Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20118)
Raparperisima pitäisi pullottaa. Siinä onkin sitten pääsiäisen juomat valmiina 😆. En laita pulloihin rusinoita, vaan palan kuivattua omenaa (onko ne rusinat sokerin takia? en ole ihan varma, mutta olettaisin).
Eilen syötiin sitten raparperivohveleita, tosin eihän se raparperimassa enää juuri miltään maistu, kun se on keitetty ja sitten siivilöity sitä simaa varten. Onpahan kuituja kuitenkin. Vohveleiden kanssa oli kaikkea pakastimesta kaivettua, nakkeja, kananuggettipussin jämät ja lihapullapussin jämät.
Tänään nuoriso-osasto kaiveli valmisruokia pakastimesta ja kommentoi, että siellä olisi chorizo-makkaraa. Keitin sitten perunoita, otin pakastimesta rasiallisen madrasta kastikkeeksi ja paistoin sitä chorizoa ja paketillisen nakkeja. Lämmitin eiliset lihapulla+nakkijämätkin vielä.
Erinomaisen epäterveellistä ruokaa kaksi päivää peräkkäin!
No, tein coleslaw'n, sain käytettyä yhden kaalinkerän lopun siihen, leikkasin palan toisestakin vielä. Porkkanaa, majoneesipurkin jämät jääkaapista (laitoin purkkiin sitruunamehun jämät ja vähän omenasiiderietikkaa ja ravistelin ponnekkaasti), joululta jäänyttä pirkan dijon-sinappia, vähän sokeria (ei oo kaalit eikä porkkanat kovin makeita tähän aikaan vuodesta enää) ja mausteita.
Keskiviikkona uusi yritys lampaanmetsästyksessä, ei taas ole tarjouksessa, mutta olen nyt kuitenkin päättänyt, että pääsiäisenä syödään lammasta!
Pakastimien kaivelun tulos oli myös se, että lähiaikoina pitäisi tehdä sushia, sen verran oli katkarapuja ja tekorapupötköjä siellä. Täytyy varmaan ostaa merilevääkin, ja tarkistaa, onko soijaa tarpeeksi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Onko nuo Coopin vihreät pavut olleet hyviä? Minä olen ostanut Lidlistä niitä ja puolikas pussin loppu on pyörinyt jo jonnii aikaa pakastimessa ja aina sitä vaan katsoo, että tuokin vielä tuolla... Yleensä syön mielelläni kasviksen kuin kasviksen, mutta nää on jotenkin niin vetisiä mauttomia pehmeitä lutjakkeita, että unohduksiin ovat jääneet. Tykkään kyllä muuten vihreistä pavuista, ja olen ollut aikeissa antaa muiden kauppojen pavuille mahdollisuuden. Tuo vetisyys kun tuntuu olevan Lidlin pakastekasvisten kirous.
Raparperisima kuulostaa hyvältä! Rusinoita on käytetty simassa kypsyysmittarina, mutta ilmankin pärjää. Kun rusinat nousee pintaan, on simassa riittävästi hiilidioksidia ja se on valmista juotavaksi.
-Säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo Coopin vihreät pavut olleet hyviä? Minä olen ostanut Lidlistä niitä ja puolikas pussin loppu on pyörinyt jo jonnii aikaa pakastimessa ja aina sitä vaan katsoo, että tuokin vielä tuolla... Yleensä syön mielelläni kasviksen kuin kasviksen, mutta nää on jotenkin niin vetisiä mauttomia pehmeitä lutjakkeita, että unohduksiin ovat jääneet. Tykkään kyllä muuten vihreistä pavuista, ja olen ollut aikeissa antaa muiden kauppojen pavuille mahdollisuuden. Tuo vetisyys kun tuntuu olevan Lidlin pakastekasvisten kirous.
Raparperisima kuulostaa hyvältä! Rusinoita on käytetty simassa kypsyysmittarina, mutta ilmankin pärjää. Kun rusinat nousee pintaan, on simassa riittävästi hiilidioksidia ja se on valmista juotavaksi.
-Säästäjä
No, meille ne Coopin pavut kelpaavat. Kyllähän niistä saa aika helposti keittämällä ihan liian lötköjä, täytyy olla skarppina kun keittää - höyryttäminen olisi varmaan parempi. Mä en vaan jaksa vaivautua, kun noinkin ne menee... Täytyy sitäkin kokeilla joskus noilla.
Säästäjä, mulla on Lidlin pitkiä vihreitä pakastepapuja. En sulata niitä (varmaan siinä menee vetiseksi) vaan - oikeasti aina ennen unohdin ottaa ajoissa pakkasesta - otan niitä kourallisen ja laitan kiehuvaan veteen ihan hetkeksi. Valutan ne ja sitten pikkukattilan ollessa vielä kuuma, sulatan siinä nokareen voita ja kaadan papujen päälle. Mausteeksi ripaus suolaa ja mustapippuria, joskus ruoasta riippuen sitruunamehua. Ihan hyviä niistä tulee.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Säästäjä, mulla on Lidlin pitkiä vihreitä pakastepapuja. En sulata niitä (varmaan siinä menee vetiseksi) vaan - oikeasti aina ennen unohdin ottaa ajoissa pakkasesta - otan niitä kourallisen ja laitan kiehuvaan veteen ihan hetkeksi. Valutan ne ja sitten pikkukattilan ollessa vielä kuuma, sulatan siinä nokareen voita ja kaadan papujen päälle. Mausteeksi ripaus suolaa ja mustapippuria, joskus ruoasta riippuen sitruunamehua. Ihan hyviä niistä tulee.
Pitää koittaa tuota, että laittaa pakkasesta suoraan kiehuvaan veteen. Minä oon keittämisen jälkeen vielä huuhdellut ne kylmällä vedellä, että loppuu se kypsyminen.
-Säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Pitää koittaa tuota, että laittaa pakkasesta suoraan kiehuvaan veteen. Minä oon keittämisen jälkeen vielä huuhdellut ne kylmällä vedellä, että loppuu se kypsyminen.
-Säästäjä
Ja vielä tärkeämpää, että keittää niitä vain sen hetkisen. Olen ihmetellyt sitä pussiin merkittyä keittoaikaa, kun se on todella pitkä, 10-12 min. Mitä noita muita papuja on katsellut, niin niissä keittoaika on alle 5 min. Olenkin miettinyt, että onkohan Lidlin papuja ollenkaan ryöpätty ennen pakastamista, koska ilman sitä ne saattavat kuulemma muuttua vetisiksi pakastaessa, ja se voisi myös selittää sen pitemmän keittoajan.
-Säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
-Säästäjä
Ja vielä tärkeämpää, että keittää niitä vain sen hetkisen. Olen ihmetellyt sitä pussiin merkittyä keittoaikaa, kun se on todella pitkä, 10-12 min. Mitä noita muita papuja on katsellut, niin niissä keittoaika on alle 5 min. Olenkin miettinyt, että onkohan Lidlin papuja ollenkaan ryöpätty ennen pakastamista, koska ilman sitä ne saattavat kuulemma muuttua vetisiksi pakastaessa, ja se voisi myös selittää sen pitemmän keittoajan.
-Säästäjä
Hups, en ole lukenut pussin kyljestä ohjetta ollenkaan! Mut jo jonkin aikaa olen näin tehnyt ja hengissä vielä.
Kampin Pimu
Törmäsinpä siihen, että Lidlillä on muualla Euroopassa verkkokauppa (tai siis kotiinkuljetusta tai myymälästä kerättynä noutoa, jos oikein noita ranskankielisiä sivuja tavasin) ja tuotteiden hinnat ovat näkyvillä verkossa, tai ainakin kaikki tarjoukset ovat helposti löydettävissä suoraan sivuilta (jos oikein ymmärsin, niin äpillä olisi löytänyt kaikki). BrittiLidlin sivuilla oli kaikki hinnat.
Sieltä vaan vertaamaan hintoja... Kannattaa huomioida, että Suomessa on ihan järkkykorkea arvonlisävero ruuissa verrattuna moneen muuhun maahan. Ja sit kun miettii, että meillä on tosi lyhyt kasvuaika, talvella pitää pitää kaikki lämpimänä, kuljetukset on kalliita (koska polttoaineet kalliita ja pitää olla lämpimät autot, ettei salaatit jäädy) ja suuri osa tuotteista pitää tuoda maahan, niin aika halvalta alkaa vaikuttaa monen aineksen hinta Suomessa. Että on niitä välistävetäjiä muuallakin kuin täällä.
Ai niin, Briteissä on joulun alla ja pääsiäisen alla aina halpoja tarjouksia vihanneksista. Lidlissä näytti olevan perunat ja porkkanat nyt 0,04/kg...
Puoli litraa puolukoita tai herukoita, litra vettä, 2dl mannasuurimoita, halutessa ripaus sokeria. Satsin hinnaksi tulee noin 15senttiä, kaveriksi maitopurkki ja kyllä tällä yhden päivän elää tosi halvasti, seuraavana päivänä voi pröystäillä senkin edestä.
S k e kirjoitti:
Ai niin, Briteissä on joulun alla ja pääsiäisen alla aina halpoja tarjouksia vihanneksista. Lidlissä näytti olevan perunat ja porkkanat nyt 0,04/kg...
Oh Ske, agenttimme maailmalla! Tämähän on hyvä uutinen Lidlistä. Jos kerran jo maailmalla, mikseipä kohta meilläkin, täällä teknologian ihmemaassa. Minähän muuten saman tien googlasin UK Lidlin, ja äkkikatselmuksella siellä oli hyvin valikoimaa ja hintoja näkyvissä.
Kampin Pimu
Piti käydä tänään apteekissa, niin piipahdin samalla viereisessä Prismassa ja sain viimeisen pussin Coopin vihreitä papuja. Yllättäen siellä oli banaanit tarjouksessa 0,99e/kg, joten niitä piti tietysti ottaa myös mukaan. Juhlamokkaa sai 3,90e/pkt, rajoitus 2 pkt. Itse juon Emiliaa, joten ostin näitä äitille (nämä ei ole mukana omissa ruokamenoissa).
Maaliskuun ruokaostokset yhteensä 112,70 eur. Oma budjettini on 120/kk, joten hyvin pysyttiin rajoissa. Luulin loppusumman olevan paljon enemmän, kun tässä kuussa on tullut ostettua paljon sellaista vähän hinnakkaampaa tuotetta mikä ei ole aiemmin kuulunut omiin ostoksiini. Herkkuihin meni ainakin 15 eur, tätä osastoa ois varaa vähän vähentää. Lidlissä ois irtokarkit to-su äpillä 4,99e/kg, joten saas nähdä... Ja saksanpähkinät on 200g x2 /4e eli 10e/kg, ja niitä aattelin ainakin ostaa.
-Säästäjä
Laskin eilen jo maaliskuun ruokamenot, kun en tänään enää mennyt kauppaan. Ruokakauppoihin meni 540€ (Prisma, CM, Tokmanni), Fiksuruokaan 65€ ja elokuvaherkkuihin+hesburgeriin yhteensä 70€, lisäksi laskennallisesti vielä parikymppiä per nenä "ulkona syömiseen". 775€, ja jos lasken sen 5 hengen mukaan, niin 155€/hlö!!!
Paitsi sitten muistin, että olen anopille ostanut ruokaa, niitä en ollut vähentänyt noista kuluista, 40€ pois. Eipä se paljon kuluja laske (8€/hlö, eli yhteensä 147€). No okei, opiskelijakin oli paikalla hiihtolomaa jne, niin 5,5 laskettuna olisi 136€/nenä. Laskipa miten vaan, niin hirveästi mennyt rahaa.
Mihin tavanomaisesta poikkeaviin rahaa meni?
-valmisruokiin/eineksiin (mm. puolison eväät)
-ulkona syömisiin
-fiksuruuan ruokakaapintäydennysostoihin (soijarouhetta, soijasuikaleita, hernerouhetta).
-synttärijuhlimiseen
Pääsiäissuklaisiin/virpomispalkkoihin ei mennyt kuin 20€, niitä ei voi syyttää.
Keskimäärin 2x viikossa käynyt kaupassa, sinnehän ne rahat menee.
Ei muuta kuin leuka rinnassa kohti uusia vastoinkäymisiä.
Tänään oli ruokana viimeiset grillimakkarat pakastimesta. Pilkoin niiden sekaan puoli pakettia nakkeja, ruskistin valkosipulin kanssa, lisäsin ndujaa, tomaattimurskaa, ketsupinjämät, majoneesinjämät, omenahilloa makeudeksi ja mausteita. Näytti kelpaavan, lisäkkeenä oli jääkaapista spagettia, riisiä tai keitettyä perunaa (tai niitä kaikkia, jos halusi) sekä coleslaw'ta.
En muuten tee sitten makkararuokia vähään aikaan, hieman jo kyllästyttää. Eikä pakastimessa ole enää kuin hookoo blöötä ja nakkeja. Siis makkaratuotteita. Muuten on kyllä tavaraa, edelleen, mutta ihan selvät kolot sinne on jo tullut.
(siksikin vähän ihmetyttää nuo ruokakulut, koska oikeasti olen käyttänyt pakastimesta paljon aineksia, mutta jo pelkästään ulkonasyöminen vei vajaa parisataa)
Eläpä huoli, mullaki on menny maaliskuussa törkeän paljon ihan ruokakauppaan enkä ole vielä edes laskenut mitä muualta on ostettu. Tuntuu että ihan normaalisti on syöty.
Jos jollain on vielä pääsiäisen ruoat mietinnässä, olisi Lidlissä huomisesta alkaen lohifilee äppitarjouksessa 8,90 kilo. Leikkuuta ei ole mainittu. Viimeksi oli C-leikattu eli liki ruodoton.
Kampin Pimu
Mansikka, espanjalainen, olisi Lidlissä myös tarjouksessa 1,99 puoli kiloa. Taidanpa katsoa, näyttävätkö hyviltä.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Mansikka, espanjalainen, olisi Lidlissä myös tarjouksessa 1,99 puoli kiloa. Taidanpa katsoa, näyttävätkö hyviltä.
Näyttää ne siinä tiskissä hetken hyvältä, kun aamulla tulleet, mutta matka niillä niin pitkä että heti pitää syödä, muuten ehtii pilaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos asuu yksin ja jättää kaiken humpuukin pois,kokemusta on jo pitkältä ajalta.
Jaksaisitko jakaa viimeisen parin päivän ruokalistan kaikkine aterioineen ?
Ja en odota mitään ravitsemussuosituksia täyttävää listaa
Aamupuuro marjat öljyä
Kahvi
Rahkaa päivällä &munakas kasvisten kera kahvia
Iltapuuro "rasva"
Vitamiinit purkista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos asuu yksin ja jättää kaiken humpuukin pois,kokemusta on jo pitkältä ajalta.
Jaksaisitko jakaa viimeisen parin päivän ruokalistan kaikkine aterioineen ?
Ja en odota mitään ravitsemussuosituksia täyttävää listaa
Aamupuuro marjat öljyä
Kahvi
Rahkaa päivällä &munakas kasvisten kera kahvia
Iltapuuro "rasva"
Vitamiinit purkista
Kuulostaa siltä, että tuosta on jätetty muutakin pois kuin vaan se humpuuki.
Jatkaaksemme ruoka-aiheista, käyttääkö joku muukin nykyisin paljon enemmän pitkiä papuja kuin ennen? Koska huomasin vasta vuosi-pari sitten jotta nehän sopivat liki kaiken kanssa, ovat halpoja ja täyttäviä. Lidlistä 750g Green Beans -pusseja noin 1.7€ tai vastaavia Prismasta muistaakseni 1.1€ 500g. Sopivat kaikenlaisiin patoihin ja keittoihin.
Tonnikalatölkki öljyssä, 3 dl riisiä, 150-200g pitkiä papuja ja 150-200g hernemaissipaprikaa. Lisäksi tölkillinen tomaattimurskaa jos löytyy. Padallinen josta riittää kahdeksi päiväksi. Jos on varaa niin korvaan tonnikalan sikanaudalla jota tapahtuu satunnaisesti. Valmistettu riisi ei vaan säily jääkaapissa joten pakko tehdä vain 2pv annos tai pakastaa.
Meillä on vihreiden papujen kulutus noussut selvästi viime vuosina. Yksi syy on se, että olen vihdoin oppinut kasvattamaan niitä (meillä ei kannata laittaa kasvimaalle, vaan isoihin astioihin partsin alle). Toinen syy on se, että nuoriso suostuu syömään niitä, ja etenkin yksi saattaa erikseen pyytää, että olisiko ruuan kanssa vihreitä papuja. Täkäläisessä Prismassa Coopin pavut ovat tosiaan 1,05€/500g, eli pari euroa kilo, omat on jo syöty.
Muita pakastekasviksia, mitä meillä käytetään paljon, ovat parsakaali (prismasta 0,49€/500g) ja maissi. Tai siis syödään meillä pakasteherneitä ja pakaste"pinaattiakin", mut herneet on naapurin pellosta (luvan kanssa) kerätty ja pinaatti on mangoldia, lamopinaattia, pinaattia jne kasvimaalta.