Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19303)

Vierailija
221/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syö kun siat ja luulee että terveellisesti ei voi syödä, jos ei ole kaikenmaailman raejuustoja ja leikkeleitä pöydässä. Kenelläkään ei myöskaan ole mitään syntymäoikeutta syöda "hyvin" ja "terveellisesti", jos elämä sujuu, niin se riittää. 

Vierailija
222/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty syömään, jollei syö toisen ruokia.

n. 500 euroa/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe, sillä ruokamenot ovat varmasti lähes kaikilla kasvaneet ja Suomessa tietysti hinnat pilvissä kun jatkuvasti niitäkin pitää nostaa.

Itse olen melko pienikokoinen nainen ja olen tottunut (vapaaehtoisesti) puutteeseen, sillä vastustan voimakkaasti sitä, että toisaalla maailmassa ihmiset kuolee nälkään ja toisaalla ihmiset syövät itsensä sairaiksi ja ylipainoisiksi. 

Suomessa on karkeasti ottaen puolet aikuisista ylipainoisia, joten minusta olisi vain hyvä, että ihmiset oppisivat palaamaan edes hetkeksi ns. entisaikaan eli lihakastike/peruna ruuaksi ja välipalaksi pala lanttua -malliin. 

Voisin jopa väittää, että monilla menee kuukaudessa jo puhtaasti herkkuihin tuo 100e. Kaupasta vähän suklaata muiden ruokien sekaan ja tietty viikonloppuna iso karkkipussi lähes jne. Alkoholijuomat päälle. 

No, asiaan. Itse pärjäisin helposti tuolla 100e kuussa, mutta lemmikkien kohdalla ostan silt

No, lainauksessa tietenkin häviää puolet, mutta pystyyhän sen viestin lukemaan tuolta ylempää.

Kunnioitettavaa sitoutumista mielestäni. Meillä myös kuluu eläinten ruokiin ja tarvikkeisiin aika iso osa kuukauden kauppalaskusta, mutta katson olevani vastuussa lemmikeistäni. Ja pihalinnuista, vaikka monen mielestä varikset ja harakat ovat vain harmia - minulle ne ovat hyödyllisiä pihavahteja.

Valitettavasti teen tosi hyvää ruokaa. Tänäänkin pelkkä perunamuussi ja keitetyt herneet olivat niin hyviä, että niitä haettiin pariinkin kertaan lisää, vaikka tarjolla oli possuakin. Olen kerryttänyt ylipainoni ihan itsetehdyllä ruuallani (monet väittää, että tää on mahdotonta, että kotiruualla ei voi lihoa) - taustalla on tietenkikin lapsuudentrauma. Olin lapsena kitukasvuinen ja alipainoinen, koska en voinut syödä (allergioiden takia, ja 70-luvulla se nyt ei ollut niin nuukaa), ja vasta kun aloin tehdä kaiken ruuan itse ja löysin ne asiat, joille olen allerginen, alkoi ruoka maistua. Ja sitten olenkin korvannut menetettyä aikaa urakalla. Oma vika.

Todellisuudessa syömme edullisesti, koska teen niin paljon itse - mutta tästä voisi vielä tinkiä, jos oikeasti alkaisi itse tehdä esimerkiksi kaikki leivät (nyt vain ostan -50%) ja panostaisi vielä enemmän välipalojen tekemiseen. Joku riisipuuro tai mannapuuro on edullisempaa kuin jukurtti tai murot (tosin nyt meillä on esimerkiksi maissihiutaleita, joiden kilohinta oli euron).

Vierailija
224/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja olen ruokakaupassa töissä. Joskus pääsen alle 100 €/kk.

Vierailija
225/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen menee päivässä. Aamiainen kotona, lounas työaikana ja illallinen ravintolassa. Pari viinilIasia illallisella niin satanen on taputeltu. Kaikki maksaa nykyään.

Vierailija
226/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puuroa ja omenasosetta, teetä

Välipala tuoreita sämpylöitä voisilmällä ja jääteetä

Ruoalla pieni satsi chili sin carnea ja riisiä, porkkanaraastetta

Iltapalalla sämpylä maksamakkaralla ja maustekurkulla ja omenaa sekä porkkanaa töllön ääressä 

Oli ns ruoantekopäivä, tein sämpylöitä (puolen litran taikina, tuli tavalliset 16kpl ja chili sin carnea johon tuli papuja, sipulia, väsynyt paprika ja vähän porkkanaa sekä tomaattimurskaa ja mausteita, satsista jäi neljä annosta, huomenna tätä ja riisiä ja kolme annosta meni pakkaseen joille aikanaan joku lisuke. Sämpylöistä meni puolet pakkaseen)

Vierailija
227/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön usein hernekeittoa ja kalakeittoa ja selviän liki satasela. Lasgne ja pastaruoka myös edulista.

Vierailija
228/19303 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilman lapsia olisin varmaan lähellä tuota. Teen isoja annoksia esim pastaa, jotain vuokaa, keittoa, ... mitä milloinkin. Olen kasvissyöjä niin pavut, linssit yms proteiininlähteinä ovat halpoja. Yhden annoksen hinta on varmaan luokkaa pari euroa. Aamupalaksi syön aina puuroa, itsekerätyillä ja pakastetuilla marjoilla, lämpimiä aterioita 1-2 päivässä ja illalla usein esim leipä ja teetä. Ei se 25 euroa viikossa ihan mahdoton olisi tähän tyyliin, kun vielä hieman katsoisi noita lämpimien ruokien raaka-aineita. 

Nyt toki kun lapsille pitää olla välipaloja, ja muutenkin pitävät vähän eri tyyppisestä ruuasta mitä söisi yksin, niin ei riitä lähellekään se 25e/henkilö/viikko.

Ei laskukaavaa voi noin noudattaa. Kannattaa ymmärtää ettei aamu- ja iltapaloihin mitään samaa euromäärää mene kuin lämmintä ruokaa kohti. Tai toki voi mennä, mutta sehän onkin sitten ihan oma valinta kuinka paljon ruokaan törsää. Merkitystä on silläkin kuinka monta annosta valmistaa, on aina edullisempaa tehdä suuremmat määrät kuin vähän. Lisäksi on hetkiä jolloin täydennetään kuiva-ainekaappia, joten aineksetkin kestävät pidempään kuin viikon tai jopa kuukauden (mausteet, jauhot, pastat, riisit, puurohiutaleet jne). Miten voi olla niin vaikea käsittää että 150€ syö jo hyvin ja terveellisesti kuukaudessa? 

No kyllä sinulla tosiaan on outo matematiikka, kuten edellinen kommentoija kirjoitti. 25 euroa viikossa on paljon vähemmän kuin 150 euroa kuussa. Ja tässä annetussa budjetissa, 100 kuussa, yhdelle päivälle jää noin 3,30 euroa , eli siihen ei mahdu kahta kahden euron ateriaa. Nämä kommentteina aikaisempiin lainauksiin. 

Jos et laske energialle hintaa, niin ei ole väliä, keitätkö pastapussisi kerralla vai viidellä, kun syöty annoskoko pysyy samana. Olennaista on vain hyödyntää kaikki ostettu. Ja uskon, että kasvissyöjänä teetkin varmasti edullista ja terveellistä ruokaa linsseistä yms, mutta ainakin kun itse uteliaisuuttani olen laskeskellut annoshintoja niin olen todennut, että se reilu kolme euroa päivässä on tosi vähän. Ne kuivakaapin ja jääkaapin juuresten yms täydennykset pitää myös jyvittää mukaan, harva kuitenkin syö vain vaikka makaronia ja papuja sekoitettuna sellaisenaan.

Itse esimerkiksi sekoitan aamupuuroon hiutaleiden lisäksi leseitä, pellavansiemeniä, hedelmää tai marjoja ja maapähkinävoita, sekä juon vielä teetkin, joten ei siitä ihan senteillä selvitä. Ja jos syö euron lounaan ja päivällisen niin näihin muihin ruokiin ja juomiin jää yhteensä alle 1,50 euroa. Tai jos ostaisi vaikka teekupillisen kahvilassa niin siinä menisikin melkein koko päiväbudjetti.

Eli edullinen ja terveellinen ja järkevä syöminen ei silti mitenkään tarkoita, että selviäisi helpolla satasella kuussa. Ei kai se mahdotontakaan ole, mutta vaatii kyllä aikamoista tarkkuutta. 

Vierailija
229/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 4-henkinen perhe. Meillä menee ruokaan ja pesuaineisiin ym noin 800€/kk. Lapset syö koulussa lämpimän ruuan ja illalla kotona tehdään joku edullinen kevyempi ruoka kuten keitto tai salaatti. Viikonloppuisin ihan tavallista kotiruokaa. Kasviksia, salaatteja ja hedelmiä meillä on aina lisukkeena. Ruokajuomaksi vettä tai maitoa.

Mielestäni ruokakeskusteluissa on aina ääripäät. Moni kuvittelee että hyvätuloiset syövät pihvejä joka päivä- me ei ainakaan: meillä syödään usein esimerkiksi jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa raasteiden kanssa, sosekeittoja, ruokaisia salaatteja yms. Aina on aamu- ja iltapalalla hedelmiä satojauden mukaan.

Monet myös sanovat, että halvalla ei voi syödä hyvin- ihmettelen lähinnä sitä miksi sitten ostelevat esimerkiksi lenkkimakkaroita? Naudan vähärasvainen 10% jauhelihapaketti maksaa liki saman kuin se lenkkipaketti.Ruisleipä täyttää ja on ravintorikkaampaa kuin vehnäsämpylät, maksaa saman verran jne.

Vai johtuuko se siitä, että ihminen ei koskaan ole tyytyväinen? Jos rahaa ei ole pihviin niin kuvitellaan sen olevan joku välttämättömyys hyvinvointiin?

Vierailija
230/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin. 

Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€ 

Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.

Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.

Lidlissä on ruokakermaa 2 dl purkki n. 50 senttiä! Käytän aina sitä.

Vierailija
231/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun asuin yksin ja oli niukasti rahaa, kulutin noin 130 euroa kuukaudessa ruokakauppaan. Siihen sisältyi myös taloustarvikkeet.

Silloin ruokani oli esim. keitettyjä perunoita ja sikanautasäilykkeestä tai makkarasta tai jauhelihasta tehtyä kastiketta, jonka pohjana oli vesi, jauhot, liemikuutiot ja pippuri. Tai pakasteseiti-, jauheliha- tai makkarakeittoa. Tai purkkihernekeittoa. Jne. Siis erittäin yksinkertaista ja halpaa ruokaa, kaikki vesipohjaisia.

Olin kyllä paljon hoikemmassa kunnossakin silloin ja ihan hyvin pysyi nälkä loitolla. Mutta ei silloin kyllä mitään herkuteltu kermaisilla kastikkeilla tai jatkuvasti vaihtelevilla menuilla tms.

Vierailija
232/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme 4-henkinen perhe. Meillä menee ruokaan ja pesuaineisiin ym noin 800€/kk. Lapset syö koulussa lämpimän ruuan ja illalla kotona tehdään joku edullinen kevyempi ruoka kuten keitto tai salaatti. Viikonloppuisin ihan tavallista kotiruokaa. Kasviksia, salaatteja ja hedelmiä meillä on aina lisukkeena. Ruokajuomaksi vettä tai maitoa.

Mielestäni ruokakeskusteluissa on aina ääripäät. Moni kuvittelee että hyvätuloiset syövät pihvejä joka päivä- me ei ainakaan: meillä syödään usein esimerkiksi jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa raasteiden kanssa, sosekeittoja, ruokaisia salaatteja yms. Aina on aamu- ja iltapalalla hedelmiä satojauden mukaan.

Monet myös sanovat, että halvalla ei voi syödä hyvin- ihmettelen lähinnä sitä miksi sitten ostelevat esimerkiksi lenkkimakkaroita? Naudan vähärasvainen 10% jauhelihapaketti maksaa liki saman kuin se lenkkipaketti.Ruisleipä täyttää ja on ravintorikkaampaa kuin vehnäsämpylät, maksaa saman

K Menun 400 g uunimakkara-paketti maksaa n. 1,50 e (halvin K-ryhmän uunimakkara).

Pirkan 400 g naudan jauheliha maksaa n. 4,30 e (halvin K-ryhmän jauheliha).

Joten katsoppas niitä hintoja paremmin ensi kerralla. Itse olen korvannut lihan välillä makkaralla juuri sen halvemman hinnan takia.

Vierailija
233/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkanperän Marketin valikoima on nykyään varsin rajallinen. 

SamiSanta 

Vierailija
234/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten oli alle tuon. Hinnat tosin kallistuneet.

Aamulla kaurapuuroa ilman mitään lisukkeita ja päivällä jauhelihakeittoa tai makaroonia.

Vierailija
235/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh. Menee jo työpäivien aikana lounaalla käydessä yli 200 €/kk. 

Toiset meistä tekee safkat itse. On minullakin lounasetu työpaikalla mutta se on minusta turhan kallis palkkaan verrattuna.

Ja toisilla tulee lounasetu 12,70 päivässä palkan päälle, halusi sen tai ei. Mielummin minäkin sen palkkana ottaisin, mutta se ei ole meillä vaihtoehto. Harvoin käytän sen varsinaisesti lounasruokailuun, usein ostan sillä kaupasta esim. 2 lämmintä ruoka-annosta tai lämpimän ruuan, palan pizzaa ja einessalaatin tms. Saan sillä yhden päivän lounasedulla kaksi tai kolme ruoka=annosta, ja lisäksi saan vielä viikonloppuna noutoruokaa, pizzaa tms.

Miten tuo oikein toimii, osanhan joutuu sitten kuitenkin maksamaan its

Olen tuo, joka saa sen palkan päälle. Kaikissa aiemmissa paikoissa ollut tuo normaali tapa, että saa valita ottaako sitä vai ei, ja kuinka usein ja kuinka paljon, ja se vähennetään palkasta. Nyt on sit tämä vähän erilainen systeemi. Bruttopalkka on normaali kuukausipalkka, sama joka kuukausi. Lounasetua tulee kortille joka kuukausi työpäivien lukumäärä x 12,70, ja maksan siitä verot. Vuosilomalla, jolloin lounasetua ei kerry, saan sen määrän rahana bruttopalkan lisäksi. En ole yrittänyt siitä kieltäytyä, mutta luultavasti, jos sanoisin, että en halua sitä, niin työnantajan vastaus olisi, että hyvä, halvemmaksi se firmalle tulee. Eli saisin sitten vain sen perusbruttopalkan. Joten pienempi paha mulle on maksaa verot kuin jättää ottamatta kuukaudessa n. 250,- arvosta lounasetua, jonka voin käyttää valmisruokien ostamiseen.

Vierailija
236/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimanissa tarjouksia sopivin väliajoin : jauhelihaa 5 pakettia 10 eurolla ja samoin suikalekanaa....joten muutakin kuin kaurapuuroa...

Vierailija
237/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe, sillä ruokamenot ovat varmasti lähes kaikilla kasvaneet ja Suomessa tietysti hinnat pilvissä kun jatkuvasti niitäkin pitää nostaa.

Itse olen melko pienikokoinen nainen ja olen tottunut (vapaaehtoisesti) puutteeseen, sillä vastustan voimakkaasti sitä, että toisaalla maailmassa ihmiset kuolee nälkään ja toisaalla ihmiset syövät itsensä sairaiksi ja ylipainoisiksi. 

Suomessa on karkeasti ottaen puolet aikuisista ylipainoisia, joten minusta olisi vain hyvä, että ihmiset oppisivat palaamaan edes hetkeksi ns. entisaikaan eli lihakastike/peruna ruuaksi ja välipalaksi pala lanttua -malliin. 

Voisin jopa väittää, että monilla menee kuukaudessa jo puhtaasti herkkuihin tuo 100e. Kaupasta vähän suklaata muiden ruokien sekaan ja tietty viikonloppuna iso karkkipussi lähes jne. Alkoholijuomat päälle. 

No, asiaan. Itse pärjäisin helposti tuolla 100e kuussa, mutta lemmikkien kohdalla ostan silt

Minä pärjäisin mutta ette te muut ja minäkään en, kun on elukka.  Joo joo.

Vierailija
238/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiinimehua, kaupasta ostettua lisäaineellista, et tarvitse mihinkään, juo teetä aamulla, jos  et ole kahvin ystävä.....Ja peruna-sipuliseoksen voit itse tehdä ja pilkkoa muutamalla centillä,  Italian sun muita Mexikonpata-aineksia  saat itse kokoamina vähemmillä lisäaineilla ja tuoreempana ja halvemmalla...

Vierailija
239/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa 3x/pv + monivitamiinipilleri 1x/pv. Terveenä ja hoikkana pysynyt. Kelan päivärahallakin pystyy laittamaan ihan kivasti säästöön, kotiin tietysti käteisenä.

Vierailija
240/19303 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuroa 3x/pv + monivitamiinipilleri 1x/pv. Terveenä ja hoikkana pysynyt. Kelan päivärahallakin pystyy laittamaan ihan kivasti säästöön, kotiin tietysti käteisenä.

Kauan olet mennyt tuolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi