Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (18419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asun kaupungissa ja teen melko pienipalkkaista työtä. En ole vieraantunut luonnosta eikä terveyden kanssa ole ongelmaa, mutta fyysisen työpäivän jälkeen en jaksa enää lähteä metsään kyykistelemään ja lähimpään kunnon kalapaikkaankin on varmasti parikymmentä kilometriä. Mielestäni ei ole mitenkään realistista, että arjen lähes kaikki tunnit kuluisivat työntekoon ensin töissä ja sitten sen jälkeen vielä metsässä"
Kaikille marjastus ei tietenkään sovi eikä sinne metsään kannata lähteä "kyykistelemään" jos se tuntuu vastenmieliseltä. Ei meilläkään lähdetä työpäivän päätteksi, marjoja kerätään lomilla tai viikonloppuna, jos kerätään. Tosin jos hyville apajille osuu niin eihän jotain puolukkaämpärillistä kerää kuin tunni pari, tällainen kaupunkilaisplanttukaan.
Minä en toisten mielestä
Mulla meni tuollaisen astian täyttämiseen mustikoilla pari tuntia. Sulla varmaan viisi minuuttia?
En missään vaiheessa sanonut, että kerään sen täyteen, tai että edes yritän kerätä sen täyteen. Noi jukurttipurkit on hyvä, koska niissä on kantokahva ja pitävä kansi. JOS kerään täyteen, niin menee tunti tai vähän yli, tuossa vakipaikassani. Yleensä kerään marjoja sen aikaa kuin mitä koira viihtyy, sitten kun se kyllästyy (se kertoo sen kyllä) niin jatketaan matkaa. Joskus saan just yhteen mustikkapiirakkaan ainekset, ja se on ihan jees. Mulla on ollut koira, joka söi niitä marjoja enemmän mitä minä ehdin kerätä. Sama koira etsi mulle sienet (se tunnisti korvasienen, kantarellin ja suppilovahverot) mut tää nykyinen lähinnä söisi jäniksenpapanoita ja kaivaisi reittiä Uuteen Seelantiin.
Tätini, jonka kanssa tuo mustikkapaikka löydettiin, kerää mustikat suoraan pakastusrasioihin. Mä en ole niin organisoitunut, mutta vanhin poikani tekee tota samaa.
Jännä juttu, että tänään koiran kanssa lenkillä ei kyllä löytynyt yhtään sientä eikä edes marjoja. Missähän mahtaa olla vika?
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaupunkilaiselle, aivan sieltä kivikylän ytimestä, koitti eilen kauan odotettu jännittävä viikonloppureissu maalle.
Oli vielä valon kajoa kun saavuin. Ehdotin isännille posket innosta hehkuen, että nyt mennään niitä mustikoita ja kantarelleja hakemaan kun niitä Suomen luonnosta ihan ilman saa.
Katsoivat oudosti! Pimeäkin tuli pian. Ehkä nämä maalaiset vaan ei uskaltaneet metsään. Mä kyllä meinaan tänään mennä kun aurinkokin paistaa! Miten iso ämpäri kannattaa ottaa? Nyt veikkaukset kehiin: montako litraa saa kaupunkilaispimu kerättyä?
Ensin kannattaa opiskella mitä tarkoittaa "satokausi"....
No, yritit olla hauska mutta meni saivarteluksi
Ehkä sitten ensikesänä uudelleen??
0/5
Minua kyllä nauratti, näinhän se on, mutta taisi osua ja upota. Tosikot älkööt vaivautuko tajuamaan. Saivartelua kyllä harrastavat myös hyvin monet muutkin täällä, jotensakin pikkutarkasti. Mutta se kun onkin ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaupunkilaiselle, aivan sieltä kivikylän ytimestä, koitti eilen kauan odotettu jännittävä viikonloppureissu maalle.
Oli vielä valon kajoa kun saavuin. Ehdotin isännille posket innosta hehkuen, että nyt mennään niitä mustikoita ja kantarelleja hakemaan kun niitä Suomen luonnosta ihan ilman saa.
Katsoivat oudosti! Pimeäkin tuli pian. Ehkä nämä maalaiset vaan ei uskaltaneet metsään. Mä kyllä meinaan tänään mennä kun aurinkokin paistaa! Miten iso ämpäri kannattaa ottaa? Nyt veikkaukset kehiin: montako litraa saa kaupunkilaispimu kerättyä?
Ensin kannattaa opiskella mitä tarkoittaa "satokausi"....
No, yritit olla hauska mutta meni saivarteluksi
Ehkä sitten ensikesänä uudelleen??
0/5
Satiiria, ei saivartelua, mutta valitettavasti kovin huonosti meni silti.
(tuo sama kirjoittaja on ennenkin vastaavia skenaarioita kirjoitellut eri ketjuihin, milloin mistäkin aiheesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä omenapuitakin mut ihmeen rangoilta ne näyttää. Meinaan, kun joku pitää hedelmäpusseja varalta taskussa jos matka kulkee omenapuiden ohi. Ja tämä tila on Etelä-Suomessa. Ehkä muualla on jotain eri lajiketta sitten siellä autiotontilla 🤔
Hyvä idea! Täällä on naapurit kovin kaukana mutta jos suksilla oikaisis peltojen poikki. Isäntäväki varmaan lainaa lapiota että pääsen hangen alle.
Eilen oli ilmaistapahtuma jossa oli tarjolla paistettua makkaraa, se siitä.
Viimeksi tänä aamuna läksin käymään lapseni luona, bussipysäkillä oli roskiksen päälle joku jättänyt tyhjän kaljatölkin.
Ja mitä omenapuihin tulee, luulin että idioottikin tajuaisi että kerään niitä vain satoaikana. Täällä vaan pitää olla sanatarkka siitä mitä kirjoittaa, hyvä muistutus.
Pitäisi silti varmaan soittaa sille kaverille jolta saan oreganoa siitä "räjähäneestä" penkistä saisiko sitä nyt että alkaa olemaan lopussa, voin tuoda oman lapion 🤣
Apt
Vierailija kirjoitti:
Tein tänään kahdeksi päiväksi 2;lle siskonmakkarasoppaa , 3 isoa perunaa, 2 pussia kotimaisia keittovihanneksia, makkarat, persiljasilppu. Hinta 5.20 iltapalaksi muutama lettu 1,50. Ei itsetehty
ruoka niin kallista ole
Ihmisen tarvitsee syödä enemmän päivässä. Päivällä tilkka keittoa ja illalla muutama lettu ei todellakaan riitä terveelliseen ravintoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki tänne kirjoittavat jauhavat silkkaa paskaa. Tekevät 350g kana-annoksesta ja 400g wokkivihanneksista aterian, jota syö sitten neljä kertaa. Jos ihminen elää 100g annoksella ja vajaalla 300kcal päivässä, niin sitten uskon. Useimpien tänne kirjoittelijoiden päiväannokset ovat mukamas samaa tasoa kuin mitä keskitysleirivangeille jaettiin.
Mietitäänpä hiukan. Jos olisin tekemässä ruokaa neljälle hengelle, niin kyllä se hyvin syntyisi 350 grammasta tuoretta kanaa, ja 400 g wokkivihanneksia, siihen tietenkin tulee jonkinlainen kastike ja lisukkeeksi todennäköisesti riisi. Ei normi paistinpannulle juuri isompia satseja kerralla mahtuisikaan. Ja jos satsista voi syödä 4 hlö, niin kyllä silloin siitä riittää yhdelle myös neljästi.
Lihaa ei tarvita satoja grammoja päivässä, yllä olevaankin sopisi vielä lisäksi vaikka kikherneet tai muna.
maksaa ne kikherneet ja kananmunatkin. Mutta tässähän ihmeteltiin, että miten kukaan pärjää 300cal/päivä. Normi kulutus ilman rasittavaa hommaa on 1500cal ja käy töissä niin työn raskauden mukaan voi olla jopa 3000 cal. Ja yllätys raskaimmista töistä maksetaan huonoiten palkkaa, vaikka ruokamenot ovat suuremmat.
toivoisin tähän ketjuun vinkkejä miten oikeasti 3,-/päivä riittää tasapainoiseen ruokaan. Ja kaikilla ei ole mahdollisuutta mennä metsään hakemaan mustikoita ja sieniä
Kolme perunaa kahdelle kahdeksi päiväksi sopassa on toooodella pieni määrä. Keittovihanneksetkin köykästä ruokaa ja pieni annos niitäkin tulee noilla näkymillä. Keitto on muutenkin niin kevyttä, että ainakin leipää ja juustoa pitää olla lisukkeeksi. Kuten sanottiinkin jo, muutama lettu illalla on pieni iltapala kun vain yksi pääruoka ja sekin kevyttä keittoa.
Otse keitän aina reilusti koko kattilallisen ja monta perunaa plus lisukkeita runsaasti soppaan.
Tuli nälkä jo lukiessa tuota siskonmakkarasoppadieettiä, suolet varmaan huutaa tuossa huushollissa. Yhdeksi päiväksi olisin jotenkin ymmärtänyt. Joko ihmiset satuilevai oikeasti tai ovat pienessä nälässä, toki se menee ohi kun ei vaan syö. Mutta terveellistä se ei ole.
Olin muuten eilen illalla 60 % alennusmyynnissä. Kahdessa eri kaupassa. Sain kyydin. Toiseen meni 33,38 euroa, toiseen 13,98. Normihinnoilla siinä oli kevytmaito 0,89 e, AB-piimä 1,49 e, Edam viipaleet 1,89 e, perunamuusijauhe 1,25 e kuivakaappiin. Olin jo ostanut eka päivänä vessapaperia, oivariinia, kevtmaidon, leikkelettä, leipää yms. Sunnilleen on mennyt n. 70 euroa tässä kuussa. Pakkaseen olen laittanut tietenki osan.
Noilla nyt ostetuilla tuotteilla en pärjää millään koko kuukautta, vaikka asun yksin ja maksan kaiken itse. Satanen ei siis riitä koko kuuta millään. Ja ihan tavallisia ruokia syön ja ostan, ei ole ruokarajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki tänne kirjoittavat jauhavat silkkaa paskaa. Tekevät 350g kana-annoksesta ja 400g wokkivihanneksista aterian, jota syö sitten neljä kertaa. Jos ihminen elää 100g annoksella ja vajaalla 300kcal päivässä, niin sitten uskon. Useimpien tänne kirjoittelijoiden päiväannokset ovat mukamas samaa tasoa kuin mitä keskitysleirivangeille jaettiin.
Mietitäänpä hiukan. Jos olisin tekemässä ruokaa neljälle hengelle, niin kyllä se hyvin syntyisi 350 grammasta tuoretta kanaa, ja 400 g wokkivihanneksia, siihen tietenkin tulee jonkinlainen kastike ja lisukkeeksi todennäköisesti riisi. Ei normi paistinpannulle juuri isompia satseja kerralla mahtuisikaan. Ja jos satsista voi syödä 4 hlö, niin kyllä silloin siitä riittää yhdelle myös neljästi.
Lihaa ei tarvita satoja grammoja päivässä, yllä olevaankin sopisi vielä lisä
Tämän uudistetun palstan lainaustoiminto ei oikein toimi.
Mutta siis: ajatteleeko tänne kirjoittavat ihmiset päivän ruokana vain yhtä ateriaa? Syökö nämä ihmiset työpaikkalounaan tms? Ei todellakaan useimpien kirjoittajien eväillä hengissä pysyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tänään kahdeksi päiväksi 2;lle siskonmakkarasoppaa , 3 isoa perunaa, 2 pussia kotimaisia keittovihanneksia, makkarat, persiljasilppu. Hinta 5.20 iltapalaksi muutama lettu 1,50. Ei itsetehty
ruoka niin kallista ole
Ihmisen tarvitsee syödä enemmän päivässä. Päivällä tilkka keittoa ja illalla muutama lettu ei todellakaan riitä terveelliseen ravintoon
Toi on huvittavan pieni keitto 4 annokseen. Tai 8 annokseen, jos syö edes kaksi ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan elä pelkästään mustikoilla ja kanttarellikastikkeella. Molempia olen kerännyt, kuivannut jne. joka vuosi. Ei ne mitään täyttävää ruokaa ole. Myyntiin en ole kerännyt, koska täällä ei ole ostajia ja järjetöntä lähteä autolla kuskaamaan jollekin jobbarille paria ämpäriä. Ihme neuvoja. Kas kn eivät neuvo, että menkää pilkkimään! Sehän tästä vielä puuttuisi...
Kuka väittää että pelkästään niillä eletään. Ne täydentävät ruokavaliota. Ainakin täällä päin syksyisin on kaupan ilmoitustaululla lappuja, joissa jotkut ilmoittavat myyvänsä marjoja tai sieniä. Oli ukrainalaisiakin kaupan parkkiksella myymässä. Millekään jobbareille niitä kannata myydä, koska ne maksavat huonosti.
AIka outoa tuollaiset laput, kun siellä landellahan kaikki kerää itse ne
Ei kai enää nykyään mitän lappuja ole kaupoissa ilmoitustaululla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei tarvita satoja grammoja päivässä, yllä olevaankin sopisi vielä lisäksi vaikka kikherneet tai muna.
Tollasessa annoksessa olisi pakko olla nuudeleita ainakin 3 levyä. Meillä olisi wokkina ja siinä pari munaa ja maustekastikkeet.
Tämä on 4 annosta.
Nyt saan varmasti pskamyrskyn niskaani kun tämän kirjoitan.. Mutta ei haittaa.
Siskonmakkarakeiton tekijälle terkkuja, se on oikeasti hyvää hyvin tehtynä.
Katoin juuri hinnat Prisman sivuilta
Siskonmakkara kotimainen 3.35e 400g proteiinia 10
Lenkkimakkara kotimainen 1.05e 400g proteiinia 10
Pakastejuurekset jos niitä haluaa käyttää, 0.49e 200g/ 2.42 kg, pakasteperuna- ja keittojuurekset 750g 1.19e/ 1.59e kg
Ja ne perunat 1.99e 5kg, kotimainen porkkana 2.09e 2kg
Muita juureksia en nyt tähän kerkeä hakemaan mausteista puhumattakaan mutta tossa niitä valintoja jos oikeasti joutuu hintoja katselemaan..
Apt
Siitä onnellisessa asemassa että saan töistä hävikkiruokaa. Eihän se aina hääviä ole, kun on ns laitosruokaa, mutta kyllä sillä hengissä pysyy. voisin siis pärjätä satasella kuussa, mutta tuskin ilman tuota ilmaista hävikkiruokaa.
En pääse lähellekään satasen budjettiin, mutta ensi viikon melko edullisiksi lämpimiksi ruuiksi valmistin nyt illalla seitikeittoa (pakasteseitä, perunaa, porkkanaa, pakastevihanneksia) sekä päivän toiseksi ruuaksi uunissa paahdettuja viipaloituja perunoita, naudan paistijauhelihaa ja uunissa paahdettua keräkaalta. Purkkiananaksesta, omenoista ja puoliveriappelsiineista tein kolmen hedelmän hedelmäsalaatin. Näistä syö jonkun 3-4 päivää.
Noiden lisäksi syön vielä aamupalan, välipalan ja iltapalan eli yhteensä 5 krt päivässä. Satasen budjetilla en mitenkään pärjäisi, vaikka syön melko yksinkertaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme perunaa kahdelle kahdeksi päiväksi sopassa on toooodella pieni määrä. Keittovihanneksetkin köykästä ruokaa ja pieni annos niitäkin tulee noilla näkymillä. Keitto on muutenkin niin kevyttä, että ainakin leipää ja juustoa pitää olla lisukkeeksi. Kuten sanottiinkin jo, muutama lettu illalla on pieni iltapala kun vain yksi pääruoka ja sekin kevyttä keittoa.
Otse keitän aina reilusti koko kattilallisen ja monta perunaa plus lisukkeita runsaasti soppaan.
Tuli nälkä jo lukiessa tuota siskonmakkarasoppadieettiä, suolet varmaan huutaa tuossa huushollissa. Yhdeksi päiväksi olisin jotenkin ymmärtänyt. Joko ihmiset satuilevai oikeasti tai ovat pienessä nälässä, toki se menee ohi kun ei vaan syö. Mutta terveellistä se ei ole.
Olin muuten eilen illalla 60 % alennusmyynnissä. Kahdessa eri kaupassa. Sain kyydin. Toiseen meni 33,38 euroa, toiseen 13,98. Normihinnoilla siinä oli kevytmaito 0,89 e, AB-piimä 1,49 e, Ed
Mä tein tänään bortschkeiton
- 360g kaalia
- 300g porkkanaa
- 400g punajuusta
- 100g sipulia
- pari liemifondia, paljon yrttejä.
Tuosta syö 2 aikuista 2 päivää, näyttää jäävän ylikin.
Hintaa tulee annokselle n 50cnt (yrtit omasta pihasta kuivattuja ja pakastettuja)
Vierailija kirjoitti:
Mihin 100e muka riittää?
Tarkoitin päivässä.
En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun näitä joitain viestejä lukee.
Ilmeisesti myös oikeasti köyhät, jotka joutuvat todellakin tulemaan toimeen vähällä rahalla, ovat vähemmistönä tässä keskustelusssa.
Onkohan tämäkin ketju sitä samaa oikeistopropagandaa, mitä muutenkin suolletaan niin paljon tällä palstalla?
Annetaan ymmärtää, että kyllä satasella pärjää, eli tukia voidaan leikata. Ja eihän köyhälle kuulu terveellinen ruoka, ja sitä epäterveellistäkin niin minimi, että just henkiin jää.
Olenko ihan vainoharhainen?
AIka outoa tuollaiset laput, kun siellä landellahan kaikki kerää itse ne marjat ja sienet.