Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18560)

Vierailija
3341/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 e/vko-syöjät heräsi jostain, saisiko vaikka päivän esimerkin syömisistä määrineen?

Käykää lukemassa aiempia kirjoituksia. Itsekin olen jo laskenut ja luetellut jokaisen ruoka-annoksen ja laskenut puuron hinnan ja leivän päälliset tonne aiemmin ja mitannut jopa annoskoot samalla kun laskenut lounaiden ja päivälliseen hinnat. Ihan hyvin pärjää jopa 20€/kk.

Mikäs tämä 20 e/vko ruokavalio on? 71 snt päivässä? Tälläinen on mennyt ainakin itseltä ohi. Pikakaurahiutaleita koko viikko ja itsepoimittuja sieniä ja marjoja? 

Kannattaisi opetella laskemaan. 20 euroa viikko tekee päivälle 2,86. Noh, pieni summa sekin vaikkakin nelinkertainen 71 senttiin verrattuna.

M

Jos omaa yhtään loogista päättelykykyä, niin tuossa lienee kirjoitusvirhe, vko tilalla pitäisi olla kk. 20 euroa kuukaudessa tarkoittaa 5 euroa viikossa, josta tulee 0,71 snt päivä. Tosin tuossa on 4x7 eli 28 päivää, eli päiväkohtainen budjetti pitää jakaa 30-31:lle päivälle, 066 snt/päivä. Joku täällä kehui syövänsä tuollakin rahalla.

Samalla loogisella päättelykyvyllä, niin siinä alkuperäisessä lienee myös kirjoitusvirhe, tarkoitettiin varmaan 20 euroa/vko mihin itsekin päädyit.

Vierailija
3342/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jotain näppäilyvirheitä tässäkin keskustelussa voi olla. Mutta itse aiemmin luettelin aiemmin, että aamu/väli ja iltapalat mulla maksaa 0,05-0,20€/kpl. Syön puuroa tai ruisleipää (lähes 500g=0,88€) ja päälle esim. Halpismargariinia/kalkkunaleikkele ja kurkkua. Lounassalaatti salaattijuustolla maksaa noin euron (ostan kerralla viikon tarpeet) ja päivälliseksi syön kotiruokaa, joka maksaa aina alle 1€/annos. Yleensä 0,50€. Maksimissaan mun ruokailut maksaa siis 2€ päivässä. Se tekee noin 64€/kk enkä edes ole rahapulassa eli voin ostaa välillä herkkuja myös. Mutta olen päässyt siis vuosikymmeniä jo alle 100€/kk ruokabudjetin. Valitsen syödä edullisesti ja itsetehtyä ruokaa. Keräämiäni sienet ja marjat myyn, koska haluan säästää muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3343/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän tässä on vaikea käsittää? Pullukoilla, urheilijoilla, mässyttelijöillä, brändejä ja luomua ostavilla, eineksiä tai pihvejä syövillä, ravintolassa käyviltä jne. menee ruokaan enemmän rahaa.

Niillä menee vähemmän, jotka syystä tai toisesta haluavat syödä kevyemmin, eivät halua ostaa sitä olutta tai karkkipussia tai kebabbia joka kuukausi, haluavat keräillä metsän antimia, kasvattaa itse ruokaa ja valmistaa jne. Heillä menee vähemmän. Mikä ihme tässä on vaikea ymmärtää? Pienellä tulee toimeen jos viitsii ja suunnittelee ja haluaa tai on pakko. Monille se on elämäntapa. Kaikille selkeästi ei.

Mikä tekee normaalista syömisestä mässyttelyä? Ei kaikki yksinkertaisesti elä pikkulinnun annoksilla kerran päivässä perusruuallakaan.

Vierailija
3344/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän tässä on vaikea käsittää? Pullukoilla, urheilijoilla, mässyttelijöillä, brändejä ja luomua ostavilla, eineksiä tai pihvejä syövillä, ravintolassa käyviltä jne. menee ruokaan enemmän rahaa.

Niillä menee vähemmän, jotka syystä tai toisesta haluavat syödä kevyemmin, eivät halua ostaa sitä olutta tai karkkipussia tai kebabbia joka kuukausi, haluavat keräillä metsän antimia, kasvattaa itse ruokaa ja valmistaa jne. Heillä menee vähemmän. Mikä ihme tässä on vaikea ymmärtää? Pienellä tulee toimeen jos viitsii ja suunnittelee ja haluaa tai on pakko. Monille se on elämäntapa. Kaikille selkeästi ei.

Mikä tekee normaalista syömisestä mässyttelyä? Ei kaikki yksinkertaisesti elä pikkulinnun annoksilla kerran päivässä perusruuallakaan.

Mässytelyksi voisi tässä varmaan laskea sen jonkun karkkipussin tai sipsiä tms. vaikka illan leffan kanssa puuron sijaan. Turhaa mässyttelyä. Jos on pakko mässytellä niin ei se mielestäni ainakaan kuulu perus ruokavalioon.

Vierailija
3345/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kenellä ei rahat riitä normi 100€:kk ruokabudjettiin tai siihen itselle sopivaan budjettiin, niin suosittelen käymään kaikki kuitit läpi. Olen aivan varma, että sieltä löytyy joku tuote, jo ka voi vaihtaa edullisempaan tai jopa turhia tuotteita, jotka ei ole pakollista elämisen kannalta. Rahaa saa ruokaan ja herkkuihin tuhlattua vaikka 509€/kk jos niin haluaa, mutta siitä tuskin tässä keskustelussa oli kyse. Pienellä budjetilla pärjää myös jos tekee oikeita valintoja.

Vierailija
3346/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veikkaan, että jotkut ostaa täällä jotain olutta tai Cokista tai vissyä sillä ruokarahalla. Mikä ei siis pidä nälkää ollenkaan Sekin voi nostaa ruokabudjettia jo eurolla päivä, jos laskee kaikki juomatkin kauppabudjettiin, niin kuin itse teen. Kraanaveteen saa vaihtelua halutessaan vaikka kurkun viipaleella eikä tule lisäaineita.

Vierailija
3347/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on kyllä uskomaton. Täällä syyllistetään ihmisiä jopa terveellisestä, normaalista syömisestä!

Oletteko kuulleet koskaan viitebudjeteista?

"Vuonna 2020 Turun yliopistossa käynnistettiin viitebudjettihanke, jonka tavoitteena oli tuottaa uudet, ajanmukaiset viitebudjettilaskelmat...Viitebudjetit ovat viitteellisiä esimerkkilaskelmia, jotka hinnoiteltuna kertovat, kuinka paljon rahaa tarvitaan ihmisarvoiseen elämään....määrittämisessä olemme hyödyntäneet aikaisempia yleiseurooppalaisia ja suomalaisia viitebudjetteja, asiantuntijatietoa sekä kuulleet kansalaisten näkemyksiä."

Tuossa hankkeessa laskettiin vuonna 2022 esim. yksinasuvalle n. 45-vuotiaalle naiselle ruokabudjetiksi 258 e/kk. Tästä ravitsemuksellisesti riittävään ruokaan 223 e sekä ulkona syömiseen/vieraiden kutsumiseen/ruokaan lomalla/juhlaruokiin sekä herkkujen ostamiseen 35 e. Vastaavan ikäiselle miehelle budjetti on kolmisenkymppiä enemmän. Vanhemmille, n. 65-vuotiaille muutaman kympin pienempi. Näissä siis kyse ihmisarvoisen elämän minimistä. Ja hinnat ovat vielä nousseet vuodesta 2022 jonkin verran.

Asiasta lisää ja linkki laskelmiin löytyy mm. täältä:

https://yle.fi/a/74-20036802

Kuluttajakeskuksen viitebudjetissa (kyse kohtuukulutuksesta) summat ovat vieläkin isommat. Näitä budjetteja ovat julkaisseet myös Martat ja Takuusäätiö. Yksinasuvalle alle 45-vuotiaalle on ruokamenoiksi laskettu 320 e/kk ja yli 65-vuotiaalle 220 e/kk

https://www.martat.fi/omat-rahat/kestava-kuluttaminen/mita-elaminen-mak…

Eli tänne kirjoittavat trollit ja/tai epätavallisen vähän ja/tai epätereveellisesti syövät ihmiset. Tai sitten ne köyhät, jotka eivät pysty elämään ihmsiarvoista elämää. :(

Vierailija
3348/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on kyllä uskomaton. Täällä syyllistetään ihmisiä jopa terveellisestä, normaalista syömisestä!

"Vuonna 2020 Turun yliopistossa käynnistettiin viitebudjettihanke, jonka tavoitteena oli tuottaa uudet, ajanmukaiset viitebudjettilaskelmat...Viitebudjetit ovat viitteellisiä esimerkkilaskelmia, jotka hinnoiteltuna kertovat, kuinka paljon rahaa tarvitaan ihmisarvoiseen elämään....määrittämisessä olemme hyödyntäneet aikaisempia yleiseurooppalaisia ja suomalaisia viitebudjetteja, asiantuntijatietoa sekä kuulleet kansalaisten näkemyksiä."

Tuossa hankkeessa laskettiin vuonna 2022 esim. yksinasuvalle n. 45-vuotiaalle naiselle ruokabudjetiksi 258 e/kk. Tästä ravitsemuksellisesti riittävään ruokaan 223 e sekä ulkona syömiseen/vieraiden kutsumiseen/ruokaan lomalla/juhlaruokiin sekä herkkujen ostamiseen 35 e. Vastaavan ikäiselle miehelle budje

Sori kirjoitusvirheet ainakin tuossa lopussa. Kirjoitin ja lähetin turhan hätäisesti.

Vierailija
3349/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hankkeessa laskettiin vuonna 2022 esim. yksinasuvalle n. 45-vuotiaalle naiselle ruokabudjetiksi 258 e/kk. Tästä ravitsemuksellisesti riittävään ruokaan 223 e sekä ulkona syömiseen/vieraiden kutsumiseen/ruokaan lomalla/juhlaruokiin sekä herkkujen ostamiseen 35 e. Vastaavan ikäiselle miehelle budje

Tai sitten kirjoittajissa sellaisiakin jotka osaavat venyttää penniä.

Vierailija
3350/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka venyttäisi penniä, niin satasella kuussa ei tänä päivänä syö terveellistä ruokaa riittävästi. Ei mitenkään. Jos siis ostaa kaupasta ruokansa edes pääsääntöisesti.

Vierailija
3351/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kenellä ei rahat riitä normi 100€:kk ruokabudjettiin tai siihen itselle sopivaan budjettiin, niin suosittelen käymään kaikki kuitit läpi. Olen aivan varma, että sieltä löytyy joku tuote, jo ka voi vaihtaa edullisempaan tai jopa turhia tuotteita, jotka ei ole pakollista elämisen kannalta. Rahaa saa ruokaan ja herkkuihin tuhlattua vaikka 509€/kk jos niin haluaa, mutta siitä tuskin tässä keskustelussa oli kyse. Pienellä budjetilla pärjää myös jos tekee oikeita valintoja.

Ymmärrätkö, että jotkut ihmiset haluavat syödä terveellistä ruokaa, eivät halvinta mahdollista?

Vierailija
3352/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni bloggaaja esim. Kolmiokuudelle laskee ruokamenonsa per joka ruoka. On hyvin elättänyt perheensä 300-400€:llä kk ja perheessä on ollut kuusi ihmistä. Tuntuu hassulta, että ihmisarvoista elämää pysty sinkku vain elämään jos on pakko käyttää ruokaan 320€/kk. Kun moni saa tuolla rahalla ruoat useammallekin ja kaikki voi hyvin ja on monipuolista ruokaa.

Vierailija
3353/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että jotkut ihmiset haluavat syödä terveellistä ruokaa, eivät halvinta mahdollista?

Ei ruuan terveellisyys muutu siitä että tuote on tarjouksessa.

Vierailija
3354/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euroa kuudelle ihmiselle kuulostaa jo utopialta. Mutta ehkä lapsilisistä voitaisiin sitten leikata, jos se on mahdollista.

Vierailija
3355/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt mitä ruokaa syöt ja käytät siihen niin paljon rahaa kuin huvittaa. Mutta jos lukisit otsikon, niin siellä kysyttiin että syökö joku ja miten 100€/kk? Siihen on täällä keskustelussa vastailtu ja annettu satoja esimerkkejä. Sinä voit syödä juuri niin kuin sinua huvittaa ja käyttää siihen enemmän rahaa jos huvittaa. Se ei silti tarkoita, ettei terveellisesti ja edullisesti voisi silti syödä.

Vierailija
3356/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni nyt huvittaa se, että joitain täällä ärsyttää se, että jos joku muu osaa elää säästeliäästi ja syödä silti terveellisesti, tuoretta ja hyvin. Itse ajattelen niin, että jos minua ärsyttää se, että joku osaa tehdä kärrynpyörään, niin en olisi aggressiivinen vaan iloitsisin toisen puolesta, yrittäisin saada oppia ja harjoittelisin tekemään saman myös itse.

Vierailija
3357/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ruuan terveellisyys muutu siitä että tuote on tarjouksessa.

Eikä marjojen terveellisyys katoa jos ne poimii itse metsästä vaikka viljeltyjen tai ulkomailta tuotujen mustikoiden sijaan.

Vierailija
3358/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni bloggaaja esim. Kolmiokuudelle laskee ruokamenonsa per joka ruoka. On hyvin elättänyt perheensä 300-400€:llä kk ja perheessä on ollut kuusi ihmistä. Tuntuu hassulta, että ihmisarvoista elämää pysty sinkku vain elämään jos on pakko käyttää ruokaan 320€/kk. Kun moni saa tuolla rahalla ruoat useammallekin ja kaikki voi hyvin ja on monipuolista ruokaa.

Tuo 320 e oli Kuluttajakeskuksen viitebudjetista, jossa puhuttiin kohtuukulutuksesta. Toisessa budjetissa, jossa oli kyse ihmisarvoisen elämän minimistä summa oli 258 e.

Jos itse voisin syödä niin kuin haluaisin, saisin heittämällä menemään 300 tai jopa 400 euroa kuukaudessa terveelliseen ruokaan. Mutta koska olen Kelan tuilla elävä työkyvytön, niin haaveeksi jää. Mutta alle 200 euron en ole pariin vuoteen ruokamenoissani päässyt. Keskiarvo on joku 210 - 220 e/kk.

Vierailija
3359/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoisin kyllä järkyttävästi jos söisin noilla summilla, koko ajan pitäisi olla syömässä.

Vierailija
3360/18560 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni nyt huvittaa se, että joitain täällä ärsyttää se, että jos joku muu osaa elää säästeliäästi ja syödä silti terveellisesti, tuoretta ja hyvin. Itse ajattelen niin, että jos minua ärsyttää se, että joku osaa tehdä kärrynpyörään, niin en olisi aggressiivinen vaan iloitsisin toisen puolesta, yrittäisin saada oppia ja harjoittelisin tekemään saman myös itse.

Minua todellakin ärsyttää. Syy ei ole säästeliäisyys vaan se, että ihmiset joko valehtelevat tai sitten heillä on hyvin erilainen käsitys kuin minulla siitä, mitä on terveellinen ruoka/syöminen. Tai sitten ruokamäärät ovat niin pieniä, että niillä eivät useimmat pärjäisi.