Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (20119)

Vierailija
20021/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin täällä, ja minäkin tein eilen soijabolognesea , tosin pakasteeseen. En ole kyllä edennyt pakasteen tyhjennyksessä vielä lähellekään pohjaa, mutta heittelin haudutuspataan ryppyiset minitomaatit,  loput sellerinvarret ( selleri säilyy jääkaapissa yli kuukauden), porkkanaa , sipulia, valkosipulia ja öljyä. Muhivat siellä tuntikausia.  Sitten paistelin pannulla soijarouheen ja kaadoin sekaan. Mausteina suolaa ja paprikajauhetta, lisäksi tölkki tomaattimurskaa ja vettä sen verran mitä tölkin huuhtomiseen tarvittiin.

Vielä viimeiseksi suomalainen tvisti sekaan, kermaa purkillinen, kun oli paikkaansa etsinyt jo kauan.

Ajattelin että kun kevät alkaa kutsumaan ulos, on kätevä ottaa nopea ruoka pakastimesta.

Mietin jopa keittäisinkö spagetin valmiiksi sekaan, mutta järki voitti.

-tarinankertoja-

Vierailija
20022/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tehty lihakeitto jota syödään huomennakin.
1kg perunoita
400g tölkki Jalostajan spammia (tokmannin tarjouksesta)
200g keittojuureksia pakastimesta
250g vihannessekoitusta pakastimesta
Muutama sipuli
Lihaliemikuutioita ja reilusti sekalaisia mausteita.
Aineet yhteensä noin 5.5€ ?

Halvin lihahan on Tokmannin tarjouksesta ostettu Jalostajan spammi. Viimeksi 4*400g tölkit 9€ eli 5.62€/kg. Jotkut onnekkaathan asuvat paikoissa joissa löytyy laputettua halpistavaraa, todellisuudessa harvojen onni on moinen luksus. Moisella onnella brassailu antaa ihan vääränlaisen mielikuvan siitä minkälaisella budjetilla suurin osa joutuu todellisuudessa pärjäämään. Em. omakin keittobudjetti on halpa vain koska onnekseni käytössä Prisma, jos ainoa kauppa olisi vaikkapa K-market niin hintaan voineisi helposti lisätä 20-25%.

Jos tekisit kasvisruokaa niin saisit proteiinit paljon halvemmalla normaalilla hinnallakin ilman tarjousten metsästystä. On ihan oma valinta käyttää ruokiin lihaa joka maksaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20023/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1kg perunoita
Muutama sipuli

Halvin lihahan on Tokmannin tarjouksesta ostettu Jalostajan spammi. Viimeksi 4*400g tölkit 9€ eli 5.62€/kg. Jotkut onnekkaathan asuvat paikoissa joissa löytyy laputettua halpistavaraa, todellisuudessa harvojen onni on moinen luksus. Moisella onnella brassailu antaa ihan vääränlaisen mielikuvan siitä minkälaisella budjetilla suurin osa joutuu todellisuudessa pärjäämään. Em. omakin keittobudjetti on halpa vain koska onnekseni käytössä Prisma, jos ainoa kauppa olisi vaikkapa K-market niin hintaan voineisi helposti lisätä 20-25%.

Jos tekisit kasvisruokaa niin saisit proteiinit paljon halvemmalla normaalilla hinnallakin ilman tarjousten metsästystä. On ihan oma valinta käyttää ruokiin lihaa joka maksaa enemmän.

Tottakai on taas väärin tehty, koska miksipä ei.

20024/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki niin tai näin, niin ainahan se on väärin jonkun mielestä.

Tänään kaivoin pakastimesta kanaa, grilliboxin (onkohan siinä jotain 1,5kg kananpaloja), sekä rasiallisen valmiiksi keitettyjä papuja.

Kanat paistoin uunissa, huljautin päälle (alunperin kallista, mutta minulle ilmaista) Polpan maustettua tomaattimöhnää, osan siitä säästin itselleni. Laitoin pavut (siinä on mukana se loppu maustettu keitinliemi) pannulle, sekaan nuudelipaketista ylijääneen chilijauheen ja sen lopun tomaattimöhnän. Kun pavut kiehuivat, muussasin ne - refried beans.

Söin pavut riisinjämän, tortillaispsimurusten ja juustoraasteen kera.

Tarkoitus oli mennä ruokakauppaan, mutta enpä sitten ehtinyt, kun työpalaverit venyivät. Huomisen iltaruokakin on sitten arvoitus, koska joudun lähtemään anoppia kaitsemaan kesken päivän. Kaalilaatikkoa olisi pakastimessa...

(en ole löytänyt hyvänmakuista nötköttiä pitkään aikaan, lapsena se oli herkkua)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
20025/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkuvuodesta ostanut vain suolaa kaupasta. Viime kesänä keräsimme marjoja 2500l, vihanneksia 1500kiloa, viljoja 3000kg ja riistaa 800kg. Näistä olen perheelle (2aikuista 8 lasta) tehnyt ruokaa ja reilusti vielä jäljellä. Omasta viitsimisestä se on vain kiinni.

Vierailija
20026/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1kg perunoita
Muutama sipuli

Tottakai on taas väärin tehty, koska miksipä ei.

Tuossa kommentissa esitettiin, että täällä annetaan väärä kuva ruoan hinnasta ja edullisuudesta kun käytetään laputettuja tuotteita joita kaikki ei saa. Edullisuus kuitenkin riippuu paljon omista valinnoista että valitseeko esim lihaa vai halvempaa kasviproteiinia tai valitseeko kasviksiksi valmiit kaupan keittosekoitukset vai ostaako niitä halvalla kilohinnalla heviosastolta. Näillä valinnoilla voi jokainen vaikuttaa siihen maksaako se ruoka enemmän vai vähemmän.

Vierailija
20027/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuviikon lounaat töihin. Soijarouheen jämät kuivakaapista, 2dl, tomaattimurskan jämät jääkaapista,n 1/2 purkkia (halvinta xtraa), 3 sipulia, pari valkosipulin kynttä, mausteita (joku nillittäjä vaatii näillekin hinnan laskettavan, mutta en vttu jaksa!), pakkasesta keittyjä (kuivattuja)mustapapuja ja halvin purkillinen salsaa, 2 dl risella riisi-moniviljaa (halvin valkoinen höttöriisi olisi tähän verrattuna ollut puoli-ilmaista). 4 annosta!

Kotona päivälliseksi jotain mitä pakkasesta käteen tarttuu, vaihtoehtoina on kinkkukiusausta, kaalilaatikkoa, soijamakaroonilaatikkoa, linssilasagnette ja peltipitsaa...

Iltapalaksi perinteinen kaurapuuro höystettynä raejuustolla ja (itse kerätyillä) marjoilla...

Viikonloppuna voisi tehdä kikhernecurrya(+ sitä valkoista höttöriisiä) ja tofu-peruna-pyttipannua+broccolimix.

Vierailija
20028/20119 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein soppaa täksi viikkoa. Siihen tuli kilo porkkanoita, myskikurpitsaa pakastimesta, pussillinen (400g) punaisia linssejä, puoli purkkia aurinkokuivattua tomaattia, tomaattimurskaa pari desiä, tahinia kermaisuutta tuomaan... En muista oliko muuta, perunat ainakin unohin laittaa vaikka oli tarkoitus. Tofusta ja aur.kuiv.tomaatista surautin tahnaa ruisleivän päälle. Sitä edellisenä vkl:na tai viikolla en tehnyt mitään...

Kaupassa sentään on tullut käytyä. Omien perusvakkariostosten lisäksi olen ostanut Prismasta  tahinia, linssi- ja tattaripastaa, hernistä rouheena, kamomillateetä, herkkuja (irtokarkkia ja aurajuustopatonki -30%, jonka joku ryökäle oli yrittänyt piilottaa).

Maaliskuun ostokset on nyt reilu 90e, siinä on vierailulle suolasta ja makeaa kahvitarjottavaakin mukana.

-Säästäjä 

20029/20119 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla on taas jääkaappi täynnä ruokaa ja pyykit pesty. Naapurinmummon vuoro huomenna.

Puoli seitsemältä kotona, laitoin uuniin ranskalaisia perunoita ja xtran kananuggetteja, itselleni laitoin uunipannulle pakastimesta grillimakkaraa. Viikonlopun kahvitarjoiluista (olin talkoolaisena, en maksajana) jäi viinirypäleitä ja kirsikkatomaatteja, siinä "salaatti". Tämän viikon lounaatkin on sieltä viikonlopulta ylijäämää (story of my life), feta-pinaattipiirakkaa vegaani- ja sekaaniversioina. Muut talkoolaiset ottivat makeat jämät.

Yhdistin oman kauppareissuni tähän anopille tehtävään - näillä bensan hinnoilla säästelen ajamisessakin. Meni varastojen täydentämisen puolelle, monta purkkia tonnikalaa, kananmunia (tokmannilla oli tarjouksessa päivämäärän takia, pitäisi ehtiä loppuviikosta katsomaan, onko niitä enää jäljellä, 1,49€/10 munaa), yksi vitosen oltermanni lisää jne. ja sit ne ranut ja nuggetit. Ai niin savulohi, tokmannilla puoleen hintaan 7,50€/kg, ostin ja laitoin suoraan pakastimeen, siinä olisi ollut päiväystä vielä pari päivää, mutta ajatus olisi säästää tuo pääsiäiseksi. Lammasta ei näkynyt vielä edullisesti (ja meille kelpaa ihan lammaskin, ei tarvitse olla karitsaa). Pääsiäiskinkkua ei tänä vuonna paisteta.

Mutta tänään ei ollut pakastimen tyhjennystä, meni sinne enemmän tavaraa kuin lähti.

20030/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt syntiä!

En kertakaikkiaan enää kestänyt Lidlin Milbonan arkista leiväpäällysjuustoa. Ensinnäkään se ei ole kovinkaan herkullista vaan melko mautonta, ainakin hyvin mietoa mutta olen ajatellut, että kyllä se leivän päällä menettelee kun hintakin on maltilliset 10,60 per kilo. Sitten kävi kahteen otteeseen ikävämpi juttu: 600 gramman juuston alareuna oli mustunut! Hämmästelin asiaa ja pohdin, olenko itse jotain kämmännyt. Olen kyllä huolellinen elintarvikehygienian kanssa mutta jospa sittenkin... No, seuraavan juuston kanssa kävi samoin. Tällä kertaa mustuneen osan lisäksi juuston laidoille oli kertynyt hometta!

Päätin, että nyt riitti. Ostin K-Supermarketista ruotsalaista Allerum Greve -juustoa hintaan 23,03 euroa kilo. Hinta on yli kaksinkertainen mutta on kyllä makukin kaksin verron parempi! Sen lisäksi ostin rasvatonta Pirkan piimää. Se nyt ei ihan hurjasti kalliimpaa ole (9 senttiä litralta) mutta kertyyhän siitäkin. Kaksi edellistä Lidlin Pohjolan Meijerin piimää nimittäin homehtui nekin! Ja piimä sentään hapanmaitotuotteena on periaatteessa erittäin hyvin säilyvää.

Ja vielä Lidl minkä teit! Minulla oikeastaan kävi hyvä tuuri, nimittäin satuin ostamaan pieniä päällystettyjä Favorina-suklaamunia kaksi pussillista hintaan 2,39 per pussi (nämä tulevat rairuohon koristeeksi joten päällys on ehdoton juttu). Nyt Lidl mainostaa mahtipontisena plussatarjouksena äpillä kahta pussia samoja pääsiäismunia hintaan 5 euroa (2,50 per pussi) eli ne ovat nyt kalliimpia kuin eilen! Lisäksi Lidlin mainoksessa lukee, että normaalihinta yksittäin olisi 2,99 per pussi vaikka normaalihinta tosiaan oli eilen 2,39. Mitä ihmettä Lidl?

Kampin Pimu

Vierailija
20031/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto purkki päivässä 7€ viikko.

Vierailija
20032/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväsleipä ja hernekeitto purkki ja margariini.  10€ viikko 40€  kk .  

Vierailija
20033/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri kalastaa niin haukea ja kuhaa ja muuta ei osta kuin suolaa ja leivän.  

20034/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, mun mielestäni lammas on tosi harvinaista kaupoissa. Likipitäen kaikki on nykyään uusi-seelantilaista karitsaa. Yleensä se on Affcon tai Familian tuotantoa. Myös K-Supermarketin "herkkutorin" karitsa on uusi-seelantilaista. Äkkiseltään löysin kotimaisen vaihtoehdon - karitsaa sekin - vain Tammiselta. Se on ulkofilettä ja hinta liki kuusikymppiä kilolta. Pirkan tuotemerkillä olisi savulammapaisti (ainoa löytämäni lammas), sekin Uudesta-Seelannista. Hämmästyttävää, minne kaikki lampaat menevät?

Kampin Pimu

Vierailija
20035/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske, mun mielestäni lammas on tosi harvinaista kaupoissa. Likipitäen kaikki on nykyään uusi-seelantilaista karitsaa. Yleensä se on Affcon tai Familian tuotantoa. Myös K-Supermarketin "herkkutorin" karitsa on uusi-seelantilaista. Äkkiseltään löysin kotimaisen vaihtoehdon - karitsaa sekin - vain Tammiselta. Se on ulkofilettä ja hinta liki kuusikymppiä kilolta. Pirkan tuotemerkillä olisi savulammapaisti (ainoa löytämäni lammas), sekin Uudesta-Seelannista. Hämmästyttävää, minne kaikki lampaat menevät?

Vientiin ne suomen lampaat menevät

Vierailija
20036/20119 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaan lihaa taidetaan myydä paljolti myös suoraan tiloilta. Ja ainakaan vielä se lampaan lihantuotanto ei ole niin pahasti tehotuotettua kuin esim kanan ja sian kohdalla, joten sekin rajoittaa saatavuutta. 

20037/20119 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin on naapurikaupungin K-supermarketissa ollut pääsiäisenä tilauslista kotimaiselle karitsalle. Nyt sellaista ei ole mielestäni mainostettu. Lammasta löytyy pakasteena, ja sit savulammasta on tarjolla. Mut nyt ei ole vielä (minun silmiini sattunut) tarjouksia.

Tässä on viime ajat mennyt humputellessa (eli vapaaehtoistyössä/yhdistystoiminnassa ja anoppia viihdyttäessä) niin hirveästi ei ole ehtinyt panostaa kotiruokailuihin.

Eilen ryhdistäydyin sen verran, että tein marjarahkaa. Sain pakastimesta pois kaksi marjarasiaa, mansikoita ja sitten yhden rasian niin, että otin tyhjimmän marjarasian ja täytin sitä muista: valkoista viinimarjaa, aroniaa ja karpaloita. Lämpimänä ruokana oli pasta carbonarasta innoituksen saanut ruoka. Spagettia, tavallista pekonia, valkosipulia, kananmunia ja jääkaapista mitä nyt löytyykään juustonloppuja. Ja pippurimyllystä se "carbon". Oli korkea aika käyttää pekoni, siinä alkoi olla päivämäärät jo sellaiset. 

Aamupalat ovat olleet porkkana-sämpylöitä ja jotain leivänpäällistä ja teetä, alle 0,50€/aamupala. Lounaat tällä viikolla vegaani-pinaatti-piirakkaa, johon olen laittanut tavallista juustoa päälle, kun lämmitän mikrossa. Se on jotain 0,10-0,20€ per annos?

Eilisen carbonara-imitaation kustannukset: spagetti 0,70€ (ei siis koko kiloa), 4 kananmunaa 0,80€, juusto 1€, pekoni 2,60€, yhteensä 5,10€ plus 10 senttiä mausteet/suola eli 5,20, viidelle hengelle laskettuna annoshinta 1,10€.

20038/20119 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, ja NYT oli sitten karitsanpaistitarjous 😆 K-superissa.

Vierailija
20039/20119 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen tehnyt syntiä!

En kertakaikkiaan enää kestänyt Lidlin Milbonan arkista leiväpäällysjuustoa. Ensinnäkään se ei ole kovinkaan herkullista vaan melko mautonta, ainakin hyvin mietoa mutta olen ajatellut, että kyllä se leivän päällä menettelee kun hintakin on maltilliset 10,60 per kilo."

Itse ostan aina tuota Milbonan emmentaljuustoa Lidlistä, hinta on 3,98€/750g. Enää ei juustoa saa hintaan 4€/kg, mutta 5€/kg on mahdollista. 10€ kilolta on aivan liikaa.

T. Lidl-mies

20040/20119 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen tehnyt syntiä!

En kertakaikkiaan enää kestänyt Lidlin Milbonan arkista leiväpäällysjuustoa. Ensinnäkään se ei ole kovinkaan herkullista vaan melko mautonta, ainakin hyvin mietoa mutta olen ajatellut, että kyllä se leivän päällä menettelee kun hintakin on maltilliset 10,60 per kilo."

Itse ostan aina tuota Milbonan emmentaljuustoa Lidlistä, hinta on 3,98€/750g. Enää ei juustoa saa hintaan 4€/kg, mutta 5€/kg on mahdollista. 10€ kilolta on aivan liikaa.

T. Lidl-mies

Tiedän kyllä, että eri Lidleissä on eri hinnat. Olet varmasti tarkka mutta onkohan nyt kuitenkaan kyseessä sama tuote? Hintaero on sen verran huomattava. Mun aiemmin käyttämäni Lidlin juusto myydään 600 gramman paketissa ja on "punainen emmental". 600 grammaa maksaa 6,36 eli kilohinnaksi tulee 10,60. Mainitsit ostavasi 750 gramman pakkauksessa juustoa hintaan 3,98 eli sen kilohinnaksi tulee 5,31 euroa. Voiko hinta vaihdella pääkaupunkiseudulla näin paljon? Ostamasi Lidlin punainen emmental olisi puolet halvempaa, ja näin ollen ydinkeskustan Lidleissä hinta olisi kaksinkertainen!

Kampin Pimu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme