jääkaapissa on keitettyjä kananmunia, ajattelin nekin viipaloida vielä leivänpäällisiksi.
Illaksi voisin tehdä tomaattisalsaa, ostin toisenlaisia tomaatteja ja niitä on vielä vähän jäljellä, ja hyllyssä on tortillasipsejä.
Huomenna teenkin herkkusieni-kasviswokkia, nuudelien kanssa. Prismassa on rainbow-nuudeleita kohtuulliseen hintaan myynnissä.
Mut seuraavien viikkojen lounas on mulla aika varmasti leipää ja leipää. Lisäksi täytyy googlata, mitä voisin tehdä kiinankaalista, en saa edes yhtä kokonaista käytettyä huomiseen wokkiin.
(joo, kuullostan ihan aamupurotyypiltä, kun keittelin aamulla puuroa ja olin päivän vapaaehtoistöissä ja sain sieltä ruokaa mukaani)
Ske
Vierailija kirjoitti:
Huomenna on ehkä vapaapäivä. Tai siis oli tänään ja torstainakin, mutta ne menivät ihan vapaaehtoistyössä. Torstaina sain mukaani riisipiirakoita+keräsalaatin, tänään olikin koko kassillinen ruokaa: einesmakaronilaatikko, paketillinen irtoteetä, herkkusienirasia, kaksi kiinankaalia, pari paprikaa, muutama chilipaprika, rakuuna- ja timjamiruukut (aika nääntyneitä, mutta kun laitoin ne ikkunalaudalle ja kastelin, niin piristyivät kummasti), omenoita ja sitruunoita, munakoiso ja leipää, 12 kananmunaa ja ruukkusalaatti. Useampi patonki, pari pussia sämpylöitä ja vaaleita limppuja. Neljä purkkia punkkikarkoitetta! Sain myös kaksi isoa kassillista kirjoja, osa niistä on aika turhaa (monta eri puutarhakirjaa), mutta mukana oli klassikkoja, joita minulla ei ollut entuudestaan (mm. Charlotte Bronten kirja, Juhani Ahon Rautatie ja Lastuja, jopa yksi Tarzan!) 60-luvun alun kasvisruokakirjakin, sitä ei ehkä voi klassikoksi sanoa. Itselleni turhat kirjat vien pa
Hei sinä upea! Mun lemppariruokaa on laittaa just kaalia pannulle mausteisiin. Ja thats its! :D mun lempiruoka. Eli chiliä, valkosipulia, yrttejä mutta nää saa kierrettyä jos on vaiks jotain valmis maustepurkkeja hyllyssä.
Okei, en tiedä onko nyt väärään ryhmään? Mutta moni (itse lukien) pystyy syömään 100€:kk. Nyt mua siis kiinnostaa, ETTÄ: mitä leipää syöt? Vai syötkö ollenkaan? Olisi kova tietää :) Ja aiis monta palaa päivässä, ja mitä sen päälle? Kiitos vastauksista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna on ehkä vapaapäivä. Tai siis oli tänään ja torstainakin, mutta ne menivät ihan vapaaehtoistyössä. Torstaina sain mukaani riisipiirakoita+keräsalaatin, tänään olikin koko kassillinen ruokaa: einesmakaronilaatikko, paketillinen irtoteetä, herkkusienirasia, kaksi kiinankaalia, pari paprikaa, muutama chilipaprika, rakuuna- ja timjamiruukut (aika nääntyneitä, mutta kun laitoin ne ikkunalaudalle ja kastelin, niin piristyivät kummasti), omenoita ja sitruunoita, munakoiso ja leipää, 12 kananmunaa ja ruukkusalaatti. Useampi patonki, pari pussia sämpylöitä ja vaaleita limppuja. Neljä purkkia punkkikarkoitetta! Sain myös kaksi isoa kassillista kirjoja, osa niistä on aika turhaa (monta eri puutarhakirjaa), mutta mukana oli klassikkoja, joita minulla ei ollut entuudestaan (mm. Charlotte Bronten kirja, Juhani Ahon Rautatie ja Lastuja, jopa yksi Tarzan!) 60-luvun alun kasvisruokakirjakin, sitä ei ehkä vo
Mun lemppariruokaa on laittaa just kaalia pannulle mausteisiin. Ja thats its! :D mun lempiruoka. Eli chiliä, valkosipulia, yrttejä mutta nää saa kierrettyä jos on vaiks jotain valmis maustepurkkeja hyllyssä.
Kiitos, hyvä vinkki. Olen tavallista keräkaalia tuolla tavalla paistanutkin, se on ollut yksi tämän talven vakiolisukkeista, mutta tietenkin tuota voisi tehdä kiinankaalistakin. Valkosipulit ja chilit ovat omasta takaa (kasvatan aina mahdollisimman paljon valkosipulia), tykkään laittaa myös hunajaa, jos sitä on. Toi on hyvää niin nuudelien, riisin kuin perunamuusinkin kanssa - teinit on vähän eri mieltä siitä, sopiiko toi pääruuaksi...
Kimchiä mietin, onko se kuinka vaikeaa tehdä. Mulla olisi isoja patenttikorkillisia (? patenttikannellisia?) lasipurkkeja, niin voisi ainakin yhden satsin yrittää itse tehdä kimchiä. Hapankaalia olen tehnyt syksyisin tavallisesta kaalista, kun ne on vielä mehukkaita.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin pimu, kerroit että syöt usein ulkona. Mua kiinnostais tietää, että missä syöt ja mitä syöt? Itse muistan aina pihistelleeni buffeteissa, ja söin vain kasviksia ja kanaa rahan edestä :D Ei kiinnostanut maksaa nuudeleista tai riisistä tms. Onko sulla sama?
No ei oikeastaan.
Kun syön ulkona tilaan mielelläni kalaa kun sitä tulee kotona liian harvoin laitettua. Nyt olen kylläkin yrittänyt parantaa tapani ja kokkailla kalaa kotonakin. Kalaruokien hinta oli jotenkin vielä siedettävä lounasravintoloissa viime vuonna mutta hinta vaan nousee ja nousee.
Toinen, mitä metsästän lounasravintoloista on kaalikääryleet ja kaalilaatikko. Nää on mun herkkuja, eikä kotona tule tehtyä, no kaalilaatikkoa joskus harvoin mut kaalikääryleitä ei ikinä.
Yksi mun lounasruokasuosikkini karjalanpaisti, vaikka sitä kyllä teen kotonakin.
Broileria en juurik
Kiva kuulla kiitos! Toki toi, että haluat syödä kalaa kotona (jos et sitä kalasta??) niin nostaa kaippalaskua. Samoin se, että syöt kaaliruokia ravintolassa, vaikka sen tekeminen kotona olisi miltein ilmaista. Mutta siistii, jos rahaa jää elämisen lisäks säästöihin! Niin sen pitää mennäkin!! Cheers!
Miks en tajuu?? Kaikki ostaa tarjoustuotteita tai edullisinta merkkiä, ja sit jollain ei ol rahaa ruokaan? Onko nyt kaikki valtion ja diakonin apulöhteet nyt haettu? Miksei raha riitä? Mihin se sit menee jos ei ruokaan?
Aiemmin söin paljon. Nykyään seurustelen hoikan kumppanin kanssa ja syödään maltillisesti. Hmm. Mulls menee nykyisin ruokaan 30-40€ kuukaudessa. Kumppanilta ehkä saman verran eli yhteensä jaettuna varmaan just joku 100€/kk
Vierailija kirjoitti:
Okei, en tiedä onko nyt väärään ryhmään? Mutta moni (itse lukien) pystyy syömään 100€:kk. Nyt mua siis kiinnostaa, ETTÄ: mitä leipää syöt? Vai syötkö ollenkaan? Olisi kova tietää :) Ja aiis monta palaa päivässä, ja mitä sen päälle? Kiitos vastauksista :)
Meillä syödään paahtoleipää, ruisleipää (lähinnä ruispalatyyppisinä leipinä) ja sämpylöitä, joskus maalaispaloja tai muuta pehmeämpää sekaleipää. Tai sitten jotain ihan muuta. Itse syön aina leipää aamupalaksi, 2-3 palaa/yksi sämpylä, päällä halvinta levitettä ja ohuen ohutta keittokinkkua, joskus harvoin maksamakkaraa (siinä on sipulia eikä mun pitäisi syödä sitä ollenkaan), graavi/kylmäsavulohta tai sitten hummusta+kasviksia tai pestoa+kasviksia. Suurin osa leivistä ostetaan -50%, joskus (kuten tänään) saan ilmaista leipää (noita jämien jämiä), ja joskus leivon itse. Nyt meillä on Fazerin leipiä. Teinipojat syö ruisleipää+kinkkua+juustoa, paahtoleipää+levitettä/nutellan tapaista pähkinälevitettä, paahtoleipää+majoneesia, pepperonia/kinkkua/jotain lihapitoista+juustoa+kasviksia jne. Jos leipä on ruuan lisuke, niin se on usein ruisleipää+levitettä, joskus juustoviipale tai pari siihen päälle.Pastan kanssa vaaleaa leipää.
Joskus tehdään omia subeja, jokainen täyttää leipänsä oman maun mukaan ja ne lämmitetään uunissa grillivastuksen alla (kuten Subwayssakin tehdään). Aika usein teen lämpimiä voileipiä (tai oikeastaan grilled cheese, koska täytteitä ei ole kovin paljon, ei sellaisia perinteisiä suomalaisia lämpimiä voileipiä).
Leipähävikkiä meillä ei yleensä tule (joskus kyllä). Kuivaan leivänkannikat ja jauhan korppujauhoksi tai teen krutonkeja (leikkaan pieniksi tasakokoisiksi kuutioiksi, maustan öljyllä+valkosipulilla+vuolalla+persiljalla ja paahdan uunissa). Krutongit yleensä menee ihan sinällään, joskus ehdin laittaa niitä salaattini sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Abipoikani leipoo leivät meille. Abipoikani jauhaa siskoltani saamansa jyvät (hänellä on 100 hehtaaria Tallinnan lähellä, hänellä on virolainen mies ja viisi lasta, joista kolme opiskelee Tarton yliopistossa, mies on lääkärieversti ja tunnettua virolaista mustamäen-sukua. Mustamäen-suku on tunnettu spiriittiviinan valmistajia :)))).
Abipoikani ja siskoni kevyt kaveri jauhavat viljansiemenet leipäkivellä jauhoksi. Sen jälkeen juuritaikinaan laitetaan heräte ja leivotaan leipää- Abityttäreni lämmittää leivinuunin (500 vuotta vanhan maalaistalon, jonka mieheni peri veljeltään Börjeltä, ovat vanha ruotsalainen suku, kuten minäkin olen.) Leipään laitetaan sieniä ja villivihanneksi joita meillä on kaksi pakastinta täynnä.
Leivän päääe laitamme luonnollisesti sieniä, koska meillä on pakastimet niitä täynnä. Meillä on kaksi pakastinta, ne on haettu tien poskesta.
Ske
Minulla ei koskaan aikaisemmin olekaan ollut stalkkeria 😍
Hassua, että.sellainen on täällä vauva-palstan halraruokaketjussa, eikä esimerkiksi työhöni liittyen🤔 vaikka nimenomaan siinä ole n se ilkeä ihminen.
Ske - joka unohti allekirjoittaa tuon pitkän vastauksensa leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan aikaisemmin olekaan ollut stalkkeria 😍
Hassua, että.sellainen on täällä vauva-palstan halraruokaketjussa, eikä esimerkiksi työhöni liittyen🤔 vaikka nimenomaan siinä ole n se ilkeä ihminen.
Ske - joka unohti allekirjoittaa tuon pitkän vastauksensa leivästä.
Sun työsi taitaa olla tällä palstalla.
Vinkkinä että myös lapsiperheessä voi syödä edullisesti, vaikka joku täällä valitti että poika syö kuin hevonen ja äiti ja kaksi lasta eivät pärjää alle 500€/ruokakustannuksissa. Meidän perheessä keitetään kattilallinen puuroa aamuisin ja tarjolla myös esim. banaaniviipaleita tai marjoja (koko perhe kesää syksyisin pakkaseen). On myös rouheita ja siemeniä. Välipalaksi ja iltapalaksi lapset tekevät itselleen yleensä leivät (kaupan halppismerkkiä tai itseleivottua. Kotona on leipäkone ja pikasämpylät osaa lapsetkin tehdä). Lounas koulussa ja päivällinen meillä yhteinen edullinen kotiruoka. Tällä viikolla ollut mm. kanakeittoa, kasvispihvejä ja riisiä, kasviskiusaus ja makaroonilaatikko soijarouheesta. En ole muistanutkaan sanoa lapsille, etten käytä enää jauhelihaa tai possua kotona ruoanlaitossa. Eivät ole huomanneet mitään. Koulussa saavat sitä kuitenkin, että tuskin kuolevat puutostiloihin. Haluan vähentää lihansyöntiä mutta joskus voin ostaa saunamakkarat mökille tai grillipihvit. Arjessa käytetään tarjouskanaa, tarjouskalaa ja soijaa eri muodossa. Kesäisin ongitaan itse.
Pirkkaniksi, luteista saa ilmaista proteiinia.