Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: liikunta ei laihduta

Vierailija
08.11.2023 |

Tosi mielenkiintoista https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.html

Mittaukset osoittivat, että juostessaan koehenkilöt polttivat noin 360 ylimääräistä kilokaloria, mikä olisi jäänyt kuluttamatta, jos he olisivat vain makoilleet sohvalla. Niinpä olisi järkevää olettaa, että koehenkilöiden päivittäinen kokonaiskulutus olisi ollut vähintään tämän verran suurempi tutkimuksen lopussa. Näin ei kuitenkaan ollut. Tutkimuksen lopussa koehenkilöiden päivittäinen energiankulutus oli vain 120 kilokaloria suurempi kuin ennen tutkimuksen alkua eli käytännössä se ei eronnut lähtötilanteesta.

Mitä tapahtui painolle? Koehenkilöt kevenivät keskimäärin kilon. Hyvä osoitus siitä, että liikunta on hyödyllistä mutta ei juuri pudota painoa, Pontzer sanoo.

__

Miesten paino kuitenkin putosi vain neljä kiloa, joista suurin osa tutkimuksen ensimmäisten kuukausien aikana. Vaikka nuoret miehet siis jatkoivat ahkeraa hikiliikuntaa vielä kuukausia, heidän painoonsa se ei enää vaikuttanut. Vielä tyrmistyttävämpiä olivat naisten tulokset. Kaikesta liikunnasta huolimatta heidän painonsa ei laskenut lainkaan.

-

Pontzerin mukaan sama kaava nähdään kaikissa pitkäaikaistutkimuksissa, joissa koetetaan laihtua liikunnan avulla. Ensimmäisinä kuukausina paino laskee jonkin verran, mutta kun tilannetta katsotaan vuoden päästä, se ei ole enää muuttunut. Voimme siis hetkellisesti lisätä energiankulutustamme, mutta muutamassa kuukaudessa elimistö sopeutuu lisäykseen ja huolehtii, että kalorien saanti ja kulutus palaavat tasapainoon.

Kommentit (307)

Vierailija
261/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Mikään lääke tai sairaus ei sisällä kaloreita joten ei myöskään lihota. Se on se mättäminen mikä lihottaa. Vain se.

Minulla on useita sairauksia ja lääkityksiä joiden jälkeen olen lihonut. En ole ikinä mättänyt. Sinä mätät paljon enemmän kuin minä, minulle koko mättäminen on täysin vieras käsite.

N 90kg

Vierailija
262/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä kaikki suoliston  hormoonit ja lihottavat lääkkeet nyt vasta keksitty, ei ollu mitään tuollaisia 20v sitte.

Niin se tiede ja maailma kehittyy. On myös kehitetty suoliston hormoneihin vaikuttavat laihduttavat lääkkeet, joita ei ollut 20 vuotta sitten. 

Ensin pilataan ne suolistot huonolla ravinnolla ja sitten siihen vaaditaan lääkettä korjaamaan vauriot. Ei edes viitsitä paneutua ravinnon muuttamiseen. Niin se maailma kehittyy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, että liikunta ei lihota. Älä päästä itseäsi lihavaksi, niin ei tarvitse laihduttaa. 

Naivia kuvitella asian olevan kiinni vain "itsensä päästämisestä lihavaksi". Todella moni lääke ja sairaus saattaa lihottaa jopa kymmeniä kiloja, jolle et voi mitään vaikka lopettaisit syömisen. Etenkin hormoniperäiset ja psyykelääkkeet yms.

Mikään lääke tai sairaus ei sisällä kaloreita joten ei myöskään lihota. Se on se mättäminen mikä lihottaa. Vain se.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olantsapiini lääkkeenä, pakko olla TODELLA tarkka ja mennä minikaloreilla että pysyy hoikkana

Miksi alapeukku?

Vierailija
264/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä laihduta liikkumattomuuskaan..

Vierailija
265/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä laihduta liikkumattomuuskaan..

Ei tietenkään, jos ruokavalio on huono.

Vierailija
266/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä kaikki suoliston  hormoonit ja lihottavat lääkkeet nyt vasta keksitty, ei ollu mitään tuollaisia 20v sitte.

Niin se tiede ja maailma kehittyy. On myös kehitetty suoliston hormoneihin vaikuttavat laihduttavat lääkkeet, joita ei ollut 20 vuotta sitten. 

Ensin pilataan ne suolistot huonolla ravinnolla ja sitten siihen vaaditaan lääkettä korjaamaan vauriot. Ei edes viitsitä paneutua ravinnon muuttamiseen. Niin se maailma kehittyy :)

Sitä suolistoa ei välttämättä ole pilattu itse huonolla ravinnolla vaan vaikkapa vanhemmat huonolla ravinnolla, tietämättään epäsopivalla ravinnolla, stressillä/traumoilla, lääkityksillä jne. Miten yksioikoisen ja suoraviivaisen tyhmä voi ihminen olla, esittäessään jonkun täysin suppean näkemyksen ja naulaamalla sen hymiöllä jotenkin todeksi, että hän nyt tässä yksinkertaisuudessaan on viisaampi kuin muut?

Vierailija
267/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siis parempi, että ihminen on loppuelämänsä lihava?

Vierailija
268/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olantsapiini lääkkeenä, pakko olla TODELLA tarkka ja mennä minikaloreilla että pysyy hoikkana

Minulla ei ole kilpirauhasta lainkaan. Kolme vuotta menty käytännössä pätkäpaastosysteemillä, ettei paino nouse. Mutta en valita, ei minulla ole nälkäkään ja syön terveellisesti sen mitä syön. Mutta erikoista on noudattaa systeemiä missä ruokailujen välissä on 12-16 tuntia.

Vierailija
269/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kilpirauhast

Minulla homma toimi melko hyvin vajaat viisi vuotta kilpirauhasen poiston jälkeen. Sen jälkeen ei enää sitten olekaan toiminut ja painon suhteen olen nostanut kädet ylös. En saa mitään vastetta millään lähes normaalilla ruokavaliolla. Kun olin puolitoista vuotta täysin ilman sokeria, laihduin muutaman kilon. Lisäksi tulee outoja lihomispyrähdyksiä aina välillä, 2-4 kilon parin viikon aikana, vaikka elämä on samaa. 

Vierailija
270/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti rasvan polttaminen lähteekin sieltä keittiöstä. Nykypäivän ruokavaliossa on tosi paljon korjaamisen varaa ja luulen että vielä mielissämme kummittelee ysärin laihdutustavat eli kitudieetit. Liikunta lisää varmasti ruokahalua ja jos se ruokavalio ei ole kunnossa niin ei se paino lähde. 

Minulla taas liikunta toimii sellaisena terveellistä ruokavaliota helpottavana tekijänä. En tiedä onko sillä, painoharjoittelulla, vaikutus verensokeriin tai kylläisyyshormoneihin koska se pitää hiilarihimon poissa ja pysyn paljon paremmin terveellisessä ruokavaliossa. Eli se tulee minua tavoitteessani polttaa rasvaa. Olen vielä alkuvaiheessa projektissa kuitenkin. 

Vierailija
271/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tulehtunut sisäelin, jonka takia keräsin itseeni nesteitä kymmenisen kiloa. Kyllä se näkyi ulkomuodossa lihomisena! Kun sisäelin sitten saatiin antibiooteilla tms kuntoon, poistui turvotuskin alle kuukaudessa.

Monet muutkin sairaudet ja lääkkeet keräävät vartaloon nesteitä, ihan tajuttomiakin määriä. Kaikkia ei voi noin vain hoitaa kuten mun omaani.

Vierailija
272/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeltä vertaispotilaalta oli poistettu vatsasta 18 kg nestettä. 

Vierailija
273/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ja naisilla lihakset kasvavat yhtä hyvin. Useimmat naiset vain eivät treenaa riittävän kovaa ja riittävän paljon nähdäkseen kunnon tuloksia. Suurin osa naisista ei edes halua montaa kiloa lihasta. 

Montako sukupuolta mielestäsi on? Tai ei ole sukupuolia? Olet hyvin imaistunut tähän nykysysteemiin, että kaikki on miehiä tai naisia tai yksisarvisia, kun siltä tuntuu.

Kyllä se vaan niin on, että miehelle kasvaa helpommin lihasta kuin naiselle ja ihan biologisesti naisella kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti ja pienempi lihasprosentti kuin miehellä. 

Tuo on myytti. Yhtä hyvin kasvaa lihakset miehille ja naisille.

https://link.springer.com/article/10.1007/s004210050027

https://agsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1532-5415…

Vierailija
274/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että aina joku valmentaja ja kokenut urheilija joka vetää treenit on aina vähän lihava, mutta tosi hyvä tekijä toki ja kovassa kunnossa.

Ei tarvitse kuin mennä johonkin joogaan, budo-lajeihin, painiin, jääkiekko, nyrkeilyyn, yleisurheiluun, salille, jalkapallo sano vaan mikä tahansa. Jopa voimistelussa ylipainoiset vetäjät hyppii kepeästi voltteja ja kärrynpyöriä.

Urheilu tuntuisi tekevän ihmisistä runsaammin syöviä ja sitä kautta lihavia ikääntyessään.

Saleilla on aina nämä vetäjät vatsakkaita mutta osaavaa porukkaa ja teräskunnossa kuitenkin. Nuorena aina ihmettelin sitä, mutta nyt vanhempana en, koska mulle itsellekin on kasvanut yli 20kg ylipaino keskivatsaan. Takana on monta vuosikymmentä jääkiekkoa aktiivisesti.

Olen käynyt joogassa ja budolajeissa, ja kummassakaan en ole havainnut tätä ilmiötä. Suurin osa ohjaajista ja aktiiviharrastajistakin on normaalipainoisia tai hoikkia, toki poikkeuksiakin on.

Vierailija
275/307 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on se kroppa paljo paremman näköinen jos liikkuu! 

Vierailija
276/307 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ja naisilla lihakset kasvavat yhtä hyvin. Useimmat naiset vain eivät treenaa riittävän kovaa ja riittävän paljon nähdäkseen kunnon tuloksia. Suurin osa naisista ei edes halua montaa kiloa lihasta. 

Montako sukupuolta mielestäsi on? Tai ei ole sukupuolia? Olet hyvin imaistunut tähän nykysysteemiin, että kaikki on miehiä tai naisia tai yksisarvisia, kun siltä tuntuu.

Kyllä se vaan niin on, että miehelle kasvaa helpommin lihasta kuin naiselle ja ihan biologisesti naisella kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti ja pienempi lihasprosentti kuin miehellä. 

Tuo on myytti. Yhtä hyvin kasvaa lihakset miehille ja naisille.

https://link.springer.com/article/10.1007/s004210050027

https://agsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1532-5415…

Tuossa oli 

1. Lyhyet aikajaksot, ei vuosia

2. Kasvu suhteutettiin ihmiseen itseensä, ei miehiä ja naisia keskenään vrt. Miehen 30 kg kasvoi 10 % = 3 kg, yht 33 kg ja nainen 20 kg plus 10 % = 2 kg = 22 kg. Eli ero alussa miehen ja naisen välillä 10 kg ja lopussa 11 kg.

3. Ei tutkittu siitä, miten helppoa on kasvattaa SUURI lihasmassa vaan tuollaista alkuvaiheen muutoskäynnistymistä.

Ja joo, itse olen siitä poikkeava nainen, että itsellä on suuret lihakset, jotka kasvavat helposti, eikä todellakaan ole yleistä.

Vierailija
277/307 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joo, itse olen siitä poikkeava nainen, että itsellä on suuret lihakset, jotka kasvavat helposti, eikä todellakaan ole yleistä.

Mulla myös. Lihasten koko ei juurikaan kasva tietyn rajan jälkeen, mutta en ole kokeillutkaan sitä. Olen treenannut voimaa ja nopeutta. Myöskään spagaatit ja notkeus jutut ei vaadi minulta mitään ihmeellistä suorittamista. Alle kaksi kuukautta meni ja sain jalat ääriasentoihin. Olen suorittanut vuodessa parissa eri budolajien mustat vyöt, enkä koe niissä mitään haasteita.

Ystävät vain kehottivat kun huomasivat kun skeittailimme nuorena että luunmurtumani paranivat äärettömän nopeasti ja opin temput yliluonnollisella tahdilla. Tein voltteja jo kaksitoista vuotiaana. En ole oikein kilpailuhenkinen ja todennäköisesti olisin joku olympiavoittaja tai maailmanmestari ihan missä tahansa lajissa mitä olisin harjoitellut.

Meitä on muiden ihmisten joukossa, voimakkaampia ja parempia. Eräänlaisia suojelijoita ja vartijoita (sotureita), joilla on lähes yliluonnolliset fyysiset kyvyt ja palautumisvoima. Meikäläiset näyttävät myös muita nuoremmilta useilla vuosikymmenillä ja kehomme korjaantuvat itsestään monista vammoista nopeammin ja paremmin kuin muilla yksilöillä.

Nykyinen lajini on parkour ja juoksen epävirallisesti erilaisissa tapahtumissa maratoonijuoksuja. En tahallanikaan halua voittaa kilpailuja, vaikka pystyisin. Pysyttelen varjoissa taustalla. En kaipaa ylimääräistä huomiota. Olen joskus juossut teräsmieskisan jälkeen seuraavana päivänä huvikseni maratoonin, koska pystyn siihen.

Monesti teen sen ilman paitaa kovalla pakkasella.

Vierailija
278/307 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS Tiede😂😂😂

Vierailija
279/307 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalista

Vierailija
280/307 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttu kun te ette osaa laskea, -120 kaloria päivässä on -1200 kaloria kymmenessä päivässä ja se on about ihan hemmetin iso elämäntapamuutos.