Sitoutumis kyvyttömyys vertaistukea.
4v suhdetta takana. Ollaan täysin jumissa ja eletään päivä kerrallaan. Itse haluaisin yhteisen kodin kihloihin ja naimisiin. Lopulta yhteisen hautapaikan..
Kumppani taas tuntuu odottavan millon suhde muuttuu huonoksi ja on syy erota. Mitään viitteitä tästä ei ole ollut koko suhteen aikana. Molemmat sanoo suhteen olevan paras missä ikinä ollut.
Mitä tämä on?
Kommentit (109)
Osa ihmisistä ei halua kihloihin ja naimisiin sen takia, että pitävät noita täysin jonninjoutavana höpöhöpönä. Sillä ei ole mitään tekemistä sitoutumishalun kanssa, sitoutua voi ihan omassa päässään ja sydämessään, sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä ei halua kihloihin ja naimisiin sen takia, että pitävät noita täysin jonninjoutavana höpöhöpönä. Sillä ei ole mitään tekemistä sitoutumishalun kanssa, sitoutua voi ihan omassa päässään ja sydämessään, sillä on merkitystä.
Kyllä osa ihmisistä. Mut tämä ihminen ei ole sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ettei rakennella mitään pilvilinnoja yhteisestä hautapaikasta vaan katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
4 vuotta on melkoisen pitkä aika katsoa suhdetta päivä kerrallaan. Varsinkin kun ikää alkaa olla lähempänä 40 kuin 30.
Aikuiset ovatkin viisaita, eivätkä säntää naimisiin ihastuspäissään, vaan katsovat rauhassa, onko kumppanista vaikka yhteenmuuttoon.
Yksi tuttu muutti nykyisen avomiehensä kanssa yhteen heti erottuaan entisestä miehestä. Suhde alkoi heti eron jälkeen. En tajua, mutta oma on asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ettei rakennella mitään pilvilinnoja yhteisestä hautapaikasta vaan katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
4 vuotta on melkoisen pitkä aika katsoa suhdetta päivä kerrallaan. Varsinkin kun ikää alkaa olla lähempänä 40 kuin 30.
Aikuiset ovatkin viisaita, eivätkä säntää naimisiin ihastuspäissään, vaan katsovat rauhassa, onko kumppanista vaikka yhteenmuuttoon.
Yksi tuttu muutti nykyisen avomiehensä kanssa yhteen heti erottuaan entisestä miehestä. Suhde alkoi heti eron jälkeen. En tajua, mutta oma on asiansa.
Sama juttu. Mun ex muutti suoraan toisen luo. Tästä on 11v aikaa ja edelleen ovat yhdessä.
hän ei ole valmis kihloihin. voittehan te silti muuttaa yhteen. miksette voisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa ihmisistä. Mut tämä ihminen ei ole sellainen.
No sitten hän katsoo rauhassa sitä teidän suhteen tilannetta. 4 vuotta ei ole vielä pitkä aika, 10 vuoden kohdalla voi sitten ajatella josko olisi aika, jos yhteenmuutolla ja avioliitolla jotain merkitystä on. Ihmistä ei opi tuntemaan muutamassa vuodessa. Vielä siellä kymmenenkin vuoden kohdilla toisesta tai toisen käytöksestä ja ajatuksista voi paljastua jotain järkyttävää, jota ei olisi ikinä uskonut. Täytyy hyvin tarkkaan katsoa ja puntaroida, kenen kanssa on suhteessa ja keneen sitoo itseään tavalla josta on ns. hankala päästä pois.
"Vielä siellä kymmenenkin vuoden kohdilla toisesta tai toisen käytöksestä ja ajatuksista voi paljastua jotain järkyttävää, jota ei olisi ikinä uskonut. "
Juuri tuossa on se sitoutumiskyvyttämän ihmisen ajatusmaailma pähkinänkuoressa: "entä jos sittenkin vielä kaikki kuitenkin menee pieleen?". Niin kauan ei voida olla yhdessä että voisi olla ihan varma.
Eli ei vain osata luottaa siihen että todennäköisemmin asiat menevät kuitenkin ihan ok. Ja jos ei mene niin sitten ei mene mutta ainakin on yritetty.
Todennäköisesti siinä toisessa on sitoutumiskyvyttömän näkökulmasta kuitenkin jotain joka ei herätä sitä luottamusta, että tulisi nyt hyvä ja luotettava yhdessäolo. Ehkäpä hyvin sosiaalinen ja flirttaileva ja sellaista rataa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse en tietääkseni odottele mitään parempia, mutta minulle ei vain sovi mikään tuollainen lukitushomma tai se tuntuu liian ahdistavalta. Voihan sitä muutenkin yhdessä olla. Toiset sitä sitten näköjänä vaatii sen että tuntevat olonsa turvalliseksi, kun toinen on jotenkin lukittu itselle. Ajatellaan että kun ollaan naimisissa ja asutaan siinä punaisessa talossa niin sitten kaikki on hyvin eikä toinen häivy mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
"Vielä siellä kymmenenkin vuoden kohdilla toisesta tai toisen käytöksestä ja ajatuksista voi paljastua jotain järkyttävää, jota ei olisi ikinä uskonut. "
Juuri tuossa on se sitoutumiskyvyttämän ihmisen ajatusmaailma pähkinänkuoressa: "entä jos sittenkin vielä kaikki kuitenkin menee pieleen?". Niin kauan ei voida olla yhdessä että voisi olla ihan varma.
Eli ei vain osata luottaa siihen että todennäköisemmin asiat menevät kuitenkin ihan ok. Ja jos ei mene niin sitten ei mene mutta ainakin on yritetty.
Kun tuo on totta. Toista ihmistä ei voi, tai ainakin on harvinaista, tuntea läpikotaisin ja mennä 100% takuuseen. Todennäköisempää se on, että suhde kosahtaa johonkin jossain kohtaa, kuin se yhteinen hautapaikka. Tottakai ero on kurjaa missä vaiheessa tahansa, mutta helpompaa se on ilman osituksia yms lusikoiden jakoa ja käräjillä käymistä. Jos ja kun ero tapahtuu, niin käytännön asioiden pitää olla suht nopeasti ja helposti selvitettävissä, koska siinä henkisessä puolessa on ihan tarpeeksi käsittelemistä jo.
Sanotaanko näin että en aio odottaa 10v että hän olisi varma. Koska tuo tarkoittaisi sitä että hän on valehdellut minulle viimeisen 4vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin että en aio odottaa 10v että hän olisi varma. Koska tuo tarkoittaisi sitä että hän on valehdellut minulle viimeisen 4vuotta.
Onko hän sitten 4 vuotta luvannut oma-aloitteisesti kenenkään painostamatta kihloja ja naimisiinmenoa?
Kun lukee, millaisia kirjoitusvirheitä täällä on otsikoissa, ei ole ihme, että sivun nimi on vauva.fi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti siinä toisessa on sitoutumiskyvyttömän näkökulmasta kuitenkin jotain joka ei herätä sitä luottamusta, että tulisi nyt hyvä ja luotettava yhdessäolo. Ehkäpä hyvin sosiaalinen ja flirttaileva ja sellaista rataa.
Minun sitoutumishaluinen exäni oli tunnetasolla melko epävakaa, en halunnut muuttaa yhteen ihmisen kanssa, jonka mielialat vaihtelevat jatkuvasti ja joka voi napsahtaa pikkuasioista.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän sitten 4 vuotta luvannut oma-aloitteisesti kenenkään painostamatta kihloja ja naimisiinmenoa?
Hän on oma-aloitteisesti kertonut alusta asti että haluaa yhteisen kodin, kihlat ja naimisiin.
Hämmentävää tässä on se että hänen mukaansa meidän yhteiselämä ja parisuhde on ollut tähän asti täydellistä. Mutta aina voi asiat muuttua. Joka taas estää seuraavat askeleet.
Joka taas aikaansaa minulle erittäin vahvoja epävarmuuksia.
Vierailija kirjoitti:
hän ei ole valmis kihloihin. voittehan te silti muuttaa yhteen. miksette voisi?
Asutaan jo yhdessä, ollaan asuttu jo 4vuotta. Mutta emme voi muuttaa yhteiseen isompaan asuntoon koska jotain voisi muuttua ja kaikki menisi pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keskusteltukin tästä useasti jo. Hän ei oikein osaa itsekkään sanoittaa miksi hän ei ole valmis kihloihin tai naimisiin menoon. Ainoa vastaus et mitä jos kaikki muuttuukin ja menee pilalle. Kertoo sitten jonkun kaverinsa tapauksesta mis oli tunnettu viikko ennen kihloja. Ja kaikki meni pieleen.
Onko hänelle itselleen tapahtunut joskus jotain suurta pettymystä suhteessa? Itse olin 8 vuotta avoliitossa sekä kihloissa pari vuotta. Viimeisen vuoden kun häitä jo suunniteltiin, miehellä oli ollut sivusuhde koko ajan ja yksi kaunis päivä vain muutti yhtäkkiä pois hoitonsa luo ja asia paljastui. Tuon jälkeen en enää suostu edes avoliittoon. Ihmisiin kun ei voi luottaa täysin, minäkin luulin että ex-kihlattuni oli luotettava ja pitkä suhde takana jo. Että kyllähän se minun kohdalla kihloihin meno muutti kaiken ja kaikki meni pilalle, kun toinen rupesi pettämään. Eli miehellä on ihan validi pointti tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on oma-aloitteisesti kertonut alusta asti että haluaa yhteisen kodin, kihlat ja naimisiin.
Hämmentävää tässä on se että hänen mukaansa meidän yhteiselämä ja parisuhde on ollut tähän asti täydellistä. Mutta aina voi asiat muuttua. Joka taas estää seuraavat askeleet.
Joka taas aikaansaa minulle erittäin vahvoja epävarmuuksia.
No sitten voi olla, että on kusettanut jo alusta asti, luritellut liirumlaarumia, jotta saisi sinut suostumaan suhteeseen, vaikka ei ole aiettakaan oikeasti toteuttaa tuota.
Tai sitten jokin teidän suhteessa häntä hiertää, jostakin asiasta hän epäilee tulevan jatkossa ongelma, vaikka se nyt ei olekaan ongelma. Ei ihan tuulesta temmattu ole sanonta, että hääpäivä on parasta ennen- päivämäärä.
Mitä hän on sanonut lapsista, haluaako hän lapsia, haluatko sinä? Tuossa voisi olla yksi hiertävä asia ja sellainen, joka muuttaisi varmasti suhdetta yhteisessä kodissa ja avioliitossa.
Ei halua lapsia, minulle käy molemmat vaihtoehdot. Eli hänen päätettävissä.
Ei ole mitään trauma taustaa. Ennen minua seurusteli 5vuotta. Suhde loppui koska mies ei osannut ottaa mistään vastuuta. Puolisoni on kertonut että hän oli enemmän äiti kuin avovaimo alusta asti.
Ollaan keskusteltukin tästä useasti jo. Hän ei oikein osaa itsekkään sanoittaa miksi hän ei ole valmis kihloihin tai naimisiin menoon. Ainoa vastaus et mitä jos kaikki muuttuukin ja menee pilalle. Kertoo sitten jonkun kaverinsa tapauksesta mis oli tunnettu viikko ennen kihloja. Ja kaikki meni pieleen.