Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18554)
"100€:lla minä syön joka päivä vihanneksia, lihaa, perunaa/riisiä, joskus makarooneja, maitotuotteita ym. En syö viljoja enkä juo vettä ja teetä kummempaa. Mikä tuossa on typerää tai epätervettä kun syö suht puhtaista aineksista tehtyä ruokaa? Syön herkkujakin joka toinen päivä. Pitäiskö mättää kaksin käsin pizzaa ja hampparia että olis "terveellistä kunnon ruokaa"? Vehnää ja muita viljoja? Mitä tuosta puuttuu? Syön kuitenkin keskimäärin 1500 kcal/pv. T:eri "
1500 kcal on monelle naisellekin sellainen kalorimäärä, jolla paino lähtee rajusti laskuun. Jos tavoitteena ei ole painonpudotus, niin suurimmalle osalle tuo ruokamäärä ei riitä ja rahaa kuluu tällöin enemmän. Tämä on monelle täällä vaikea ymmärtää, ettei kaikki ole mitään laihduttajia, pätkäpaastoajia, tai fyysisesti pienikokoisia, joilla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta jne. Isompi määrä ruokaa ei tarkoita myöskään, että söisi pitsaa tai hampparia, vaan perusruokaa kuluu vain isompia annoksia/määriä per päivä.
Ilman määriä on mahdotonta sanoa mitään, lihaa voi syödä vaikka päivässä 1 rkl, jolloin yksi jauhelihapaketti riittää vaikka kahdeksi viikoksi, ja voi sanoa syövänsä silti lihaa päivittäin.
Suomessa on liikaa läskiä, puolet aikuisista on ylipainoisia ja lihavuusongelma on räjähtämässä käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, Olenko ainoa, jolle tullut fiilis että täällä jotain Kela-tuilla eläviä, jotka tottunut elämään leveämmin tai olemaan katsomatta kaupassa hintoja. Ja nyt ärsyttää jos tukia saakin vähemmän eikä jää niin paljon rahaa herkkuihin ja röökiin? :D Tai siis monta kertaa täällä Riikka mainittu ja ties mitä orpoja :D Itse en tiedä miten tuet nyt vaikuttaa ihmisten elämään kun itse olen aina töissä käynyt. Mutta olenkin tottunut vertailemaan hintoja, eikä 100€/kk ole mikään mahdottomuus tai iso juttu. Toki jos on tottunut, niin onhan se elämä varmaan rennonpaa jos ei tartte ikinä suunnitella mitään elämässään (töihin menoa, raha-asioita) tai just vaikka vertailla kilohintoja viikon ruokalistaa tehdessä.
Älä nyt viitsi ola typerä.
Se 100€ on yksinkertaisesti typerän vähän eikä millään mittarill
Antaisitko esimerkin yhden päivän syömisistä aamusta iltaan?
Täällä keskustelussa on luetellut ruokansa ja niiden hinnat useampi, joka on syönyt jo vuosia alle 100€/kk. Miksei kukaan ruoasta valittava voi nyt vertailuksi laittaa sitä oman päivän ja viikon esimerkkiä ruokakuluista? On pyydetty täällä jo monta kertaa vertailun vuoksi. Valittaa voi mutta ei jakseta tarkistaa sitä omaa kauppalistaa, että mitäs tulikaan taas ostettua? Itsekin siis syön alle 100€/kk ja olen avannut euokailujani sata kertaa jo kauppalistoineen. En ole 20 vuoteen lihonut tai laihtunut, niin eiköhän ne kalorit ole ihan kohdillaan itselleni. En syö lihaa paljoakaan viikossa (punaista en ikinä) mutta kasviksia senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, Olenko ainoa, jolle tullut fiilis että täällä jotain Kela-tuilla eläviä, jotka tottunut elämään leveämmin tai olemaan katsomatta kaupassa hintoja. Ja nyt ärsyttää jos tukia saakin vähemmän eikä jää niin paljon rahaa herkkuihin ja röökiin? :D Tai siis monta kertaa täällä Riikka mainittu ja ties mitä orpoja :D Itse en tiedä miten tuet nyt vaikuttaa ihmisten elämään kun itse olen aina töissä käynyt. Mutta olenkin tottunut vertailemaan hintoja, eikä 100€/kk ole mikään mahdottomuus tai iso juttu. Toki jos on tottunut, niin onhan se elämä varmaan rennonpaa jos ei tartte ikinä suunnitella mitään elämässään (töihin menoa, raha-asioita) tai just vaikka vertailla kilohintoja viikon ruokalistaa tehdessä.
Yhtään todellista esimerkkiä, miten ihminen syö riittävästi 3,3 eurolla päivässä ei ole tullut.
Enkä usko että tuleekaan, on nimittäin vähän hyökkäävä asenne osalla. Jos haluatte oikeaa keskustelua, älkää olko niin vihamielisiä. Eihän tänne uskalla esimerkkejä antaa.
Minkä ikäisiä olette te jotka puhutte mussuttamisesta ja mässyistä?
Ne on sanoja joiden perusteella skippaan koko viestin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että jotain vanhempaa ikäluokkaa, ei ainakaan kolmekymppisenä kuulu omaan sanavarastoon. Meille ainakin opetettiin jo koulun terveydentiedon ym. tunneilla, että järkevää on syödä säännöllisesti useampia kertoja päivässä. En tiedä mille ikäluokalle monta kertaa päivässä syöminen on niin kamalaa, että se pitää leimata jatkuvaksi mussuttamiseksi ja mässyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että jotain vanhempaa ikäluokkaa, ei ainakaan kolmekymppisenä kuulu omaan sanavarastoon. Meille ainakin opetettiin jo koulun terveydentiedon ym. tunneilla, että järkevää on syödä säännöllisesti useampia kertoja päivässä. En tiedä mille ikäluokalle monta kertaa päivässä syöminen on niin kamalaa, että se pitää leimata jatkuvaksi mussuttamiseksi ja mässyksi.
Minä, kysyjä, olen kuusikymppinen eikä kuulu myöskään mun sanavarastoon.
"100€:lla minä syön joka päivä vihanneksia, lihaa, perunaa/riisiä, joskus makarooneja, maitotuotteita ym. En syö viljoja enkä juo vettä ja teetä kummempaa. Mikä tuossa on typerää tai epätervettä kun syö suht puhtaista aineksista tehtyä ruokaa? Syön herkkujakin joka toinen päivä. Pitäiskö mättää kaksin käsin pizzaa ja hampparia että olis "terveellistä kunnon ruokaa"? Vehnää ja muita viljoja? Mitä tuosta puuttuu? Syön kuitenkin keskimäärin 1500 kcal/pv. T:eri "
Mistä tämän kirjoittajan makaroni on tehty, jos ei viljasta? Makaronin yleisin ainesosa on vehnäjauho ja vehnä on viljaa. Riisikin on maailman yleisimpiä viljalajeja. Juuri tällaiset ristiriidat tässä keskustelussa vie pohjan kaikelta. Sanotaan, että minä teen näin, mutta esimerkit kumoaa sen kaiken mitä väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustelussa on luetellut ruokansa ja niiden hinnat useampi, joka on syönyt jo vuosia alle 100€/kk. Miksei kukaan ruoasta valittava voi nyt vertailuksi laittaa sitä oman päivän ja viikon esimerkkiä ruokakuluista? On pyydetty täällä jo monta kertaa vertailun vuoksi. Valittaa voi mutta ei jakseta tarkistaa sitä omaa kauppalistaa, että mitäs tulikaan taas ostettua? Itsekin siis syön alle 100€/kk ja olen avannut euokailujani sata kertaa jo kauppalistoineen. En ole 20 vuoteen lihonut tai laihtunut, niin eiköhän ne kalorit ole ihan kohdillaan itselleni. En syö lihaa paljoakaan viikossa (punaista en ikinä) mutta kasviksia senkin edestä.
No minäpäs laitan, minulla siis menee vähintään se 200 e/kk, enkä voisi kuvitella pärjääväni satasella.
Olen välillä pitänyt jonkin sortin ruokapäiväkirjaa, en niin tarkkaa, että olisin jotain grammamääriä ja kaloreita laittanut ylös (en edes sellaisia yleensä laske), vaan olen halunnut seurata suurin piirtein, mitä syön. Jotain pientä tietoa olen nyt lisännyt tätä ketjua varten.
Syön yleensä peräkkäisinä päivinä osittain samoja ruokia, mutta olen napannut nämä niin, että mukana ei ole perättäisiä päiviä - jotta sitten näkyy, mitä mahdollisesti sieltä kaupasta ostelen. Ei ole mitenkään tyhjentävä lista, mutta mukana on mulle tyypillisiä ruokia/syömisiä. Laitan viiden päivän syömiset, menee useaan eri viestiin.
Eli nimimerkki Nannan syömiset:
Päivä 1
Aamiainen: kaurapuuroa voisilmällä + 1 omena + kourallinen mustaherukoita + mukillinen kofeiinitonta kahvia mustana
Lounas: kanakeitto (kanan jauhelihaa, perunaa, keittojuureksia, vihreitä papuja, maustettu Herbamarella, kana myös kurkumalla) + lasillinen vihersmoothieta (kurkkua, lehtiselleriä, lehtikaalia, valkosipulia) + pala ruisleipää (päällä hieman voita) + 2 palaa tummaa suklaata.
Välipala: 1 banaani + kourallinen pähkinäsekoitusta (saksan-, pekaani- ja pistaasipähkinöitä)
Päivällinen: pinaattimunakas (kaksi munaa, iso kourallinen pinaattia, ykkösmaitoa, suolaa, mustapippuria) + 6 miniluumutomaattia + lasillinen samaa smoothieta kuin päivällä.
Illallinen: kulhollinen kreikkalaista jogurttia mustikoilla + 1 kiivi
jatkuu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään todellista esimerkkiä, miten ihminen syö riittävästi 3,3 eurolla päivässä ei ole tullut.
Mielestäsi on vihamielistä kysyä, mitä 3,3 eurolla päivässä konkreettisesti syö? Mitä sitten saa kysyä?
Nannan syömiset, jatkoa:
Päivä 2
Aamiainen: kaksi palaa ruisleipää (päällä hieman voita ja pari viipaletta kylmäsavulohta) + 1 banaani + 1 klementiini
Lounas: uunijuureksia (porkkanaa, punajuurta, palsternakkaa, punasipulia, oliiviöljyä, rosmariinia, mustapippuria, suolaa) + 2 perunaa + 1 keitetty muna + lasillinen vihersmoothieta (persiljaa, lehtiselleriä, kurkkua, valkosipulia, chiansiemeniä).
Välipala: kulhollinen kreikkalaista jogurttia mustaherukoilla, pala maitosuklaata + muki kofeiinitonta kahvia mustana
Päivällinen: bataatti-papusalaatti (bataattia, kidneypapuja, kirsikkatomaatteja, sitruunamehua, oliivioljyä, persiljaa, mustapippuria, suolaa) + pieni annos riisiä + lasillinen samaa smoothieta kuin päivällä.
Iltapala: kaurapuuroa voisilmällä + 1 omena + 1 tomaatti
Päivä 3
Aamupala: kaurapuuro voisilmällä, kourallinen mustikoita, kourallinen pähkinäsekoitusta (pekaani- hassel-, para- ja pistaasipähkinöitä) + mukillinen kofeiinitonta kahvia mustana
Lounas: broilerin fileesuikaleita (maustettu Herbamarella ja kurkumalla) + riisiä + höyrytettyjä ja tuoreita kasviksia (parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, kurkkua, jääsalaattia, rucolaa, tomaattia) + vihersmoothieta, (lehtiselleriä, pinaattia, lehtikaalia, kurkkua, seesaminsiemeniä)
Välipala: 2 porkkanaa, 1 kiivi ja 2 palaa tummaa suklaata
Päivällinen: kalakeitto pakasteseitistä (seitiä, perunaa, porkkanaa, purjoa, sipulia, täysmaitoa, vettä, mustapippuria, sitruunapippuria, tilliä, suolaa) + pala ruisleipää (päällä vain hieman voita) + lasillinen samaa smoothieta kuin päivällä.
Illallinen: pala ruisleipää (päällä hieman voita ja kurkkua) 1 banaani + 1 klementiini
jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpäs laitan, minulla siis menee vähintään se 200 e/kk, enkä voisi kuvitella pärjääväni satasella.
Olen välillä pitänyt jonkin sortin ruokapäiväkirjaa, en niin tarkkaa, että olisin jota
Tämä vaikuttaa uskottavalta, erityisesti se, että rahaa menee vähintään 200 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden erikoisin punalappuostos tehty, six pack lonkerot 5,5% punalaputettu puoleen hintaan (päiväykseenkin vielä aikaa) Kaikkea sitä näkeekin kun hengissä pysyy :) Pääsiäisen aurinkokelejä odotellessa, terassikausi (=oma partsi) valmiina korkkaukseen..
En ole ikinä nähnyt punalaputettua alkoholia.
Vielä yksi viesti Nannan syömisiä:
Päivä 4
Aamupala: kaurapuuroa voisilmällä + 1 omena + muki kofeiinitonta kahvia mustana
Lounas: broileri-parsakaalivuoka (kanan jauhelihaa, parsakaalia, Koskenlaskijaa, mozzarella-raastetta, kermaa, mustapippuria, suolaa, paprikajauhetta) + lasillinen vihersmoothieta (kurkkua, persiljaa, valkosipulia, chiansiemeniä)
Välipala: 2 porkkanaa + 1 päärynä + 1 klementiini
Päivällinen: papusalaatti (kidneypapuja, valkoisia ja ruskeita papuja, suolakurkkua, paprikaa, oliiviöljyä, tomaattipyreetä, mustapippuria, suolaa) + 3 palaa maitosuklaata
Iltapala: kulhollinen kreikkalaista jogurttia tyrnimarjoilla + palaa ruisleipää (päällä vain hieman voita) + kourallinen pähkinöitä (cashew- ja pistaasipähkinöitä)
Päivä 5
Aamiainen: kaksi palaa ruisleipää (päällä voita ja kananmunaa) + 1 banaani + 1 omena + mukillinen kofeiinitonta kahvia (mustana)
Lounas: silakkapihvejä (silakkafileitä, suolaa, valkopippuria, sitruunapippuria, tilliä) ja kukkakaalimuusia (kukkakaalia, ruokakermaa, voita ja suolaa) + höyrytettyä parsakaalia (voisilmällä) + vihersmoothieta (lehtiselleriä, pinaattia, valkosipulia, persiljaa, kurkkua)
Välipala: turkkilaista jogurttia mustikoilla ja vadelmilla, 1 kiivi, 1 porkkana
Päivällinen: hernekeitto (kasvisversio, luomu, eines) + pala ruisleipää (päällä hieman voita) + muki kofeiinitonta kahvia
Iltapala: kaurapuuroa + 1 omena + pieni kourallinen saksan- ja pistaasipähkinöitä, 2 palaa tummaa suklaata
Omasta mielestäni syön hyvin yksinkertaista ja edullista ruokaa, en mitään ihmeellistä. Mutta ehkä joku toinen on sitten eri mieltä, että hirveää mässäilyä yms., kun peräti yli 200 menee ruokaan kuukaudessa. :D
"Mielestäsi on vihamielistä kysyä, mitä 3,3 eurolla päivässä konkreettisesti syö? Mitä sitten saa kysyä?"
Ei se, mutta moni muu kommentti täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä pitänyt jonkin sortin ruokapäiväkirjaa, en niin tarkkaa, että olisin jota
No mutta täällä kysyttiin niiltä, jotka pärjäävät satasella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä pitänyt jonkin sortin ru
Muutama aamupala ja lounas oli proteiinin osalta niukkoja. Paljon halpoja aineksia, kuten puuro ja pavut. Ihmettelen, jos menee 200 euroa noihin.
100€:lla minä syön joka päivä vihanneksia, lihaa, perunaa/riisiä, joskus makarooneja, maitotuotteita ym. En syö viljoja enkä juo vettä ja teetä kummempaa. Mikä tuossa on typerää tai epätervettä kun syö suht puhtaista aineksista tehtyä ruokaa? Syön herkkujakin joka toinen päivä. Pitäiskö mättää kaksin käsin pizzaa ja hampparia että olis "terveellistä kunnon ruokaa"? Vehnää ja muita viljoja? Mitä tuosta puuttuu? Syön kuitenkin keskimäärin 1500 kcal/pv. T:eri