Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18379)

Vierailija
181/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, trio-jäätelöä ja pakastemansikoita iso annos. Maistuis varmaan sullekin?

Oikea aamupala ;D

Neljän-viiden maissa sipulipihvi + muusi.

Illalla tsekkailemaan ilta-alesta vielä joku parin euron salaattiannos, kreikkalaista, jos löytyy

-winner-

Vierailija
182/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaksin puolison kanssa, meillä menee ruokaan n.250€/kk

Meillä on kasvimaa, josta saa varastoonkin vähän perunaa, porkkanaa, sipulia ja punajuurta. Pihassa on myös omenapuita, marjapensaita, lähimetsästä marjoja ja sieniä. Saadaan myös tuttavalta riistaa ja kalaa pakastimeen. Nämä pienentävän kyllä ruokalaskua melko paljon. Mutta tässä vähän esimerkkiä meidän ruokailusta viikon aikana

Lihaa 1 kerran viikossa n.100-150g/ henkilö

Kalaa 1-2 kertaa viikossa sama 100-150g/henkilö

Muuten syödään kasvisruokaa.

2 kertaa viikossa on keittoa tai puuro.

Todella harvoin ostetaan esim. mehua, limua tai kivennäisvettä. Hyödynnetään ilta-alea myös aika paljon. Pyritään laittamaan ruokaa, johon tulee yksinkertaisia raaka-aineita kohtuudella. Esim yksi proteiinin lähde/ruoka riittää hyvin. Kalliita aineksia laitetaan vähän "mausteeksi" ja max 2 lajia/ateria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kaksin puolison kanssa, meillä menee ruokaan n.250€/kk

Meillä on kasvimaa, josta saa varastoonkin vähän perunaa, porkkanaa, sipulia ja punajuurta. Pihassa on myös omenapuita, marjapensaita, lähimetsästä marjoja ja sieniä. Saadaan myös tuttavalta riistaa ja kalaa pakastimeen. Nämä pienentävän kyllä ruokalaskua melko paljon. Mutta tässä vähän esimerkkiä meidän ruokailusta viikon aikana

Lihaa 1 kerran viikossa n.100-150g/ henkilö

Kalaa 1-2 kertaa viikossa sama 100-150g/henkilö

Muuten syödään kasvisruokaa.

2 kertaa viikossa on keittoa tai puuro.

Todella harvoin ostetaan esim. mehua, limua tai kivennäisvettä. Hyödynnetään ilta-alea myös aika paljon. Pyritään laittamaan ruokaa, johon tulee yksinkertaisia raaka-aineita kohtuudella. Esim yksi proteiinin lähde/ruoka riittää hyvin. Kalliita aineksia laitetaan vähän "mausteeksi" ja max 2 lajia/ateria.

Syötte vain 1 aterian per päivä?

Vierailija
184/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vettä.

Lounasaikaan kasvishamppari, jossa ruispuikula ja aiemmin syksyllä tehty kasvispihvi, juustoviipale, suolakurkkuviipale. Nauristikkuja.

Päivälliseksi peruna ja lihajuurespataa. Puolukkasurvosta, myrttisen suolakurkkua.

Iltapala rooibosta ja näkkäri voilla ja juustolla, viiliä jossa pilkottu pieni kotimainen omena.

Huomenna sama setti.

Ylihuomenna hamppari vaihtuu pariin kaalikääryleeseen pakastimen kätköistä. Lihapata vaihtuu kana-riisi-kasvispannuun

Yliylihuomenna sama kuin ylihuomenna.

Torstaina hernesoppapäivä, lettuja. Lounaaksi munakas.

Perjantaista eespäin on vielä avoin, kun en tiedä mitä siinä vaiheessa kaapeissa on.

Vierailija
185/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poyttuja ioso kattilallinen, ruisleipää sian kylkiviipaleita muutama ja kuuma hella. Sillä pääsee alkuun !

Vierailija
186/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 e /päivä... vaatii kuria ja pientä ruokahalua mutta esim. puuro (0.49e 500g kaurahiutaleet) aamiaiseksi 1 kananmunan kanssa ( a 0,20e /kpl), iltapala itsetehty sämpylä sipaukselle margariinia ja kurkkusiivut, lounas ja illallinen lähinnä riisia (itämaisesta kaupasta saa säkin todella halvalla), kastikkeessa paljon mausteita ( ei siis mitään valmiskastikkeita) , mitä milloinkin halvalla saatavaa vihannesta, kasivista, tai siten pastaa jollain kastikkeella. Kasviksia ja vihanneksia esim noista 1e/kilo tai pussi tarjouksista. Itse teen ison wokin riisillä, mistä riittää 4-5 lounasta

Hyvää ja halpaa on esim itsetehty focazzia tai pitsa, ne saa kokoon halvalla. 

Hedelmiä sesongin mukaan, muutama viikossa. Tärkeämpää on kasvikset, ja niitä riittää. Monesti uunipaahto riittää, tai esim kaalin paistaminen.

En ihan 100 syö mutta melko halvalla kuitenkin. Kasvavat ja urheilevat lapset saa sitten kanaa ja kalaa ja jonkin verran punaista lihaa , itse syön satunnaisesti kalaa. 

Avain on arvostaa kaikkea ravintoa ja puhtaita makuja, ei mikään tarvitse kermaa tai ruskeaa kastiketta seurakseen, pelkkä oliiviöljy riittää usein.

Vierailija
187/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kun jengi syö kauheaa ruokaa! En ikinä suostuisi tuollaiseen elämään. Mulla menee n. 600/kk ruokaan. Nautin laadusta, kokeiluista, monipuolisuudesta, ruuan kiinnostavuudesta ja hyvästä mausta.

N43

Vierailija
188/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksin eläisin ja oma terveys ei olisi prioriteetti, varmasti 100€:lla pärjäisi. Tilaa Fiksuruuasta tai vastaavasta kerralla  vuoren makaronia ja syö sitä läpi kuukauden.

Perheellisenä 100€/kk ei onnistu mitenkään ellei joku muu tee täydennyksiä puolestasi.

Juurekset, kasvikset, marjat ja hedelmät eivät isoa lovea lompakkoon tee kun syö satokauden mukaan. Mikä tässä yhtälössä on niin vaikeaa ymmärtää? Totta helkkarissa 100€ PERHEEN syömisiin on hintsusti mutta eiköhän tässä aloituksessa tarkoitettu yksineläjiä/100€ syöjää kohti? Mulle ruoan terveellisyys on prioriteetti eikä koskaan mene ruokaan yli 150€ kk. Te, joilla menee niin kertokaa ihmeessä mitä ostatte ja kuinka paljon syötte päivää kohden, sillä omaankin ruokavalioon kuuluu kyllä kalat ja lihat mutta en mä pelkästään niillä nälkääni sammuta.

Vierailija
189/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kun jengi syö kauheaa ruokaa! En ikinä suostuisi tuollaiseen elämään. Mulla menee n. 600/kk ruokaan. Nautin laadusta, kokeiluista, monipuolisuudesta, ruuan kiinnostavuudesta ja hyvästä mausta.

N43

Trollolloo

Vierailija
190/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aika usein alkuviikosta suuren kattilallisen hyvää perinneruokaa ja syön sitä sitten pitkin viikkoa. Tämä irlantilainen keitto on parasta, mitä tiedän. Eikä maksa paljon!

Anraith ispíní ae:

1. Boil 2.5 dl de bhainne iomlán.

2. Cuir cúpla slisní de leek, 1/2 dl de piseanna reoite agus dornán de cnónna caisiú.

3. Boil agus cuir 20-30 gram im nó margairín leis.

4. Slice 150 gram de ispíní ae isteach sa mheascán.

5. Boil agus séasúr le síobhais, miontas, marjoram, cumin agus cnó cócó. Cuir salann chun blas a chur air.

6. Boil agus lig an blas a shocrú le haghaidh 15-20 min. Tá an anraith réidh le hithe. Éasca, inacmhainne agus maith!

Nämä perinteiset herkut ovat kyllä samalla sekä herkullisia että edullisia. Mutta ei tarvitse mennä Irlantiin asti niitä löytääkseen. Esimerkiksi ihan tavallinen lanttuhyytelö on monipuolinen, maittava ja terveellinen ateria.

Vierailija
191/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ilman lapsia olisin varmaan lähellä tuota. Teen isoja annoksia esim pastaa, jotain vuokaa, keittoa, ... mitä milloinkin. Olen kasvissyöjä niin pavut, linssit yms proteiininlähteinä ovat halpoja. Yhden annoksen hinta on varmaan luokkaa pari euroa. Aamupalaksi syön aina puuroa, itsekerätyillä ja pakastetuilla marjoilla, lämpimiä aterioita 1-2 päivässä ja illalla usein esim leipä ja teetä. Ei se 25 euroa viikossa ihan mahdoton olisi tähän tyyliin, kun vielä hieman katsoisi noita lämpimien ruokien raaka-aineita. 

Nyt toki kun lapsille pitää olla välipaloja, ja muutenkin pitävät vähän eri tyyppisestä ruuasta mitä söisi yksin, niin ei riitä lähellekään se 25e/henkilö/viikko.

Mä kyllä ihmettelen tätä ihmisten matikkaa täällä. :) Sinäkin sanot, että yhden annoksen hinta on "varmaan luokkaa pari euroa". Kuulostaa halvalta, mutta jos syö neljä kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala) ja joka ateria on sen 2€, se tekee 8€ päivässä eli 56 € viikossa ja 224 € neljässä viikossa.

Jos söisi vain kolme kertaa päivässä 2 € / ateriakerta, se tekisi silti 168 € neljässä viikossa. Ja yhtä lukuunottamatta kuukausissa on ainakin 30 päivää, eli enemmän kuin se tasan neljä viikkoa.

Satasella on ihan mahdoton pärjätä tänä päivänä, mikäli syö edes suht normaalisti ja joutuu ostamaan kaiken tai lähes kaiken kaupasta.

Vierailija
192/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman huolestuttaa, etenkin nuorten ruokatietous. Jotkut olivat lähdössä vaeltamaan ja arvelivat parilla retkimuonapussilla vrk pärjäävänsä. Kaloreita olisi ollut n 300/ vrk   Samoin proteiinin määrä on helposti liian alhainen se pari munaa päivässä on vain n 13g proteiinia

Muuten hauska ja aika asiallinenkin ketju.

Retkimuona on kai aika energiapitoista eikä mitään 150 kcal/annos? Tsekkasin ensin vastaantulevan yleisen Blåbandin ja niissä on n. 650 kcal/annos. Tietty alhaiseksi jää energiansaanti, jos liikkuu paljon eikä syö mitään muuta kuin kaksi pussia tuollaista, mutta onhan yleensä mukana sentään myös jotain aamuksi ja illaksi ja lisäksi suklaata, pähkinöitä, patukoita jne, eikö näillä ollut? Satanen kyllä hurahtaa äkkiä jo viikossa noihin valmispusseihin eli ei hyvä tähän budjettiin. 

Vierailija
193/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N43

Oletko koskaan kuvitellut miten toimisit, jos tulosi olisivat vain 550 euroa kuussa?

Vierailija
194/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikkoruoat ovat edullisia. Peruna-, makaroni- tai kaalilaatikot on helppo tehdä itse ja kerralla kannattaa tehdä iso satsi. Samoin erilaiset keitot makkarasta ja jauhelihasta tulee edulliseksi ja on täyttävää ruokaa. Teen myös erilaisia puuroja. Hintoja kannattaa vertailla ja perunaruokiin ostaa oikeita perunoita ja sipulia eikä pakastetuotteita, jotka ovat kilohinnalta kuitenkin tuoretta kalliimpia.

Vierailija
195/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon aina mennyt sillä että noin 10€/päivä on ollut hyvä budjetti ruokailuun, toisaalta tässä parin viime vuoden aikana aika palöjon kiristynyt tuo kun hinnat noussut.

3€/päivä ruokailulla et syö tarpeeksi tai syöt vaan pelkkää höttöhillaria (puuroa/makaronia yms.)

Vierailija
196/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni n. 160e e kuussa mutta söin tuona aikana vain yhden aterian päivässä ja suurimmaksi osaksi ruisleipää ja olin alipainoinen. Nyt kkun muutin miehen kanssa ja syömme "kunnolla" rahaa menee kyllä runsaammin

Vierailija
197/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne miehesi tuhlaa perheenne rahat? Kyllä enemmän jää ruokaan kuin 100€. 

Vierailija
198/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finelin mukaan kaurahiutaleissa on 13g proteiinia/100g ja makaronissa 14g. Kuudesta sadasta grammasta hiutaleita saa siis jo päivän proteiinit.

Aika paljon saa kaurapuuroa kyllä syödä, jos kilon paketin vetää alle kahdessa vuorokaudessa. 😊

Kaurahiutaleissa on tosiaan proteiinia 13,6 g 100 g:ssa, mutta kaurapuurossa onkin sitten jo paljon vähemmän. Veteen keitetyssä puurossa on 2 g /100 g ja rasvattomaan maitoon keitetyssä 4,9 g / 100 g (edelleen Finelin mukaan). Vai syökö joku niitä hiutaleita kuivana sen 600 g päivässä?

Vierailija
199/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa pääsisikin noin pieneen summaan. Olen yksinelävä nainen, ja tämän syksyn aikana olen saanut ruokalaskuni tippumaan 150 euroon kuussa. (Ennen meni 200-220 euroa). Tuolla summalla syö perushyvin itse kokattuja ruokia, eikä tarvitse nähdä nälkää. Toki voisihan tuohon sataseen tähdätä. Vaatii vaan nykyistä enemmän suunnittelua ja pienempiä ruoka-annoksia. Täytyypä lukea tämä ketju kokonaan läpi hyvien vinkkien toivossa.

Vierailija
200/18379 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilman lapsia olisin varmaan lähellä tuota. Teen isoja annoksia esim pastaa, jotain vuokaa, keittoa, ... mitä milloinkin. Olen kasvissyöjä niin pavut, linssit yms proteiininlähteinä ovat halpoja. Yhden annoksen hinta on varmaan luokkaa pari euroa. Aamupalaksi syön aina puuroa, itsekerätyillä ja pakastetuilla marjoilla, lämpimiä aterioita 1-2 päivässä ja illalla usein esim leipä ja teetä. Ei se 25 euroa viikossa ihan mahdoton olisi tähän tyyliin, kun vielä hieman katsoisi noita lämpimien ruokien raaka-aineita. 

Nyt toki kun lapsille pitää olla välipaloja, ja muutenkin pitävät vähän eri tyyppisestä ruuasta mitä söisi yksin, niin ei riitä lähellekään se 25e/henkilö/viikko.

Mä kyllä ihmettelen tätä ihmisten matikkaa täällä. :) Sinäkin sanot, että yhden annoksen hinta on "varmaan luokkaa pari euroa". Kuulostaa halvalt

Syön pääosin yksin ollessani yhden lämpimän aterian päivässä. Se on sen noin pari euroa, kun tekee isoja annoksia halvoista aineksista. Lautasellinen kaurapuuroa ei montaa senttiä maksa, marjat käytännössä ilmaisia koska itse kerätty. Illalla syön 1-2 leipää. Jos paahtoleipäpaketti tai ruispalapaketti on noin 3 euroa, siitä syö yksin viikon eli yhdelle leivälle ei kauheasti hintaa tule. Päälle oivariinia tai vaikka itsetehtyä hummusta. Tällä sanoin että voisi ehkä päästä suunnilleen tuohon 100e/kk. Mutta en ole mitenkään tarkkaan laskenut, kunhan pohdiskelin että se voisi ehkä onnistua ilman lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi