Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: liikunta ei laihduta

Vierailija
08.11.2023 |

Tosi mielenkiintoista https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.html

Mittaukset osoittivat, että juostessaan koehenkilöt polttivat noin 360 ylimääräistä kilokaloria, mikä olisi jäänyt kuluttamatta, jos he olisivat vain makoilleet sohvalla. Niinpä olisi järkevää olettaa, että koehenkilöiden päivittäinen kokonaiskulutus olisi ollut vähintään tämän verran suurempi tutkimuksen lopussa. Näin ei kuitenkaan ollut. Tutkimuksen lopussa koehenkilöiden päivittäinen energiankulutus oli vain 120 kilokaloria suurempi kuin ennen tutkimuksen alkua eli käytännössä se ei eronnut lähtötilanteesta.

Mitä tapahtui painolle? Koehenkilöt kevenivät keskimäärin kilon. Hyvä osoitus siitä, että liikunta on hyödyllistä mutta ei juuri pudota painoa, Pontzer sanoo.

__

Miesten paino kuitenkin putosi vain neljä kiloa, joista suurin osa tutkimuksen ensimmäisten kuukausien aikana. Vaikka nuoret miehet siis jatkoivat ahkeraa hikiliikuntaa vielä kuukausia, heidän painoonsa se ei enää vaikuttanut. Vielä tyrmistyttävämpiä olivat naisten tulokset. Kaikesta liikunnasta huolimatta heidän painonsa ei laskenut lainkaan.

-

Pontzerin mukaan sama kaava nähdään kaikissa pitkäaikaistutkimuksissa, joissa koetetaan laihtua liikunnan avulla. Ensimmäisinä kuukausina paino laskee jonkin verran, mutta kun tilannetta katsotaan vuoden päästä, se ei ole enää muuttunut. Voimme siis hetkellisesti lisätä energiankulutustamme, mutta muutamassa kuukaudessa elimistö sopeutuu lisäykseen ja huolehtii, että kalorien saanti ja kulutus palaavat tasapainoon.

Kommentit (307)

Vierailija
221/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ees jaksa lukee tota juttuu koska mä tiiän siellä on joku "asiantuntija" taas kirjoittanut ihan päin mettiin koko jutun 

Se on ihan sama mitä se liikunta tekee, silti se on parempi ku makaaminen kotona

Ja kokemuksesta voin sanoa että kyllä se juokseminen pudottaa painoa ja paljon

Minkäs alan asiantuntija sinä olet? V i t t u I l u n ainakin. 

Itse olen juossut vuosikymmeniä ja paljon, silti olen ylipainoinen.

Sori, mutta jos olisit juossut vuosikymmeniä ja "paljon", et olisi ylipainoinen... lihvilla on tapana liioitella liikkumisen ja syömisen määriä. Häpeän vuoksi.

Miksi muuten enemmistö lenkkeilijöistä näyttää ylipainoisilta sitten?

Harvassa on laihat juoksijat. Etenkin nykyään kun on trikoot muodissa niin näkee selvästi sen ylipainon kropasta. Laihoja urheilijoita on suhteessa yhtä vähän kuin niitä on pururatojen ja salien ulkopuolella ei liikkumassa.

Onko niin että laihuus johtuu vain geeneistä, kun tuntuisi sille että enemmistö lenkkeilijöistäkin on ylipainoisia. Heille liikunta on myös elinikäinen elämäntyyli.

Vierailija
222/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan ympärillä on hirveästi harhaluuloja ja itsepetosta.. Tässäkin ketjussa näkyy esim tuo painon nousu jota selitellään lihasmassan kasvulla joko kokonaan tai osin..

5kg lihasmassaa on jo ihan järjetön määrä naiselle. Jos olet poikkeuksellisen lihakseton ja omaat poikkeuksellisen hyvät geenit lihasten kasvua ajatellen voit saavuttaa tuon 5kg puhdasta lihasmassaa vuodessa. 

Ja tämä vaatii jo ruokavalion ja vähintään 4x viikossa salin.  10kg saavuttaminen kestääkin sitten jo +5v eikä ole edes mahdollista kaikille ilman anabolisia steroideja.

Ei lihaksia kasvatettaessa tulekaan ikinä puhdasta lihasta, siinä tulee aina rasvaakin. Siksi se paino saattaa nousta nopeasti. Naiselta vie useita vuosia saada kiloja lihaksia.

Miehillä ja naisilla lihakset kasvavat yhtä hyvin. Useimmat naiset vain eivät treenaa riittävän kovaa ja riittävän paljon nähdäkseen kunnon tuloksia. Suurin osa naisista ei edes halua montaa kiloa lihasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vakiotekosyy eli säästöliekki tuli mainittua, sitä on tutkittu.

Ja tutkimisella tarkoitan laboratorio-olosuhteita joissa koehenkilöt söivät tasan sen mitä annettiin eikä yhtään enempää. Mikään muu ei toimi, koska ihmiset valehtelevat korvat heiluen jopa itselleen siitä mitä syövät.

Säästöliekin vaikutus oli hyvin minimaalinen. Niin vähäinen ettei sitä todellakaan voinut syyttää siitä ettei painonpudotus onnistu.

Saisiko jotain viitettä näihin tutkimuksiin? Nuo minun näkemäni väittävät ihan muuta. 

Ja mitä ne sinun näkemäsi olivat? Tutkimuksia joissa energian kulutus ja saanti mitattiin luotettavasti? Vai jotain ihan muuta?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles

Tuo viittaa tv:shown osallistujiin ja heidän vaikeuksiinsa säilyttää matalampaa painoa. Näitä ihmisiä ei ole kuitenkaan seurattu laboratorio-olosuhteissa tuon kuuden vuoden ajan.

Vierailija
224/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi ketju.

Ylipainoiset ovat valmiita keksimään vaikka minkälaisia teorioita ja ajatusakrobatioita, todistaakseen kaksi asiaa:

1. Kuinka ylipainoisuus ei ole heidän oma vikansa

2. Kuinka liikunnasta ja herkuttelun lopettamisesta ei ole hyötyä

Minä olen yksi niistä muiden mielestä "syntymälaihoista". Ja nyt tiedän ettei siinä ole mitään perää. Kun muutin elämäntapani samanlaisiksi kuin enemmistöllä kavereistani, lihoin 10kg vuodessa. En tissutellut kaljaa päivittäin, en vetänyt herkkuövereitä, en lopettanut liikkumista kokonaan. Näillä paino olisi varmasti noussut 20kg vuodessa.

Nyt tiedän miksi pysyin hoikkana. Syyt ovat tässä:

- söin perusterveellistä ruokaa. Ilman korkeakalorisia kastikkeita, ym

- en napostellut. Välipalaksi joku hedelmä

- liikuin enemmän kuin kuvittelin. Kävelin ees taas taikinaa vatkatessa, ruokaa odotellessa, miettiessä jotain, puhelimeen puhuessa, jne jne jne

- ruokajuomana aina vettä

- liikunnan jälkeen ei palautusjuomia tms

Vierailija
225/307 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla tämä on totta. Liikunta on terveellistä toki, mutta jos laihtumisen takia aloittaa tai lisää liikuntaa niin kannattaa huomioida, että ensinnäkään se tosiaan ei paljoa laihduta mutta sen sijaan liikunnan lopettaminen saattaa lihottaa. Pitää olla valmis liikkumaan yhtä paljon loppuelämä, jos ei halua lihoa. Itse aloitin liikunnan lievästi ylipainoisena ja lopetin kun en sillä laihtunut. Kroppa oli vaan tottunut liikuntaan ja lopettamisen jälkeen aloin nopeasti lihoa vaikka ruokavalio oli sama kuin mitä se oli ollut ennen liikunnan aloittamista ja sen aikanakin. Nykyään olen lihavampi kuin alunperin liikunnan aloittaessani ja liikun taas tosi paljon, mutta onneksi olen oppinut tykkäämään siitä koska jos lopettaisin, lihoisin varmaan taas.

Tämän takia naurattaa joskus kun ihmiset luulee että liikunnallinen on sama asia kuin hoikka.

Vierailija
226/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varhais teinistä lähtien käynyt salilla pari kertaa viikkoon maksipainoilla pumppaamassa, voi olla varma ettei liho. 

Voi syödä mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa, ei mitään vaikutusta ruokavaliolla. Itse syön isoja määriä enkä katso mitä.

Viskeraalista rasvaa mässäilystä toki voi kertyä.

Lihasmassa pitää aineenvaihdunnan täysillä. Tämä oma kokemus, nainen 38v.

Haha. Odota kun täytät 48.

Olen eri ja 58. Olen koko ikäni harrastanut juoksua. Vanhemmiten Olen myös yhdistänyt juoksuun säännöllisen lihaskuntoharjoittelun. Treenikertoja viikossa 5. Olen pysynyt koko ajan samoissa mitoissa. Talvella lihon pari kiloa, jotka lähtevät pois, kun juojsukilometrejä tulee lisää. Olen myös huomannut, että jos treeni jää jostakin syystä väliin, ei ole nälkä ja tulee syötyä vähemmän. 

Vierailija
227/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksusta harrastuksena: 

Kun aloittaa juoksua, juostaan useimmiten kolme lenkkiä viikossa: yksi vauhtilenkki, yksi pidempi lenkki ja yksi helppo lenkki. Eri ihmisillä nämä ovat toki eri mittaisia ja vauhtisia. No, ennen tätä vaihetta on kyllä usein se vaihe, jossa "vain" hölkätään hitaasti esim. 20-30 minuuttia päivässä muutaman kerran viikossa. 

No mutta tuo puolimaraton.. se ei kyllä todellakaan vaadi useimmiten mitään vuosien valmistautumista. Muutama kuukausi juoksua voi hyvin riittää pohjalle, jos on terve ja ns. normaalikuntoinen ihminen ollut ja käynyt esim. kävelyillä aikaisemmin.

Osa juoksijoista korvaa osan juoksutreeneistä muulla kardiolla, kuten itsekin teen. Vaihtoehtoja on paljon! Sitten kardion lisäksi tarvitaan lihaskuntoa, joka voi olla myös kehonpainotreeniä. Lisäksi kehonhuoltoa.

Kun harjoittelee vuoden fiksusti ja ohjatusti, niin puolimaratoni menee läpi. Toinen vuosi fiksua ja ohjattua treeniä ja homma alkaa sujua jo hyvin. Ja todellakin fiksuun harjoitteluun kuuluu lihaskunto. Vedän juoksukouluja ja olen liikan maikka. 

228/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Mikään lääke tai sairaus ei sisällä kaloreita joten ei myöskään lihota. Se on se mättäminen mikä lihottaa. Vain se.

Vierailija
229/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Mikään lääke tai sairaus ei sisällä kaloreita joten ei myöskään lihota. Se on se mättäminen mikä lihottaa. Vain se.

Älä nyt torppaa hyvää tekosyytä lihomiselle :)

Vierailija
230/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta laihduttaisi, minä olisin ylipainoinen. Liikun todella vähän, ja teen lähinnä vain lyhyitä kahvakuulatreenejä pari kertaa viikossa, jotta en ihan kasva työtuoliin kiinni.

Pysyn hoikkana syömällä kevyesti, mikä kompensoi epäaktiivista elämääni.. Pitäisi alkaa harrastamaan jotain aerobista, koska en halua että ainainen istuminen aiheuttaa myöhemmin ongelmia. 

Vierailija
231/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään oo suurinta pudottajaa koskaan kattonu :D? Ihan huvikseenko ne siellä treenaa ku hullut ja pudottaa kymmeniä kiloja ennätys vauhdissa? 

Lihavien virtahepojen tekosyyt on kyllä niin huvittavia. 

Vierailija
232/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei pudota painoa, mutta kuitenkin kaikki maratoonarit ja monet muutkin urheilijat ovat vähärasvaisia. :D

Vierailija
233/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liikunta laihduttaisi, minä olisin ylipainoinen. Liikun todella vähän, ja teen lähinnä vain lyhyitä kahvakuulatreenejä pari kertaa viikossa, jotta en ihan kasva työtuoliin kiinni.

Pysyn hoikkana syömällä kevyesti, mikä kompensoi epäaktiivista elämääni.. Pitäisi alkaa harrastamaan jotain aerobista, koska en halua että ainainen istuminen aiheuttaa myöhemmin ongelmia. 

Sama. Enimmäkseen lojun sohvalla ja pelaan, painoindeksi 19. Tiedän monta pullukkaa, jotka liikkuu todella paljon, mutta se ei näy painossa eikä ulkomuodossa.

Vierailija
234/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Enimmäkseen lojun sohvalla ja pelaan, painoindeksi 19. Tiedän monta pullukkaa, jotka liikkuu todella paljon, mutta se ei näy painossa eikä ulkomuodossa.

Ehkä olisi kuitenkin parempi olla hieman painavampi JA hyväkuntoinen kuin hoikka ja mahdollisesti huonokuntoinen? Liikunnalla on aika paljon muita terveysvaikutuksia. 

Vierailija
235/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdi ketju.

Ylipainoiset ovat valmiita keksimään vaikka minkälaisia teorioita ja ajatusakrobatioita, todistaakseen kaksi asiaa:

Minä olen yksi niistä muiden mielestä "syntymälaihoista". Ja nyt tiedän ettei siinä ole mitään perää. Kun muutin elämäntapani samanlaisiksi kuin enemmistöllä kavereistani, lihoin 10kg vuodessa. En tissutellut kaljaa päivittäin, en vetänyt herkkuövereitä, en lopettanut liikkumista kokonaan. Näillä paino olisi varmasti noussut 20kg vuodessa.

- liikuin enemmän kuin kuvittelin. Kävelin ees taas taikinaa vatkatessa, ruokaa odotellessa, miettiessä

Sitä ei kovin usein tulla ajatelleeksi, että kuinka paljon terveyttä tukevia valintoja joka päivä täytyy tehdä, että suurin osa pysyy hoikkana. Hyvin harvat ovat geneettisesti sellaisia, että pystyvät syömään mitä tahansa. Muilla se vaatii huomattavasti enemmän. 

Vierailija
236/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet hakevat usein "sporttista" naista. Todellisuudessa tämä kuitenkin tarkoittaa hyväkroppaista naista, eikä liikunallisuudella ole merkitystä.

No miehet, haluatteko mieluummin sporttisen naisen, jolla muutama kilo ylipainoa vai sohvaperunan, jonka painoindeksi on esim. edellä mainittu 19?

Vierailija
237/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet hakevat usein "sporttista" naista. Todellisuudessa tämä kuitenkin tarkoittaa hyväkroppaista naista, eikä liikunallisuudella ole merkitystä.

No miehet, haluatteko mieluummin sporttisen naisen, jolla muutama kilo ylipainoa vai sohvaperunan, jonka painoindeksi on esim. edellä mainittu 19?

Onko sillä väliä mitä miehet haluavat? Millainen itse haluat olla? Ja millainen haluat olla myöhemmin elämässäsi? Tämänhetkiset valintamme terveyden suhteen kantavat pitkälle elämään. 

Tämä ei siis ole osoitettu pelkästään lainatulle, vaan yleiseen pohdiskeluun. 

Vierailija
238/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vain" 120kcal päivässä tekee 43 800 kcal vuodessa, mikä tarkoittaa noin 6,3kg painonpudotusta. Sen lisäksi että kunto kasvaa ja terveys paranee. Painonpudotus myös luultavasti kiihtyy, kun ihminen tottuu liikkumaan reippaammin ja kunnon paratessa keho ottaa isomman osuuden energiasta suoraan rasvasta, mikä vähentää makeanhimoa lenkin jälkeen.

Ensiksikin, harva ihminen tekee sen saman urheilusuorituksen joka ainoa päivä vuoden ajan. Toisekseen, 120 kcal lisä energiantarpeeseen on niin pieni, että keho pystyy järjestämään sen muutenkin kuin purkamalla alle 20 g päivässä rasvaa energiaksi joka ainoa päivä. Rasvanpoltto on kuitenkin prosessi, jonka pitää käynnistyä, että sitä rasvaa palaa. 

Vierailija
239/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä ja naisilla lihakset kasvavat yhtä hyvin. Useimmat naiset vain eivät treenaa riittävän kovaa ja riittävän paljon nähdäkseen kunnon tuloksia. Suurin osa naisista ei edes halua montaa kiloa lihasta. 

Montako sukupuolta mielestäsi on? Tai ei ole sukupuolia? Olet hyvin imaistunut tähän nykysysteemiin, että kaikki on miehiä tai naisia tai yksisarvisia, kun siltä tuntuu.

Kyllä se vaan niin on, että miehelle kasvaa helpommin lihasta kuin naiselle ja ihan biologisesti naisella kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti ja pienempi lihasprosentti kuin miehellä. 

Vierailija
240/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdi ketju.

- liikuin enemmän kuin kuvittelin. Kävelin ees taas taikinaa vatkatessa, ruokaa odotellessa, miettiessä

Minä taas lihoin kahden viikon matkalla neljä kiloa, kun söin samat kuin 15 kg kevyempi ystäväni. En tiedä mitä hänelle olisi tapahtunut, jos oltaisiin menty se 2 vko minun ruokavaliollani.