Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18557)

Vierailija
3421/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mutta täällä kysyttiin niiltä, jotka pärjäävät satasella"

Ehkä ymmärsin väärin sitten sen, mitä hän kenelle vastasin, tarkoitti "ruoasta valittavilla". Käsitin viestin niin, että hän halusi tietää, mitä ne syövät, jotka valittavat, etteivät pärjää satasella. Mutta voi olla, että tulkitsin väärin.

No joka tapauksessa minun listastani pitäisi näkyä, että mitään hampurilaisia, pizzoja, limsoja, kaljoja yms,. ei tarvitse vetää, että ruokaan saa menemään vähintään 200 e/kk. Minulla siis menee keskimäärin n. 210-220 e/kk.

Nim. Nanna

Vierailija
3422/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannan esimerkin ruokavalio on oikeasti kasvisten suhteen monipuolinen ja sisältää päivässä runsaasti eri värejä, tuollaiseen kasvismäärään menee jo helposti 20 euroa viikossa. Syön itse aika samaan tapaan ja parisataa on realistinen summa, hieman enemmän ehkä proteiinia omalla kohdalla koska liikun aktiivisesti.

Halvalla syövät karsii aivan varmasti kasvisten määrässä ja ruuan terveellisyydessä ja monipuolisuudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3423/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mutta täällä kysyttiin niiltä, jotka pärjäävät satasella.."

Mä ymmärsin tän niin, että ei tarvitse hanhenmaksapakkeroita tai kaviaaria, eikä edes eineksiä syödä, että summa on tuplat satasen jolla jotkut väittävät syövänsä terveellisesti ja hyvin.

Vierailija
3424/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän itsekin, että proteiinia voisi hieman lisätä. Kalsiumia saan myös liian vähän ruoasta, joten sitä otan lisää purkista. Joskus satunnaisesti jotain muutakin, D-vitamiinia säännöllisesti.

Kyllä se parisen sataa ainakin menee. Monetkaan kasvikset, varsinkaan pähkinät eivät ole ihan halpoja. Mutta ne on todella terveellisiä.

Satasella kuussa pysyy varmasti hengissä, mutta terveellisesti sillä ei syö.

Vierailija
3425/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän itsekin, että proteiinia voisi hieman lisätä. Kalsiumia saan myös liian vähän ruoasta, joten sitä otan lisää purkista. Joskus satunnaisesti jotain muutakin, D-vitamiinia säännöllisesti.

Kyllä se parisen sataa ainakin menee. Monetkaan kasvikset, varsinkaan pähkinät eivät ole ihan halpoja. Mutta ne on todella terveellisiä.

Ja tämä oli siis Nannan vastaus viestiin  "Muutama aamupala ja lounas oli proteiinin osalta niukkoja. Paljon halpoja aineksia, kuten puuro ja pavut. Ihmettelen, jos menee 200 euroa noihin."

Vierailija
3426/18557 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun otsikossa on mainittu 100 e, mutta moniko oikeasti syö tasan tarkkaan eurolleen sillä summalla? Vai onko budjetti vähän sinne päin ja mutuillaan, että oma ruokavalio on 100 e/kk, vaikka voi olla paljon enemmänkin? Miten pitkään joku on syönyt 100 e/kk, eurojen tulosta saakka? Eikö inflaatio ole yhtään syönyt rahan arvoa parissa kymmenessä vuodessa tai edes muutaman vuoden sisään? 

Toki ymmärrän, jos joku elää tuilla tai pienellä eläkkeellä ja joutuu oikeasti tarkasti laskemaan ruokaan liikenevän rahan. 

Vierailija
3427/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanna= Ske.

Vierailija
3428/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden erikoisin punalappuostos tehty, six pack lonkerot 5,5% punalaputettu puoleen hintaan (päiväykseenkin vielä aikaa) Kaikkea sitä näkeekin kun hengissä pysyy :)  Pääsiäisen aurinkokelejä odotellessa, terassikausi (=oma partsi) valmiina korkkaukseen..   

En ole ikinä nähnyt punalaputettua alkoholia.

Olen nähnyt punalaputettuja (alkoholillisia) oluita, glögejä ja "limuviinoja" jotain breezereitä ne kai on ihan prismassa, JA olen nähnyt punalaputettua VIINIÄ ALKOSSA! Teoriassa voisi siis myös nautintoaineita hankkia punalaputettuna...

Vierailija
3429/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glögit oli 80 senttiä paikallisessa citymarketissa joulun jälkeen alennuksessa. Ja tässä oli alkoholia mukana.

Vierailija
3430/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Ske ei ole Nannakaan, joudut taas pettymään.

Ihmiset ovat erilaisia, ihmisten tarpeet ja mieltymykset ovat erilaisia. On allergioita, intoleransseja, aineenvaihdunta- tai suolistosairauksia (tuttavani ei voi syödä mitään siemeniä, jyviä, pähkinöitä, runsaskuituisia kasviksia koska ne voivat jäädä johonkin suolenmutkaan). Minulla on allergioita, jotka estävät lähes kaikkien einesten syönnin, lapset sentään voivat niitä syödä halutessaan. Joudun olemaan aika valikoiva ravintoloissakin, joten aika harvoin käyn missään "ulkona syömässä". Kotipizzaa uskallan syödä, mutta ne kyllä on niin kalliita, että mielummin näen vaivaa ja teen pitsaa koko perheelle itse (tai teinien kanssa). Karvakäsipizzerioiden takatiloissa käyneenä jätän nekin pizzat syömättä. Vaikka kuinka olisi halpaa.

Tällä viikolla on kyllä ollut pikaruokaakin kotona tarjolla: pakasteranskalaisia, kalapuikkoja ja kananuggetteja uunissa paistettuna. Nämä maksoivat 7,39€ viidelle hengelle (halvimmat mitä kotimatkan S-marketista löysin), siihen sitten ketsupit, majoneesit, pakasteparsakaalit ja juomat (mumminmehua ja kuplavettä tai kokista) niin annoshinta meni tuossakin yli kahden euron. Jos teen lasagnen, niin se lasagne maksaa suurinpiirtein tuon 7,5€ ja siihen tykötarpeet päälle, mutta annoksia onkin sitten kymmenkunta ja annoshinta jää reilusti alle kahden euron. Meillä on kuitenkin 5 (tai 5,5) syöjää, joten päiväbudjettikin on se vähän yli 15€ - ja sillä jo saakin aika hyvin ruokittua tämän kokoisen perheen, kun tosiaan tekee itse.

Että valintoja pitää tehdä, ja jos rahaa on ruokaan käytettävissä vähän (tai siihen haluaa käyttää vähän rahaa) niin silloin on nähtävä enemmän vaivaa: tehtävä itse, kasvatettava itse kasviksia/kaneja/ruutanoita/kanoja, kerättävä luonnonantimia (marjat, sienet, yrtit), ehkä kalastettava ja jopa metsästettävä - tai sitten on metsästettävä tarjouksia, punalaputettuja, -60% ilta-alea, ruokajonoja, ruokajakeluita, leipäjakeluita.

Ammulla kuuntelin ylen ykkösen aamua radiosta, siellä käytiin läpi asumistuen muutoksia. Sivulauseissa mainittiin, että moni muukin pienituloiselle kohdistettu tuki on pienentynyt tai pienenemässä/poistumassa, ja ne kaikki osuvat samoihin henkilöihin. Vaikka se asumistuki laskee keskimäärin "vain" 113 eurolla, niin samaan rytäkkään iskeekin sitten työttömyyskorvauksen lapsikorotusten poistot jne. Yhdellä perheellä se pudotus voi olla yli viisisataa. (nämä eivät koske meitä, koska emme saa sen kummemmin työttömyyskorvauksia kuin asumistukeakaan, asuntolainaan sitä ei saa...)

Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että saisin loottovoiton ja voisin elää laveaa elämää, mutta luulen, että se minun mielestäni lavea elämä olisi monen mielestä ankeaa ja rajoittunutta.

Ske

Vierailija
3431/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen ruokavaliossa on puutteensa. Onneksi ihminen voi elää terveenä ja hyväkuntoisena erilaisilla ruokavalioilla.

Vierailija
3432/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen ruokavaliossa on puutteensa. Onneksi ihminen voi elää terveenä ja hyväkuntoisena erilaisilla ruokavalioilla.

Kolmen kuukauden sykleissä. Sitten täytyy jo korjata ruokavaliota paremmaksi, kevyemmäksi tai jopa syödä enemmän.

Vierailija
3433/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että annosten mittaaminen ei ole tervettä, mutta siis aloituksessa käskettiin kertomaan mitä syö päivittäin tarkasti. Ehkä nämä ihmiset eivät normaalisti edes ajattele paljonko syövät. 

Ja samaa on kysytty myös useissa kommenteissa. Normaalisti en tosiaan tarkkaile määriä vaan fiiliksen ja kylläisyyden tunteen mukaan mennään. Kivahan se on yrittää vastata parhaansa mukaan kysymykseen ja saada negaa sitten siitä.

Vierailija
3434/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä ketjua oikein voi ottaa tosissaan, kun niin monen edullisesti syövän esimerkit on täyttä puuta heinää. Määrien puolesta kärsii joko syömishäiriöstä, syö jonkun muun piikkiin tai sitten ruokakulujen laskenta on jotain ihmeellistä kikkailua, eikä esim. varastoon ostettavia/varastossa olevia ruokia lasketa mukaan. 

Varastoista - miksi ihmeessä pitäisi laskea varastossa olevat ruuat kahteen kertaan - sekä ostettaessa että syödessä? Itse ainakin budjetoin vain ostot enkä välitä milloin syön ne ostokset, kunhan mielellään ennen parasta ennen päivämäärää.

Vierailija
3435/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että jo vuosikymmen sitten päiväbudjetiksi ihmisarvoiseen elämään laskettiin 10 euroa/päivä ruokakuluksi. Ja se oli tosiaan vuosikymmen sitten. Ei länsimaissa kenenkään pitäisi elää niin, että syö parilla-kolmella eurolla per päivä. Pitää ymmärtää, että se vaikuttaa ajan myötä terveyteen ja lisää terveydenhoitokuluja.

No jos mä mietin että mitä en syö, siis osta kaupasta mitä voisin ostaa enemmän jos en pitäisi budjetista kiinni, niin varmaan juustoja enemmän, creme bonjoureja leivän päälle ja jotain erikoisjugurtteja, suklaavanukkaita, katkarapuja, ehkä jotain mässyä vaikka pumpernikkeleitä tai sitä bakerika keksitaikinaa. Mitään noista en tarvitse. Eikä oikeastaan tee mielikään. Tavalliset suolakurkut voisin kyllä vaihtaa myrttisiin.

Itse kun haluan juhlia/törsätä halvasti niin ostan ihan perus halpis arki/Edam tai kermajuustoa ja kuutioon sen ja laitan rasiaan marinoitumaan mausteiden ja öljyn kanssa. Saan parempia herkkujuustopaloja kuin joku 30€/kg herkkujuusto ja öljy/juustojömät lisään myöhemmin toiseen ruokaan. Marinoin myös aina halpis suolakurkut tai oliivit, jolloin niistä tulee 100 kertaa parempaa kuin joku myrttinen ka muutenkin ravintolatasoa. Lidlissä kans ainakin edullinen tuorejuusto alle 1€, jota käytän herkuttelupäivinä. Leivät/sämpylä aina parasta itsetehtynä. Vanukkaat tai äyriäiset ei kiinnosta, mutta vieraille voisin ostaa jonkun viinipullon :) 

Mielenkiintoista että tuo kommentti  mihin vastasit näyttäisi olevan poistettu, siis 'No jos mä mietin että mitä en syö, siis osta kaupasta mitä voisin ostaa enemmän jos en pitäisi budjetista kiinni, niin varmaan juustoja enemmän, creme bonjoureja leivän päälle ja jotain erikoisjugurtteja, suklaavanukkaita, katkarapuja, ehkä jotain mässyä vaikka pumpernikkeleitä tai sitä bakerika keksitaikinaa. Mitään noista en tarvitse. Eikä oikeastaan tee mielikään. Tavalliset suolakurkut voisin kyllä vaihtaa myrttisiin.'

Mutta hyvä kommentti yhtä kaikki tuo tuotteiden tuunaaminen paremmaksi.

Vierailija
3436/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, Olenko ainoa, jolle tullut fiilis että täällä jotain Kela-tuilla eläviä, jotka tottunut elämään leveämmin tai olemaan katsomatta kaupassa hintoja. Ja nyt ärsyttää jos tukia saakin vähemmän eikä jää niin paljon rahaa herkkuihin ja röökiin? :D Tai siis monta kertaa täällä Riikka mainittu ja ties mitä orpoja :D Itse en tiedä miten tuet nyt vaikuttaa ihmisten elämään kun itse olen aina töissä käynyt. Mutta olenkin tottunut vertailemaan hintoja, eikä 100€/kk ole mikään mahdottomuus tai iso juttu. Toki jos on tottunut, niin onhan se elämä varmaan rennonpaa jos ei tartte ikinä suunnitella mitään elämässään (töihin menoa, raha-asioita) tai just vaikka vertailla kilohintoja viikon ruokalistaa tehdessä.

Sama fiilis. 70 ja 90-luvun laman eläneenä niin osa kommenteista aika omituisia siihen aikaan verrattuna.

Vierailija
3437/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanna joi täällä joka päivä jotain vihersmoothieita, johon tuli ties mitä ainesosia eikä edes täytä vatsaa. En edes tosi rikkaana tuhlaisi raaka-aineita noin Lisäksi kuulostaa aika suursyömärin aamupalalta jos puuron ja juomien lisäksi maistuu vielä banaani ja omena ja mitä kaikkea siellä oli. Itse syön 1 hedelmän päivässä ja senkin välipalaksi. Aamupalana riittää puuro tai leipä. Tietenkin saa rahaa kulumaan jos haluaa, mutta täällä satoja kertoja sanottu että vähemmälläkin pärjää kun tekee erilaisia valintoja ja jättää mm. Pois ne Nannankin käyttämät turhat kermat ja koskenlaskijajuustot joka päiväisestä ruokavaliosta.

Vierailija
3438/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"100€:lla minä syön joka päivä vihanneksia, lihaa, perunaa/riisiä, joskus makarooneja, maitotuotteita ym. En syö viljoja enkä juo vettä ja teetä kummempaa. Mikä tuossa on typerää tai epätervettä kun syö suht puhtaista aineksista tehtyä ruokaa? Syön herkkujakin joka toinen päivä. Pitäiskö mättää kaksin käsin pizzaa ja hampparia että olis "terveellistä kunnon ruokaa"? Vehnää ja muita viljoja? Mitä tuosta puuttuu? Syön kuitenkin keskimäärin 1500 kcal/pv. T:eri " 

1500 kcal on monelle naisellekin sellainen kalorimäärä, jolla paino lähtee rajusti laskuun. Jos tavoitteena ei ole painonpudotus, niin suurimmalle osalle tuo ruokamäärä ei riitä ja rahaa kuluu tällöin enemmän. Tämä on monelle täällä vaikea ymmärtää, ettei kaikki ole mitään laihduttajia, pätkäpaastoajia, tai fyysisesti pienikokoisia, joilla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta jne. Isompi määrä ruokaa ei tarkoita myöskään, että söisi pitsaa tai ham

Onko täällä myös kielletty esimerkiksi ikääntyneiden naisten kommentointi, pakkoko on ottaa itseensa jos mainittu ruokavalio ei juuri itselle sovi. Mikä sinä olet rajaamaan kuka saa olla otsikossa mainittu 'joku'.

Vierailija
3439/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta esim. pähkinät eivät ole välttämättömiä. Pähkinöiden rasvahapot ja proteiinit saa edullisemminkin. 

Vierailija
3440/18557 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette te jotka puhutte mussuttamisesta ja mässyistä?

Ne on sanoja joiden perusteella skippaan koko viestin.

Veikkaan, että jotain vanhempaa ikäluokkaa, ei ainakaan kolmekymppisenä kuulu omaan sanavarastoon. Meille ainakin opetettiin jo koulun terveydentiedon ym. tunneilla, että järkevää on syödä säännöllisesti useampia kertoja päivässä. En tiedä mille ikäluokalle monta kertaa päivässä syöminen on niin kamalaa, että se pitää leimata jatkuvaksi mussuttamiseksi ja mässyksi. 

90-luvulla syntyneet lapseni käyttivät termiä mässy tarkoittaen sillä pitsaa karkkii sipsii ja limuu. Nyttemmin tuo meillä sisäpiirin vitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi