Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18554)

Vierailija
3381/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein näissä säästäjien esimerkeissä ruokamäärät ovat pieniä. Mitään "ylimääräistä" niissä ei ole. Mutta totuus on, että noin yleisesti ihminen kaipaa edes joskus jotain muutakin elämäänsä kuin sitä, että juuri ja juuri pärjää hengissä. Jos ei ole ihan pakko kitsastella. Se on ikävää, että joillakin on niin vähän rahaa ruokaan, ettei mitään "mässytettävää" voi ostaa. Tai syödä joskus ulkona tai käydä kahvilla, kutsua joku kylään tms. 

Muuten, hyvin moni tuntuu olevan sellainen, ettei heillä käy vieraira tai ole mitään juhlimisen aihetta kotonaan. Silloinhan rahaa säästyy tietenkin. 

Itse urheilen paljon, joten ehkä se on yksi syy etten tykkää mässytellä tai popsia viikonloppuisin karkkia tai sipsiä. Joskus leffailtoina korvaan iltapalan kasvistikuilla (esim. porkkanaa, parsakaalia,kukkakaalia ja kurkkua) joita dippaan maustamattoman jogurttiin (maustan itse kasvattamillani yrteillä ja chilillä). Se on itselleni herkkua, ei mikään epäterveellinen sokeri tai rasvajuttu.

Lisäksi just järjestin mökillä juhlat, jossa ruokana oli muun muassa kalakeittoa ja savustettuja muikkuja, keitettyjä perunoita ja salaattia ja kasvispyöryköitä ja vaikka mitä hyvää itsepyydystettyä ja itsetehtyä. Oli hyvät ruoat ja kaikilla oli kivaa! Ei juhlat tarkoita jotain kaupasta ostettua kallista sisäfilettä. 

Vierailija
3382/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää ministeriltä ravinoneuvoja. Miten syödä rav, suositusten mukaan pienellä summalla koko vuosi. Stana, pakkohan niiden on tietää. Onnellinen, vointivaltio nääs. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että annosten mittaaminen ei ole tervettä, mutta siis aloituksessa käskettiin kertomaan mitä syö päivittäin tarkasti. Ehkä nämä ihmiset eivät normaalisti edes ajattele paljonko syövät. 

Vierailija
3384/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä ketjua oikein voi ottaa tosissaan, kun niin monen edullisesti syövän esimerkit on täyttä puuta heinää. Määrien puolesta kärsii joko syömishäiriöstä, syö jonkun muun piikkiin tai sitten ruokakulujen laskenta on jotain ihmeellistä kikkailua, eikä esim. varastoon ostettavia/varastossa olevia ruokia lasketa mukaan. 

Vierailija
3385/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että jo vuosikymmen sitten päiväbudjetiksi ihmisarvoiseen elämään laskettiin 10 euroa/päivä ruokakuluksi. Ja se oli tosiaan vuosikymmen sitten. Ei länsimaissa kenenkään pitäisi elää niin, että syö parilla-kolmella eurolla per päivä. Pitää ymmärtää, että se vaikuttaa ajan myötä terveyteen ja lisää terveydenhoitokuluja.

No jos mä mietin että mitä en syö, siis osta kaupasta mitä voisin ostaa enemmän jos en pitäisi budjetista kiinni, niin varmaan juustoja enemmän, creme bonjoureja leivän päälle ja jotain erikoisjugurtteja, suklaavanukkaita, katkarapuja, ehkä jotain mässyä vaikka pumpernikkeleitä tai sitä bakerika keksitaikinaa. Mitään noista en tarvitse. Eikä oikeastaan tee mielikään. Tavalliset suolakurkut voisin kyllä vaihtaa myrttisiin.

Itse kun haluan juhlia/törsätä halvasti niin ostan ihan perus halpis arki/Edam tai kermajuustoa ja kuutioon sen ja laitan rasiaan marinoitumaan mausteiden ja öljyn kanssa. Saan parempia herkkujuustopaloja kuin joku 30€/kg herkkujuusto ja öljy/juustojömät lisään myöhemmin toiseen ruokaan. Marinoin myös aina halpis suolakurkut tai oliivit, jolloin niistä tulee 100 kertaa parempaa kuin joku myrttinen ka muutenkin ravintolatasoa. Lidlissä kans ainakin edullinen tuorejuusto alle 1€, jota käytän herkuttelupäivinä. Leivät/sämpylä aina parasta itsetehtynä. Vanukkaat tai äyriäiset ei kiinnosta, mutta vieraille voisin ostaa jonkun viinipullon :) 

Vierailija
3386/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 euroa kuudelle ihmiselle kuulostaa jo utopialta. Mutta ehkä lapsilisistä voitaisiin sitten leikata, jos se on mahdollista.

Tuo Kolmio kuudelle on jo moneen kertaan käsitelty täällä. Parempi jättää huomiotta, koska se ei todellakaan perustu todellisiin kustannuksiin.

Vierailija
3387/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää ministeriltä ravinoneuvoja. Miten syödä rav, suositusten mukaan pienellä summalla koko vuosi. Stana, pakkohan niiden on tietää. Onnellinen, vointivaltio nääs. 

Minulla ei  ainakaan ole mitään ongelmia urheilijana syödä terveellisesti ravinto-oppien mukaisesti ja ihan vielä omasta pussista. (En saa mitään tukia).

Vierailija
3388/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla tutkimus jossa pätkäpaastoajat eli vähäkalorisesti syövät kuoli sydänkohtaukseen. Enkä ihmettele, sydän tarvitsee paljon energiaa.

Tuossa tutkimuksessa oli puutteita, jotka myönnettiin, ja varsinkin kun aiemmin on saatu ihan toisenlaisia tuloksia.

Vierailija
3389/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni nyt huvittaa se, että joitain täällä ärsyttää se, että jos joku muu osaa elää säästeliäästi ja syödä silti terveellisesti, tuoretta ja hyvin. Itse ajattelen niin, että jos minua ärsyttää se, että joku osaa tehdä kärrynpyörään, niin en olisi aggressiivinen vaan iloitsisin toisen puolesta, yrittäisin saada oppia ja harjoittelisin tekemään saman myös itse.

Minua todellakin ärsyttää. Syy ei ole säästeliäisyys vaan se, että ihmiset joko valehtelevat tai sitten heillä on hyvin erilainen käsitys kuin minulla siitä, mitä on terveellinen ruoka/syöminen. Tai sitten ruokamäärät ovat niin pieniä, että niillä eivät useimmat pärjäisi.

En jaksa uskoa että kukaan täällä jaksaisi keksiä omat päivittäiset ruokansa ja niille valheell

Tuollaiset budjetit voi heittää mäkeen. Jokaisella on oma energiantarpeensa, ja ravintoaineet voi saada niukemmallakin syömisellä, jos syö ravintoainetiheitä ruokia.

Vierailija
3390/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein näissä säästäjien esimerkeissä ruokamäärät ovat pieniä. Mitään "ylimääräistä" niissä ei ole. Mutta totuus on, että noin yleisesti ihminen kaipaa edes joskus jotain muutakin elämäänsä kuin sitä, että juuri ja juuri pärjää hengissä. Jos ei ole ihan pakko kitsastella. Se on ikävää, että joillakin on niin vähän rahaa ruokaan, ettei mitään "mässytettävää" voi ostaa. Tai syödä joskus ulkona tai käydä kahvilla, kutsua joku kylään tms. 

Muuten, hyvin moni tuntuu olevan sellainen, ettei heillä käy vieraira tai ole mitään juhlimisen aihetta kotonaan. Silloinhan rahaa säästyy tietenkin. 

Itse urheilen paljon, joten ehkä se on yksi syy etten tykkää mässytellä tai popsia viikonloppuisin karkkia tai sipsiä. Joskus leffailtoina korvaan iltapalan kasvistikuilla (esim. porkkanaa, parsakaalia,kukkakaalia ja kurkkua) joita dippaan maustamattom

Ei, vieraille ei tarvitse välttämättä tarjota mitään kallista, mutta se on aina ns. ylimääräistä. Yksikin lisäsuu on enemmän kuin vain oma suu, ja se kasvattaa budjettia.

Voihan sen toki niinkin tehdä, että syö sitten itse jossain kohtaa vastaavasti vähemmän, mutta jos jo muutenkin elää aika lailla minimillä, niin ei ehkä onnistu tai ei ole järkevää.

Vierailija
3391/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse urheilen paljon, joten ehkä se on yksi syy etten tykkää mässytellä tai popsia viikonloppuisin karkkia tai sipsiä. Joskus leffailtoina korvaan iltapalan kasvistikuilla (esim. porkkanaa, parsakaalia,kukkakaalia ja kurkkua) joita dippaan maustamattom

Herkkuna porkkana?? 

On myös lapsia, jotka elää näiden syömishäiriöisten armoilla ja herkuttelee kasvistikuilla.

Vierailija
3392/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsas kasvisten syönti ei ole koskaan lihottanut ketään. Ja nimenomaan sekä määrällisesti että laadullisesti runsas kasvisten syönti on yksi terveellisen ruokavalion kulmakiviä.

Ei se myöskään ketään tapa, jos ei grammalleen saa sitä suositeltua määrää. Terveys on kokonaisuus, ja harvan ruokavalio on ihanteellinen. 

Vierailija
3393/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, Olenko ainoa, jolle tullut fiilis että täällä jotain Kela-tuilla eläviä, jotka tottunut elämään leveämmin tai olemaan katsomatta kaupassa hintoja. Ja nyt ärsyttää jos tukia saakin vähemmän eikä jää niin paljon rahaa herkkuihin ja röökiin? :D Tai siis monta kertaa täällä Riikka mainittu ja ties mitä orpoja :D Itse en tiedä miten tuet nyt vaikuttaa ihmisten elämään kun itse olen aina töissä käynyt. Mutta olenkin tottunut vertailemaan hintoja, eikä 100€/kk ole mikään mahdottomuus tai iso juttu. Toki jos on tottunut, niin onhan se elämä varmaan rennonpaa jos ei tartte ikinä suunnitella mitään elämässään (töihin menoa, raha-asioita) tai just vaikka vertailla kilohintoja viikon ruokalistaa tehdessä.

Vierailija
3394/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, Olenko ainoa, jolle tullut fiilis että täällä jotain Kela-tuilla eläviä, jotka tottunut elämään leveämmin tai olemaan katsomatta kaupassa hintoja. Ja nyt ärsyttää jos tukia saakin vähemmän eikä jää niin paljon rahaa herkkuihin ja röökiin? :D Tai siis monta kertaa täällä Riikka mainittu ja ties mitä orpoja :D Itse en tiedä miten tuet nyt vaikuttaa ihmisten elämään kun itse olen aina töissä käynyt. Mutta olenkin tottunut vertailemaan hintoja, eikä 100€/kk ole mikään mahdottomuus tai iso juttu. Toki jos on tottunut, niin onhan se elämä varmaan rennonpaa jos ei tartte ikinä suunnitella mitään elämässään (töihin menoa, raha-asioita) tai just vaikka vertailla kilohintoja viikon ruokalistaa tehdessä.

Älä nyt viitsi ola typerä.

Se 100€ on yksinkertaisesti typerän vähän eikä millään mittarilla järkevää tai tervettä. 

Vierailija
3395/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse urheilen paljon, joten ehkä se on yksi syy etten tykkää mässytellä tai popsia viikonloppuisin karkkia tai sipsiä. Joskus leffailtoina korvaan iltapalan kasvistikuilla (esim. porkkanaa, parsakaali

Voi ei. Oma koira valitsee kans aina sen makkaran tms. sijasta raaan porkkanan jos voi valita. Kyllä se rouskuttaminen on aika monelle herkkua. Sulle ehkä sit donitsi tai suklaa. Kaikille ei todellakaan.

Vierailija
3396/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään todellista esimerkkiä, miten ihminen syö riittävästi 3,3 eurolla päivässä ei ole tullut.

Vierailija
3397/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse urheilen paljon, joten ehkä se on yksi syy etten tykkää mässytellä tai popsia viikonloppuisin karkkia tai sipsiä. Joskus leffailtoina korvaan iltapalan kasvistikuilla (esim. porkkanaa, parsakaali

Itse varaudun aina juhliin ja vieraiden tuloon, eli varaan kalastukseen ja perkuuseen aikaa ja se ei maksa mitään. Kuten kasvisten keruu pihamaalta. Myös koristelut hoidan aina ilmaiseksi eli kerään luonnosta kävyt tai oksat tai kukkakimput yms. Ruokapöytään eli ei se nyt maksa mitään. Se jos ostan ylimääräisen jäävuorisalaatin tai vehnäjauhoa extraa niin se ei ole iteltäni pois paljoakaan. Ja ainakin omat tuttuni tuo kyllä aina vieraslahjoja eli vaikka hunajaa, viiniä, glögiä, kermakakun tms. Mikä kompensoi sitä itsetehdyn leivän ja salaatin keruun aikaa..

Vierailija
3398/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään todellista esimerkkiä, miten ihminen syö riittävästi 3,3 eurolla päivässä ei ole tullut.

Turha alapeukuttaa, kun ainuttakaan esimerkkiä ei ole tullut. Hintojen vertailu ja juurekset ei ole mikään vastaus.

Vierailija
3399/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Runsas kasvisten syönti ei ole koskaan lihottanut ketään. Ja nimenomaan sekä määrällisesti että laadullisesti runsas kasvisten syönti on yksi terveellisen ruokavalion kulmakiviä.

Ja mikäs sen parempaa kuin kasvattaa ja viljellä kasviksia ja juureksia itse tai hakea sieniä ja marjoja metsästä ilmaiseksi:) Halpaa on! Vaikka saahan niitä kasviksia ja juureksia kaupastakin alle 1€/kg ja pakasteenakin alle 2€/kg.

Tämä ei edelleenkään vastaa kysymykseen, miten ihminen syö 100 eurolla kuussa. Jos oikeasti viljelee niin, että siitä riittää merkittäviä määriä päivittäiseen ruokapöytään, niin kyllä siitä kotitarvekasvatuksesta on kulujakin. 

Vierailija
3400/18554 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden erikoisin punalappuostos tehty, six pack lonkerot 5,5% punalaputettu puoleen hintaan (päiväykseenkin vielä aikaa) Kaikkea sitä näkeekin kun hengissä pysyy :)  Pääsiäisen aurinkokelejä odotellessa, terassikausi (=oma partsi) valmiina korkkaukseen..   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan