Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18370)

Vierailija
201/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsis siis alle 100egee/kk .On se noin 330pv=90egee. On se vaikeeta laihtuu luurangoksi ja terveysmenot kasvaa joten tappiota persnettoo.

Vierailija
202/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin pari vuotta (silloisella hintatasolla) n. 70 €/kk. 

Aamupalaksi kaurapuuro oliiviöljysilmällä, (sokeriton) mustikkakeitto (jos olin onnekas, olin löytänyt chiansiemeniä halvalla sekaan) ja päällä rusinoita ja auringonkukansiemeniä (ostettu isossa parin kilon säästöhintaisessa pussissa, mutsiis ihmislaatuinen, ei lintujen homeitiöitä sisältävä)

Ruuaksi reilu puoli pussillista vihreitä papuja (pakaste, höyrytetty), päälle (tarjoustarrallinen) valkohomejuustoa ja joko tofua tai pari keitettyä kananmunaa. Valkohomejuusto tarpeen mukaan korvattu tomaateilla ja muulla juustolla. Oheen pari porkkanaa tai keitetty peruna, tomaatti (yleensä viipaloitu ja pippurilla ja timjamilla + öljyllä maustettu normitomaatti, hyvin harvoin kirsikkatomaatteja n. 4) ja hummusta tai muu kausiherkku, esim. syksyllä itsekerättyjä sieniä jonain muhennoksena. Jälkkäriksi omena ja tee.

Jos söin yliopistolla, oli annos koko lautasen mahdollisimman monipuolinen salaatti/raaste/suolakurkku/kaikkea mitä oli, pikkusen riisiä, reilusti kana/kala/mitä nyt olikaan. Kampussyöminen oli kotiruokaa kalliimpi, mutta toi kovasti vaihtelua. Ruokalalounaaseen kuului välillä myös vanukas tai vastaava jälkkäri, joten se!

Päivän mittaan meni monta ruispalaa (joko oululaisen päiväystarralla tai pirkka/lidl/s-ketjun vastaavat) ja pari siivua könttäjuustoa. Juusto ei välttämättä halvin edam, esim. pirkan vahvempi gouda joka on jo reilusti hinnakkaampi. Sitä kun ei montaa siivua kerralla mene, niin saa sekä makua että siedettävän hinnan. 

Illalla saatoin tehdä banaanivohveleita, tai banaania jogurtilla, tai satoin tehdä omena-luumu-kaurapaistoksen. Ja tee (mahdollisesti maidolla/kauramaidolla). Joskus iltapalalla oli (päiväystarrallinen) lihapiirakka tai muu "kallis" kalorituote. Huonolla iltaruuallahan ei kannata mennä nukkumaan, unenlaatu kärsii. 

En ollut riutunut, normihoikka ja harrastin liikuntaa, eli söin siksi mahdollisimman paljon. Olihan toi paljon saman toistoa, mutta en koskaan kyllästynyt, joten variaatiota kai oli tarpeeksi. Olin paljon tarjousten armoilla, mutta samalla täytyy ostaa melko paljon normaalihintaista, että tarjoustuotteista saa kokonaisen annoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finelin mukaan kaurahiutaleissa on 13g proteiinia/100g ja makaronissa 14g. Kuudesta sadasta grammasta hiutaleita saa siis jo päivän proteiinit.

Aika paljon saa kaurapuuroa kyllä syödä, jos kilon paketin vetää alle kahdessa vuorokaudessa. 😊

Kaurahiutaleissa on tosiaan proteiinia 13,6 g 100 g:ssa, mutta kaurapuurossa onkin sitten jo paljon vähemmän. Veteen keitetyssä puurossa on 2 g /100 g ja rasvattomaan maitoon keitetyssä 4,9 g / 100 g (edelleen Finelin mukaan). Vai syökö joku niitä hiutaleita kuivana sen 600 g päivässä?

Osaatko lukea yhtään?

Vierailija
204/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

202 jatkaa. En muuten ollut kipeä juuri yhtään (flunssia tai mitään isompaakaan), eikä tarvinut käydä lääkärillä, että ei tullut persnettoa.

Vierailija
205/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin. 

Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€ 

Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.

Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.

Lihapiltithän on hiton kallista. 1,6e pieni purkki jossa puolet riisitärkkelystä

Vierailija
206/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kun jengi syö kauheaa ruokaa! En ikinä suostuisi tuollaiseen elämään. Mulla menee n. 600/kk ruokaan. Nautin laadusta, kokeiluista, monipuolisuudesta, ruuan kiinnostavuudesta ja hyvästä mausta.

N43

Mäkin nautin monipuolisuudesta ja kiinnostavuudesta, mutta samalla ei pätkän vertaa kiinnostaa laittaa koko vuokran ja lainaerien jälkeen palkasta käteenjäävää rahaa ruokaan. On muutakin tekemistä elämässä. Syön tällä hetkellä n. 250 €/kk.

Vierailija
207/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mene paljon yhtään kun syön opiskelijaruokalassa ja äiti laittaa eväät. Iltapalaksi ostan proteiinivanukkaan ja salille palautusjuoman. Mutta ne ei ole pakollisia ostoksia, eikä ne maksa kuin kolme euroo purkki/pullo.

Vierailija
208/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa isomman määrän. Siitä sitten syödään 1 ja lopusta annospakkauksia pakasteeseen, Samoin uunivuokaan, laatikot ja lasagne. Näin valmistus tulee edullisemmaksi ja joskus sitten on helppo ottaa pakasteesta jos ei jaksa valmistaa tai on raha vähissä.

Kasviskeittoa teen peruskeiton ja pakastan annoksia tai pieniä eriä. Maustan ja tuunaan sitten kun valmistan ateriaksi.  Esim Lidlin 2 euron hävikkilaatikon sisällöstä saa valmista ruokaa monelle aterialle.

Työlästäkö? Samalla voi kuunnella musiikkia, radiota tai katsella televisiota.

Vierailija
209/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla vettä.

Lounasaikaan kasvishamppari, jossa ruispuikula ja aiemmin syksyllä tehty kasvispihvi, juustoviipale, suolakurkkuviipale. Nauristikkuja.

Päivälliseksi peruna ja lihajuurespataa. Puolukkasurvosta, myrttisen suolakurkkua.

Iltapala rooibosta ja näkkäri voilla ja juustolla, viiliä jossa pilkottu pieni kotimainen omena.

Huomenna sama setti.

Ylihuomenna hamppari vaihtuu pariin kaalikääryleeseen pakastimen kätköistä. Lihapata vaihtuu kana-riisi-kasvispannuun

Yliylihuomenna sama kuin ylihuomenna.

Torstaina hernesoppapäivä, lettuja. Lounaaksi munakas.

Perjantaista eespäin on vielä avoin, kun en tiedä mitä siinä vaiheessa kaapeissa on.

no voi voi.mites olis työn teko valittamisen sijasta.?.ni vois syödä miten haluaa.

Vierailija
210/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyisin tuohon hyvällä suunnittelulla, ja ruoka olisi aika kasvispainotteista. Lihaa tuolla summalla ei paljoa ostella, jos haluaa muutakin syödä. 

Tykkään syödä, joten en kituuttaisi tuolla summalla kuin pakon edessä. Ei tässä elämässä niin paljoa nautintoja ole, joten nautin syömisestä jos kerta voi 🤤

Vierailija
211/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finelin mukaan kaurahiutaleissa on 13g proteiinia/100g ja makaronissa 14g. Kuudesta sadasta grammasta hiutaleita saa siis jo päivän proteiinit.

Eivät sisällä kaikkia tarpeellisia aminohappoja, mutta ei tosielämässä varmaan kukaan pelkästään noilla eläkään.

Vierailija
212/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi kun jengi syö kauheaa ruokaa! En ikinä suostuisi tuollaiseen elämään. Mulla menee n. 600/kk ruokaan. Nautin laadusta, kokeiluista, monipuolisuudesta, ruuan kiinnostavuudesta ja hyvästä mausta.

N43

Oletko koskaan kuvitellut miten toimisit, jos tulosi olisivat vain 550 euroa kuussa?

oletko koskaan kuvitellu meneväsi töihin? ni ei tartteis kakkaa syödä ja valittaa.

Vierailija
213/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista on. Meillä on kahden hengen talous ja ruokaan menee noin 200 euroa/kk. 150-200 euron verran kuussa verran on mennyt jo parin vuoden ajan, ja tuohon noin 200 euron tuntumaan se tosiaan on noussut nyt kun hinnat on nousseet. 

Meidän ruokalista vaihtelee hyvinkin paljon, mutta pääpiirteissään näin:

Aamulla kahvia ja maitoa. Arkiaamuina useimmiten puuroa ja lisukkeita. Puuron päällä esim. pari lusikallista raejuustoa, vähän mustikoita, yksi banaani puoliksi pilkottuna, ripaus kanelia. Viikonloppuisin usein munakas, jossa voi olla höysteenä kaikenlaista, mitä kaapissa sattuu olemaan, esimerkiksi vähän vihanneksia ja pieni määrä juustoraastetta, tai voi olla ilman höysteitä. Joskus tehdään viikonloppuna aamulla lettuja tai köyhiä ritareita. 

Päivällä lämmin ruoka, itse tehtyä kotiruokaa edullisista raaka-aineista. Arkisin me ei oikeastaan juuri koskaan syödä punaista lihaa. Poikkeuksena siskonmakk

Mäkin haluan sellaisen puolison, joka onkii meille ilmaisia kaloja! Mistä semmosen saa? 

Vierailija
214/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista on. Meillä on kahden hengen talous ja ruokaan menee noin 200 euroa/kk. 150-200 euron verran kuussa verran on mennyt jo parin vuoden ajan, ja tuohon noin 200 euron tuntumaan se tosiaan on noussut nyt kun hinnat on nousseet. 

Meidän ruokalista vaihtelee hyvinkin paljon, mutta pääpiirteissään näin:

Aamulla kahvia ja maitoa. Arkiaamuina useimmiten puuroa ja lisukkeita. Puuron päällä esim. pari lusikallista raejuustoa, vähän mustikoita, yksi banaani puoliksi pilkottuna, ripaus kanelia. Viikonloppuisin usein munakas, jossa voi olla höysteenä kaikenlaista, mitä kaapissa sattuu olemaan, esimerkiksi vähän vihanneksia ja pieni määrä juustoraastetta, tai voi olla ilman höysteitä. Joskus tehdään viikonloppuna aamulla lettuja tai köyhiä ritareita. 

Päivällä lämmin ruoka, itse tehtyä kotiruokaa edullisista raaka-aineista. Arkisin me ei oikeastaan juuri kos

Itse kalastamalla ei kyllä satasella saa vielä yhtään mitään. On yksi kalleimpia harrastuksia mitä on. T. Kalamies.

Vierailija
215/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömät vonkuu ku ruoka kallista.musiikkia korvilleni.

Vierailija
216/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha 400g 2,75€

makaronipussi 0,39€

maitolitra 0,89€

munat 2,09/10 kpl

kaurapuuro 1€/ paketti

halvin omena 1€/kg

yhteensä 8,12€ ja satsi riittää 3 päivää yhdelle henkilölle. Tuohon saa vielä halvannleipäpussin niin ei tarvi syödä pelkkää puuroa .

aamulla muna ja puuro, päivällä makaronilaatikkox2 (oletamme nyt että kotona on edes suolaa kaapissa, ja muita mausteita, ehkä jopa sipuli) 

Illalla puuro tai pari leipää(oletqmme taas ettänkaapissabon edes margariinia) ja omena, ja munia voi syödä niin kuin niitä riittää, makaronilaatikosta jää 8 munaa vielä jaettavaksi. 

ja kun tuosta jää senttejä yli niin niillä voi ostaa 3 p jälkeen margariinin, ja seuraavalla kerralla RSS kun jää yli niin vaikka kaalia makaronilaatikon kylkeen. 

käsitin ett tässähän ei ky

Vielä kun olisit oppinut jossain vaiheessa elämääsi lukemaan

Vierailija
217/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön TYYLIIN satasella päivä jos haluttaa. Ei se vaadi kun kunnon ravintolassa käyntiä.

Vierailija
218/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onget on ostettu alesta vuosia sitten. Maksoivat pari euroa kpl. Niillä on ongittu tuosta 500m päässä olevasta merestä ahvenoita. Madot on kaivettu itse maasta 20v vanhalla lapiolla 5v vanhaan fetakuutiorasiaan.

kyllä tuo käytännössä katsoen ilmaista on jollei laske työlle hintaa .

Vierailija
219/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe, sillä ruokamenot ovat varmasti lähes kaikilla kasvaneet ja Suomessa tietysti hinnat pilvissä kun jatkuvasti niitäkin pitää nostaa.

Itse olen melko pienikokoinen nainen ja olen tottunut (vapaaehtoisesti) puutteeseen, sillä vastustan voimakkaasti sitä, että toisaalla maailmassa ihmiset kuolee nälkään ja toisaalla ihmiset syövät itsensä sairaiksi ja ylipainoisiksi. 

Suomessa on karkeasti ottaen puolet aikuisista ylipainoisia, joten minusta olisi vain hyvä, että ihmiset oppisivat palaamaan edes hetkeksi ns. entisaikaan eli lihakastike/peruna ruuaksi ja välipalaksi pala lanttua -malliin. 

Voisin jopa väittää, että monilla menee kuukaudessa jo puhtaasti herkkuihin tuo 100e. Kaupasta vähän suklaata muiden ruokien sekaan ja tietty viikonloppuna iso karkkipussi lähes jne. Alkoholijuomat päälle. 

No, asiaan. Itse pärjäisin helposti tuolla 100e kuussa, mutta lemmikkien kohdalla ostan silti parasta/laadukasta, mikä nostaa hintalappua paljon. 

Minun salaisuus on yksinkertaisesti vähän syöminen. Aamupala voi olla pelkkä kahvi. Ruokia esim pelkkää perunaa tai pussi spaghettia ja purkki tomaattikastiketta, josta tekee useamman annoksen tai esim riisiä ja kurkkua. Kasviksia ja hedelmiä syön melko paljon, olen kasvissyöjä.

Aiemmin käytin myös ties mitä lisäravinteita, mutta lopetin ne joitakin vuosia sitten. Treenin jälkeen voi syödä banaanin kalliiden palautusjuomien ja patukoiden sijaan. Välipaloja ei aikuinen muutenkaan tarvitse kun oppii hieman sietämään nälkää eikä rupea kiukuttelemaan kuin pikku lapsi heti verensokerin laskiessa. 

Olen terve ja normaalipainoinen ja joskus voi olla kuukausia, että ruokaan menee todella paljon enemmän. Kuten sanottu, minulle tämä on vapaaehtoista enkä todellakaan koe tämän kurjistavan elämääni vaan enemmänkin päinvastoin. Säälin aikuisia, joiden on pakko ostaa kaupasta ties mitä jäätelö/karkki/keksi/sipsi osastoa vain tyydyttääkseen omaa sisäistä tyhjyyden tunnettaan kun muusta ei saa enää nautintoa kuin ruuasta. 

Minusta tämä olisi kaikille (lapsettomille) hyvä haaste kuukaudeksi. Kuinka vähällä tulisi toimeen kun ei ostaisi mitään ylimääräistä? 

Vierailija
220/18370 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilman lapsia olisin varmaan lähellä tuota. Teen isoja annoksia esim pastaa, jotain vuokaa, keittoa, ... mitä milloinkin. Olen kasvissyöjä niin pavut, linssit yms proteiininlähteinä ovat halpoja. Yhden annoksen hinta on varmaan luokkaa pari euroa. Aamupalaksi syön aina puuroa, itsekerätyillä ja pakastetuilla marjoilla, lämpimiä aterioita 1-2 päivässä ja illalla usein esim leipä ja teetä. Ei se 25 euroa viikossa ihan mahdoton olisi tähän tyyliin, kun vielä hieman katsoisi noita lämpimien ruokien raaka-aineita. 

Nyt toki kun lapsille pitää olla välipaloja, ja muutenkin pitävät vähän eri tyyppisestä ruuasta mitä söisi yksin, niin ei riitä lähellekään se 25e/henkilö/viikko.

Mä kyllä ihmettelen tätä ihmisten matikkaa täällä. :) Sinäkin sanot, että yhden annoksen hinta on "varmaan luokkaa pari euroa". Kuulostaa halvalt

Ei laskukaavaa voi noin noudattaa. Kannattaa ymmärtää ettei aamu- ja iltapaloihin mitään samaa euromäärää mene kuin lämmintä ruokaa kohti. Tai toki voi mennä, mutta sehän onkin sitten ihan oma valinta kuinka paljon ruokaan törsää. Merkitystä on silläkin kuinka monta annosta valmistaa, on aina edullisempaa tehdä suuremmat määrät kuin vähän. Lisäksi on hetkiä jolloin täydennetään kuiva-ainekaappia, joten aineksetkin kestävät pidempään kuin viikon tai jopa kuukauden (mausteet, jauhot, pastat, riisit, puurohiutaleet jne). Miten voi olla niin vaikea käsittää että 150€ syö jo hyvin ja terveellisesti kuukaudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan